بازدید 20492
کارشناسان مسائل بین الملل پاسخ می‌دهند؛

چین و روسیه به ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس ملحق می‌شوند؟!

در یک ماه گذشته، ایالات متحده آمریکا به بهانه حمله به کشتی ها و نفتکش ها و همچنین حفاظت از دریانوردی و جریان آزاد انتقال انرژی، خواستار تشکیل یک ائتلاف نظامی دریایی در خلیج فارس با حضور تمامی کشورهای ذی نفع و به ویژه متحدانش شد. این در حالی است که روز گذشته، رویترز در خبری به نقل از نی جیان، سفیر چین در امارات متحده عربی نوشت که چین در صورت نیاز به ائتلاف تحت رهبری آمریکا برای حفاظت از نفتکش‌های عبوری از تنگه هرمز خواهد پیوست.
کد خبر: ۹۱۶۸۴۱
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۹ 09 August 2019

در یک ماه گذشته، ایالات متحده آمریکا به بهانه حمله به کشتی ها و نفتکش ها و همچنین حفاظت از دریانوردی و جریان آزاد انتقال انرژی، خواستار تشکیل یک ائتلاف نظامی دریایی در خلیج فارس با حضور تمامی کشورهای ذی نفع و به ویژه متحدانش شد.

به گزارش «تابناک»؛ با این حال، این درخواست آمریکا نه تنها مورد توجه متحدانش در خاورمیانه، اروپا و آسیا قرار نگرفت، بلکه در میان بی توجهی و عدم تمایل متحدان آمریکا، فرصت مناسب برای روسیه و چین فراهم شده تا به دنبال گسترش نفوذ خود در خلیج فارس با طرح های جایگزین باشند.

در همین رابطه، روس ها در واکنش به اقدامات اخیر آمریکا و طرح آن ها برای ائتلاف دریایی، عنوان کردند که این ائتلاف برای فشار بر ایران خواهد بود تا صلح و امنیت.

ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، پنج‌شنبه دهم مرداد گفت: این ائتلاف دریایی که آمریکا در حال طراحی آن است بیشتر از ماهیت امنیتی و صلح‌آمیز، متوجه فشار بر ایران بوده و متأسفانه آمریکا در خط مقدم این طرح است.

چین و روسیه به ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس ملحق می شوند!؟

در مقابل، روسیه طرح دیگری را پیشنهاد داده است. میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر خارجه در بیست و سوم ژوئیه مفهوم امنیت جمعی در منطقه خلیج‌فارس را ارائه کرد و بر اساس این سند، ایجاد یک مکانیسم همکاری فراگیر در منطقه بر اساس برنامه‌ای بلندمدت و عملیاتی را راه حل اطمینان برای ایجاد امنیت در خلیج فارس دانست.

مطابق این سند، مفهوم امنیت روسیه در منطقه خلیج فارس بر این اصول استوار است؛

  • تحکیم کلیه نیروهای علاقه مند به از بین بردن یک مرکز افراطی تروریستی در خاورمیانه؛
  • بسیج افکار عمومی مسلمانان و سایر کشورها برای مقابله با تهدیدات تروریستی؛
  • پایبندی همه طرفین به مصوبات بین‌المللی و مهمتر از همه منشور سازمان ملل متحد؛
  • اجرای عملیات‌ به منظور دستیابی به صلح باید تنها بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت یا به درخواست مقامات قانونی کشوری که قربانی حملات به خاکش شده صورت پذیرد.
  • سیستم امنیتی خلیج‌ فارس باید مبتنی بر احترام به منافع همه طرف‌های منطقه‌ای و سایر طرف‌های درگیر در همه زمینه‌ها باشد.
  • چندجانبه‌گرایی به عنوان مکانیسمی برای فرایند تصمیم‌گیری و اجرای آن وجود داشته باشد.
  • ارتقای سیستم امنیتی به منظور مبارزه با تروریسم بین‌المللی، حل بحران‌های سوریه، یمن، عراق و موضوع هسته‌ای ایران صورت پذیرد.
  • اعمال اصل اعتمادسازی و ارائه تضمین‌های امنیتی متقابل میان کشورهای حوزه خلیج‌فارس

در همین رابطه دکتر حمیدرضا عزیزی عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی و کارشناس مسائل روسیه در گفت‌وگو با تابناک عنوان کرده که روسیه دو هدف عمده از ارائه طرح امنیت دسته جمعی در خلیج فارس را دنبال می کند:

نخستین هدف روسیه سلبی و بازدارنده است. در واقع، روسیه با ارائه طرح آلترناتیوی در برابر طرح آمریکا و انگلیس در منطقه، در پی جلوگیری از افزایش حضور قدرت های بزرگ رقیب در خلیج فارس است. این هدف از این جهت بااهمیت است که  به واسطه همسایگی ایران با حوزه آسیای مرکزی و قفقاز، تنش ها در خلیج فارس می تواند اثرات امنیتی قابل توجهی بر محیط پیرامونی روسیه در همسایگی ایران داشته باشد.

هدف دوم جنبه ایجابی دارد؛ بنابراین، روسیه به دنبال آن است که نقش و نفوذ خودش در خلیج فارس را تحکیم کند.  همین هدف روسیه منجر به آن شده که به دنبال افزایش همکاری نظامی خود با ایران در خلیج فارس باشد. تا جایی که براساس توافق دو کشور، قرار است در سال 2019، رزمایش مشترکی میان ایران و روسیه در خلیج فارس برگزار شود که در نوع خود بی سابقه است.

در رابطه با چین نیز باید گفت که این کشور تاکنون واکنش مثبتی به طرح آمریکا نشان نداده است، حال آن که روز گذشته، رویترز در خبری به نقل از نی جیان، سفیر چین در امارات متحده عربی نوشت که چین در صورت نیاز به ائتلاف تحت رهبری آمریکا برای حفاظت از نفتکش‌های عبوری از تنگه هرمز خواهد پیوست.

در همین رابطه، دکتر محسن شریعتی نیا عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و کارشناس مسائل چین در گفت‌وگو با تابناک، در پاسخ به این که «احتمال پیوستن چین به این ائتلاف چقدر است» عنوان کرد: این خبر البته به درستی نقل نشده است. برخی خبرگزاری های خارجی به درستی آن را نقل نکرده اند. آنچه گفته شده بدین مضمون است که ما در صورت تشدید بی ثباتی در خلیج فارس کشتی های خود را اسکورت می کنیم. افزون بر این، سفارت چین در امارات در متنی که در اختیار رسانه ها قرار داده، تنها به مطالعه پیشنهاد آمریکا برای تشکیل ائتلاف اشاره کرده است.

وی افزود: مهمتر آنکه سفیر چین در امارات در جایگاهی نیست که چنین تصمیم مهمی را اعلام کند. ساخت تصمیم گیری سیاست خارجی چین بسیار متمرکز و سلسله مراتبی است. چنین تصمیم مهمی در قالب سلسله مراتب و از سوی رده های بالا اعلام خواهد شد؛ بنابراین، خبری که منتشر شده اهمیت چندانی ندارد.

شریعتی نیا اظهار داشت: احتمال پیوستن چین به چنین ائتلافی ضعیف است. مشکلات راهبردی چین و آمریکا فزاینده است و در چنین شرایطی پیوستن چین به این ائتلاف می تواند یک تغییر راهبردی در سیاست خاورمیانه ای این کشور تلقی شود. بعید می دانم چنین تغییری رخ دهد. اساسا چینی ها هنوز به ائتلاف ها روی خوش نشان نمی دهند و نحوه کنش آنها در روابط بین الملل با آمریکا بسیار متفاوت است.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: اما در ایران به دلیل اهمیت فزاینده چین در سیاست خارجی و امنیتی این کشور از یک سو و اینکه چین شناسی به تدریج در حال تبدیل شدن به "مد" جدیدی است و " شناخت مبتذل" از این کشور به تدریج در حال گسترش است، این گونه خبرها جریان رسانه ای ایجاد می کند.

شریعتی نیا در پاسخ به این که چین «به چه دلیل ممکن است به این ائتلاف بپیوندد و به چه علت به ائتلاف نخواهد پیوست؟» نیز عنوان داشت: البته چین هیچگاه همکاری با آمریکا در خاورمیانه را رد نکرده است. همواره درجات حداقلی از همکاری با ایالات متحده در قالب نقش مدیریتی قدرت های بزرگ وجود داشته است. اما اولویت چین همواره همکاری از مسیر شورای امنیت سازمان ملل بوده است تا از مسیرهای یکجانبه گرایانه و خارج از شورا.

شریعتی نیا افزود: این ائتلافی که از آن سخن می رود اساسا هنوز مبهم است. حتی متحدین آسیایی آمریکا هم هنوز نسبت به مشارکت در آن تردید دارند.  چین به عنوان کلیدی ترین رقیب آمریکا احتمالا آخرین کشور مهمی خواهد بود که در مورد این ائتلاف تصمیم خواهد گرفت؛ اگر اساسا چنین تصمیمی بگیرد. اینکه سفیر چین گفته است پیشنهاد را مطالعه می کنند به خوبی نگرش دیپلماتیک چین به آن را نشان می دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۳۶
روسیه همیشه به خلیج فارس چشم داشته .
بعید نیست مثل همیشه خیانت کند و ایران را قربانی کند !!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
روسیه و چین و آمریکا برای ما فرقی ندارن. جنگ جنگ تا رفع فتنه از جهان
چین و روسیه هر دو از ترامپ دلخوشی ندارند. فقط خوبه رهبران ما سیاست را یاد بگیرند
بازهم خیانت این دو
به قول دوگل کشورها دوست ندارند منافع دارند.
روسیه هیچ وقت نمی تواند شریک قابل اعتماد ایران باشد و تا حال هم نبوده است
همه کشورها به فکر منافع خودشونن و با امریکا همکاری میکنن فقط ایران تافته جدا بافتس
نقش ایران در میان اینهمه هجمه کجاست. چرا ایران خاموش است؟ چرا پاسخ ادعاهای امریکا را در مورد حمله به کشتی ها نمیدهد؟ ایا امنیت فقط باید در خلیج فارس باشد؟ ایا امنیت نداشتن در تنگه جبل اطارق مهم نیست؟ امنیت فقط برای کشتیرانی امریکایی ها و انگلیسی ها ا باید برقرار باشد؟ ایا ایران مزاحمتی برای کشتیرانی دیگر کشورها ایجاد کرده؟ ایا انها حق دارند برای منافع خودشان هر کاری انجام دهند درمقابل دفاع از منافع ایران نامشروع است و حق کشتیرانی ازاد را سلب کرده است؟ ایران باید همچون امریکا و انگلیس که مدام تبلیغات میکنند به روشنی اعلام نماید که کشتیرانی در خلیج فارس و عبور از ابهای ایران برای کلیه کشورها و دولتها مجاز است مگر کشورهایی که رویه متخاصم با ایران در این خصوص اتخاذ نمایند. یکی از مشاوران اقای پوتین حرف جالبی زد که اقای پوتین سیاستش این است که اگر کسی ینکی به سمت روسیه پرتاب کند باید بداند که روسیه سنگ بزرگتری را به سمتش پرتاب خواهد کرد. سیاست بسیار خوب و بازدارنده که باعث میشود دیگران حدود خودشان را در مورد حقوق و منافع ایران نگه دارند و فکر نکنند اگر ینگی پرتاب کنند بی جواب میماند ولی این باید گفته شود و در عمل هم رعایت شود زیرا وقتی انگلیس رفتار خصمانه در مورد ایران داشته باشد ایران نباید انرا به دیگر کشورها و دولتها تعمیم دهد تامین امنیت در خلیج فارس با کشورهای متطقه خلیج فارس است این موضوع باعث تقویت جبهه ایران در مقابل کشورهای فرامنطقه ای میشود و ایران علیرغم اختلافاتش با عربستان و امارات جهت جلوگیری از نفوذ امریکا در متطقه میتواند با این کشورها اعتلاف تشکیل دهد به صورتی که مفاد بسیار جالب در طرح روسیه را عملیانی کند
من چند سال هست برای شما نوشته ام ولی حتی یکبار هم چاپ نکرده اید یعنی از همان ابتدا که زمزمه تهدید به بستن تنگه هرمز توسط برخی مقامات بگوش رسید من برای شما نوشتم که با توجه به اینکه امروز 90 درصد از نفت چین از تنگه هرمز میگذرد در صورت هرگونه اخلالی در آزادی این تنگه حتی قبل از اینکه آمریکا بخواهد تصمیم بگیرد چه بکند چین به ایران حمله نظامی خواهد کرد!!! تهدید نرسیدن نفت به چین بزرگترین تهدید واقعی بر علیه آن کشور میباشد که بمراتب از بحث هایی مثل تایوان و هنگ کنگ و ژاپن و احتمال جنگ در کره شمالی و حضور نظامی آمریکا در اطراف چین خطرناکتر و واقعی تر میباشد و با بستن تنگه هرمز ایران عملا به چین اعلان جنگ میکند!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
بستن تنگه هرمز و نرسيدن نفت به مصرف كنندگان عملا تهديدي براي همه كشورها به حساب ميايد
ولي وقتي همه كشورها مثل بره و بعضي هم مثل گرگ نشسته‌اند و گرگ صفتي و تحريم‌هاي شديد امريكا عليه ايران را مي‌بينند و بعضا با آن همكاري مي‌كنند، ما هم بايد وقتي كارد به استخوان رسيد هر كاري از دستمان بر ميايد انجام دهيم
البته جاي نگراني ندارد؛ امريكا عادت كرده همه بره باشند از رفتار گرگي و درنده خويي او بترسند؛ ولي وقتي با غرش شيران ايران مواجه شود سرجايش مي‌نشيند. ياركشي الان هم نشان از ناتواني خود امريكا در مقابله تنهايي با ايران است
خخخخخخخخخخخخخخخ
درشرایطی که صدورنفت ازنزدیک به ۳ میلیون بشکه در روز به حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزاربشکه سقوط کرده و به تبع ان درامدارزی کشور بشدت کاهش یافته و هرروزشاهد یک تحریم وتنش جدیدهستیم و نرخ تورم و قیمت اجناس بخصوص موادغذایی روزبه روزدرحال افزایش است ثابت ماندن یاکاهش قیمت ارز معنی جزدستکاری ندارد
شاخص بورس رابادستکاری بالا میبرند نرخ دلار راپایین می اورند ولی تاابدوضعیت اینچنین نخواهدماندباهر صرافی صحبت میکنم همگی بااطمینان میگویند دلار تا قبل ازاتمام تابستان به قیمت واقعی خودکه البته بالاتراز ۱۴ هزارتومان است خواهدرسید
خیلی جالب است .‌ وقتی جایی را که نفت برای چین و ژاپن و کره و هند از آن می گذرد که دوستان ما هم هستند را تحدید کنیم و امنیتی کنیم انتظار داریم چه بشود ؟ چینیها کارخانه هایشان را تعطیل کنند یا هندیها؟ اگر اینکار را می خواستند بکنن که موقع خروج آمریکا از معاهده آی و هوایی جلوی آمریکا می ایستادند. متاسفانه آمریکا به کمک تبلیغات خودمان دارد برای حرف زور خودش یار گیری می کند . فراموش نکنیم پیامبر خدا بدر داشت احد هم داشت . مسلمینی که نفهمیدند و نقشه دشمن را هموار کردند
همه پیوستند مانده تنها تهران ،اگر ایران هم بپیوندد ،قطعا اوضاع ارام میشود وتنگه هرمز وخلیج فارس ودریای عمان هم امن خواهد شد ،
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
بعد پیدا کنید پرتقال فروش را!
شک نکنید که چین هم مثل سایر کشورها برای حفظ اطمینان از باز ماندن تنگه هرمز و رسیدن به سوخت حیاتی مورد نیازش به امریکا خواهد پیوست
و روسیه هم که از خدا خواسته برای حضور و حفظ قدرت منطقه ای اش زودتر از بقیه خواهد آمد.
یادش بخیر که سالهای نه چندان دور سلطان بی چون و چرای کل آبهای جنوبی منطقه خود حتی تا اقیانوس هند بودیم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
چند سالته گلم....
روسیه برای جلوگیری از فروش نفت و گاز ایران هر کاری می کند . ایران بازیچه دست شده و کارت بازی چین و روسیه در برابر آمریکا .
ما برای مقابله با آمریکا ( دلیلش را مردم نمی دانند) به کل دنیا داریم باج می دهیم و منابع ایران را حراج کردیم .
تاریخ پاسخ خواهد داد
این هم از کشور های دوست کمونیستی چین و روسبه بفرمائید
دریای خزر و نفت شمال را دادند به روسیه، پایکاه های هوایی را دادند به روسیه، اجازه مانور در خلیج فارس را با خوشحالی دادند به روسیه، ماهی های خلیج فارس را هم دادند به چین، پروژه های نفت وگاز و ... را نیز دادند به چین، برای رای مثبتشان به آرای چهارگانه سازمان ملل و شورای امنیت علیه ایران , حالا این نورچشمان.. رفتند و باز برای بار چندم با آمریکا اعتلاف علیه ایران را شکل دادند دست همه درد نکند!
اگه ملحق بشن مصداق دوست خاله خرسه هستند و یاداور گلستان و ترکمنچای!!!
خدا رو شکر با فعالیت های هوشمندانه ایران تنگه هرمز جولانگاه همه کشورها می شود
چین نفتتونم میخره نباشه کلا لنگ می شید علیه اش صحبت میکنید واقعا شعورم بد چیزی نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
آقای مثلا باشعور چین داره نفت ما رو یک سوم قیمت میخره تازه تو این چوب حراج دلار نمیده یوآن خودشو میده . افتاد ؟
در جواب ناشناس۱۷:۳۷
| United States of America |
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
درست هست که چین دارن نفت ما رو به قیمت ناچیزی میخرد و پول آنرا هم به یوآن میدهد اما مگر چین جلوی فروش نفت ما رو گرفته؟ بقول آقای ظریف ما خودمان خواستیم که اینگونه زندگی کنیم!
خدایا شکرت

این اسمش خلیج فارسه ، امریکا و روسیه و چین توش چکار دارن
در واقع جمهوری اسلامی پادوی روس ها هست و با ایجاد نا امنی راه روس ها رو به خلیج فارس داره باز میکنه
همراهی چین و روسیه با این ائتلاف این امکان را به آنها می دهد که از جزییات امر با اطلاع شوند، امکان ملایم کردن برنامه ها را داشته باشند، از رویارویی مستقیم با آمریکا بپرهیزند و اهرم فشاری هم بر ایران داشته باشند که امتیاز کسب کنند.
اگر دولت ایران آنها را متقاعد کند که وارد این ائتلاف نشوند مناسب تر است.
به نظرم نباید ایران کار را به جائی میرساند که روسیه وچین وکشورهای دیگر را بخاطرحفاظیت ازتنکه هزمز وارد خلیج فارس میکرد درست است که ایران باروسیه همکاری دارد وایران بخاطررویارویی باامریکا ودشمنی با ان کشورحتی پایگاه همدان را دراختیارروسیه قراردهد وحتی ازسهم 50ذرصدی خودش دردریای خزرچشم پوشد ولی امدن روسیه وچین حتی اگر به نفع ایران باشد حضور انها به نظرم خیانت به منافع ملی ایران است
ائتلاف در خلیج فارس دارد صورت میگیرد که به نفع ما نیست حال طبق طرح آمریکا یا روسیه و یا چین !
از دست دادن کنترل در تنگه هرمز نتیجه هر ائتلافی است جناب پروفسور دانشگاه بهشتی!
تا سران مملکت طرز فکرشون را عوض نکنند و به امور مملکت نچسبند تا با جهان تعامل سازنده نداشته باشیم تا شفاف سازی نباشید تا بساط آقازادگی پارتی بازی مفت خوری جمع نشود اوضاع ایران خوب بشو نیست
ما از گذشته روسیه خاطرات خوبی ( گلستان و ترکمن چای) و الان با دریای خزر و چند پروژه دیگه خاطرات را زنده خواهیم کرد.
شما مواظب باشید یک وقت نگن خلیج عربی. اینکه کیا جولان میدن آنجا و مواهبش را چه کسانی میبرند مهم نیست
بالاخره نفت برای همه دنیا گران میشه و این خوبه
ایران لازم نیست کاری بکنه که به همه درگیر بشه
نتیجه عملکرد کسانی است که ادعا می کنند کرک و پشم دیگران را ریخته اند!!!!! الان محاصره دریایی در خلیج فارس دارد تکمیل می شود حالا مرد می خواهد برود یک کشتی تجاری که اسکورت شده است را تهدید کند. توصیه می کنم کمتر کارتون گوریل انگوری و تام و جری نگاه کنند!!!!
چرا می گویید آمریکا به "بهانه" حمله به کشتی ها ...
آیا در چند ماه گذشته، هیچ تعرضی به کشتی ها در خلیج فارس نشده و این فقط یک بهانه است؟ با این حرفها عملا دارید دم خروس را در مقابل قسم حضرت عباس قرار می دهید ! بخدا قسم با این عبارات و تحلیل های بچه گانه، ما را مسخره محافل سیاسی جهان قرار داده آید. هرچه که سختی و مصیبت در زندگی می کشیم بعلت سیاست های جاهلانه اقلیتی خودخواه است که مشقات اکثریت هیچ اهمیتی برایشان ندارد.
اگر واقعا انفجار نفتکش ها در بندر فجیره و انفجار کشتی ژاپنی و مشابه آن، کار وهابیون عربستان باشد، چه اشکال دارد که نیروهای استحفاظی به رهبری آمریکا، مهاجمین سعودی را مورد حمله قرار دهد و قایق های توپدار آنان را غرق کند؟ دروغ میگم؟!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار