بازدید 18734
آخرین تحولات خاورمیانه؛

واکنش ترامپ به آزادی جاسوس این کشور در ایران/شروع تحرکات جدید در سفارت عربستان در دمشق/آغاز گفت‌وگوهای آمریکا و طالبان/حل موانع مناقشه عربستان و قطر

آغاز گفت‌‌وگو‌های آمریکا و طالبان، واکنش ترامپ به آزادی جاسوس این کشور در ایران، گفت‌وگوی پوتین و نتانیاهو درباره ایران و سوریه و حل موانع مناقشه عربستان و قطر، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به شروع تحرکات جدید در سفارت عربستان در دمشق نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۹۴۲۳۷۳
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲ 08 December 2019

آغاز گفت‌وگو‌های آمریکا و طالبان، واکنش ترامپ به آزادی جاسوس این کشور در ایران، گفت‌وگوی پوتین و نتانیاهو درباره ایران و سوریه و حل موانع مناقشه عربستان و قطر، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به شروع تحرکات جدید در سفارت عربستان در دمشق نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ خبرنگار تلویزیون روسیا الیوم در دمشق گزارش داد، برخی تعمیرات و بازسازی‌هایی که عابران از مقابل سفارت عربستان سعودی در دمشق می‌توانند آن‌ها را مشاهده کنند، حاکی از آن است که این مقر آماده ازسرگیری فعالیت دیپلماتیک خود است؛ حتی اگر هنوز تاریخ آن مشخص نشده باشد.

این یکی از چندین شاخص است که تایید می‌کند مرحله جدیدی از شواهد جهت تغییر در عادی‌سازی روابط میان دمشق و ریاض و بازگشایی سفارت سعودی در دمشق است که تقریبا یک سال پیش نیز این شهر شاهد افتتاح سفارت‌خانه‌های امارات و بحرین بود.

یک منبع آگاه در دمشق به روسیا الیوم گفته که افتتاح سفارت سعودی «فقط مساله زمان است»، و در حال حاضر تمهیدات نهایی برای آن انجام می‌شود. وی خاطرنشان کرد، این اولین بار نیست که درباره «بازگشت نزدیک» برای ازسرگیری روابط میان دو کشور سخن گفته می‌شود، بلکه تعدادی از نشانه‌های فعالی این موضوع را تایید می‌کند و از جمله همان‌گونه که دیدید، کاردار سفارت امارات در دمشق چند روز پیش آن را اعلام کرد که این نشانگر فضای کلی در شورای همکاری خلیج‌فارس است، علاوه بر آن، به مشارکت هیاتی از اتحادیه روزنامه‌نگاران سوریه در فعالیت‌های دبیرخانه کل اتحادیه روزنامه‌نگاران عرب در ریاض اشاره کرد که این برای نخستین بار اتفاق می‌افتد.

«موسی عبدالنور» رئیس سندیکای روزنامه‌نگاران به روسیا الیوم گفت که هیات سوری با هیچ شخصیت رسمی سعودی دیدار نکرده و این مشارکت فقط به «گفت‌وگو با همکاران در انجمن روزنامه‌نگاران عربستان سعودی محدود شده و ما فقط در یک ماموریت حرفه‌ای هستیم و ماموریت سیاسی نبود.»

عبدالنور درباره ابعاد سیاسی این مشارکت، که بدون تایید سیاسی صورت نمی‌گرفت، گفت: «قطعا موافقت شد چه نسبت به مشارکت ما و یا نسبت به انجمن روزنامه‌نگاران سعودی، که ناگزیر از طریق وزارتخانه‌های مربوطه مانند وزارتخانه‌های کشور و اطلاع‌رسانی این هماهنگی‌ها وموافقت‌ها صورت پذیرفت.»

وی خاطرنشان کرد، در جریان حضور انجمن روزنامه‌نگاران سوریه در عربستان سعودی به موضوع افتتاح سفارت در دمشق پرداخته نشد و فقط تأکید شد که این مشارکت گامی سازنده در مسیر درست به نفع سوریه، عربستان سعودی و تمامی عرب‌ها و به منظور پایان دادن به جنگ در سوریه است.

از سوی دیگر، «احمد مرعی» عضو مجلس الشعب (پارلمان سوریه) درخصوص برخی نشانه‌ها و تحولات، از جمله دعوت هیات روزنامه‌نگاران سعودی از سندیکای روزنامه‌نگاران در سوریه به ریاض، ابراز عقیده کرد که این مشارکت می‌تواند شاخصی مهم برای ازسرگیری روابط میان دو کشور و نیز در چهارچوب اقدام سعودی به تجدیدنظر در مواضعش باشد.

همچنین در چارچوب همین تجدیدنظر، چندین شاخص دیگر نیز وجود دارد؛ مانند موافقت ایران با مشارکت در «طرح امنیت خلیج (فارس)» با میانجیگری عمان، که این امر نشانگر حرکت در مسیر مذاکره و آتش‌بس در منطقه است و بنابراین، آن «راهی برای خروج از همه تنش‌هایی است که به‌خصوص میان ایران و عربستان سعودی ایجاد شده است و این تلاشی برای پایین آمدن عربستان سعودی از درخت است برای این‌که آن در باتلاق یمن غرق شده و تمامی محاسبات آن درباره نتیجه جنگ سوریه شکست خورده است».

وی افزود: «این طرح با موافقت آمریکا انجام می‌شود، چون آمریکایی‌ها تحت فشار مذاکره می‌کنند. در حالی‌که از یک سو از تنش و تحریم‌ها دم می‌زنند، از سوی دیگر، باب را برای مذاکرات بازمی‌گذارند و استراتژی آمریکا متفاوت است، زیرا غیرمستقیم وارد نبرد‌ها می‌شود و تلاش می‌کند از تلفات دور بماند. امروز هدف آتش‌بس است و نه جنگ.»

مرعی با اشاره به اظهارات «عادل الجبیر» وزیر مشاور سعودی در امور خارجه، که گفته است «آتش‌بس به حل و فصل در یمن تبدیل می‌شود»، ابراز عقیده کرد که چنین اظهاراتی موفقیت میانجیگری عمان را ثابت می‌کند، به ‌ویژه این‌که یمن میدان رویارویی واقعی میان سعودی و محور مقاومت است و این میدان، باید بعد از شکست سعودی به میادین دیگر تبدیل شود: مذاکرات و بحث و گفت‌وگو.

آغاز گفت‌وگو‌های آمریکا و طالبان

«سهیل شاهین» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه با تایید شروع مجدد گفت‌وگو‌های آمریکا و طالبان تصریح کرد که مذاکرات از جایی آغاز شد که توسط آمریکا متوقف شده بود.

شاهین در توئیتی نوشت، ریاست تیم مذاکره کننده طالبان را «ملا عبدالغنی برادر» معاون سیاسی رهبر طالبان به عهده دارد و در این نشست درباره امضای توافقنامه صلح و دیگر موضوعات مربوط مورد بحث قرار گرفته است

واکنش ترامپ به آزادی جاسوس این کشور در ایران/شروع تحرکات جدید در سفارت عربستان در دمشق/آغاز گفت‌وگوهای آمریکا و طالبان/حل موانع حل مناقشه عربستان و قطر

وی افزود: «انس حقانی» برادر سرکرده «شبکه حقانی» که به تازگی در تبادل با اساتید دانشگاه آمریکایی کابل از زندان بگرام آزاد شده نیز در این نشست حضور دارد.

سخنگوی طالبان ادامه داد، این نشست که دیروز آغاز شده، امروز نیز ادامه خواهد داشت.

این نخستین دور از گفت‌وگوهای آمریکا و طالبان است که پس از توقف مذاکرات توسط آمریکا، حدود سه ماه گذشته برگزار شده است. پیش از این، دو طرف در حدود یک سال گذشته 9 دور مستقیم با یکدیگر گفت‌وگو کرده بودند.

گفتنی است، این مذاکرات در حالی آغاز شده است که ده روز پیش دونالد ترامپ در سفری مخفیانه به کابل آمد و پایگاه نیروهای آمریکایی در بگرام نیز مدعی شد که طالبان آماده آتش‌بس است.

طالبان اما در واکنش به این اظهارات تصریح کرده که مذاکرات جدیدی با طرف آمریکایی آغاز نمی‌کند و همینطور که سخنگوی این گروه تاکید کرده، ظاهراً موضع آنها در این باره تغییری نکرده است.

واکنش ترامپ به آزادی جاسوس این کشور در ایران

 «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا با انتشار بیانیه‌ای به آزادی جاسوس این کشور در ایران واکنش نشان داد.

ترامپ در این بیانیه با تایید آزادی «ائو وانگ» پس از بیش از سه سال حبس در ایران، بالاترین اولویت آمریکا را حفظ امنیت و سلامت شهروندان عنوان و تاکید کرد که دولت وی به بازگرداندن همه شهروندان آمریکایی به این کشور ادامه می‌دهد.

ساعاتی پیش کاخ سفید اعلام کرد، «ژیو وانگ»، شهروند آمریکایی بازداشت شده در ایران از زندان آزاد شده است.

گفته شده این شهروند آمریکایی پس از بیش از سه سال که در ایران زندانی بود، اوایل صبح شنبه از زندان آزاد شده و در حال بازگشت به آمریکاست.

واکنش ترامپ به آزادی جاسوس این کشور در ایران/شروع تحرکات جدید در سفارت عربستان در دمشق/آغاز گفت‌وگوهای آمریکا و طالبان/حل موانع حل مناقشه عربستان و قطر

به گفته منابع مرتبط با کاخ سفید، وانگ از تهران به زوریخ سوئیس رفته تا از آن جا عازم آمریکا شود. وانگ از اوت سال ۲۰۱۶ در ایران و به جرم جاسوسی به ده سال حبس محکوم شده بود. 

گفت‌وگوی پوتین و نتانیاهو درباره ایران و سوریه

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تلفنی درباره ایران و اوضاع سوریه و جلوگیری از برخورد بین ارتش روسیه و ارتش سوریه گفت‌وگو کردند.

گفتنی است، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ژانویه ۲۰۲۰ به روسیه سفر خواهد کرد.

واکنش ترامپ به آزادی جاسوس این کشور در ایران/شروع تحرکات جدید در سفارت عربستان در دمشق/آغاز گفت‌وگوهای آمریکا و طالبان/حل موانع حل مناقشه عربستان و قطر

آخرین سفر نتانیاهو به روسیه در فوریه گذشته انجام گرفت. پس از این دیدار منابع دیپلماتیک اعلام کردند که روسیه و اسرائیل برای مشخص کردن ساز و کارها و جلوگیری از حوادث و برخوردها در جریان عملیات در سوریه تلاش می‌کنند.

حل موانع حل مناقشه عربستان و قطر

رایزنی‌های طرف‌های سعودی و قطری برای حل بحران شورای همکاری خلیج فارس که بیش از دو سال است ادامه دارد، کماکان در جریان است.

روزنامه کویتی «القبس» روز شنبه به نقل از منابع آگاه نوشت، حل اختلافات شورای همکاری خلیج فارس همواره به دستیابی به توافق قطر و عربستان بر سر چشم‌انداز مشترک آینده روابط دو کشور نیاز دارد.

منابع آگاه بدون اشاره به جزئیات دیدارهای مقامات سعودی و قطری خبر دادند، دو طرف اخیرا برخی از شاخص‌ترین موانع موجود بر سر راه حل بحران شورای همکاری را برداشته‌اند.

این روزنامه درباره احتمال حضور «شیخ تمیم» امیر قطر در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در ریاض نوشته است که هنوز حضور وی در این جلسه قطعی نیست و احتمال دارد، فردی به نمایندگی از او به عربستان برود.

شاه سعودی اخیرا از «شیخ تمیم» امیر قطر دعوت کرده که در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس که قرار است در دهم دسامبر (نوزدهم آذرماه) در ریاض برگزار شود، شرکت کند.

عربستان، مصر، امارات و بحرین از حدود دو سال پیش، روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کرده‌اند و ازسرگیری روابط با این کشور را به سیزده شرط از جمله کاهش روابط با تهران، تعطیلی شبکه الجزیره و قطع حمایت از اخوان‌المسلمین و حماس مشروط کرده‌اند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۱
آقای عباس عبدی دوستان همفکر شما هرکاری کردند تا انتخاب شوند حالا هم وزیرند وکیل هستند، به امیرکبیر نگاه کنند مثل او عمل کنند همه تنش ها می خوابد.
مرگ بر روسیه
بعضی ها چطور آزادی امریکارو باور می کنند، مذاکره با طالبان، کمک به داعش، رابطه نزدیک با عربستان سعودی، واقعا در مغز این جور انسان چی می گذره؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
سران طالبان که این روزها در تهران با روسای وزارت خارجه ما دیدار و جلسه دارند
AMRIKA ای آمریکا مترصد باش..
خیلی زود جواب ظلم را خواهی دید...
تابناک هزار راه برای اظهار نظر هست سانسور نتیجه خوبی نخواهد داشت
به نظر می رسد که ایران در مقابل گروگانگیری آمریکا، تسلیم شده و جاسوسی را که هدفش ضربه به امنیت ملی ایران بوده است را آزاد کرده است. آزادی این جاسوس خطرناک در حالی است که برخی افراد داخلی با اتهامات بسیار کوچکتر از جاسوسی، سالهاست در پشت میله های زندان هستند.
چرا ترکبه هم مرز ما باید از روسیه خط لوله گاز بگیره؟
چرا عراق تا دو سه سال دیگه بنا به گفته ی مقامات عراقی دیگر نیازی به برق ایران نخواهد داشت؟
مسئولین متوجه هستن که روسیه چه سود عظیمی از اختلاف ایران و غرب کرده و میکنه؟
چرا ما نباید به اروپا خط انتقال نفت و گاز داشته باشیم؟
مسئولین متوجه هستن که امروزه فقط از راه اقتصاد میشه روی سیاست های غربی ها در مقابل ایران تاثیر گذاشت؟
مسئولین متوجه نشدن چرا کشورهای عربی اینقدر در کشورهای غربی سرمایه گذاری میکنن؟
ایران ثروتمند رو محدود به مرزهاش کردیم و روسیه اولین کشوری هست که از این وضعیت همیشه نفع برده.
پاسخ ها
قاسم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
برادر عزیز کشورهای همچون عراق ، ترکیه و روسیه و غیره فکر منافع مملکتشان هستند حالا با هر کشوری می خواهد باشدچه کشورهای شرقی و چه کشورهای اروپای و اینکه چرا ما نباید به اروپا خط انتقال نفت و گاز داشته
عدم اعتماد به آنها میباشد نمو نه اش برجام است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
از اول هم نقشه همین بوده !؟
ما نباید برای منافع نفت و گازی هنگفت انحصاری روسیه از اروپا خطری باشیم !؟
فعلا منافع روسیه بر منافع خودمان ارجح تر است !؟
دم ترامپ گرم ، وقتی مذاکره میکنه به همه اعلام میکنه که مذاکره کرده
ما بعد از دو دولت با خبر میشیم که آقایان هم مذاکره میکرده اند ، حجب و حیا مانع علنی کردنش بوده
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر