بازدید 14276
روایات‌ متناقض از واگذاری جنجالی یک کارخانه؛

آلومینیوم المهدی پس از خصوصی سازی ناموفق، دوباره به بخش خصوصی جدید واگذار می‌شود؟ توکلی: دولت به جای خریدار، اقساط «ساچه» ایتالیا را داد تا آبرویش نرود/ ادعای مالک: ورشکستگی در آینده نزدیک با سیاست‌های دیکته شده وزارت صنعت/ رئیس سازمان خصوصی سازی: خریدار جدید به مراتب از خریدار قبلی توانمندتر است

در اسفند ماه ۱۳۹۳ شرکت آلومینیوم المهدی به شرکت فروآلیاژ گنو که متعلق به شخصی به نام محمد علیمحمدی بود واگذار شد؛ واگذاری که حاشیه‌های فراوانی در پی داشت. مهمترین انتقادات به این واگذاری، مربوط به ارزش گذاری پایین این شرکت توسط سازمان خصوصی سازی بود. سرانجام این حاشیه‌ها و عدم انجام تعهدات توسط خریدار، باعث شد تا سازمان خصوصی سازی اعلام کند این شرکت را با قیمت قبلی به خریدار جدیدی واگذار خواهد کرد.
کد خبر: ۸۷۰۶۵۷
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۱ 17 January 2019

تابناک اقتصادیدر اسفند ماه ۱۳۹۳ شرکت آلومینیوم المهدی به شرکت فروآلیاژ گنو که متعلق به شخصی به نام محمد علیمحمدی بود واگذار شد؛ واگذاری که حاشیه‌های فراوانی در پی داشت. مهمترین انتقادات به این واگذاری، مربوط به ارزش گذاری پایین این شرکت توسط سازمان خصوصی سازی بود. سرانجام این حاشیه‌ها و عدم انجام تعهدات توسط خریدار، باعث شد تا سازمان خصوصی سازی اعلام کند این شرکت را با قیمت قبلی به خریدار جدیدی واگذار خواهد کرد.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ شرکت آلومینیوم المهدی در تیر ماه 1369 با هدف تولید سالیانه 330 هزار تن شمش آلومینیوم (در 3 فاز)، در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در 18 کیلومتری غرب شهر بندرعباس راه اندازی شد. در سال 1376 بخشی از فاز یک مجتمع راه اندازی شد و به تدریج این فاز توسعه یافت. در خرداد ماه سال 1385 عملیات اجرایی خط 2 (هرمزآل) با سرمایه گذاری اولیه 400 میلیون یورو و 200 میلیارد تومان با هدف تولید بیش از 143 هزار تن در سال آغاز و طی مدت 40 ماه در مهر ماه 1388 فاز دوم راه اندازی شد.  

شرکت آلومینیوم المهدی-هرمزآل در اسفند سال ۱۳۹۳ به بخش خصوصی واگذار شد. این تغییر و تحول با برگزاری مزایده از طرف سازمان خصوصی سازی صورت گرفت و نتیجتا این شرکت به شرکت فروآلیاژ گنو واگذار شد. شرکت فروآلیاژ گنو مالک یک درصد از سهام بانک تجارت نیز است. مالک شرکت فروآلیاژ گنو شخصی به نام محمد علیمحمدی است که مالک شرکت معادن فاریاب از بزرگ ‌ترین تولیدکنندگان سنگ کرومیت، فروکروم منگنز در خاورمیانه و ایران است. نامبرده مالک شرکت نوین آلیاژ سمنان نیز می باشد.

بعد از واگذاری شرکت آلومینیوم المهدی-هرمزآل به بخش خصوصی، انتقادات بسیاری به این واگذاری صورت گرفت که عمده این انتقادات از سوی نمایندگان مجلس بود. مهمترین انتقاد نمایندگان مجلس به  قیمت واگذاری و ارزش گذاری پایین شرکت بود. بهرام پارسایی، رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل 90 مجلس در مصاحبه ای در این زمینه اعلام نمود که ارزش این مجموعه فولادی حدود ‌هزار ‌میلیارد تومان کمتر از قیمت واقعی در زمان واگذاری در نظر گرفته شده است.

آلومینیوم المهدی توکلی

همچنین احمد توکلی، نماینده سابق مجلس طی مصاحبه ای ضمن انتقاد به نحوه واگذاری این شرکت گفت: اینها آمدند نام هرمزآل را که از سال 88 افتتاح شده و تا سال 94، به مدت هفت سال تولید داشته و صدها هزار تن شمش تولید کرده بود، گذاشتند «طرح» و قیمت‌ گذاری آن را بر اساس اجزاء آن انجام دادند؛ یعنی گفتند این ماشین ‌آلات فلان مبلغ می ‌ارزد، این سوله فلان قیمت ارزش دارد و دست آخر همه اینها را جمع زدند و گفتند هرمزآل این مقدار ارزش دارد؛ در حالی که قیمت ‌گذاری عقلایی باید اینچنین باشد که محاسبه کنند اگر کسی بخواهد این کارخانه را همین الان بسازد، ماشین ‌آلات دست دوم هم سن این ماشین آلات را از اروپا وارد کند، همین سوله را بسازد چه قیمتی تمام می ‌شود. وی ادامه داد: علاوه بر همه این موارد، باید قیمت و ارزش برند هرمزآل در زمان فروش آن محاسبه می‌شد.

علی اشرف عبدالله پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی در پاسخ به این انتقادات، ماجرای این واگذاری را این گونه عنوان نمود: در ابتدا که ما برای فروش المهدی-هرمزآل وارد شدیم، ارزش روز خالص دارایی‌ ها را ۲,۰۰۰ میلیارد تومان برآورد کردیم؛ (البته برای ساده‌ شدن موضوع، اعداد را رند اعلام می‌ کنم) کسی نخرید؛ در نوبت دوم مزایده متوجه یک نکته شدیم؛ اینکه هرمزآل شرکت نبود بلکه مال و دارایی بود که به ایمیدرو و دولت تعلق داشت؛ ما متوجه شدیم که ایمیدرو برای تاسیس هرمزآل از یونی کردیت ایتالیا با تضمین بیمه ساچه ایتالیا ۲۸۰ میلیون یورو قرض تحت عنوان فاینانس گرفته بود؛ آقایان ایمیدرو گفتند اگر شما هرمزآل را فروختید و پولش را به خزانه ریختید، تکلیف من با یونی‌کردیت چه می ‌شود؟ من ۲۸۰ میلیون یورو را از کجا پس بدهم؟ یعنی اگر این اتفاق بیفتد خزانه باید برای من اعتبار در نظر بگیرد و هر سال مجلس باید تصویب کند و ماجرای تخصیص بودجه و … پیش می ‌آید؛ پس پیشنهاد یک راه ساده ‌تر دادیم که بجای اینکه خریدار، هزار میلیارد تومان (معادل ۲۸۰ میلیون یورو) را به خزانه بدهد و مشکلات بعدی پیش بیاید، این هزار میلیارد را جدا می‌ کنیم و به خریدار می‌ گوییم این هزار میلیارد تومان را به جای پرداخت به خزانه، از جانب ایمیدرو به یونی کردیت پرداخت کن؛ لذا در آگهی نوبت دوم، به جای ۲۰۰۰ میلیارد، هزار میلیارد تومان به عنوان قیمت آلومینیوم المهدی-هرمزآل اعلام کردیم. همین باعث شد تا عده ‌ای از عزیزان از سر دلسوزی اعتراض کردند که چرا این قیمت را نصف کردید؟ درحالی که ما نوشته بودیم خریدار متعهد است هزار میلیارد تومان به یونی کردیت بابت تعهدات ایمیدرو پرداخت کند. اتفاقاً در نوبت دوم مزایده، قیمت پایه واگذاری المهدی به نسبت نوبت اول مزایده نه تنها نصف نشده بود بلکه حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بالاتر هم رفته بود.

احمد توکلی رئیس هیأت مدیره سازمان مردم ‌نهاد دیده ‌بان شفافیت و عدالت در انتقاد دیگری از این واگذاری عنوان نمود که در زمان فروش، بسیاری از مواد موجود در کارخانه منظور نشده بود. وی ادامه داد: مثلا در قیمت ‌گذاری انجام شده، باتس یا ضایعات موجود را 3500 تن در نظر گرفته بودند ولی بعداً با روش توپوگرافی مشخص شد، میزان باتس‌ های موجود در المهدی، 140 هزار تن است. یا شمش ‌های آلومینیوم موجود در هرمزال و المهدی که در ملک ایمیدرو قرار داشت، 34 هزار و 800 تن بود که همه اینها را نادیده گرفتند و بعد گفتند اینها را صورتجلسه می ‌کنیم تا به دست مالک آن برسد، ولی در عمل، خریدار المهدی و هرمزال اجازه نداد این اتفاق بیفتد.

پوری حسینی خصوصی سازی المهدی

رئیس سازمان خصوصی سازی در پاسخ به این انتقاد نیز گفت: شرکت المهدی حدود ۱۴۰ هزار تن آند سوخته یا باتس را به عنوان ضایعات در جایی دپو کرده بود و این آندها در دفاتر شرکت به عنوان اقلام و دارایی ثبت نشده بود؛ من تصور می ‌کنم این کار تصادفی انجام شده و عادتشان بوده که مثلاً می ‌گفته ‌اند اینها ضایعات است و دورریز؛ البته ممکن است خدای ناکرده اثبات شود اینطور نبوده و عمدی در کار بوده است؛ به هر حال آن موقع، حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان پول این آندها بوده است. این باتس ‌ها و آندها در دفاتر مالی شرکت نبود. ما به خریدار المهدی نیز گفتیم این باتس ‌ها به شما تعلق ندارد و جزو اموال سهامداران قبل از شماست؛ یعنی ۷۰ درصد ایمیدرو و حدود ۳۰ درصد مابقی سهام‌داران؛ او هم پذیرفت و تأیید کرد که این باتس ‌ها در قیمت گذاری نبوده و قبول کرد تا باتس ‌ها را تحویل دهد.

توکلی در مورد تحویل این ضایعات به سهامداران قبلی نیز گفت: اسناد و نامه‌ هایی در اختیار ماست که نشان می ‌دهد خریدار تا دو سال اجازه نداد ایمیدرو که مالک این اموال بود، آن ‌ها را ببرد و از 34 هزار و 800 تن شمش متعلق به ایمیدرو، حداکثر 5000 تن را توانستند ببرند؛ مابقی چه شد؟ خریدار فروخت و با پولش کار کرد.

پوری حسینی در پاسخ به این موضوع گفت: یک عده‌ ای از سهامداران قبلی نرفتند سراغ این ضایعات و آن ها را نبردند ولی ایمیدرو به میزان قابل توجهی از باتس‌ هایش را برداشت!

انتقاد دیگری که به خریدار آلومینیوم المهدی-هرمزآل وجود دارد این است که این خریدار، اقساط خود به ساچه ایتالیا را نپرداخته است. توکلی در این مورد بیان نموده است: خریدار که متعهد شده بود قسط‌ های این مجتمع را به «ساچه» ایتالیا پرداخت کند از پرداخت بدهی ‌ها شانه خالی کرد و دولت مجبور شد خودش وام بگیرد و این اقساط را پرداخت کند تا آبروی ایران نرود؛ نکته جالب اینجاست که ضامن وامی که برای خریدار المهدی گرفته شد، سازمان خصوصی سازی بود؛ یعنی یک وامی را با بازپرداخت 5 ساله مفت و مجانی به خریدار دادند. علاوه بر این، خریدار المهدی و هرمزآل، مطالبات بی ‌اچ ‌اف آلمان را که بیمه هرمس ضامن آن بود هم پرداخت نکرد و دولت مجبور به بازپرداخت آن شد؛ حتی بدهی ‌های ایمیدرو به بانک ‌های داخلی هم پرداخت نشد و بعد از استمهالی که برای آن در نظر گرفته شد، باز هم اقساط را پرداخت نکرد.

پوری حسینی در پاسخ به این موضوع نیز گفت: خریدار المهدی که تا الان بیش از سه سال از زمان خریدش می ‌گذرد حدود 1000 میلیارد تومان هم بابت ساچه (ایتالیا) و هم بابت اقساط خزانه پول داده. این را شما قیاس کنید با زمانی که المهدی و هرمزآل دست دولت بود؛ آن زمان دولت و ایمیدرو 360 میلیارد تومان دستی به این شرکت پول داده بود و المهدی 450 میلیارد تومان زیان انباشته داشت. فرق دولتی و خصوصی بودن اینجاست؛ آن زمان ما یک چیزی دستی می‌دادیم و تزریق می‌کردیم که این شرکت سرِپا بماند و در این سه سال حدود 1000 میلیارد تومان پول گرفتیم.

اما اسناد و مدارکی در چند روز اخیر منتشر شده که نشان می دهد، در زمینه عدم پرداخت اقساط توسط خریدار به ساچه ایتالیا حق با احمد توکلی بوده است. همان گونه که از تصویر زیر دیده می شود، سازمان ایمیدرو (مالک قبلی هرمزآل) در ۲۹ فروردین ماه ۹۶، تسهیلاتی ارزی از بانک صنعت و معدن دریافت می ‌کند تا اقساط مربوط به خریدار هرمزآل را پرداخت کند و در مقابل خریدار، ظرف ۵ سال، تسهیلات مذکور را طی شصت قسط پرداخت کند.

 المهدی

خصوصی سازی

لومینیوم المهدی

لومینیوم المهدی

لومینیوم المهدی

 

همان گونه که احمد توکلی عنوان نموده بود این وام را طبق سند زیر سازمان خصوصی سازی ضمانت کرده است.

لومینیوم المهدی

طبق سند زیر خریدار حتی قسط اول این وام را در موعد مقرر پرداخت نمی کند و در نتیجه بانک صنعت و معدن به ایمیدرو و ایمیدرو به سازمان خصوصی ‌سازی متوسل می ‌شود تا خریدار را متقاعد کند که اقساط وام کلان اهدایی را بپردازد.

لومینیوم المهدی

لومینیوم المهدی

 

طبق سند زیر علیرغم نامه نگاری های بالا، باز هم اقساط معوق می گردد و نه تنها خریدار بلکه سازمان خصوصی سازی نیز که ضامن وام بوده است از زیر بار پرداخت اقساط شانه خالی می کنند و بانک در شانزدهم دی ماه ۹۶، در نامه به کرباسیان می ‌نویسد: در صورت عدم پرداخت اقساط مزبور، امکان ادامه پرداخت قسط ‌های باقی مانده به ساچه عملاً وجود نخواهد داشت.

لومینیوم المهدی

همان گونه که دیده شد خریدار حتی از بازپرداخت اقساط وامی که سازمان ایمیدرو برای پرداخت اقساط به ساچه ایتالیا گرفته بود، شانه خالی کرده و این در حالی است که طبق گفته پوری حسینی، هزار میلیارد تومان از ارزش این شرکت جهت واگذاری کاسته شده بود تا خریدار جدید اقساط این شرکت به ساچه ایتالیا را بپردازد.

به هر صورت و با به وجود آمدن شرایط بالا، سازمان خصوصی سازی تصمیم گرفته است تا شرکت آلومینیوم المهدی-هرمزآل را به خریدار جدید واگذار کند. این خبر را در 20 دی ماه 1397 رئیس سازمان خصوصی سازی داد و گفت: نزدیک به دو هفته است که این سازمان با خریدار جایگزین آلومینیوم المهدی-هرمزال در حال مذاکره می باشد. وی افزود: خریدار جدید به مراتب از خریدار قبلی توانمندتر است. پوری حسینی ادامه داد: قیمت واگذاری بر اساس همان قیمت قبلی است ولی الان چون بدهی ‌های ارزی با قیمت جدید محاسبه می ‌شود، اثر خود را می‌ گذارد؛ یعنی کسی که در حال حاضر جایگزین خریدار قبلی می‌ شود، عملاً بیش از 4 هزار میلیارد تومان بدهی را متعهد می ‌شود، در حالی که این بدهی به «یونی‌کردیت» قبلا بیش از 2 هزار میلیارد تومان بود. با این خبر دوباره موج جدیدی از انتقادات به سوی رئیس سازمان خصوصی سازی روانه شد، چون وی اعلام نموده این شرکت قرار است با همان قیمت قبلی واگذار شد و این در حالی است که قیمت ارز و دلار که تعیین کننده اصلی قیمت تجهیزات این کارخانه و ماشین ‌آلات آن است، نزدیک به سه برابر شده و حتی قیمت زمین هم طی این مدت افزایش یافته است.

گفتنی است که محمد علیمحمدی خریدار شرکت آلومینیوم المهدی-هرمزآل طی مصاحبه ای در شانزدهم مهر 1397 گفت: با سیاست‌ های غلطی که وزارت صنعت، معدن و تجارت دیکته کرده، این کارخانه عملا در آینده نزدیک ورشکست خواهد شد. بهرام پارسایی عضو کمیسیون اصل 90 در 25 دی ماه 1397 طی مصاحبه ای اعلام کرد در بازدید اخیر از این شرکت، خریدار توقف فعالیت بخش زیادی از کارخانه را تحریم و عدم همکاری بخش معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد.

به هر حال، این انتقادات و پاسخ هایی بود که در این مدت به واگذاری شرکت آلومینیوم المهدی-هرمزآل داده شده بود و در روزهای آتی تابناک ابعاد جدیدی از این پرونده را مطرح خواهد کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۳۵
تنها با آقای توکلی که نمی توان اموال غارت شده توسط چپاولگران بیوطن را به خزانه عودت داد چاره کار تصویب قانون از کجا آورده ای است تا ایران از این بلای ویرانگر واز این ها رهائی تابد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۷
این قانون سال 1339 خورشیدی تصویب شده و نیازی به قانون جدید نیست. مهم اینه که اجرا شه که نشده و نمی شود.
بزرگترین سوء استفاده و فساد مالی کشور
| - |
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
بزرگترین سوء استفاده و فساد مالی کشور در سالهای گذشته و حال حاضر ، در جریان خصوصی سازی اتفاق افتاده است .
در واقع صدها هزار میلیارد تومان اموال مردم و دولت به نام منحوس خصوصی سازی به قیمتهای رایگان به ویژه خواران و رفقای خصوصی مدیران دولتی تقدیم شده است .
و دست دولت از منابع ثروتساز خالی شده که نتیجه آن شده است تورم .
لطفا آنها را دریابید که هر کدام از این واگذاریهای مجانی صنایع و معادن بی بدیل ، معادل صدها بابک ، ( ب ز ) و ( ر ض ) است .
...................
شرکتهای خصوصی خواهرخوانده شرکت دولتی !
بسیاری شرکتهای دولتی در کنار خود ، یک یا چند شرکت خصوصی اقماری ! دارند .
مدیران و کارشناسان قبل از خدمت ، از محل اموال دولت (مردم ) شرکت خصوصی را شارژ میکنند .
مثلا با آنها یک بخش از شرکت یا معدن میدهند .
پس از بازنشستگی هم برای استخدام به آنجا رفته و پاداش خدمات خود را میگیرند .
ملت دیگه داره حالشون بهم میخوره از این واگذاری‌ها، اختلاسها، رشوه خوریها و پارتی بازی‌ها و......
پاسخ ها
راه نجات زندگی ایرانیان = برگشت صنایع و معادن تاراج رفته
| - |
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
{ برگشت صنایع و معادن تاراج شده به نام خصوصی سازی }
اگر به محتوای اکثر پیشنهادات این کمپین یا صحبتهای روزانه مردم توجه کنید ؛ بزرگترین مشکل مردم ، بهبود معیشت و کنترل تورم است . ریشه اصلی تورم در علم اقتصاد چیست ؟ کسری بودجه دولت . یعنی درآمد دولت کمتر از مخارج اوست . ریشه ی کاهش درآمد دولت را در کجا بیابیم ؟ ..... تاراج صنایع و معادن ثروتساز کشور به نام خصوصی سازی .... صنایع و معادنی که در صحنه سازیهای دروغین تکراری ، زیان ده جلوه داده شده و سپس با قیمتهای در حد مجانی به گروههای ویژه یا همدستان خصوصی مدیران دولتی هدیه میشوند . پس بزرگترین مطالبه ی خبرگزاری وزین فارس ، سایر رسانه های صادق و همه مردم و نمایندگان فهیم ایران میبایست یک موضوع کلیدی و مهم باشد :
برگشت صنایع و معادن تاراج شده به نام خصوصی سازی به مردم ( دولت ) . تنها راه نجات اقتصاد و بهبود معیشت مردم همین است ؛ برگشت صنایع و معادن تاراج شده که متعلق به عموم مردم بوده است .
نمی دانیم چگونه از این همه زحمات شبانه روزی دولتمردان سپاس و تشکر وقدر دانی کنیم.زبان الکن و کلام قاصروقلم را توان نوشتن سطوری که نشان دهنده میزان تشکر و مراتب قدردانی ما از مسؤولان باشد نیست.مطمئنا کشورهای دیگر جهان به اینکه ما اینهمه در خوشی وشادمانی ورفاه زندگی می کنیم به ما حسادت می کنند وآرزو می کنند روزی آنها هم دولتمردان و مسؤولین و نمایندگان دلسوز وزحمت کش مانند کشور ما داشته باشند.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۷
شما احتیاج نداری چپکی بنویسی.
رو راست بنویس.
حق الناس، بیت المال شده مثل گوشت قربانی، شده مثل مال بی صاحب، هرکی از راه میرسه یه چیزی ازش میکنه، بچه هامون گیر چند میلیارد تومن پول برای بخاری گازی هستن، وحشت از این دارن که با کوچکترین تکان سقف کلاس رو سرشون خراب بشه (البته اونهایی که سقفی دارن، مدارس کپری هم هست)، ولی شنیدن خبر دزدی و اختلاس میلیاردی دیگه شده بخش همیشگی از اخبار، دیگه کسی حساسیتی هم نداره، میشنویم فلان شرکت دولتی با یک ده هزارم قیمت واگزار شد، نه دیگه مردم نای اعتراض کردن دارن، نه دستگاه ها دنبال پیگیری میرن، عادی شده، دزدی و اختلاس عادی شده، ادعای مسلمانی و عدالتمون هم چشم دنیا را کور کرده.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۷
من که به همه چیز مشکوک شده ام، بخصوص به مسلمان بودن.
با سلام
روش های مختلفی در کشورهای متفاوت جهت خصوصی سازی انجام شده استکه نتایج متفاوتی رو ایجاد کرده است روش مورد استفاده در ایران مشابه روش استفاده شده در فدراسیون روسیه است که ارزش دفتری کارخانجات رو براورد کرده و مبنای قیمت گذاری قرار می دهند در حالی که این روش بدترین روش خصوص سازی است و اگر خاطرتون باشه در دهه ۹۰میلادی میلیاردرهای روسی که ناگهان به ثروت بااورده رسیده بودن خیلی معروف بودن
ولی در ادامه فرایند اصلاح شد که نتایج مطلوب تری رو به بار اورد
در ایران نیز سالهاست از این روش بد در فرایند خصوصی سازی استفاده میشه در حالی که بهتر بود بجای حراج دارایی های دولت(ملت) ابتدا صنایع به سه دسته به لحاظ سود اوری سود ده ،سربسر و زیان ده تقسیم شوند
۱:شرکت های سود ده حفظ گردند
۲:شرکت های سر به سر اصلاح مدیریتی گردند
۳:شرکت های زیان بسته به اینکه چه شرایطی دارند فروخته شوند البته در فروش باید توجه کرد که فرایند تولید فروخته شود و پیش از ان تمامی املاک و مستغلات به دولت منتقل شده و سپس تجهیزات و تاسیسات مرتبط با تولید واگذار‌گردد تا‌خربدار بر تولید تمرکز کند نه اینکه ۶ماه بعدبه طمع مستغلات و زمین موجودی انبار کارخانه را تعطیل و نیروها را خانه نشین و تبعات خصوصی سازی را برای دولت دو برابر کند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۷
حرف ندارد
ناشناس
| Netherlands |
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۸
مساله اصلی اینه که در ایران خصوصی سازی معنی نداره. چون اگر کسی به جایی وابسته نباشه نمیتونه ثروت زیادی داشته باشه
بسیاری زیان دهی ها ، غیر واقعی است !!
| - |
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
بسیاری زیان دهی ها ، غیر واقعی است !!
زیان دهی های غیر واقعی برای فرار مالیاتی یا خصوصی خوری

بسیاری زیان دهی های غیر واقعی برای فرار مالیاتی یا خصوصی خوری است . مثلا در شرکتی که همکلاسی دانشگاه من مدیر مالی آن است و در چند شهر شعبه دارد ، چند سال است که از تهران به ایشان دستور میدهند که مجموعه ی شما باید زیان ده باشد ... چرا ؟ ! از یک طرف فرار مالیاتی انجام میدهند . و از طرف دیگر در حال آماده کردن آن شرکت ( زیان ده !! صوری) برای واگذاری به همدستان خصوصی خود ( شرکت خصوصی حیات خلوت ) هستند . که مدیران آن شرکت خصوصی ، مدیران بازنشسته همین شرکت دولتی هستند به همین سادگی!! ............

حسابرس هم که میآید آن قدر روزانه جلویشان میوه و شیرینی و کافی میکس و شکلات و ... میریزند که کلا غم دنیا را فراموش کنند .... و بعد هم با انواع اشانتیون و سکه و ویلای شمال و .... با حسابرسان محترم رفیق ! میشوند .
.
آفرین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
به سادگی هم که شما می فرمایید نیست چونکه در ایران عده ای ماموریت دارند که شرکتهای بزرگ را به زباد دهی برسانند مدیران نالایق بر انها گمارده می شوند . این مافیای عجیب به توسط این مدیران ابتدا زیرساختهای شرکتها را به نابودی می کشند مدیران لایق را برکنار می کنند با حساب سازیها شرکت را زیان ده نشان می دهند . بعد سازمان خصوصی سازی وارد میدان می شود که دولت را از شر کارخانه یا شرکت زیان ده خلاص کند . باز هم انرا به ثمن بخس به افراد مشخصی واگذار می کنند . باید قانون واگذاری تغییر کند . اول اینکه قیمت گذاری توسط کارشناسان دادگستری قیمت گذاری شود . دوم اینکه بهصورت سهام عرضه شود . حالا ممکن است از افارد خود شرکت هم خریدار باشند . سوم اینکه باید تضمینهایی را موقع خرید بدهد . یک اینکه کسی را اخراج نکند دوم اینکه نرخ استخدام در سالهای بعدی داشته باشد سوم اینکه ارتقاء تولید بدهد یعنی نوسازی و بهسازی انجام دهد هر سال بازرسی شود و در بازرسی ها صحت عملکرد تایید شود تازه اگر بعد از مدتی مثلا 5 سال یا ده سال بخواهد بفروشد اول بایستی به دولت پیشنهاد بدهد . اگر دولت این قانونها را مصوب کند و فقط به فکر این نباشد که چوب حراج به بیت المالی که با عدم نظارت و سومدیریتش به این وضع کشانده را بزند و فقط به فکر پول باشد معلوم است که خصوصی سازی اخرش می شود این . چی توقع داشتید . توقع دارید که گربه موش را از برای رضای خدا بگیرد . خنده دارد والا
خصوصی سازی یا خودمونی سازی! مساله این است!
پاسخ ها
راه نجات اقتصاد ایران و کنترل تورم = برگشت صنایع و معادن تاراج رفته
| - |
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
اکثریت صنایع و معادن بی بدیل به ارزش هزاران میلیارد تومان ، بعنوان اموال عمومی کشور و متعلق به همه مردم ، با قیمتهای در حد مجانی به گروههای ویژه هدیه شده است .
نکته جالب و مشترک این تاراج گسترده آنکه همه آنها بطور قانونی ! واگذار شده اند و ضمنا مدتی پیش از واگذاری زیان ده بوده اند ، یا دقیقتر بگوییم زیانده شده اند .

برای مدتی مثلا یک یا دو سال مجموعه مورد نظر برای واگذاری را زیان ده و فاقد کارایی نمایش میدهند ! چگونه ؟ مثلا فروش را کم میکنند . در بسیاری موارد خریدار محصول ، خریدار آینده شرکت است . به فرض ذوب آهن قرار است معدن ذغال ... یا معدن ... را تصاحب نماید . مدتی از آن معدن کمتر خریداری میکند . .... به همین علت پس از واگذاری که فروش شرکت قربانی به تعادل میرسد ، مثلا سه برابر سال قبل میشود ، مدیران نمایشها و مصاحبات تبلیغاتی به راه میاندازند که فروش و بهره وری پس از واگذاری این مجموعه سرطانی زیانده به شدت افزایش داشته است . ظاهرا هم چنین است اما عاقلان دانند و تبانی کنندگان دو طرف !
به به هر دم از باغ بری میرسد
دولت میخواد خودش رو از شرکتهای دست و پا گیر دولتی و هزینه هاش رها کنه ولی گویا با واگذاری به بخش خصوصی هزینه هاش چند برابر میشه! یعنی چی که سازمان خصوصی سازی ضمانت پرداخت وام رو انجام داده؟!با این نحوه خصوصی سازی منم میخرم به منم بفروشن والله
لطفا تکلیف اون ضایعات رو هم مشخص کنید...کلی پول از قبل همونها طرف زده به جیب
نو کسیه ای تازه ز ره میرسد
کو خالا تا کیسه بازم پرشود
هپکو آذرآب آلومینیوم المهدی پالایشگاه کرمانشاه نیشکر هفت تپه و و و همه زحمات آقایون در خصوصی سازیه...حراج اموال مردم و بیت المال...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۷
آزمایش، ارج، و ... رو هم باید اضافه کرد
انتصابات فامیلی و رفاقتی و غیر شفاف آخرش میشه رانت و فساد و اختلاس ....
سپاس از تیم تابناک بابت پیگیری این موارد...ادامه بدید لطفا...ما که صدامون بجایی نمیرسه شما صدای ما باشید
بابا به داد صندوق های بازنشستگی برسید یهسر کشی به صندوق باز نشستگی شرکت نفت بزنید تا دیر نشده
متاسفانه یکی از پایه های فساد در کشور همین تشکیلات خصوصی سازی ( بخوانید اختصاصی سازی!!!) است که با امنیت کامل کارش را ادامه می دهد.
خصوصی سازی پروژه نیست پروسه است.آن هم در مجموعه نظام اقتصادی ناشی از اجرای اصل۴۴قانون اساسی که تاکنون به اذعان اقتصاددانان متولد نشده است!
آقای علی محمدی اخیرا گروه توسعه معادن روی ایران را با بیش ازدهها کارخانه و زیر مجموعه جمعا 300 واندی میلیارد تومن خریده اونهم نسیه!!!!
خصوصی سازی و سوء استفاده جدید ، به نام (قرارداد راهبری ) یا (اجاره)

با سلام نوع دیگر خصوصی سازی و سوء استفاده جدید ، روش جدیدی است به نام (قرارداد راهبری ) یا (اجاره) صنایع و معادن دولتی به گروههای ویژه و مرتبط . به این صورت که مدتی مجموعه را زیان ده جلوه میدهند یا فروش را پایین میآورند ، بعد با شرایط بسیار جذاب به شرکتهای حیات خلوت اجاره میدهند . در همان ابتدا هم با یک تولید معمولی ، شرایط بسیار فعال و ایده آل جلوه میکند . در صورتیکه همه ی اینها صحنه سازی و شیطنت است .
خدایی این اروپایی ها که به آنها کافر می گویییم از ما مسلمان تر هستند و ما از آنها بی دین تر شده آیم همه اش دزدی اختلاس و رانت خواری شده کار ما مسلمانان حزب الهی !
سید جمال الدین اسدآبادی می گفت در اروپا اسلام ندیدم اما مسلمانی دیدم و در خاورمیانه اسلام دیدم اما مسلمانی ندیدم !
در ورای واژه ی اغواگر خصوصی سازی ، توهم شیرین و خیالی وجود دارد که مردم تصور میکنند قرار است بخشی از اموال عمومی و سهام شرکتها به ایشان برسد ! و به همین خاطر زیاد با آن مخالفت نمیکنند . غافل از اینک مردم مظلوم در این بین هیچ سهم واقعی ندارند و همه سهام و منافع ، به گروههای خاص و شرکای پشت پرده بسیاری مدیران منحرف میرسد .
خصوصی سازی عامل تنزل اقتصاد و زندگی مردم ایران بوده است .
زیرا اموال عمومی با قیمتهای خنده دار و مجانی به ویژه خواران تقدیم شده است .
پتروشیمیها ، پالایشگاهها ، معادن بی نظیر سنگ آهن ، فولادیها و .... همه با قیمتهای مجانی
به گروههای خاص یا نزدیکان هدیه شده است .
دست دولت خالی شده است و مجبور است از بانک مرکزی ، دیگر بانکها ، آستان قدس و ....
پول قرض کرده و به اقتصاد تزریق کند . نتیجه آین موضوع میشود تورم .

پس بدانیم عامل اصلی تورم و بیکاری ؛ خصوصی سازی پر مفسده است .
خالی شدن دست دولت از صنایع و معادن استثنایی و درآمدساز .
بخش خصوصی هم از یک نفر میخواهد بجای سه نفر کار بکشد و دو نفر دیگر را اخراج کند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
بالاخره یه نفر حرف حق زد.
زنده باشی
بسیاری زیان دهی ها ، غیر واقعی است !!
زیان دهی های غیر واقعی برای فرار مالیاتی یا خصوصی خوری

بسیاری زیان دهی های غیر واقعی برای فرار مالیاتی یا خصوصی خوری است . مثلا در شرکتی که همکلاسی دانشگاه من مدیر مالی آن است و در چند شهر شعبه دارد ، چند سال است که از تهران به ایشان دستور میدهند که مجموعه ی شما باید زیان ده باشد ... چرا ؟ ! از یک طرف فرار مالیاتی انجام میدهند . و از طرف دیگر در حال آماده کردن آن شرکت ( زیان ده !! صوری) برای واگذاری به همدستان خصوصی خود ( شرکت خصوصی حیات خلوت ) هستند . که مدیران آن شرکت خصوصی ، مدیران بازنشسته همین شرکت دولتی هستند به همین سادگی!! ............

حسابرس هم که میآید آن قدر روزانه جلویشان میوه و شیرینی و کافی میکس و شکلات و ... میریزند که کلا غم دنیا را فراموش کنند .... و بعد هم با انواع اشانتیون و سکه و ویلای شمال و .... با حسابرسان محترم رفیق ! میشوند .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار