بازدید 7807
۸
رئیس سازمان محیط زیست افغانستان در گفت‌وگو با «تابناک»؛

در پرداخت حقابه هیرمند، نهایت تلاش خود را انجام داده‌ایم/ حل مشکلات آبی با ایران، نیازمند مذاکرات رسمی است

دولت افغانستان تا آنجا که بتواند در پرداخت حقابه کوتاهی نمی کند و اگر در این زمینه مشکلی باشد، باید مسئولان بلندپایه دو کشور از جمله رؤسای جمهور و وزرای امور خارجه در نشست های مشترک این مسأله را حل کنند. ایران دوست و برادر تاریخی دولت و ملت افغانستان است و تحت هیچ شرایطی اجازه نمی دهیم، کشورهای دیگر این رابطه را با چالش روبه رو کنند. بخش هایی از خاک کشور ما تحت کنترل حکومت مرکزی نیست و این موضوع مدیریت صحیح منابع را در آن مناطق دشوار کرده است.
کد خبر: ۷۱۰۶۳۵
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۴ 12 July 2017
کاهش یا افزایش بخش عمده ای از مشکلات آبی و زیست محیطی ایران در بخش شرق و جنوب شرقی کشور به نوع مدیریت منابع طبیعی در کشور افغانستان و نحوه تعامل ایران با این کشور برمی گردد؛ کشوری که صاحب منابع آب قابل توجهی است و بخش زیادی از جریان های فصلی و دایمی شرق ایران مثل رود هیرمند از خاک این کشور سرچشمه می گیرد.

به گزارش «تابناک»؛ دولتمردان کشور افغانستان به دلیل درگیری های داخلی طولانی مدت و حملات نظامی خارجی تا کنون فرصت مناسبی برای مدیریت بهینه منابع آب و مسائل زیست محیطی کشور خود را به دست نیاورده اند و از سوی دیگر، در این زمینه ها تعامل سازنده و قابل ذکری با کشور ایران نیز ندارند؛ مجموعه مسائلی که به افزایش تنش های زیست محیطی و آبی در مناطق مرزی دو کشور افزوده و تالاب هامون را به عنوان  نقطه پایانی رود هیرمند در معرض خشکی کامل قرار داده است.

مصطفی ظاهر، رئیس اداره ملی محیط زیست افغانستان در حاشیه همایش بین المللی گرد و غبار که به تازگی در تهران برگزار شد، در رابطه با مسائل زیست محیطی منطقه خاورمیانه و راه حل های خروج آن به خبرنگار «تابناک» گفت: بزرگ ترین مشکلی که در خاورمیانه از تأمین امنیت زیست محیطی و مدیریت صحیح منابع طبیعی جلوگیری می کند، نبود امنیت کامل در این منطقه و جنگ هایی است که رخ می دهد. معتقدم اگر در خاورمیانه و منطقه امنیت پایدار حاکم باشد، منافع همگان تأمین خواهد شد.

رئیس محیط زیست افغانستان در مورد رود هیرمند و حقابه آن ادامه داد: بر اساس اطلاعات و داده هایی که ما داریم، رود هیرمند سالانه بیش از 8 میلیارد مترمکعب آب دارد که از کوه های غربی کابل سرچشمه گرفته و پس از طی مسافتی نزدیک به 50 کیلومتر وارد ایران می شود.

این مقام مسئول در کشور افغانستان در مورد رعایت نکردن حقابه ایران از آب هیرمند، افزود: دولت افغانستان تا آنجا که بتواند در پرداخت حقابه کوتاهی نمی کند و اگر در این زمینه مشکلی باشد، به نظر من باید مسئولان بلندپایه دو کشور از جمله رؤسای جمهور و وزرای امور خارجه این مشکل را در نشست های مشترک حل کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود و در پاسخ به این پرسش خبرنگار «تابناک» که پرسید در تعامل و همکاری خود با کشور ایران تا چه حد تحت تأثیر قدرت های خارجی هستید و آیا اراده کافی در دولت افغانستان برای همکاری های زیست محطی با ایران وجود دارد، گفت: دولت افغانستان تلاش می کند با همه همسایه های خود از جمله ایران، هند، پاکستان، تاجیکستان و... ارتباط دوستانه ای را بر اساس منافع مشترک تنظیم کند و در این روابط تحت هیچ شرایطی اجازه نمی دهد، بدخواهان این تعامل ها را بر هم بزنند.

وی در رابطه با دخالت های بازیگران منطقه ای و جهانی نظیر عربستان و آمریکا در این کشور و تأثیر آن بر تعامل این کشور با ایران تأکید کرد: ایران دوست و برادر تاریخی دولت و ملت افغانستان است و تحت هیچ شرایطی اجازه نمی دهیم کشورهای دیگر این رابطه را با چالش مواجه کنند.

مصطفی ظاهر افزود: البته به این موضوع توجه داشته باشید که بخش هایی از خاک کشور ما تحت کنترل حکومت مرکزی نیست و این موضوع مدیریت درست منابع در آن مناطق را دشوار کرده است.

رئیس سازمان محیط زیست افغانستان در پاسخ به اینکه شنیده ها حاکی است دولت افغانستان به دنبال اخذ مجوزهای بین المللی برای تجارت قانونی تریاک است و این مسأله در سیاست های آتی این کشور دیده شده است، ادامه داد: تحت هیچ شرایطی  توسعه کشت خشخاش، سیاست دولت رسمی افغانستان نیست و ما نیز یقین داریم توسعه کشت خشخاش بزرگترین خسارت ها را به بشریت وارد می کند.

وی ادامه داد: در برخی کشورهای جهان مثل ایتالیا و یونان کشت قانونی تریاک وجود دارد که آن هم تحت شرایط خاص و با اهداف دارویی انجام می شود و حتی این موضوع نیز در دستور کار دولت افغانستان نیست.

وی در مورد اینکه چرا مبارزه با تولید تریاک نتایج قابل قبولی ندارد، ادامه داد: در بسیاری از مناطق افغانستان که زیر کنترل دولت رسمی افغانستان نیست، خشخاش کشت می شود و در مناطقی از افغانستان که زیر کنترل دولت رسمی است، تحت هیچ شرایطی اجازه نمی دهیم که خشخاش کشت شود.

با تفاسیری که رفت، به نظر می رسد در بین دولت مردان افغانستان اراده و علاقه تعامل بیشتر با ایران بر سر موضوعات مختلف از جمله مسائل زیست محیطی وجود دارد و ادامه همکاری های دوستانه با این کشور در آینده نتایج ملموسی را در این حوزه برای ایران به وجود خواهد آورد.
 
در این میان، تأکید رئیس سازمان محیط زیست افغانستان بر بروز مشکل در مناطقی که تحت کنترل دولت مرکزی نیست، نشان می دهد تقویت حکومت مرکزی افغانستان و افزایش قدرت آن در ادامه به تقویت مدیریت کارآمد سیاسی در فضاهای جغرافیایی این کشور کمک خواهد کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۸
از اول انقلاب به خاطر افکار خداپسندانه ما ایرانیها همه رقم کمک ومصاعدت با افغانی ها داشتیم .وقتی میلیونها افغانی پناه داده شد حتی به بهای از دست رفتن خیلی از فرصت های شغلی کارگری.جواب ونتیجه ای جز از بستن اب در واقع حقابه کاری نکردن واگر امروز فقر در جنوب شرق کشورمان بیداد می کند .کشاورزی ماهیگیری به نابودی کشیده شده.هیچ بهانه ای قابل قبول نیست.والبته دولتمردان ما در این سی وچند سال قاطعیت برای حفظ منابع کشور نداشتند.چه منابع طبیعی وچه منابع انسانی.دور نیست زمانی که سیتان وبلوچستان ما به مفهوم واقی بخشی از کویر کشورمان گردد.به امید انکه دولتمردان ما به خودشان بیان ومسیر درستی در پیش بگیرند.
حداقل اب چند میلیون افغانی رو بفرستن
سهم حق آبه ایران در سال 1351 در نظر گرفته شده وآن زمان سه میلیون آواره افغانی در ایران ساکن نبودند ولی حالا یا باید سهم حق آبه رو زیاد کنند یا فکری به حال بازگشت این سه میلیون نفرکرد (چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است )
اگر دولت افغانستان تهدید به اخراج مهاجرینش به کشورمان شود اون وقت متوجه می شوند یک من ماست چقدر کره میده
باتشکرازتابناک .وخدمت نظردهنده باسواداول
.اولامساله پناهندگان راوارداین موضوع حقوقی دودولت نکنید.خودتان درامریکا مهاجردارید اماحقوق انسانی دارند .
اماافغانستان به تعهدات خود عمل کرده .
همچنین برخی معتقدنددرمناطق رود هلمند طالبام مورد حمایت همسایگان مستقرهستند.
درباره مهاجران .دردوران کمبود نیروی انسانی کارهای شاقه انجام دادند باتمام محدودیت حقوق شهروندی ...
هم اتهام هم نمک نشناسی وهم اکاذیب کامنت اول
پاسخ ها
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
نمک نشناس خودتی عرضه داری برو کشور خودت
به اندازه مصرف 3 میلیون افغانی که باید راه اب باز شود
باسلام ودرودفراوان به گردانندگان سایت تابناک که همیشه به مباحثی می پردازندکه حل انها می تواند قدم بسیار مفیدی دررفع مشکلات اساسی وریشه ای کشور ما باشد.واگر این مباحث به سمع و نظر د مسولین رسانده می در اینده میتوان به انها گفت که درانجام وظیفه کوتاهی کرده ای واما اصل مطلب. 1 تاانجاکه حافظه مرا یاری می کنددولت ایران قراردادی را در زمان محمد ظاهرشاه بادولت افغانستان امضا کرده که براساس قوانین بین المللی وعرف درهر ثانیه26 متر مکعب حقابه به ایران از هیرمند تحویل شود. 2طبق اماری که دریکی از سایت ها خواندم 11درصدجمعیت ایران مهاجرین افغان هستند و 360000دانش اموز افغانی در ایران تحصیل می کنند اگراین جمعیت روزی یک افتابه اب مصرف کنند به اندازه رود هیرمند نمی شود ایا درست است که که اگر یکی از مسولین ما حرف حقی بزند بر علیه ما راه پیمایی نمایند.ودیگر هیج.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل