بازدید 10555
پیمانه اقتصادی؛

از «امید ترکیه به جذب سرمایه گذاران چینی» تا «مهم‌ترین کالای وارداتی ایران در پنج ماهه نخست سال»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون عبور شاخص بورس از قله ۱۴۰ هزار واحد، تقویت سهام چین با یوآن قدرتمند، میعانات گازی در صدر صادرات غیرنفتی ایران، خروج بیش از یک میلیون دلار ارز از کشور برای واردات آدامس، تحریم‌های ایران مانع کاهش قیمت نفت بیشتر شد، کاهش تولید «اوپک پلاس» فقط ۹ درصد بیش از میزان توافق بوده است، بزرگترین بانک آلمان باز هم تعدیل نیرو می‌کند و حبس مقامات به ‌خاطر آلایندگی خودروهای آلمانی را در بر دارد.
کد خبر: ۸۲۸۸۰۰
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰ 28 August 2018

از «امید ترکیه به جذب سرمایه گذاران چینی» تا «مهم‌ترین کالای وارداتی ایران در پنج ماهه نخست سال»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون عبور شاخص بورس از قله ۱۴۰ هزار واحد، تقویت سهام چین با یوآن قدرتمند، میعانات گازی در صدر صادرات غیرنفتی ایران، خروج بیش از یک میلیون دلار ارز از کشور برای واردات آدامس، تحریم‌های ایران مانع کاهش قیمت نفت بیشتر شد، کاهش تولید «اوپک پلاس» فقط ۹ درصد بیش از میزان توافق بوده است، بزرگترین بانک آلمان باز هم تعدیل نیرو می‌کند و حبس مقامات به ‌خاطر آلایندگی خودروهای آلمانی را در بر دارد.

شاخص کل بورس تهران به قله ۱۴۰ هزار واحد رسید

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه، با افزایش 1726 واحدی معادل 1.25 درصد به رقم 140 هزار و 309 واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش 505 واحدی معادل 1.25 درصد به رقم 41 هزار و 40 واحد رسید. شاخص کل هم وزن همانند روزهای قبل، با رشد 226 واحدی معادل 1.09 درصد، عدد 21 هزار و 90 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 160 واحدی معادل 1.09 درصد به رقم 14 هزار و 922 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 2008 واحد افزایش معادل 1.36 درصد را رقم زد و به سطح 149 هزار و 323 واحد رسید. شاخص بازار اول نیز با 1503 واحد افزایش معادل 1.47 درصد به رقم 104 هزار و 13 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 2330 واحد افزایش معادل 0.85 درصد همراه بود و عدد 276 هزار و 341 واحد را به نمایش گذاشت.

از «امید ترکیه به جذب سرمایه گذاران چینی» تا «بازهم دست دلالان و این بار در بازار مرغ»

یوآن قدرتمند سهام چین را تقویت کرد

روز دوشنبه درحالی‌که بازارها از اظهارات رئیس فدرال‌رزرو که باعث شد وال‌استریت جمعه شب رکورد زنی کند، قوت قلب گرفت، سهام آسیایی بالا رفت، درحالی‌که تغییر در نوع مدیریت ارزی بانک مرکزی چین باعث شد یوآن و سهام این کشور تقویت شوند. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه در خارج از ژاپن ام‌اس‌سی‌آی ۱.۱ درصد جهش کرد. نیکی ۲۲۵ ژاپن ۰.۹ درصد بالاتر بسته شد. پزوی مکزیک ۰.۶ درصد تقویت شد و نرخ برابری آن در برابر دلار به ۱۸.۸۱ رسید. بانک مرکزی چین اعلام کرد که نحوه محاسبه نقطه میانگین رسمی (عامل ایکس) نرخ یوآن را تغییر می‌دهد تا در مواقع تقویت دلار باعث پایدارتر ماندن نرخ یوآن شود، اما توضیحی در مورد جزئیات محاسبه آن نداد. روز دوشنبه پیش از باز شدن بازارها، بانک مرکزی چین نقطه میانگین رسمی یوآن را ۰.۳ درصد نست به روز جمعه تقویت کرد و آن را به ۶.۸۵۰۸ در برابر یک دلار افزایش داد. در بازارهای خارجی، یوآن به نرخ برابری ۶.۷۸۱۸ رسید که بالاترین نرخ آن از ۳۱ جولای تا کنون است. کامپوزیت شانگهای ۱.۷ درصد جهش کرد و شاخص شرکت‌های برتر چین، سی‌اس‌آی۳۰۰ هم توانست ۲.۲ درصد بالاتر بیاید.

امید ترکیه به جذب سرمایه گذاران چینی

بروز تنش اخیر میان آنکارا و واشنگتن بر سر محکومیت حبس کشیش آمریکایی در ازمیر و اقدام متقابل دو کشور در تحریم وزرای کشور و دادگستری همدیگر و نیز اعمال تعرفه های متقابل برای کالاهای وارداتی از سوی دو طرف، نگرانی جدی در بازارهای مالی و پولی و سرمایه گذاری ترکیه ایجاد کرده است. برخی تحلیلگران معتقدند با ادامه روند کنونی افت ارزش لیر و بی ثباتی اقتصادی، روند سرمایه گذاری خارجی در ترکیه به شدت کاهش خواهد یافت چرا که ترکیه با اغلب کشورهای صاحب فناوری و سرمایه از جمله کشورهای اروپای غربی، آمریکا و کشورهای عربی خاورمیانه روابط سرد و گاهی پرتنش دارد. مقامات ترکیه نیز به رغم تلاش برای عادی نشان دادن اوضاع، نگاه خود را از کشورهای صاحب سرمایه غربی به سمت شرق متمایل کرده و در صدد جذب سرمایه از کشور چین و کره و نیز قرار گرفتن در بلوک های اقتصادی جدید با محوریت چین هستند.

از «امید ترکیه به جذب سرمایه گذاران چینی» تا «مهم‌ترین کالای وارداتی ایران در پنج ماهه نخست سال»

بر این اساس رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در اجلاس ماه گذشته گروه کشورهای بریکس در آفریقای جنوبی در دیدار با رئیس جمهوری چنین تلاش کرد آنها را برای حضور در بازار سرمایه گذاری ترکیه ترغیب کند و در همین زمینه چندین تفاهم نامه امضا شد. به گزارش ایرنا، حجم روابط تجاری میان دو کشور ترکیه و چین در سال های اخیر به میزان قابل توجهی افزایش یافته و از یک میلیارد دلار در سال 2000 به حدود 30 میلیارد دلار کنونی رسیده است.

آغاز دور جدید تحریم‌، روبل روسیه را تحت فشار قرار داد

روبل روسیه در معاملات روز دوشنبه، با کمرنگ شدن تاثیر پرداخت مالیات‌های سر ماه و اجرایی شدن تحریم‌های جدید آمریکا، به پایین‌ترین سطح خود از ۲۰۱۶ تا کنون افت کرد. نرخ برابری روبل در برابر دلار تا ظهر امروز با ۰.۵ درصد کاهش به ۶۷.۴۲ رسید و حرکت خود به سمت نرخ ۶۹.۰۱ را که هفته پیش ثبت کرد و پایین‌ترین نرخ آن از آوریل ۲۰۱۶ تا کنون بود را در پیش گرفت. به نقل از مهر، تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه که به دلیل حمله با گاز اعصاب در انگلیس، وضع شده بود، از روز دوشنبه اجرایی شد و به مجموعه جریمه‌های اقتصادی‌ای که واشنگتن علیه مسکو وضع کرده است، افزود. یک مجموعه دیگر از تحریم‌ها هم در صورتی که مسکو تضمین‌هایی را برای عدم استفاده مجدد از سلاح‌های شیمیایی به جوامع بین‌المللی ارائه نکند، ظرف ۹۰ روز فعال خواهند شد. اما تحلیل‌گران معتقدند با اقدام بانک مرکزی روسیه برای تعلیق خریدهای روزانه دلار، فشارها از روی روبل برداشته شده واریز روسی تقویت خواهد شد.

میعانات گازی در صدر صادرات غیرنفتی ایران

بر اساس تازه‌ترین آمار گمرک از تجارت خارجی پنج ماهه نخست سال جاری، اقلام عمده صادراتی ایران در این مدت به ترتیب میعانات گازی به ارزش دو میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱۱.۲۳ درصد، پروپان مایع شده به ارزش ۸۴۵ میلیون دلار و سهم ارزشی ۴.۳۷ درصد، روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین به ارزش ۷۳۴ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳.۸ درصد، متانول به ارزش ۵۶۰ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲.۹ درصد و پلی اتیلن گرید فیلم به ارزش ۴۹۶ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲.۵۷ درصد بوده است. گزارش گمرک ایران، حاکی از آن است که در این مدت، بیش از ۳۰ درصد از ارزش کل صادرات ایران مربوط به پتروشیمی‌ها، ۱۱.۲۳ درصد مربوط به میعانات گازی و ۵۸.۴۸ درصد مربوط به سایر کالاها بوده است.

خروج بیش از یک میلیون دلار ارز از کشور برای واردات آدامس

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی چهار ماهه سال ۹۷ نشان می‌دهد، در این مدت بیش از ۴۸۹ تن انواع آدامس از ۵ کشور وارد ایران شده است. بر اساس آمار واردات ۴۸۹ تن انواع آدامس باعث خروج یک میلیون و ۶۴۳ هزار و ۶۶۸ دلار یا به عبارتی ۶۲ میلیارد و ۴۱۳ میلیون و ۲۱ هزار و ۱۴۲ ریال شده است.

به نقل از میزان، گفتنی است، واردات انواع آدامس از کشور‌های امارات متحده عربی، ترکیه، آلمان، امارات، فدراسیون روسیه صورت می‌گیرد. بنا بر آمار منتشره از سوی گمرک بیشترین واردات انواع آدامس از کشور ترکیه و به حجم ۱۹۵ تن به ارزش ۸۵۴ هزار و ۷۸۳ دلار که معادل ۳۱ میلیارد و ۳۵۵ میلیون و ۳۳۷ هزار و ۷۰۸ ریال به ثبت رسیده است.

تحریم‌های ایران مانع کاهش قیمت نفت بیشتر شد 

روز گذشته، قیمت نفت به علت نگرانی در مورد اختلاف تجاری آمریکا و چین که می‌تواند کندی رشد اقتصادی جهانی را منجر شود، کاهش یافت. البته به گفته تاجران، نزدیک شدن زمان اجرای تحریم‌های نفتی ایران مانع از کاهش بیشتر قیمت نفت شده است. هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 17 سنت کاهش 75.65 دلار معامله شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با 27 سنت کاهش 68.45 دلار فروخته شد. به گفته تاجران، فعالیت‌های تجاری به علت تعطیلات عمومی در انگلیس محدود شده است. استفان اینس، تحلیلگر بازار در سنگاپور گفت: «کاهش تعداد دکل‌های نفتی و کاهش ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته در میان ادامه جنگ تجاری آمریکا، سبب تقویت قیمت نفت می‌شود.» شرکت‌های انرژی امریکا هفته گذشته 9 دکل نفتی را خاموش کردند و تعداد دکل‌های فعال این کشور به 860 دکل کاهش یافت که بیشترین کاهش از می 2016 تاکنون به شمار می‌رود.

کاهش بهای طلا با افزایش ارزش دلار

با بهبود اندک ارزش دلار، قیمت طلا اندکی کاهش یافت اما پیش‌خریدهای ناشی از افزایش نزدیک به 2 درصدی این فلز گران‌بها در روز جمعه مانع از کاهش بیشتر قیمت‌ها شد. روز گذشته، هر اونس طلا با 45 سنت کاهش 1204.90 دلار فروخته شد. قیمت طلا روز جمعه 1.7 درصد افزایش یافت که بالاترین افزایش یک روزه از می 2017 به شمار می‌رود. شاخص دلار که ارزش این ارز را در برابر سبدی از ارزهای بین‌المللی می‌سنجد 0.1 درصد بالا رفت. ارزش دلار در روز جمعه پس از اظهارات رئیس فدرال رزرو که از رویکرد تدریجی افزایش نرخ بهره خبر داده بود، نزدیک به یک درصد کاهش یافته بود. به نقل از فارس، وی گفته بود که افزایش تدریجی نرخ بهره بهترین راه برای حفاظت از بهبود اقتصاد آمریکا، قوی نگاه داشتن رشد فرصت‌های شغلی و در کنترل نگاه داشتن تورم است.

کاهش تولید «اوپک پلاس» فقط ۹ درصد بیش از میزان توافق بوده است

دو منبع آگاه به رویترز خبر دادند که کمیته وزیران ناظر اوپک و غیر اوپک اعلام کرده است که تولیدکنندگان شرکت‌کننده در توافق کاهش تولید، در ماه جولای ۹ درصد بیش از حد توافق شده کاهش تولید داشته‌اند. مقایسه این مقدار با میزان کاهش تولید ۱۲۰ درصدی در ماه ژوئن و ۱۴۷ درصدی در ماه می، نشان می‌دهد که تولیدکنندگان به طور مداوم در حال افزایش تولید خود هستند. اعضای اوپک و غیر اوپک در اجلاس ۲۲ و ۲۳ ماه ژوئن خود توافق کردند که التزام خود به کاهش تولید  ۱.۸ میلیون بشکه‌ای روزانه را به ۱۰۰ درصد (و نه بیشتر) باز گردانند. ماه‌ها بود که تولیدکنندگان، بسیار بیش از آن‌چه توافق شده بود تولید خود را کاهش می‌دادند. کشورهایی مثل ونزوئلا، نیجریه و لیبی در این زمینه پیشتاز بودند.

بازار اوراق مسکن؛ بازگشت «تسه»ها از کف

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۵ (تسه۹۵۱۲) با رشد ۳/ ۰ درصدی به قیمت ۶۳ هزار و ۱۲۶ تومان معامله شدند. پس از رسیدن قیمت «تسه»ها به کف اردیبهشت، روز گذشته شناسایی کف قیمتی تا حدی از «تسه»ها حمایت کرد. پیشتر در مرداد بر خلاف مرداد سال گذشته، شاهد افت ۹/ ۱ درصدی قیمت «تسه»ها با کاهش تقاضا بودیم. گزارش دنیای اقتصاد از آمارهای دفتر اقتصادمسکن، رشد ۷/ ۶ درصدی قیمت مسکن تهران در مرداد نسبت به تیر و رشد ۶۱ درصدی نسبت به مرداد سال ۹۶ را نشان داد. امری که کاهش شیب رشد قیمت مسکن  (رشد ۴/ ۸ درصدی خرداد، ۲/ ۷ درصدی تیر) را نشان می‌دهد. همچنین حجم معاملات کاهش ۵ درصدی نسبت به تیر و افت ۳۳ درصدی را نسبت به مرداد سال گذشته نشان می‌دهد؛ امری که نگرانی‌ها نسبت به بازگشت مسکن به رکود را تقویت کرده است.

بزرگترین بانک آلمان بازهم دست به تعدیل نیرو می‌زند

منابع آگاه از تصمیمات دویچه بانک، بزرگترین بانک آلمان اعلام کردند که قرار است یکهزار نفر از کارمندان قسمت پشتیبانی و میان رده تعدیل نیرو شوند. در همین حال این تعدیل نیرو در دفاتر مرکزی واحد خُرده فروشی محصولات دویچه بانک انجام خواهد گرفت و تقریبا از هر ۵ نفر کارمند یک نفر شغل خود را از دست خواهد داد. به گفته این منبع آگاه، تعداد نهایی افراد تعدیل شده همچنان در دست مذاکره با شورای کارگران است. پیش از این هم کریستین سوئینگ، مدیر عامل دویچه بانک اعلام کرده بود که حداقل ۷ هزار نفر از کارمندان این بانک در بخش های کلیدی بین ماه آوریل و تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی تعدیل خواهند شد. البته انتظار می رود که این تعدیل نیرو از طریق راه های داوطلبانه مانند طرح بازنشستگی زودهنگام یا پاداش بازخرید انجام گیرد؛ ضمن اینکه تا قبل از اواسط ۲۰۲۱ میلادی هیچ کدام از کارمندان واحد خُرده فروشی این بانک به دلیل داشتن قرارداد، اخراج نخواهند شد.

حبس مقامات به‌خاطر آلایندگی خودروهای آلمانی

یک روزنامه آلمانی گزارش کرد، برخی از قاضی‌های فدرال آلمان در حال بررسی اعمال جریمه زندان برای مقامات ایالت باواریا آلمان هستند که پایتخت آن (مونیخ) مرکز استقرار شرکت‌های خودروسازی از جمله بی‌ام‌و است. به نقل از دنیای اقتصاد، قاضی‌های فدرال در آلمان معتقدند که مقامات این ایالت به کنترل میزان آلایندگی خودرو‌هایی که در مونیخ تولید می‌شود توجهی ندارند و اکنون مونیخ در صدر شهرهای آلوده آلمان قرار دارد. مقامات قضایی فدرال درآلمان معتقدند که زندان احتمالا موثرترین روش برای تغییر سیاست‌هایی است که منجر به تولید میزان بالای آلایندگی در این شهر شده‌ است. مقامات باواریا از اعمال محدودیت زمانی برای عبور و مرور خودروهای دیزلی در مونیخ امتناع کرده‌اند. قرار است از اوایل ماه سپتامبر سال‌جاری، آزمایش آلایندگی و مصرف سوخت جدید اروپا به نام «فرآیند تست هماهنگ شده جهانی خودروهای سبک وزن» یا به اختصار WLTP جایگزین آزمایش و قوانین قدیمی آلایندگی NEDC شود.

باز هم دست دلالان و این بار در بازار گوشت و مرغ

معاون وزیر جهاد کشاورزی معتقد است با توجه به وضعیت مناسب تولید و عرضه محصولات پروتئینی، افزایش قیمت گوشت قرمز، گوشت مرغ و تخم مرغ ربطی به تولید نداشته و هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد، بلکه دلالی و واسطه‌گری عامل گرانی و افزایش قیمت غیر منطقی است. مرتضی رضایی با بیان اینکه گوسفند زنده به قیمت هر کیلوگرم ۲۲ هزار تومان از دامدار خریداری می‌شود ادامه داد: با این وضعیت گوشت قرمز باید نهایتا برای مصرف کننده ۴۴ هزار تومان باشد اما به دلیل پدیده واسطه‌گری، قیمت بسیار بالاتر از این میزان است یا مثلاً در زمینه گوشت مرغ، قیمت برای مصرف کننده نهایی باید ۹۰۰۰ تومان باشد اما به دلیل مسائلی که عنوان شد شرایط این گونه نیست. البته در فروشگاه‌های زنجیره‌ای شاهد این اتفاق نیستیم و می‌بینیم که در این فروشگاه‌ها گوشت با ۲۰ درصد تخفیف عرضه می شود.

مهم‌ترین کالای وارداتی ایران در پنج ماهه نخست سال

اقلام عمده وارداتی در پنج ماهه نخست سال جاری بر اساس تازه‌ترین آمار گمرک از تجارت خارجی، شامل قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری ردیف ۸۷۰۳ بنزینی با حجم سیلندر ۲۰۰۰ سی‌سی با ساخت داخل ۱۴ تا کمتر از ۳۰ به استثنای لاستیک به ارزش ۸۸۲ میلیون دلار و سهم ارزشی ۴.۶۷ درصد، برنج به ارزش ۸۶۳ میلیون دلار و سهم ارزشی ۴.۵۷ درصد، ذرت دامی به ارزش ۸۱۴ میلیون دلار و سهم ارزشی ۴.۳۱ درصد، لوبیای سویا به ارزش ۵۹۵ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳.۱۵ درصد و الکترود زغالی برای کوره‌ها به ارزش ۲۴۶ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱.۳ درصد بوده است. همچنین بر اساس گزارش فارس، در این مدت مهم‌ترین مقاصد صادراتی ایران به ترتیب پنج کشور چین با سه میلیارد و ۷۷۴ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱۹.۵۳ درصد، امارات متحده عربی با سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱۸.۱۲ درصد، عراق با سه میلیارد و ۴۱۷ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱۷.۶۹ درصد، افغانستان با یک میلیارد و ۴۳۳ میلیون دلار و سهم ارزشی ۷.۴۲ درصد و هند با ۹۸۷ میلیون دلار و سهم ارزشی ۵.۱۱ بوده‌اند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر