بازدید 10701

کدام کشور‌ها می‌توانند خطری بالقوه برای سرمایه‌های داخل ایران باشند؟

مطابق با گزارش های بانک مرکزی در سال جاری، خروج سرمایه از کشور به صورت ماه به ماه بیشتر و خالص تراز سرمایه نیز منفی و منفی تر شده است. پرسشی که در این بین مطرح می شود این است که کدام یک از کشورهای حاضر در سند چشم انداز 1404 می توانند به صورت خطری بالقوه برای سرمایه های داخل ایران محسوب شوند؟
کد خبر: ۷۷۳۰۹۸
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۸ 10 February 2018

کدام کشور‌ها می‌توانند خطری بالقوه برای سرمایه‌های داخل ایران باشند؟مطابق با گزارش های بانک مرکزی در سال جاری، خروج سرمایه از کشور به صورت ماه به ماه بیشتر و خالص تراز سرمایه نیز منفی و منفی تر شده است. پرسشی که در این بین مطرح می شود این است که کدام یک از کشورهای حاضر در سند چشم انداز 1404 می توانند به صورت خطری بالقوه برای سرمایه های داخل ایران محسوب شوند؟

به گزارش تابناک اقتصادی، در این که دولت توانسته است در سال جاری قراردادهای مختلفی را در جهت جذب سرمایه های خارجی منعقد کند شکی نیست اما باید گفت گزارش های بانک مرکزی نشان می دهند که در سال جاری خروج سرمایه از کشور در هر ماه نسبت به ماه گذشته بیشتر شده و به همین خاطر تراز سرمایه منفی تر گزارش شده است. این منفی تر دن تراز سرمایه تا آنجا ادامه داشته است که دیگر بانک مرکزی از شهریور ماه تصمیم گرفته در گزارش های خود از ارائه آمار مربوط به تراز سرمایه خودداری نماید.

همان گونه که از نمودار زیر پیداست در فروردین ماه سال جاری حساب خالص سرمایه مثبت 1.02 میلیارد دلار بوده است و می توان گفت عملکرد دولت در این ماه در زمینه جذب سرمایه قابل قبول بوده است. از این ماه به بعد حساب خالص سرمایه هر ماه منفی تر از ماه قبل شده است و این به نوعی نشان می دهد که خروج سرمایه از کشور ماه به ماه افزایش یافته است. آخرین آماری که در مورد خالص حساب سرمایه ارائه شده است مربوط به شهریور ماه سال جاری می باشد که بانک مرکزی اعلام نموده میزان خالص حساب سرمایه منفی 6.2 میلیارد دلار بوده است.

کدام کشور‌ها می‌توانند خطری بالقوه برای سرمایه‌های داخل ایران باشند؟ 

حالا پرسشی که در این بین مطرح می شود این است که کدام یک از کشورهای حاضر در سند چشم انداز 1404 می توانند به عنوان خطری بالقوه برای سرمایه های داخل کشور باشند؟

برای پاسخ به این پرسش در ابتدا باید گفت که معمولاً سرمایه گذاران به دنبال کشورهایی هستند که در آن ها سرمایه هایشان از هر لحاظ در امنیت باشد و بتوانند به راحتی سرمایه گذاری نمیاند. هر چه قوانین و مقررات مربوط به کسب و کار کشوری ساده تر باشد آن کشور از شانس بیشتری برای جذب سرمایه های سرمایه گذاران برخوردار می باشد. بنابراین برای پاسخ به این پرسش باید ببینیم که قوانین و مقررات مربوط به کسب و کار در کدام یک از کشورهای رقیب ایران در سند چشم انداز 1404 نسبت به کشور ما ساده تر است و به عبارت بهتر فضای کسب و کار کدام کشورها از فضای کسب و کار ایران سهل تر است. برای این منظور به گزارش انجام کسب و کار بانک جهانی در سال 2018 رجوع می کنیم.

کدام کشور‌ها می‌توانند خطری بالقوه برای سرمایه‌های داخل ایران باشند؟ 

همان گونه که نمودار بالا نشان می دهد در سال 2018، فضای کسب و کار در کشورهایی چون گرجستان، امارات، قزاقستان، ارمنستان، آذربایجان، ترکیه، بحرین، عمان، ازبکستان، قرقیزستان، قطر، عربستان، کویت، اردن و تاجیکستان از کشور ایران سهل تر بوده و این کشورها می توانند به نوعی به عنوان تهدیدی بالقوه برای سرمایه های درون ایران محسوب شوند. هر چند که امارات در این رتبه بندی بعد از گرجستان در رتبه دوم قرار گرفته است اما باید گفت که این کشور شاید نسبت به سایر کشورها تهدیدی جدی تر برای سرمایه های داخل ایران محسوب می شود، کما اینکه در سال های اخیر روند جریان سرمایه از ایران به سوی این کشور به خوبی این موضوع را نشان می دهد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر