بازدید 12397
۱
پیمانه اقتصادی؛

از «ناهمخوانی قیمت‌ها با بودجه خریداران در بازار کامپیوتر» تا «بازار شیر تو شیر ارزی در فرودگاه‌های بریتانیا»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون شرط بازگشت قیمت خودرو به قبل چیست، شروع قرمز شاخص کل بورس در شهریور 97، افت قیمت سکه تمام در شروع هفته، افزایش نرخ طلا پس از اظهارات رئیس بانک مرکزی آمریکا، هند با وجود تحریم‌های آمریکا به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهد، پیش‌بینی وضعیت اقتصاد ترکیه در سال آینده و دو بانک بزرگ آمریکا مخالف انزوای مالی ایران را در بر دارد.
کد خبر: ۸۲۸۱۹۱
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۷ 26 August 2018

از «ناهمخوانی قیمت‌ها با بودجه خریداران در بازار کامپیوتر» تا «بازار شیر تو شیر ارزی در فرودگاه‌های بریتانیا»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون شرط بازگشت قیمت خودرو به قبل چیست، شروع قرمز شاخص کل بورس در شهریور 97، افت قیمت سکه تمام در شروع هفته، افزایش نرخ طلا پس از اظهارات رئیس بانک مرکزی آمریکا، هند با وجود تحریم‌های آمریکا به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهد، پیش‌بینی وضعیت اقتصاد ترکیه در سال آینده و دو بانک بزرگ آمریکا مخالف انزوای مالی ایران را در بر دارد.

شرط بازگشت قیمت خودرو به قبل چیست؟

رئیس انجمن قطعه سازان خودرو اعلام کرد: در صورتی که ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای واردات قطعات خودرو اختصاص یابد، قیمت خودروها به نرخ های ابتدای سال بازخواهد گشت. محمدرضا نجفی منش در گفت وگو با ایبِنا درباره اظهارات ولی ملکی نماینده مجلس مبنی بر اینکه ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به واردات قطعات خودرو اختصاص می یابد، گفت: خودروسازان به دنبال افزایش قیمت نیستند زیرا قدرت خرید مردم پایین است و در نهایت فروش آنها کاهش خواهد یافت. وی توضیح داد: در صورتی که ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به واردات قطعات خودرو اختصاص یابد، قیمت خودرو مانند سال گذشته خواهد شد یا با افزایشی ۲ تا ۳ درصدی خواهد داشت که بیشتر ناشی از افزایش دستمزدهاست. رئیس انجمن قطعه سازان گفت: قیمت مواد اولیه خودرو نسبت به سال ۹۵، حدود ۷۲ درصد، دستمزد کارگران ۵۶ درصد و تورم نیز ۲۱ درصد رشد داشته است؛ در حال حاضر با وجود رشد شاخص بورس می بینیم که باز هم قیمت سهام ایران خودرو کاهش یافته و قیمت سهام سایپا نیز به کمتر از قیمت پایه رسیده است. نجفی منش خواستار حذف شورای رقابت از تعیین قیمت برای خودرو شد و اظهار داشت: هزینه نرخ گذاری شورای رقابت برای خودرو حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است؛ بیش از ۹۵ درصد از افرادی که در طرح های پیش فروش خودرو ثبت نام می کنند بعد از تحویل آن را می فروشند.

شروع قرمز شاخص کل بورس در شهریور 97

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه، با کاهش 567 واحدی معادل 0.41 درصد به رقم 136 هزار و 343 واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش 166 واحدی معادل 0.41 درصد به رقم 39 هزار و 974 واحد رسید. شاخص کل هم وزن همانند روزهای قبل، با رشد 385 واحدی معادل 1.92 درصد، عدد 20 هزار و 436 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 272 واحدی معادل 1.92 درصد به رقم 14 هزار و 463 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 319 واحد کاهش معادل 0.22 درصد را رقم زد و به سطح 144 هزار و 379 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 480 واحد کاهش معادل 0.48 درصد به رقم 100 هزار و 323 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 829 واحد کاهش معادل 0.30 درصد همراه بود و عدد 272 هزار و 130 واحد را به نمایش گذاشت.  نماد معاملاتی پارس (پتروشيمي پارس) با 213 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را روند نزولی شاخص کل بورس داشت.

از «ناهمخوانی قیمت‌ها با بودجه خریداران در بازار کامپیوتر» تا «بازار شیر تو شیر ارزی در فرودگاه‌های بریتانیا»

افت فیمت سکه تمام در شروع هفته

روز گذشته (ساعت ۱۷) قیمت سکه تمام طرح جدید (بهار آزادی) با یک هزار تومان افزایش نسبت به نرخ پایانی روز پنجشنبه گذشته، به قیمت ۳ میلیون و ۴۵۲ هزار تومان رسید. این سکه در معاملات هفته گذشته، با رشد ۵۰ هزار تومانی معادل ۱.۴۷ درصد همراه شده بود. همچنین بر اساس این گزارش، سکه تمام طرح جدید (سکه امامی)، ۳ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان قیمت گذاری شد که نسبت به نرخ پایانی هفته قبل، ۲۸ هزار تومان ارزان‌تر بود. بهای این سکه در پنج روز فعالیت در هفته گذشته، با رشد اندک یک درصد ارزشگذاری شده بود. در شرایط فعلی، عدم افزایش نرخ ارز به ویژه دلار در کنار عرضه سکه‌های پیش فروش شده در شعب بانکی، مهم‌ترین عوامل در جهت عدم افزایش نرخ سکه می‌باشد. هر نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی نیز با ۱۰ هزار تومان کاهش قیمت، به رقم‌های یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و ۹۰۰ هزار تومان رسید.

ناهمخوانی قیمت‌ها با بودجه خریداران در بازار کامپیوتر

دنیای اقتصاد نوشت: محصولات سخت‌افزاری به تدریج با کاهش ورود قطعات از خارج کشور همراه است و در بازار کمیاب‌تر و گستره پخش آنها کمتر می‌شود. هرچند با نزدیک شدن به فصل آغاز مدارس برخی متقاضیان خرید تجهیزات کامپیوتری در بازارها رفت و آمد می‌کنند، با افزایش قیمت‌ها عملا بخش عمده‌ای از محصولات دیجیتالی از سبد خریداران حذف شده است. به نظر می‌رسد ایجاد بازارهای ویژه بازگشایی مدارس با قیمت‌هایی کمتر برای بخش بزرگی از متقاضیان بازار سخت‌افزار در روزهای آینده می‌تواند راهگشا باشد. در ادامه آخرین قیمت برخی محصولات کامپیوتری آورده شده است. 

از «ناهمخوانی قیمت‌ها با بودجه خریداران در بازار کامپیوتر» تا «بازار شیر تو شیر ارزی در فرودگاه‌های بریتانیا»

کنفرانس بین‌المللی «بلک‌چین و ارزهای مجازی» در کره شمالی برگزار می‌شود

کره شمالی در نظر دارد کنفرانس بین المللی دو روزه درباره تکنولوژی بلک‌چین و ارزهای مجازی را در پیونگ‌یانگ برگزار کند. خبرگزاری یون‌هاپ کره جنوبی هم گزارش داد که این کنفرانس برای نخستین بار از اول اکتبر دو روز برگزار خواهد شد. قرار است در این کنفرانس کارشناسانی از کشورهای مختلف حضور یابند و با مقامات اقتصادی کره جنوبی هم در سوم اکتبر دیداری داشته باشند. یک کارشناس امنیتی که نخواست نامش فاش شود، اعلام کرد: ظاهرا کره شمالی دنبال این است که ظرفیت‌های خود را راجع به این تکنولوژی‌ها به نمایش بگذارد. سیستم بلک‌چین به سرعت توسعه می‌یابد و نوعی مبادلات دیجیتالی محسوب می‌شود و قابلیت استفاده در بانک‌ها و صنایع بیمه را دارد. اعضای مجازی بیشتر با بیت‌کوین شناخته شده است. /رادیو آزاد آسیا

افزایش نرخ طلا پس از اظهارات رئیس بانک مرکزی آمریکا

هر اونس طلا در پایان اخرین روز کاری بازارهای جهانی با افزایش 19.76 دلاری به 1205.35 دلار رسید. طلای جهانی طی هفته گذشته 1.9 درصد افزایش ارزش را ثبت کرده است. به نقل از رویترز، با تحت فشار قرار گرفتن دلار به علت سرنخ‌های به دست آمده از جهت‌گیری سیاست‌های پولی آمریکا از سوی جرمی پاول، رئیس فدرال رزرو، قیمت طلا روز جمعه افزایش یافت. ناظران بازار لحن رئیس فدرال رزرو را ملایم و آرام تفسیر کردند. پس از اینکه پاول در جکسون هول گفت رویکرد تدریجی افزایش نرخ بهره، همچنان رویکردی مناسب برای حفاظت از اقتصاد آمریکاست و با تحت کنترل نگه داشتن تورم، رشد فرصت‌های شغلی را تاحد امکان قوی نگاه داشته است، ارزش دلار افت کرد. /فارس

هند با وجود تحریم‌های آمریکا به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهد

به گزارش شبکه ان دی تی وی از دهلی نو، مؤسسه حقوقی زایوالا اعلام کرد مشتریان عمده نفت ایران از جمله هند و چین نشان داده‌اند که قصد دارند راهی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا و حفظ معاملات نفتی با ایران بیابند. به گفته منابع رسمی، افزون بر تلاش برای دریافت معافیت از آمریکا در برابر تحریم‌های ضد ایرانی، هند با اعضای اتحادیه اروپا برای یافتن یک راه حل، رایزنی می‌کند. مؤسسه زایوالا در بیانیه‌ای اعلام کرد: در حالی که آمریکا برای اعمال تحریم‌های یکجانبه ضد ایران به متحدان خود فشار می‌آورد، مشتریان عمده نفت ایران از جمله چین و هند، در برابر این تحریم‌ها مقاومت نشان داده‌‎اند. این مؤسسه افزود: هند اکنون توافقی مطلوب با ایران برای عرضه نفت دارد؛ هزینه‌های حمل نفت از ایران در مقایسه با آمریکا بسیار اندک است و ایران دوره‌های اعتبار بازپرداخت طولانی‌تری ارائه می‌کند. در بیانیه یاد شده آمده است: با توجه به بی‌میلی کشورهایی همچون چین و هند برای توقف کامل واردات نفت از ایران و مخالفت اتحادیه اروپا با حمایت از پایان برجام، آمریکا خود را موضع ضعف می‌یابد. به گفته مسئولان هندی، در سفر مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، و جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، در روزهای آینده به هند، به احتمال زیاد مسئله تحریم‌های ایران یکی از مسائل مورد گفت‌وگوی دو طرف خواهد بود.

بازار اوراق مسکن؛ رشد آرام «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 2/ 1 درصدی به قیمت 65 هزار و 677 تومان معامله شدند. روز گذشته شاهد رشد آرام «تسه»ها بودیم. پس از جهش 6/ 8 درصدی قیمت «تسه»ها در اردیبهشت و خرداد (پس از ثبت 6 ماه روند نزولی) از تیر مجددا شاهد بازگشت قیمت اوراق تسهیلات مسکن به روند نزولی بودیم. به صورتی که افت ۳/ ۳ درصدی «تسه»ها در تیر و کاهش ۹/ ۱ درصدی در مرداد رقم خورد. تقویت سمت عرضه اوراق در کنار کاهش تقاضا، عامل فشار بر «تسه»ها است. جهش ۵۴ درصدی قیمت مسکن تا پایان تیر (سالانه) با پایین نگه داشتن قدرت خرید متقاضیان فشار را بر تقاضا حفظ کرده است. همچنان تامین مالی بخشی از «خانه‌اولی»‌ها از طریق صندوق یکم بانک مسکن صورت می‌گیرد. ابوالقاسم انارکی، مدیر‌عامل بانک مسکن به افزایش ۵۰ درصدی پرداخت تسهیلات مسکن در سال جاری اشاره کرد.

پیش‌بینی وضعیت اقتصاد ترکیه در سال آینده/ ترکیه یک درصد اقتصاد جهان را در دست دارد

سال گذشته هر دلار به ازای ۳.۵ لیر مبادله می‌شد که این رقم اکنون به بالای ۶ لیر رسیده است. مؤسسه رتبه بندی " اس اند پیگ در گزارشی از ترکیه گفته است: کاهش رتبه اعتباری ترکیه بیانگر کاهش ارزش پول ملی این کشور و برهم خوردن توازن ارزی این کشور شده است و انتظار می رود اقتصاد سال آینده وارد رکود شود. رکود اقتصادی در کشوری با ۸۰ میلیون جمعیت، رابط بین آسیا و اروپا و یکی از اعضای کلیدی ناتو اصلا اتفاقی کوچک نخواهد بود. ترکیه یک درصد اقتصاد جهان را در دست دارد و انتظار سرایت بحران لیر به بازارهای نوظهور دیگر وجود دارد. مؤسسه اس اند پی پیش‌بینی کرده است اقتصاد ترکیه در سال اینده رشد منفی را تجربه کند، چرا که کاهش ۴۰ درصدی ارزش لیر در برابر دلار فشار زیادی به بخش خصوصی وارد می‌کند. بانک های ترکیه یکی دیگر از طرفینی هستند که از این بحران آسیب زیادی متحمل می شوند چرا که بخش بزرگی از تامین مالی ان ها توسط سرمایه گذاری خارجی و با یورو و دلار انجام شده است.

دو بانک بزرگ آمریکا مخالف انزوای مالی ایران

پایگاه خبری آمریکایی واشنگتن فری بیکن گزارش داده که دو بانک درجه یک آمریکا یعنی J.P. Morgan و Citibank از اقدام اصلی دولت دونالد ترامپ برای به انزوا کشیدن ایران از لحاظ مالی و قطع دسترسی این کشور به بازارهای مالی دنیا حمایت ننموده اند. به گفته این وبسایت خبری محافظه کار عدم همکاری این دو بانک برای به انزوا کشیدن ایران به علاوه اقدامات اروپا و متحدان منطقه ای ایران برای دور زدن تحریم های آمریکا، نگرانی ها را در مورد بی نتیجه ماندن این تحریم ها تشدید می کند. دور دوم تحریم ها علیه ایران که شامل تحریم های نفتی و مبادلات مالی بانک مرکزی ایران می شود، در روز 4 نوامبر اعمال خواهند شد.

بازار خودرو؛ اختلاف قیمت‌ها به بیش از ۵۰میلیون تومان رسید

رئیس نمایشگاه داران خودرو با اشاره به اینکه متأسفانه نظارتی بر بازار خودرو نیست و قیمت‌ها سلیقه‌ای تعیین می‌شود، اظهار داشت: در این شرایط بازار به نفع واسطه‌هاست به این صورت که با خرید از نمایندگی‌ها و فروش در بازار سودهای هنگفت نصیب این افراد می‌شود. وی با اعلام اینکه متأسفانه برخی نمایندگی‌ها نیز محصولات خود را با قیمت آزاد به بازار عرضه می‌کنند، افزود: هیچ نظارتی به عملکرد شرکت ها و نمایندگی‌ها نمی‌شود آنها به دلخواه خودرو را قیمت گذاری کرده و راهی بازار می‌کنند. سعید موتمنی در گفت وگو با تسنیم، با اعلام اینکه در خودروهای زیر 30 میلیون اختلاف قیمت از کارخانه تا بازار به 13 میلیون رسیده است، گفت: در خودروهای 30 تا 45 میلیون تومانی نیز اختلاف قیمت کارخانه تا بازار از 20 تا 40 میلیون رسیده که این موضوع اصلا منطقی نیست.

از «ناهمخوانی قیمت‌ها با بودجه خریداران در بازار کامپیوتر» تا «بازار شیر تو شیر ارزی در فرودگاه‌های بریتانیا»

موتمنی اضافه کرد: متأسفانه در بازار قیمت خودروهای بالای 45 میلیون تومان نیز شاهد اختلاف 39 تا 50 میلیون تومانی از کارخانه تا بازار است. وی با اعلام اینکه در شرایط فعلی خرید و فروشی در بازار انجام نشده و دلالان و واسطه‌گران یکه‌تاز بازار هستند، تصریح کرد: قرار بود با فروش خودروسازان اوضاع بازار ساماندهی پیدا کند اما تحویل‌های بلندمدت و فروش‌های محدود باعث شده رشد قیمت‌ها در سطح بازار قابل توجه بوده و نابسامانی بازار تشدید پیدا کند.

بازار شیر تو شیر ارزی در فرودگاه‌های بریتانیا

صرافی‌های واقع در فرودگاه های بریتانیا به قیمت بسیار کمتری پوند را برای مسافران به یورو و دلار نسبت به بازار رایج ارز تبدیل می کنند. به نقل از ایندیپندنت، گزارشات اخیر حاکی از آن دارد که نرخ ارز یورو و دلار در فرودگاه های بریتانیا بین ۱۴ تا ۲۴ درصد کمتر از نرخ بازار ارائه می شود. در همین حال صرافی ها به ازای هر پوند ۰.۸۷ یورو و در برابر هر پوند ۰.۹۷ دلار تحویل مسافران می دهند که تخلف محسوب می شود. این به معنی آن است که اگر مسافران ۵۰۰ پوند خود را در فرودگاه تبدیل به یورو یا دلار کنند، چیزی نزدیک به ۱۰۸ پوند نسبت به نرخ بازار فعلی ضرر خواهند کرد. در بازار ارز بریتانیا هر پوند به ازای ۱.۱۰۹ یورو و هر پوند در برابر ۱.۲۸۳ دلار آمریکا معامله می شود. /ایبنا

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کدام فرد نااگاهی دیگر در بورس فلاکت زده این کشور سرمایه گذاری می کند! الان تنها راه مطمئن خرید دلار یا طلا است...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر