بازدید 11747
پیمانه اقتصادی؛

رئیس کل بانک مرکزی: ذخایر ارزی در شرایط مطلوب/ راهکار ترکیه برای کاهش تورم/ تورم شش ماهه امسال در ایستگاه ۱۷.۵ درصد/ فروش خودروسازان کره‌ای سکه شد؛ سانتافه، محبوب‌ترین خودرو

این پیمانه تیتر‌هایی همچون عراق و ترکیه هم از تحریم‌های نفتی ایران معاف شدند، احتمال شکل گیری یک توافق جدید برای کاهش عرضه نفت، افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف آب و برق تا آخر پاییز، نگاه طلا به توافق احتمالی تجاری بین چین و آمریکا، بازار اوراق مسکن نوسان؛ «تسه»‌ها زیر مرز ۶۰ هزار، واردات کالا‌های غیرضروری در پنج ماهه امسال به حشره کش رسید و آغاز بزرگترین اختلال بازار نفت با تحریم آمریکا علیه ایران را در بر دارد.
کد خبر: ۸۴۸۳۱۴
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 03 November 2018

رییس کل بانک مرکزی: ذخائر ارزی در شرایط مطلوب/ راهکار ترکیه برای کاهش تورم/ تورم ۶ ماهه امسال در ایستگاه ۱۷.۵ درصد/ فروش خودروسازان کره‌ای سکه شد؛ سانتافه، محبوب‌ترین خودروپیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون عراق و ترکیه هم از تحریم‌های نفتی ایران معاف شدند، احتمال شکل گیری یک توافق جدید برای کاهش عرضه نفت، افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف آب و برق تا آخر پاییز، نگاه طلا به توافق احتمالی تجاری بین چین و آمریکا، بازار اوراق مسکن نوسان؛ «تسه»‌ها زیر مرز ۶۰ هزار، واردات کالا‌های غیرضروری در پنج ماهه امسال به حشره کش رسید و آغاز بزرگترین اختلال بازار نفت با تحریم آمریکا علیه ایران را در بر دارد.

عراق و ترکیه هم از تحریم‌های نفتی ایران معاف شدند

ساعتی پس از اعلام کلیات بازگشت همه تحریم‌های آمریکایی تعلیق‌شده به واسطه برجام، یک کشور دیگر به فهرست گیرندگان معافیت از این تحریم اضافه شد. به گزارش فارس، آمریکایی‌ها نام ژاپن، کره جنوبی، هند و چین را به عنوان دریافت‌کنندگان این معافیت‌های تحریمی اعلام کرده بودند و حالا عراقی‌ها می‌گویند، نام کشور آنها هم در این لیست قید شده.

ترکیه البته پیش از عراق اعلام کرده بود، نام این کشور هم در فهرست معاف‌ها درج شده است. سه مقام در مصاحبه با رویترز گفته‌اند، با دریافت معافیت‌های تحریمی آمریکا، همچنان خواهند توانست گاز و اقلام غذایی از ایران وارد کنند. استفاده از این معافیت به عدم بازپرداخت مبلغ اقلام وارداتی از ایران با دلار آمریکا مشروط خواهد بود. عراق گاز وارداتی از ایران را برای استفاده در نیروگاه‌های تولید برق به کار می‌گیرد.

احتمال شکل گیری یک توافق جدید برای کاهش عرضه نفت

خالد الفالح، وزیر انرژی، صنایع و معادن عربستان گفت: تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) امیدوارند در ماه دسامبر برای تعیین توافق جدید کاهش عرضه، یک بیانیه همکاری جدید امضا کنند. اعتبار توافق کنونی کاهش عرضه تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک تا پایان سال ۲۰۱۸ است. نشست عادی وزیران نفت و انرژی اوپک و نشست وزارتی مشترک کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در ماه دسامبر در وین برگزار می‌شود. /وزارت نفت

رئیس کل بانک مرکزی: ذخایر ارزی در شرایط مطلوب

عصر جمعه، عبدالناصر همتی در یادداشت صفحه اینستاگرام خود نوشت: با معافیت تدریجی کشورهای متعدد از تحریم خرید نفت ایران، فضای آتی تجاری و درآمدی کشور مشخص تر می شود. وی ادامه داد: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که در ماه های اخیر ذخایر ارزی خود را به حد مطلوب رسانده است، متناسب با شرایط در حال تغییر، حتی در شرایط بسیار نامتحملِ به حداقل رسیدن صادرات نفت، برنامه مناسب را دارد. «بانک مرکزی با تنظیم دقیق منابع و مصارف ارزی کشور، تلاش خود را ـ همانطور که در هفته های اخیر نشان داد ـ بر ثبات بازار پول و ارز تمرکز کرده و تقویت تدریجی و روزافزون پول ملی و افزایش رقابت پذیری اقتصاد و جلوگیری از نوسانات را هدف قرار داده است». همتی افزود: بانک مرکزی همراه با برنامه ریزی برای تعادل بازار ارز و کنترل تورم، برای توجه به وضعیت معیشتی و رفاهی مردم به ویژه دهک های پایین درآمدی کنار دولت قرار دارد و از هیچ کوششی فروگذار نیست.

افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف آب و برق تا آخر پاییز

رضا اردکانیان روز جمعه در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران در جمع خبرنگاران، در پاسخ به پرسش ایسنا، مبنی بر آخرین وضعیت افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف آب و برق اظهار کرد: هدفی که برای این تصویب نامه در نظر گرفته شده، مدیریت مصرف است؛ یعنی قصد داریم این مصوبه را به نحوی اعمال کنیم که اقلیت پرمصرف ها به جلگه خوش مصرف‌ها بپیوندند و ما بتوانیم انتظاراتمان را از این برنامه در کنترل مصرف و عبور از پیک تابستان عملیاتی کنیم. وزیر نیرو درباره زمان تحقق این برنامه گفت: زمانی که یک دستگاه اجرایی پیشنهاد خود را به هیأت دولت می‌فرستد، آن مسأله در کمیسیون‌های مربوطه بررسی و سپس در جلسه هیأت دولت مطرح می‌شود؛ اما انتظار ما این است که نهایتا در پاییز امسال این مصوبه نهایی و به مردم اطلاع رسانی شود و در پس آن نیز شاهد کاهش مصرف برق باشیم.

نگاه طلا به توافق احتمالی تجاری بین چین و آمریکا

در معاملات دیروز بازار جهانی فلزات گرانبها هر اونس طلا 1234.2 دلار قیمت‌گذاری شد که نسبت به پنجشنبه 1.3 دلار بالاتر بوده است. قیمت کنونی در مقایسه با متوسط قیمت یک ماه گذشته این فلز 37.1 دلار بالاتر و در مقایسه با متوسط قیمت یکسال گذشته آن 41.3 دلار پایین‌تر بوده است. قیمت دیگر فلزات ارزشمند نیز در بازار جهانی افزایش یافت به گونه ای که نقره 5 سنت افزایش یافت و به 14.78 دلار در هر اونس رسید.

قیمت پلاتین نیز شش دلار بالاتر رفت و 864 در هر اونس قیمت‌گذاری شد. پالادیوم نیز افزایش 18 دلاری قیمت را تجربه کرد و 1100 دلار در هر اونس به فروش رسید. به گزارش رویترز، افزایش دیروز قیمت طلا این فلز را در مسیر پنجمین هفته صعودی قرار داده و یکی از دلایل افزایش امروز تضعیف ارزش دلار در بازار جهانی بوده است. از طرف دیگر سرمایه‌گذاران منتظر آمار جدید اشتغال آمریکا هستند که حاکی از اوضاع جدید اقتصاد این کشور خواهد بود. صحبت از توافق احتمالی تجاری بین چین و آمریکا به کاهش ارزش دلار در بازار جهانی منجر شده و در نتیجه قیمت طلا را بالا برده است.

بازار اوراق مسکن نوسان؛ «تسه»ها زیر مرز 60 هزار

اوراق تسهیلات اسفند ۹۵ ضمن نوسان نسبتا زیاد در هفته قبل، سرانجام افت هفتگی 9/ 0 درصدی را تجربه کردند و به قیمت 58 هزار و 560 تومان رسیدند. به نظر می‌رسد، بروز تلاطم در بازارها در آستانه رسمیت‌یافتن دور دوم تحریم‌های آمریکا به معاملات اوراق هم منتقل شده است. با حاکمیت فضای هیجانی در بازار ارز و طلا طی هفته قبل، شاهد روند رو به رشد ارز و سکه و همچنین عقب‌نشینی تقاضای سهام بودیم. رد پای این نگرانی‌ها در نشیب و فراز پردامنه قیمت اوراق نیز انعکاس یافت. با وجود نوسان روزانه بالای یک درصدی اوراق اسفند 95 طی هفته قبل، شاهد تنزل هفتگی قیمت در این بازار بودیم. ناتوانی اوراق برای عبور از مرز 60 هزار تومان را باید در عدم تقاضای مؤثر در بازار مسکن جست‌وجو کرد که در کاهش حجم معاملات طی هفته ابتدایی آبان ماه نیز منعکس شده است.

فروش خودروسازان کره‌ای سکه شد؛ سانتافه، محبوب‌ترین خودرو

بنا بر گزارش‌ها میزان فروش داخلی خودروسازان کره‌ای در ماه اکتبر با افزایش روبه‌رو بوده است و این موضوع می‌تواند امید آنها را برای دستیابی به هدف فروش سالانه خود افزایش دهد. فروش محصولات پنج خودروساز کره‌ای از جمله هیوندای، کیا، جی‌ام‌ کره، سانگ‌یانگ و رنو‌سامسونگ با ثبت ۱۳۹هزار و ۹۵۷دستگاه در ماه اکتبر نسبت به سال ۲۰۱۷ با رشد ۶/ ۲۳ درصدی مواجه شده است.

به نقل از دنیای اقتصاد، این افزایش میزان فروش با توجه به فروش مدل‌های اصلی این خودروسازانحاصل شده است. از این میزان فروش ۶۶ هزار و ۲۸۸ دستگاه خودرو سهم فروش هیوندای بوده است که رشد ۲۵ درصدی را نسبت به همین زمان در سال گذشته نشان می‌دهد. همچنین فروش خودروهای اسپورت این خودروساز نسبت به سال گذشته ۷۴ درصد افزایش یافته که موجب افزایش کلی فروش محصولات این خودروساز در سال جاری شده است. خودرو شاسی‌بلند سانتافه با ثبت فروش ۹ هزار و ۷۸۱ دستگاه برای هشتمین ماه متوالی، عنوان محبوب‌ترین خودروی کره‌جنوبی را به خود اختصاص داد.

واردات کالا‌های غیرضروری در پنج ماهه امسال به حشره کش رسید!

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی پنج ماهه نخست سال ۹۷ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۴۳۷ تن حشره کش از ۱۴ کشور دنیا وارد ایران شده است. واردات ۴۳۷ هزار و ۵۱۹ کیلوگرم حشره کش باعث خروج ۲ میلیون و ۷۸ هزار و ۷۰۷ دلار یا به عبارتی ۸۶ میلیارد و ۴۰۴ میلیون و ۹۷۱ هزار و ۱۶۳ ریال شده است. گفتنی است واردات از کشور‌های آلمانی، چین، ایتالیا، ژاپن، هند، مالزی، امارات متحده عربی، انگلستان، فدراسیون روسیه، تایلند، ترکیه، جمهوری کره، بلژیک، اسلوونی وارد ایران شده است.

تورم شش ماهه امسال در ایستگاه ۱۷.۵ درصد

بنا بر آمار بانک مرکزی، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران (شاخص تورم) در شـهریورماه ۱۳۹۷ به عدد ۱۴۱.۹ رسید که نسبت به ماه قبل، معادل ۶.۱ درصد افزایش داشت. شاخص مذکور نسبت به ماه مشابه سال قبل، معادل ۳۱.۴ درصد افزایش یافت. طی شش ماه اول سال جاری، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی نسبت به دوره مشابه سال قبل معادل ۱۷.۵ درصد افزایش داشته است. میزان تورم در دوازده ماه منتهی به شهریورماه ۱۳۹۷ نسبت به دوازده ماه منتهی به شهریورماه ۱۳۹۶ معادل ۱۳.۵ درصد است. شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در شهریورماه ۱۳۹۷ پـس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل ۶.۴ درصد افزایش داشت. شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در شهریورماه ۱۳۹۷ نسبت به ماه قبل در تمام استان‌های کشور با افزایش همراه بود. بیشترین میزان افزایش متعلق به استان خراسان جنوبی معادل ۹.۹ درصد و کمترین آن مربوط به استان فارس معادل ۴.۷ درصد بود. شاخص مذکور در استان تهران معادل ۵.۳ درصد افزایش داشته است.

راهکار ترکیه برای کاهش تورم

وزیر دارایی ترکیه گفت: به منظور کاهش نرخ تورم، مالیات در بخش های مختلف کاهش می یابد. به نقل از رویترز، «برات آلبیراک» وزیر دارایی ترکیه گفت: ترکیه مالیات را در چندین حوزه از قبیل خودروسازی، مبلمان و لوازم خانگی کاهش خواهد داد؛ ضمن اینکه در پیش گرفتن یکسری اقدامات را برای کاهش تورم ترکیه ادامه خواهد داد. وی افزود: ترکیه به روند نزولی مالیات در فروش مسکن ادامه خواهد داد. البته ساعاتی بعد بانک مرکزی ترکیه پیش بینی خود را برای تورم این کشور در سال جاری و آینده میلادی با افزایش قابل توجهی اعلام کرد.

تحریم آمریکا علیه ایران، آغاز بزرگترین اختلال بازار نفت است

بلومبرگ نوشت، اجرای تحریم های چهارم نوامبر آمریکا (13 آبان) علیه ایران، شروع بزرگ ترین اختلال در بازار نفت پس از جنگ داخلی لیبی خواهد بود. این خبرگزاری آمریکایی روز جمعه اعلام کرد، ایران سومین تولیدکننده بزرگ نفت در خاورمیانه است و اجرای دور جدید تحریم های دولت دونالد ترامپ با هدف به صفر رساندن صادرات نفتی ایران، اختلالی بزرگ تر از اختلال ناشی از جنگ داخلی لیبی، در بازار عرضه نفت ایجاد خواهد کرد.

البته، معافیت احتمالی برخی خریداران نفت از ایران احتمالا خلأ ناشی از کاهش عرضه نفت به بازارهای جهانی را تا حدی پر خواهد کرد. با این حال، درباره ظرفیت تولید اضافی این کشورها تردید وجود دارد و ماهیت جهانی بازار نفت، در امان بودن هیچکس در برابر اختلال بازار نفت را تضمین نمی کند. حتی رانندگان آمریکایی که خودروهایشان چندین دهه شاهد کاهش نفت خام ایران نبودند، اکنون درد و رنج ناشی از این کاهش را احساس می کنند.

به گفته «فاتح بیرول»، مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی، صادرات نفت ایران کاهش یافت. به گزارش بلومبرگ، دولت ترامپ پیام های دوسویه ای ارسال می کند که از یک طرف، از به صفر رساندن صادرات نفت و از طرف دیگر، احتمال معافیت برخی خریداران نفت ایران از تحریم های آمریکا خبر می دهد. با توجه به بالا بودن قیمت بنزین در آمریکا و انتخابات میاندوره ای پیش روی این کشور، شاید ترامپ قدری حالت تهاجمی اش را تعدیل کند. مقامات دولت آمریکا تأیید می کنند که قضیه معافیت برخی کشورهای خریدار نفت ایران از تحریم ها در دست بررسی است. /ایرنا

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۲
همه کالاها چه اساسی چه غیر اساسی بالای 100درصد گران شده. حالا این 17/5درصد نکنه تو کره مریخ پیدا شده یا یه جای دیگه ای کشف کردند یا چون خودشون چیزی از بازار نمی خرند، متوجه نیستند که تو بازار چه خبر است؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
سبوس برنج شمال
| United States of America |
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
باید در بانک مرکزی رو مردی مثل آقای نجفی تهیه کننده سینما گل بگیره

















تا آقایان بداننده بانک مرکزی حرمت داره..
ناشناس
| Finland |
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
عزیز جان دروغ گویی سالهاست در تریبون های کشور ما نهادینه شده است
تورم سر کوچه بعضی ها 17.5 درصد هست تورم بقیه کشور حداقل 100 درصد می باشد
تورم 100 درصد بیا اینجا
130 میلیارد دلار ذخایر ارزی هست .

خوب تا کی این ذخیره جواب میده ؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Finland |
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
منظورش در حساب های شخصی افراد دلسوز و خدوم بوده که یا در استرالیا هستند یا در کانادا یا در آمریکا !!!
اگر وضع ارزی خوب است پس چرا دلار هنوز 14000تومان است وپایین نمی اید ؟؟...
اگر تورم روی 17.5است پس ما ملت کاگر وکارمند (قراردادی )چرا اینقدر داریم زجر می کشیم ؟
قطعا تورم بیش از 50 درصد است.
وقتی رییس بانک مرکزی میگه همه چی رو به راهه من چهار ستون بدنم میلرزه . . . . . .
ذخایر ارزی در وضع خوبی اسا ولی نه برای مردم کشور برای وارد کنندگان موز می باشد این ذخایر
واقعا اینها مسئول هستند یا مسموم اگر وضع ارزی خوبه چرا بنزین را میخواهید گران کنید چرا میخواهید شرایط سخت مالیاتی بگذارید اصلا چرا قیمت ها داره زیاد میشود!!!!!!!!
تورم نقطه به نقطه ۶۰ درصد
تورم خط به خط ۵۰ درصد
تورم جهانگیری . اصلا نداریم
چرا باور کردن ذخایر خوب ارزی و تورم زیر بیست درصد مورد قبول اکثریت احاد ملت نمی باشد
و اگر حرف دولت درست است اثر مثبت انرا باید در کجا رصد کنیم
چرا باور کردن ذخایر خوب ارزی و تورم زیر بیست درصد مورد قبول اکثریت احاد ملت نمی باشد
و اگر حرف دولت درست است اثر مثبت انرا باید در کجا رصد کنیم
تورم بالای 100 درصد، افزایش حقوق کارمندان فقط 10 درصد، این است رسم عدالت و انسانیت و راست گویی مسئولان زیر ربط؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ کارمندان کلا نابود شدند.
2
همه چی آرومه من چقدر خوشبختم...
ذخایر ارزی در شرایط مطلوب در حساب های شخصی آقازاده ها در بانکهای خارجی .
150 میلیارد دلار از برجام آزاد شد کجا رفت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
این نرخ تورم بر چه اساسی محاسبه گردیده رییس بانک مرکزی باید خجالت بکشد وحقیقت را بگوید مردم می فهمند ونمی شود سرشان کلاه گذاشت دیگر بس است
تورم در بخش كالاها اقلا ميانگين بيش از 80 درصد است. بخش خدمات هم به دليل اكثرا چون توسط اتحاديه‌ها كنترل مي شوند نيز ميانگين 50 درصد افزايش نرخ اعمال كرده‌اند. البته به استثناي نان و شكر و محصولات آردي
مردم اسوده بخابید زیرا که ما بیداریم....
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر