بازدید 8521
مرکز پژوهش های مجلس اعلام کرد:

پالایشگاه نفت کرمانشاه به صورت غیرقانونی واگذار شده است

پالایشگاه نفت کرمانشاه بعد از پالایشگاه آبادان قدیمی ترین شرکت پالایش نفت ایران محسوب می شود. این پالایشگاه در سال 1395 به بخش خصوصی واگذار شد. این واگذاری با ابهامات فراوانی رو به رو بود تا جایی که مجلس تحقیق و تفحص از آن را در دستور کار خود قرار داد. به تازگی مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی به بررسی این واگذاری پرداخته و آن را از دو منظر اهلیت خریدار و روش قیمت گذاری مورد بررسی قرار داده است.
کد خبر: ۸۶۹۴۴۲
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۲ 13 January 2019

پالایشگاه نفت کرمانشاه به صورت غیرقانونی واگذار شده استپالایشگاه نفت کرمانشاه بعد از پالایشگاه آبادان قدیمی ترین شرکت پالایش نفت ایران محسوب می شود. این پالایشگاه در سال 1395 به بخش خصوصی واگذار شد. این واگذاری با ابهامات فراوانی رو به رو بود تا جایی که مجلس تحقیق و تفحص از آن را در دستور کار خود قرار داد. به تازگی مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی به بررسی این واگذاری پرداخته و آن را از دو منظر اهلیت خریدار و روش قیمت گذاری مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، پالایشگاه نفت کرمانشاه بعد از پالایشگاه آبادان قدیمی ترین شرکت پالایش نفت ایران محسوب می شود. این پالایشگاه که در سال 1347 تکمیل و احداث گردیده است در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی از سال 1388 در فهرست شرکت های دولتی مشمول واگذاری به بخش خصوصی قرار گرفته است. فعالیت اصلی این شرکت پالایش نفت خام و هیدورکربورها و تبدیل آن به فرآورده هایی مانند نفت کوره، بنزین، نفت سفید، گازوئیل و سایر مشتقات نفتی است.

پالایشگاه نفت کرمانشاه در سال 1395 به بخش خصوصی واگذار شد. این واگذاری با ابهامات فراوانی رو به رو بود.  سایت تابناک اقتصادی در سال گذشته طی دو مطلب با عناوین "ماجرای واگذاری پرابهام یک پالایشگاه" و "پالایشگاه 1800 میلیارد تومانی را 180 میلیارد به یک شیر فروش واگذار کرده اند"  به بررسی زوایای پنهان این واگذاری پرداخت.

در مورخه 15 مهر 1396 نمایندگان مجلس در جریان بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری پالایشگاه کرمانشاه به بخش خصوصی با اکثریت آراء این تحقیق و تفحص را تصویب کردند. در این جلسه از تعداد 217 نماینده حاضر 161 نفر به این تحقیق و تفحص رای موافق، 25 نفر رای مخالف و 9 نفر رای ممتنع دادند.

محمدرضا پورابراهیمی داورانی در تشریح گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص طرح تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری پالایشگاه کرمانشاه به بخش خصوصی طی مصاحبه ای گفت: طرح مذکور بر اساس نامه ‌ای که تعدادی از نمایندگان که عمدتاً مربوط به استان کرمانشاه بودند به کمیسیون اقتصادی ارجاع شد که بر اساس ماده  214 آیین نامه داخلی مجلس در جلسه ‌ای مورد بررسی قرار گرفت. پورابراهیمی افزود: بر این اساس در جلسه برگزار شده مورخ 25 تیر ماه 1396 و مذاکرات صورت گرفته و پیشنهادات ارائه شده از سوی نمایندگان و همچنین پاسخ رئیس سازمان خصوصی سازی نهایتا طرح تحقیق و تفحص تصویب شد.

حالا بعد از گذشت حدود 15 ماه از تصویب طرح تحقیق و تفحص از پالایشگاه نفت کرمانشاه، مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی به بررسی روند واگذاری شرکت پالایش نفت کرمانشاه پرداخته است. این گزارش که در مورخه 1 دی ماه 1397 بر روی سایت مرکز پژوهش های مجلس قرار گرفت، نشان می دهد که این واگذاری غیرقانونی بوده است. در نتیجه این گزارش عنوان شده است که اول در صنعت استراتژیکی همچون صنعت نفت اهلیت خریداران باید رعایت شود که این موضوع در خصوص پالایشگاه نفت کرمانشاه رعایت نشده و دوم روش قیمت‌ گذاری پالایشگاه روشی نادرست و غیرقانونی بوده است.

در توضیح دو ایراد فوق، در گزارش عنوان شده است که اولاً بر اساس بند "الف" ماده (21) و جزءهای "4" و "5" بند "ب" ماده (40) قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 و دستورالعمل های اجرایی آن، هیئت واگذاری مکلف بوده اهلیت خریدار را برای شرکت پالایش نفت کرمانشاه بررسی کند که این کار صورت نگرفته است.

ثانیاً هیئت واگذاری با به کارگیری شیوه قیمت گذاری میانگین ارزش روز خالص دارایی ها و ارزش سودآوری (بازدهی)، قیمت پایه هر سهم را به میزان 22183 ریال تعیین کرده، در حالي كه كارشناسان ارزياب اذعان داشته اند كه شركت پالايشگاه كرمانشاه از سال 1393 وارد كانال زيان دهي شده و امكان محاسبه قيمت پايه سهام آن از طريق روش سودآوري (بازدهي) وجود ندارد و بايد از ساير روشه ا براي تعيين قيمت پايه سهام استفاده شود. همچنين با توجه به اينكه مقرر شده بود 60 درصد سهام پالايشگاه كرمانشاه عرضه شود، استفاده از روش ارزش اسمي يا ارزش خالص دفتري دارايي ها (ارزش ويژه) كه براي عرضه جزئي ميزان يا ارزش سهام كاربرد دارد، موضوعيت خود را از دست مي دهد. بنابراين تنها روش مورد قبول براي قيمت گذاري سهام پالايشگاه كرمانشاه، روش "ارزش روز خالص دارايي هاي شركت" بوده كه بايد قيمت گذاري براساس اين روش انجام مي شده است.

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار