بازدید 10568
استاد دانشگاه انگلیس در گفتگو با اسپوتنیک:

انزوای مالی ایران توسط آمریکا منجر به ایجاد سیستم جایگزین سوئیفت توسط اروپا خواهد شد

پرفسور دانشگاه هال می گوید کمسیون اروپا در حال طراحی یک سیستم موازی با سوییفت بوده که به ایران اجازه خواهد داد تا با نظام های مالی و تسویه اروپایی ارتباط برقرار کند و از ابزار دارای پشتیبانی بانک سرمایه گذاری اروپا مبتنی بر یورو استفاده کند. علاوه بر این، این یک فرصت بزرگی برای اروپا خواهد بود تا از این سیستم موازی مالی برای ایجاد مزیت رقابتی برای اروپا استفاده کند و مبادلات مالی و تسویه ای را موازی با سوییفت انجام دهد.
کد خبر: ۸۲۸۶۹۰
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۲ 27 August 2018

انزوای مالی ایران توسط آمریکا منجر به ایجاد سیستم جایگزین سویفت توسط اروپا خواهد شدهفته پیش گروهی از نمایندگان مجلس آمریکا در نامه ای به وزارت خزانه داری این کشور خواستار این شدند که تلاش کند تا دسترسی ایران به شبکه جهانی بین بانکی سوئیفت قطع گردد.

به گزاش خبرنگار تابناک اقتصادی؛ در همین زمینه رادیو اسپوتنیک روسیه با کریستوفر بوویس، استاد دانشگاه هال انگلیس گفتگویی انجام داده که در آن پرفسور هال می گوید که فشار های آمریکا برروی اروپا برای انزوای مالی ایران در نهایت موجب این خواهد شد تا اروپا یک سیستم مالی مستقل از سوئیفت تاًسیس کند تا ایران بتواند از طریق آن با اروپا تعاملات تجاری خود را ادامه دهد.

انزوای مالی ایران توسط آمریکا منجر به ایجاد سیستم جایگزین سویفت توسط اروپا خواهد شد

متن کلی مصاحبه در ذیل می آید؛

اسپوتنیک: نظر شما درباره این پیشنهاد گروهی از نمایندگان جمهوری خواه کنگره برای قطع دسترسی ایران به شبکه سوییفت چیست؟

کریستوفر بوویس: آن ها به دنبال به حداکثر رساندن فشار و از جمله فشار دیپلملتیک هستند. آن ها همچنین فشار مجلس قانونگذاری را بر دولت به حداکثر رسانده اند تا فضای پس از خروج ترامپ از توافق هسته ای که توسط دولت قبل انجام شده بود را تحت تاًثیر قرار دهند. آن ها همچنین یک جنگ مصنوعی، یک جنگ اقتصادی را با اتحادیه اروپا به وجود آورده اند تا از این طریق به اهداف دیپلماتیک برسند.

اسپوتنیک: آیا فکر می کنید که این موضوع عملی شود؟ چرا که انجام این کار در دوران حاضر کمی دور از ذهن به نظر می رسد.

کریستوفر بوویس: به احتمال زیاد این موضوع عملی خواهد شد. دولت آمریکا و شخص دونالد ترامپ اصرار داشتند که از توافق برجام به طور کامل خارج شوند و بنابراین هر مسیر دیپلماسی و مالی ممکن را و از جمله این مسیر حاضر را به کار می برند که این مبتنی بر کارکردهای تراکنش های مالی بانک هاست و می خواهند از این طریق به اهداف خود برسند.

اسپوتنیک: ادامه این روند چگونه می تواند روابط بین ایران و آمریکا را بیش از پیش خدشه دار کند ؟ این احتمالاً اوضاع را بدتر نیز خواهد نمود، این طور نیست؟

کریستوفر بوویس: آری بدون تردید این اوضاع را وخیم تر خواهد نمود. این همچنین می تواند به بدتر شدن روابط بین اتحادیه اروپا و کشورهای این اتحادیه با دولت آمریکا بیانجامد. این یک جنگ تمام عیار اقتصادی است که نه تنها دربرگیرنده تحریم های دیپلماتیک و اقتصادی است، بلکه به روابط خصمانه مالی بین دو قاره نیز تبدیل خواهد شد.

اسپوتنیک: بر طبق گزارش ها، آلمان مشغول پیاده سازی یک سیستم پرداخت جایگزین سوییفت می باشد. آیا ممکن است که این سیستم توسط ایران برای دور زدن تحریم های آمریکا به کار برده شود؟

کریستوفر بوویس: البته. این خبر بسیار گزارش شده و درحال انجام گرفتن می باشد. کمسیون اروپا در حال طراحی یک سیستم موازی با سوییفت بوده که به ایران اجازه خواهد داد تا با نظام های مالی و تسویه اروپایی ارتباط برقرار کند و از ابزار دارای پشتیبانی بانک سرمایه گذاری اروپا مبتنی بر یورو استفاده کند. علاوه بر این، این یک فرصت بزرگی برای اروپا خواهد بود تا از این سیستم موازی مالی برای ایجاد مزیت رقابتی برای اروپا استفاده کند و مبادلات مالی و تسویه ای را موازی با سوییفت انجام دهد.

اسپوتنیک: با وجود تحریم ها علیه ایران، بسیاری از شرکت های اروپایی به دنبال راه های جایگزین برای ادامه همکاری با ایران هستند. این چه تاًثیری می تواند بر روابط واشنگتن با اروپا داشته باشد؟

کریستوفر بوویس: نتیجه این جنگ تمام عیار اقتصادی و مالی بین دو قاره خواهد بود و کار به جایی خواهد رسید که برخی اقدامات و فعالیت ها که در حالت عادی انجام می گیرند، از طریق معاهده های بین المللی تازه و یا از طریق سازمان تجارت جهانی و یا از طریق سازمان ملل حل شوند. در حال حاضر ما با یک برخورد و تنش مستقیم بین دو قاره و دو نظام مالی روبرو هستیم. نظام نظارتی مالی و از جمله سوییفت و سیستم تسویه در جهت پیشبرد اهداف دیپلماسی و اقتصادی ایالات متحده می باشد و اروپا به خوبی مشغول پاسخگویی به این تهدید ها از جانب آمریکا بوده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها