بازدید 22203
«تابناک اقتصادی» در گفت‌وگو با کارشناس صنعت خودرو بررسی کرد

در بازار بی حساب و کتاب این روزها، باید منتظر افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها باشیم؟

حسن کریمی سنجری معتقد است، افزایش ۳۰ درصدی قیمت خودرو به اندازه اینکه اجازه داده نشد که از اسفندماه ۹۷ قیمت خودرو‌ها افزایش یابد، اشتباه است. به عبارت بهتر هم جهش یکباره قیمت و هم فریز کردن قیمت هر دو اشتباه بوده و هست.
کد خبر: ۹۷۶۲۹۳
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۵ 04 May 2020

خبر افزایش 30 درصدی قیمت کارخانه ای خودروها درست نیست/ بازار خودرو کشش یک شوک دیگر را ندارد/ شرکت های خودروساز باید مجبور به سودسازی شوند/ هم جهش قیمت و هم فریز کردن قیمت اشتباه است/ ابراز تقاضا به دلیل فاصله قیمتی کارخانه و بازار به وجود آمده است/ یک میلیون متقاضی واقعی خودرو در جامعه وجود دارد/ هم اکنون زمان حذف پراید نبود 

تابناک اقتصادیاین روز‌ها قیمت خودرو‌ها در بازار سیر صعودی به خود گرفته است و روز به روز در حال افزایش می‌باشد. این در حالی است که هنوز تکلیف قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها با گذشت ۴۶ روز از سال جاری هنوز مشخص نشده است.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ البته روز گذشته، چهاردهم اردیبهشت ماه سال جاری زمزمه‌هایی مبنی بر موافقت دولت با افزایش ۳۰ درصدی قیمت کارخانه‌ای خودرو‌های داخلی مطرح شد و این در حالی بود که قرار بود در روز جاری پانزدهم اردیبهشت ماه ستاد تنظیم بازار طی جلسه‌ای در مورد قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها تصمیم گیری کند.

عباس قبادی، معاون وزیر صمت و دبیر کارگروه ستاد تنظیم بازار در مورد آخرین خبر‌ها از جلسه امروز ستاد تنظیم بازار گفت: در این جلسه مقرر شد تا سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بررسی لازم در رابطه با قیمت گذاری خودرو را انجام دهند. وی افزود: بنابراین، سازمان حمایت با اخذ و جمع آوری پیشنهاد قیمت‌های خودروسازان و اسناد مربوطه و همچنین بررسی قیمت بازار و اخذ نظرات شورای رقابت جمع‌بندی لازم را انجام خواهد داد. قبادی اضافه کرد: پس از بررسی‌های انجام شده، جمع‌بندی نهایی توسط سازمان حمایت در کمیته خودرو بررسی و در آنجا تصمیم نهایی اتخاذ خواهد شد.

به هر صورت، این شایعه افزایش ۳۰ درصدی برای قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها از یک سو و تعلل در تعیین قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها برای سال جاری از سوی دیگر باعث شده اند تا قیمت خودرو‌ها به مسیر صعودی خود ادامه دهند.

خبرنگار تابناک اقتصادی برای بررسی حاشیه‌های این روز‌های بازار خودرو، مصاحبه‌ای با حسن کریمی سنجری کارشناس خودرو داشت و نظر وی را در مورد خبر افزایش قیمت ۳۰ درصدی خودرو‌ها و حذف پراید از گردونه تولید جویا شد.

خبر افزایش ۳۰ درصدی قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها درست نیست

حسن کریمی سنجری گفت: تا آنجا که من اطلاع دارم این خبر افزایش قیمت ۳۰ درصدی خودرو‌ها درست نیست. وی ادامه داد: قرار این است که شرکت‌های خودروساز قیمت‌های تمام شده هر خودرو را به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کنند و این سازمان نیز با توجه به قیمت تمام شده و بر اساس محاسباتی که دارد اولاً بر قیمت‌های تمام شده مهر تایید بزند و ثانیاً یک مقدار سودی را برای هر خودرو در نظر بگیرد و سپس قیمت نهایی به شرکت‌های خودروساز اعلام شود.

دیگر بازار خودرو کشش یک شوک دیگر را ندارد

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه افزایش قیمت خودرو، یکباره با درصد زیاد کار اشتباهی است ادامه داد: باید مسئولین پاسخگو باشند که چرا از سال ۱۳۹۷ اجازه افزایش قیمت پلکانی خودرو‌ها متناسب با نرخ تورمی عمومی را نداند و حالا به دنبال افزایش قیمت یکباره و باز شدن این فنر فشرده شده قیمت هستند. به هر صورت در این دو سال اخیر شوک‌های اقتصادی و سیاسی کم نبوده و بازار کشش یک شوک دیگر را ندارد. همچنین اینکه یکباره اعلام شود که ۳۰ درصد به قیمت همه خودرو‌ها افزوده شود، چندان منطقی نیست.

کریمی سنجری ادامه داد: به اعتقاد من باید سهم بنگاه‌ها در قیمت‌های تمام شده بالا شناسایی شود. به هر صورت یک بخشی از کاهش قیمت تمام شده وظیفه خود شرکت‌های خودروساز است و باید در این زمینه تلاش کنند. واقعیت این است که بخش دیگری از قیمت تمام شده و افزایش قیمت خودرو به نوسانات قیمت ارز و تورم عمومی که در جامعه وجود دارد، بازمی‌گردد. به نظام اقتصادی کشور خدشه وارد شده و قیمت کالا‌ها افزایش یافته است و خودرو نیز از این امر مستثنی نخواهد بود.

شرکت‌های خودروساز باید مجبور به سودسازی شوند

وی گفت: از یک سو باید به این نکته توجه کنیم که نباید شرکت‌های خودروساز را دچار زیان کنیم، چون این زیان به سرمایه و شرکت‌های ملی ما صدمه می‌زند، از سوی دیگر باید شرکت‌های خودروساز را مجبور به سود سازی کنیم. کریمی سنجری ادامه داد: به هر حال این شرکت‌ها باید سهم خود را در روش‌های غلط بنگاه داری بپردازند. این گونه نمی‌شود که بنگاه‌ها با مدیریت‌های اشتباه، هزینه و قیمت تمام شده بالا ایجاد کنند. این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به شرکت‌های خودروسازی دنیا گفت: این شرکت‌ها یک استراتژی به اسم استراتژی کاهش قیمت تمام شده خودرو دارند و به دنبال این هستند که به هر شکل ممکن از جمله جابجایی سرمایه و اتفاقات تکنولوژیکی مانند تبدیل بدنه فلزی به کربنی یا کوچک کردن موتور برای کاهش هزینه‌های تولید موتور، قیمت تمام شده را در فضای رقابتی به وجود آمده، کاهش دهند و امکان فروش بیشتری را داشته باشند. این اتفاق باید در صنعت خودروسازی ما هم رخ دهد و باید شرکت‌های خودروساز به بنگاه‌های به روز تبدیل شوند و قیمت تمام شده خود را کاهش دهند.

هم جهش قیمت و هم فریز کردن قیمت اشتباه است

کریمی سنجری گفت: افزایش ۳۰ درصدی قیمت خودرو به اندازه اینکه اجازه داده نشد که از اسفندماه ۹۷ قیمت خودرو‌ها افزایش یابد، اشتباه است. به عبارت بهتر هم جهش یکباره قیمت و هم فریز کردن قیمت هر دو اشتباه بوده و هست. وی ادامه داد: باید از یک سو سهم تورم، نوسانات قیمت دلار و تضعیف شاخص‌های اقتصادی بر روی قیمت تمام شده دیده شود و از سوی دیگر، باید سهم روش‌های غلط دولت و نحوه اشتباه مدیریت نیز در قیمت تمام شده دیده شود و هزینه این بخش را نباید مردم بپردازند.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: اگر قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها ۳۰ درصد افزایش یابد دست کم قیمت خودرو‌ها در بازار هم ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت و همچنان همان فاصله قیمت کارخانه تا بازار وجود خواهد داشت.

دلیل فاصله قیمت کارخانه‌ای خودرو با بازار

وی در پاسخ به این پرسش که چرا این فاصله قیمت کارخانه‌ای خودرو با بازار این قدر تفاوت دارد، گفت: دلیل این است که توان تولید به میزان تقاضای بازار را نداریم. کریمی سنجری با اشاره به اینکه تقاضای بازار یک تقاضای معمولی است، ادامه داد: در سال ۱۳۹۶، حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو جذب بازار شد و بنابراین تقاضای بازار همین تعداد دستگاه خودرو می‌باشد و فرض بر این است که در سال ۱۳۹۹ نیز همین تعداد دستگاه خودرو نیاز است. حالا در نظر بگیرید که در سال ۹۷ و ۹۸ مجموع تولیدات خودرو‌های کلیه شرکت‌های خودروساز کمتر از ۹۰۰ هزار دستگاه بوده است. فاصله ۹۰۰ هزار دستگاه تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار تقاضای معمولی برای خودرو، ۵۰۰ هزار دستگاه خودروست؛ بنابراین سال ۱۳۹۹ در حالی آغاز می‌شود که بازار خودرو با یک میلیون تقاضای مازاد خودرو که در سال‌های ۹۷ و ۹۸ پاسخ داده نشده است، رو به روست. این یک بخشی بود که مربوط به تقاضای واقعی مصرف کنندگان خودروست.

اما ممکن است این پرسش مطرح شود که چرا اینقدر تقاضا برای ثبت نام وجود دارد؟ پاسخ مشخص است و آن این که وقتی فاصله قیمت کارخانه تا بازار ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان است، طبیعی است که این قدر تقاضا برای ثبت نام وجود داشته باشد. این هجوم به سمت ثبت نام خودرو صرفا نشانه تقاضای واقعی خودرو نیست. در واقع این روش فاصله گذاری بین قیمت کارخانه و بازار، باعث افزایش ابراز تقاضا شده است. فرد تقاضای واقعی ندارد، اما به خاطر همین فاصله قیمت و رانتی که وجود دارد ابراز تقاضا می‌کند.

یک میلیون متقاضی واقعی خودرو در جامعه وجود دارد

کریمی سنجری گفت: هم اکنون یک میلیون متقاضی واقعی در جامعه وجود دارد که نتوانسته اند به دلیل افزایش شدید قیمت خودرو و کاهش قدرت خریدشان در یکی دو سال اخیر خودرویی خریداری کنند. این‌ها کسانی هستند که اگر شرایط عادی بود و دچار فقر به دلیل افزایش تورم نمی‌شدند، قطعاً نیاز به خودرو داشتند. با یک مثال می‌شود این مساله را ملموس‌تر کرد. آقای رئیس جمهور اعلام کردند در شرایط کرونا مردم سعی کنند از وسایل شخصی خود استفاده کنند و برای سهل‌تر شدن استفاده از وسایل شخصی حتی طرح ترافیک برداشته شد، اما همچنان شاهد آن هستیم که ایستگاه‌های خطوط واحد و مترو شلوغ است. این افراد که در مترو و اتوبوس‌ها در این شرایط کرونایی دیده می‌شوند متقاضیان بالقوه خودرو هستند. یک تعداد از این افراد یا پول ندارند یا اگر هم دارند نوبت به ثبت نام برای خرید خودرو به آن‌ها نمی‌رسد. اگر شرایط به سال ۹۶ باز گردد تمام این افراد خودروی شخصی خریداری می‌کنند.

هم اکنون زمان حذف پراید نبود

این کارشناس صنعت خودرو با بیان به اینکه حالا در این شرایط پراید هم از فهرست تولید حذف شده است، ادامه داد: این حذف بر بازار خودرو تاثیرگذار بوده است، چون عملا جایگزینی برای آن وجود ندارد و حتی نزدیکترین خودرو به پراید با قیمت آن ۱۰ میلیون تومان فاصله دارد. این یعنی با حذف پراید عملاً قیمت کف بازار ده میلیون تومان افزایش می‌یابد و بخش زیادی از مردم قدرت خرید ضعیف‌ترین خودرو در کشور را از دست می‌دهند. وی ادامه داد: پراید یا باید دو سال پیش و یا در یکی دو سال آینده حذف می‌شد. الان زمان حذف پراید نبود.

کریمی سنجری افزود: در ابتدا باید یک خودرویی متناسب با قیمت پراید و با استاندارد بالا طراحی می‌شد و بعد پراید را از رده تولید حذف می‌کردند. وی گفت: در واقع مردم، تاوان تصمیمات غلط برخی از مسئولین و روش‌های غلط بنگاه داری را می‌دهند. کریمی سنجری ادامه داد: اگر دلیل حذف پراید آسیب زدن به محیط زیست و سلامتی مردم بود، پرسش این است که آیا در این شرایطی که کرونا این قدر فراگیر شده و گفته می‌شود، موج دوم آن از پاییز شروع می‌شود، سلامتی مردم مهم نبود؟ اجازه می‌دادید مردم یک خودروی شخصی در حد پراید داشته باشند و مجبور نشوند که از وسایل حمل و نقل عمومی شهری استفاده کنند.

پاسخ وزیر صنعت به درخواست دبیر انجمن خودروسازان

در پایان اشاره به این نکته ضروری است که اگر قیمت گذاری خودرو‌ها به درستی و به زودی انجام نشود، هم مردم و هم خودروسازان از این مساله آسیب خواهند دید. مساله‌ای که احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان در نشست رئیس جمهور با فعالان اقتصادی که در ششم اردیبهشت ماه برگزار شد به آن اشاره کرد. وی گفت: خودروسازان دو مشکل عمده دارند که یکی از آن‌ها موضوع قیمت گذاری خودروست. وی ادامه داد: هم اکنون قیمت نهاده‌ها در صنعت خودرو مانند آلومینیوم آزاد است، اما قیمت خودرو با محدودیت مواجه است. وی افزود: قیمت خودرو در چهارده ماه پیش به صورت دستوری تعیین شده و بعد از آن دیگر افزایش قیمتی نداشتیم.

نعمت بخش با اشاره پیامد‌های قیمت گذاری دستوری و زیان ۴۰ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های خودروسازی از این بابت گفت: شرکت‌های خودروسازی مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شدند، اما در اسفندماه سال گذشته به دلیل تجدید ارزیابی دارایی‌ها خوشبختانه از این شمول خارج شدند. وی افزود: اگر قیمت‌ها درست نشود دوباره دو تا سه ماه دیگر خودروسازان مشمول ماده ۱۴۱ خواهند شد.

البته رضا رحمانی، وزیر صمت در پاسخ به این صحبت‌های نعمت بخش گفت: کسانی که مدل قیمت گذاری خودرو که مد نظر آقای نعمت بخش است (قیمت گذاری در حاشیه بازار) را پیشنهاد داده بودند، نتوانستند آن را اجرایی کنند. دو مرحله این کار را انجام دادیم و هر بار که قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها افزایش یافت، دوباره در بازار یک فاصله‌ای ایجاد شد. بعد هم قضایای بنزین پیش آمد و بنده این شیوه قیمت گذاری را متوقف کردم و از نظر کارشناسی هم مورد تایید نیست.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹۱
جالبه میگن بورس رفته بالا.سهام خودرو و سایپا ۲ ماه بسته هسته ..چرا پراید شده ۱۰۰م
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
بسلامتی ومیمنت
پژو ۲۰۶ شد ۱۵۰ میلیون
سال ۹۵ من پژو صندوقدار را خریدم ۴۰ میلیون اونم قسطی باپیش پرداخت ۲۰ میلیونی ( نقدش بود ۳۷ میلیون)
تازه این یه ماشین تولید داخله
بایه حساب سرانگشتی ظرف سه یال ونیم قیمت این ماشین ۴ برابر شد
ایا حقوق من کارمند هم ۴ برابر افزایش پیداکرد؟!!!!
کسی هست پاسخگوباشه؟!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
خساپا فردا باز میشه‌.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
بابا بسه دیکه هر روز هر روز برای این ماشین های بی کیفیت احاره افزایش قیمت صادر میشه اگر به ضرر کردن هست همه ما ها بجاطر بی ارزشی پول کشور و کرونا ضرر کرده ایم پول کشور را تقویت کنید
Reza1
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
این بحثها تکراری میباشد و سالها ادامه داشته است . شما فقط صنعت خودرو را نبینید بقیه صنایع نیز به همین صورت میباشد به عنوان مثال فولاد در بورس ۶۰۰۰ تومان عرضه میشود در حالیکه در بازار آزاد به وفور با قیمت بسیار بالاتر عرضه میگردد . در حال حاضر رانت فقط در عرضه میباشد وگرنه هم خودرو به
اندازه کافی تولید میشود و هم فولاد و دیگر اقلام . شرکتها با دست بردن در میزان عرضه و از بین بردن توازن قیمت محصولات خود را افزایش و در بازار به سرمایه دارهای با پول نقد میفروشند . دنیا دنیای سرمایه داریست و در جهان دو گروه چه سیاسی و چه غیر سیاسی بیشتر وجود ندارد فقیر و پولدار هر کسی پول دارد به همه چیز میرسد و آنکسی هم که ندارد در این دنیا مخصوصا کشور ما نیست و نابود میشود قوه قضاییه میبایستی در خصوص عرضه محصولات کارخانجات ورود کند وگرنه با سلطان گرفتن کاری پیش نمیرود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
فقط باید ورود اتومبیل های ارزان و با کیفیت را آزاد و تعرفه ها را کم کنند
و خودرو سازها مجبور شوند تا با آنها از نطر کیفیت و قیمت رقابت کنند
با اینکار ، هم کیفیت محصولات بالا میرود
و هم قیمت تمام شده با انتخاب اجباری مدیران لایق که باید بر سر کار بیایند
و هزینه های سربار خود را اجبارا پایین خواهند آورد، ارزان خواهد شد
هیچ راه سومی وجود ندارد
و اینکار باید ۳۰ سال پیش انجام می گرفت
ولی انقدر به خودرو سازها باج از جیب مردم دادند
که هم کیفیت تنزل یافته
و هم قیمت ها با سوء مدیریت و فساد مدیران انتصابی بالا رفته است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
خودرو ساز می داند که در این حالت بیشتر سود را می برد بدون اینکه نگران نخریدن خودرو از سمت مردم باشد چون طوری برنامه ریزی می کند که همواره عرضه از تقاضا کمتر باشد تا همیشه خریدار داشته باشد از آن طرف هم خیالش راحت است که وارداتی در کار نیست !!!
تقی معمولی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
سال نود من 206 صندوقدار رو 14 میلیون خریدم با 6 تومن پول نقد و چهار قسط شش ماهه دو میلیون تومانی اما الان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
... در بلاد کفار، هوندا آکورد، تویوتا کرولا ۲۰۱۸ رو دارن توی سایت علی بابا ۸۰۰ دلار می فروشند، بعد ما برا پراید سر و کله میشکنیم چون می ترسیم فرداش همونو گرونتر ندن. پراید مدل ۷۴ دارند می دن ۲۴ میلیون تومن. اخه سر به بیابون بزاری کمه. یه کارگر ده ماه باید کار کنه تا بتونه یه پراید مدل ۲۵ سال پیشو بخره. در بلاد کفار با گدایی در یک ماه میشه ماشین مدل ۲۰۱۸ خرید..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
سه شنبه ۱۶ اردیبهشت
دلار ۱۶۲۰۰
سکه ۶۶۰۰۰۰۰
پراید ۸۸۰۰۰۰۰۰ !!!!
تنها راه حل گرفتن مالیات سنگین از آنهایی هست که زیر یکسال خودروی خود را می فروشند.با این روش دیگر مردم فکر سرمایه بودن خودرو را دور میریزند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
موافقم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
متاسفانه عادت کردیم همه چی رو با بگیر و ببند حل کنیم. چرا به جای شیوه های من درآوردی از تجربه کشورهای دیگه که صنعت خودروشون به روز نیست و پشتوانه اقتصادی قوی ندارن
استفاده نکنیم؟ با ورود خودروهای کارکرده باعمر پایین میشه آرامش رو به بازار برگردوند و مصرف کننده رو راضی کرد تمام
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
مگه مالیات خرج مردم میشه سنگش را به سینه میزنی؟
ناشناس
| Canada |
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
جواب ۱۶۵۵:اخر این چه حرفی است میزنی؟
در این دو سال که با هر کدملی یک خودرو کارخانه ها فروخته اند و دوست خود من ماشینی که داشت را فروخت خودرو ثبت نام کرد و ۲ سال بدون ماشین و بعد که ماشیندار شد مشکلی براش پیش امد درد ابرویش ماشینش را مجددا فروخت تا ابرویش نرود ان وقت طرف حالا بیاید مالیات مشکل پیش امده برایش را
هم بدهد؟
مگر مشکلی پیش بخواهد بیاید خدای ناکرده زیر یکسال و بالای یکساله؟؟؟؟
و تازه به هر نفر یک خودرو ثبت نام شده تحویل داده اند با کلی دردسر و این خودروهای بی کیفیت وطنی!!!! عجبا
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
دوست گرامی و کارشناس 18:09 اجازه ی ورود به خودرو اگه بدن دلار رو باید رو 40 هزار تومن پیدا کنی برادر نازنین ، مثل اینکه حواستون نیست مملکت چه خبره توش، دولت پول دوا درمون کرونا رو از صندوق ذخیره بر میداره، دولت میگه ارز به لوازم خونگی و آی تی نداریم بدیم و بقیه هم به این لیست اضافه میشن به زودی، دولت داره شرکتای ورشکسته ی زیر دستش رو تو بورس به مردم میفروشه که پول بگیره، بعد شما پیشنهاد واردات خودرو دست دوم میدی؟ تمام ایران بسیج میشن دلار بخرن خودرو دست دوم وارد کنن اونوقت کی جلوی دلار رو بگیره؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
حقوق ناچیز یک میلیون و هشتصد هزار تومان /۰ پرداختی به بازنشستگان تامین اجتماعی
یک ظلم بزرگ و تبعیض دردناک است
بترسید از آه و نفرین میلیونها نفر از انسانهای شریف و سالخورده ، که ۳۰ سال کار کردند
و ۳۰ درصد از دسترنج خود را در صندوق تامین اجتماعی پس انداز کردند
تا در دوران پیری ، با آرامش زندگی را تمام کنند
همانگونه که دولت و صدا و سیما گرانی ماسک را پیگیری کردند همانگونه هم گرانی خودرو را پیگیری کنند.همانگونه که ماسک به چند برابر قیمت فروخته میشد و جرم بود الان هم خودرو به چند برابر کارخانه فروخته میشود.فرقش چیست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
بیچاره مردم
آبدارچی جهنم
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
الان که قیمت ماسک پیگیری شد خیلی ارزون شده که قیمت خودرو ارزون بشه؟
گناه ما چی بوده واقعا اینجا به دنیا امدیم
مطلقا هیچی نداریم...هیچی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
پراید ۱۱۱ که دیگه داریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
گناه تمام مردم اینه که نمی توانند به خودشون حاکم شوند و اعتصاب یا کمپین نخریدن خودرو یا هر چیزی که گرون میشه رو اجرا کنند فعلا در حال مسابقه هستیم که زودتر ثبت نام کنیم یا تو صف خرید بایستیم پس از ماست که بر ماست
آبدارچی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
پراید 111 هم که متوقف شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
گناه من وشمااینه که فقط نظاره گریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
درود بر ناشناس20:17
حقمونه
فعلا حذف چهار صفر اولویت کشور است و نه معیشت مردم بدبخت.
همش از بدبختیه
این تحلیل ها هم خیلی وقته بی مصرف شدن
چیزی که ملت ایران سوار میشن خودرو نیست...
ماشین با کیفیت از دسترس 99درصد جامعه خارجه و همون یه درصد خارجی سوار میشن و به مردم میگن باید از تولید داخلی حمایت کنید.
کاری که ما مردم میکنیم هم حمایت نیست بلکه نبود گزینه ی دیگر است
مردم یکبار برای همیشه باید تکلیفشونو با خودروسازی داخلی و خودروسازان داخلی مشخص کنن که الان بهترین وقتشه. این مردم تا کی باید چوب تصمیمات آقایون و مافیابازی ها رو بخورن؟
چرا با مردم بازی می کنید تغرفه واردات خودرو برداشته بشه واقعا مردم خواهند دید که خودروسازان داخلی چقدرتا به حال با جامعه مهربان بودند و مردم ناسپاس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
واردات خودرو نياز به ارز دارد و ارز حاصل از صادرات در حال حاضر فقط كفاف نيازهاي اساسي كشور را مي دهد.
مرگ بر آمریکا
واقعا گزارش تحقیق و تفحص مجلس از خودرو سازان به کجا رسید
علی برکت ال........
بادرود،دیگردنبال پرتقال فروش نبایدگردیدچراکه اکثراین بازارهادست مافیا افتاده است
چرا باید گران نباشد؟ مرد حسابی ماشین هست ها.
آدم که نیست کجای کارید؟؟؟
اولا واردات را ازاد کنند تا تب قیمت فروکش کنه . وقعا بیرون از ایران قیمتها کمتر از نصفه و راهکار دیگه اینکه خودرو را دو نرخی کنید نرخ اول که باید در حداقل قیمت باشه خودرو با سند غیرقابل انتقال تا پنج سال که دست دلال را میبنده یکی هم نرخ روز بازار که سند معاملاتی به روز داره
این درآمد حلاله ؟؟؟؟؟؟؟ بنز بعد 50 سال یک قطره آب داخلش نمیره ولی ماشین 5 6 ساله ایرانی صندوق و زیرپا دائم خیس میشه ..... حالا ضعف های دیگه پیشکش
فعلا که سود را دلالها میبرند نه کارخانه بهتره که فروش خودرو به بورس واگذار شود تا خریدار واقعی به قیمت واقعی خرید کند
مردم ایران خودشان خواستند که اینطور زندگی کنند
چرا اینقدر که برای گرانی 30 درصدی خودرو تیتر میزنید برای عدم گران شدن دستمزد کارگر تیتر نمیزنین؟؟
چرا کارگر باید 15 درصد افزایش داشته باشه اما خودرو 30 درصد؟؟؟ دستمزد کارگر بدبخت گرانی به جامعه تحمیل میکنه یا این گرانی های خود دولت؟؟؟؟؟
قشر متوسط هم دیگه نمیتونه ماشین بخره...خودرو داره به وسیله دلال بازی دست قشر مرفه تبدیل میشه نه وسیله رفتو آمد!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
دوست عزیز! حقوق همه ۱۵% افزایش یافته نه فقط کارگرها.
...این کشور اقتصاد دان داشت وضع کشور و مردم این نبود
این کشور خودروسازی داشت یک کارگر نباید 100 سال نصف حقوق خود را برای خرید خودروی 1980 که از کیفیت آن زده اند و با کوچکترین تصادف مچاله میشود صرف می کرد.
...
یک مناقصه بین المللی برگذار کنید برای خرید 20 میلیون اتومبیل زیر 5 سال امریکایی و اروپایی ،

با همین قیمت محصولات وطنی ، حتی خود ترامپ هم پیش قدم می شود برای فروش ،
وقتی هم که اتومبیل ها وارد شد ،
طی مراسمی همه محصولات وطنی را تبدیل به آهن قراضه کرده و از فلزات بازیافتی آن برای تولیدات صنعتی استفاده کنیم ،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
و حدود 2 ميليون كارگر و كارمند در حوزه هاي مختلف توليد خودرو را چه کار کنیم؟
قیمت ازاد بشود اول قیمت بالا است بعد رقابتی و پایین هم قیمت می اید و خصوص شود
وقتی بورس ۱۰ برابر شده ارزشش ان وقت خودرو میخواهید ارزان شود؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اقتصاد تمام حوزه هایش به هم متصل است یعنی مسکن خودرو صنعت بورس خدمات روی یکدیگر اثر میگذارند مستقیم یا غیر مستقیم
وقتی بورس ناگهانی در شرایط کرونایی ۱۰ برابر میشود ارزش ان سایر حوزه های اقتصاد مینشینند و نگاه می کنند؟؟
متاسفانه دستکاری شاخصهای بورس این گونه سایر حوزه ها را بالا میبرد و هر چه قدر همه گفتند بورس را ناگهان این قدر عددسازی برایش نکنید عده ای مدام داد و فریاد زدند که ای دلالان ارز و طلا و خودرو و مسکن ساکت این بورس بهتر از وال استریت هم هست و شماها دلال هستید که علیه بورس صحبت می کنید!!!!!!!!!!!
(در ایام کرونا بورس سه کشور صعودی بوده یعنی ایران و ونزوئلا و زیمباوه)
جالبه میگوییی خودرو اندازه بورس گران نشده و در حد تورم هست میفرمایند ربطی به هم ندارد و اگر بورس ۱۰۰۰۰ برابر هم شود سایر حوزه ها از ان متاثر نمیشوند که اشتباه است و متاثر میشوند متاسفانه.
اقای نوبخت همتی آش دهان سوز بورس را جمع بفرمایید.
(بنده خودم هم خواهان ثبت نام خودرو هستم)
وقتی بورس هر روز رکورد میزنه همه چی پابه پای آن میره بالا. البته چیزی گران نمیشه بلکه ارزش ریال کاهشی است.
فقط منتظرم کارای اقامتم درست شه بذارم برم وصیت کردم حتی جنازمم بر نگردونن اینجا .رسما دیگه جای موندن نیست همه جای دنیا به خاطر کرونا قیمتها بیست تا سی درصد افت داشته اینجا هر روز بالا می‌ره قیمتا .اسمشم گذاشتن تولید ملی اشتغالزایی تولید ملی که با نوسان قیمت دلار قیمتش بالا می‌ره تولید ملی نیست مسخره کردن ملته .جالبه دلار بالا می‌ره قیمتا بالا می‌ره دلار پایین میاد قیمتا بازم بالا میره .یعنی عجب غلطی کردیم ما ایرانی شدیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
منم مهندسم وهمسرم پزشکه اخیرا اقامت دایم کانادا روگرفتیم حاضرم برم اونجاظرف بشورم ولی اینجانباشم فعلاکه بخاطرکروناپروازمون لغوشده وگیرافتادیم
ناشناس
| Germany |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
دعا کن کار ما هم درست بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
موفق باشي، فقط اونجا رفتي و وضعت بدتر شد لال موني نگيري!
اگه واردات رو آزاد نمیکنن حداقل با برند خود خودروسازان داخلی در کارخونه های شرکتهای خارجی خودروهای داخلی رو تولید کنن و وارد کشور کنن تا نیاز بازار رو بر طرف کنن. والا ازشون چیزی کم نمیشه از ظرفیت شرکتهای خارجی برای تولید سمند و دنا و ... استفاده کنن. والا تمام خودروسازان جهانی از این شیوه استفاده میکنن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
حداقل دنا و سمند رو توی کشور برادر چین تولید کنن
چرا میگه از 97ماشین گرون نشده؟! قیمت کارخونه ساینا و پراید و تیبا اسفند 97چند بود؟ ساینا 45500بود که الان 55900هست، الکی مردمو فریب ندین
حقوق ها مگر چقدر افزایش یافته؟
چرا قیمت خودرو تو این چندسال چند برابر شده؟
اگر نمیتونید تولید کنید خودرو دست دوم وارد کنید
اینهمه تقاضا ولی خب کو تولید؟
این چه وضعه تولید و تقاضاس؟
وقتی قیمت سهم ۱۰۰ تومانی شد ۸۰۰ تومان سود این سهم باید ۸ برابر بشه سود از کجا بیاد از گرانی جنس تولیدی راه دیگر داری بفرمائید
بار کج به مقصد نمی رسد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
تا الان که رسیده از این بعد هم خوب میرسه با این مردم همیشه در صحنه
تا وقتی که مردم می خرند وضع همینه یک راه داریم کمپین نخریدن خودرو و وسایل گرون شده اگه متحد باشیم همه چی درست میشه پس از ماست که بر ماست
الکی خودمونو اذیت میکنیم حرص میخوریم معترض میشیم کامنت میزاریم والا به خدا تاثیری نداره چون افزایش قیمت خودرو های بی کیفیت بدرد نخور ادامه دار خواهد بود کلا انگار بازار ول شده.مافیای پنهان اقتصادی کمر ملتو شکسته
چارهاش واگذاری خودرو سازها به بخش خصوصی واقعی و اجازه واردات خودروی نو و دسته دوم با کمتر 3 تا 5 سال از تولیدشون هست... و وظیفه قوه قضائیه هم شناسایی مافیای خودرو چه دربدنه دولت و چه در بخش خصوصی و دلال ها و واسطه هاست...
من فوق لیسانس مهندسی دارم همسرم هم فوق تخصص پزشکی هست باوجوداینکه اینجا درامدخوبی داریم ولی بخداقسم بخاطر بی حساب وکتابی که هرروزبدترهم میشه ونمونه اش ۴-۵ برابرشدن قیمت همه چیز اقدام کردیم برای مهاجرت به کانادا ولی بدبختانه بخاطرکرونا پروازمون لغو شده وفعلاگیرافتادیم
بخداحاضرم درکانادا کارگری کنم ولی تواین مملکت بی قانون که هرکس هرکاری دلش میخوادمیکنه وهیچ نظارتی هم درکارنیست زندگی نمیکنم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
ماهم اقدام کردیم خیلیا دارن مهاجرت میکنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
از شرکت ما اکثرا اقدام کردن و کسی حاضر نیست بمونه ...فقط داریم روزمرگی میکنیم تا این تایم هم بسر بیاد بریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
موفق باشيد ولي يكبار كامنت بذاري كافيه!
افزایش حقوق 15 درصد، افزایش قیمت ماشین 30 درصد؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!! این پول ها خوردن نداره، واقعا جای تاسف داره. واردات ماشین رو آزاد کنید تا مردم ماشین خوب با قیمت خوب سوار بشن نه این اینهایی که به اسم ماشین و به چند برابر قیمت میفروشن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
دوست عزیز فکر میکنید خودشون حالیشون نمیشه واردات را آزاد کنند . کجای دنیا پول خودرو را 2 سال جلوتر میگیرن و به ریش مشتری میخندن وقتی خودروسازان ما نمیتونن با کشورهای خارجی رقابت کنند ومطمئن هستند محصولاتشون جایی دیگه فروش نمیره پس بهترین کار براشون انحصاره ما هم تو دام اینها میافتیم اگر 4 ماه تحمل میکردند و خودرو نمیخریدن اونوقت اوضاع خیلی فرق میکرد
خودتون رو با این نظرات خسته نکنید.
این مدل تولید خودرو و جلوگیری از واردات برای بسیاری از مدیران و سهامداران و قطعه سازها و دلالها رانتهای وحشتناک داره.
پس این روش و ول نمیکنن و فعلا ادامه میدن.
منتظر پراید ۱۵۰ میلیونی باشید
از اینهم گرونتر؟؟؟؟؟؟
ديگه هیچی برام مهم نیست
چرا نباید 30 درصد گرون نشه وقتی این همه کیفیت خودرو افزایش پیدا کرده بغیر از کیفیت درآمد مردم و قدرت خرید مردم با این شرایط بیماری کروناهم لا اقل طبق آمار رسمی بانک سیصد وچهل وشیش ونیم درصد اضافه شده
چرا تو این اوضاع و عدم توانایی خودرو سازها برای تامین نیاز مردم خودروهای دست دوم خارجی وارد نمیکنن؟! خودرو سازها ک تا دوسال بعد هم پیش فروش داشتن، ی عده داره بهشون ظلم میشه هیچ کس هم عین خیالش نیست
این قوطی حلبی ها چیه که اینقدر هم قیمتش رو بالا میبرند
الان موضوع اینه که اینها خودرو نیست 4 چرخ مونتاژی هست و فکر نمی کنم هیچ کشوری خودرو هاش تا 20 هزار کیلومتر برای تعمیر بره که اینجا میره و گارانتی هم معنی نداره.این شرکتها همون دلال هایی هستند که دولتی هستند و با قطره چکانی قیمت رو بالا میبرن و دولت هم با کسانی که کلی 4چرخ دپو کردن کاری نداره این باعث بی سرو سامانی قیمت شده.
و یک کشور جهان سومی
مردم عزيز
قيمت 206 تيپ 2 در بازار بالاي 120 ميليون است ولي ايران خودرو مجبور شده اين خودرو را به قيمت 70 ميليون تومن قيمت گذاري كرده و بفروشد . اين اختلاف قيمت بيش از 50 ميليون توماني دارد به جيب دلالان مي رود . من به عنوان يك ايراني دلم نمي خواهد يك دلال فقط سود كند . من از ايران خودرو ، سايپا و ديگر كارخانجات توليدي حمايت مي كنم و از عزيزان قانون گذار تقاضا دارم از توليد كننده حمايت شود نه از دلالان. قيمت محصول را براي توليد كننده واقعي كنيد چون اوست كه كار توليد كرده و به كارگر دستمزد مي دهد . نه دلال !!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
یعنی هنوز متجوه نشدی که این دلالها از عوامل تولیدکنندگان هستند.
مردمی که هر اشغالی تولید میشه میخرن سزاوار همین گرونیا هستن
در کشور گرجستان بنز s500 با مدل کار کرده با پول ایران 95 میلیون تومان هست خداییش بنز کجا پارس کجا
اگه اجازه بدهند همین مدل خودروهای خارجی کارکرده وارد کشور بشه آمار کشته های جاد های 90 درصد کاهش خواهد یافت
حالا خودرو سازان می خواهند قیمت لگن هایشان را در عرض دو سال 3 برابر کردند باز کفاف نمی کنه و می خواهند دوباره افزایش دهند...
سلام خدمت همه عزیزان۰۰۰قیمتها بیش از حد بالا هست چرا کسی به داد مردم نمیرسه۰۰۰خسته شدیم چرا باید قیمت واقعی ماشین ۳برابر بیشتر باشد۰کی درست میشه
خودرو ها با این اپشن ها یعنی فرغون
دوستان تابناکی ، تا زمانی که این اعتراَضات شما به گوش مسئولان نرسد فریاد کردن فایده ای ندارد.
من نمیدونم چرا صبر مردم کمه. مثل مردم بیچاره ژاپن باشید که تویوتا سوار میشن. بمیرم برامون. ع م
در بازار بی حساب و کتاب این روزها، باید منتظر افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها باشیم؟
تیتر علامت سوال نمی خواد .عزیزم خیلی وقته شدیم...............
هموطنان عزیز
قیمت ماشین در ایران پنج برابر جهانه درست
در عوض کیفیتش پنج برابر پایینه
این به اون در و تعادل برقراره
چرا پس هی ناراحت هستید؟
براي خريدن اين خودروهاي بي كيفيت پيش خريد ميكنيم ويكسال در انتظار مي مانيم وبعد هم نق ميزنيم بابا سزاي گرانفروشي نخريدن است
%5 سود به قیمت تمام شده عادلانه است چرا باید پول مفت تو جیب دلالها و واسطه ها بره کسی که مخالف سود 5% است قطعا منافعی داره ... قیمت خودرو کارخانه با بازار آزاد دو برابر ولی مصرف کننده نهایتا قیمت بازار آزاد را پرداخت می کند.
بورس نورچشمی ظرف امروز فردا یک میلیون را هم رد میکند وروزنامه های سینه چاک بورس فردا این خبرمسرت بخش را بادرشت ترین فونت تیترخواهند کرد !!! این روزها رشد ۲۰-۳۰ هزارواحدی بورس تبدیل به یک اتفاق عادی شده و چیزی که در سالهای قبل در مدت چند ماه رخ میداد حالا در ظرف چند ساعت اتفاق می افتد !!! هیچکس به هشدارهای اقتصاددانان متعهد و دلسوز درمورد عنقریب بودن انفجار حباب عظیم بورس اهمیتی نمیدهد
باادامه این روند بزودی زود تاریخ در مورد سقوط عظیم بورس نیویورک درسال ۱۹۲۹ و خودکشی ها وسکته های پس از ان تکرار خواهدشد
با توجه به تیراژ تولید و عرضه خودرو از رو عدالت برای مصرف کننده به مرور تقاضا کاهش و عطش جهت خرید خودرو نیز کاهش می یابد ،همانطور که همه مردم میدانند افزایش قیمت حتی در بازار نتیجه عملکرد دولت و سازمانهای مربوطه بوده است ...اگر این همه تخلف توسط ایران خودرو، سایپا، مدیران خودرو و دیگر خودرو ساز ها صورت نمیگرفت و یا بشدت برخورد میشد تقصیر را گردن دلالها (از اسمشان معلوم است) نمی انداختند، وضعیت ما اینچنین نبود، تنها راه آن برخورد با خورو سازان است که چگونه خودروها فقط به نمایندگی ها واگذار شده است.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر