بازدید 3005
مدیر عامل شرکت بورس تهران در تشریح مزایای هلدینگ ها در اقتصاد کشور؛

کمک به طرح‌های توسعه‌ای و تامین مالی پروژه‌های بزرگ/ ۱۷۰ میلیارد تومان ارزش بازار بورس تهران در اختیار هلدینگ‌ها

کد خبر: ۸۵۳۷۶۸
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۵ 21 November 2018

کمک به طرح‌های توسعه‌ای و تامین مالی پروژه‌های بزرگ/ ۱۷۰ میلیارد تومان ارزش بازار بورس تهران در اختیار هلدینگ‌هامدیرعامل شرکت بورس با بیان این مطلب که کمک به طرح های توسعه ای و تامین مالی پروژه های بزرگ فقط از عهده هلدینگ های بزرگ برمیاد، گفت:هدف از تشکیل هلدینگ ها کمک به خصوصی سازی است.

به گزارش تابناک اقتصادی، علی صحرائی در همایش «ارزش آفرینی هلدینگ ها در راستای اقتصاد مقاومتی» با اشاره به تاکید اقتصاد و خصوصا برنامه ششم توسعه برافزایش بهره وری گفت: سیاست‌های نظام بر افزایش سرمایه گذاری و رشد اقتصاد بنا شده است.

وی با بیان این مطلب که هلدینگ ها حدود ۱۷۰ میلیارد تومان ارزش بازار بورس تهران را در اختیار دارند و با عرضه شرکت های تابعه خود در بورس شفاف ترمی شوند، ادامه داد: هلدینگ ها در بین شرکت های برتر بورسی، قرار دارند و هفت شرکت از ۳۰ شرکت بزرگ بورس تهران را هلدینگ ها تشکیل داده و با توجه به سهم ۷۵درصدی ۳۰ شرکت بزرگ، نقش هلدینگ ها در بازار سرمایه بی بدیل و پررنگ بوده و بازار سرمایه نیزبه هلدینگ ها خدمات ارائه خواهد داد.

صحرائی افزود: امروزه شرکت‌های همچون اپل به جای ورود مستقیم به صنعت، با خرید آن دسته از شرکت‌هایی که دارای تجربه در صنعتی هستند علاوه بر صرفه‌جویی در مقیاس، بازدهی خود را نیز افزایش داده و به واسطه هم‌افزایی در هلدینگ‌ها زنجیره تولید و بهره‌وری و همچنین صرفه‌جویی‌های اقتصادی امکان‌پذیر شده و به این ترتیب با حمایت‌های هلدینگ‌ها به واسطه وجود منابع داخلی و تسهیل در فرایند وام‌دهی به مجموعه‌های سرمایه‌پذیر خود، زمینه افزایش سودآوری‌ها فراهم شده است.

وی با بیان این مطلب که هلدینگ ها به واسطه بهره وری در قیمت تمام شده تولیدشان، می توانند بازارهای صادراتی را نیز افزایش دهند، تصریح کرد: درباره جایگاه هلدینگ ها در بازار سرمایه ایران باید در نظر داشته باشیم که ۲۹ شرکت هلدینگ در بورس و پنج شرکت هلدینگ در فرابورس بوده و میانگین بازدهی هلدینگ ها از میانگین بازدهی شرکت های بورسی بالا تر بوده و ۶۸۵ هزار فعال بازار سرمایه سهامدار هلدینگ ها هستند.

مدیرعامل شرکت بورس ادامه داد: بر اساس تحقیق انجام شده درکشور بلژیک با افزایش ۱۰درصدی عوامل سرمایه ای در شرکت های غیر هلدینگی، بهره وری ۱۰ درصد افزایش می یابد ولی در هلدینگ ها این رشد تا ۱۵ درصد هم امکان پذیر بوده و از مهم‌ترین مزایای هلدینگ کمک به طرح های توسعه ای کشور است.

صحرایی با اشاره به اهمیت و نقش قابل توجه هلدینگ ها در اقتصاد کشورگفت: از مزایای نسبی هلدینگ ها منابع مالی بوده و تامین مالی پروژه‌های بزرگ مثل راه سازی و سد سازی فقط از عهده هلدینگ های بزرگ بر میاید.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران با بیان این مطلب که هلدینگ ها جزو نهادهای مالی بوده و باید نزد سازمان بورس ثبت شوند و اعضای هیات مدیره آن صلاحیت های علمی و تخصصی را دارا باشند، ادامه داد: هلدینگ ها در دنیا در صنایع بیمه ای و بانکی فعال هستند، در کشور ما نیز به درستی اعلام می شود که بانک ها باید واگذار شوند البته باید دقت کنیم که در این واگذاری ها زنجیره‌ کار بانک ها آسیب نبیند و منابع مازاد بانک ها واگذار شوند.

صحرائی اضافه کرد: مهم‌ترین دارایی معنوی بورس ها ایجاد ابزارهایی در ایجاد اعتماد زایی برای مردم بوده و سرمایه های خرد مردم در یک بستر قابل اعتماد وارد و موجب هم افزایی می شود.

وی درباره تامین مالی هلدینگ ها گفت: هلدینگ ها امکان اخذ تسهیلات بانکی ندارند و تامین مالی را از طریق بازار سرمایه انجام می دهند در سال ۹۵ هلدینگ‌ها دو هزار میلیارد تومان از طریق بازار سرمایه تامین مالی کردند و در سال ۹۶ این رقم به ۴۶۰۰ میلیارد تومان رسید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل