بازدید 8236
پیمانه اقتصادی؛

از «واکنش وزارت صنعت به ادعای واردات 100 هزار خودرو با تخلف» تا «آغاز افزایش تعرفه بر واردات ۸۱۸ قلم کالای چینی به آمریکا از امروز»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون افزایش جهانی قیمت نفت در بازار پنجشنبه، واکنش نماینده ایران در هیأت عامل اوپک به توئیت‌های ترامپ، تحریم‌های نفتی ایران قیمت بنزین در آمریکا را بالا می‌برد، سکه ۱۶۸ هزار تومان ارزان‌تر شد، چقدر دستمال مرطوب به کشور وارد شد؟ افزایش بهای روغن‌ با وجود دریافت ۱۵۶ میلیون یورو ارز دولتی و منطقی شدن نرخ ارز با انجام معاملات در بازار ثانویه را در بر دارد.
کد خبر: ۸۱۴۰۲۳
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۴ 06 July 2018

از «واکنش وزارت صنعت به ادعای واردات 100 هزار خودرو با تخلف» تا «آغاز افزایش تعرفه بر واردات ۸۱۸ قلم کالای چینی به آمریکا از امروز»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون افزایش جهانی قیمت نفت در بازار پنجشنبه، واکنش نماینده ایران در هیأت عامل اوپک به توئیت‌های ترامپ، تحریم‌های نفتی ایران قیمت بنزین در آمریکا را بالا می‌برد، سکه ۱۶۸ هزار تومان ارزان‌تر شد، چقدر دستمال مرطوب به کشور وارد شد؟ افزایش بهای روغن‌ با وجود دریافت ۱۵۶ میلیون یورو ارز دولتی و منطقی شدن نرخ ارز با انجام معاملات در بازار ثانویه را در بر دارد.

واکنش وزارت صنعت به ادعای واردات 100 هزار خودرو با تخلف

رئیس مرکز حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: تعداد تخلف ها، 6 هزار و 481 خودرو بوده که مرکز حراست وزارتخانه در بهمن ماه 96 آن را شناسایی و به گمرگ، سازمان تعزیرات حکومتی و دستگاه قضایی اعلام کرده است.

سیدعلی حسینی افزود: گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت باعث شد تا 4 هزار و 581 خودرو از گمرگ خارج نشود، ولی یک هزار و 900 خودرو قبل از شناسایی از گمرگ خارج شده که واردکنندگان متخلف خودروهای باقی مانده به دستگاه های امنیتی و تعزیرات اعلام شده اند.

حسینی عنوان کرد: حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت برای شفاف سازی در سی ام بهمن 96 و 5 تیر 97 در اطلاعیه های جداگانه این مهم را به مردم اطلاع رسانی کرده بود. وی ادامه داد: خودمان را مدیون مردم می دانیم و تا به آخر این تخلف را پیگیری خواهیم کرد. به گزارش ایرنا، رئیس فراکسیون مبارزه با فساد اقتصادی مجلس شورای اسلامی سیزدهم تیرماه گفت: بر اساس گزارش دستگاه های امنیتی بیش از یکصد هزار خودرو با تخلف وارد کشور شده است. 

افزایش جهانی قیمت نفت در بازار پنج شنبه

در روز پنجشنبه، قیمت نفت آمریکا نسبت به قیمت بسته شده در روز قبل افزایش یافت. به رغم درخواست دونالد ترامپ از اوپک برای کاهش قیمت نفت، قیمت نفت آمریکا به بالاترین سطح خود در سه سال و نیم گذشته رسیده است. دلیل افزایش قیمت نفت در روز جاری وقفه احتمالی در صادرات نفت ایران و سایر تولیدکنندگان خاورمیانه عنوان شده است. به نقل از رویترز، قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز گذشته ۱۲ سنت افزایش یافت و ۷۸.۱۲ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با افزایش ۳۲ سنتی، بشکه ای ۷۴.۴۶ دلار صورت گرفت. 

واکنش نماینده ایران در هیأت عامل اوپک به توئیت‌های ترامپ

نماینده ایران در هیأت عامل اوپک در واکنش به توئیت جدید رئیس جمهوری آمریکا گفت: با توئیت‌های پیاپی و مذموم شما قیمت‌های جهانی نفت خام 10 دلار افزایش یافته است. به این رویه پایان دهید در غیر این صورت قیمت‌های جهانی نفت خام بالاتر می‌رود. حسین کاظم پور اردبیلی افزود: آقای رئیس جمهوری (دونالد ترامپ)، ممکن است از شما بپرسم درباره چه موضوعی صحبت می‌کنید؟ سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) ظرف 30 سال گذشته دخالتی در تعیین قیمت‌های جهانی نفت خام نداشته است، بلکه این بازارهای مالی و قطب های (هاب‌های ) منطقه‌ای برای انواع نفت خام شاخص است که بر تحولات قیمتی تاثیر می‌‌گذارد.

وی ادامه داد: ایالات متحده آمریکا، تولیدکنندگان بزرگ و مؤسسان اوپک را تحریم می‌کند و در عین حال از آن‌ها می‌خواهد که قیمت‌های نفت خام را کاهش دهند؟! کاظم پور اردبیلی خطاب به رئیس جمهوری آمریکا تأکید کرد: عالیجناب، آن حجم از نفت خام برای اجابت خواسته شما در بازارهای جهانی موجود نیست، شما آن دسته از اعضای اوپک را که ادعا می‌کنید از آن‌ها حمایت می‌کنید، تحت فشار گذاشته‌اید. وی تصریح کرد: شما به واقع با این رفتار، اعتبار و حاکمیت آن‌ها را زیر سؤال می‌برید، ما انتظار داریم مودبانه‌تر برخورد کنید. وی با یادآوری این که برادران مسلمان ما در عربستان سعودی، ملتی تحصیلکرده و بالغ هستند که اجازه نمی‌دهند شما با آن‌ها این گونه رفتار کنید و به آنها دستور دهید، تصریح کرد: شما می‌گویید که این یک جاده دو طرفه است؟! ما هم در این بزرگراه قرار داریم. کاظم پور اردبیلی تأکید کرد: آقای رئیس جمهوری ممکن است ما اختلاف سلیقه‌هایی با برادرانمان در عربستان سعودی داشته باشیم، اما یاد گرفته‌ایم که چگونه در کنار هم زندگی کنیم؛ شما می‌خواهید این اختلاف‌ها را تشدید کنید، من توصیه می‌کنم به سرعت فردا (جمعه، 15تیرماه) به مذاکرات وین ملحق شوید. به گزارش ایرنا، دونالد ترامپ در جدیدترین تویئت خود باز هم اوپک را مسئول قیمت بالای نفت دانسته و خواهان کاهش قیمت نفت از سوی این سازمان شده است.

تحریم‌های نفتی ایران قیمت بنزین در آمریکا را بالا می‌برد

ژان کمپ تحلیلگر مسائل اقتصادی در خبرگزاری رویترز نوشته است: کاخ سفید یا می‌تواند صادرات نفت ایران را به صفر برساند یا قیمت بنزین کشورش را متعادل کند اما غیرممکن است بتواند هر دو با هم انجام دهد. اشاره این تحلیل‌گر مصداق مثل «دو هندوانه را در یک دست نمی شود نگه داشت» است؛ یعنی ترامپ اگر تحریم ایران را انجام می‌دهد نمی‌تواند قیمت بنزین را پایین نگه دارد. این تحلیلگر با اشاره به اینکه طی چند ماه گذشته افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی فشاری را به این کشور وارد کرده و قیمت بنزین را بالا برده، نوشت: در صورتی که صادرات نفت ایران به صفر برسد قطعا قیمت‌ها بالا خواهد رفت.

سکه ۱۶۸ هزار تومان ارزان‌تر شد

روز گذشته، قیمت سکه تمام طرح قدیم با افت ۶۰ هزار تومانی نسبت به نرخ پایانی روز چهارشنبه، به قیمت ۲,۶۲۰,۰۰۰ تومان رسید. هر سکه تمام طرح جدید نیز، ۲,۷۰۲,۰۰۰ تومان ارزشگذاری شد که این رقم نسبت به نرخ پایانی روز قبل، ۱۶۸ هزار تومان ارزان‌تر می‌باشد. همچنین هر نیم سکه بهار آزادی در آخرین روز هفته، با افت ۵۲ هزار تومانی به رقم ۱,۳۵۰,۰۰۰ تومان رسید و هر ربع سکه بهار آزادی نیز با کاهش ۲۰ هزار تومان نسبت به روز قبل، به نرخ ۷۲۰ هزار تومان فروخته شد. هر سکه یک گرمی نیز در معاملات دیروز بازار آزاد سکه، ۳۹۵ هزار تومان قیمت گذاری شد که نسبت به روز چهارشنبه، ۱۵ هزار تومان ارزان‌تر شده است.

قیمت جهانی طلا در آستانه انتشار متن مذاکرات فدرال رزرو آمریکا تغییر نکرد

قیمت طلا که روز چهارشنبه تحت تاثیر کاهش ارزش دلار آمریکا به بالاترین سطح خود در یک هفته اخیر رسید، روز پنجشنبه در آستانه انتشار متن مذاکرات نشست فدرال رزرو آمریکا در ماه ژوئن تغییر چندانی نداشت. بر اساس این گزارش قیمت هر اونس طلا دیروز به 1256 دلار رسید. همچنین قیمت طلا روز چهارشنبه برای لحظاتی تا 1261 دلار در هر اونس افزایش یافت که نسبت به روز سه شنبه با رشد 20 دلاری روبه رو شد. شاخص ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر بین المللی نیز با 0.1 درصد کاهش روبرو شده و به 94.56 واحد رسیده است. سرمایه گذاران بین المللی منتظر انتشار متن مذاکرات نشست ژوئن فدرال رزرو آمریکا هستند. /سایت طلا

چقدر دستمال مرطوب به کشور وارد شد؟

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی در سال ۹۶ حاکی از آن است که در این مدت بیش از ۶۷ تن دستمال مرطوب بهداشتی و آرایشی وارد ایران شده است. بر اساس واردات این حجم دستمال مرطوب بهداشتی و آرایشی به کشور، ۴۶۷ هزار و ۱۲۲ دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر یک میلیارد و ۵۹۶ میلیون و ۶۵۷ هزار و ۹۵۰ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. به علاوه این کالا از ۸ کشور جهان از جمله چین، آلمان، لهستان، یونان، بلغارستان و ... وارد ایران شده است. گفتنی است بیشترین حجم واردات دستمال مرطوب بهداشتی و آرایشی به ایرن از کشور یونان با حجم بیش از ۲۹ تن و ارزش دلاری ۱۹۸ هزار و ۵۱۲ دلار بوده است.

افزایش بهای روغن‌ با وجود دریافت ۱۵۶ میلیون یورو ارز دولتی

در حالی طی ماه‌های گذشته بیش از ۱۵۶ میلیون یورو ارز دولتی بابت واردات روغن خام، آفتابگردان و سویا پرداخت شده است که تولیدکنندگان روغن نباتی قیمت محصولات خود را بین پنج تا ۱۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داده‌اند. به گزارش ایسنا، قیمت انواع روغن نباتی در حالی از ابتدای خردادماه مجوز ۹ درصد افزایش را از ستاد تنظیم بازار دریافت کرد که بر اساس آخرین آمار رسمی بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به هشتم تیرماه امسال قیمت روغن نباتی جامد ۱۵.۶ درصد و قیمت روغن نباتی مایع ۵.۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است که میانگین آن برای انواع روغن نباتی به ۸.۳ درصد نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته می‌رسد.

منطقی شدن نرخ ارز با انجام معاملات در بازار ثانویه

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، انجام معاملات ارز در بازار ثانویه ارز را مثبت ارزیابی کرد. محمود بهمنی درباره تأثیرات تشکیل بازار ثانویه ارز گفت: در ایجاد بازار ثانویه ارز شکی وجود ندارد چرا که نبود این بازار برای متقاضیان واقعی ارز مانند مسافران خارج از کشور، مشکل ایجاد می کند. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، بر ضرورت انجام معاملات ارز در بازار ثانویه تأکید کرد و ادامه داد: ممانعت از فعالیت صرافی های یکی از دلایلی بود که باعث شد نوسانات نرخ ارز تشدید شود و حتی کسانی که نیازمند واقعی ارز بودن با مسأله جدی روبه رو شدند. نماینده مردم در مجلس تصریح کرد: علاوه بر ایجاد بازار ثانویه ارز باید نظارت ها به نحوی باشد که قیمت ارز براساس ساز و کار عرضه و تقاضا تعیین شود. وی با تأکید بر نقش توسعه درآمدهای ارزی پایدار در ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا ارز در بازار، یادآور شد: باید اجازه داده شود ارز حاصل از صادرات در بازار ثانویه ارز معامله شود. /خانه ملت

آغاز افزایش تعرفه بر واردات ۸۱۸ قلم کالای چینی به آمریکا از امروز

جنگ تجاری بین آمریکا و چین چند ماهی است کلید خورده و آغازگر این جنگ آمریکا بود که تعرفه 25 درصد روی واردات فولاد و 10 درصد روی واردات آلومینیوم اعمال کرد و پس از آن هر دو کشور فهرستی از کالاهایی را اعلام کردند که روی آنها تعرفه اعمال شدو در ادامه این جنگ تجاری قرار است آمریکا از امروز جمعه ششم جولای روی ۸۱۸ کالای چینی به ارزش ۳۴ میلیارد دلار تعرفه اعمال کند، این جنگ تجاری تنها بین این دو کشور نیست بلکه به اتحادیه اروپا و دیگر کشورها مانند روسیه هم کشیده شده است. چهل کشور اعلام کردند که علیه اقدامات غیرمنطقی آمریکا که مغایر با قوانین جهانی است، به سازمان تجارت جهانی شکایت می‌کنند. همچنین، چاینا دیلی، روزنامه رسمی دولت چین که اخیراً به شدت از دولت ترامپ انتقاد کرده است، نوشته است: ایالات متحده برای دهه ها در حوزه نظامی و مالی هژمونی داشته است. در حال حاضر این کشور به دنبال هژمونی اقتصادی است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی