بازدید 14437
پیمانه اقتصادی؛

از «پیشنهاد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی با هدف حمایت از قشرهای آسیب‌پذیر» تا «اقدام جدید هند برای تداوم خرید نفت ایران»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون نرخ ارز سامانه سنا، مبنای معاملات رینگ صادراتی بورس کالا، شاخص کل بورس ۱.۱۸ درصد رشد کرد، کنترل روند صعودی قیمت نفت با افزایش تولید اوپک، جهش شدید میانگین هفتگی قیمت سبد نفتی اوپک، ارز مجازی ونزوئلا بدون مشتری ماند، کم‌تحرکی «تسه»ها نزدیک پایان فصل رونق، تصمیم‎گیری درباره افزایش قیمت خودرو به تعویق افتاد و خیز هوندا برای بازار چین را در بر دارد.
کد خبر: ۸۳۰۷۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۱ 04 September 2018

از «پیشنهاد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی با هدف حمایت از اقشار آسیب‌پذیر» تا «اقدام جدید هند برای تداوم خرید نفت ایران»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون نرخ ارز سامانه سنا، مبنای معاملات رینگ صادراتی بورس کالا، شاخص کل بورس ۱.۱۸ درصد رشد کرد، کنترل روند صعودی قیمت نفت با افزایش تولید اوپک، جهش شدید میانگین هفتگی قیمت سبد نفتی اوپک، ارز مجازی ونزوئلا بدون مشتری ماند، کم‌تحرکی «تسه»ها نزدیک پایان فصل رونق، تصمیم‎گیری درباره افزایش قیمت خودرو به تعویق افتاد و خیز هوندا برای بازار چین را در بر دارد.

پیشنهاد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی با هدف حمایت از قشرهای آسیب‌پذیر

روز گذشته رئیس اتاق ایران در هفتاد و هفتمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، گفت: دستورالعمل‌های پی‌درپی، فعالان اقتصادی را دچار تردید کرده است و آنان به ‌جای اینکه با تکیه‌ بر این بخشنامه‌ها فعالیت اقتصادی خود را توسعه دهند، تا صدور بخشنامه بعدی، فعالیت خود را متوقف می‌کنند. اگر قرار است با هم به جنگ مشکلات برویم، هر روز باید شرایط بهتر از دیروز باشد؛ اما فعالان اقتصادی هر شب دعا می کنند که فردا صبح با یک معضل جدید روبه رو نشوند. این معضل که فعالان اقتصادی روز بعد با چه دستورالعمل جدید یا مشکل دیگری روبه رو می‌شوند، فکر و ذهن افراد را به شدت درگیر کرده است. اشکال این است که به جای مسئولان، افراد غیرمسئول تصمیم می گیرند و هر کسی متناسب با وظایف میدان عمل ندارد، بنابراین استدعا داریم که در چارچوب وظایف، هرکسی کار خود را انجام دهد و پاسخگوی اقداماتش باشد. شافعی با بیان این که سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی پاسخگوی اوضاع کنونی نیست، پیشنهاد داد تا میزان این سرمایه اصلاح شود. به اعتقاد رئیس اتاق ایران، بنگاه‌های تولیدی حداقل سه برابر گذشته نیازمند سرمایه در گردش هستند. به نقل از گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، شافعی با اشاره به این موضوع که تخصیص ارز 4200 تومانی به نفع افراد برخوردار و پولدارتر است تا قشرهای آسیب‌پذیر، پیشنهاد داد تا تخصیص ارز به این شیوه حذف و به ‌جای آن یارانه نقدی به قشرهای آسیب‌پذیر پرداخت شود.

نرخ ارز سامانه سنا مبنای معاملات رینگ صادراتی بورس کالا

تمامی معاملات بورس کالا در رینگ صادراتی این بازار از امروز سه شنبه سیزدهم شهریور ماه 97 بر مبنای نرخ ارز خرید سامانه سنا محاسبه خواهد شد. نرخ هر یورو در این سامانه برای روز دوشنبه معادل با 13 هزار تومان درج شده بود. بورس کالا پیرامون تغییر سقف نوسان قیمت فرآورده‌های نفتی در این بازار نیز گفته است: تعیین قیمت پایه فرآورده‌های نفتی طبق روال گذشته و بدون تغییر انجام خواهد شد. بر این اساس دامنه نوسان قیمت برای قیمت‌های پیشنهادی بالاتر باز است. باز شدن سقف دامنه نوسان قیمت در بازار مفتول مس بورس کالا طی روزهای اخیر باعث شد تا قیمت این محصول 48 درصد بالاتر از قیمت پایه اعلام شده بر مبنای ارز 4200 تومانی کشف شود.

شاخص کل بورس ۱.۱۸ درصد رشد کرد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه، با افزایش 1581 واحدی معادل 1.18 درصد به رقم 135 هزار و 257 واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش 452 واحدی معادل 1.16 درصد به رقم 39 هزار و 553 واحد رسید. شاخص کل هم وزن بر خلاف روز قبل، با رشد 96 واحدی معادل 0.45 درصد، عدد 21 هزار و 725 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 62 واحدی معادل 0.41 درصد به رقم 15 هزار و 365 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 1965 واحد افزایش معادل 1.38 درصد را رقم زد و به سطح 144 هزار و 361 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 1524 واحد افزایش معادل 1.56 درصد به رقم 99 هزار و 431 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 1424 واحد افزایش معادل 0.53 درصد همراه بود و عدد 270 هزار و 415 واحد را به نمایش گذاشت.

از «پیشنهاد حذف ارز 4200 تومانی با هدف حمایت از اقشار آسیب‌پذیر» تا «اقدام جدید هند برای تداوم خرید نفت ایران»

افت سهام بازار‌های آسیایی در پی افزایش نگرانی‌های جنگ تجاری آمریکا و چین

ارزش سهام آسیا در حالی روز دوشنبه برای سومین دور پیاپی کاهش یافت که نگرانی‌ها در مورد جنگ تجاری بین آمریکا و چین و بی ثباتی اخیر در کاهش ارزش پول اقتصاد‌های نوظهور شدت گرفته است. به نقل از گزارش روز دوشنبه رویترز، شاخص MSCI آسیا اقیانوسیه که بزرگترین شاخص سهام آسیایی خارج از ژاپن محسوب می‌شود 0.7 درصد کاهش یافت؛ ارزش سهام شاخص نیکی ژاپن نیز با افت حدودا نیم درصدی روبه رو شد. سهام بورس شانگهای که یک بار با سقوط 5.3 درصدی دستخوش جنگ تجاری شده بود، دیروز با 0.9 درصد کاهش به 2700 واحد رسید، که این کاهش در دوسال و نیم اخیر بی‌سابقه است.

کنترل روند صعودی قیمت نفت با افزایش تولید اوپک

در آستانه اجرای تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، نگرانی‌ها درباره کاهش صادرات این کشور، قیمت نفت روز دوشنبه در بازارهای جهانی شاهد افزایش بود. هرچند روند این سربالایی با افزایش ذخایر اوپک به طور موقت متوقف شد. به نقل از گزارش دوشنبه رویترز، قیمت هر بشکه نفت برنت، با 45 سنت افزایش به 78 دلار و 9 سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا نیز با رشد 15 سنتی به ۶۹ دلار و 95 سنت رسید. شرایط اخیر بازار، برگ جدیدی از نگرانی‌ها حول عرضه و تقاضا را رقم زده به شکلی که هر دو شاخص طی دو هفته اخیر شاهد رشد چشمگیری بوده‌اند و قیمت نفت برنت در کمتر از نیم ماه 10 درصد افزایش یافته است.

جهش شدید میانگین هفتگی قیمت سبد نفتی اوپک

میانگین هفتگی سبد نفتی اوپک در هفته گذشته افزایشی شدید را تجربه کرد و به نزدیک ۷۵ دلار رسید. به نقل از پایگاه اینترنتی دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، میانگین قیمت سبد نفتی اوپک در هفته گذشته به ۷۴ دلار و ۹۶ سنت برای هر بشکه رسید. میانگین قیمت این شاخص در هفته پیش از آن، ۷۲ دلار و ۹ سنت بود. همچنین قیمت سبد نفتی اوپک در روز جمعه (۹ شهریور ماه) به ۷۵ دلار و ۷۴ سنت رسید.

به گزارش شانا ،سبد نفتی اوپک شامل ۱۵ نوع نفت خام اعضای این سازمان از جمله مخلوط الجزایر، گیراسول آنگولا، جنو جمهوری کنگو (کنگو برازاویل)، اورینته اکوادور، زافیرو گینه استوایی، سبک رابی گابون، سنگین ایران، سبک بصره، صادراتی کویت، السدر لیبی، سبک بونی نیجریه، مارین قطر، سبک عربی عربستان، موربان امارات و مری ونزوئلاست.

ارز مجازی ونزوئلا بدون مشتری ماند

علی رغم ادعای مقامات ونزوئلا، بررسی‌ها نشان می‌دهد کسی حاضر به سرمایه گذاری در پترو نیست و هیچ کس نیز نمی‌تواند از آن استفاده خاصی کند. به نقل از رویترز، پترو باعث ایجاد مباحث گسترده‌ای در بین متخصصان ارز مجازی شده است. برخی بر این باورند که ارزهای مجازی نظیر پترو می‌توانند ابزاری برای دور زدن تحریم‌های مالی و اقتصادی باشند و برخی نیز معتقدند که معرفی این ارز توسط دولت ونزوئلا صرفا برای کسب درآمدهای جدید و یک کلاهبرداری است. 

رویترز گفته است، در بررسی چهار ماهه خود از ونزوئلا، هیچ استفاده کننده‌ای از پترو را پیدا نکرده است، ضمن آن که پشتوانه‌ای برای کسی که بخواهد این ارز را بفروشد و یا مایل به سرمایه‌گذاری در پترو باشد نیز یافت نشده است. علاوه بر این، دولت سوسیالیست این کشور به رهبری نیکلاس مادورو تاکنون هیچ گزارشی از میزان پیشرفت در روند ارزهای مجازی خود ارائه نکرده است. به رغم ادعای مادورو مبنی بر سرمایه‌گذاری ۳.۳ میلیارد دلاری سرمایه‌گذاران خارجی در پترو، یک منبع آگاه دولتی این کشور گفته است که این ارز مجازی هنوز آماده استفاده نیست.

کم‌تحرکی «تسه»ها نزدیک پایان فصل رونق

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵ (تسه۹۵۱۲) با رشد ۲/ ۰ درصدی به قیمت ۶۴ هزار و ۶۷۳ تومان معامله شدند. در تیر و مرداد نیز با وجود قرار داشتن در فصل اوج تقاضای مسکن، به ترتیب افت ۳/ ۳ درصدی و ۹/ ۱ درصدی قیمت «تسه»ها رقم خورد و کم‌نوسانی «تسه»ها در شهریور را شاهد هستیم. پایین بودن قدرت خرید متقاضیان با رشد ۱/ ۶۲ درصدی میانگین قیمت مسکنتهران در مرداد نسبت به سال گذشته و سطح پایین پوشش وام مسکن (سقف ۱۸۰ میلیون تومانی وام صندوق یکم بانک مسکن، میانگین قیمت در سطح ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هر متر مربع در ۵ ماه اول ۹۷) فشار را بر تقاضا حفظ کرده است. جهش قیمت نهاده‌های تولید و افزایش نرخ ارز، گزارش «دنیای اقتصاد» از کاهش ساخت‌ و ساز در ماه‌های اخیر دورنمای بازگشت مسکن به رکود را تقویت کرده است.

خیز هوندا برای بازار چین

به گفته یوسوک هاسگاوا، معاون مدیر‌کل شرکت هونداموتور این خودروساز قصد دارد تا سهم صادرات محصولات خود به چین را به طرز چشمگیری افزایش دهد. او تأکید کرد که براساس چشم‌انداز جهانی هوندا که سال گذشته به‌ تصویب رسید، این شرکت تلاش می‌کند تا جای پای خود را در چین، بزرگ‌ترین بازار مصرفی خودرو محکم کند. به نقل از دنیای اقتصاد، در این راستا ارتقای ظرفیت و توانایی این خودروساز در زمینه‌های نرم‌افزاری، خودروهای خودران، برقی و هیبریدی ضروری است. مدیران هوندا همچنین از همکاری با یک شرکت چینی فعال در زمینه نقشه‌خوانی و جی‌پی‌اس خبر داده‌اند تا زمینه ساخت نسل آینده سیستم‌های اطلاعاتی خودرو فراهم شود. هاسگاوا اعلام‌ کرد، اکنون هوندا تمرکز خود را در چین بر توسعه و ساخت خودروهای برقی نهاده‌است و ممکن است این خودروها در اواخر سال‌جاری به سطح تولید انبوه برسند. مقامات هوندا معتقدند که با برقی کردن خودروهای خود می‌توانند کسب‌و‌کار این شرکت را ارتقا دهند.

احتمال تثبیت قیمت فروش نفت عربستان به آسیا

رویترز گزارش داد: چند منبع بازرگانی روز دوشنبه، دوازدهم شهریور ماه اعلام کردند: انتظار می‌رود عربستان در ماه اکتبر امسال قیمت رسمی فروش نفت به بازار آسیا را تا حد زیادی ثابت نگه دارد تا توان رقابتی خود با دیگر عرضه‌کنندگان را حفظ کند. در دو ماه گذشته، عربستان قیمت رسمی فروش نفت خام نوع سبک عربی را برای مشتریان آسیایی کاهش داده بود. افزایش صادرات نفت از سوی روسیه و کشورهای خاورمیانه در کنار محموله‌های دست به دست شده از سوی اروپا و آمریکا سبب شده است عرضه نفت، به‌ویژه انواع نفت خام سبک، در بازار آسیا بالا باشد. یک منبع در یک پالایشگر در شمال آسیا گفت: محاسبات براساس سازوکار قیمت‌گذاری عربستان، نشان‌دهنده احتمال افزایش قیمت است، اما با توجه به این‌که محموله‌های نفت خام زیادی از مناطق دیگر ارسال می‌شود، انتظار داریم عربستان قیمت‌ها را کاهش دهد، یا ثابت نگه دارد تا توان رقابت خود را حفظ کند. /شانا

تورم ترکیه به 18 درصد نزدیک شد

روزنامه حریت نوشت: بنا به آمار رسمی که دیروز منتشر شد، نرخ تورم سالیانه در ترکیه به نزدیک 18 درصد رسیده است. بر اساس بررسی‌های انجام شده، نرخ تورم مصرف کننده در ماه آگوست سال گذشته 17.9 درصد رشد داشته است. دفتر آمار دولتی ترکیه اعلام کرد، این رقم در ماه جولای 15.85 درصد بود و از طرفی نرخ تورم از میزان مورد انتظار بیشتر بوده است. به طور کلی رسیدن نرخ تورم در ترکیه به رقم نزدیک 18 درصد طی 18 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. بیشترین افزایش قیمت مصرف کننده در ترکیه مربوط به بخش حمل و نقل با 27.13 درصد و بخش مواد غذایی با 19.75 درصد بوده است. تورم ماهانه در ترکیه نیز شاهد افزایش حدود 6 درصدی قیمت خدمات و کالاهای گوناگون بوده و لوازم منزل نیز 4.56 درصد و حمل و نقل 4.45 درصد بوده است. بنا به یک آمار دیگر ارائه شده از سوی دفتر آمار ترکیه تورم تولید کننده در این کشور به 32.13 درصد رسیده است. کاهش ارزش لیر در برابر دلار و افزایش نرخ تورم شرایط بحرانی را برای اقتصاد ترکیه ایجاد کرده است.

تصمیم‎گیری درباره افزایش قیمت خودرو به تعویق افتاد

یک عضو شورای رقابت در رابطه با جلسه دیروز شورای رقابت که به منظور بررسی قیمت خودرو تشکیل شده بود، اظهار داشت: این جلسه با حضور مدیران عامل دو شرکت خودروساز برگزار و سوالات اعضا در مورد دلایل افت تولید، فروش و حتی ابهامات احتکار خودرو مطرح شد. ولی ملکی در گفت وگو تسنیم، با بیان اینکه خودروسازان در این جلسه توضیحاتی را در مورد این موضوعات مطرح کردند، افزود: یکی از استدلال های خودروسازان در افزایش قیمت و هزینه تولید، رشد نرخ ارز بود و معتقد بودند، با افزایش قیمت مواد اولیه داخلی و نرخ ارز فروش خودرو با قیمت‌های فعلی برای آنها به صرفه نیست. این عضو شورای رقابت اضافه کرد: خودروسازان احتکار خودرو را هم به صرفه ندانسته و اعلام کردند، روزانه بیش از 2 هزار خودرو تولید می‌کنند که احتکار این رقم اصلا منطقی نیست؛ البته تعدادی از خودروها در انبار شرکت ها به دلیل کمبود قطعه قرار دارند که در صدد تأمین قطعات و عرضه آنها در سطح بازار هستند. ملکی با اعلام اینکه در پایان این جلسه قرار شد شورای رقابت با ارسال نامه‌ای به بانک مرکزی نرخ تورم بخشی 5 ماهه نخست امسال را دریافت کند، گفت: البته در این جلسه خودروسازان لیستی از افزایش هزینه های خود به شورا ارائه کردند اما جمع بندی قیمت خودرو در شورا به دریافت نرخ تورم بخشی از بانک مرکزی موکول شد. وی تصریح کرد: پس از دریافت نرخ تورم بخشی پنج ماهه نخست امسال شورای رقابت با دریافت جزئیات قیمت تمام محصولات در مورد تغییرات قیمت خودرو تصمیم گیری خواهد کرد.

اقدام جدید هند برای تداوم خرید نفت ایران

خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی نوشت، دولت هند در راستای تداوم واردات نفت از ایران، به شرکت های پالایشگاهی خود اجازه می دهد که از نفتکش ها و بیمه های ایرانی برای واردات نفت استفاده کنند. رویترز در این گزارش به نقل از منابع آگاه خبر داد پس از آنکه «شرکت کشیرانی هند» همکاری خود با ایران را به دلیل ترس از تحریم های آمریکا قطع کرد، دولت هند اجازه استفاده از نفتکش ها و بیمه های ایرانی را به شرکت های نفتی خود می دهد. بر اساس این گزارش، این تلاش دهلی نو به دنبال آن روی می دهد که خریداران چینی، انتقال نفت خریداری شده از ایران را به کشتی های متعلق به «شرکت ملی نفتکش ایران» واگذار کردند. به نوشته رویترز، این اقدام چین و هند که بزرگترین خریداران نفت ایران هستند نشان می دهد که اعمال تحریم های نفتی آمریکا از ماه نوامبر (آبان ماه) در قطع کامل ارتباط ایران با بازار جهانی نفت ناموفق خواهد بود. به نقل از ایرنا، شرکت های نفتی دولتی هند که در واردات ماه ژوئیه رکورد خرید روزانه 768 هزار بشکه نفت از ایران را ثبت کردند، برنامه ریزی کرده اند که واردات نفت از ایران را در مابقی سال 2018 و سال 2019 به دو برابر افزایش دهند. در حالی که شرکت های نفتی دولت هند برای سودرسانی به شرکت های کشتیرانی و بیمه این کشور براساس قانون تنها مجاز به خرید نفت «تحویل روی عرشه» هستند، مقام دولتی هند گفت، دهلی نو این اجازه را به شرکت های خود داده است که از شرکت های کشتیرانی و بیمه ایرانی استفاده کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۷
خودتون تحلیل ارزیتون رو قبول دارید؟!
پاسخ ها
استاد اقتصاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
درسته. ضمنا باید دولت به جای حقوق سکه و نیم سکه بدهد تا نقدینگی وارد بازار نشود .
"... با هدف حمایت از اقشار آسیب‌پذیر"
مسخره ترین چیزی که گفته اند
به اسامی مختلف،
فعال اقتصادی = قشر آسیب پذیر
در این حد فاجعه
چرا از دو نفر اقتصاد دان استفاده نمیکنن با نصیحت و پند و اندرز و موعظه که مسائل حل نمیشه میشه؟
دلار در بازار شده ۱۴۰۰۰ تومان و مردم به فلاکت افتاده اند . و بازاری ها که متعرض بوده اند برای دلار ۹ هزار تومانی حالا سکوت اختیار کرده اند . زندگی افراد نابود شده تازه دم از حذف دلار ۴۲۰۰ میکنید ..... . هیچ جای دنیا چنین تجربه ای به خود ندیده جز ایران و ونزوئلا و چند کشور فلاکت زده . ثروت مردم دود شده رفته آینده همه سیاه شده .
دلار اصلا باید قیمت برگرده به ۴۲۰۰ نه حذف آن و به تاریخ پیوست آن مگر حقوق افراد ۴ برابر شده که این چنین فرمایشاتی می فرمائید .دیگه این نان و آب از ما نگیرید . دیگه طاقت نداریم ... ایرانی هرروز بدتر دیروز ....
ا تخصیص ارز به این شیوه حذف و به‌جای آن یارانه نقدی به اقشار آسیب‌پذیر پرداخت شود.


ما هم قبول داریم یاران نقدی بدن اما به دلار. زمانی یارانه 45 هزارتومانی ما 20 30 دلار بود اما الان 4.5 دلار.
خوب ارز دولتی حذف بشه آون وقت اون قشر کارگر و کارمند له نمیشه به نظر شما؟؟؟ فکر میکنم دولت خوشش آمده از فروش ارز آزاد .خوب کاسبی میکنه. .....
اقای شافعی و همکارانشان هر روز بر طبل کرانی دلار کوبیدند تا مملکت به اینروز افتاد حالا دنبال قطع کردن دلار ۴۲۰۰ تومانی هستند کی از بیچاره کردن ملت راضی میشید این چه منطق بی پایه ایست که ثروتمندان از دلار ۴۲۰۰ بیشتر منتفع میشوند هرچند قیمت واقعی دلار حتی ۴۲۰۰ تومان هم نیست ولی اقای شافعی با فرمول علمی و اقتصادی و مستند قیمت دلار را اعلام بفرمایند
منظور از قشر آسیب پذیر مردم نیستند
"تخصیص ارز 4200 تومانی به نفع افراد برخوردار و پولدارتر است تا اقشار آسیب‌پذیر، پیشنهاد داد تا تخصیص ارز به این شیوه حذف و به‌جای آن یارانه نقدی به اقشار آسیب‌پذیر پرداخت شود."

اولا دولت (و اخیرا رئیس جمهور در مجلس) میگویند ارزش واقعی دلار همین 4200 است بنابراین اگه دولت با این نرخ به مردم چیزی میده لطفی نکرده ضمن اینکه همین 4200 هم نسبت به پارسال رشد کمی نداشته

ثانیا نه که خیلی تجربه خوبی در پرداخت یارانه داشتین دوباره میخواین به یه نحو دیگه اونو تکرار کنین این کار باعث افزایش نقدینگی بیشتر و افزایش بیشتر قیمتها میشود که برای اقشار آسیب‌پذیر فایده ای ندارد (یعنی هرچی یارانه بگیرند باید بدن برای افزایش قیمت)

ثالثا چطوری میخواین تشخیص بدین چه کسی مستحق یارانه است؟ در همین یارانه ای که الان پرداخت میشه به خیلی ها ظلم شده (الان من خانواده ای را میشناسم خانه میلیاردی داره ماشین 400 میلیونی داره درآمد بالایی هم داره ولی یارانه میگیره در عوض افراد خیلی ضعیفت تر هم هستند که یارانه شون قطع شده اعتراضشون هم به جایی نرسیده)

....
ای بابا همین حالا تورم ما داره ۲۰۰ درصد را تجربه میکنه اخه ای مسلمون این چه وضعیه دلار رسید ۱۳ هزارتومان سکه ۴۶۰۰ را رد کرد چه کسی باید جواب بده رییس بانک مرکزی گفته ارزهای بانک مرکزی ناموس بانک مرکزیه پس پول ملی ما چیه باید چوب بی ناموسی بهش بزنیم من نه اصلاح طلبم ونه اصولگرا و نه سلطنت طلب و غیره من یک ایرانی هستم و ارزوی ایرانی اباد و ازاد و اقتصادی سالم و شکوفا را دارم
بیمه های ایرانی از پس بیمه نفتکشها بر میان ؟
اقتصاد ازاد با این همه رانت معنی ندارد دولت کالاهای مصرفی اساسی ولوازم تولیدی داخلی را دراختیار بگیرد وهوشمندانه توزیع کند همه کالاهایی که با ارز دولتی حتی ده درصد ان تهیه شود نباید ازاد باشد حتی خبرش نصف حباب قیمت را خواهد شکست
راه حلش اینه دولت درآمد نفتی رو به قیمت روز بین مردم تقسیم کنه و هزینه هاشو مثل کشور های اروپایی از طریق مالیات بدست بیاره اینجوری فسادی هم شکل نمیگیره چون دیگه دلاری دست دولت نیست و مردم هم با توجه به امکاناتی که بهشون داده میشه مالیات میدن و اینجوری کسی که تو روستای دور افتاده هیچ امکاناتی نداره به حقش میرسه
گرچه عمرا اینکار رو انجام بدن
خدابه دادمون برسه دولت میخوادازماحمایت بکنه
وقتی داشتن سبدکالا میدادن من تویک کارگاه کوچک کارمیکردم بادستمزد بخورونمیر بیمه ام نکرده بود ازروناچاری کارمیکردیم به صاحب کارگاه سبدکالا دادن به ماکارگرهاندادن شماها لطف کنیدبه فکرقشراسیب پذیرنباشیدماخودمون به فکرخودمون هستیم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار