بازدید 11348
۵
پیمانه اقتصادی؛

از«خوش بینی بازار به افزایش قیمت طلا با وجود گرانی دلار» تا «‍واردات بیش از ۷ هزار دستگاه انواع خودروسواری»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ریزش شاخص کل بورس در شروع هفته، تعرفه چین بر محصولات آمریکایی برای BMW هزینه بر شد، بازار سکه دوباره با افزایش همراه شد، بستن تنگه هرمز قیمت نفت را به ۲۵۰ دلار می‌رساند، نرخ مالیات ها در روسیه افزایش می‌یابد، ارزش ریال ۳۲ درصد کاهش یافت، عربستان قادر به تأمین بازار نفت نیست و آرامش در بازار خودرو را در بر دارد.
کد خبر: ۸۱۴۴۹۵
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۱ 08 July 2018

از«خوش بینی بازار به افزایش قیمت طلا با وجود گرانی دلار» تا «‍واردات بیش از ۷ هزار دستگاه انواع خودروسواری»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون ریزش شاخص کل بورس در شروع هفته، تعرفه چین بر محصولات آمریکایی برای BMW هزینه بر شد، بازار سکه دوباره با افزایش همراه شد، بستن تنگه هرمز قیمت نفت را به ۲۵۰ دلار می‌رساند، نرخ مالیات ها در روسیه افزایش می‌یابد، ارزش ریال ۳۲ درصد کاهش یافت، عربستان قادر به تأمین بازار نفت نیست و آرامش در بازار خودرو را در بر دارد.

ریزش شاخص کل بورس در شروع هفته

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه، با کاهش 1438 واحدی معادل 1.28 درصد به رقم 111 هزار و 51 واحد رسید. تالار شیشه‌ای در اولین روز کاری هفته، شاهد روند نزولی شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 436 واحدی معادل 1.28 درصد به رقم 33 هزار و 703 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز همانند روز چهارشنبه، با افت 39 واحدی معادل 0.21 درصد، عدد 18 هزار و 665 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 28 واحدی معادل 0.21 درصد به رقم 13 هزار و 439 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 1374 واحد کاهش معادل 1.12 درصد را رقم زد و به سطح 121 هزار و 907 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 1099 واحد کاهش معادل 1.33 درصد به رقم 81 هزار و 509 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 2653 واحد کاهش معادل 1.18 درصد همراه بود و عدد 222 هزار و 535 واحد را به نمایش گذاشت. نماد معاملاتی فارس (صنايع پتروشيمي خليج فارس) با 285 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را کاهش شاخص کل بورس داشت.

از«خوش بینی بازار به افزایش قیمت طلا با وجود گرانی دلار» تا «‍واردات بیش از ۷ هزار دستگاه انواع خودروسواری»

در‌های بازار چین روی محصولات همه کشور‌ها «غیر از آمریکا» بازتر می‌شود

نخست وزیر چین، لی کیجیانگ، روز شنبه و درست یک روز پس از آنکه ایالات متحده و چین تعرفه هایی را بر ۳۴ میلیارد دلار از محصولات وارداتی یکدیگر اعمال کردند، گفت: چین به مسیر اصلاحات و باز کردن بازارهای خود که موجب رشدش شده است، ادامه خواهد داد. به نقل از رویترز، لی در نشست سران اروپای شرقی در صوفیه گفت، چین درهایش را بیشتر بر روی محصولات خارجی باز می کند و گفت، برای برخورداری از رشد اقتصادی جهانی پایدار باید از تجارت آزاد به شدت پشتیبانی کرد. وی گفت: "برای محصولات خارجی که نیازهای مصرف کنندگان چینی را برآورده می کنند، ما درها را بر ورود این محصولات به بازار چینی بازتر می کنیم." وی در تشریح این امر افزود:"ما کلیه تعرفه های وارداتی را به بازار چین کاهش می دهیم."

تعرفه چین بر روی محصولات آمریکایی برای BMW هزینه بر شد

خودروسازی آلمانی لوکس BMW در روز جمعه اعلام کرد که قادر به "تقبل کامل" تعرفه 25 درصدی جدید چینی بر روی مدل های ساخته شده در ایالات متحده نیست و باید قیمت خودروهایی که در اسپارتنبرگ، واقع در کارولینای جنوبی تولید می شوند، افزایش یابد. به نقل از رویترز، BMW گفت که "در حال حاضر مشغول محاسبهٔ افزایش هزینه های ضروری مربوطه" برای مدل های ساخته شده در ایالات متحده آمریکا که به چین صادر می شوند هست و نتیجه را "در گام بعدی" اعلام می کند. شرکت BMW محصولات پرسودی چون X4، X5 و X6 SUV و مدل های کراس اوور را به چین صادر می کند. سال گذشته، این خودروسازی بیش از 100،000 خودرو از ایالات متحده به چین صادر کرده بود.

بازار سکه دوباره با افزایش همراه شد

روز شنبه، قیمت سکه تمام طرح قدیم با افزایش ۶۰ هزار تومانی نسبت به نرخ پایانی هفته قبل، به رقم ۲,۶۸۰,۰۰۰ تومان رسید. همچنین هر سکه تمام طرح جدید، ۲,۸۹۰,۰۰۰ تومان ارزشگذاری شده که نسبت به نرخ پایانی روز پنجشنبه، ۷ هزار تومان رشد قیمت داشت. همچنین هر نیم سکه بهار آزادی، ۱,۳۸۵,۰۰۰ تومان قیمت گذاری شد که نسبت به آخرین نرخ هفته قبل، ۳۵ هزار تومان افزایش داشت. هر ربع سکه بهار آزادی نیز با افت ۵ هزار تومان به رقم ۷۱۵ هزار تومان رسیده است. هر سکه یک گرمی نیز بدون تغییر خاصی در جایگاه ۳۹۵ هزار تومان قرار دارد.  

خوش بینی بازار به افزایش قیمت طلا با وجود گرانی دلار

در نظرسنجی کیتکونیوز از کارشناسان وال استریت، ۱۶ تن شرکت کردند که از میان آنها ۱۱ تن یا ۶۹ درصد افزایش قیمت طلا و سه نفر یا ۱۹ درصد کاهش قیمت طلا در هفته جاری را پیش‌بینی کردند، در حالی که دو تن یا ۱۲ درصد نظری نداشتند. در این بین ۸۰۸ تن در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه‌گذاران شرکت کردند که از میان آنها ۴۴۹ تن یا ۵۶ درصد افزایش قیمت طلا در هفته جاری و ۲۳۱ یا ۲۹ درصد کاهش قیمت این فلز ارزشمند را پیش‌بینی کردند، در حالی که ۱۲۸ نفر یا ۱۶ درصد نظری نداشتند. چارلی ندوس، استراتژیست ارشد گروه "لاسال فیوچرز" پتانسیل صعود طلا به بالای قیمت ۲۰ روزه که حدود ۱۲۷۱ دلار قرار دارد را پیش بینی کرد. آدریان دی، مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی "آدریان دی" به کیتکونیوز گفت: گسترش جنگ تعرفه و همچنان تلاطم بازارهای سهام احتمالا قیمت طلا به عنوان یک دارایی مطمئن را تقویت خواهد کرد. شون لاسک، مدیر شرکت "والش تریدینگ" نیز انتظار دارد طلا تا زمانی که به سطح ۱۲۳۸ دلار سقوط نکند، تلاش کند، بخشی از ضرر اخیر خود را جبران کند. بر اساس گزارش ایسنا، اما کوین گریدی، رییس "فونیکس فیوچرز" کاهش قیمت طلا به دلیل قوی ماندن ارزش دلار آمریکا را پیش بینی کرد به خصوص که آمار اشتغال ماه گذشته آمریکا به حد کافی مطلوب بوده است تا از ادامه تحکیم سیاست پولی آمریکا حمایت کند و این امر قطعا به ضرر طلا خواهد بود.

بستن تنگه هرمز قیمت نفت را به ۲۵۰ دلار می‌رساند

ولادیمیر روژان کفسکی کارشناسان سرمایه‌گذاری مؤسسه گلوبال اف‌ایکس معتقد است، ظرفیت تنگه هرمز معادل عبور ۱۴ نفتکش بزرگ یا به عبارتی ۱۷ میلیون بشکه در روز است که این رقم کمی کمتر از نیمی از صادرات نفت از سوی تولیدکنندگان به بازار جهانی است. اگر صادرات نفت از طریق این تنگه متوقف شود قانون توازن عرضه و تقاضا قیمت نفت را به ۱۶۰ دلار در هر بشکه خواهد رساند. وی افزود: اگر تنگه هرمز حتی برای یک یا دو ماه بسته شود، کارگزاران نفتی دچار وحشت شده و تمام نفت موجود در بازار را خواهند خرید و در این صورت قیمت نفت به ۲۵۰ دلار در هر بشکه افزایش خواهد یافت. البته روژان کفسکی معقتد است: به دلیل اینکه این منطقه به شدت تحت حضور نیروهای نظامی کشورهای مختلف است معلوم نیست ایران این اقدام را اجرایی کند یا خیر. آرتم اوینوفس کارشناس ارشد مؤسسه «تله ترید» نیز پیش‌بینی کرده در صورت بسته شدن تنگه هرمز توسط ایران قیمت نفت به ۲۵۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید. وی البته می‌گوید این سناریو تا اجرایی شدن فاصله زیادی دارد. وی در عین حال می‌گوید: بعید به نظر می‌رسد، سپاه پاسداران اقدام به بستن تنگه هرمز به مدت چند روز یا چند هفته کند. چرا که این مسأله می‌تواند به اقدام متقابل برخی کشورها منجر شود. میخائیل ماشچنکو کارشناس مؤسسه ای‌تورو اما نظر دیگری دارد و می‌گوید، حتی اگر تنگه هرمز بسته شود شاهد افزایش شدید قیمت نفت خواهد بود چرا که قیمت نفت برنت هرگز از ۱۵۰ دلار در هر بشکه بالاتر نرفته است. این کارشناس روس می‌گوید: لفاظی‌های ترامپ به جای پایین آوردن قیمت نفت، برخلاف میل وی در حال بالا بردن قیمت نفت در بازار جهانی است. /راشاتودی

تحلیلگران نفتی: عربستان قادر به تأمین بازار نفت نیست

کارشناسان آمریکایی و اروپایی معتقدند: بعید است عربستان بدون حفاری های جدید بتواند بیشتر از یک میلیون بشکه نفت در روز تولید کند و مانع از افزایش قیمت طلای سیاه شود. به گفته 'حلیمه کرافت' تحلیلگر بازار سرمایه آر.بی.سی، بازارهای نفت در شرف طوفان ژئوپلیتیک هستند. پر کردن شکاف ناشی از کاهش صادرات ونزوئلا، ایران و لیبی از سوی عربستان سخت و دشوار است. به نوشته نیویورک تایمز، در حال حاضر ایران روزانه حدود دو میلیون بشکه نفت، معادل دو درصد عرضه جهانی صادر می کند. آمریکا می خواهد توان تهران در زمینه فروش منابع طبیعی این کشور را مهار کند و نفت بیشتر را از طریق عربستان، روسیه و سایر کشور‌ها تامین کند. طبق برآورد تحلیلگران، صادرات نفت خام ایران احتمالا از چند صد هزار بشکه تا حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش می یابد و این همان میزانی است که تولیدکنندگان نفت در وین وعده افزایش آن را دادند. تولید نفت ونزوئلا هم که زمانی از تولید کنندگان اصلی نفت بود، به خاطر شرایط اقتصادی این کشور و تحریم های بین المللی، به نصف و کمتر از 1.4 میلیون بشکه در روز رسیده است. درگیری بین جناح های مختلف مسلح در لیبی نیز به این معناست که این کشور آفریقایی قادر به عرضه حدود 850 هزار بشکه نفت در روز نخواهد بود. /ایرنا

نرخ مالیات ها در روسیه افزایش می‌یابد

دولت روسیه به دنبال افزایش منابع درآمدی خود برای تأمین مخارج برنامه های اجتماعی شش سال آینده است. دولت همچنین پیشنهاد افزایش سن بازنشستگی را مطرح کرده است که با انتقادات گسترده ای در داخل این کشور مواجه شده است. در رأی گیری دوما در خصوص لایحه مالیاتی، اکثریت نمایندگان با افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده از ۱۸ درصد به ۲۰ درصد موافقت کردند. مخالفان این لایحه گفته بودند، این اقدام در صورت اجرایی شدن باعث افزایش بیش از پیش بهای سوخت خواهد شد. ایلیا ترونین- معاون وزیر دارایی روسیه- در حاشیه رأی گیری در خصوص این لایحه گفت: افزایش نرخ مالیات باعث افزایش درآمدهای دولت تا ۹.۴۹ میلیارد دلار خواهد شد و این منابع صرف تأمین مالی پروژه های زیرساختی در سراسر کشور خواهد شد. وی افزود: این لایحه هدفش تأمین مخارج لازم برای رسیدن به اهداف تعیین شده رئیس جمهوری است.

ارزش ریال ۳۲ درصد کاهش یافت/ پول آرژانتین ۶۴ درصد سقوط کرد

سال گذشته میلادی برخی از ارزهای جهانی در برابر دلار آمریکا عملکرد مثبت و منفی داشتند که در این میان برخی از پول های ملی از قبیل پول مالزی در برابر دلار آمریکا ۶ درصد تقویت شد؛ ضمن اینکه یورو هم در برابر دلار ۳ درصد بالا آمد. بر اساس این گزارش، ارزش ین ژاپن ۳ درصد، پول نیجریه ۲.۸ درصد، ارز کره جنوبی ۲.۷ درصد، یوآن ۲.۳ درصد و دلار کانادا ۱.۶ درصد در برابر دلار آمریکا جهش نشان می دهد. از طرفی هم برخی از ارزها در سال ۲۰۱۷ میلادی با روند نزولی در برابر دلار آمریکا روبرو شدند. ارزش دلار استرالیا در برابر پول آمریکا ۲.۳ درصد پایین آمد. همچنین روبل روسیه با ۴ درصد روند نزولی روبرو شد. پول مکزیک، هند و اندونزی هر یک به ترتیب با ۵ درصد، ۷ درصد و ۷ درصد کاهش در برابر دلار آمریکا به کار خود در سال ۲۰۱۷ میلادی پایان دادند. در منطقه آسیا ارزش پول ایران با ۳۲ درصد کاهش یکی از ضعیف ترین عملکردها را به خود اختصاص داد و در قاره آمریکا، پول آرژانتین با ۶۴ درصد سقوط ارزش در برابر دلار آمریکا یکی از بدترین عملکردهای ارزی را در این منطقه به خود اختصاص داد. بر پایه این گزارش ارزش پول پاکستان، برزیل و ترکیه هر یک به ترتیب ۱۴ درصد، ۱۸ درصد و ۲۶ درصد کاهش در مقابل دلار آمریکا روبه رو شدند. /ایبنا

آرامش در بازار خودرو؛ کسی خریدار نیست

بازار روز شنبه خودرو در مقایسه با روزهای گذشته شاهد آرامش بود و خریدوفروشی انجام نشد. البته علی‌رغم تأکید شرکت‌های خودروساز در عدم فروش کارتکس همچنان برخی از نمایندگی‌ها فروش کارتکسی را انجام می‌دهند، علاوه بر این هنوز میزان عرضه شرکت‌های خودروساز به بازار افزایش پیدا نکرده و همین امر اختلاف قیمت محصولات را از کارخانه تا بازار افزایش داده است. به نقل از تسنیم، پژو 206 تیپ 2 با کاهش 300 هزار تومانی با قیمت 39 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 5 با کاهش 500 هزار تومانی با قیمت 47 میلیون تومان و هایما ای7 هم با کاهش 2 میلیون و 500 هزار تومانی با قیمت 144 میلیون و 500 هزار تومان به‌ فروش می‌رسد.

واردات بیش از ۷ هزار دستگاه انواع خودروسواری

بر اساس اعلام گمرک ایران طی سه ماهه نخست سال ۹۷ تعداد ۷ هزار و ۴۳ دستگاه انواع خودروسواری به ارزش ۱۹۸ میلیون و ۹۵۰ هزار دلار به کشورمان وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد ۶۷ و ۵۶ صدم درصد و از نظر ارزش ۶۶ و ۷۵ صدم درصد کاهش را نشان می‌دهد. واردات انواع خودرو سواری طی سه ماهه نخست سال ۹۶ به ۲۱ هزار و ۷۱۴ دستگاه به ارزش ۵۹۸ میلیون و ۳۵۴ هزار دلار بوده است. سال گذشته در مجموع ۷۰ هزار و ۷۵ دستگاه انواع خودرو وارد کشور شد. براساس ابلاغیه سازمان توسعه تجارت به گمرک، ثبت سفارش و واردات خودرو از دو هفته پیش ممنوع شده است. /مهر

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۵
راساس ابلاغیه سازمان توسعه تجارت به گمرک، ثبت سفارش و واردات خودرو از دو هفته پیش ممنوع شده است.....حتمن هم این کار را میکنه چون کارمند خلافکارش کلی ثبت سفارش داده تا اونا تموم نشه فعلن دیگران وارد نمیتونن بکنن.
وفتی قیمت ماشین این همه بالا رفته چرا ثبت سفارش خودرو که سریعا باید باز شود چرا بسته شده.....
سلام
ما ازشرکت پرشین پارس برای مصرف شخصی یک دستگاه کیاسراتو تولید داخل به قیمت 114 میلیون تومان پیش خرید کردیم که 90 میلیون پیش دادیم و قرار شد یکماهه تحویل دهند و 24 میلیون هم دو ساله قسط بدهیم. ولی موقع تحویل شرکت عنوان کرد ماشین گرون شده و نه ماشین داریم و از همه مهم تر پول هم نداریم بدهیم.
و به همین راحتی کلاهبرداری اتفاق افتاد و ما شدیم مالباخته.
پیکیر شدیم فهمیدیم پرشین پارس طبق گفته خود شرکت ثبت سفارش خودرو خارجی می کرد. البته بنظر در همان زمان ممنوعیت ثبت سفارش، که دراینصورت تخلف اول صورت گرفته.
شرکت برای جلوگیری از ضرر و زیان به سمت ثبت نام اتومبیل های داخلی روی آورده که نتوانسته به تعهدات داخلیش هم عمل کند که دراینصورت تخلف دوم صورت گرفته.
جالب تر اینکه اسم این شرکت در لیست شرکتهای اعلامی جهت ثبت سفارش نبوده و دراینصورت تخلف سوم اتفاق افتاده.
کلاهبرداری هم مربوط میشود به تخلف های بخش دوم که پی در پی برای اتومبیلهای داخلی پیش فروش می کرده اند علیرغم اینکه میدانستند نمی توانند به تعهداتشان عمل کنند و . . .
بستن تنگه هرمز چند روز بیشتر دوام نمی آورد با اقتصاد جهان نمی شود شوخی کرد ما نباید به جنایات آمریکا مشروعیت بدهیم
این آمار واردات خودرو بدون اون شش هزار دستگاهی میباشد که طبق گفته آقایان بصورت مخفیانه ثبت سفارش شده است یا نه ؟
مردم را ساده فرض کرده اند . ثبت سفارش بسته شد و سپس در هیئت دولت تعرفه خودرو دو برابر و سه برابر شد و سپس ثبت سفارش باز گردید .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل