بازدید 13708
۸
آخرین تحولات خاورمیانه؛

شرط قطر برای پایان دادن به بحران با عربستان/وزیر خارجه قطر: بزرگی به «مساحت» نیست به «عقل» است/توافقات تسلیحاتی جدید آمریکا با امارات و قطر/مخالفت نتانیاهو با قرارداد هسته‌ای آمریکا و عربستان

توافقات تسلیحاتی جدید آمریکا با امارات و قطر، شکایت تاجر میلیاردر سعودی از بن سلمان، مخالفت نتانیاهو با قرارداد هسته‌ای آمریکا و عربستان، حمله وزیر خارجه قطر به محمد بن سلمان و حمله تروریست ها به کاروان خانواده‌های سوری در غوطه شرقی، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به شرط قطر برای پایان دادن به بحران با عربستان اشاره کرد.
کد خبر: ۷۸۰۹۷۲
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰ 09 March 2018

توافقات تسلیحاتی جدید آمریکا با امارات و قطر، شکایت تاجر میلیاردر سعودی از بن سلمان، مخالفت نتانیاهو با قرارداد هسته‌ای آمریکا و عربستان، حمله وزیر خارجه قطر به محمد بن سلمان و حمله تروریست ها به کاروان خانواده‌های سوری در غوطه شرقی، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به شرط قطر برای پایان دادن به بحران با عربستان اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ وزیر دفاع قطر اعلام کرد، کشورش در صورتی حاضر است به بحران ایجاد شده بین کشورهای عربی خلیج فارس پایان دهد که کشورهای تحریم کننده دوحه، در گام اول عذرخواهی کنند.

«خالد بن محمد العطیه» پنجشنبه در گفت‌وگو با شبکه الجزیره قطر گفت: حل بحران اخیر با چهار کشور محاصره کننده قطر مستلزم این است که این کشورها، شروط دوحه را پذیرفته و آن‌ها را اجرا کنند.

وی گفت: در اولین گام کشورهای عربستان، امارات، مصر و بحرین بابت هک کردن سایت خبرگزاری رسمی قطر (قنا) عذرخواهی کنند.

خبرگزای قطر در ماه می سال گذشته میلادی، اظهاراتی از زبان «تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر منتشر کرد که علیه عربستان و سیاست های آن موضع گرفته بود.

وزیر دفاع قطر تأکید کرد: کشورش برای پایان دادن به بحران ایجاد شده، ولی کشورهای محاصره کننده ابتدا باید عذرخواهی کرده و به محاصره پایان دهند و پس از آن راهی کویت برای مذاکره شوند.

شرط قطر برای پایان دادن به بحران با عربستان/وزیر خارجه قطر: بزرگی به «مساحت» نیست به «عقل» است/توافقات تسلیحاتی جدید آمریکا با امارات و قطر/مخالفت نتانیاهو با قرارداد هسته‌ای آمریکا و عربستان

ائتلاف ضد قطری عربستان، دوحه را به حمایت از تروریسم متهم و تحریم‌های اقتصادی‌ علیه آن وضع کرده‌اند.

توافقات تسلیحاتی جدید آمریکا با امارات و قطر

 وزارت خارجه آمریکا توافق ۴۶۰ میلیون دلاری شرکت‌های تسلیحاتی این کشور با امارات و قطر را تأیید کرد.

آن طور که رویترز گزارش داده، توافق ۱۹۷ میلیون دلاری قطری‌ها با شرکت «ریتون» و موضوع آن، تجهیزات تعیین موقعیت جغرافیایی و تجهیزات الکترونیکی انتشار اطلاعات برای تجهیز نیروی هوایی این امیرنشین کوچک حاشیه خلیج‌فارس خواهد بود.

توافق دیگر با اماراتی‌هاست که بر اساس آن، ۲۷۰ میلیون دلار تسلیحات آمریکایی به این امیرنشین فروخته می‌شود.

هنوز از جزئیات قرارداد اماراتی‌ها خبری در دست نیست.

امارات در سال‌های گذشته، با همین شرکت «ریتون» قراردادی پژوهشی امضا کرده بود که نتیجه آن، ساخت موشک‌های دارای سامانه هدایت لیزری «تالون» بود؛ هلیکوپترهای آپاچی نیروی هوایی امارات با داشتن این موشک، به جای حمل ۱۶ موشک لیزری «هل فایر» می‌توانند ۷۶ موشک لیزری ارزان‌تر تالون حمل کنند. این موشک‌ها در آینده نزدیک در خشاب‌های ۲۴ تایی بر روی خودروهای آف‌رود NIMR نیروی زمینی امارات هم نصب خواهد شد.

پیش از این هم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در سفر به عربستان، ۴۶۰ میلیارد دلار توافق تسلیحاتی با عربستان امضا کرده بود.

شکایت تاجر میلیاردر سعودی از بن سلمان

یک پایگاه قطری فاش کرد، تاجری عربستانی، یکی از مهم‌ترین و بزرگترین شکایت‎ها را علیه محمد بن سلمان ولیعهد این کشور مطرح کرده است.

احمد العسراوی، تاجر عربستان که تابعیت آمریکایی نیز دارد یکی از مهم‎ترین و بزرگترین اقامه دعوی را علیه محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در دادگاه فدرال مطرح ساخته است؛ وی به عنوان یک شهروند آمریکایی که در عربستان بازداشت شده و بدون هیچ اتهامی مورد شکنجه و ضرب و شتم قرار گرفته و مجبور به دست کشیدن از ۹۰ درصد از ثروتش شده است؛ تنها ۴۰۰ میلیون دلار از ۱۱ میلیارد دلار دارایی‎هایش که شامل برج، املاک و مستغلات و شرکت‎هاست برای او باقی مانده است؛ او اکنون خواستار بازگشت ثروت و داریی خود و همچنین مجازات کسانی شده که او را شکنجه داده و مورد ضرب و شتم قرار دادند و به زندان انداخته‎اند.

این رسانه عرب زبان در ادامه آورده است: این دعوی توسط مهمترین دفتر وکالت در نیویورک و بخصوص علیه بن سلمان، ارائه شده؛ دفتری که در محاکمه‎های بین المللی و پیروزی در پرونده‎های جنجالی بزرگ، شهرت دارد. وکیل آمریکایی العسراوی، گزارش‎های پزشکی در خصوص آثار شکنجه بر روی بدن العسراوی را تقدیم دادگاه عالی فدرال کرده و خواستار توقیف اموال مراجع قضایی سعودی و محاکمه، ولی عهد به جرم تعدّی به حقوق شهروند آمریکایی شده است.

مخالفت نتانیاهو با قرارداد هسته‌ای آمریکا و عربستان

در شرایطی که شرکت های آمریکایی برای نهایی شدن قرارداد هسته ای بین واشنگتن و ریاض لحظه شماری می کنند و به دنبال اخذ مجوز لازم برای ساخت رآکتورهای اتمی برای عربستان سعودی هستند، نخست وزیر اسرائیل مخالفت خود را با این قرارداد هسته ای اعلام کرده است.

باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در مصاحبه ای تأکید کرد: نتانیاهو در جریان نشست پشت درهای بسته در کمیته روابط خارجی سنا در واشنگتن که روز سه شنبه برگزار شده است، مخالفت خود را با هر گونه توافقنامه ای که به سعودی ها اجازه غنی سازی اورانیوم و بازفرآوری پلوتونیوم بدهد، اعلام کرده است. او قطعا مخالف چنین قراردادی است.

اد مارکی، سناتور دموکرات ایالات ماساچوست نیز که در این نشست حضور داشته است، گفت: به نظر من دیدگاه نتانیاهو این است که آنها به تسلیحات هسته ای و مواد هسته ای کمتری نیاز دارند، نه مواد و تسلیحات هسته ای بیشتر در خاورمیانه.

شرط قطر برای پایان دادن به بحران با عربستان/وزیر خارجه قطر: بزرگی به «مساحت» نیست به «عقل» است/توافقات تسلیحاتی جدید آمریکا با امارات و قطر/مخالفت نتانیاهو با قرارداد هسته‌ای آمریکا و عربستان

اجازه داشتن عربستان سعودی برای غنی سازی و بازفرآوری سوخت هسته ای از نیروگاه های اتمی در مغایرت با توافقنامه های قبلی با امارات متحده عربی و سایر کشورهاست که از چنین اقدامی منع شده اند، ولی این اقدام شانسی برای دولت ترامپ ایجاد خواهد کرد تا به هدفش یعنی احیای صنعت هسته ای آمریکا و کمک به شرکت هایی مثل وستینگهاوس الکتریک و اگزلون کورپ دست یابد؛ نه وزارت انرژی آمریکا، نه کاخ سفید و نه سفارت اسرائیل حاضر به اظهار نظر در این باره نشده اند.

ریک پری، وزیر انرژی آمریکا هفته گذشته در صدر هیأتی عالی رتبه به لندن سفر کرد تا با مقام های سعودی دیدار و درباره قرارداد مربوط به ساخت 16 رآکتور هسته ای طی 25 سال آینده با هزینه 80 میلیارد دلار رایزنی کند.

شایلین هاینس، سخنگوی وزارت انرژی آمریکا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: وزیر انرژی آمریکا و هیأت همراه طی روزهای گذشته با دوستان خوب ما از عربستان سعودی درباره طرح های مربوط به برنامه هسته ای غیر نظامی دیدار و گفت وگو کرده اند. این مذاکرات همچنان ادامه دارد.

وزیر خارجه قطر: بزرگی به «مساحت» نیست به «عقل» است

«محمد بن عبد الرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر به اظهارات «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان که گفته بود موضوع قطر، موضوع کوچکی است و به همین دلیل خود را مشغول آن نمی‌‌کند، واکنش نشان داد.

بر اساس گزارش شبکه «الجزیره»، وزیر خارجه قطر گفت: مقامات سعودی در دیدارها و اظهارات مختلف درباره قطر صحبت می‌کنند و این نشان می‌دهد، به رغم آنچه ادعا می‌کنند، موضوع قطر برایشان مهم است.

بن عبدالرحمن در ادامه، تشبیه بحران پیش آمده میان قطر با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به بحران میان آمریکا و کوبا را محکوم کرد و گفت: کشورها با بزرگی و کوچکی (مساحت) سنجیده نمی‌شوند، ما کشوری کوچکیم اما صاحب عقل‌ها و قلب‌های بزرگی هستیم که به شهروندان توجه داریم، ولی کشورهای بزرگی هستند که (مقامات آنها) عقل‌ها و قلب‌های کوچکی دارند و دامنه افق دید آنها «محدود» است.

وزیر خارجه قطر سپس تصریح کرد: مسأله، تشبیه قطر به کوبا نیست بلکه مسأله، تشبیه عربستان به آمریکاست.

بن سلمان طی سفر به مصر گفته بود: «خودم را مشغول این قضیه (قطر) نمی‌کنم، مسئول پرونده قطر کمتر از یک وزیر است، جمعیت قطر برابر با حتی جمعیت یک خیابان مصر نیست و هر وزیر سعودی می‌تواند بحران قطر را حل نماید (جزئیات بیشتر).

عربستان، مصر، امارات و بحرین 15 خرداد 96 با ادعای حمایت قطر از تروریسم، روابط خود با این کشور را قطع کردند؛ موضوعی که دوحه همواره آن را تکذیب کرده است.

حمله تروریست ها به کاروان خانواده‌های سوری در غوطه شرقی

گروه های مسلح حاضر در غوطه شرقی، کاروان حامل ۳۰۰ خانواده سوری را هدف حملات خمپاره ای خود قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، گروههای مسلح که قرار بود بر اساس مفاد قطعنامه شورای امنیت، قواعد آتش ‌بس را رعایت و مسیر خروج غیرنظامیان را باز کنند، بی توجه به این موضوع کاروان حامل ۳۰۰ خانوار سوری را هدف حملات وحشیانه خود قرار دادند.

شرط قطر برای پایان دادن به بحران با عربستان/وزیر خارجه قطر: بزرگی به «مساحت» نیست به «عقل» است/توافقات تسلیحاتی جدید آمریکا با امارات و قطر/مخالفت نتانیاهو با قرارداد هسته‌ای آمریکا و عربستان

هنوز آمار تلفات احتمالی این حمله تروریست ها مشخص و منتشر نشده است.

تروریست‌ های غوطه شرقی پیش از این نیز بارها از خروج غیرنظامیان از این منطقه جلوگیری کرده اند.

طبق قطعنامه ۲۴۰۱ شورای امنیت سازمان ملل که هفته گذشته تصویب شد، در غوطه شرقی دمشق آتش ‌بس اعلام شده است، اما تروریست ها از همان اولین روزهای آتش ‌بس، مردمی که می ‌خواستند با استفاده از فرصت آتش ‌بس و گذرگاه‌های تضمین ‌شده از سوی دولت مرکزی سوریه، از غوطه شرقی خارج شوند را گلوله باران کردند.

گفتنی است، تروریست ‌ها از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می ‌کنند و همین علت مخالفت با خروج مردم از میدان جنگ است.

بر همین اساس، حسام الدین آلا نماینده دائم سوریه در مقر سازمان ملل متحد در ژنو در واکنش به اتهامات مطرح علیه دولت سوریه مبنی بر هدف قرار دادن غیر نظامیان تأکید کرد، عملیات نظامی در غوطه شرقی دمشق علیه گروه های تروریستی است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۸
ترامپ میگه چین بر روی هر ماشین وارداتی‌ از آمریکا ۲۵ درصد مالیات می بنده در حالیکه آمریکا بر روی هر ماشین وارداتی‌ از چین فقط ۲.۵ درصد مالیات می بنده و این عادلانه نیست. به ترامپ کاری نداریم ولی‌ تجربه زرنگ بازی چینی‌ها در داد و ‌ستد با ایران پیش روی ما هست. مسئولان اقتصادی ما که نتونستند جلوی این چینیهای زیاده خواه را بگیرند،
سوریه تا زمانی که اسد در قدرت باشد روی آرامش نخواهد دید! بازماندگان صد ها هزار سوری که توسط او به قتل رسیده اند هرگز حکومت او را نخواهند پذیرفت، او تا هست شاهد تکرار همین داستان جنگ و گریز خواهیم بود! اشتباه اسد را اکنون اردوغان تکرار میکند. او با کشتار وحشیانه اکراد سوریه تنها بر آتش خشم کرد ها و افزایش نفرتشان میافزاید که پایانی جز جنگ و گریزی دیگر و اینبار در ترکیه نخواهد داشت! مشکل سوریه با کاروان های امداد و نجات حل نخواهد شد، تنها راه خروج از بحران، کناره گیری اسد از قدرت است!
کشورهای حاشیهٔ خلیج فارس ،شده اند انبان تولید کنندگان سلاحهای امریکا ،وانگلیس ،وفرانسه ،و آلمان ،و روسیه ؟در حقیقت کشورهای صادر کنندهٔ اسلحه باید پورسانت کشور ایران را بدهند ،چون وجود ایران است در همسایگی آنها که خریدار هزار میلیاردی میشوند ؟اگر روزی ایران با کشورهای حاشیهٔ خلیج فارس متحد شوند ،ویک اتحادیه مانند ناتو بوجود آورند ،آیا صنعت تولید این کشورها نابود نمیشود ؟ در پناه جنین اتحادی نفت میشود بشکه ای دویست دلار ،؟ آنگاه کشورهای اروپایی وسابر کشورهای در حال توسعه آیا ورشکسته نمیشوند؟ اما حیف از مسلمانان که چنین اتحادی را ندارند ،وامکان آنهم وجود ندارد ؟،،،،، چون بیش از هزار سال است بین آنها اختلاف افکنی نموده اند ،،،،؟
درست گفته بزرگی به مساحت نیست وگرنه ایران از خیلی کشورها مساحت بیشتری داره مثلا از امارات وسیع تره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۸
:))))))))
خخخخخ اونا میگن بحران قطر شما میگین بحران عربستان
ما ته جدولیم. ما را به هیاهوی صدر چکار؟!!!
بله اونها اسد رو نمیخوان یک نفر میخوان که غلام حلقه به گوش امریکا واسراییل باشه واین جنایتکار جنگی اسراییل با خیال راحت مردم مظلوم فلسطین ولبنان را قطعه قطعه کنه وحلق محاصره ایران رو هم تنگ تر کنه کی گفته تا اسد باشه وضع همینه تروریست فرد براش فرفی نمیکنه دنبال جنایت ومنافع خودشه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل