بازدید 7012

۱۴ دلیل برای استیضاح وزیر اقتصاد در یک سالگی وزارت

درست یک سال پیش بود که مسعود کرباسیان توانست از مجلس رای اعتماد بگیرد و راهی پاستور شود. حالا در یک سالگی وزارتش، نمایندگان مجلس قرار است او را بنا به ۱۴ دلیل استیضاح نمایند. از این رو، مسعود کرباسیان در مورخه ۴ شهریور ۱۳۹۷ پشت تریبون مجلس حاضر خواهد شد تا به سئوالات نمایندگان پاسخ دهد.
کد خبر: ۸۲۸۱۶۷
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۷ 25 August 2018

درست یک سال پیش بود که مسعود کرباسیان توانست از مجلس رای اعتماد بگیرد و راهی پاستور شود. حالا در یک سالگی وزارتش، نمایندگان مجلس قرار است او را بنا به 14 دلیل استیضاح نمایند. از این رو، مسعود کرباسیان در مورخه 4 شهریور 1397 پشت تریبون مجلس حاضر خواهد شد تا به سئوالات نمایندگان پاسخ دهد.

به گزارش تابناک اقتصادی، 17 مرداد 1396 بود که حسن روحانی وزرای پیشنهادی کابینه خود را جهت اخذ رای اعتماد به مجلس معرفی کرد. وزیری که رئیس جمهور برای تصاحب صندلی وزارت اقتصاد و امور دارایی پیشنهاد داد، به مانند دوره گذشته یک اصفهانی بود. مسعود کرباسیان که 28 سال سابقه معاون وزیری را در کارنامه خود داشت، حالا در یک قدمی سکان داری وزارت اقتصاد قرار گرفته بود. وی دارای مدرک دکتری مدیریت و برنامه ریزی بود و شاید داشتن همین مدرک کافی بود تا مخالفان، وی را فاقد صلاحیت در اختیار گرفتن سکان هدایت اقتصاد ایران بدانند.

به هر حال، در مورخه 29 مرداد 1396، بهارستان نشینان برای حضور کرباسیان در پاستور به وی رای اعتماد دادند. مسعود کرباسیان توانست از جمع 288 رای، 240 رای موافق، 31 رای مخالف، 15 رای ممتنع و 2 رای باطله وزیر امور اقتصاد و دارایی شود.

از تاریخ رای اعتماد به مسعود کرباسیان تا مورخه 4 شهریور 1397 که وی قرار است برای پاسخ به سئوالات نمایندگان، یک بار دیگر در صحن مجلس حاضر و استیضاح شود، درست یک سال می گذرد. طرح استیضاح وزیر امور اقتصاد و دارایی از 29 خرداد 1397 با امضای 20 نماینده در مجلس کلید خورد. این 20 نماینده مجلس بنا به 14 دلیل زیر خواهان استیضاح مسعود کرباسیان بودند:

  • عدم توانایی در تدوین و اعمال سیاست های اقتصادی و مالی کشور
  • ناتوانی در اداره امور اقتصادی کشور
  • عدم اعمال تکالیف قانونی در حوزه فعالیت های بانکی
  • عدم اجرای برنامه های اعلامی در زمان اخذ رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی
  • عدم تدبیر لازم در ساماندهی اقتصاد کشور
  • عدم اجرای عادلانه نظام مالیاتی کشور، به نحوی که بیشترین فشار مالیاتی بر واحدهای تولیدی و اقشار کم درآمد حاکم است و دلالان، رانت خواران و صاحبان درآمدهای کلان از دادن مالیات فرار می کنند.
  • نابسامانی در افزایش قیمت ها و تورم افسار گسیخته در حوزه اقتصاد
  • عدم توجه به اقتصاد مقاومتی
  • عدم تدوین و اجرای سیاست های اقتصادی مناسب در حمایت از تولید داخلی
  • عدم توانایی در مردمی سازی اقتصاد و تقویت توان تولید ملی
  • عدم توانایی در شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد کشور
  • عدم مشارکت فعال در تنظیم سیاست ها و برنامه های اجرایی اقتصادی و مالی کشور
  • عدم مدیریت مناسب بازار سرمایه، گمرک، مالیات، بیمه و خزانه داری کشور
  • عدم نظارت مالی صحیح بر صحت جریان عملیات مبادلات اقتصادی کشور

طرح استیضاح وزیر امور اقتصاد و دارایی با 33 امضا در مورخه 28 مرداد 1397 در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد و مسعود کرباسیان طبق قانون از این تاریخ 10 روز فرصت داشت تا در مجلس جهت ارائه توضیحات حضور یابد. تاریخ حضور کرباسیان در صحن علنی مجلس مورخه 4 شهریور 1397 اعلام شد.

این استیضاح وزیر اقتصاد در حالی در مجلس برگزار خواهد شد که قرار است رئیس جمهور نیز در مورخه 6 شهریور 1397 برای پاسخ به سئوالات نمایندگان در بهارستان حضور پیدا کند.

شایان ذکر است که طبق گفته علی ‌اصغر یوسف ‌‌نژاد عضو هیئت‌ رئیسه مجلس شورای اسلامی در نامه‌ ای از سوی رئیس مجلس، از آقای روحانی رئیس‌ جمهور دعوت شده است تا برای دفاع از عملکرد وزیر اقتصاد، در جلسه استیضاح وی حضور یابدند. البته طبق آیین ‌نامه داخلی مجلس، حضور و یا عدم حضور رئیس‌ جمهور در جلسه استیضاح، الزامی نیست و بستگی به تصمیم رئیس ‌جمهور دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی