بازدید 13315
رمزگشایی از فروش کارخانه ماشین سازی تبریز؛

خصوصی سازی یا مفت فروشی؟ ماشین سازی تبریز پنهانی فروخته شد؟ خریدار: در هتل بودم که گفتند خریدار منصرف شده و من به دنبال خرید کارخانه رفتم/ سازمان خصوصی سازی: ۶۱۱میلیارد تومان قیمت کارشناسی ما بود/ نماینده مجلس: حداقل ۸ هزار میلیارد تومان ارزش کارخانه است

این روز‌ها دوباره موضوع واگذاری برخی شرکت‌ها به بخش خصوصی توسط سازمان خصوصی سازی به موضوع داغ رسانه‌ها تبدیل شده است. یکی از کارخانه‌هایی که در اردیبهشت ماه سال جاری به بخش خصوصی واگذار و بعد رفته رفته ابعاد جدیدی از این واگذاری مشخص شد، کارخانه ماشین سازی تبریز بود؛ کارخانه‌ای که خریدار آن هم اکنون به علت فروش ارز‌های دولتی در بازار آزاد در زندان است و به تازگی اولین جلسه محاکمه وی برگزار شد.
کد خبر: ۸۶۹۰۸۲
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۶ 12 January 2019
تابناک اقتصادیاین روز‌ها دوباره موضوع واگذاری برخی شرکت‌ها به بخش خصوصی توسط سازمان خصوصی سازی به موضوع داغ رسانه‌ها تبدیل شده است. یکی از کارخانه‌هایی که در اردیبهشت ماه سال جاری به بخش خصوصی واگذار و بعد رفته رفته ابعاد جدیدی از این واگذاری مشخص شد، کارخانه ماشین سازی تبریز بود؛ کارخانه‌ای که خریدار آن هم اکنون به علت فروش ارز‌های دولتی در بازار آزاد در زندان است و به تازگی اولین جلسه محاکمه وی برگزار شد.
 
به گزارش «تابناک اقتصادی»، این روز‌ها نحوه واگذاری برخی شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی به موضوعی داغ برای رسانه‌ها تبدیل شده است. یکی از شرکت‌های دولتی که در سال جاری به بخش خصوصی واگذار شد و حرف و حدیث پیرامون این واگذاری بسیار زیاد بوده، کارخانه ماشین سازی تبریز است. این کارخانه یکی از بزرگترین کارخانه‌های شهر تبریز واقع در قراملک است. این کارخانه تولیدکننده انواع ماشین‌های صنعتی همانند انواع ماشین ابزار، کمپرسور‌های صنعتی، پمپ‌های آب، الکترو موتور، لیفت تراک، انواع موتور‌های دیزلی، ماشین آلات نساجی، ماشین‌های تراش، ماشین‌های فرز، ماشین‌های مته، قطعات ریخته و دستگاه‌های سی ان سی است. این کارخانه پس از ماشین سازی اراک دومین ماشین سازی بزرگ ایران محسوب می‌شود.
 

احمد علیرضا بیگی، نماینده مردم تبریز طی مصاحبه‌ای در هفدهم شهریور ۱۳۹۷ عنوان نمود: شرکت ماشین سازی تبریز به موجب لوایح بودجه سال‌های ۱۳۹۶، ۱۳۹۵ و ۱۳۹۴ کل کشور، در زمره شرکت‌های دولتی وابسته به دولت با ردیف بودجه ۲۴۶۵۰۰ بوده است که این موضوع مبین دولتی بودن این شرکت است و بنابراین باید در واگذاری آن به بخش خصوصی اهلیت شخص واگذار شونده و قیمت عادله روز بنا بر تأکید کارشناسان رسمی دادگستری لحاظ شود.

این کارخانه که بیش از دوازده سال در بلاتکلیفی است و به فروش گذاشته شده بود، سرانجام در ۲۶ اردیبهشت ماه سال جاری، قطعی به خریدار جدید واگذار شد. در این روز قربانعلی فرخ زاد، کل سهام گروه ماشین سازی تبریز را خرید.

روابط عمومی گروه ماشین سازی تبریز طی خبری کوتاه در همین زمینه در سایت رسمی خود اعلام کرد: کل سهام گروه ماشین سازی تبریز "نگین صنعت استان" توسط سازمان خصوصی سازی به وکالت از سوی صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد (سهامدار قبلی شرکت از سال ۱۳۹۴) به آقای "قربانعلی فرخ زاد" از صنعتگران و کارآفرینان استان آذربایجان شرقی واگذار شد. بر پایه این گزارش صبح روز چهارشنبه، ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ با حضور نماینده سازمان خصوصی سازی و اعضای هیئت مدیره شرکت‌های ماشین سازی تبریز و ریخته گری ماشین سازی تبریز، اسناد این گروه صنعتی و تمامی املاک و مستغلات مربوطه رسماً در محل شرکت به امضای طرفین رسیده و به خریدار سهام شرکت تحویل شد.

