بازدید 13329
پیمانه اقتصادی؛

از «رشد شاخص در آخرین روز کاری بورس» تا «پایان تلخ برای توافق بر سر تجارت آزاد»

این پیمانه موضوعاتی همچون کاهش بهای دلار، یورو و درهم در بازار آزاد ارز، شاخص دلار تحت تأثیر سیاست فدرال رزرو، تغییرات عیدانه بازار سکه، موج سواری اونس طلا در بازارهای آسیایی، بخشنامه دستمزد ۹۶، گردشگران ایرانی پیش به سوی ایروان، قیمت‌ها از بازار آجیل و خشکبار در آستانه سال نو و افزایش صادرات تویوتا از برزیل را در بر دارد.
کد خبر: ۶۷۸۳۳۰
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 19 March 2017
از «رشد شاخص در آخرین روز کاری بورس» تا «پایان تلخ برای توافق بر سر تجارت آزاد»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون کاهش بهای دلار، یورو و درهم در بازار آزاد ارز، شاخص دلار تحت تأثیر سیاست فدرال رزرو، تغییرات عیدانه بازار سکه، موج سواری اونس طلا در بازارهای آسیایی، بخشنامه دستمزد ۹۶، گردشگران ایرانی پیش به سوی ایروان، قیمت‌ها از بازار آجیل و خشکبار در آستانه سال نو و افزایش صادرات تویوتا از برزیل را در بر دارد.



رشد شاخص در آخرین روز کاری بورس

بورس تهران در آخرین روز معاملاتی سال ۱۳۹۵ شاهد حمایت همه جانبه معامله‌گران اغلب حقیقی برای جمع‌آوری سهام بود، بازاری که امیدوارانه به استقبال سال جدید شمسی می‌رود. به گزارش فارس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه 28 اسفندماه 95 با افزایش 492 واحدی به رقم 77 هزار و 230 واحد دست یافت. شاخص کل هم‌وزن اما با افزایش 150 واحدی عدد 15 هزار و 722 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش 659 واحدی به رقم 84 هزار و 725 واحد دست یافت. شاخص بازار اول نیز در حالی با افزایش 379 واحدی به رقم 54 هزار و 460 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش 880 واحدی عدد 166 هزار و 371 واحد را به نمایش گذاشت. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با افزایش 4 واحدی به عدد 875 واحد رسید.

کاهش بهای دلار، یورو و درهم در بازار آزاد ارز

در پایان معاملات بازار آزاد ارز روز شنبه، هر دلار آمریکا با کاهش 170 ریال نسبت به پایان هفته گذشته به رقم میانگین فروش 37 هزار و 307 ریال رسید. همچنین هر یورو نیز با 97 ریال کاهش به قیمت 40 هزار و 408 ریال فروخته شد و هر درهم امارات نیز در پایان اولین روز هفته، 70 ریال افت قیمت داشت و به رقم 10 هزار و 198 ریال رسید.

شاخص دلار تحت تأثیر سیاست فدرال رزرو

در روز جمعه مصادف با 17 مارس، دلار به پایین ترین قیمت خود در پنج هفته گذشته رسید. علت اصلی افت شاخص دلار، سیاست فدرال رزرو برای حرکت تدریجی به سمت سیاست انقباض پولی و واهی خواندن افزایش سریع نرخ ارز بود. به نقل از رویترز، شاخص دلار که با توجه به میانگین نرخ مبادله بین دلار آمریکا و شش ارز اصلی در سطح جهان  به دست می آید، 0.1 درصد تنزل پیدا کرده و به 100.25 رسید. دلار آمریکا در برابر ین ژاپن به کمترین قیمت خود در دو هفته گذشته رسید و هر یک دلار آمریکا، در برابر 112.74 ین معامله شد. این در حالی است که یورو بعد از دو روز افزایش در مقابل دلار، به 1.0751 دلار رسید.

تغییرات عیدانه بازار سکه 

در بازار سکه اولین روز هفته، هر سکه تمام طرح قدیم با کاهش 22 هزار و 700 تومان به قیمت 1 میلیون و 171 هزار تومان فروخته شد. همچنین هر سکه تمام بهار آزادی نیز با رشد 12 هزار و 800 تومان به رقم  1 میلیون و 194 هزار و 800 تومان رسید. هر نیم سکه بهار آزادی 2 هزار و 500 تومان ارزان تر شد و به قیمت 694 هزار تومان فروخته شد و هر ربع سکه بهار آزادی بر خلاف نیم سکه، 2 هزار و 500 تومان گران تر شد و به رقم 371 هزار تومان رسید.

موج سواری اونس طلا در بازارهای آسیایی

تازه ترین تحلیل اقتصادی نشان می دهد که تقاضای فیزیکی طلا در بازارهای آسیایی به خصوص هند و چین در سال 2017 میلادی به شدت تحت تاثیر نوسانات قیمت قرار خواهد داشت. به گزارش بورس کالای ایران، هند و چین مجموعا بیش از ۵۰ درصد تقاضای فیزیکی طلا در جهان را تشکیل می دهند. افزایش تقاضای طلا در بازارهای آسیایی به خصوص هند و چین می تواند عامل مهمی برای جلوگیری از کاهش قیمت این فلز زرد باشد. افزایش قیمت جهانی طلا در سال ۲۰۱۶ میلادی مانع بزرگی برای رشد تقاضای فیزیکی در بازار هند بوده است. تقاضای طلا در هند طی سال ۲۰۱۶ میلادی به پایین ترین سطح از سال ۲۰۰۹ رسیده است. در حالی که تقاضای طلای هند در سال ۲۰۱۶ بیش از ۶۰۰ تن بوده به نظر می رسد این رقم در سال ۲۰۱۷ نیز بین ۶۵۰ تا ۷۰۰ تن خواهد بود. به اعتقاد تحلیلگران بازار طلا، سیاست های دولت هند برای شفاف کردن اقتصاد این کشور در نهایت موجب افزایش تقاضای طلا خواهد شد. سیاست های دولت هند در زمینه تعرفه واردات طلا نیز عامل مهم و موثری بر قیمت طلا خواهد بود. واردات طلای چین نیز طی سال گذشته به حدود ۱۳۰۰ تن رسیده که نسبت به سال ۲۰۱۵ با افت ۱۷ درصدی روبرو شده است. کاهش ارزش یوان در برابر دلار آمریکا عامل مهم و تاثیر گذاری بوده و بانک مرکزی چین به همین علت محدودیت هایی را برای واردات طلا از سوی بانک های این کشور اعمال کرده است.

بخشنامه دستمزد ۹۶ ابلاغ شد

بخشنامه حداقل دستمزد سال آینده که در آخرین چهارشنبه سال به تصویب شورای عالی کار رسید، با امضای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ شد. بر اساس مصوبه ۲۵ اسفند شورای عالی کار حداقل دستمزد سال آینده با افزایش ۱۴.۵ درصدی از ۸۱۲ هزار و ۱۶۶ تومان به ۹۲۹ هزار و ۹۳۱ تومان افزایش یافت. همچنین حداقل دستمزد افرادی که پایه حقوق آنها در سال ۹۵ بیش از ۸۱۲ هزار و ۱۶۶ تومان بود، به میزان ۱۲ درصد نسبت به پایه حقوق ۹۵ افزایش می‌یابد.

آخر هفته‌ی خوب برای نفت

در روز جمعه قیمت نفت پایدار شد و پس از گذشت هفته‌ای که طی آن شاهد کاهش 10 درصدی قیمت ها بودیم، نهایتا بازار با افزایش متوسط قیمت بسته شد. به نقل از رویترز، دیروز قیمت آتی نفت خام برنت بین‌الملل، نسبت به قیمت بسته‌شده در روز گذشته حدود 1 سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای 51.73 دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز، بدون تغییر نسبت به‌روز قبل بشکه‌ای 48.75 دلار صورت گرفت. کاهش قیمتی هفته گذشته به سبب نگرانی در عدم کاهش عرضه جهانی توسط اپک بود. این هفته دادوستد نفت خام برنت و وست تگزاس، با سنجش اولین کاهش تولید توسط اوپک در هشت سال گذشته در مقابل افزایش عرضه و موجودی نفت شیل آمریکا، توسط سرمایه گذاران همراه بود و با نوسانی ۲.۵ دلاری مبادله شد.

نوروز دلیل افزایش ارزش درام ارمنستان/ گردشگران ایرانی پیش به سوی ایروان

هر ساله در فصل نوروز همزمان با حضور شمار زیاد ایرانیان در ارمنستان ارزش درام افزایش می یابد. روزنامه «هایکاکان ژاماناک» ارمنستان روز شنبه در این باره نوشت: همان گونه که انتظار می رفت، ارزش درام نسبت به دلار در چند روز اخیر افزایش یافته است. بانک مرکزی ارمنستان دیروز ارزش برابری یک دلار را 483 درام تعیین کرده است که البته با عید نوروز ایرانی ارتباط دارد. بنا به این گزارش و برپایه بررسی های انجام گرفته با ورود تعداد زیاد ایرانیان به ارمنستان، ارزش درام نسبت به دلار به میزان 2 تا 2.5 درصد افزایش می یابد. به گزارش ایرنا، آمارها نشان می دهد، سال گذشته حدود 32 هزار ایرانی در عید نوروز وارد ارمنستان شدند و پیش بینی ورودی های امسال نیز دشوار است. ایرانیان به عنوان پای ثابت گردشگری در ارمنستان، سال 2016 نیز در جایگاه دوم را به خود اختصاص دادند. آمارهای کمیته گردشگری ارمنستان مربوط به سال گذشته میلادی نشان می دهد، ایرانیان پس از روس ها در ردیف دوم بیشترین ورود گردشگر به این کشور قرار گرفته اند. در گزارش کلی این کمیته که روز دوشنبه انتشار یافت، آمده است: سال 2016 یک میلیون و 259 هزار و 657 گردشگر به ارمنستان سفر کردند که نسبت به سال پیش از آن 5،7 درصد رشد نشان می دهد.

قیمت‌ها از بازار آجیل و خشکبار در آستانه سال نو

در آخرین روزهای پایانی سال یکی از بازارهای پر تقاضا و پر مصرف، بازار آجیل و تنقلات است که در این بازار فندوق، بادام هندی، گردو و میوه خشک جزو گران‌ترین اقلام محسوب می‌شوند و نخودچی، ‌کشمش از ارزان‌ترین اقلام هستند. به گزارش ایسنا، بازار انواع آجیل و تنقلات در آستانه عید نوروز با رفت و آمد و جنب و جوش نسبتا زیادی همراه شده است و بررسی‌ها از وضعیت قیمت‌ها نشان می‌دهد که قیمت انواع اقلام با ثبات نسبی در مقایسه‌های ماه‌های اخیر همراه شده و تغییر چندانی پیدا نکرده است.

 

انواع آجیل (هر کیلوگرم)قیمت
انواع پسته۴۰ تا ۶۰ هزار تومان
بادام خام۶۲ هزار تومان
بادام شور۶۰ هزار تومان
بادام هندی۷۰ هزار تومان
بادام زمینی۲۵ هزار تومان
مغز فندوق۷۸ هزار تومان
تخمه ژاپنی۴۳ هزار تومان
تخمه کدو۳۲ هزار تومان
تخمه آفتاب گران۱۴ هزار تومان
تخمه هندوانه۲۰ هزار تومان
فندوق با پوست

۵۲ هزار تومان

توت خشک۸۰ هزار تومان
گردو درجه یک۷۳ هزار تومان
کشمش۱۵ هزار تومان
نخودچی۱۲ هزار تومان
میوه خشک۸۰ هزار تومان
انجیر۶۵ هزار تومان


افزایش صادرات تویوتا از برزیل

تویوتا موتور به‌ زودی فروش کرولای ساخت برزیل را در پرو آغاز می‌کند و در حال بررسی صادرات از برزیل به شیلی و کلمبیاست. تویوتا قصد دارد از این طریق کارخانه‌های خود را در آمریکای جنوبی رقابتی‌تر کند. به گزارش رویترز، استیو سنت آنجلو، مدیر ارشد تویوتا در منطقه آمریکای جنوبی می‌گوید، صادرات به پرو بخشی از برنامه بلندمدت تویوتا برای ادغام فعالیت‌های برزیل با دیگر نقاط آمریکای لاتین است.  در سال 2016 صادرات تویوتا از برزیل نزدیک به 10 درصد افزایش یافت و به حدود 43 هزار دستگاه رسید.

ناکامی وزیران دارایی گروه 20 در دستیابی به توافق بر سر تجارت آزاد

وزیران دارایی کشورهای عضو گروه ۲۰ (G20) در نشست خود در شهر بادن ـ بادن آلمان در دستیابی به توافق در زمینه تجارت آزاد و تغییرات اقلیمی ناکام ماندند. به گزارش یورونیوز، در بیانیه پایانی این نشست به دلیل مخالفت ایالات متحده بر خلاف سنت مرسوم نشست های گروه ۲۰ تنها اشاره ای جزئی به تجارت آزاد و اهمیت آن شده است. سیاست تجاری آمریکا به دنبال به قدرت رسیدن دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور به سوی حمایت از تولیدات داخلی متمایل شده است. عدم اشاره به اهمیت تجارت آزاد در بیانیه پایانی برای آلمان، کشور میزبان این نشست به منزله یک شکست محسوب می شود. وولفگانگ شوئبله، وزیر دارایی آلمان می گوید: «بالطبع نظرات متفاوتی داشتیم. در نظر داشته باشید که برخی از همکاران در این نشست تازه کار بودند. برخی شرکت کنندگان از تجربه های ارزشمند خود در زمینه پیشرفتهایی سخن گفتند که در مواقع دشوار در سازمان های بین المللی به دست آورده اند.» وزیران دارایی کشورهای عضو گروه ۲۰ در بیانیه پایانی خود اشاره ای به حمایت مالی از توافق مبارزه با تغییرات آب و هوایی نکرده اند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۲ تغیرات آب و هوایی را «حقه» چین خوانده بود.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار