بازدید 4420

افزایش قیمت نفت آمریکا با کاهش ارزش دلار به پایین ترین سطح خود از ۳ سال پیش

روز جمعه قیمت نفت آمریکا نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز پنجشنبه افزایش یافت. از دلایل افزایش قیمت نفت در روز جاری می توان به کاهش ارزش دلار در بازارهای بین المللی به پایین ترین سطح خود از سه سال پیش تا کنون و تعطیلات سال نو در شرق آسیا اشاره کرد.   
کد خبر: ۷۷۴۸۱۴
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۱ 16 February 2018

روز جمعه قیمت نفت آمریکا نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز پنجشنبه افزایش یافت. از دلایل افزایش قیمت نفت در روز جاری می توان به کاهش ارزش دلار در بازارهای بین المللی به پایین ترین سطح خود از سه سال پیش تا کنون و تعطیلات سال نو در شرق آسیا اشاره کرد.   

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز پنجشنبه ۲۵ سنت (۰.۴ درصد) افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۴.۵۸ دلار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با افزایشی ۱۷ سنتی (۰.۳ درصد) بشکه ای ۶۱.۵۱ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت در هفته ی جاری به ترتیب مجموعا ۳ و ۴ درصد افزایش یافته است. 

از دلایل افزایش قیمت نفت در روز جاری، کاهش ارزش دلار عنوان شده است. بر اساس آمارهای منتشر شده، در روز جاری ارزش دلار در مقایسه با سبد ارزهای مورد استفاده در بازارهای بین المللی به پایین ترین سطح خود از ۳ سال پیش تا کنون رسیده است. لازم به ذکر است که کاهش ارزش دلار واردات نفت را در کشورهایی که از ارزهای دیگر استفاده می کنند ارزان تر می کند و این به نوبه ی خود می تواند دلیلی بر افزایش میزان تقاضای نفت باشد. افزون بر این، از دلایل دیگر افزایش قیمت نفت در روز جمعه می توان به تعطیلات سال نو در شرق آسیا و کاهش فعالیت بازار کالاهای اساسی در این منطقه اشاره کرد. 

این در حالی است که اظهارات اخیر خالد الفلیح وزیر نفت دولت عربستان سعودی مبنی بر پایبندی به قرارداد کاهش اوپک باعث افزایش قیمت نفت شده است. به گفته ی وزیر نفت عربستان بازار نفت هنوز با مازاد عرضه نسبت به تقاضا رو به رو است و این کشور ترجیح می دهد که همچنان تا پایان سال ۲۰۱۸ به قرارداد کاهش تولید نفت اوپک پایبند باشد. همچنین، وزیر نفت امارات مدعی شده است که اوپک و روسیه قصد دارند که تا پایان سال جاری میلادی قراردادی جدید به امضا رسانده و همکاری های خود را به طور بلند مدت ادامه دهند. 

باید خاطر نشان گردد که از دلایلی که در ماه های اخیر قیمت نفت افزایش یافته ادامه ی اجرای قرارداد کاهش تولید اوپک عنوان شده است . در این خصوص، سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر از جمله روسیه در اواخر سال ۲۰۱۶ توافق کرده بودند تا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، تولید خود را از اول سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. در تاریخ ۲۵ می سال ۲۰۱۷، تولید کنندگان تصمیم گرفتند که قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸ به کاهش تولید ادامه دهند. علاوه بر این، در روز ۳۰ ام نوامبر سال ۲۰۱۷ اعضای اوپک به همراه کشورهای غیر عضو به رهبری روسیه توافق کردند که تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی قرارداد مزبور را تمدید کرده و تولید نفت را کاهش دهند.

علاوه بر این، میزان تقاضا برای نفت در شرق آسیا رو به افزایش است. گزارش ها حاکی از آن است که در ماه ژانویه با وارد کردن روزانه ۴.۹۳ میلیون بشکه نفت رکوردی جدید را به نام خود ثبت کرده است. 

در پایان باید اشاره گردد که یکی از دلایلی که ممکن است مانع تلاش های اوپک در رابطه با کاهش عرضه ی نفت و در نتیجه ی آن افزایش قیمت ها شود افزوده شدن بر میزان تولید نفت شل آمریکا است. گزارش ها حاکی از آن است که در هفته ی گذشته میزان تولید نفت توسط آمریکا از مرز ۱۰.۲۷ میلیون بشکه در روز گذشته و این کشور پس از روسیه به دومین تولید کننده ی بزرگ نفت در دنیا تبدیل شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل