بازدید 21771
بررسی شش سال مدیرعاملی هاشم یکه زارع بر ایران خودرو؛

۲۰ برابر شدن زیان انباشته ایران خودرو/ وعده تولید پژو ۳۰۱ با ۸۰ درصد داخلی سازی/ افزایش سه برابری سهام ایران خودرو/ اُفت تولید سمند و رانا

هنگامی که هاشم یکه زارع در سال ۱۳۹۲ سکان مدیرعاملی ایران خودرو را در اختیار گرفت، میزان زیان انباشته این شرکت در صورت‌های مالی آن ۰.۴ هزار میلیارد تومان گزارش شده بود. این زیان انباشته در صورت‌های مالی سال ۱۳۹۷ حدود ۷.۷ هزار میلیارد تومان ثبت شد.
کد خبر: ۹۱۹۲۵۹
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۴ 21 August 2019

تابناک اقتصادیهنگامی که هاشم یکه زارع در سال ۱۳۹۲ سکان مدیرعاملی ایران خودرو را در اختیار گرفت، میزان زیان انباشته این شرکت در صورت‌های مالی آن ۰.۴ هزار میلیارد تومان گزارش شده بود. این زیان انباشته در صورت‌های مالی سال ۱۳۹۷ حدود ۷.۷ هزار میلیارد تومان ثبت شد.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در 28 مرداد ماه سال جاری، دو خبر پیرامون مدیرعامل ایران خودرو منتشر شد که به سرعت به تیتر یک رسانه ها تبدیل گشت. خبر اول که توسط علی ربیعی، سخنگوی دولت اعلام شد، این بود که هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران خودرو توسط وزیر صمت برکنار شد و خبر دوم که مهمتر از خبر اول بود، این که هاشم یکه زارع حوالی ساعت 17 با حکم قضایی توسط ضابطان دستگاه قضایی در دفتر خود بازداشت شد. در هفته های گذشته نیز اعلام شده بود حساب های بانکی مدیرعامل ایران خودرو مسدود شده است!

برکناری و سپس بازداشت هاشم یکه زارع، بر شش سال مدیریت وی بر ایران خودرو پایان داد. وی در نوزدهم شهریور 1392 جانشین جواد نجم الدین در مسند مدیرعاملی ایران خودرو شده بود.

اما عملکرد شش ساله هاشم یکه زارع در ایران خودرو چگونه بود؟

۲۰ برابر شدن زیان انباشته ایران خودرو/ وعده تولید پژو ۳۰۱ با ۸۰ درصد داخلی سازی/ افزایش سه برابری سهام ایران خودرو/ اُفت تولید سمند و رانا

بیست برابر شدن زیان انباشته ایران خودرو طی شش سال

نمودار زیر سود و زیان انباشته ایران خودرو از سال 1392 تا سه ماهه نخست 1398 را بر اساس داده های موجود در صورت های مالی این شرکت نشان می دهد. همان گونه که دیده می شود در حالی که در پایان سال 1392 میزان زیان انباشته ایران خودرو 0.4 هزار میلیارد تومان بوده، متأسفانه این زیان انباشته در پایان سال 1397 حدود 20 برابر شده و به 7.7 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. صورت های مالی حسابرسی نشده ایران خودرو نشان می دهند که این زیان انباشته در پایان سه ماهه اول سال 1398 به 9.8 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است؛ یعنی ظرف سه ماه به زیان انباشته این خودروساز، مبلغی حدود 2.1 هزار میلیارد تومان افزوده شده است. البته نباید از این واقعیت نیز عبور کرد که ایران خودرو در طول مدیرعاملی هاشم یکه زارع در سال های 1393، 1394، 1395 و 1396 به ترتیب با سودهای انباشته 0.1، 0.1، 0.3 و 0.4 هزار میلیارد تومانی مواجه بوده است.

20 برابر شدن زیان انباشته ایران خودرو

 

قیمت سهام ایران خودرو تقریباً سه برابر شد

بررسی ها نشان می دهد که قیمت هر سهم ایران خودرو در اولین روز آغاز مدیریت یکه زارع در ایران خودرو، 194.5 تومان بوده است که این قیمت در آخرین روز مدیریت وی به 575.8 تومان افزایش یافته بود. این ارقام نشان می دهد که ارزش سهام ایران خودرو در مدت شش سال سه برابر شده است.

اُفت تولید در گروه سمند و رانا

در مدت مدیرعاملی یکه زارع، اقدامات مهم در جهت تولید یا مونتاژ یا واردات بدین شرح بوده است: تولید وانت آریسان، دنا در سال 1393، مونتاژ هایما اس 7 در سال 1395، ازسرگیری تولید پژو 207 آی با تغییر در چهره و تجهیزات، تولید تندر 90 پلاس و تولید دنا پلاس در سال 1396 و واردات هایما اس 5.

بررسی صورت های مالی ایران خودرو نشان می دهد که در زمان مدیرعاملی یکه زارع تولید گروه پیکان متوقف شده و میزان تولید پژو، تندر ال 90، دنا، گروه وانت و سایر محصولات جدید، سوزوکی، هایما و دانگ فنگ افزایش یافته است. همچنین میزان تولید گروه سمند و رانا در این مدت کاهش یافته است. در مجموع میزان تولید کل خودروها توسط ایران خودرو در این مدت رشد 22016 دستگاهی داشته است.

 

1392 (دستگاه)

1397 (دستگاه)

   میزان تغییر در فروش

گروه پیکان

57012

0

58257-

گروه پژو

209308

250554

41246

گروه سمند

65137

44400

20737-

تندر (ال 90)

6113

12559

6446

دنا

32

35257

35225

رانا

26995

3880

23115-

گروه وانت وسایر محصولات جدید

0

5585

5585

سوزوکی

496

2637

2141

هایما

0

13150

13150

دانگ فنگ

0

19087

19087

جمع

365093

387109

22016

 

قرارداد با پژو به کجا رسید؟

در سال 2003 قراردادی بین رؤسای جمهور ایران و فرانسه به امضا رسید که قرار بود طبق همین قرارداد شرکت پژو همکاری خود با ایران را از سال 2004 آغاز کند. مفاد این قرارداد نشان می داد که این توافق تا سال 2014 دارای اعتبار بود و مسئولان این شرکت فرانسوی حق نداشتند در هیچ تحریمی علیه ایران شرکت کنند. اما شرکت پژو از ابتدای سال 1391 به بهانه تحریم های اعمال شده علیه ایران، همکاری خود با ایران را قطع و به دنبال آن شرکت ایران خودرو از ناحیه توقف ارسال قطعات متحمل خسارت های سنگینی شد و عرضه خودرو به بازار توسط این شرکت به شکل قابل توجهی کاهش یافت.

با اجرایی شدن برجام، شرکت پژو فرانسه دوباره برای بازگشت به ایران تمایل نشان داد و طی سفری که رئیس جمهور روحانی در بهمن 1394 به فرانسه داشتند، قراردادی بین شرکت پژو و کارخانه ایران خودرو جهت سرمایه گذاری مشترک بسته شد.

هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران خودرو در هجدهم بهمن 1394 طی مصاحبه ای پیرامون خسارات وارده از سوی شرکت پژو به ایران در سال 1391 گفت: میزان خسارت مربوط به رفتار پژو در ایران 427 میلیون و 600 هزار یوروست که البته بخشی از این مبلغ به طور غیرنقدی محاسبه می شود. 116 میلیون یورو از این خسارت مربوط به مسائل حال و گذشته است و 311 میلیون و 600 هزار یورو نیز در مسائل آینده دیده شده است.

در قرارداد جدیدی که ایران خودرو با پژو در سال 1394 منعقد کرد، ذکر شد که حضور دوباره پژو در ایران به آن شرط خواهد بود که فرانسوی ‌ها از سهم 2 میلیون دستگاهی به ارزش 800 میلیون یورو در بازار خودرو ایران برخوردار باشند. در این میان، مدیران شرکت پژو هنوز نیامده برای ایرانی ها شرط گذاشته و گفتند که فروش محصولاتشان در ایران باید به سطح فروش سال 2011 برسد؛ یعنی میزان فروش را طی دو سال به سالانه 1.6 میلیون دستگاه خودرو و تا سال 2020 به 2 میلیون دستگاه خودرو در سال برسانند.

همچنین طبق این قرارداد، قرار بود شرکت فرانسوی 5 محصول خود را راهی بازار ایران کند. این  محصولات عبارت بودند از: پژو 208، 2008، 301، 308 و 508. از بین این پنج محصول طبق توافقات صورت گرفته بین این دو شرکت قرار بود، مدل های 301، 208، 2008 و احتمالا 308 در شرکت مشترک ایکاپ مونتاژ و مدل 508 فقط به صورت وارداتی به مشتریان ایرانی عرضه شود.

در اردیبهشت ماه سال گذشته و با خروج آمریکا از برجام، شرکت پژو سیتروئن در خرداد ماه 97 اعلام کرد که با آغاز تحریم ها ایران را ترک خواهد کرد.

با خروج دوباره پژو از ایران، تعهدات ایران خودرو در زمینه تولید و تحویل خودروهای گروه پژو از جمله تولید و تحویل پژو 2008 با مشکل مواجه شد. پیش‌فروش پژو ۲۰۰۸ در تیرماه سال ۹۶ انجام شد. ایران خودرو از مشتریان پیش‌فروش عادی ۶۰ میلیون تومان گرفت و مجموعاً ۱۶ هزار تن در این پیش‌فروش برای تحویل خودروی پژو ۲۰۰۸ ثبت‌نام‌ کردند.

در حالی که همگان منتظر تحویل اولین پژوهای 2008 در شهریور ماه 1396 بودند، خبرهای منتشره در این زمینه حکایت از بدعهدی ایران خودرو در تحویل این خودرو داشت. در حالی که باید ایران خودرو تا پایان مرداد ماه 1397 تمام 16 هزار دستگاه خودروی پژو 2008 متعهد شده را تحویل مشتریان می داد، آمارهای منتشر شده نشان می داد که این شرکت در سال 1396 تنها 2750 دستگاه از این خودرو را تولید کرده است. آمار تولید این خودرو در مردادماه 1397 در مجموع (سال 96 و 5 ماهه سال 97) به 6346 دستگاه رسید. به همین دلیل در 24 مرداد ماه 1397 بود که شرکت ایکاپ ضمن پوزش از مشتریان به دلیل تاخیر در تحویل خودروهای ثبت نامی پژو 2008 اعلام کرد این شرکت متعهد به تحویل تمامی خودروهای ثبت نامی است.

با این تعهد نیز باز هم میزان تولید خودروی پژو 2008 در پایان سال 1397، 7385 دستگاه اعلام شد و در مجموع دو سال تولید این خودرو، در کل 10135 دستگاه پژو 2008 تولید شد.

20 برابر شدن زیان انباشته ایران خودرو

طبق آخرین آمار منتشره پیرامون تولید خودروها در ایران، در بهار 1398 تعداد 2820 دستگاه خودروی پژو 2008 تولید شده است. با این آمار می توان این گونه نتیجه گرفت که باید از 16 هزار دستگاه خودروی پژو 2008 متعهد شده توسط ایران خودرو، تا پایان بهار 1398 در مجموع 12955 دستگاه تحویل مشتریان شده باشد و هنوز 3045 مشتری نتوانسته اند خودروهای پژو 2008 خود را تحویل بگیرند. موضوعی که توسط یکه زارع تأیید شد. یکه زارع طی مصاحبه ای در تیرماه سال جاری در خصوص تولید پژو ۲۰۰۸ نیز گفت: ۱۶ هزار دستگاه از این خودرو فروخته شده که ۱۳ هزار دستگاه به مشتریان تحویل داده شد و ۳ هزار دستگاه نیز به زودی تحویل داده خواهد شد.

حتی شرکت ایران خودرو در روز دوشنبه 24 تیر ماه 1398 اقدام به رونمایی از خودروی پژو ۳۰۱ در غیاب شریک فرانسوی خود کرد. هاشم یکه زارع مدیر عامل سابق ایران خودرو در مراسم رونمایی از خودروی پژو 301 در جمع خبرنگاران در مورد میزان سرمایه گذاری در این پروژه گفت: تاکنون حدود 60 میلیون یورو برای راه‌اندازی این خط تولید سرمایه‌گذاری شده است. وی ادامه داد: تا پایان امسال به خودکفایی ۸۰ درصدی در تولید پژو 301 خواهیم رسید و در بدترین شرایط، اولین سری تولیدات پژو ۳۰۱ اردیبهشت ۹۹ به مشتریان تحویل داده خواهد شد.

به هر صورت، گویا خبر تولید پژو 301 توسط ایران خودرو که به نوعی برای ابقای هاشم یکه زارع در مدیرعاملی ایران خودرو منتشر شد، هم نتوانست وی را در سمت مدیرعاملی ایران خودرو ابقا کند و وی از این سمت کنار گذاشته شد و تکلیف تحویل برخی خودروهای پیش فروش شده از جمله پژو 2008 و همچنین اخذ غرامت از شرکت پژو به دلیل بدعهدی در سال 1391 مشخص نشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۸
تا در به همین پاشنه می چرخد کل اقتصاد با مشکل روبرو خواهد بود بجای حل مسایل بنگاه های اقتصادی در گیر سیاست های بیحاصل شده ایم فقط مدیران مسول نیستند مجموعه کشور باید متوازن کار کند
میشه بگیدعملکردکدامیک ازمدیران خوب وقابل دفاع بوده؟بیشترشون براساس سفارش وپارتی بازی واین چیزااومدن سرکار...
گران شدن سهام ایران خودرو به عملکرد مثبت ایشان ارتباطی ندارد مربوط به گرانی و افت ارزش ریال می باشد که همه چیز سه برابر گران شدند
301 چیه برادر؟ نکنه روی 206 صندوق دار یک صندوق اضافه میخواهید بگذارید؟ :)) چی میشه خداییش! فقط تو روخدا هزینه طراحی دیگه نگیرید چند میلیون دلار. 2 تا 206 صندوق دار را از عقب به هم بچسبانید. این هم طرحش! حیف که فایل نمیشه پیوست کرد به نظر. وگرنه عکس هم براتون میذاشتم
با سلام . ای کاش در مورد موتورسیکلت هم کمی حساسیت وجود داشت و یک مقاله مینوشتید تعداد موتورسیکلت ها در کشور اگر بیشتر از خودرو ها نباشه کمتر هم نیست و ظلم بزرگی به قشر موتور سوار داره میشه. از مجاز نبودن خرید و استفاده بالای دویست و پنجاه سی سی گرفته تا دسترسی نداشتن به موتورهای خوب و استاندارد و حق انتخاب بسیار محدود تر از خودرو . در ضمن قیمت موتور سیکلت به صورت بسیار نامعقول و عجیبی بالا رفته که حتی با دلار دوازده تا چهارده هزار تومنی هم حساب کنیم باز هم عجیبه. الان قیمت یک نینجا هزار سی سی کارکرده در خارج از کشور بین هزار تا دو هزار دلار هست که میشه دوازده تا بیست و چهار میلیون تومن همون موتور با همون مشخصات با اینکه توی ایران ممنوعه و مجوز هم میخواد و فقط توی پیست میشه سوارش شد بالای صد میلیون تومن قیمت داره حالا حساب کنید وقتی موتور سنگین اونم نینجا داره با هزار دلار معامله میشه به نظرتون موتورهای داخلی که یک صدم کیفیت اون موتور رو نداره چرا باید بالای سی میلیون تومن یعنی بیش از دو هزار دلار معامله بشه؟ دوکاتی که توی موتورها مثل بوگاتی تو خودروهاست. مدل کارکرده تو خارج چهار هزار دلار هست ولی توی ایران صدها میلیون قیمتشه چرا هیچ نظارتی روی قیمت موتورسیکلت نیست؟ چرا به اسم تولید ملی جلوی ورود موتورها رو با قیمت عادلانه گرفتن همه که میدونن هیچ موتوری توی ایران تولید نمیشه و همشون چینی هستن پس چه تولید ملی ای هست این ؟ خواهشن صدای مردم رو به مسئولین برسونید
به هر حال ایشون خیلی خطا کرده و موجب ضرر یبه مردم شده باید پاسخگو باشد قیمت های نجومی خودروها ناشی از برخی عملکردهای مدیریتی بوده نه صرفا تحریمها ..اینها باید محاکمه و خسارات را به مردم برگردانند
پاسخ ها
رضا
| Sweden |
۰۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
متاسفانه مردم ساده ای داریم . گرانی در چه بخشی نبوده این کاهش ارزش پول ملی است نه گرانی خودرو
به امید خدا این کارخانه به همراه سایپا و بونجولهای چینی از ایران جمع آوری شوند
ازعجایب روزگار (فقط درکشورما) اینست که باوجودشرکتها وبانکهای بیشمار ورشکسته ورشدمنفی اقتصادی ۶-۷ درصدی وافت (دستوری) قیمت ارز همچنان شاهدرشدورکوردرنی بورس هستیم !!!!
این بنده خدا که تا سال 1396 شرکت را سودده هم کرده بود و زیانها مال دو سال اخیر است که همه میدانیم چه اتفاقاتی افتاده است. ...
مشکل اصلی فسادی هست که غوغا میکنه و با وجود آگاهی نمیدونم چرا همه سکوت کردن
تا موقعی که بالای ۸۰٪ اقتصاد دولتی است مساله فساد غیر قابل حل است
به نسبت تورم افزایش سه برابری سهام ایران خودرو طنز تلخی بیش نیست!
سوال اينجاست با اين شرايطي كه در اين گزارش ذكر شده ايا هركس ديگري بجاي ايشان مدير عامل مي بود عملكرد بهتري ميتوانست داشته باشد ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
قطعا مشخصه بنده خدا خبری از اوضاع این صنعت نداری
جالب است خودرو را گران تر و بی کیفیت تر از همه دنیا پیش فروش می کنند و ناقص تحول می هند و باز هم زیان دارند. باید دستگاهی هزینه و درامد خودروسازان را بررسی کند . تردیدی نباید داشت که درامدها در جای دیگر هزینه و انباشت می شود. باور کنید برخی شرکتهای خودرو ساز دنیا حاصرند با شرایط فروش خودرو سازان ایرانی خودرو خود را حتی با نصف قیمت به مشتری تحویل بدهند.
اگر عملکرد مناسبی داشتند به جای زیان چند برابر سود می بردند . البته چرا باید ضرر بدن یکسال قبل تحویل خودرو پول گرفتند سرمایه گذاری کردند و ... چه ضررری . باید عاملین همه دستگیر و محاکمه شوند ...
سلام
عامل اصلی ضرر وزیان شرکت های دولتی وخصوبتی وتحت پوشش صندوق های بازنشستگی فقط وفقط دریافت حقوق های نجومی توسط اعضاء هیت مدیره و مدیران عامل وبعضی از کارکنان اتها بوده ومیباشد که باید برای جلوگیری از زیان انباشته در رابطه با تعیین سقف دریافتی انان اصلاحات لازم انجام گیرد.
با توجه به اعداد و ارقام ظاهرا مدیرعامل ایرانخودرو در بین مدیران کشور،موفق بوده و حالا باید دید دلیل دستگیری این آقا به خاطر چیست؟!
بنده در برج 6 پارسال جك اس 5 ثبت نام كردم با قيمت كارخانه 122000000 تومان ولي در ارديبهشت 98 كه رفتن خودرو را به من تحويل بدن گفتن قيمتش 301000000 تومان است كه بنده انصراف دادم و بعد كلي دوندگي پولم را گرفتم.اينها خون مردم را تو شيشه كردن.20 برابر زيان انباشته؟!
خودرو های پیش فروش شده را میدهند؟
آیا واقعاً تمام اتفاقات این 6 سال مستقیماً بر عهده آقای یکه زارع بوده؟ چیزی که مشخصه، درد خوردروسازی این مملکت با جابجایی یک مدیر، درمان نمیشود، این خانه زِ پای بست ویران است.
افزایش سه برابری قیمت خودرو
رسیدن به رکورد تاخیر تحویل خودرو به یک سال
ایجاد ابتکار و خلاقیت در حذف آپشن خودرو
اینها فقط بخشی از مدیریت درخشان خودروسازان وطنی است که تمام مدیران خودروسازی دنیا رو متحیر و انگشت به دهن کرد
این زیان انباشته را از جیب ملت ایران میدهند .
یک ریال از این زیان را خودشان پرداخت نکرده اند.
زیان هرقدر هم بالا باشد مدیران و کارکنان خودرو سازی هیچ فشاری را احساس نمی کنند.
هیات مدیره هم بابت انتصاب و حمایت بی دریغ باید جوابگو باشند
تا حساب کار دستشون بیاد که سال بعد که مجدد زیانده شدن مدیر رو جایگزین میکردن نه شش سال باهاش ادامه بدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
دقیقا
با این شرایط تحریمی هیچ مدیری نمی تواند کار کند و
شرکت را سود آور کند!
مسئولین بهتر است سیاست خارجی و داخلی خود را تغییر دهند و به فکر تامین منافع ملی باشد.
تا حالا کجا بودین؟
مگر نمی گویند سر خود قیمت ها را بالا برده!!! حالا که دستگیر شده لطفا قیمت ها را به دوسال پیش بر گردانید؟!!! چرا اینکار را نمی کنید؟ پس چرا اصلا دستگیر کرده اید ایشان را؟!
زیان انباشته شده ۲۰ برابر، قیمت هر سهم ۳ برابر. من که سر در نمیارم! یعنی بنگاه زیان ده ارزشش بیشتر شده؟
گل بود به سبزه هم آراسته شد ، اگر اين خودرو ساز زيانده بوده پس سازمان بورس چرا رصد نكرده و اعلام ننموده؟؟؟؟؟؟
در همان زمان كه پژو ٢٠٠٨ را به قيمت ٩٦٠٠٠٠٠٠ تومان به مردم تحميل ميكردنند اين ماشين توليدي خود فرانسه و با تمام بيمه و ماليات و غيره براي يك انگليسي به پول ما ٦٤٠٠٠٠٠٠ تومان تمام ميشد، بفرمائيد قيمت نيروي كار در ايران بيشتر از فرانسه هست؟ حامل انرژي گرانتر هست؟ ماليات بيشتري اين خودرو ساز ميدهد؟ چرا با سود چند برابري زيانده بود؟ و چرا اصرار بر ادامه فعاليت؟ چرا با سرمايه و جان مردم بازي شد؟ ...
همه چیز معلوم شد... پول اضافه خریداران واقعی را پس بدهید .
من نمیدانم یکه زارع چه کرده ولی این واقعییت وجود دارد که بخش اعظم بدهی ها بخاطر تحمیل قیمت دستوری به خودرو سازها در سال ۹۷ بود چون مواد اولیه از خرداد گران شد ولی خودرو ساز تا دی ۹۷ مجبور به قیمت مصوب تیر ۹۷ شدند البته عدم پیش بینی تحریم و پیش فروش بدون توجه به تامین قطعات از قصور خودرو ساز بود و کلا سوء مدیریت در ایران خودرو و سایپا بیداد میکند حقوق بالا پرسنل زیاد بهره وری بسیار پایین هم از عوامل زیان ده شدن خودرو ساز ها است
تفکر مونتاژ سازی کور خصوصا در خودرو های مونتاژ کم و چینی های بی کیفیت مثل h30 که یک فاجعه برای خودرو سازی ایران هست نیز از عوامل سقوط خودرو سازی ما هست
که این فقره اخیر تمام خودرو سازی اعم از سایپا ایران خودرو کرمان خودرو گروه بهمن و چند عدد کارخانه ریز دیگر را شامل میشود الان نزدیک ۵۰ مدل خودرو چینی با تیراژ کم در کشور تولید شده است حال اگر تحریم هم نبود تازه فاجعه دردناک تر هم بود چون دردش نامحسوس تر بود وجود اینهمه خودرو مونتاژی با تیراژ کم حتی اگر با کیفیت هم باشد چون تیراژ آن کم است امکان داخلی سازی آن بشدت کم میشود و فقط راهی برای دور زدن حق ورود گمرکی است به بهانه تولید داخل باید قوانین اعطای مجوز برای هر خودرو مونتاژی بسیار سخت باشد هم به جهت کیفیت و هم تیراژ آن که قطعه سازان توانایی داخلی سازی آن را داشته باشند
در هیچ جای دنیا زمانی که این اتفاقات در شرکتی رخ دهد ارزش سهام آن لفزایش نمی یابد .
بنابراین باید پشت این افزایش قیمت سهام ایران خودرو و یا برخی دیگر از سهام دستهای پنهانی باشد که حتی برای بازار بورس تصمیم می گیرند که معادلات اقتصادی آنرا توجیح نمی کند .
دلتون خوش باشه كه صنعت خودرو سازي دارين !
مگه نمیگن که قیمتا رو سر خود بالا میبرده پس حالا که بازداشت شده چرا قیمتا تغییری نمیکنه چرا قیمت برنمیگرده به هشت ماه پیش ...
ایران خودرو بالای هفت هزارنفری نیروی سفارشی داره که کارایی ندارن.کارشناسا و مدیراش هم حقوق های خیلی بالا و خوبی میگیرن. کلی ازین ماشینها رو هم خود کارمندای ایران خودرو ثبت نام کردن.ضمنا کلی هم شرکت زیرمجموعه داره که فقط ضرر ده هستن و یک سری نیرو توشونن که سر ماه باید حقوق شون رو بده.تو این شرکت های زیرمجموعه مدیرای رده میانی 25 میلیون و مدیرای رده بالا 50 میلیون حقوقشونه. تا این شرکتای زیان ده زیرمجموعه جمع نشن همین اش هستشو همین کاسه
خودرو ساز و بانک میشینند و زیان سازی میکنند.ماشین 30میلیونی رو داده 80 میلیون و ..... بانک کمتر پولهای رو به اشخاص رابطه ای بده....
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل