بازدید 13146
۱

آیا استیضاح ترامپ سقوط بازار‌ها را رقم خواهد زد؟

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در گفتگوی روز پنجشنبه خود با شبکه تلوزیونی فاکس نیوز که از او پرسیده بود نظر او در باره استیضاح شدنش چیست پاسخ داد که "اگر یک روز من استیضاح شوم فکر می‌کنم بازار (سهام) سقوط کند. " این ادعا کارشناسان و عامه مردم را به این فکر واداشت که آیا در صورت استیضاح ترامپ واقعاً ممکن است بازار‌ها ریزش کنند؟
کد خبر: ۸۲۸۴۶۰
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۱ 26 August 2018

آیا استیضاح ترامپ سقوط بازار‌ها را رقم خواهد زد؟دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در گفتگوی روز پنجشنبه خود با شبکه تلوزیونی فاکس نیوز که از او پرسیده بود نظر او در باره استیضاح شدنش چیست پاسخ داد که "اگر یک روز من استیضاح شوم فکر می کنم بازار (سهام) سقوط کند." این ادعا کارشناسان و عامه مردم را به این فکر واداشت که آیا در صورت استیضاح ترامپ واقعاً ممکن است بازارها ریزش کنند؟

به گزارش خبرنگار «تابناک اقتصادی»؛ احتمال استیضاح ترامپ هفته پیش و زمانی قوت گرفت که وکیل سابق او مایکل کوهن و مدیر سابق ستاد انتخاباتی اش پل منفورت در دادگاه محکوم شدند و کوهن علیه ترامپ افشاگری هایی در مورد پرداخت حق السکوت به دو زن انجام داد.

در تحلیل ادعای ترامپ، نشریه آمریکایی نیو ریپابلیکن او را به مجرمی تشبیه کرد که هنگام در دام افتادن اقدام به گروگان گیری می کند و اکنون به نظر می رسد ترامپ بازاری به ارزش 30 تریلیون دلار را به گروگان خود در آورده است.

ترامپ همچنین در ادامه مصاحبه خود گفت که در صورت استیضاح خود توسط کنگره، "همه بسیار فقیر خواهند شد و شما اعدادی خواهید دید که باور نخواهید کرد."

ترامپ اقتصادی در حال رشد و بازار بورس پررونقی را از شخص قبلی خود به ارث برد. اما با این وجود در طول دوره ریاست جمهوری خود همواره به این افتخار کرده که تنها اوعامل موفقیت بازار بوده است. او در مصاحبه اش با فاکس نیوز سه اقدام خود را مسبب موفقیت بورس دانست: کم کردن قوانین، کاهش مالیات شرکتی مجموعاً به ارزش 1.5 تریلیون دلار و هوش غیر قابل قیاس خودش.

آیا استیضاح ترامپ سقوط بازار‌ها را رقم خواهد زد؟

اقدامات مثبت ترامپ برای بازار سهام و کلاً اقتصاد تا سال ها محل بحث خواهد بود، اما ادعای او مبنی بر اینکه بازارها با اخراج او از دولت سقوط خواهند کرد خیلی جالب است. وال استریت نظر بسیار مثبتی به ترامپ دارد و معمولاً مصائب سیاسی او را نادیده می گیرد.

سام استوال، استراتژیست اصلی موسسه تحقیقاتی CFRA در این باره به تارنمای خبری Vox می گوید: "درباره اخبار مربوط به ترامپ فقط چیزهایی را به من بگویید که نمی دانم و یا حداقل انتظار آن را نداشتم."

سرمایه گذاران وال استریت همانند نمایندگان جمهوری خواه کنگره چشم خود را برروی جنجال آفرینی های ترامپ می بندند و در عوض به روی امور بنیادین تمرکز می کنند که در این مورد همانا دوستی زیاد ترامپ با وال استریت است. بنا براین برکنار کردن ترامپ از مقامش وال استریت را از یک متحد در کاخ سفید محروم می سازد. استیضاح مطمئناً منجر به فقر و تشکیل صفوف غذا منجر نخواهد شد، اما تلاطم هایی بیش از انچه خیلی افراد انتظار آن را دارند شکل خواهد گرفت.

سه شنبه هفته ای که گذشت یکی از بدترین روزهای ریاست جمهوری ترامپ بود. محکومیت کوهن و منفورت این نشانه را داشت که طناب قانونی دور گردن ترامپ در حال تنگ شدن است. کوهن حتی ترامپ را در زیرپا گذاشتن قانون تامین مالی مبارزات انتخاباتی 2016 دخیل دانست. 24 ساعت پس از این ماجرا اما وال استریت طولانی ترین رالی تاریخ خود را جشن گرفت و شاخص S&P 500 یک رکورد را ثبت نمود. اگرچه نادیده گرفتن التهاب در کاخ سفید کار ساده ای نیست، اما سرمایه داران وال استریت این کار را انجام دادند.

رابطه ترامپ با وال استریت اما همیشه این طور خوش و خرم نبوده است. او در سال 2016 خود را با گفتن اینکه " سرمایه داران فراری از جرم قتل هستند"، از دیگر جمهوری خواهان فاصله گرفت. او رابطه واضحی بین "باتلاق" واشنگتن و غول های مالی ایجاد کرد و قول داد آن ها منحل کند و مالیات های شان را زیاد کند. در شب انتخابات حتی خیلی افراد پیش بینی کردند که در صورت پیروزی ترامپ بورس های جهانی سقوط کند.

اما بازارها که توسط نرخ های بهره پایین حمایت می شدند، سقوط نکردند. ترامپ هم اقدامات زیادی برای اطمینان بخشی به وال استریت انجام داد. نخست، او کابینه اش را با کارکنان با سابقه بانک گلدمن ساکس پر کرد که آن ها هم مشغول لغو کردن مقررات مالی شدند.

آیا استیضاح ترامپ سقوط بازار‌ها را رقم خواهد زد؟

اگرچه بازار سهام چندان به کمک ترامپ وقتی که او به قدرت رسید نیاز نداشت، اما ترامپ هم تقریباً هرچه که یک رییس جمهور می توانست برای رشد بازار انجام دهد انجام داده است و سرمایه گذاران هم در عوض به جنجال های پیرامون ترامپ بی اعتنا شده اند.

از لحاظ تاریخی چندان نسبت مستقیمی بین استیضاح روسای جمهور و ریزش بازار بورس وجود نداشته است. در سال 1974 که ریچارد نیکسون استیضاح شد بازرها سقوط کردند اما یک سال بعد دوباره زیان های خود را جبران کردند. بعد از اینکه بیل کلینتون در دسامبر 1998 استیضاح شد، بازار سهام یک سال بعد رکورد به ثبت رساند.

اما تفاوت مورد ترامپ این است که نیکسون قبل از اینکه استیضاح شود، استعفا کرد و کلینتون به خاطر محبوبیت زیادش از طوفان جان سالم به در برد.ترامپ اما محبوبیتی ندارد و اگر با استیضاح روبرو شود، به احتمال زیاد یک بحران قانون اساسی را رقم خواهد زد. این مطمئناً برروی بازارهای داخل آمریکا و جهان تاًثیر منفی خواهد گذاشت زیرا بزرگترین اقتصاد جهان با بحران روبرو خواهد شد.

اما ترامپ با فکر کردن اینکه مردم با استیضاح او فقیر خواهند شد در واقع خودش را فریب می دهد. در واقع این خود استیضاح نیست که بازارها را به زیر خواهد کشید، بلکه واکنش ترامپ به استیضاح این موضوع را رقم خواهد زد. این که ترامپ بدون دعوا و مرافعه جدی از قدرت کنار نخواهد رفت باید همه را، از جمله سرمایه گذاران را نگران کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
ترامپ تا پایان عمر کاری به فعال ادامه می دهد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی