بازدید 6727
اقتصاد جهان در هفته پیش رو؛

ترکیه به دنبال بازگرداندن اعتماد عمومی به بازارها/ علت اصلی بحران ترکیه از نگاه بلومبرگ/ بحران‌های ارزی در اقتصاد‌های در حال ظهور همچنان قربانی می‌گیرند/ موضع خصمانه دونالد ترامپ نسبت به آفریقای جنوبی

در هفته پیش رو اقتصاد جهان با رویداد های چندان مهمی روبرو نیست. به این معنا که نه گرد همایی روسای بانک های مرکزی در پیش است و نه آمار مهمی قرار است منتشر شود. این به سرمایه گذاران فرصت کافی می دهد تا توجه خود را بیشتر به بازارهای نوظهور معطوف کنند.
کد خبر: ۸۲۸۱۸۳
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۱ 25 August 2018

ترکیه به دنبال بازگرداندن اعتماد عمومی به بازارها/ علت اصلی بحران ترکیه از نگاه بلومبرگ/ بحران های ارزی در اقتصادهای در حال ظهور همچنان قربانی می گیرند/ موضع خصمانه دونالد ترامپ نسبت به آفریقای جنوبیدر هفته پیش رو اقتصاد جهان با رویداد های چندان مهمی روبرو نیست. به این معنا که نه گرد همایی روسای بانک های مرکزی در پیش است و نه آمار مهمی قرار است منتشر شود. این به سرمایه گذاران فرصت کافی می دهد تا توجه خود را بیشتر به بازارهای نوظهور معطوف کنند.

به گزارش خبرنگار تابناک اقتصادی به نقل از بلومبرگ، بیشترین موضاعات مورد توجه در هفته پیش رو حول محور بحران اقتصادی ترکیه، تحریم های جدید روسیه و موضع خصمانه دونالد ترامپ نسبت به آفریقای جنوبی خواهد بود. اقتصاد ترکیه همچنان به سمت بحران پیش می رود، روسیه ممکن است با تحریم های جدید تری از سوی آمریکا روبرو شود و آفریقای جنوبی خود را در معرض کنجکاوی های ترامپ می بیند که این کشور را متهم به کشتن کشاورزان سفید پوست و مصاره زمین های آن ها نموده است و البته مناقشات تجاری بین آمریکا و چین را نیز نباید فراموش کرد که احتمالا در هفته جاری نیز ادامه خواهد داشت.

ترکیه پس از تعطیلات طولانی عید قربان در این هفته روز کاری خود را آغاز می کند. مهم ترین کار مقامات ترکیه ای در هفته پیش رو بازگرداندن اعتماد عمومی به بازارها و اقتصاد این کشور است. اقتصاد این کشور با تورم افسار گسیخته روبرو گشته و استقراض با ارزهای خارجی در آن رشد فزاینده ای داشته است. سیاست انقباظی بانک مرکزی آمریکا نیز به بدتر شدن این بحران کمک نموده است. به گفته بلومبرگ اما علت اصلی بحران ترکیه مدیریت دستوری اقتصاد توسط رجب طیب اردوغان رییس جمهوری این کشور است.

در نتیچه این اقدامات فضای اطمینان به اقتصاد از بین رفته است و انتخاب های پیش روی سیاستگذاران کمتر و کمتر شده است. تنها اقدام عملی از سوی بانک مرکزی این کشور انجام شده و آن هم افزایش نرخ بهره به طور نامحسوس بوده تا اینکه انتقاد اردوغان را برنینگیزد. اما تجربه بحران های گذشته نشان داده که این اقدامات برای دور کردن بحران کافی نبوده است.

هفته پیش رو همچنین یاد آور این موضوع خواهد بود که بحران های ارزی به ویژه در اقتصاد های در حال ظهور همچنان قربانی می گیرند. روبل روسیه و لیر ترکیه سقوط همسانی را تجربه کرده اند و با بررسی های کلان اقتصادی معلوم می شود کشورهای دیگری نیز در معرض این شکنندگی قرار دارند.

روسیه

آمریکا در حال بررسی گزینه هایش برای اعمال تحریم های بیشتر برروی روسیه است. تحریم هایی که ممکن است تا روز دوشنبه معرفی شوند. کاهش اخیر ارزش روبل موجب شد تا بانک مرکزی این کشور خرید ارز خارجی را متوقف کند تا از بدتر شدن اوضاع جلوگیری کند.

آفریقای جنوبی

همانند روسیه، آفریقای جنوبی توجه تصمیم گیران آمریکا را به خود جلب کرده است. ترامپ از وزارت خارجه خود خواسته است تا تغییرات قانون اساسی این کشور را که در بردارنده بازبینی سیاست های توزیع زمین-که کشاورزان سفید پوست مالک اکثر این زمین ها هستند– است را رصد کند. نزاع آمریکا با ترکیه بر سر زندانی شدن کشیش آمریکایی می تواند سرمایه گذاران را نسبت به وضعیت آفریقای جنوبی نیز نگران کند. ترامپ تا به حال نشان داده که حاضر است در راه رسیدن به اهداف سیاست خارجی از سلاح اقتصادی نیز استفاده کند.

آمریکا

آمار درآمد شخصی و مصرف ماه جولای که منبع مهمی برای محاسبه تولید ناخالص ملی در سه ماهه سوم است منتشر خواهد شد. بلومبرگ پیش بینی می کند که مخارج در فصل جاری کم شود و این ثابت خواهد کرد که رشد نزدیک به 4 درصد سه ماهه دوم در آمریکا پایدار نخواهد بود.

چین

شاخص رسمی مدیران خرید برای بخش تولید متشر خواهد شد که احتمالاً حاکی از افزایش آهنگ رشد بعد از کاهش ملایم در دو ماه پیش خواهد بود. آمار سود های صنعتی نیز قرار است این همفته منتشر شوند.

برزیل

آمار رشد سه ماه دوم باید ارقامی مثیتی را بیان کنند اما این رقم کمتر از 1.2 درصد رشد سه ماهه اول خواهد بود. از جمله دلایل آن می توان به اعتصاب کامیون داران در ماه مه، نا اطمینانی از نتایج انتخابات ماه اکتبر و تنگنای مالی خارجی اشاره کرد.

هند

رشد اقتصادی هند در سال مالی که از ماه آوریل آغاز گشته احتمالاً کم شده است که این به علل مختلفی از جمله افزایش قیمت نفت و هزینه های استقراض و بودجه انقباضی و تورم بالا برمیگردد. این کاهش رشد موجب خواهد شد تا بانک مرکزی تغییری در نرخ های بهره ندهد.

ژاپن

آماره منتشره احتمالاً اعلام خواهد نمود که تولید صنعتی در ماه جولای کاهش داشته که بخشی از آن به اختلالات به وجود آمده در پی طوفان های غرب ژاپن بر می گردد.

منطقه یورو

موجی از آمار شاخص مصرف کننده باید این طور نشان دهد که تورم بالاتر سالانه در آلمان به وسیله رشد ضعیف قیمت ها در ایتالیا خنثی شده تا نرخ تورم در این منطقه همچنان بدون تغییر بماند. تصویر بزرگ تر باید نشان دهد که اقتصاد منطقه یورو در حال بهبودی کامل در بازار کار می باشد که همین موضوع بانک مرکزی اروپا را ترغیب خواهد کرد تا سیاست انبساطی خرید دارایی خود را بالاخره پایان دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست