بازدید 68554

تصویب سند ۲۵ ساله ایران و چین در هیات دولت و چند نکته!

پیش نویس برنامه ۲۵ ساله ایران و چین این هفته به تصویب هیات دولت رسید و حسن روحانی وزیر خارجه خود محمد جواد ظریف را مامور پیشبرد این برنامه کرده است. هیأت دولت روز دوشنبه به ریاست حسن روحانی، رئیس‌جمهور پیش‌نویس نهایی برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های جامع ایران و چین را بررسی و تأیید کرد. در این نشست به وزارت خارجه ماموریت داده شد که طی مذاکرات نهایی با طرف چینی، بر اساس منافع متقابل بلندمدت، این برنامه را به امضای طرفین برساند.
کد خبر: ۹۸۶۲۷۴
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۵ 23 June 2020

تصویب سند 25 ساله ایران و چین در هیات دولت و چند نکته!

بین الملل تابناک: پیش نویس برنامه ۲۵ ساله ایران و چین این هفته به تصویب هیات دولت رسید و حسن روحانی وزیر خارجه خود محمد جواد ظریف را مامور پیشبرد این برنامه کرده است. هیأت دولت روز دوشنبه به ریاست حسن روحانی، رئیس‌جمهور پیش‌نویس نهایی برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های جامع ایران و چین را بررسی و تأیید کرد.

در این نشست به وزارت خارجه ماموریت داده شد که طی مذاکرات نهایی با طرف چینی، بر اساس منافع متقابل بلندمدت، این برنامه را به امضای طرفین برساند.

این همکاری، زمینه‌ای برای مشارکت ایران و چین در پروژه‌های اساسی و زیرساخت‌های توسعه‌ای ازجمله طرح بزرگ کمربند-راه است و فرصتی برای جلب سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف اقتصادی ازجمله صنعت، گردشگری، فناوری اطلاعات و ارتباطات خواهد بود.

در جلسه دیروز هیأت دولت رئیس‌جمهور با اشاره به روابط تاریخی دو کشور که در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و سیاسی تجلی یافته است، شرایط جدید در مناسبات دو کشور را دارای اهمیت استراتژیک برشمرد و پیشبرد مشارکت راهبردی دو ‌کشور در مناسبات دوجانبه منطقه‌ای و بین‌الملل براساس رویکرد برد-برد را هدف اساسی این برنامه بلندمدت دانست.

روحانی افزود: این همکاری، زمینه‌ای برای مشارکت ایران و چین در پروژه‌های اساسی و زیرساخت‌های توسعه‌ای از جمله طرح بزرگ کمربند ـ راه است و فرصتی برای جلب سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف اقتصادی از جمله صنعت، گردشگری، فناوری اطلاعات و ارتباطات خواهد بود.

رئیس‌جمهور با تأکید بر گسترش همکاری دو طرف در حوزه انرژی، توافق بر این برنامه را گامی مثبت در جهت افزایش اهمیت انرژی جهانی و توسعه پایدار منابع نفت و گاز و همچنین انرژی‌های تجدیدپذیر برشمرد و سرمایه‌گذاری مشترک در توسعه مناطق آزاد را برای ارتقای نقش این مناطق در تولید و تجارت بین‌المللی پرفایده دانست.

در این جلسه همچنین درباره توافقنامه جامع ایران و افغانستان نیز بحث شد و روحانی آن را بسیار مهم ارزیابی کرد و تأمین‌کننده منافع دو کشور دانست. جزئیاتی از توافق جامع ایران و چین منتشر نشده، اما مذاکرات مقدماتی در جریان سفر سال ۹۷ هیأتی بلندپایه از ایران با حضور علی لاریجانی، رئیس وقت مجلس و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران انجام شد؛ در آن سفر وزیر نفت و رئیس‌کل بانک مرکزی ایران هم حضور داشتند.

تارنمای پترولیوم اکونومیست چند‌ماه بعد مدعی شد که در سفر وزیر امور خارجه ایران، تهران و پکن توافقی را که در سال ۲۰۱۶ به نام «مشارکت جامع استراتژیک چین و ایران» با رقم ۴۰۰ میلیارد دلار امضا کرده بودند، توسعه داده و بند‌های غیرعلنی به آن افزوده‌اند.

بخش قابل توجهی از این سرمایه‌گذاری طی سال نخست به صنعت نفت و گاز ایران تزریق می‌شود

در خبر منتشره توسط رسانه مذکور آمده بود محور اصلی توافق جدید ایران و چین سرمایه‌گذاری ۲۸۰ میلیارد دلاری چینی‌ها در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی ایران است و به‌ احتمال زیاد بخش قابل توجهی از این سرمایه‌گذاری چینی‌ها طی سال نخست اجرای قرارداد ۲۵ ساله با آن‌ها به صنعت نفت و گاز ایران تزریق می‌شود و مابقی آن به‌صورت مرحله‌ای و براساس توافق دو طرف از سوی پکن در ایران انجام می‌شود.

در این گزارش ادعا شده بود چینی‌ها قرار است در قالب توافق شراکت جامع استراتژیک با ایران ۱۲۰ میلیارد دلار در حوزه توسعه زیر ساخت‌های تولید و حمل‌ونقل در ایران سرمایه‌گذاری کنند که بخش قابل توجهی از این سرمایه‌گذاری هم در پنج سال نخست انجام خواهد شد و مابقی آن دوره‌ای و براساس توافق دو کشور به بخش صنعت و حوزه حمل‌ونقل ایران تزریق می‌شود.

بنا بر ادعای سایت انگلیسی، چین می‌تواند پول محصول خریداری شده از ایران را حداکثر تا دو سال به این کشور پرداخت کند. از سویی دو طرف توافق کرده‌اند که چین پول خرید‌های خود را به یوآن یا ارز‌های دیگر به کشورمان پرداخت کند و این بدان معناست که قرار نیست در مبادلات تجاری ایران و چین از دلار استفاده شود.

محمدجواد ظریف مهرماه سال گذشته در پاسخ به پرسشی درباره این شایعات بیان کرد: این مسئله از اساس، نادرست است؛ صرفا پیشنهادی از سوی ایران برای روابط ۲۵ ساله مطرح شده است. سفیر چین در تهران هم سال گذشته در پاسخ به سؤالی درباره توافق ۲۵ ساله گفته بود: روحانی و شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین در جریان دیداری که در بیشکک داشتند به توافقات مشترک زیادی دست پیدا کردند.

در رابطه با برنامه ۲۵ ساله برای همکاری‌های ایران و چین چند نکته قابل ذکر است؛

نخست: هنوز جزئیات پیش نویس این سند منتشر نشده است و لذا نمی توان در مورد آن تحلیل دقیقی را ارائه داد و در مورد محتوای آن قضاوت کرد.

دوم: هنوز مشخص نیست چینی ها چه زمانی این سند را تصویب خواهند کرد و به همین جهت چشم انداز اجرایی آن مشخص نیست.

سوم: این نخستین سند همکاری بلندمدت و راهبردی با یک قدرت بزرگ در چهل سال گذشته و دوران پس از انقلاب اسلامی است.

چهارم: تصویب این سند از سوی طرف چینی و نهایی و اجرایی شدن آن می تواند به معنای چرخش کامل به سمت شرق تلقی شود. در واقع، ممکن است به معنای انتخاب نهایی باشد. ترجیح نهایی شرق به غرب.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۸۰
انتشار یافته: ۵۱
انشالله که تا 50 سال آینده چین و روسیه به ابر قدرت های تجاری تبدیل بشوند تا بلکه شاید ایران هم کره جنوبی بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
باید مجلس حتما تمام قراردادهای این دولت قبل از اجرا، بررسی کنه، تا یک برجام دیگه برای مملکت درست نکنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
بشین تا به ابرقدرت تبدیل بشن
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
آقای پروفسور اقتصاد !! لطفا بفرمایید که بدون اینکه چین و روسیه ابرقدرت تجاری دنیا بشوند، ممکن نیست که ایران همسطح کره جنوبی بشود؟!
سیاوش
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
این مجلس اینقدر
ناشناس
| Philippines |
۰۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
چین از ترس اینکه امریکا جریمش نکنه پول نفت ما را نمیده چجوری میخواد ابرقدرت بشه کاش به جای اینقدر تقابل با امریکا دوستی و تعامل با امریکا را هم امتحان میکردیم
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
این چشم انداز 25 ساله مال چین است مسئولین ما چشم انداز 25 روزه را نیز نمی توانند داشته باشند
خويي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
دوست عزيز چند دهه قبل كره اي ها ارزو داشتند مثل ايران بشنود
ووابستگي 25 سال ديگر به چين
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
با توجه به این که این دولت سابقه خوبی در تفاهم های بین المللی ندارد باید مجلس به همراه شورای نگهبان و مجمع با دقت به این قرارداد بنگرند تا مانند برجام نشود
مبارک باد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
خداوندا کشور ما را از شر چین و روسیه در امان دار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
ان وقت قرار است ما چه سرمایه گذاری در چین بکنیم؟
اگر یک طرفه باشد از حالا باید جلوی ان گرفته شود
آخرش هم چین جانب امریکا را میگیرد که منافع تجاری بیشتری باهم دارند
پس تا ۲۵ سال کرونا با ما خواهد بود
کشور رو دارند میفروشن به چین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
کل اقتصاد ایران 500 میلیارد دلار می ارزد ان وقت این ها چی فکر کردن با خودشان
در ضمن هر سرمایه گذاری به معنی فروش نیست
نه غربی فقط شرقیه شرقی ، رفتیم زیر پرچم کمونیستها
درود بر کشوری که نفت داره گاز داره منابع داره موقعیت ژئوپلیتیک داره سازمان های پول دار مثل... ولی مردمش نون ندارند بخورند!
این سند بایستی به تایید مجلس برسه ود ر این شرایط بوی کاپیتولاسیون چینی بلند شده .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
مجلس ما کاملا مجلسیه
چین تا حداکثر یک دهه آینده. به ۱۲کشور مجزا و مستقل. تقسیم می شود. تابناک این پیام را در آرشیو نگه دارید
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
این مسئله ای که میفرمایید چه ربطی به صورت مسئله و وابستگی اقتصاد کشور ما دارد وما بنشنیم کشور را بدست چینیها واگذارکنیم که چند سال دیگر چین تجزیه خواخد شد وفلان این حرف جنابعالی مثل این مثل میماند که کلوخ به حال سنگ گریه میکند بدبختی ما از بالا به پایین این است که همینجوری حرف میزنیم
مبارک باد رییس جدید از چاله به چاه ویل افتادیم . عملا مستعمره چین شدیم .
کاپیتالاسیون چینی مبارک است.یک مورد این توافق که محرمانه است اجاره بلند مدت کیش به چینی ها مورد دیگر کنتل کامل حمل و نقل وصادرات و واردات توسط چین.
همه چیز در حد کاغذ و چند امضا باقی خواهد ماند. بعید میدونم چینی ها تجارت با ما رو به تجارت با امریکا ترجیح بدن!
ای بابا شما هم صبح تا شب فکر و ذکرتون یا چین هست یا روسیه یا کشور عراق.
چرا می خواهید کشور ما رو منزوی کنید‌؟ این همه دشمن خونخوار رو علیه کشورمون نمی بینید که لابد به نظر شما اون ها دوست ما هستند.
ما چه مشکلی آخر با کشور چین داریم. چین دوست ماست. دشمنی ما با کشورهایی هست که با ما دشمنی می کنند نه کشورهایی که با ما دوستی می کنند.
بیدار شو تابناک از خواب و دست از نشر افکار غلط و اطلاعات نادرست بردار
اگرقراربودمستعمره کشوری بشویم همان امریکاکه بهتربودمادرانقلاب شعاردادیم نه غربی ونه شرقی ..پس چی شد
پس سهم روسیه چی میشه؟؟ واقعا ظلم دارید میکنید در حق روسیه، 25 سال چین، 25 سال بعدی روسیه باشه لطفا
کاش جزئیات این توافق مثل اعترافات برخی ها در رسانه میلی به اطلاع مردم برسد.چین یک منطقه مسلمان نشین به نام سین کیانگ داشت.که اغلب مردمش را در اردوگاه های کار اجباری نگهداری میکند .ومنطقه جدید ایران است با تکنولوژی چینی هواوی ۸۰ میلیون ایرانی را برای شرکتهای چینی به کار وکنترل میگیرند.خلاصه مبارک است
حاصل اعتماد به شرق رو میشه به راحتی حدس زد.کره ی شمالی شدن.اگه میشد مث کره جنوبی شد که شوروی تجزیه نمیشد
ساندیسیها مملکت رو به شرق می فروشند و با پولش میرن غرب زندگی
پاسخ ها
پرویز
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
ساندیسی
خجالت
خجالت
به بهانه دشمنی و مقاومت در مقابل آمریکا دو دستی کشور رو به چین و روسیه تقدیم کردید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
تحلیلت جالب بود
ترکمنچای چینی به تصویب رسید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
احسنت .
خوشحال آقازاده ها
یک سند ۵۰ ساله هم با روسیه ببندید.
اونا هم به عوض با غرب سر ایران کاسبی میکنند.در شورای امنیت
علیه ما هستند.روسیه و چین حتی لغو ویزا برای ایرانیان را امضا نکرده اند.
خاک!
مردم غیرتان کجا رفته کشورتان را به چوب حراج زدند
اخبار اقتصادی جهان را مطالعه کنید تا دریابید آسیا در حال عروج است و غرب در حال افول . آمریکا کره جنوبی را آباد و ۱۵۰ کشور را ویران کرد. آن صدو پنجاه کشور اکنون به سمت چین متمایل شده اند.
خود چین و روسیه میشه گفت یه جورایی مستعمره ی آمریکا هستن کافیه آمریکا تحریمشون کنه تا ارزش پولشون به سرعت افت کنه
.سوالی که برای بسیاری پیش می اید این است که - با توجه به فشاری که از طرف چین بروی اقلیت مسلمان هست که ناشی از هم ترس و هم ناسیونالیسم چینی است و با توجه به ماهیت اسلامی ایران - آین مکا نیزم ها برای سنجش عملی شدن تعهدها نقش حیاتی دارد- چگونه اعمال می گردد؟ ۵-در هر قرار داد طرف مستاصل مجبور به کوتاه آمدن از منافع خود خواهد شد. از نظر روابط جهانی هرچه شرایط و روابط ایران با همه کشور ها عادی تر یا لااقل کمتر خصمانه باشد طرف چینی کمتر میتواند فکر کند که کارت برنده را در دست دارد و منجر به موقعیت بهتر برای چانه زنی ن طرف ایران خواهد شد.
با اینهمه زخمی که از چینی های خفاش خور و خائن خوردیم، باز هم آقایان رفتند سند ۲۵ ساله امضا کردند
از این همه خفت باید بمیریم
بخاطر ایدولوژی آمریکا ستیزی داریم کشور را دو دستی تحویل بلوک شرق ( کمونیست ها) میدیم ، پس شعار استقلال و آزادی و شعار نه شرقی و نه غربی چی شد ، خدایا تو به فریاد این کهن بوم برس
مبارک باشه عهد نامه چینستان !!!
!!! و عهدنامه ترکمنچین!!!
الحمدالله ما در کشور از لحاظ اقتصادی نبودن فقر ، نبودن فحشا، نبودن، اعتیاد، نبودن فروش اندام انسان از ناچاری، نبودن دزدی، نداشتن چندین میلیون پرونده در قوه قضاییه، کشته نشدن هزاران نفر سالیانه در جاده ها، نداشتن بیکاری بالا، داشتن درآمد سرانه بالا در منطقه، نداشتن بالاترین فساد اداری و اختلاس و رانت بازی، نداشتن روابط فامیلی در حد گسترده، ندادن آمارهای غیرواقعی، داشتن کمترین زندانی، و بسیاری از توفیقات دیگر که فرصت گفتن آن نیست همه نشان از الگو بودن ما برای دیگران است. همه کشورها در حسرت داشتن مسئولین و مدیریت زبانزد هستند.
چگونه تشکر کنیم؟!!! ملت که شرمنده شما هستند.
در حالی که اقتصاد ما شکننده ترین اقتصاد در جهان میباشد وچین در ثبات اقتصادی و پیشرفت و غول اقتصادی جهان است ما از کدام چشم انداز 25ساله حرف می زنیم و معلوم است که که بعد از این همه بدبختی این چین است که شروع به غارت منابع رو زمینی وزیر زمینی کشورمان خواهد کرد بی گمان چنین قراردادهای نسنجیده که معلوم نیست این مسئولان با چه حسابی میبندند کشور را به وابستگی مطلق به چین خواهد انداخت و تمام تولیدات اندکی که مانده نیزورشکست و کشور در گرداب وابستگی غرق خواهد شد
با سلام
در ادبیات سیاسی زمانیکه از غرب گفته می شود مقصود غرب جغرافیائی نیست و با این استدلال امکان پذیرش کشورهئی نظیر ژاپن و کره جنوبی در مشرقذزمین حاصل می شود. سیاست ج اا نه شرقی نه غربی است و عملا بستر شکل گیری این سیاست در دنیای اسلام و آسیا است و غرب در مقابل موج بلند افکار و ایده های انسانی و عدالت پذیر بدلیل ماهیت استعماری مقاومت می کند. با این توضیح بنظر می رسد در باره مفهوم شرق نیازمند تامل بیشتری هستیم و اساس این مفهوم را باید در انقلاب اسلامی جستجو نمود.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل