بازدید 12202

۵۰ میلیون یورو دولتی در حساب شرکت خصوصی شده ای که سهامداران آن اهلیت نداشتند

شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در سال گذشته به دلیل اعتراضات و اعتصابات کارگران آن به حقوق‌های معوق و همچنین فراری بودن یکی از سهامداران به یکی از شرکت‌های خصوصی شده پرحاشیه تبدیل گشته بود. به تازگی فهرست جدید ارزبگیران دولتی توسط بانک مرکزی منتشر شده که نام شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در این فهرست به چشم می‌خورد.
کد خبر: ۸۹۳۶۳۷
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۱ 22 April 2019

تابناک اقتصادیشرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در سال گذشته به دلیل اعتراضات و اعتصابات کارگران آن به حقوق‌های معوق و همچنین فراری بودن یکی از سهامداران به یکی از شرکت‌های خصوصی شده پرحاشیه تبدیل گشته بود. به تازگی فهرست جدید ارزبگیران دولتی توسط بانک مرکزی منتشر شده که نام شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در این فهرست به چشم می‌خورد.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، یکی از شرکت های واگذار شده به بخش خصوصی بود که در سال گذشته، خبرهای بسیاری در مورد آن منتشر شد. تا سال 1394 شرکت نیشکر هفت تپه که یکی از بزرگترین کارخانه های صنعتی استان خوزستان محسوب می شد، 100 درصد در اختیار دولت و نحوه اداره این شرکت توسط دولت به گونه ای بود که این شرکت تا مرز ورشکستگی نیز پیش رفت.

به گفته علی اشرف عبدالله پوری حسینی، رئیس سازمان خصوصی سازی، زیان انباشته این شرکت در سال 1394 و قبل از واگذاری به حدود 345 میلیارد تومان رسیده و حقوق کارگران و کارکنان شرکت هفت ماه بود که پرداخت نشده بود. این شرکت قبل از واگذاری به بخش خصوصی حدود 150 میلیارد تومان به سازمان تأمین اجتماعی بدهکار بود که این موضوع نشان می داد، بیش از 10 تا 15 سال، حق بیمه کارگران پرداخت نشده بود. همچنین هدف گذاری تولید شکر در این شرکت، 100 هزار تن بود که در زمان واگذاری این میزان به 35 هزار تن رسیده بود.

به هر صورت با این شرایط دولت تصمیم گرفت این شرکت تحت کنترل خود را به بخش خصوصی واگذار کند. سازمان خصوصی سازی نیز مامور انجام این کار شد. در 21 شهریور ماه 1394 موضوع واگذاری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت. تصمیم گرفته شد که 100 درصد سهام شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه متعلق به شرکت مادر تخصصی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به صورت مزایده به بخش خصوصی واگذار شود. قیمت پایه هر سهم بـه مبلغ 14,974 ریـال جمعاً به مبلغ 2,916,056,720,342  ریال براساس ارزش روز خالص دارایی ها به ‏صورت نقد و اقساط شامل 5 درصد نقد و مابقی اقساط هشت ساله طی شانزده قسـط مساوی بـا فـواصل زمانی شش ماهه از طریق مزایده مورد تصویب قرار گرفت.

۵۰ میلیون یورو دولتی در حساب شرکت خصوصی شده ای که سهامداران آن اهلیت نداشتند

در 27 مهر ماه 1394 بود که روابط عمومی سازمان خصوصی سازی خبر مزایده این شرکت را منتشر کرد و سرانجام این شرکت دولتی در بهمن ماه 1394 و طی یک فرآیند قانونی در سازمان خصوصی سازی به بخش خصوصی واگذار شد. با این واگذاری صاحبان جدید شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، دو شرکت زئیوس و آریاک بودندکه با پیش پرداخت 60 میلیارد ریال صاحب این شرکت عظیم شدند. مهرداد رستمی چگنی و امید اسدبیگی به ‌عنوان دو جوان 28 ساله و 31 ساله بودند که توانستند در مزایده این شرکت را خریداری کنند.

از همان زمان واگذاری شرکت کشت و صنعت هفت تپه، اعتراضات به نحوه واگذاری آغاز شد. برخی به زیان ده بودن شرکت در زمان واگذاری به دیده تردید می نگریستند و معتقد بودند این موضوع به آن دلیل مطرح شده که خریداران، شرکت را با مبلغ کمتری خریداری کنند و برخی دیگر پیش پرداخت 60 میلیارد ریال برای در اختیار گرفتن شرکتی که دارای 24 هزار هکتار زمین مرغوب از قرار هر هکتار 100 میلیون تومان می باشد را ناعادلانه می خواندند. عده ای نیز این پرسش برایشان مطرح بود که چگونه دو جوان 28 ساله و 31 ساله اهلیت خرید چنین شرکت بزرگی را داشته اند؟

به هر صورت این تردیدها به نحوه واگذاری و سایر مسائل راه به جایی نبرد و صاحبان جدید شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه کار خود را در این شرکت آغاز نمودند. امید اسدبیگی که مدیرعامل شرکت آریاک بود، به عنوان سهامدار اصلی شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه به مدیرعاملی این شرکت نیز منصوب و مهرداد رستمی چگنی نیز رئیس هیأت مدیره این شرکت شد. اعضای هیأت مدیره را نیز احسان ‌الله اسدبیگی، امیرحسین اسدبیگی و سیامک نصیری افشار تشکیل می دادند.

رئیس سازمان خصوصی سازی از واگذاری این شرکت به بخش خصوصی کاملاً ابراز رضایت می کرد؛ اما رفته رفته حقوق کارگران معوق شد و در سال گذشته اعتراضات کارگری در این شرکت به اوج خود رسید.

در یازدهم دی ماه سال گذشته، هنگامی که دادگاه قربانعلی فرخزاد مدیرعامل ماشین سازی تبریز به جرم فروش ارزهای دولتی در بازار آزاد برگزار شد، رد پای امید اسدبیگی سهامدار اصلی شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه نیز در لابلای این پرونده دیده می شد. طبق اظهارات نماینده دادستان، فرخزاد با همکاری امید اسدبیگی از 31 تیرماه 1394 تا 25 اسفندماه 1394 از بانک اقتصادنوین مبلغ ۹۸ میلیون و ۱۲۲ هزار و ۲۴۰ دلار ارز دولتی دریافت کرده، بدون اینکه اقدام به واردات کالایی کرده باشند. وی گفت: امید اسدبیگی که از متهمین تحت تعقیب دادسراست با تهیه پروفرم های جعلی به نام قربانعلی فرخزاد اقدام به ثبت سفارش برای خط تولید نوشابه های گازدار و ورق خام MDF  می کند و طبق وکالتی که از وی داشته به تخصیص ارز دولتی و دریافت ارز از بانک اقتصاد نوین مبادرت ورزیده و در بازار آزاد فروخته و سهم قربانعلی فرخزاد را پرداخت می نماید. نماینده دادستان گفت: متهم قربانعلی فرخزاد می‌گوید، امید اسدبیگی مبلغ 7 تا 10 میلیارد تومان به وی پرداخت کرد و طبق بررسی توسط سازمان سپاه سود حاصل از ارز دولتی 356 میلیارد و 612 میلیون و 54 هزار و 964 ریال است که متهم حدود 30 درصد را دریافت و بقیه در اختیار امید اسدبیگی است که نامبرده به علت پرونده های اقتصادی متواری است.

در اوایل بهمن ماه سال جاری، گزارش تفریغ بودجه سال 1396 نشان داد که واگذاری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه به دلیل فقدان اهلیت و تخصص کافی توسط خریدار باعث ضرور و زیان به بیت المال شده است.

به هر صورت، در اواخر سال گذشته و با ورود دولت به ماجرای شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه تا حدودی مشکلات این شرکت حل شد.

به تازگی جدیدترین فهرست ارزبگیران دولتی توسط بانک مرکزی منتشر شده که بررسی این فهرست نشان می دهد این شرکت توانسته علیرغم تمام مشکلات و شائبه های پیرامونش، ارز دولتی نیز دریافت کند.

بررسی ها نشان می دهد، شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه توانسته است طی بازه زمانی فروردین ماه 1397 تا 31 فروردین ماه 1398 حدود 50 میلیون یورو دولتی و 725 میلیون و 900 هزار و 167 یوان دولتی دریافت کند.

۵۰ میلیون یورو ارز دولتی در حساب شرکتی که یکی از سهامدارنش زندانی و دیگری فراری است

۵۰ میلیون یورو ارز دولتی در حساب شرکتی که یکی از سهامدارنش زندانی و دیگری فراری است

با توجه به اینکه سهامداران این شرکت با حاشیه های فراوانی رو به رو بوده اند و طبق اسناد منتشره مدیرعامل آن در ارتکاب جرم قربانعلی فرخزاد، مدیرعامل ماشین سازی تبریز شریک بوده، حالا این پرسش مطرح است که بانک مرکزی این ارزهای دولتی شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه را به چه کسی تحویل داده است؟ سرنوشت این ارزها چه شده است؟ آیا این ارزها نیز به سرنوشت ارزهای دولتی دریافت شده از بانک اقتصاد نوین دچار شده و از بازار آزاد سر درآورده اند؟

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۳
امان از تصمیمهای احساسی دولت.... امااانننن
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
اصلا و ابدا خصوصی سازی به این روش توی ایران جواب نمیده و نمونه اش این مورد . و دیگری خصوصی سازی بانک هاست و شرکت های بیمه
دولت در ایران بایستی در مدیریت و سهام این شرکت ها سهم حد اقل بیست و پنج درصدی داشته باشه .بخش .

خصوصی ایران ........و فرصت طلب است.
مسعود
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
شما کلمه احساسی رو انتخاب کردی یا تابناک؟؟
به درک
ارزها سر از بازار ازاد در اورده اند یا از مملکت خارج شده اند ؟ در تمامی مملکتها هنگامی که یک واگذاری و خرید بزرگ انجام می شود این موضوع در درجه اول بررسی می گردد که منشا این پول کلان کجاست . حتی وقتی یک بانک اقدام به تملک یک هولدینگ یا یک شرکت معتبر می نماید مدارک و مستندات مربوط به پول خرید بایستی ارائه شود . حالا در این مملکت یک جوان 28 سال و یک جوان 31 ساله اقدام به خرید یک مجتمع تولیدی که کالای استراتژیک شکر را تولید می کند و اینقدر قیمت دارد ایا نبایستی پرسید پول انها از کجا امده است ؟ مثلا اگر فروش مواد مخدر تهیه شده است یا اگر مافیا اقدام به تملک می کند یا کسانی در پشت پرده هستند نبایستی مشخص شود . کاملا مشخص است اینها همان مثل شهرام جزایری ها و بابک زنجانی هایی هستند که مشخص نیست پشت صحنه چه کسانی هستند . ...
پاسخ ها
علی رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
دقیقا علت بسیاری از مشکلات کشور ما یک سوال است ... منشا این پول کلان شما از کجاست؟؟؟
مجلس + ریاست جمهوری+ قوه قضائیه فقط همین یک سوال را در کشور نهادینه کنند دلالی و کلاهبردای و .... تا حدود بسیار زیادی بر طرف خواهد شد
پنجاه میلیون یورو بالغ بر هفتصد میلیارد تومان است .چگونه این پولها جابه جا میشود ؟اینو روشن کنید تا بگویم میشود کاری کرد یانه؟!!!!
آقای جهانگیری خوب هستن ؟
ماشالله از پیر و جوون همه دزد شدن تو این مملکت. یه خبر خوب نشنیدیم ما تو این سالها.
کسانی که حقوق دولتی می گیرند نمی توانند فعالیت اقتصادی در زمان تصدی پست دولتی داشته باشند چون به هیچ وجه نمی توانند استفاده از دست کم رانت اطلاعاتی را منکر شوند تمام مزایده هایی که شرکت کنندگان در آن ها شرکت های نیمه دولتی یا وابسته به افرادی در دولت هستند به همین دلیل دارای شائبه است
حقوق مدیران دولتی کم نیست ذاتا مالیات هم که به آن معنی پلکانی نیست
عملا از حقوق بالای حدود 8 میلیون در ماه الی آخر مالیات ثابت و سی و پنج درصد است که این مساله باعث می شود هیچ حدی برای درآمدهای مدیران وجود نداشته باشد - چون قانون 7 برابر حداقل حقوق ذاتا تنها درباره حقوق پایه اجرا می شود و در مورد سایر مزایایی که سر به فلک می زند ساکت است

بهترین کار این است که در مورد تمام مزایده ها بررسی به عمل آید چنان چه افرادی دارای پست دولتی بوده اند برنده مزایده شده اندیا افرادی از آشنایان افراد نهادهای دولتی و نظامی و غیره برنده مزایده بوده اند باید اثبات شود که این افراد از رانت اطلاعاتی استفاده نکرده اند و گزارش های مالی قبل از واگذاری شرکت ها هم کاملا بررسی شود و حقیقی بودن سود و زیان آن ها و نحوه ی ارزش گذاری سهام کاملا بررسی شود

حتی نحوه ی آگهی ها و اعلان های واگذاری باید بررسی شود

مگر می شود دو جوان 30 ساله بدون اطلاع از نرخی که باید برای خرید سهام پیشنهاد بدهند وارد این معامله شده باشند و باید مشخص شود منابع اطلاعاتی آن ها در سازمان خصوصی سازی چه کسانی هستند

این که کارمندان سازمان خصوصی سازی هیچ اطلاعاتی را به بیرون نداده باشند بسیار مهم است و متاسفانه قطعا چنین اتفاقی افتاده
با احتساب زیان 345میلیاردی و قیمت 290 میلیاردی شرکت را با 24000هکتار زمین حاصلخیز متری 2700تومان خریده اند
- ظاهرا رقم پایینی است.
- شرط معامله پرداخت 5درصد بوده (15 میلیارد تومان) که 6 میلیارد پرداخت شده.
- از همه مهمتر و فارغ از مبالغ و قیمتها، دو جوان چگونه اهلیت خرید واداره بزرگترین کشت و صنعت کشور با چند هزار پرسنل را پیدا کرده اند؟؟؟
صحنه گردان پشت صحنه کسانی دیگرند ارزبی زبان را بانک مرکزی به افرادی میدهد که برای کشور نه سودی داشته است وفقط سودشان این است که کشور را به هرج ومرج برسانند در لیست بانک مرکزی که اخیرآ منتشر کرده است میبایست آن را روشنتر بیان کند مثلاٌبه افراد و شرکت ها ارز داده است که مشخص نیست چه اجناسی را میبایست وارد کشور کنند وحتی به قطعه سازان نیزارز داده که قبلاٌاز بیپولی می نالیدن .
من رای نمی دم
چون رای نمیدم برام مهم نیست چه اتفاقی افتاده
اونایی که رای دادن بای ناراحت باشند
این لیست را اهل فن و اقتصاد دانها بررسی کنند و درستی امار و ارقامش را تایید کنند.
این قدر یورو و یووان و ... به شرکتها داده اند و جنس در بازار نایاب است؟
شرکتهاواقعا وجود دارند؟
من به لیست منتشر شده بانک مرکزی مشکوک و ان را اغراق امیز میدانم.
وضع مومود کف بازار چیز دیگری میگوید.
شرکت نگین خودرو این قدر پول گرفته خودروهایش وارد شده؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
احسنت
شهید رجایی ازشهید بهشتی سوال میکند درنظام اسلامی نسبت کف وسقف حقوق حقوق بگیران دولت چه عددیست شهید بهشتی میفرمایند نسبت 1 ب3 یعنی امروز اگر بازنشسته ای که 1240000 تومان میگیرد رئیس جمهور بایستی3720000تومان بگیرد درحالی که براساس جدول ارائه شده سقف حقوق بیش از 13 برابر ازکف حقوق بیشتر است واین نابرابری وعدم اجرای عدالت اثرات بد خودرا درجامعه نمایان کرده پس کی وکی میخواهیم به اصل انقلاب وبرادری وبرابری برگردیم آقایان جلوی آمدن رجائیها وامیرکبیرهارا گرفتید
رتبه دولت محمود در فساد اقتصادی سقوط کرد
فساد بی داد می کنه هیچکس هم جلودارش نیست. میایرد دلارها به باد رفته گیر دادید به 50 میلیون دلار؟!!!
مرجان حل شد یکی دیگه رو کردین؟
من صادقانه مینویسم واز ریاکاری ونفاق بیزارم شما هم تحمل بفرمائید وغیرقابل انتشارم نکنید ما بعد از انقلاب تا پایان جنگ ازنظر اقتصادی و عدالت اجتماعی نسبتا خوب عمل کردیم ولی ازدوران سازندگی شکاف طبقاتی ایجاد شد وخودی وغیرخودی کردیم بسیاری از نحله های سیاسی ازدین بصورت ابزاری برای به قدرت رسیدن استفاده کردند ژنهای وابسته را به دانشگاهی ویژه فرستادیم وبه مدیریت رساندیم و مدیران لایق ودستپاک وغیرثناگورابرکنارکردیم دولت بدترین تصمیمات اقتصادی را گرفت قیمت ارز مشخص است ارز 4200 تومانی را چرا به سوداگرانی دادید که هیچ جنسی وارد نکردندو اگر کردند به قیمت ارز آزاد فروختند اصلا تمام موسسین بانکهای ورشکسته بانامهای مقدس مثل کوثر وثامن الائمه __________ بخدا من علم غیب ندارم وپیش بینی مراحل آمدن منجی هم نمیکنم ولی عقلم به من گفت زیر کاسه این عناوین مقدس وعابربانک بازیها نیم کاسه پلیدی نهان است خب شما با این احوال که ژنها به مدیریت میرسند وارزهای دولتی دربازارآزاد بفروش میروند ومحکومین تبرئه میشوند توقع دارید واکنش جوان مجرد بیکار وبعضا قلیونی ومعتاد چه میباشد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وارد حاشیه دارید میشید. اینا رو ول کنید
وای وای خدایا
بگردید دنبال منافع در این خصوصی سازی ها.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار