بازدید 4514
تابناک اقتصادی گزارش می‌دهد؛

رتبه تاسف برانگیز بازار سرمایه در حمایت از سهامدار خرد/ هلدینگ‌های تخصصی شفافیت بازار را افزایش می‌دهند

کد خبر: ۸۵۳۸۴۴
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۲ 22 November 2018
رتبه تاسف برانگیز بازار سرمایه در حمایت از سهامدار خرد/ هلدینگ‌های تخصصی شفافیت بازار را افزایش می‌دهند«حمایت از سهامدار خرد» جمله زیبا و دلربایی که اکثر مدیران بورسی به هر مناسبتی آن را بازگو می کنند و هر بار با شنیدن این جمله از دهان مسئولان،چه قندی در دل سهامداران بیچاره آب می شود اما آمارها از حال و روز سهامداران خرد حکایت دیگری دارد.
 
به گزارش خبرنگار بورس تابناک اقتصادی، دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری که در همایش ارزش آفرینی هلدینگ ها در راستای اقتصاد مقاومتی سخن می گفت، رتبه ایران در حمایت از سهامداران خرد در بین 190 کشور دنیا را 173 اعلام کرد.
 
سعید اسلامی بیدگلی تازگی ها به عضویت شورای عالی بورس درآمده، بخاطر همین امروز وقتی در نخستین همایش «ارزش آفرینی هلدینگ‌های تخصصی در اقتصاد مقاومتی» این عدد تاسف برانگیز را اعلام کرد، گمان کردیم اشتباه شنیده ایم ولی با بررسی فایل صوتی سخنان این مقام مسوول مشخص شد آمار اعلامی درست است.
 
اسلامی بیدگلی در بخش دیگری از صحبت هایش با تاکید بر مکانیسم‌های کنترل داخلی و خارجی برای ادراک فساد در اقتصاد، می گوید: سرمایه‌گذاران خرد در همه جای دنیا به دنبال اطلاعات آزاد و در دسترس هستند چرا که برای آنها استخراج اطلاعات به صرفه نیست، بنابراین هلدینگ‌های تخصصی می‌توانند این بخش را برای ایجاد شفافیت بیشتر برعهده بگیرند.
 
در ادامه گفت: وی سرمایه‌گذاران نهادی توانایی تأثیرگذاری بر روی شرکت‌ها را داشته و حال آنکه سهم سرمایه‌گذار نهادی طی سالها از ۶ درصد به ۶۰ درصد در بازار سهام افزایش یافته است.
 
اما این سئوال پیش می آید که از آنجایی که سازمان های بین المللی با ما دشمنی دارند و ارقام و آمار غلط مخابره می کنند واقعیت این موضوع از نگاه سهامداران خرد چیست؟
 
رتبه تاسف برانگیز بازار سرمایه در حمایت از سهامدار خرد/ هلدینگ‌های تخصصی شفافیت بازار را افزایش می‌دهند
 
وقتی پای درددل سهامداران خرد بنشینید و نظرشان را در خصوص حمایت مسئولان جویا شوید، بسیاری موضوع حمایت از سهامدار را در حد شعار می دانند، خیلی ها برای اثبات گفته هایشان به پرونده کنتورسازی اشاره دارند؛ پرونده ای که هنوزمختومه نشده و سهامداران این شرکت که به واسطه انتشار اطلاعات غلط از طرف شرکت به این سهم ورود پیدا کرده بودند، در نهایت مجبور شدند با تصمیم شورای عالی بورس سهم شان را در خارج از ساعات معاملات به قیمتی بسیار پایین تر بفروشند و از بورس فرار کنند.
 
خیلی از این سهامداران بخت برگشته دیگر فریب تیتر خبرگزاری ها و سایت ها در اوج دوران رشد بورس را نیز نخوردند و به قول معروف کلاهشان طرف بورس تهران بیفتد برای برداشتن آن باز نمی گردند.
 
برخی دیگر نیز به مورد شرکت های وب اشاره کرده و پذیرش سهام این شرکت را در بورس تهران اشتباه دانستند، اشتباهی که تاوانش بلوکه شدن سرمایه سهامداران به مدت هشت ماه در بورس بود.
 
سخن اینجاست حال که به اذعان یک عضو شورای عالی بورس، حمایت از سهامدار خرد در بازار سرمایه چنین وضعیت تاسف برانگیزی دارد این سوال پیش می آید که اگر به گفته مدیرعامل فعلی بورس تهران مهمترین دستاورد بورس اعتمادسازی باشد آیا این رتبه با چنین دستاوردی همخوانی دارد؟
 
آیا زمان آن نرسیده که قوانین سختگیرانه تری برای حمایت از سهامدارن خرد و تنبیه آن دسته از مدیران شرکت های بورسی یا سایر افرادی که با ضرر و زیان به سرمایه سهامداران، اعتماد را از این بازار دور می کنند، برداریم.
 
بورس تهران با این غنا و ارزش بازار، امانتی است در دست مدیران فعلی که در نتیجه زحمات و تلاش پیشینیان به ما رسیده بهتر است فکری به حال اعتمادسازی و بهبود این رتبه و حمایت از سهامدار خرد شود پیش از آنکه فرصت از دست برود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار