بازدید 13116
پیمانه اقتصادی؛

از «پیشی گرفتن رشد قیمت شانه و کارتن از تخم مرغ» تا «فراخوان هزاران خودرو با نقص فنی در سوئیچ و استارت»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون حذف دلار از مبادلات تجاری ایران و عراق، عقب گرد شاخص کل بورس تهران در شروع هفته، تورم تولیدکننده در فصل بهار به ۱۶.۸ درصد رسید، ذخایر ارزی ناموس بانک مرکزی است، تولید نفت اوپک در ماه اوت به بالاترین حد ۲۰۱۸ رسید، دست رد ترکیه به سینه صندوق بین‌المللی پول و خودداری فروشندگان از فروش لوازم خانگی را در بر دارد.
کد خبر: ۸۳۰۰۷۸
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۶ 02 September 2018

از «پیشی گرفتن رشد قیمت شانه و کارتن از تخم مرغ» تا «فراخوان هزاران خودرو با نقص فنی در سوئیچ و استارت»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون حذف دلار از مبادلات تجاری ایران و عراق، عقب گرد شاخص کل بورس تهران در شروع هفته، تورم تولیدکننده در فصل بهار به ۱۶.۸ درصد رسید، ذخایر ارزی ناموس بانک مرکزی است، تولید نفت اوپک در ماه اوت به بالاترین حد ۲۰۱۸ رسید، دست رد ترکیه به سینه صندوق بین‌المللی پول و خودداری فروشندگان از فروش لوازم خانگی را در بر دارد.

حذف دلار از مبادلات تجاری ایران و عراق

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره چگونگی مبادله پول بین ایران و عراق گفت: معاملات دلاری بین ایران و عراق حذف شده و بیشتر مبادلات با ارزهای یورو، ریال و دینار عراق انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد، بخش دیگری از مبادلات بین صادرکنندگان ایرانی با تجار عراقی به شکل تهاتر کالا یا توافقی است. عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی در پاسخ به این که چه میزان از مبادلات تجاری ایران و عراق از طریق سیستم بانکی انجام می شود، اظهار داشت: با وجود حجم ۸ میلیارد دلاری تجارت بین ایران و عراق، انتقال پول بین دو کشور از طریق بانک ها بسیار کم است. آل اسحاق به بیان موانع هر دو طرف برای تاسیس بانک مشترک پرداخت و گفت: حل مسائل بانکی باید جزء اولویت های اصلی اقتصاد ایران باشد زیرا در بدترین شرایط ۸ میلیارد دلار صادرات به عراق داریم.وی در گفتگو با ایبِنا، عراق را دومین کشور از نظر تجاری با ایران بعد از چین عنوان کرد و توضیح داد: صادرات ایران به عراق بسیار متفاوت از صادرات به چین است زیرا بیشتر صادرات ایران به چین را محصولات پتروشیمی تشکیل می دهد ولی تجار ایرانی از رب گوجه فرنگی تا مصالح ساختمانی به عراق صادر می کنند که اشتغال زایی بالایی دارد.

پیشی گرفتن رشد قیمت شانه و کارتن از تخم مرغ

تولیدکنندگان تخم مرغ می گویند قیمت این محصول در هفته های گذشته حدود 40 تا 45 درصد افزایش یافت اما امروز آنان بیش از آنکه نگران تولید باشند باید برای تامین شانه و کارتن بسته بندی هزینه کنند. سالیانه 930 هزار تن تخم مرغ در کشور تولید می شود که در سال های اخیر به خودکفایی در تولید این محصول منجر شد؛ اما پارسال با شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نزدیک 25 میلیون قطعه مرغ تخمگذار در 567 واحد مرغداری از 20 استان کشور معدوم شد. در پی این اتفاق، قیمت هر عدد تخم مرغ از 300 تا 400 تومان و هر شانه 2 کیلوگرمی از 9 هزار تا 11 هزار تومان، به هر عدد 700 تومان و هر شانه دو کیلوگرمی 21 هزار تومان در ماه های آذر و دی پارسال رسید. دولت برای تنظیم بازار مجوز واردات تخم مرغ از ترکیه را صادر کرد تا قیمت این محصول را متعادل نگه دارد. شرکت پشتیبانی امور دام کشور پارسال حدود 10 هزار تن تخم مرغ به بازار عرضه کرد.

از «پیشی گرفتن رشد قیمت شانه و کارتن از تخم مرغ» تا «فراخوان هزاران خودرو با نقص فنی در سوئیچ و استارت»

در این پیوند، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران تخمگذار کشور روز شنبه به ایرنا گفت: در سه هفته گذشته قیمت شانه و کارتن تخم مرغ حدود 300 درصد یا سه برابر رشد کرد. به گفته وی، پیش از این نرخ هر شانه 30 تایی تخم مرغ 100 تا 150 تومان و هر کارتن یک هزار تومان بود؛ اما اکنون هر شانه 300تومان و کارتن دو هزار و 500 تا سه هزار تومان به فروش می رسد که بر قیمت تمام شده محصول نهایی موثر است. رضا ترکاشوند ادامه داد: افزایش نرخ شانه و کارتن روی هر کیلوگرم تخم مرغ 250 تومان افزایش قیمت را سبب می شود. به گفته وی، اکنون قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ در مرغداری ها 7300 تا 7500 تومان و هر شانه 30 تایی 15 هزار تا 16 هزار تومان در میادین میوه و تره بار است که نشان می دهد روند قیمتی این محصول کاهشی نیست، زیرا پیش از این میادین این محصول را به قیمت تنظیم بازاری عرضه می کردند اما اکنون این قیمت در میادین نیز واقعی شده است.

یک میوه شش بار دست به دست می‌شود

سخنگوی تعزیرات حکومتی حجم تخلف بازار میوه و تره‌بار را در کشور بالا عنوان کرد و گفت: متأسفانه با وجود این، حجم کمی پرونده تخلف از سوی اتحادیه‌های مرتبط به سازمان تعزیرات جهت رسیدگی و برخورد قانونی ارجاع می‌شود. وی افزود: ارجاع کمتر از یک‌هزار و 500 فقره پرونده گرانفروشی به تعزیرات حکومتی از ابتدای سال تا پایان مرداد ماه شاهدی صادق بر این مدعاست. سید یاسر رایگانی در ادامه ضمن اشاره به اینکه ناهماهنگی در بحث عرضه میوه همیشه در کشور مطرح بوده است، اظهار داشت: در حال حاضر افزایش قیمت میوه‌های وارداتی متأثر از تلاطم بازار ارز و عامل گرانی میوه‌های داخلی بحث دلالی و واسطه‌گری است. سخنگوی تعزیرات حکومتی گفت: متأسفانه یک نوع میوه در میادین میوه و تره‌بار شش بار دست به دست می‌شود تا به دست مغازه‌دار جهت عرضه به مصرف کنندگان واقعی برسد. وی ابراز کرد: برای مثال هر کیلو گلابی درجه یک در استان گیلان 10 هزار تومان و همین میوه در سطح عرضه معمولی برای شهروندان تهرانی به ‌ازای هرکیلو 28 تا 32 هزار تومان است. به نقل از تسنیم، رایگانی بیان داشت: کسانی در میادین میوه و تره‌بار سود اصلی را می‌برند که شاید غرفه هم اجاره نمی‌کنند بلکه کار این افراد بیشتر به ‌صورت سیار است.

عقبگرد شاخص کل بورس تهران در شروع هفته

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه، با کاهش 1362 واحدی معادل 0.99 درصد به رقم 136 هزار و 109 واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش 398 واحدی معادل 0.99 درصد به رقم 39 هزار و 812 واحد رسید. شاخص کل هم وزن همانند روزهای قبل، با رشد 305 واحدی معادل 1.43 درصد، عدد 21 هزار و 660 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 215 واحدی معادل 1.43 درصد به رقم 15 هزار و 325 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 1233 واحد کاهش معادل 0.84 درصد را رقم زد و به سطح 145 هزار و 165 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 1258 واحد کاهش معادل 1.24 درصد به رقم 100 هزار و 33 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 1490 واحد کاهش معادل 0.54 درصد همراه بود و عدد 272 هزار و 235 واحد را به نمایش گذاشت.

از «حذف دلار از مبادلات تجاری ایران و عراق» تا «فراخوان هزاران خودرو با نقص فنی در سوئیچ و استارت»

تورم تولیدکننده در فصل بهار به 16.8 درصد رسید

مرکز آمار ایران اعلام کرد: درصد تغییرات میانگین شاخص کل قیمت تولیدکننده در چهار فصل منتهی به فصل بهار سال ١٣٩٧ نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم تولیدکننده) معادل ١٦,٨ درصد بوده که نسبت به تورم چهار فصل منتهی به فصل زمستان سال ١٣٩٦ (١٢.٩ درصد) افزایش داشته ­است. جزئیات بیشتر

همتی: ذخایر ارزی ناموس بانک مرکزی است

عبدالناصر همتی در بیست و نهمین همایش بانکداری اسلامی عمده اظهاراتش را به جلسه اخیر مقام معظم رهبری و هیأت وزیران اختصاص داد و با اشاره به شرایط موجود ارزی گفت، این فضا محصول ناترازی عمیق سیستم بانکی و رشد نقدینگی و اصرار برای ادامه آن است. اگر این روند به بی برنامگی‌های سیستم ارزی اضافه شود عامل اثرگذار شرایط موجود است. وی با بیان اینکه با «فشاری که آمریکا در حوزه ارزی و نقل و انتقال برای ما داشت درست نبود خود را در تله سیاست این کشور قرار دهیم»، گفت: در این شرایط ارز تک نرخی نمی‌توانست کارایی داشته و موفق باشد، از این روی، سیاست ارزی تغییر کرد. رئیس کل بانک مرکزی با تأکید بر اینکه ذخایر ارزی ناموس بانک مرکزی است و با سیاستی که در حال اجرا داریم بتوانیم آن را حفظ و افزوده کنیم. گفت: هدف اصلی عدم استفاده از ارز بانک مرکزی برای کنترل بازار است و تا حد ممکن این کار را نخواهیم کرد، از ارز نفتی فقط برای تأمین کالای اساسی استفاده خواهد شد، مگر در شرایط خاص. این در حالی است که سالانه حدود ۴۰ میلیارد دلار ارز ناشی از صادرات غیرنفتی وجود دارد که می‌تواند برای تامین بازار کافی باشد. /ایسنا

تولید نفت اوپک در ماه اوت به بالاترین حد ۲۰۱۸ رسید

نظرسنجی از کارشناسان نشان داد، در ماه اوت سال ۲۰۱۸ میلادی به بالاترین حد در این سال رسید. به گزارش رویترز از لندن، نظرسنجی این خبرگزاری نشان داد که در ماه اکتبر امسال، میانگین تولید روزانه نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به ۳۲ میلیون و ۷۹۰ هزار بشکه رسید که ۲۲۰ هزار بشکه نسبت به ماه ژوئن بالاتر است. با این همه، پایبندی اوپک به سقف تولید تعیین شده در توافق جهانی کاهش تولید نفت، همچنان ۱۲۰ درصد بوده است، زیرا افزایش تولید برخی اعضای اوپک برای جبران افت تولید ایران، ونزوئلا و آنگلولا کافی نبوده است. در ماه اوت امسال، لیبی و عراق بیشترین رشد تولید را تجربه کردند. شایان یادآوری است که رشد تولید نفت اوپک در ماه ژوئن، تا حدی ناشی از پیوستن کنگو به این سازمان بوده است. بدون در نظر گرفتن تولید نفت کنگو، مجموع تولید نفت اعضای اوپک در ماه اوت، ۳۱۰ هزار بشکه در روز کمتر از سقف تولید تعیین شده این سازمان بود.

خودداری فروشندگان از فروش لوازم خانگی

یکی از اصلی‌ترین مشکلات صنف فروشندگان لوازم خانگی در دو یا سه سال گذشته رکود بازار بود، اما امسال این بازار با افزایش قیمت ارز وارد فاز جدیدی شد و التهابات بسیاری را پشت سر گذاشت. به طوری که بازار لوازم خانگی در اواخر فروردین ماه امسال بلافاصله به التهابات ارزی واکنش نشان داد و تولید‌کنندگان و عرضه‌کنندگان لوازم خانگی از عرضه کالا به بازار خودداری کردند و بالاخره زمانی شروع به عرضه لوازم خانگی به بازار کردند که بدون دریافت مجوز از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان قیمت‌ها را افزایش دادند. این گزارش می‌افزاید: البته تا اینجا روی خوش ماجرا بود زیرا بالاخره شرکت‌های تولید کننده لوازم خانگی با افزایش خودسرانه قیمت‌ها که بخشی از آن ناشی از عدم نظارت سازمان‌های مربوطه و مسئولین از جمله سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان است عرضه لوازم خانگی را به بازار آغاز کردند و مردم هم می‌توانستند مایحتاج خود را از این بازار آشفته تأمین کنند.

به نقل از فارس، اما در دو ماه اخیر بازار لوازم خاگی وارد فاز جدیدتری شد یعنی عدم وجود کالا در بازار است، به گونه ای که در حال حاضر نمایندگی‌های دو شرکت بزرگ لوازم خانگی ال جی و سامسونگ لوازم خانگی در بازار عرضه نمی‌کنند.

دست رد ترکیه به سینه صندوق بین‌المللی پول

جمیل ارتم مشاور رجب طیب اردوغان در روزنامه ملیت ترکیه نوشت: ترکیه در یک مقطع حساس اقتصادی و مالی قرار دارد و یک بسته اصلاح ساختاری، ضروری‌تر از از یک برنامه اقتصادی میان مدت است. وی گفت اردوغان از سال ۲۰۰۸ به سلطه صندوق بین‌المللی پول بر اقتصاد ترکیه پایان داده است، سلطه‌ای که از سال ۱۹۴۷ همواره برای ترکیه تعیین تکلیف می‌کرد. در ادامه این مقاله آمده است: بین سال‌های ۱۹۴۷ تا ۲۰۰۸، سیاست اقتصادی به جای اولویت بخشی به منافع ملی، متمرکز بر بازپرداخت بدهی خارجی و وابستگی به واردات بود در نتیجه ترکیه دارای صنایعی شد که بدون واردات نمی‌توانستند روی پای خود بایستند.

فراخوان هزاران خودرو با نقص فنی در سوئیچ و استارت

مدتهاست فراخوان شرکت‌های خودروسازی بزرگ در گوشه و کنار جهان بعلت مشکلات و نقص های فنی بالا گرفته است و خودروسازان برتری نظیر جنرال موتورز، هیوندای موتورز و غیره برای برطرف کردن مشکلات مربوط به خودروهای خود آنها را فراخوان داده اند تا به بررسی و چک آنها بپردازند. حالا شرکت ژاپنی نیسان موتورز اعلام کرده است که ۱۵۳ هزار دستگاه خودرو در ایالات متحده آمریکا و ۱۳ هزار دستگاه نیز در کانادا احتمالا در استارت خوردن و احتراق موتور خودرو با نقص فنی و مشکل مواجه هستند که صاحبان آنها باید در اسرع وقت، به نمایندگی های مجاز این شرکت مراجعه کرده و به برطرف کردن مشکل مربوطه بپردازند. این فراخوان در ایالات متحده شامل مدل‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ از خودروهای نیسان جوک، فرانتیر، سنترا، ورسا، ورسا نوت، اِن وی، اِن وی ۲۰۰ و در کانادا نیز شامل مدل‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ خودروهای فرانتیر، میکرا، ورسا نوت، سنترا، اِن وی ۲۰۰، اِن وی ۱۵۰۰، اِن وی ۲۵۰۰ و اِن وی ۳۵۰۰ می‌شود. این نقص فنی به صورتی است که موجب می شود وضعیت سوئیچ خودرو در حین رانندگی از حالت روشن (ON ) به حالت (ACC) تغییر یابد که در نهایت موجب می شود موتور خودرو به طور ناگهانی خاموش شده و سیستم اتوماتیک کیسه های هوا (Airbags) نیز از کار بیفتد. این مشکل و نقص فنی منجر به بروز خطر تصادف و خارج شدن خودرو از کنترل راننده خواهد شد./وب سایت autoblog

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۱۱
پیشی گرفتن رشد قیمت شانه و کارتن از تخم مرغ.
تخم مرغ هایی که باعث عقیم شدن مردم میشه - قیمتش بالا میره.
پس با این حساب وای بر فرغون سازها داخلی ما کنند که هر روز باید فراخوان بدهند . گارانتی هم به زور می پذیرند.
وقتی قیمت تخم مرغ ازشانه ای 7هزارتومان به 20000تومان رسید روحانی دستوردادبه قیمت ثابت برگردد که دوروزبه قیمت 12هزارتومان رسید واکنون به بیش از22000تومان رسیده
سامسونگ وال جی هم تمام محصولات خود را از مغازه ها تخلیه وانبار کرده اند
به روحانی بگید در اقتصاد مملکت دخالت نکند
پاسخ ها
یا علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۱
برادر عزیزم شما بفرمایید چه کسی دخالت بکند بهتر است؟ وجدانا چه کسی ؟؟؟
شرکت مادیران قیمت تلویزیون ایکس ویژن 65 اینچ را از 6.5 میلیون به 9.5 و 55 اینچ را از 3.5 به 5.5 افزایش داده ، جالب اینکه این شرکت قبلا اینها را به صورت اقساط بلند مدت و با جوایز بفروش می رساند ، همه اش هم تولید اول امساله ،
واقعا نظارتی بر اینها نیست ، یا یه تلویزیون خارجی در سایتهای مختلف قیمتهای متفاوت با اختلاف 2 میلیونی وجود داره .
عمویم که بازنشسته اداره برق است ابتدای سال گذشته قطعه زمینی را که داشت به مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون فروخت تا مغازه ای بخرد ولی مورد مناسب پیدا نشد بنابر این با اضافه کردن 50 میلیون به پول زمین 1000 سکه بهار آزادی خرید تا پولش از ارزش نیفتد از قرار سکه ای یک میلیون و دویست و پنجاه هزار تومان الان تا این لحظه قیمت سکه او بالاتر از چهار میلیون است که میشود حدود دو میلیارد و دویست و پنجاه میلیون با این حساب با پولش می تواند دو مغازه بخرد
نتیجه اخلاقی : نرو کار و بگو کارچیست فقط اگر پول داری یاد بگیر چگونه سوار شوک های قیمتی که دم به دم در مملکت ما اتفاق می افتد بشو و آنگاه خواهی دید که میلیارد و سپس تیلیاردر خواهی شود
حال کی می تواند بگوید که علم بهتر است یا ثروت ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۱
چی بافتی سر هم ضرب و تقسیمت که افتضاحه . 1000 سکه خریده که با قیمت بالای 4 میلیون میشه دو میلیارد و دویست و پنجاه ملیون ؟ خخخخخخخخخخخخخ
همه چی گرون شده مهم نیست زن وبچه هامونن ازگرسنگی بمیرن بازمهم نیست ...مهم اینه که امنیت داریم
فعلا همه چیز پیش پبشی شده
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی