بازدید 16632
آخرین تحولات خاورمیانه؛

مذاکره انگلیس با آمریکا برای ایجاد ائتلاف نظامی در خلیج فارس/ طرح مجلس نمایندگان آمریکا برای جلوگیری از درگیری با ایران/ عقب نشینی دولت ترامپ از تحریم ظریف/پاسخ نظامی ترکیه به ریاض و ابوظبی

طرح مجلس نمایندگان آمریکا برای جلوگیری از درگیری با ایران، عقب نشینی دولت ترامپ از تحریم ظریف، واکنش چین به تهدید آمریکا علیه ادامه خرید نفت از ایران و پاسخ نظامی ترکیه به ریاض و ابوظبی، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به مذاکره انگلیس با آمریکا برای ایجاد ائتلاف نظامی در خلیج فارس نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۹۱۱۱۷۱
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰ 13 July 2019

طرح مجلس نمایندگان آمریکا برای جلوگیری از درگیری با ایران، عقب نشینی دولت ترامپ از تحریم ظریف، واکنش چین به تهدید آمریکا علیه ادامه خرید نفت از ایران و پاسخ نظامی ترکیه به ریاض و ابوظبی، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به مذاکره انگلیس با آمریکا برای ایجاد ائتلاف نظامی در خلیج فارس نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ خبرگزاری اکسپرس به نقل از سخنگوی دفتر نخست‎وزیری انگلیس، از مذاکرات ترزا می با دولت واشنگتن در راستای ایجاد ائتلافی نظامی در خلیج فارس همزمان با تشدید تنش‌ها با ایران خبر داد.

این در حالی است که روز چهارشنبه نیز «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا از بررسی طرحی خبر داد که بر اساس آن ائتلاف نظامی بین‌المللی از آبراه‌های نزدیک ایران و یمن حفاظت خواهند کرد.

در همین ارتباط، دانفورد مدعی شد: در حال تعامل با تعدادی از کشورها هستیم تا ببینیم آیا می‌توانیم با یکدیگر ائتلافی تشکیل دهیم که آزادی دریانوردی در خلیج فارس و خلیج عدن را تضمین کند.

به گفته دانفورد، طی چند هفته آینده مشخص می‌شود، چه کشورهایی خواستار حمایت از این طرح هستند و پس از آن مستقیم با ارتش‌های آنها کار خواهیم کرد تا توانایی آنها در این طرح مشخص شود.

گفتنی است، روز گذشته نیز برخی رسانه‌های غربی به نقل از منابعی در وزارت دفاع آمریکا مدعی شدند، پنج قایق تندرو ایران قصد توقیف یک نفتکش انگلیسی در خلیج‌فارس را داشته‌اند؛ ادعایی که با هدف ناامن نشان دادن منطقه و در راستای ایران‌هراسی مطرح می‌شود.

مذاکره انگلیس با آمریکا برای ایجاد ائتلاف نظامی در خلیج فارس/ طرح مجلس نمایندگان آمریکا برای جلوگیری از درگیری با ایران/ عقب نشینی دولت ترامپ از تحریم ظریف/پاسخ نظامی ترکیه به ریاض و ابوظبی

طرح مجلس نمایندگان آمریکا برای جلوگیری از درگیری با ایران

شماری از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا پیشنهاد اضافه شدن طرحی در قالب یک متمم به لایحه بودجه دفاعی 725 میلیارد دلاری آمریکا را داده‌اند که خواستار محدود کردن اختیارات «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای آغاز درگیری نظامی با ایران است.

نسخه مجلس سنای آمریکا از این لایحه بودجه ماه گذشته به تصویب رسید؛ اما اعضای سنا نتوانستند طرح مشابهی که خواستار جلوگیری از درگیری نظامی با ایران بود را به طرح خود اضافه کنند.

رسانه‌ها گزارش داده‌اند، انتظار می‌رود اعضای مجلس نمایندگان طرح ممنوعیت اقدام نظامی علیه ایران را به تصویب برسانند. در این حالت، این طرح به نسخه مجلس نمایندگان از لایحه بودجه دفاعی اضافه خواهد شد، اما احتمالاً نخواهد توانست به قانون تبدیل شود و در نسخه نهایی لایحه بودجه دفاعی آمریکا گنجانده شود.

در صورتی که طرحی در یکی از مجلسین کنگره (مثلاً سنا) به تصویب برسد، باید طرح متناظر آن در دیگر شاخه کنگره (مثلا مجلس نمایندگان) نیز معرفی شده و در صحن عمومی آن مجلس هم به تصویب برسد.

مذاکره انگلیس با آمریکا برای ایجاد ائتلاف نظامی در خلیج فارس/ طرح مجلس نمایندگان آمریکا برای جلوگیری از درگیری با ایران/ عقب نشینی دولت ترامپ از تحریم ظریف/پاسخ نظامی ترکیه به ریاض و ابوظبی

اگر طرحی در یکی از این دو مجلس به تصویب برسد و در دیگری به تصویب نرسد، قرار گرفتن آن متن نهایی قانون منوط به اعلام نظر کمیته‌ای به نام «کمیته مصالحه» خواهد بود که متشکل از نمایندگان هر دو مجلس است و برای یکسان‌سازی طرح و رفع موارد اختلاف تشکیل می‌شود.

عقب نشینی دولت ترامپ از تحریم ظریف

یک رسانه انگلیسی بامداد جمعه (به وقت تهران) به نقل از منابع آگاه مدعی شده دولت آمریکا فعلا «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران را تحریم نخواهد کرد.

رویترز با گزارش این خبر در بامداد جمعه (۲۱ تیرماه) آن را نشانه‌ای از تصمیم واشنگتن برای «باز نگاه داشتن باب دیپلماسی با ایران» تعبیر کرده است.

«استیون منوشین»، وزیر امور خزانه‌داری آمریکا روز ۲۴ ژوئن (سوم تیرماه) در اظهارنظری غیرمعمول گفته بود که دولت ترامپ قصد دارد ظریف را در فهرست تحریم‌ها قرار دهد.

رویترز نوشته، قرار دادن مذاکره‌کننده اصلی ایران در فهرست تحریم از این جهت که می‌تواند تلاش‌های دیپلماتیک برای حل اختلافات با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور را مخدوش کند نیز رویدادی غیرمعمول به شمار می‌رود.

منابع مورد استناد رویترز دلایل خاصی برای انصراف از تصمیم به تحریم ظریف ارائه نکرده‌اند. یک منبع گفت: «صدای آدم‌های ملایم غالب شد. به این نتیجه رسیدیم که انجام این کار لزوماً مفید نیست.» او ادعا کرده، «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا «فعلاً» با قرار دادن نام ظریف در فهرست تحریم‌ها مخالفت کرده است.

رویترز نوشته واشنگتن به اقدام برای تحریم ظریف بسیار نزدیک شده بود، طوری که خزانه‌داری آمریکا پیش‌نویس بیانیه خود برای اعلام قرار گرفتن نام وزیر خارجه ایران در فهرست تحریم‌ها را هم آماده کرده و آن را توزیع کرده بود.

این رسانه نوشته انتظار می‌رود ظریف در نشست وزارتی سازمان ملل در خصوص اهداف توسعه پایدار که هفته آینده برگزار می‌شود شرکت کند. برای این منظور دولت آمریکا باید برای ظریف روادید صادر کند و این خود نشانه دیگری است که واشنگتن فعلاً تحریم او را متوقف کرده است.

واکنش چین به تهدید آمریکا علیه ادامه خرید نفت از ایران

روز جمعه سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد، با تحریم‌های یکجانبه از ایران مخالفت و آنچه "دست درازی به قلمرو قضایی سایر کشورها" خواند را محکوم کرد.

وی تصریح کرد، تجارت بین المللی با ایران در چهارچوب قوانین جهانی منطقی، مشروع است و شایسته احترام.

این مقام چینی گفت: ما قاطعانه از حقوق و منافع مشروع و قانونی خود دفاع می‌کنیم.

مورگان اورتاگوس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران اعلام کرد: ما در حال حرکت به صفر کردن صادران نفت ایران هستیم...و کشورهایی که از تحریم های آمریکا پیروی نکنند با پیامدهای آن مواجه خواهند شد. این موضوع شامل چین یا هر کشور دیگری در دنیا می‌شود. ما انتظار داریم همه کشورها از تحریم‌های آمریکا تبعیت کنند.

پاسخ نظامی ترکیه به ریاض و ابوظبی

ترکیه در سه روز گذشته بدون جار و جنجال رسانه‌ای و یا اعلام رسمی تجهیزات نظامی وسیعی را به سرعت در مناطق مرزی خود با سوریه مستقر کرده است؛ به خصوص در نقاطی که به مناطق تحت تسلط نیروهای مدافع خلق (YPG) در شرق فرات مشرف است.

به نوشته پایگاه خبری روزنامه القدس العربی، این تحرکات سریع پس از آن صورت گرفته که خبرها از توسعه تحرکات عربستان سعودی و امارات در مناطق تحت تسلط کردهای سوریه در شرق فرات و ارائه کمک‌های مالی و تسلیحاتی به این نیروها حکایت دارد. همچنین طبق پیش‌بینی‌ها برخی کشورهای غربی با درخواست واشنگتن برای اعزام نیروهای زمینی به شمال سوریه برای جایگزینی نیروهای آمریکایی موافقت خواهند کرد و استقرار این حجم از تجهیزات می‌تواند به خروج احتمالی آمریکا از شمال سوریه مرتبط باشد.

برخی منابع ترکیه‌ای گفته‌اند که یک هیأت عالی‌رتبه سعودی و چند تن از مسئولان اماراتی نشست‌های را با رهبران یگان‌های مدافع خلق برگزار کرده و به آن‌ها قول ارائه کمک‌های مالی داده‌اند و پس از آن ترکیه نیز فرماندهان گروهک «ارتش آزاد سوریه» و «ارتش ملی سوریه» را به آنکارا فراخوانده و با آن‌ها گفت‌وگو و مشورت کرده است؛ نشست‌هایی نیز با رهبران عشایر منطقه برگزار شده و پس از این جلسات سطح آمادگی نیروها در مناطق «الباب» و «جرابلس» افزایش یافته است.

در این راستا، منابع خبری در ۲۳ خرداد گذشته از سفر «ثامر السبهان» وزیر مشاور سعودی در امور خلیج فارس، «جوئل رابین» معاون وزیر خارجه آمریکا و «ویلیام روباک» سفیر سابق آمریکا در بحرین به استان «دیرالزور» در شرق سوریه و دیدار با فرماندهان کرد خبر دادند.

طبق این گزارش، هرچند ارسال تجهیزات نظامی ترکیه به مرز با سوریه در ماه های گذشته نیز اتفاق افتاده اما در روزهای اخیر حجم و سرعت ارسال تجهیزات به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است. این تجهیزات شامل تانک، توپخانه، کامیون و تعداد بسیاری نیروی ارتش و نیروی ویژه می‌شود.

طبق نوشته خبرگزاری آناتولی ترکیه، فقط در سه روز گذشته، صد تانک و خودروی نظامی به نزدیکی مرز با سوریه منتقل شده‌اند تا به نیروهایی که پیش از این در ابتدای سال میلادی جاری به مرز با سوریه اعزام شده بودند ملحق شوند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۲۹
دفعات قبل که آمریکا به نقاط مختلف جهان حمله کرده با اجازه یا بدون اجازه چه کسانی بوده ؟؟؟

متاسفانه در داخل ایران و جهان هنوز کسانی که سر از هیچ در نمیارن چشم امید به کنگره و مجلس و نمایندگان آمریکا بسته اند تا خطر جنگ را پاک کنند

آمریکا برای هیچ جنگی نیاز به اجازه نداره. به هر کجا که منافعش ایجاب کنه حمله میکنه
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
جناب ناشناس اشتباه می کنی دولت امریکا دیگر آن دولت دوره مصدق نیست چرا نتوانست اسد را بردارد؟
بزرگمهر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
تا زمانی که ایران سهم دولت امریکا را به رسمیت نشناسد اوضاع همین طور است, عربستان سعودی متحد نزدیک دولت امریگا با اون همه حمایت مالی هنوز جایگاهی در بین ملت عرب ندارد.
سید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
کاربجایی رسیده که ترکیه دارد با دولت امریکا بازی می کند.
کورش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
دولت امریکا ترسیده سعی می کند تنها نباشد مقابل ایران.
کاش از نظر اقتصادی آنقدر قوی می بودیم که منتظر رای نمایندگان مجلس آمریکا برای مهار ترامپ نمی بودید

برخی سفره های خالی مردم را با تامین هزینه های آقازاده های مقیم آمریکا و اروپا خالی تر از قبل کرده اند و میدانید هیچ جنگی به صلاح نیست
پاسخ ها
م ع
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
ما که منتظر رای نمایندگان مجلس آمریکا برا مهار ترامپ نبودیم. لابد شما بودین! بنده از اولش گفتم اتفاقی نمی افته و دیدین که نیفتاد. اینا هم همش بازیشونه برا جمع کردن آبروی از دست رفتشون. میخوان وانمود کنن ترامپ یه دیوونست که باید جلوشو خودشون بگیرن. شما چرا باور کردین؟ اگه سرتون همش تو ماهواره نبود، اینقد استرس نمی گرفتین. ولی الآن هر روز باید منتظر خبری باشین و از استرس بسوزین. ولی ما خیالمون راحته. اگه هم جنگ شد میریم سمت میدون جنگ. آخرش مرگ یه بار، شیون هم یه بار. ولی چون به قدرت دلاورمردان سپاهی و ارتشی کشورمون ایمان داریم خیالمون راحته. ولی شما حتی از یه عملیات موفقیت آمیز نیروهای خودی علیه تروریستا هم ذره ای افتخار نمیکنین و اون موقع ها بحث هزینه و دخالت ما توی کشورای دیگه و چیزای دیگه رو مطرح میکنین. هم زبون با دشمنای این مملکت میگین چرا ما توی عراق و سوریه و یمن دخالت میکنیم. خوب بود الآن عراق و سوریه رو هم میذاشتیم بیفته دست دشمنامون که دیگه هیچ همسایه دوستی برامون باقی نمی موند؟ اون موقع انگلیس و فرانسه دوستمون می شدن؟
افسوس خودتون همه چی رو میدونین ولی خودتونو زدین به اون راه. و الا این چیزا که توضیح نمی خواد
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
کاش آنقدر ملاحظه مدیران ناکارامد را نمی کردیم کاش ملاحظه آقازاده ها را نمی کردیم کاش بیشتر برای شفافیت مالی در کشور تلاش می کردیم، کاش بجای حمایت از این گروه و آن گروه از اجرای قانون حمایت می کردیم کاش ما را آنقدر ساده نپندارید و کاش آدرس های غلط ندهید.
ناشناس
| France |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
جناب م ع مرحبا ناز قلم و ناز نفس
حکیم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
هم زبون با دشمنای این مملکت میگین چرا ما توی عراق و سوریه و یمن دخالت میکنیم.
نیاز به درگیری با ایران نیست
همین حالا مردم و برخی مدیران ثروت اندوز در حال درگیری با یکدیگرند



وای بر محمود احمدی نژاد که باعث پناهنده شدن مردم به دامان اصلاحطلبان و افتادن از چاله به چاه شدند
بجایی رسیده اند که علیه ایران ائتلاف جهانی تشکیل می دهند وای بر کسایی که در ایران زندگی می کنند ولی قدرت و توان ایران را در منطقه و جهان زیر سوال می برند.
این امریکایی ها از کدام مدیر و کدام مسئول می ترسند این همه جاروجنجال علیه ایران.
امریکا بیا خودت را هم تحریم کن و با دستای خودت نابود شو
اینستکس برای ایران مانند باروت خیس است.
امپریالیسم میسیونر خودش در ایران را تحریم نمی کند بلکه این ملت ایران است که حق دارد نوکران از وطن بیرون کند.
این اجنبی های امریکایی و انگلیسی دنبال راه انداختن همان جنگی هستند که با عراق هم راه انداختند. این سناریو توقیف نفت کش ایرانی و به دنبالش این داستانی که درست کردن که سپاه می خواسته نفت کش انگلیسی را بگیره، اینها همه در راستای طرح ریزی یک حمله به ایران است. هر چند ایران واقعا نمی خواد وارد جنگ با کسی بشه ولی این ها دنبال این موضوع هستند! گذشته از امریکا که کلی سفارش از این عربها برای حمله به ایران گرفته و البته حمایتی که اسراییل از این موضوع می کنه، کارخانه های اسلحه سازی جمهوری خواهان مدتی است که فروش حسابی نداشته اند. از طرفی انگلیس هم وضعیت سیاسی داخلی و خارجی خوبی نداره! امریکا البته فعلا وضعیت سیاسی خارجیش بهم ریخته! بنابراین هر دوی این کشورها دنبال انحراف افکار عمومی هستند. امریکا هم می خواد بهونه ای جور کنه که مشکل درگیری جنگی با ایران که ممکنه برای انتخابات دور بعدیش براش مشکل سازی بشه را توجیه کنه!!! بگه برای امنیت جهانی ناگزیر از جنگ بودیم!!!از این دیدگاه نگاه کنیم می بینیم که باید به سرعت سناریویی که این استعمارگران برا ما چیدن را خنثی کنیم وگرنه حتی اگر هیچ کاری نکنیم این اراذل دنبال داستان سازی و جور کردن بهونه برای اهدافشون هستن!! هر دو تا کشور هم از نظر سیاسی خودشون را طوری گیر انداختن که نیازمند یک همچو چیزین! انگلیس و امریکا کم از این کارا نکردن! خاطرتون هست که چطوری مستند سازی می کردن که بشار اسد از سلاح شیمایی استفاده کرده و بعدشم به اونجا حمله می کردن؟؟ خاطرتون هست که چطوری انگلیس و امریکا در خصوص استفاده صدام از سلاح شیمیایی داستان سازی می کردن و بعدشم هر دو حمله ور شدن؟؟ د
ما سالهاست هرچی میکشیم از انگلیسه
سلام.اگر به زودی آمریکا و عربستان از نسخه کردی داعش رونمایی بکنند نباید تعجب کرد.ایران و ترکیه و سوریه و عراق با تقویت کردهای معتدل و میانه رو میتوانند جلوی سو استفاده از تندروها را بگیرند.
تحریم ها قبل از اینکه به ضرر ایران باشد به ضرر کشورهایی چون کره جنوبی و چین و ژاپن و ... است و شاید هدف آمریکا کاهش رشد اقتصادی این کشورها باشد که باعث کاهش رشد اقتصادی آمریکا شده اند چون این کشورها بازار بسیار خوبی در ایران و دیگر کشورها (احتمالا روسیه) دارند. شما اگر به خانواده هر ایرانی نگاه کنید غیر ممکن است یک محصول از قبیل موبایل و تلوزیون و ماشین لباسشویی و یخچال و خودرو و ... از شرکت سامسونگ یا الجی یا کیا و هیوندا و سونی و ... نداشته باشد.
اعراب چقدر بی عرضه اند بجای حمایت از عربهای سوریه به تروریست‌های ypg کمک می کنند تا سرزمین اعراب را اشغال کنند عین اسراییل که بعداً بشه غده سرطانی
یعنی امسال سال حمایت از تولید ملی بود چه می خواستیم چه شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
عده ای از عمد می خواهند تولید راه نیافتد که در داخل خود دولت هم کار می کنند
چرا از تروریست خطاب کردن YPG امتناع میکنید؟؟
ائتلافی بین انگلیس و آمریکا نیست و برعکس تقابل برای منافع هم دارند.توقیف نفتکش ایران و ادعای اقدام ایران برای توقیف نفتکش انگلیسی ، محملی است برای گسیل ناوهای انگلیس به خلیج فارس جهت حفظ منافع آن کشور در صورت حمله احتمالی آمریکائیها به ایران
انگلیی به هیچ قیمتی حاضر به واگذاری چیزهایی که به زحمت بدست آورده است نخواهد شد
تحریم ظریف؟!!! از اول هم یک شوخی بود.
در جنگ احتمالی بین ایران و امریکا سلاح های غیر متعارف حرف اول را می زند بودجه نظامی و تجهیزات دو طرف مشخص است دوستانی که ازقدرت ایران می گویند هنوز غرامت جنگ تحمیلی را از عراق نگرفتیم
انگلیس خبیث ام الفساد فی الارض است که اگر دستش را از منطقه کوتاه کنیم عمده شر از منطقه دور می شود
آنها همیشه متحد بوده اند فقط خواهشا مثل جنگ دوم جهانی متحدشون نکنین !
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر