بازدید 20936
آخرین تحولات خاورمیانه؛

بروز تنش در روابط عراق و کویت بر سر غرامت جنگی و کشته شدن پنجاه شهروند عراقی/پیام استقرار ناوگروه ضربت آمریکا در خاورمیانه برای ایران/ چراغ سبز اردن برای ارتباط با اسد/طرح نتانیاهو برای علنی کردن روابط با عربستان

پیام استقرار ناوگروه ضربت آمریکا در خاورمیانه برای ایران، توافق آلمان و فرانسه برای تأسیس نهاد مالی به منظور تسهیل تجارت با ایران، چراغ سبز اردن برای ارتباط با اسد و طرح نتانیاهو برای علنی کردن روابط با عربستان، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به تنش در روابط عراق و کویت بر سر غرامت جنگی نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۸۵۸۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰ 09 December 2018

پیام استقرار ناوگروه ضربت آمریکا در خاورمیانه برای ایران، توافق آلمان و فرانسه برای تأسیس نهاد مالی به منظور تسهیل تجارت با ایران، چراغ سبز اردن برای ارتباط با اسد و طرح نتانیاهو برای علنی کردن روابط با عربستان، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به تنش در روابط عراق و کویت بر سر غرامت جنگی نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ در حالی که وزارت خارجه عراق در جریان سفر «برهم صالح» به کویت در بیستم آبانماه گذشته، بخشی از اموال و اشیای قیمتی مربوط به آرشیو ملی کویت ناشی از اشغال 1990 را به نشانه حسن نیت، تحویل کویتی ها داد، کمتر از یک ماه از این سفر، کویت خواهان 2.4 میلیارد دلار جدید بابت غرامت های جنگی شده است.

مدیر گروه پاکسازی و بازسازی خاک در شرکت نفت کویت، در اظهاراتی در 15 آذرماه گذشته گفته که کویت با همکاری سازمان ملل آماده اجرای پروژه هایی به ارزش 2.4 میلیارد دلار به منظور پاکسازی خاک این کشور از آثار و آلودگی های جنگ 1990 شده است.

«منصور الخارجی» افزود: سازمان ملل هزینه های این پروژه ها را از محل غرامت های جنگی ناشی از اشغال کویت توسط عراق در 1990 تأمین می کند.

این اظهارات با اعتراضات گسترده ای در داخل عراق مواجه شد و شبکه های اجتماعی را به میدانی برای جدال لفظی بین کاربران دو کشور تبدیل کرد.

عراقی ها می گویند، به رغم اینکه بسیاری از کشورهای جهان بدهی های خود را به عراق بخشیده و یا کاسته اند اما کویت با وجود همه حسن نیت هایی که بغداد نشان می دهد، همچنان بر غرامت های جنگی تا دینار آخر اصرار می ورزد و حاضر نیست، بخشی از آنها را ببخشد.

اما افشای یک راز جدید از قتل فجیع 50 شهروند عراقی مقیم کویت در جریان اشغال 1990 به دست افسران کویتی، بهانه تازه ای شده تا عراقی ها مسأله غرامت های جنگی را علیه همسایه جنوبی خود مطرح کنند.

داستان قتل این پنجاه شهروند عراقی در 23 سال قبل را، به تازگی یک افسر وزارت کشور کویت آشکار کرده و در سطح رسانه ها و شبکه های اجتماعی عراق بازتاب گسترده داشته و دو تن از نمایندگان پارلمان به آن واکنش نشان داده اند.

اصل افشاگری های این افسر کویتی به دسامبر 2014 برمی گردد که در یکی از شبکه هایتلویزیونی «اسکوب» کویت منتشر شد؛ اما بازنشر آن در یکی از رسانه های بومی عراق (الاتجاه) در روز جمعه، همزمان با طرح موضوع مطالبه 2.4 میلیارد دلاری کویت از محل غرامت های جنگی، به این مطالبات متقابل عراقی ها علیه کویت دامن زده است.

اظهارات این افسر کویتی که نوار ویدئو او در سطح شبکه های اجتماعی به طور گسترده منتشر شده، با واکنش افکار عمومی عراق مواجه شده و از دولت و وزارت خارجه عراق خواهان پیگرد این موضوع شده اند.

پیام استقرار ناوگروه ضربت آمریکا در خاورمیانه برای ایران

ناوگروه جنگی با هدایت ناو هواپیمابر یو اس اس جان استنیس وارد خاورمیانه شده تا به هشت ماه عدم حضور ناوهای هواپیمابر آمریکایی در منطقه پایان دهد.

این ناوگروه در ناوگان پنجم دریایی آمریکا مستقر خواهد شد که مسئول فعالیت های دریایی آمریکا در منطقه است. این ناوگروه قرار است، دو ماه در خاورمیانه باشد.

صدای آمریکا نیز گزارش داده که این ناوگروه با هدف کمک به مقابله علیه گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه و همین طور افغانستان در منطقه مستقر شده است.

بروز تنش در روابط عراق و کویت بر سر غرامت جنگی و کشته شدن 50 شهروند عراقی/پیام استقرار ناوگروه ضربت آمریکا در خاورمیانه برای ایران/ چراغ سبز اردن برای ارتباط با اسد/طرح نتانیاهو برای علنی کردن روابط با عربستان

یک مقام رسمی وزارت دفاع آمریکا تأیید کرد، این اقدام آمریکا و حضور ناوگروه جنگی در منطقه حاوی یک پیام روشن برای تهران است.

روز پنجشنبه، ژنرال ژوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت: ایالات متحده قصد آموزش 35 تا 40 هزار نیروی بومی در سوریه را دارد تا امنیت را در شرق این کشور تأمین کنند.

آمریکا که پیش از این به بهانه جنگ با تروریسم، حضور خود در سوریه را توجیه می کرد، اکنون پس از شکست داعش به دنبال توجیه ادامه حضور خود در این کشور است.

توافق آلمان و فرانسه برای تأسیس نهاد مالی به منظور تسهیل تجارت با ایران

یک روزنامه آلمانی با استناد به محافل دیپلماتیک اروپایی از توافق کشورهای آلمان وفرانسه برای تأسیس یک نهاد مالی مستقر در فرانسه به منظور تسهیل تأمین مالی مبادلات تجاری با ایران خبر داد.

به گزارش روزنامه آلمانی "ویرتشافتز ووخه"، اتحادیه اروپا تصمیم تصمیم دارد برای اینکه کانال های پرداختی با ایران را باز نگه دارد یک نهاد مشخص و یک تشکل هدفمند را تأسیس کند.

روزنامه «ویرتشافتز ووخه» آلمان با استناد به محافل دیپلماتیک در اتحادیه اروپا گزارش داد که آلمان و فرانسه دراین باره باهم توافق کرده اند؛ بنابراین، آلمان و فرانسه درباره یک جامعه هدف که تجارت بین اتحادیه اروپا و ایران را زنده نگه می دارد با هم توافق کردند.

بروز تنش در روابط عراق و کویت بر سر غرامت جنگی و کشته شدن 50 شهروند عراقی/پیام استقرار ناوگروه ضربت آمریکا در خاورمیانه برای ایران/ چراغ سبز اردن برای ارتباط با اسد/طرح نتانیاهو برای علنی کردن روابط با عربستان

به گزارش این روزنامه آلمانی، قرار است چنین تجارتخانه ای در فرانسه مستقر شده و یک رئیس آلمانی داشته باشد. کشورهای اتریش، لوکزامبورگ و بلژیک از ترس تحریم های آمریکا از استقرار چنین مؤسسه خصوصی در کشور خود خودداری کردند.

به گزارش این روزنامه آلمانی 9 کشور اروپایی علاقه مندند تا به این جامعه هدف وارد شوند؛ از جمله این کشورها ایتالیا، اسپانیا و اتریش است؛ بنابراین، این مؤسسه تنها محدود به تجارت کالاهای انسانی مانند مواد غذایی و دارویی است که تحت تأثیر تحریم‌های آمریکا قرار نگرفتند.

شرکت هایی مانند نستله، سانوفی و یونیلور، کالاهایی را به ایران صادر می‌کنند که البته به دلیل اینکه بانک ها از تأمین مالی این مناسبات تجاری اجتناب می‌کنند دچار مشکلاتی هستند. این مؤسسه مالی مستقر در فرانسه قرار است این گونه پرداخت های مالی برای این شرکت های مواد غذایی اروپایی را در مناسبات تجاری با ایران تسهیل کند.

به نوشته روزنامه "ویرتشافتز ووخه" چنین نهادی که ابتدا به صورت یک مؤسسه کوچک شروع به کار کرده و در طول زمان به مجوز بانکی برای مناسبات تجاری با ایران تبدیل می شود از ارزش سیاسی بالایی برخوردار است.

چراغ سبز اردن برای ارتباط با اسد

اردن در پاسخ به پیام دوستانه رئیس جمهوری سوریه اعلام کرد، انتظار دارد در آینده نزدیک تبادل سفرا میان دو کشور صورت گیرد.

هیأت پارلمانی اردن پاسخ نامه بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را به کاخ ریاست جمهوری این کشور فرستاده و در آن نوشت، انتظار دارد در نزدیک‌ترین زمان ممکن تبادل سفرا انجام شود.

پیشتر اسد به عبدالکریم الدغمی، رئیس هیأت پارلمان اردن اعلام کرده بود که پیام علنی او درباره اینکه انتظار دارد روابط میان دو کشور پشت پرده نبوده و آشکارا باشد را به عبدالله دوم، پادشاه اردن تقدیم کند.

روزنامه رای الیوم در این باره نوشت، تمایل به تعیین سفرای جدید و آغاز کار آنها در دمشق و امان، در واقع پاسخ مثبت به این پیام اسد است که هیأت اردنی مستقیم چند روز پیش به کاخ ریاست جمهوری سوریه ارائه داد.

پس از گشایش گذرگاه مرزی نصیب، روابط میان دو کشور با احتیاط بسیاری در حال گسترش است.

همچنین وزرای اردن اخیرا تبادل سفرها و دید و بازدید را پیشنهاد داده بودند.

طرح نتانیاهو برای علنی کردن روابط با عربستان

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در صدد برقراری روابط علنی و رسمی با عربستان پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی در فلسطین اشغالی است.

تلویزیون رژیم صهیونیستی فاش کرد که هدف بنیامین نتانیاهو تبدیل روابط محرمانه این رژیم با عربستان به روابطی علنی و رسمی پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی است.

بر اساس این گزارش، «یوسی کوهین» رئیس موساد و شماری از مسئولان آمریکایی نتانیاهو را در رسیدن به این هدف کمک می کنند.

یک منبع صهیونیستی نیز گفت، تل آویو تماس های زیادی با شماری از کشورهای عربی که دارای منافعی مشترک در رویارویی با ایران هستند، برقرار کرده است.

دو هفته پیش نیز دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا گفت، هرگونه اقدام علیه عربستان در پی ماجرای(قتل) جمال خاشقجی، روزنامه نگار عربستانی به روابط واشنگتن و خاورمیانه لطمه می زند و این موضوع تأثیر گسترده ای بر اقتصاد ایالات متحده خواهد داشت.

ترامپ گفت، اگر به اسرائیل نگاه کنیم می بینم که بدون عربستان در تنگنای خطرناکی قرار خواهد داشت.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۳۴
این همه ناامنی در جهان بخاطر داعشی های وحشی، بمباران یمن همه این ها از عربستان سعودی ناشی می شود مگر عربستان سعودی این گاو شیرده می تواند بدون حمایت دولت امریکا با خیال راحت خبرنگاری را با اره تکه تکه کند و مجالس عروسی و عزاداری یمن را بمباران کند، و این سریال آتش و خون همچنان در جهان ادامه داشته باشد، اون اروپای باشکوه به فلاکت بی افتد چرا؟ فقط اجازه تحریم مرده های عربستان سعودی را داشته باشد تا این گونه پرستیژ مدافع حقوق بشری خود را حفظ کند. چرا؟ با تحریم مرده ها. تا کجا شرارت های دولت امریکا را تحمل خواهید کرد؟ تا کجا تا کی و چرا؟ چرا باید ایران تحریم شود ولی عربستان سعودی نه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
باهات موافقم - جهان بدون آمریکا امن تر خواهد بود
از غرامت جنگ ۸ ساله عراق علیه ایران چه خبر؟!!!!!
هیچکس در ایران حق بخشیدن غرامت جنگی که ۸ سال این همه شهید و جانباز و میلیاردها دلار خرابی برای ایران بجای گذاشته نداره.
پاسخ ها
کورش کبیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
چرا برای جدای بحرین عزیز از ایران بزرگ حرفی نمی زنید، سوال نمی پرسید چرا؟.
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
به فرض که غرامت گرفتیم.سفره مون پررنگ تر میشه.
اینقدر اختلاسگر داریم که جیباشون پر نمیشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
خبری نیست داداش. میگن بعضی ها در داخل به صلاح نمی دونند که این غرامت گرفته بشه. تازه اگر هم گرفته بشه به ملت چه ربطی داره
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
اگرغرامتی هم گرفته شود - که امکان ندارد و کلا منتنی شده است - همان جایی میرود که 110 میلیارد دلار وصول شده از دولت اوباما رفت.
نفت رو می فروشیم ، یورو و یوآن و روبل و روپیه و لیره میگیریم. پس باید قیمت ارز های خارجی در ایران کمتر بشه و نرخ برابری ریال به دلار به زیر 10 تومان برگردد. من هیچ کالایی نمیخرم تا قیمت به زیر 10 نرسد.
پاسخ ها
الاغ فرزند خر
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
پس بزودی از گرسنگی خواهی مرد
می خواهی برای مرده ات قران بخوانم
ببخشید چرا هیچ یک از مسئولین کشور ما درخصوص سرانجام غرامت جنگ تحمیلی عراق علیه ایران اظهارنظر و یا شفاف سازی نمی کنند؟!!! توجه داشته باشیم که سرعت بازسازی عراق آن هم پس از جنگ خلیج فارس و ویرانگری های داعش بسیار بیشتر از کشورماست صادرات نفت عراق را هم که اطلاع دارید!!!! آینده عملکرد مسئولین را قضاوت خواهدکرد...
باز این دله دزد پیدایش شد، باز دنبال چپاول و دزدی، باز به دنبال فروش اسلحه باز قدرت نمایی برای ترساندن جهان سومی ها آبروی هرچی ابرقدرت بود را در دنیا برده است، تمام تمرکزش شده ایران، برو تبعیض علیه سیاهان کشورت رو بردار، می رسد روزی کل ملت ها به این نتیجه می رسند باید برای تضعیف دولت امریکا باید متحد شوند تا جهان روی آرامش را ببیند. بروید تاریخ بخوانید در چه دوره ای اینطور هرج و مرج بود؟
اولین ناو امریکایی که آمد در خلیج فارس بزنید
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
چشم.
دولت آمریکا آدم را به یاد شخصیت های شرور و جنایت کار فیلم ها می اندازد، با ناو هواپیمابر آمده برای جنگ داعش ملت رو چی فرض کردی؟
نستله مثلا چه کمک غذایی میخواد بکنه؟ شکلات بده مردم ایران؟
پاسخ ها
احسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
دو برند معروف شیر خشک نان و ببلاک برای نستله است و علاوه بر این مواد خام و فرآوری شده نیز صادر می کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
متاسفانه شما هنوز انقدر اطلاع نداری بزرگترین صادر کننده مواد غذایی کودک وغلات اماده نستله است
وقتی با چند تا موشک و نه بیشتر این ناو غرق شد ان وقت پیام را می فهمید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
توهم
هر روز دارند توافق می کنند برای شیره مالیدن
در زمانی که صدام به کویت حمله کرد ناوهای غرب به خلیج فارس ناوهای زیادی اعزام‌کردند ولی بیرون‌کردن انها اگر همچنان تنش وجود داشته باشد آسان نیست . بهترین راه این هست که کشورهای خلیج فارس اختلافات را کنار بگذارند تا غربیها از این اختلاف سیاسی سو استفاده نکنند . چون برای آنها فقط امنیت صدور نفت اهمیت دارد
بدهی های 1000میلیارد دلاری عراق به ایران را کی بخشیده؟ عراقی هایی که دنبال حسن نیت کشورهای دیگر هستند چرا از ایرانی های متقاضی سفر به کربلا حق ویزا میگیرند؟
بخصوص ایران که بیش از 1000 میلیارد دلار خسارت رو راحت بخشیده و اصلا حرفش رو نمیزنه در حالیکه شدیدا به این پول نیاز داریم
چرا ما نباید 950 میلیارد دلار خسارت جنگ را از عراق نگیریم
روزانه 4 و تیم میلون بشکه نفت صادر میکنه
و ما در تحریم هستیم
"ترامپ گفت، اگر به اسرائیل نگاه کنیم می بینم که بدون عربستان در تنگنای خطرناکی قرار خواهد داشت" از این راحت تر نمیشد رابطه اسرائیل با عربستان را ایجاد کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
افرین.
چقدر این عراقی ها پر رو هستن!
به کویتی که داشت زندگی خودشو می کرد و در جنگ با ما از اونها حمایت کرد، حمله کردن و همه چیزش رو نابود کردن و اونوقت می گن چرا از ما خسارت می خوان؟
!
دریافت غرامت جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به کجا رسید؟
غرامت هزاران میلیارد تومانی جنگ عراق علیه ایران را پیگیری کنید که سی سال گذشته واصلا مسولین وطن دوست خم به ابرو نمی اورند
پاسخ ها
فریدون از اراک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
غرامت از این بیشتر که داریم عراق را براشون میسازیم.........
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
کویت وعراق هر دو عرب هستند ام کویتی های پول دار و حساب گر تا دینار آخر را می خواهند راستی پارسیان چقدر جنتلمن هستند
با سلام، متأسفانه غرامت 950 میلیارد دلاری که به ایران تعلق می گرفت را آقای احمدی نژاد در کمال ناباوری و بی کفایتی بخشید..... ای خداااا
دومین صادر کننده نفته چرا غرامت رانمی گیریند تا عبرت بشه برت دیگران معلوم نیست کی تصمیم می گیره.
همگی به موضوع غرامت متوجه شدید و از موضوع مهمتر سازکار مالی اتحادیه اروپا با ایران غافل شدید.
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی