بازدید 10480
۵
پیمانه اقتصادی؛

از «چالش تمام‌نشدنی برای خودروساز مطرح» تا «نقش کلیدی ایران برای رسیدن طلای سیاه به ۸۵ دلار»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون حجم تجارت ایران و ایتالیا ۱.۷ میلیارد یوروست، ارز و خشکسالی، آجیل و خشکبار را گران کرد، هر اونس طلا با افزایش به ۱۲۰۳ دلار رسید، ترامپ سازمان تجارت جهانی را به خروج آمریکا از آن تهدید کرد، ارزش کالا‌های وارداتی مصرفی ۲۷ درصد کاهش یافت، متوقف شدن فرآیند خرید طلا برای تقویت ذخایر ارزی توسط چین و کاهش شاخص اعتماد اقتصادی در ترکیه را در بر دارد.
کد خبر: ۸۲۹۷۵۳
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۷ 01 September 2018

از «چالش تمام‌نشدنی برای خودروساز مطرح» تا «نقشی کلیدی ایران برای رسیدن طلای سیاه به 85 دلار»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون حجم تجارت ایران و ایتالیا ۱.۷ میلیارد یوروست، ارز و خشکسالی، آجیل و خشکبار را گران کرد، هر اونس طلا با افزایش به ۱۲۰۳ دلار رسید، ترامپ سازمان تجارت جهانی را به خروج آمریکا از آن تهدید کرد، ارزش کالا‌های وارداتی مصرفی ۲۷ درصد کاهش یافت، متوقف شدن فرآیند خرید طلا برای تقویت ذخایر ارزی توسط چین و کاهش شاخص اعتماد اقتصادی در ترکیه را در بر دارد.

چالش تمام‌نشدنی برای خودروساز مطرح

شرکت خودروسازی فولکس‌واگن اعلام کرده است که تنها نیمی از مدل‌های اصلی این شرکت در راستای قوانین و رژیم جدید آزمایش آلایندگی قرار دارند. قرار است از اواخر ماه سپتامبر، همه خودروهای تولیدی در اروپا، دارای شرایط محدودیت‌های جدیدی تحت‌عنوان آزمایش آلایندگی خودروهای سبک WLTP باشند. این در حالی ‌است که فولکس‌واگن، تنها توانسته ‌است برای ۷ مدل از ۱۴ مدل خود مجوزهای لازم در این‌باره را دریافت کند.

به نقل از دنیای اقتصاد، توماس زان، مدیر بازاریابی این خودروساز آلمانی در این‌باره به خبرنگاران گفت: «قوانین جدید بسیار سرسختانه‌تر نسبت به گذشته هستند و حتی مدل‌هایی که به تولید محدود می‌رسند نیز باید آزمایش شوند. ماه‌های آتی برای ما بسیار چالش‌بر‌انگیز خواهد بود.» مدل گلف فولکس‌واگن که محبوب‌ترین خودروی این شرکت به‌ شمار می‌آید، هنوز نتوانسته مجوزهای لازم در رابطه با آلایندگی را کسب کند. زان در ادامه گفت، او انتظار دارد خودرو مدل گلف بتواند تا اواخر ماه سپتامبر این آزمایش‌ها را با موفقیت پشت‌ سر بگذارد.

حجم تجارت ایران و ایتالیا ۱.۷ میلیارد یوروست

رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا در مورد روابط تجاری ایران و ایتالیا گفت: ایتالیا از معدود کشورهایی بوده که در ارتباطات تجاری با ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، هیچ‌گاه هیجانی تصمیم نگرفت. احمد پورفلاح با بیان اینکه ایتالیا سال‌های طولانی شریک اول تجاری ما در اروپا بوده است، گفت: در مقطعی در دوران تحریم‌ها آلمان جای این کشور را گرفت، اما در حال حاضر ارتباطات تجاری ایران و اروپا در حال رشد است.

وی با بیان اینکه تراز تجاری ایران با ایتالیا مثبت است، گفت: این در حالی است که زیرساخت‌های بسیاری از صنایع مانند فولاد، نساجی، لوازم خانگی و حتی پتروشیمی‌ها پایه ایتالیایی دارد.

پورفلاح اظهار داشت: در مقاطعی مبادلات تجاری ایران و ایتالیا به 7 میلیارد یورو رسیده بود که این رقم اکنون به یک میلیارد و 700 میلیون یورو رسیده است، در حالی که پیش از این، رقم حدود یک میلیارد و 300 میلیون یورو است. رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا اظهار داشت: ایتالیا خریدار مواد پتروشیمی، سنگ، چرم و نفت از ایران است، اما ما از آنها تکنولوژی و ماشین آلات و خط تولید خریداری می‌کنیم. وی افزود: بسیاری از کارخانجات مواد غذایی و فولادسازی ما زیر ساخت ایتالیایی دارد. /فارس

ارز و خشکسالی آجیل و خشکبار را گران کرد

رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار درباره دلایل افزایش قیمت آجیل و خشکبار اظهار کرد: در تعیین قیمت آجیل و خشکبار چند مؤلفه اثرگذار هستند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها تولید است. متأسفانه در فصل زراعی امسال، تولید برخی اقلام به دلیل خشکسالی و سرمازدگی تا ۵۰ درصد کاهش داشته که بالطبع قیمت را افزایش داده است. وی مؤلفه بعدی تأثیر گذار بر قیمت آجیل و خشکبار را نرخ ارز عنوان کرد و افزود: اقلام آجیل و خشکبار یا صادراتی و یا وارداتی هستند که هر دو با ارز سروکار دارند زمانی که نوسانات در قیمت ارز به وجود می‌آید بر قیمت اثر می‌گذارد، با کمبود تولید و افزایش نرخ ارز مشخص است که قیمت آجیل و خشکبار افزایش پیدا می‌کند، قیمت برخی اقلام با نوسان ارز بین ۵۰ تا ۷۰ درصد تغییر و گران شده است. وی دیگر مولفه تاثیرگذار را عرضه و تقاضا ذکر کرد و گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی تقاضا طی ماه‌های اخیر کاهش پیدا کرده و بالطبع این موضوع نیز بر قیمت‌ها اثر می‌گذارد.

به نقل از میزان، احمدی تصریح کرد: برای فصل زمستان و ایام عید با توجه به افزایش تقاضا ممکن است قیمت‌ها تغییر کند؛ البته امیدواریم کمبود تولید جبران شود و قیمت‌ها بیش از این گران نشود.

هر اونس طلا با افزایش به ۱۲۰۳ دلار رسید

بهای طلا در معاملات روز جمعه افزایش یافت، اما همچنان در مسیر ثبت طولانی‌ترین روند کاهشی ماهانه از سال 2013 قرار دارد. این رشته کاهشی طولانی ناشی از نگرانی های بازار در مورد تنش های تجاری میان امریکا و چین است. هر اونس طلا 3.42 دلار افزایش یافت و 1203.40 دلار معامله شد، اما این فلز گرانبها دیروز به 1195.95 دلار، کمترین قیمت یک هفته گذشته رسیده بود. قیمت ها تاکنون طی ماه گذشته 1.7 درصد افت داشته و در مسیر ثبت پنجمین ماه کاهشی متوالی قرار دارد. برایان لان، مدیرعامل یک مرکز فروش طلا در سنگاپور گفت: «از آنجایی که 1200 دلار همیشه یک سطح روانی در بازار بوده است. از این رو درگیری هایی برای دوباره به دست آوردن آن وجود دارد... مهم است که امروز قیمت ها به بالا یا پایین این سطح برسد.» به گفته تحلیلگران و تاجران، طلا به طور دقیق به دنبال نوسان دلار حرکت می کند، ارزی که با قیمت گذاری می شود به ویژه اینکه سرمایه‌گذاران در مقابل دور بعدی درگیری تجاری آمریکا و چین مقاومت می کنند. ارزش طلا در سال جاری میلادی تاکنون در میان اختلافات تجاری بین المللی و بحران ارزی ترکیه و ترجیح سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در دلار به جای طلا، 7.7 درصد از ارزش خود را از دست داده است. ادوارد میر، تحلیلگر اف سی استون گفت: «ما فکر می کنیم که هجوم بی مقدمه و بی وقفه اخبار مهم احتمالا یک افزایش ارز دلار دیگر را رقم خواهد زد و در نتیجه سبب کاهش قیمت طلا خواهد شد.»

ترامپ سازمان تجارت جهانی را به خروج آمریکا از آن تهدید کرد

دونالد ترامپ در مصاحبه با شبکه خبری بلومبرگ گفت: اگر رفتارشان را تغییر ندهند از سازمان تجارت جهانی بیرون می‌آیم. سازمان تجارت جهانی برای تدوین قوانینی جهت تجارت جهانی و حل مناقشات میان کشورها تشکیل شده است اما ترامپ که به دنبال وضع سیاست‌های حمایتی از اقتصاد آمریکاست، می‌گوید این سازمان با آمریکا «غیرمنصفانه» برخورد می‌کند. این درحالی است که واشنگتن اخیرا مانع انتخاب قضات جدید در سازمان تجارت جهانی شده است، کاری که بالقوه می‌تواند این سازمان را در صدور آرای جدید فلج کند. به نقل از مهر، ایالات متحده در ماه‌های اخیر در جبهه‌های مختلفی درگیر مناقشه‌های تجاری تلافی‌جویانه بوده است. مناقشه تجاری با چین عملا به گلاویز شدن دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان برای نفوذ هر چه بیشتر تبدیل شده و توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

ارزش کالاهای وارداتی مصرفی 27درصد کاهش یافت

مقدار و ارزش کالاهای وارداتی مصرفی بیش از سایر انواع کالاها در مقایسه با مدت مشابه سال 1396 کاهش یافته، واردات این کالاها از نظر وزنی حدود 25.3 درصد و به لحاظ ارزشی حدود 27 درصد کاهش داشته است. به نقل از از اتاق بازرگانی تهران، حدود 1.8 میلیارد دلار کالای سرمایه‌ای (با سهم ارزشی 16.7 درصدی)، حدود 1.81 میلیارد دلار کالای مصرفی (با سهم ارزشی 17.1 درصدی) و حدود 7 میلیارد دلار کالای واسطه‌ای (با سهم ارزشی حدود 66.2 درصدی) در فصل نخست امسال به کشور وارد شده است. براساس این گزارش، ترکیب کالاهای وارداتی در مدت زمان یاد شده نسبت به بهار 1396 از کالاهای مصرفی به سمت کالاهای واسطه‌ای حرکت کرده است به طوری که سهم کالاهای واسطه‌ای از ارزش واردات درمدت مذکور حدود 3 واحد درصد افزایش و سهم کالاهای مصرفی حدود 5 واحد درصد کاهش یافته است.

این گزارش اضافه می کند: میزان واردات این اقلام در بهار 1397 با وجود افزایش سهم کالاهای واسطه‌ای در واردات، با کاهش 11 درصدی همراه بوده که در صورت استمرار آن در فصول بعدی، هم از منظر دشوارتر شدن واردات و هم تشدید تحریم‌ها، ممکن است باعث ایجاد اختلالات جدی در واحدهای تولید و بروز رکود در آنها شود. درادامه گزارش آمده است:تفاوت 9 درصدی میان نرخ کاهش میزان و ارزش واردات کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای نشان می‌دهد که کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای در مقایسه با بهار 1396 با متوسط قیمت بالاتری وارد شده است.

متوقف شدن فرآیند خرید طلا برای تقویت ذخایر ارزی توسط چین

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد حجم ذخایر طلای چین از سال ۲۰۱۶ بدین سو تغییری نداشته است. به نقل از راشاتودی، تا پایان ماه ژوئن حجم ذخایر طلای بانک مرکزی چین ۱۸۴۳ تن معادل ۷۴.۱ میلیارد دلار بوده است. با این حال، تحلیل‌گران معتقدند باید نسبت به چنین آماری با دیده تردید نگریسته شود و اینکه پکن واقعا افزایش ذخایر طلای خود را متوقف کرده باشد، عجیب است. آن ها معتقدند جنگ تجاری بین چین و آمریکا و کاهش قیمت طلای جهانی از دلایلی هستند که چین را به خرید طلای بیشتر ترغیب می‌کنند. فیلیپ کلاکویک کارشناس فلزات گرانبها گفت: استراتژی چین احتمالا این است که به آرامی به ذخایر طلای خود بیفزاید چرا که در اختیار داشتن طلا به عنوان یک دارایی بارزش به منظور متنوع سازی اقتصادی می‌تواند پیامدهای داشتن رابطه محدود با امریکا را تا حدی جبران کند.

شاخص اعتماد اقتصادی در ترکیه کاهش یافت

مرکز آمار ترکیه با انتشار گزارشی اعلام کرد که شاخص اعتماد اقتصادی این کشور در پایان ماه جاری میلادی نسبت به ماه گذشته 9 درصد کاهش یافته و به میزان 83.9 واحد رسیده است. داده های مرکز آمار ترکیه نشان می دهد که شاخص اعتماد اقتصادی این کشور با کاهش معناداری مواجه شده است به طوری که میزان آن از نرخ 92.2 واحد ماه گذشته به نرخ 83.9 واحد رسیده است. بررسی داده های اقتصادی مرکز آمار در ماه های گذشته نشان می دهد که شاخص اعتماد اقتصادی (شاخص انتظارات وضعیت مالی خانوار) در ماه گذشته و پس انتخابات مجلس و ریاست جمهوری با افزایشی 3.3 درصدی به 92 واحد رسید که نشان دهنده بهبود وضعیت انتظارات مادی خانواده ها بود. افزایش و یا کاهش اعتماد به اوضاع اقتصادی ترکیه ناشی از افزایش و یا کاهش شاخص اعتماد مصرف کنندگان، خرده فروشی ها، راه و ساختمان و بخش خدمات است. بنا بر اعلام مرکز آمار ترکیه، شاخص اعتماد اقتصادی مصرف کنندگان در ماه جاری به 68.3 واحد، شاخص اعتماد اقتصادی بخش خدمات به 88 واحد و شاخص اعتماد اقتصادی خرده فروشی ها به 93.4 واحد و نیز شاخص اعتماد اقتصادی بخش راه و ساختمان به 68.8 واحد کاهش یافته است. طی ماه جولای و پس از انتخابات مجلس و ریاست جمهوری، شاخص اعتماد مصرف کننده به 73.1، بخش خدمات 91.9، خرده فروشی 97.3، راه و ساختمان به 77.1 واحد افزایش یافت.

تارنمای اسپانیایی: ایران کلید افزایش قیمت نفت است

تارنمای بولسامانیا نوشت: کلید افزایش قیمت نفت تا 85 دلار در دست ایران است. بولسامانیا افزود: قیمت نفت همچنان به صعود خود ادامه می‌ دهد و به نظر می‌ رسد تمایل زیادی برای جبران خساراتی را که از اواسط ماه ژوئیه تجربه کرده است، دارد. قیمت نفت بار دیگر به دلیل ترس از کاهش عرضه، تشدید یافته و در میان همه آنها، ایران که نقشی کلیدی برای اینکه طلای سیاه به 85 دلار برسد، دارد.

تارنما ادامه داد: پس از یک دوره کوتاه عرضه بیش از حد، خبرهایی که به بازار رسیده ا‌ند که نشان می دهد قیمت نفت خام افزایشش از سر گرفته شده و تا چند هفته دیگر می‌ تواند به سطوح قابل توجهی‌ برسد.

روزنامه اینترنتی مذکور تصریح کرد: این تحلیلی است که کارشناسان بانک سوئیسی ' یو بی‌ اس' به آن اشاره دارند و می‌ گویند، به رغم اینکه برخی‌ ها، افتی که از اواسط ماه ژوئیه رخ داده را به تنش های تجاری بین آمریکا و چین نسبت می‌ دهند، واقعیت چیز دیگری است. بانک سوئیسی معتقد است که علت، عرضه موقت بیش از حد بود. روسیه، عربستان سعودی و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس در ماه ژوئن شروع به افزایش تولید خود کردند و این امر باعث افت قیمت نفت شد. یو بی‌ اس با این حال هشدار داد که وضعیت در آستانه تغییر است و این موضوع ربط بسیاری به ایران دارد. کارشناسان بانک سوئیسی معتقدند که در ماه های آینده، بشکه نفت برنت می‌ تواند به طور موقت در سایه نوسانات تولید ایران به 85 دلار برسد. /ایرنا

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵
مرگ بر ایتالیا
پسته از کیلویی ۶۵ تا ۸۵ هزار تومان به عدد دست نیافتنی ۲۸۰ هزار تومان رسیده بعد ایشون چجوری میگه قیمت ها ۵۰ تا ۷۰ درصد بالا رفته؟! نکنه ماشین حسابشون فرق میکنه؟!!!
کاهش تولیدنفت ایران باعث فشار بر مردم و رونق اقتصاد عربستان امارات وعراق وکویت و...است
نفت بشکه ای هزار دلارم بشه، تا وضع مملکت اینه هیچ گشایشی نمیشه
‏میگن قیمت کالاهای اساسی بالا نرفته. البته اگر فقط مواد مخدرو جزو کالاهای اساسی حساب کنیم میشه گفت راست میگن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل