«کی‌ام سی A۵» ارزش خرید بیشتری دارد یا «بیجینگ X۵۵»؟ / بلندقامتان تازه نفس بازار ایران!

این روز‌ها بازار خودرو‌های شاسی بلند کراس‌اوور بسیار جذاب شده است. به طوری که گزینه‌های متعددی زیادی وجود دارد که شما را در یک چند راهی سخت قرار دهد. اما از آنجا که شاسی بلند کراس‌اوور‌های جع‌وجور به دلیل نوع طراحی و ابعاد و اندازه‌ای که دارند، بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند، در این مطلب دو خودرو کی‌ام سی A۵ و بیجینگ X۵۵ بررسی می‌کنیم تا بدانیم کدام یک ارزش خرید دارد.
کد خبر: ۱۳۱۵۷۱۲
|
۱۶ تير ۱۴۰۴ - ۱۵:۳۴ 07 July 2025
|
2572 بازدید

کرمان موتور سال ۱۴۰۳ بود که یک کراس اوور جمع‌وجور را به سبد محصولات خود اضافه کرد. این خودرو که همان A۵ است، از نظر طراحی بسیار اسپرت و هیجان انگیز است. با نگاهی به بدنه این خودرو شاهد استفاده از خطوط تیز روی بدنه هستیم تا با نصب رینگ‌های ۱۸ اینچی جذابیت آن را دوچندان کند. در نمای جلو این خودرو نیز با چراغ‌های مشابه محصولات آئودی و جلوپنجره دوتکه و عریض با خطوط تیز روی کاپوت و حجم برآمده آن مشابه محصولات دوج است.

به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، این سبک طراحی سبب شده تا ویژگی‌های اسپرت بیش‌تری به این بلندقامت بخشد. در نمای عقب چراغ‌های کشیده با LED و یک حجم‌پردازی خاص روی در صندوق عقب نمای بسیار جذاب و زیبا به کی‌ام سی A۵ می‌دهد. اضافه شدن لیپ سپر جلو، رکاب‌ها، لیپ سپر عقب و دو اگزوز گرد در طرفین و اسپویلر روی در صندوق عقب همگی سبب شده تا چاشنی اسپرت بیشتری به A۵ دهد.

در مقابل بیجینگ X۵۵ رقیب جدی کی‌ام سی A۵ بوده که از نظر کلاس بدنه در یک جایگاه قرار دارند، اما از نظر بازه قیمتی اختلاف حدود ۷۰۰ میلیون تومانی دارند. 

بر این اساس بیجینگ X۵۵ یک کراس اوور جمع‌وجور نسبتا مدرن‌تری از نظر طراحی به حساب می‌آید. زیرا خطوط نرم روی بدنه در کنار سطوح منحنی این حس را به خوبی القا می‌کند. طراحی دستگیره‌های پنهان روی بدنه یکی دیگر از ویژگی‌های جدید و به‌روز طراحی بیجینگ X۵۵ است.

 هرچند که ناگفته نماند که استفاده از رینگ‌های ۱۸ اینچی پرستیژ خاصی به این خودرو داده است. در نمای جلو این محصول دیار خودرو (زیر مجموعه گروه ماموت) شاهد طراحی یک LED به فرم L در بخش بالای و طراحی چراغ‌های درون سپر هستیم که نمای مدرن و البته بسیار اسپرت به این بلندقامت داده است. در نمای عقب چراغ‌های باریک LED با اسپویلر دوتکه روی در صندوق عقب نمای مدرن و زیبا به بیجینگ X۵۵ داده است. ناگفته نماند که از نظر دقت مونتاژ و کیفیت رنگ بدنه هر دو خودرو در یک سطح قرار دارند، اما به دلیل خدمات پس از فروش بسیار مناسب‌تر کرمان موتور میزان اعتماد به کی‌ام سی A۵ بیشتر است.


کابین نسبتا لوکس و مدرن 

با قرارگیری در پشت فرمان کی‌ام سی A۵ با یک سبک طراحی بسیار ساده، اما مدرن مواجه می‌شویم. به این معنا که یک نمایشگر تمام دیجیتال برای پشت آمپر و یک نمایشگر نسبتا عریض لمسی برای سیستم مولتی مدیا این حس را به خوبی القا می‌سازد. هرچند که طراحی کلیت داشبورد A۵ بسیار ساده بوده تا با طراحی دریچه‌های کولر مستطیل شکل در طرفین داشبورد و طراحی دریچه‌های باریک در بالاترین بخش میانی داشبورد نمای جذابی را ایجاد کند.

ناگفته نماند که پنل دیجیتالی هوشمند نیز برای تنظیمات سیستم تهویه در نظر گرفته شده تا با کلیت داشبورد هارمونی داشته باشد. از طراحی فرمان دی کات اسپرت و دسته دنده چرخشی A۵ نمی‌توان صرف نظر کرد که حس اسپرت‌تری را ایجاد می‌کند. 

تریم رنگ قرمز برای صندلی‌ها منجربه ارتقا هیجان بیشتری نیز شده است. همچنین طراحی سقف پانوراما به منظور ایجاد فضای دلنشین‌تر در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر بیجینگ X۵۵ از فضای به‌روزتری برخوردار است، به این معنا که طراحی داشبورد مینیمال بوده تا با طراحی دریچه‌های L شکل کولر در طرفین و طراحی دریچه‌های باریک در بخش میانی در پایین نمایشگر میانی این حس را به خوبی القا می‌سازد. هرچند که نمایشگر ۱۰ اینچی برای پشت آمپر طراحی شده تا با یک نمایشگر نسبتا عریض دیگر برای سیستم مولتی مدیا شاهد یک فضای خلوت بسیار مدرن باشیم.

نورپردازی داخلی و سقف پانوراما حس بهتری را به سرنشینان القا می‌کند. طراحی فرمان دی کات اسپرت با دسته دنده کوچک و صندلی‌های اسپرت همگی حس هیجان بیشتری را در زمان رانندگی به وجود می‌آورند. در بخش طراحی داخلی هر دو خودرو در یک سطح قرار می‌گیرند، اما عایق حرارتی کی‌ام سی A۵ به مراتب بهتر از بیجینگ X۵۵ است.

هر دو خودرو از امکاناتی مانند دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با کانال‌های مجزا برای سرنشینان عقب، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، کروز کنترل، سیستم ورود بدون کلید (کی لس)، استارت دکمه‌ای، سقف پانوراما، صندلی برقی راننده و سرنشین جلو و سامانه پیشرفته برخورد از تصادف برخوردار اند، اما کی‌ام سی A۵ از آپشنی مانند گرم‌کن و سردکن صندلی برخوردار بوده که بیجینگ X۵۵ فاقد آن است. بر این اساس در سطح امکانات رفاهی نیز در یک سطح قرار دارند. 

کدام یک مشخصات فنی بهتری دارند؟

در بخش فنی هر دو خودرو به موتور چهارسیلندر خطی ۱.۵ لیتری توربوشارژ مجهز هستند. اما کی‌ام سی A۵ از قدرت و گشتاور پایین‌تری برخوردار است. دلیل این مهم نیز استهلاک و خرابی کم‌تر موتور به علت کیفیت پایین سوخت کشور است؛ بنابراین کی‌ام سی A۵ از یک موتور چهارسیلندر خطی ۱۴۹۹ سی‌سی برخوردار است که به لطف سیستم توربوشارژ می‌تواند حداکثر ۱۳۷ اسب‌بخار قدرت و حداکثر ۲۱۲ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند.

این قدرت و گشتاور به کمک گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. عملکرد هماهنگی بین موتور و گیربکس A۵ در سطح خوبی قرار دارد که شتاب بی‌نظیری را در اختیار شما می‌گذارد. همچنین به لطف توان و گشتاور پایین‌تر، استهلاک موتور در سطحی قرار دارد که در بلندمدت به یک گزینه کم استهلاک بدل شود.

همین موضوع سبب برتری A۵ شده است. در مقابل بیجینگ X۵۵ یک موتور چهارسیلندر ۱۴۹۸ سی‌سی را در زیر کاپوت خود جا داده است. این موتور به لطف سیستم توربوشارژ و پاشش سوخت مستقیم داخل سیلندر‌ها می‌تواند حداکثر ۱۸۸ اسب‌بخار قدرت و حداکثر ۳۰۵ نیوتن‌متر گشتاور فراهم آورد. این خودرو دارای گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه‌تر اتوماتیک است که قدرت را به چرخ‌های جلو می‌رساند.

عملکرد موتور و گیربکس در بیجینگ X۵۵ نیز خوب بوده، اما با ورود به فصل گرم سال به دلیل توان و گشتاور بالا موتور، از دمای موتور و تنش حرارتی بالاتری برخوردار است. همین موضوع نقطه ضعف این خودرو به حساب می‌آید؛ بنابراین مالکان این خودرو بایستی همواره به نگهداری صحیح از آن توجه کنند. 


سواری و هندلینگ

سیستم تعلیق در هر دو خودرو در محور جلو مک فرسون بوده که دارای رینگ‌های ۱۸ اینچی هستند به لطف طبق‌های الاستیکی در کی‌ام سی A۵ شاهد استهلاک و خرابی کم‌تر هستیم. اما در محور عقب کی‌ام سی A۵ از سیستم تورشن بیم یا میل پیچشی بهره گرفته شده که چندان چنگی به دل نمی‌زند و کمی کیفیت سواری را کاهش می‌دهد. اما در مقابل بیجینگ X۵۵ در محور عقب از سیستم مولتی لینک یا چند اتصالی برخوردار است که سواری نرم‌تری را به وجود می‌آورد. از نظر کیفیت سواری بیجینگ X۵۵ یک سر و گردن بالاتر از کی‌ام سی A۵ است، اما از نظر استهلاک پایین و دوام بالاتر کی‌ام سی A۵ چند سر و گردن بالاتر از بیجینگ X۵۵ است. از نظر فرمان پذیری نیز کی‌ام سی A۵ عملکرد بهتری دارد و می‌تواند در این بخش بیجینگ X۵۵ را مغلوب خود سازد.

کی‌ام سی یا بیجینگ؟

این روز‌ها کی‌ام سی A۵ در بازار آزاد مدل ۱۴۰۴ صفرکیلومتر یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان ارزش دارد که بیجینگ X۵۵ مدل ۲۰۲۴ دو رنگ ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان ارزش دارد. 

اشتراک گذاری
برچسب ها
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# عملیات وعده صادق 3 # جنگ ایران و اسرائیل # مذاکره ایران و آمریکا # آژانس بین المللی انرژی اتمی # حمله آمریکا به ایران
نظرسنجی
با اخراج بازرسان آژانس انرژی اتمی موافق هستید؟
الی گشت