دو روز پس از این واگذاری قربانعلی فرخ زاد برای پاسخگویی به میان اهالی رسانه رفت و به سؤالات آن‌ها پاسخ داد. در این نشست خبری، قربانعلی فرخ زاد در مورد جزئیات این واگذاری گفت: طبق توافقی که در معامله با سازمان خصوصی سازی داشتیم کل مبلغ کارخانه ماشین سازی تبریز همراه ریخته گری و زمین ایل گلی تبریز معادل ۷۰۰ میلیارد تومان بوده که مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده و الباقی طی پنج سال، سالانه ۱۰۰ میلیارد تومان پرداخت خواهد شد.

وی ادامه داد: شرکت ۵۰ میلیارد تومان بدهی دارد که بنده با علم به این موضوع اقدام به خرید آن کرده ام. فرخ زاد گفت: در اولین روز کاری مبلغ ۷ میلیارد تومان بدهی پاداش پایان کار بازنشسته‌های شرکت که در مجموع ۱۰۰ تن بودند را پرداخت کردیم.

گفتنی است، فرخ زاد قبل از خریداری کل سهام گروه ماشین سازی تبریز، اقدام به راه اندازی کارخانه‌های تولید آب معدنی، لبنیات و واحد ۵۰۰ راسی دامداری نموده بود. همچنین در فروردین ماه سال جاری وی کارخانه آذرچلیک تولیدکننده میلگرد را نیز خریداری نموده بود.

این واگذاری کارخانه ماشین سازی تبریز به قربانعلی فرخ زاد شروع ماجرا بود، چرا که بسیاری به شرایط واگذاری و اهلیت خریدار اعتراضاتی را داشتند.

ماشین سازی خصوصی سازی واگذاری قیمت
 

محمد دهقان نماینده مردم طرقبه، چناران و شاندیز که در هجدهم دی ماه ۱۳۹۷ در برنامه تیتر امشب شبکه خبر حضور یافته بود در مورد ویژگی‌های کارخانه ماشین سازی تبریز گفت: شرکت ماشین سازی تبریز شرکتی است که دارای تکنولوژی و صنایع کشور به آن وابسته است. ده‌ها هزار ماشین در این کشور توسط این شرکت ساخته شده است.

وی ادامه داد: این شرکت دارای ۱۲۶ هکتار زمین کارخانه می‌باشد. ۸۳ هزار و ۵۰۰ متر زمین در منطقه ایل گلی تبریز دارد که ما از بنگاه در مورد ارزش هر متر از این زمین پرسیدیم و آن‌ها در جواب گفتند که در این منطقه هر متر زمین بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان ارزش دارد. پس اگر حداقل هر متر زمین در آنجا ۱۰ میلیون تومان ارزش داشته باشد می‌توان ادعا نمود که تنها زمین‌های ایل گلی شرکت ماشین سازی ۸۳۵ میلیارد تومان ارزش داشته است.
این نماینده مجلس افزود: کل این شرکت را به مبلغ ۶۸۷ میلیارد تومان فروخته اند. حالا سئوال این است که چقدر از این پول را گرفته اند و چقدر را قرار است در چند سال بگیرند و از این گذشته در قرارداد مجوز فروش آنی زمین‌های ایل گلی را به خریدار داده اند.

دهقان در مورد نحوه خرید این کارخانه که آیا از طریق مزایده بوده است یا مذاکره، گفت: این آقایی که کارخانه ماشین سازی تبریز را خریداری نموده، طی مصاحبه‌هایی با رسانه‌ها بیان نموده است که من دیدم شرایط این کارخانه به این صورت است، ظرف سه الی چهار روز با سازمان خصوصی سازی صحبت‌هایی را انجام دادم؛ بنابراین هم این خریدار خودش می‌گوید من با مذاکره این کارخانه را خریده ام و هم خود مدیران سازمان خصوصی سازی طی مصاحبه‌هایی عنوان کرده اند که این کارخانه را با مذاکره فروخته اند. پس کاملاً پنهانی این کارخانه فروخته شده است.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در پایان سخنان خود در این زمینه گفت: ما در گفتگو با کارشناسان و بررسی مستندات به این نتیجه رسیدیم که ارزش این شرکت حداقل ۸ هزار میلیارد تومان و بلکه بیشتر هم می‌باشد، اما آن را مفت فروخته اند. از این گذشته اگر قرار است مفت فروخته شود حداقل خریداری انتخاب می‌شد که دارای اهلیت باشد. شما به کسی فروخته اید که بی سواد و خلافکار می‌باشد. این خریداری، احتکار میلگرد داشته و همچنین چند صد میلیون دلار ارز‌های دولتی را در بازار آزاد فروخته است.

رمضانعلی سبحانی فر، نماینده و عضو ناظر مجلس در هیأت واگذاری مهمان دیگر این برنامه بود که در پاسخ به صحبت‌های دهقان گفت: هیچ بنگاهی ابتدا با مذاکره واگذار نمی‌شود. وی ادامه داد: تا هفت مرتبه این شرکت به مزایده گذاشته شده و کسی با آن قیمت بالا برای خرید، نیامده است. بعد از این هفت مرتبه، واگذاری مذاکره‌ای انجام شده است. عضو ناظر مجلس در هیأت واگذاری افزود: جناب دهقان، این زمین‌هایی که شما در مورد آن‌ها صحبت می‌کنید کاربری آن‌ها مشخص است، کسی نمی‌تواند کار دیگری بر روی آن زمین‌ها انجام دهد. ساختمان‌های سازمانی در این زمین‌ها وجود دارد و کسی نمی‌تواند که ساختمان‌های سازمانی را جدا بفروشد. نماینده مردم سبزوار، جغتای و جوین افزود: همان گونه که عرض کردم این کارخانه چندین بار به مزایده گذاشته شده و برای واگذاری کارشناس‌های مختلفی جهت قیمت گذاری فرستاده شده است و این کار به این منظور بوده است که ارزیابی‌های مختلفی انجام شود و بعد جهت مشخص شدن ارزش و قیمت گذاری، میانگین گرفته می‌شود. این گونه نیست که یک نفر فرستاده شود و بعد لابی انجام شود و قیمت گذاری شود.

سبحانی فر در مورد موضوع اهلیت هم گفت: یک موقعی است که اموالی به مزایده گذاشته می‌شود و سه یا چهار نفر برای خرید آن پا پیش می‌گذارند و از بین آن‌ها فردی که اهلیت دارد انتخاب می‌شود و یک موقعی هم هست که تنها یک نفر سرمایه دار برای خرید دارایی اقدام می‌کند.

علی اشرف عبدالله پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی نیز طی مصاحبه‌ای در پاسخ به انتقادات صورت گرفته در مورد قیمت واگذاری کارخانه ماشین سازی تبریز و این که گفته می‌شود قیمت واقعی کارخانه ماشین سازی تبریز بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان بوده و قیمت‌گذاری انجام شده و قیمت فروش بسیار پایین‌تر از این رقم بوده است گفت: من قیمت ۵۰۰۰ میلیارد تومان را برای اولین بار از یکی از نمایندگان مجلس شنیدم، ولی باید از او بپرسید بر اساس چه مستندی این قیمت را اعلام می‌کنید؟ چه کسی گفته ۵۰۰۰ میلیارد تومان؟ ما ماشین سازی تبریز را به اضافه ریخته گری تبریز به علاوه زمین‌های ایل‌گلی که متعلق به ماشین سازی است و قیمتش از خود ماشین سازی بالاتر است با قیمت ۶۱۱ میلیارد تومان ۸ یا ۹ بار به مزایده گذاشتیم، ولی هیچکس نیامد بخرد؛ واقعا اگر قیمت ماشین سازی، ۵ هزار میلیارد تومان یا حتی ۴ یا ۳ یا یک هزار میلیارد تومان و حتی همان ۶۱۱ میلیارد تومان قیمت کارشناسی ما بود، چرا وقتی ۹ بار مزایده گذاشتیم کسی حاضر به خرید آن نمی‌شود؟ اصلا شما بگویید به جای ۵ هزار میلیارد تومان، قیمت ماشین سازی ۵۰ هزار میلیارد تومان است. به هر حال قیمت باید قیمتی باشد که معامله انجام شود وگرنه ما می‌توانیم یک قیمتی بگذاریم که الی الابد کسی نیاید بخرد. به هر حال ما ۶۱۱ میلیارد تومان را هر چند بار مزایده گذاشتیم، کسی حاضر به خرید نشد.

در مورد اهلیت فرد خریدار یعنی قربانعلی فرخ زاد هم باید گفت، در شهریور ماه ۱۳۹۷ بود که برخی رسانه‌ها خبر از دستگیری قربانعلی فرخ زاد دادند. در ۱۴ شهریور ماه ۱۳۹۷، احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در توئیت خود دلیل دستگیری را این گونه عنوان نمود: "تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری شرکت ماشین سازی تبریز را تحویل هیأت رئیسه دادیم. اخبار موثقی داریم که آقای فرخ زاد خریدار این شرکت بیش از ۲۰۰ میلیون یورو ارز دولتی برای واردات دریافت و همه را به نرخ بازار آزاد فروخته است. آیا ایشان اهلیت خرید یکی از مهم‌ترین کارخانه‌های ماشین سازی را داشته است؟

در هجدهم شهریور ماه نیز رحیم شهرتی فر معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی خبر دستگیری مالک کارخانه ماشین سازی تبریز را تأیید کرد و گفت: این پرونده در مراجع قضایی تهران تشکیل شده و در همانجا در حال رسیدگی است و ارتباطی به خرید این واحد تولیدی صنعتی توسط وی ندارد.

در یازدهم دی ماه سال جاری اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات قربانعلی فرخ زاد به ریاست قاضی موحد در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. در این جلسه قاضی موحد گفت: بر اساس گزارش متهم در مراحل مختلف جهت واردات ورق استیل و اقلام دیگر از چندین بانک ۴۴۶ میلیون و ۵ هزار و ۳۳۲ دلار ارز دولتی دریافت کرده است. متهم با تهیه مدارک جعلی ارز‌ها را در بازار آزاد به فروش رسانیده است.

در این جلسه نماینده دادستان تهران گفت: طبق گزارش سازمان اطلاعات سپاه، سود حاصل از فروش ارز‌های دولتی ۷۰۲ میلیارد تومان عنوان شد که سهم قربانعلی فرخزاد ۲۶۰ میلیارد تومان بود، از این مبلغ بخشی برای ماشین سازی تبریز، ۴۵ میلیارد تومان برای خرید شرکتی در تبریز، ۳۰ میلیارد تومان برای خرید شمش، ۳۰ میلیارد تومان دیگر برای خرید لوله و ۵ میلیارد نیز برای تعمیرات هزینه شد که این اموال از بیت المال عائد شدند.
فرخ زاد در این جلسه گفت: برای خرید کارخانه ماشین سازی ۱۰۰ میلیارد تومان دادم و آن را خریدم و این مبلغ پول خودم بوده است. وی ادامه داد: من دلار دریافت نمی‌کردم یورو را با قیمت ۵ هزار و ۱۵۰ تومان گرفتم و با قیمت‌های ۵ هزار و ۳۵۰ تومان تا ۵ هزار و ۶۰۰ تومان در بازار فروختم و ۱۵۰۰ یورویی که از بانک مرکزی دریافت کرده بودم را تسویه کردم.

قاضی موحد در خصوص سابقه کیفری فرخ زاد از وی پرسید که متهم پاسخ داد: بنده چهل سال پیش پس از انقلاب به اتهام فروختن یک شاخه گرانفروشی آهن چند روزی را در زندان بودم. فرخ زاد در پاسخ به این پرسش قاضی موحد که چه کسی گفت که شما ماشین سازی تبریز را بخری؟ گفت: در هتلی در تبریز مستقر بودیم که یک نفر به من گفت: خریدار کارخانه منصرف شده و من به دنبال خرید کارخانه رفتم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۶۰
طبف اشرافی هفت تپه ها و رشت الکتریک ها رو بین خودشون ، خودمونی سازی می کنند..برای ابن که مردم را هم راضی کنند ، مشوق های جنسیتی مثل کنسرت و ورود زنان به ورزشگاه می دن..مردم هم خوشحال !!
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
بعد بعضی ها رگ گردنشان ورم می کند که فساد سازمان یافته در کشور نداریم
خوب این از کارخانه هفت تپه که دو تا دزد مثلا خریدند و پول کارگران و تامین اجتماعی و وام ارزی را برداشتند و الفرار
اینهم از ماشین سازی تبریز که به یک متهم ارزی زیر ده درصد قیمت فروختند آنهم قسطی
خود جناب رئیس خصوصی سازی هم که متهم در یک خرید خصوصی واسه خودش است
آخر این مردم به چه چیز و چه کسی اعتماد کنند ؟
خدایا یک زلزله ای یا آتش فشانی یا وبایی بفرست و نسل ما را ریشه کن کن که خسته شدیم از اینهمه نکبت و نفرت و دزدی و فساد ....
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
وقتی احزاب آزاد و رسانه های آزاد وجود ندارند تا چشم و گوش و زبان مردم باشند معلوم است که عده ای در خاموشی و سکوت ، ثروت مردم را بین خود تقسیم میکنند و به حراج می گذارند
مردم باید یکپارچه در تمام مجامع از بزرگان بخواهند تا پس از ۴۰ سال که از انقلاب گذشته اجازه دهند تا احزاب واقعی و رسانه های آزاد فعال شوند تا نگذارند منافع ملی چنین به مشتی افراد مشکوک و وابسته به محافل خاص مافیایی واگذار گردد .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
کسانی که در ادوار ریاست جمهوریها دست به مفت فروشی ها زدند به این تشخیص رسیده اند که کشور به این کارخانجات نیاز ندارد.کمی پی گیری کنید میبینید کارخانجات را با بستری آماده از غارت کردن ها به قول دوستمان خودمونی سازی کردندو چه هزینه هایی که تا به حال برای کشور و نظام درست نکرده اند !!!؟؟؟
ناشناس
| Netherlands |
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
وقتی همه چیز امنیتی میشه و کسی حق اعتراض نداره فردا میشیم مثل فلسطینیها. چرا بزرگان کشور در این امور دخالت نمی کنند؟ مردم از حق خوری و فساد ناراضی هستند.
سبوس برنج شمال
| United States of America |
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
دمتون گرم



کسی ایران رو نمیخره؟
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
من که سواد رسانه ای و اقتصادی ندارم چند سال پیش گفتم با این شرایط بیت المال را خصوصی سازی نکنید. چرا که در این کشور فعلا قانون و عدالت حاکم نیست.
در ایران هیچکس به مردم رحم نمی کنند و هرجا بیت المال است آنرا با گرفتن پورسانت به مفت می فروشن
جای تاسف و تامل دارد
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
گر حکم شود که مست گیرند در شهر هر آنکه هست گیرند
سیستم فاسد
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
چرا سازمان خصوصی سازی این کارخانه ها را در بورس عرضه نمی کند تا مردم بجای گذاشتن پول خود در بانکها که فقط حکم ربا خواری دارد و در ازدیاد تورم هم نقش دارد در تولید قرار گیرد و هم ثروت کشور نابود نگردد و هم مردم حداقل در یک کارخانه که کلی کارگر در آن کار میکند سرمایه گزاری کنند
سیاوش
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
برگشتیم به زمان ساسانیان
آنچه مصدق ملی کرد هم در راه خصوصی شدن است جلوی این یکی مردم می ایستند.
هر حال قیمت باید قیمتی باشد که معامله انجام شود وگرنه ما می‌توانیم یک قیمتی بگذاریم که الی الابد کسی نیاید بخرد. !!!!!!!!!!
این آقای خصوصی سازی این منطق رو از کجا آورده؟؟؟؟؟
قیمت کارشناسی تو رو کی کارشناسی کرده؟؟؟
خریدار نبود به درک
مگه چن نفر تو ایران قدرت خرید 1000 میلیار تومانی به بالا دارن؟؟؟ اگه این چند نفر با هم هماهنگ باشن که واگذاری ها رو با هماهنگی هم بخرن که بههمه خریداری ها میشهتاراج و غارت گفت.
تو عربستان تنها 5 درصد اون رو به قیمت حدود هزار میلیاد دلار دارن واگذار میکنن
عقل دارن که همه 100 درصد رو واگذار نکنن چون خریداری پیدا نمیشه پس خرد خرد میفروشن
چرا این کارخونه ها رو به مردم واگذار نمیکنید؟؟؟؟؟
چرا تو بورس عرضه نمیکنید؟؟؟؟؟؟؟
چرا چوب حراج به ثروت این ملت میزنید؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
چرا مثل همه دنیا سهامش رو از طریق بورس به همه مردم نمیفروشید؟ اینطوری هم کارخانه به قیمت واقعی فروخته میشه هم خودمونیا نمیتونن مفت بخرن
با این انتقامگیری های جناحها دیگر نه مدیر توانمند ی باقی می ماند و نه کسی برای خرید شرکت های دولتی پیش قدم می شود. در چنین وضعی چیزی جز ویرانی قابل انتظارنیست
فکر میکنم مجموع اختلاس جدید در قالب خصوصی سازی بالای 40 هزار میلیارد تومن باشه
به این میگن دولت راستگویی و درستکاری
مفت فروشی به اضافه وام غیرقابل برگشت افزون بر ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی.
ما این جوری هستیم دادش حرفی هست؟!
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
مفت خریدن مناسب تر است
و کی میخرد مهم تر
مگه این شرکتها سهام ندارند چرا بجای فروش کلی شرکت، بصورت سهامی فروخته نمیشود تا اینهمه فساد نباشد، البته اقایان باید بخورند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
چون در سیستم فروش سهام نمیشود رشوه کلان داد و گرفت
متاسفانه سیستم مالی اداری کشور مثل یک هندوانه گندیده شده که ظاهرا پوستش سالم است ولی هر لحظه زیر فشار گاز متعفن حاصل از گندیدگی امکان انفجار میرود
لعنت به دستهای پنهان
چوب حراج به بیت المال میزنند و اموال مردم را مفت به نورچشمی ها و وابستگان میدهند حداقل چند ماه صبر میکردند شاهکارشان در هفت تپه فراموش شود
کسی که چیزی رو مال خودش بدونه ازش محافظت میکنه، با این قبیل کارها مشخص میشه کشور دست کسانی است که یا خودشون رو ایرانی نمیدونن یا دنبال بهره برداری مقطعی و ویرانی ایران به خاطر سود شخصی هستند.
اجرای خصوصی سازی در المان و روسیه را مقایسه می کرد و در مدل کشور المان می گفت که حتی ممکن بود یک کارخانه را به قیمت یک ماشین واگذار می کردند ولی با شرطها و شروطها اول اینکه بایستی سالیانه فلان مقدار سرمایه گذاری و نوسازی انجام شود . هیچ فردی اخراج نمی شود که هیچ سالیانه بایستی تعداد مشخص شده به شاغلین اضافه شود و حتی برخی طول مدت هم داشتند مثلا تا مدت 10 یا 15 سال که اگر خریدار قصد فروش داشته باشد بایستی ابتدا به دولت پیشنهاد بدهد !! این کار واقعا جلو فساد را می گیرد و فقط وقتی خریدار واقعا قصد داشته و بخواهد یک بنگاه اقتصادی را رونق دهد پا پیش میگذارد و ان شرکت یا کارخانه خصوصی می شود ! در حالی که در مدل خصوصی سازی روسیه که اغلب ثروتمندان و الیگارشی یهودیان روسی در آن شرکت داشتند درست مثل مدل ایران عمل می شد و خصوصی سازی راهی برای تملک دارای ها توسط اشخاص خاص و وابسته به صورت رانتی انجام گردیده است .
حالا مقایسه کنید با اقداماتی که اخیرا اقای عالی نام بعد از خرید شرکت انجام داده است . ایشان ضمن اخراج برخی از کارمندان و مهندسین از شرکت تحت عنوان تعدیل نیرو اعلام کرده است که دیگر در هیچ مناقصه ای شرکت نکنیم ! این به این معنا است که ایشان اصولا قصد ندارند شرکت ایریتک درهیچ طرح یا پروژه دیگری شرکت کرده و متعهد شود و تعهد تازه ایی به شرکت اضافه نشود تا بتوانند به زودی ضمن فروختن مایملک شرکت تصاحب شده خود و خانواده شان طبق معمول پولها را نیز به خارج منتقل کنند یا با سخت گیریهای اخیر که ( طی بخشنامه ای ضمن ملغی کردن اضافه کاریها ، یک بندش هم این بوده که تا دستمال کاغذی توالتها را هم برداشته شود به جهت رعایت صرفه جویی !! ) تا اگر کسانی خودشان با پای خودشان می روند ، بروند ! تا کار ایشان راحت تر شود ! این در حالی است که ایشان در اقدام بعدیشان اقدام به افزایش سرمایه شرکت کرده اند تا آن چند تا سهام در دست افراد کارمندان را هم یدینوسیله بی ارزش سازند !
پس اینجوریه
بیچاره خریدارهای خصوصی سازی را می اندازیم زندان که خریدارهای اصلی بتوانند خرید کنند. براشون فرقی نمی کنه دوبرابر بیشتر پرداخت کنند.
به راستی اگر در این مملکت هنوز مردانی هستند که از کیان این مملکت حفاظت کنند بایستی جلوی این سازمان خصوصی سازی گرفته شود که به بهانه خصوصی سازی با همدستی افرادی که به نظر نمی رسد اتفاقی باشد و به صورت کاملا سازمان دهی شده عمل کرده و مدتها است که شروع به تملک سازمانها و شرکتها نموده اند و انها رابه تعطیلی می کشانند . آنوقت دولت در پی براندازان در خیابان می گردد !! همچون کارخانه ارج که تعطیل شد ( ماشین لباسشویی ارج ما که انرا در سال 55 خریداری کرده ایم هنوز دارد کار می کند ولی کارخانه اش تعطیل و زمینش هم فروخته شد ! ) یا کشت و صنعت دشت مغان که متری 2300 تومان واگذار شد ( قیمت یک پفک در این مملکت 2500 تومان است ! ) دشت مغان به دستور شاه خائن در سال 47 توسط یک هیئت امریکایی در تمام ایران جستجو و بازدید شد و این قسمت به عنوان شروع کار جهت احداث یک مرکز کشت و صنعت کشاورزی و دامداری با حاصلخیزی بالا جهت شروع یک نمونه احداث گردید ! از اول انقلاب با سنگ اندازی و گماردن مدیران نالایق و با حساب سازی این مجتمع را زیان ده نشان دادند در حالی که از سال 91 که یک مدیر غیر وابسته گمارده شده بود شروع به جبران زیانها نمود و داشت انرا احیا می کرد که لابد دست اندارکاران دیدند اگر دیر بجنبند شاید دیگر نتوانند انرا تملک کنند بی سرو صدا انرا فروختند ! و یا همین نیشکر هفت تپه که بنده به یاد دارم از زمان انقلاب برایش پاپوش درست می کردند که به تعطیلی کشانده شود ( از کوبا شکر وارد می کردند در حالی که محصول کارخانه نیشکر هفت تپه روی دست کارخانه می ماند و فروش نمی رفت ! ) و اکنون نیز بعد 40 سال به این وضع در امده است که می گویند مافیای شکر ایران پشت این قضیه است . بایستی توجه شود که غیر از احتمال بیکاری 5 هزار نفر کارگر در حال کار در این کارخانه و این قطب اقتصادی توجه به این موضوع که شکر یک کالای استراتژیک محسوب می شود و وابستگی به خارج می تواند برای کشور ما اثرات زیانباری داشته باشد گویی همه مسئولین را خواب فرا گرفته و یک عده که معلوم نیست کی هستند با عنوان امنیتی کردن یک قضیه اقتصادی قصد سرپوش گذاشتن به منویات شوم خودشان را دارند .
از چه کسی تقاضا کنیم که به اینگونه مسائل ورود کند و حق مردم را بگیرد و مفسدان را معرفی کند؟؟؟!!!! کسی هست؟ کسی هست که به ندای مولا حسین جواب مثبت بدهد؟ هل من ناصر ینصرنی؟؟ واقعا اوضاع ناامید کننده است. و این ناامیدی خطرناک است نه تحریم های غرب
حضرت علی می گوید امر به معروف و نهی از منکر کنید زیرا اگر به واسطه ترک این عمل از طرف خداوند بر مردمان عذابی نازل شود گناهکار و بی گناه یکسان در آن عذاب گرفتار شوند ! ما ادعای مسلمانی کرده و قران میخوانیم و به حسین ( ع) اقتدا می کنیم در حالی که در قران عذاب بر قوم پیامبر شعیب که در منجلاب شرک و بت پرستی به پرستش درهم و دینار خویش می پرداختند و به خاطر رونق کسب و کار خویش الوده به تقلب ، کم فروشی ، احتکار و گرانفروشی بودند و به خاطر ظلم و ستم و انحرافات اقتصادی بر آنها نازل شده است ! جای تعجب دارد که در قصص قران در هزاران سال پیش چنان از فساد اقتصادی نام می برد که ادم متعجب می شود که ایا این ممکن است و اکنون در قرن 21 خود شاهد ان هستیم آنهم در کشور اسلامی و پیرو حضرت علی و امام حسین و معتقد به امام زمان ! زهی مایه تاسف است .
همه این بیکاریها و بد بختیها بخاطر واگذاری شرکتهای مختلف به سفارشیون و خارج از قاعده ودرنظر گرفتن شرایط گیرندگان و اهلیت انها. سفارش می کنم وام کلان بانکی بتو بدهند قسط اول کا خانه را بده بعد کارخانه را به لطایف الحیل اسقاط کن زمین ان را بفروش کارگر بیجاره را اخراج کن وام بانک رابر نگردان برو به سر زمین رویاها من هم می ایم دنبالت این هم شد مجرای خصوصی سازی مثل صندوق های بازنشستگی.
جناب نماینده شاندیز اینجانب تخصصی در مورد قیمت واگذاری قسمت های صنعتی ندارم ولی لازم میدانم به عرض ایشان برسانم در صورت تغییر کاربری شهرداری پنجاه درصد زمین را میگیرد و از پنجاه درصد باقیمانده حدودا بیست و پنج درصدش نیز به کوچه و دور گرد اختصاص می یابد و ثانیا قیمت یک قطعه 100 متری با قیمت یک قطعه ده هزار متری و یا با قیمت یک قطعه چند ده هزار متری زمین تا آسمان فرق میکند اگر یک شخص اطلاعاتی در مورد ملک نداشته باشد و به حرف ایشان اکتفا میکند که این درست نیست.
چه بخور بخوری بوی تعفن فساد حالم را بهم زده قدرت مالی جلای وطن را هم ندارم تا از این رایحه کثافت ونکبت وقلاکت رها شوم
البته که مفت فروشی، این یعنی خصوصی سازی. این اولشه، کارگران را هم اجراج میکنیم.
اقلاً اولش حداكثر ٣٠٪؜-٤٠٪؜ سهام اجازه ميداديد بخرد، بعد رئيس هيئت مديره انتخاب شود و براى چند سال ثابت كند كه لياقت دارد، بعد اجازه خريد كليه سهام را دريافت ميكرد.
تابناک عزیز ،خیلی ها با مثبت و منفی نظر میدادند.بد نیست گزینه موافق و مخالف برقرار باشد تا به گوش مسئولین برسد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
شما فکر میکنی مسئولین نمیدونن نظر مردم نسبت به اعمال و رفتارشون چیه؟
نظر مثبت و منفی نمیخواد که.
دید گاه در تمامی جایگاه ها در کشور ما این است که وسیله و ابزار، از تولید و بهره وری، مهمتر است.
فرض کنید بهترین ربات رنگ کاری خودرو در بیابانی افتاده باشد و کسی از آن استفاده نکند. این دستگاه چقدر می ارزد؟
حالا فرض کنید بهترین زمین در بهترین جای ایران افتاده باشد و کسی از آن استفاده نکند. این زمین چقدر می ارزد؟
دیدگاه قوانین به خصوص قوانین مالیاتی باید برای بکار انداختن این بلا استفاده ها باشد. اما دقیقا معکوس است. چگونه؟ اینگونه که تا وقتی ملکی و زمینی بلا استفاده است. مالیات هم ساکت است!! به محض اینکه فرد شروع به یک فعالیت اقتصادی کرد، سرمایه گذاشت، استخدام کرد، فکر کرد و... مالیات هم بیدار می شود و سهم خواهی می کند. این طرز نگاه کاملا در جهت عکس بهره وری و تولید است.
خوهش میکنم، کارشناس دعوت کنید، مصاحبه کنید و منتشر کنید.
ایکاش یک گروه دانشجوی رشته فوق لیسانس اقتصاد برای موضوع پایان نامه شون یک کار تحقیقی میکردند و از کل کارخانه هایی که قبل از انقلاب فعالیت میکردند و تولیداتی داشتند و تعداد کارگرانشان و توان اقتصادی شان در مقایسه با وضعیت همان کارخانه ها پس از انقلاب و وضعیت فعلی شان و تولیدشان و تعداد کارگرانشان و اوضاع اقتصادیشان یک کار تحقیقی می کردند تا مشخص گردد که آیا سیستم خصوصی به شکل قبل از انقلاب درست بوده و یا سیستم دولتی یا خصولتی مناسب تر است ؟
این کار تحقیقی حداقل برای کشور و مردم و جامعه کارگری و اقتصاد کشور و دولت و همه مفید است و خداوند هم به
این دانشجویان خیر و برکت خواهد داد
البته میتوانند خیلی راحت مثل خیلی ها از جلوی دانشگاه و از آگهی های روی دیوار بروند و یک دفاعیه آماده بخرند و تحویل دهند و مدرکشان را بگیرند !!!
این وسط باید سازمان خصوصی سازی و کارشناسانی که قیمت رو براورد کردن بیان پاسخگو باشند وگرنه خریدار یه پیشنهاد بهش شده اون هم پذیرفته
خصوصی سازی یا خودمونی سازی. مساله این است!
بخوای یه معازه ده متری باز کنی همه ادارت رو باید بری به اصافه سو پیشینه و ...ازین آقا استعلام نگرفتن؟؟
من واقعا در عجبم از ملت ایران عجب صبری دارند دست حضرت ایوب را از پشت بسته اند. یا شاید طرف زورش زیاده!!!
کاش یک مفت فروش پیدا بشه کل مملکت بفرشه وهمه راحت بشیم شاید هم خوب بشه
ظاهرا عده ای در مملکت منفعت خود را در دولتی و نا کارامد ماندن شرکت ها می بینند و بعد هر واگزاری این داستان ها را سر می دهند.برادر چه کسی برای ملک صنعتی متری ۱۰ میلیون تومان می پردازد مگر پاساژ وسط شهر است؟ در اکثر شهر های صنعتی زمین زیر متری ۱۰۰ هزار تومان است و اگر قرار باشد خزیدار به ترکیب نیروی انسانی و ماهیت سخت افزاری شرکت دست نزند چگونه می تواند اصلاح ساختار کند؟هدف از خصوصی سازی نه کسب پول است نه حفظ اشتغال افراد موجود بلکه اصلاح ساختار و ایجاد بهره وری است حتی اگر لازم باشد همه کارکنان تغییر کنند و ماشین الات و محصولات تولیدی تعویض شوند
یک کلام. سازمان خصوصی سازی نه سازمان خاصی سازی.
تنهاراه رهایی یاخودکشی است یارفتن ازاین کشور
بنطر شما چه کسی تو این مملکت گفت چوب حراج بزنید به تمام بیت المال مسلمین همان کارخانجات پتروشیمی ها سازمانها که با پول نفت احداث شده بودند ؟ بله سازمانی درست کردند بنام خصوصی سازی برای تاراج بیت المال مسلمین
تا وقتی رانتخواری و فامیل بازی و عدم تعهد مسولین وجود دارد مردم بدبخت تر می شوند وفقط عده ای راحت زندگی می کنند
فقط نمیدانم که چرا هیچکس درمورد شرکت های د.ت ج که هرکدام به تنهایی یک هولدينگ بزرگ بودند وبه یک صدم ارزش واقعی به فردی که نه صلاحیت ونه اهلیت لازم را داشت .هدیه داده شد امروز درمظلوميت گم شده اند سخن نمی گوید.این شرکت هاسرمايه های ارزشمندملي بودند که در اوج شکوفایی وسودآوري به ناگهان نابودشدندوکسي ککش هم نگزید..چندهزارکارگراين شرکتها به همراه خانواده ایشان قربانی شده اند.و امروز ففقطهرتکه ازآنها درتوقيف یک بانک است وهمين
کارخانه های دولتی به دلیل ضعف مدیریتی و کم کاری کارمندان و کارگران ورشکسته و در استانه تعطیلی و بی کاری کارگرانشان هستند برای حلوگیری از اعتراضات کارگران و ضرر بیشتر باید این کارحانه ها مدیریت خصوصی داشته باشند.
دشمنان داخلی ما اعم از مسئول نما و غیره خطرناکتر از امثال امریکا هستند
محض اطلاع ۸۳ هزار و ۵۰۰ متر زمین در منطقه ایل گلی تبریز در گرانترين و بهترين زمينهاي تبريز بوده و قيمت اين زمين ها از خود كارخانه گرانتر ميشود كه در قرارداد مجوز فروش آنی زمین‌های ایل گلی را به خریدار داده اند!!!!!??
به درک که کسی پیدا نشه! حالا چون خریدار پیدا نمیشه که به قیمت واقعیش بخره باید مفت بفروشی! مگه مال باباته؟! این سازمان خصوصی سازی فاسدترین سازمانه.
خودمانسازی به این میگویند...طوری بکنید که طوری نشود که عده ای فکر کنند که طوری شده است...
ببینم جنابان مسولین گرامی قوه قضاییه ممکنه مسولین دولتی فاسد باشن که هستند . الان مدعی العموم کجا تشریف دارن چرا به این پرونده ورود نمیکنند . چرا این آقایان این همه حاشیه امن دارن .
در بیشتر این موارد با انتخاب هیئت مدیره مجرب و کارکشته کارخونه ها به سوددهی میرسن و لازم نیست چوب حراج بهشون زد.
خریدار اعتراف کرد که قبل انقلاب زندان بود. به خاطر گرانفروشی یه شاخه اهن.
چرا نمیان کل شرکت رو با سهام ب مردم واگذار کنن،ببرن توی بورس اوراق و پذیره نویسی بشه صندوق تشکیل بدن ی مقدار سهام حداکثر تعیین کنن مثل دارا یکم بعد که پول خرید شرکت بحد قیمت شرکت رسید نماینده تعیین کنند و شرکت شروع به کار بکند بهترین مهندسان توی دانشگاهها درس می‌خوانند بیان بعنوان مدیر تعیین بشن البته کسانی که سابقه کار دارن و دقیقن عین اداره کردن یک کشور یک شرکت رو با پول مردم بچرخونن کسانی هم تعیین بشن
تحت عنوان بازرس و به مطالبات سهامداران رسیدگی کنند این خیلی کار سختیه؟ مردم باید مطالبه کنند شرکت ها باید بمردم واگذار بشن و پول شرکت از جیب مردم تامین بشه و سود شرکت هم به جیب مردم بره ،این قانون درستی نیست که به یک نفر واگذار کنند .
باید شرکت به مردم واگذار بشه
ان شاالله قوه قضاییه به این موضوع رسیدگی خواهد کرد.
امیدوارم که این شرکت به مردم واگذار شود و پول خرید آن از مردم تامین شده البته از طریق بورس اوراق بهادار،و بعد بهترین مدیران باسواد رو برای اون درنظر بگیرند و نماینده و بازرس تعیین کنند که مطالبه حق مردم و سهامداران
باشد و در آینده شاهد رشد این شرکت و پیشرفت علم و تکنولوژی این شرکت باشیم که دیگر نیازی به دادن ارز به شخص نباشد و منابع مورد نیاز شرکت از طریق پولی تامین شود که بدست کل مردم باشد ...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار