بازدید 17630
پیمانه اقتصادی

از «پرونده پر سر و صدایی که هنوز بسته نشده» تا «رتبه ایران در میان کشورهای مرفه جهان»

این پیمانه موضوعاتی همچون بازار سرمایه روز دوشنبه، قیمت گذاری انواع سکه و ارز، کاهش تورم آبان، قیمت برق از دوماه پیش گران شد، روند افزایشی مصرف بنزین در کشور، کاهش ارزش یوآن چین به کمترین میزان، هند به دنبال بانکداری اسلامی بدون بهره، کویت دست به دامان بانک جهانی شد، استقراض یارانه‌ای در حال تسویه و بازار جهانی طلا و نفت خام را در بر دارد.
کد خبر: ۶۴۲۵۹۶
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۱ 22 November 2016
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از رخدادها و مطالب مهم و با اهمیت روز پیرامون موضوعاتی همچون، تغییرات شاخص‌های بورس و تحلیل  بازار سرمایه، روند قیمت گذاری دلار آمریکا، یورو و درهم امارات در بازار آزاد ارز و قیمت سکه و طلا را گردآوری می‌کنیم. همچنین نگاهی به بازارهای جهانی فلزات گرانبها و معاملات نفت خام داریم و در ادامه، خبرها و موضوعات مهم داخلی و خارجی حوزه اقتصاد را پوشش می‌دهیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه اقتصادی موضوعاتی همچون بازار سرمایه روز دوشنبه، قیمت گذاری انواع سکه و ارز، کاهش تورم آبان، قیمت برق از دوماه پیش گران شد، روند افزایشی مصرف بنزین در کشور، کاهش ارزش یوآن چین به کمترین میزان، هند به دنبال بانکداری اسلامی بدون بهره، کویت دست به دامان بانک جهانی شد، استقراض یارانه‌ای در حال تسویه و بازار جهانی طلا و نفت خام را در بر دارد.



شاخص بورس با کمک لیدرهای گروه فلزات اساسی و سنگ آهنی رشد 40 واحد داشت

شاخص بورس در دومین روز کاری خود در هفته جاری,در ابتدای بازار با برتری نامحسوس تقاضا مواجه شد اما بعد از ساعت 9:45 دقیقه شاهد به تعادل رسیدن عرضه و تقاضا در بازار بودیم و این تعادل در بازار ادامه داشت تا اینکه در 30 دقیقه پایانی شاهد این بودیم که شاخص تحت تاثیر برتری عرضه بر تقاضا، کمی از رشد اولیه خود که در ساعات ابتدایی بازار بدست آورده بود، عقب نشینی کرد. روز دوشنبه شاهد معاملات کم رمق در بازار بودیم و مشکل کمبود نقدینگی همچنان در بازار کاملا مشهود است. همچنین شاخص کل بورس در دومین روز کاری در هفته جاری با افزایش 40.43 واحدی به رقم 79319 واحد رسید و شاخص کل فرابورس بدون تغییر، رقم 833 واحد بود. ارزش کل معاملات نیز در بازار بورس، 1089 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس ، 1092 میلیارد ریال بود.

بازار سکه با افزایش قیمت گذاری شد

جدول زیر قیمت فروش انواع سکه و طلا در بازار روز دوشنبه تهران را نشان می دهد.

سکه و طلاقیمتتغییر
سکه طرح جدید1101900 تومان1600+ تومان
سکه طرح قدیم1085000 تومان0
نیم سکه558000 تومان4000+‌ تومان
ربع سکه297000 تومان3000+ تومان
سکه گرمی184000 تومان1000- تومان
هر گرم طلای 18 عیار110173 تومان461+ تومان

افزایش قیمت برای اونس جهانی طلا

در معاملات بازار جهانی فلزات گران بها، هر اونس طلا با افزایش 3 دلار و 2 سنت به رقم 1211 دلار و 6 سنت رسید و هر اونس نقره نیز با قیمت 16 دلار و 62 سنت فروخته شد که نسبت به آخرین قیمت، 3 سنت ارزان تر بود. دانیل هاینس، تحلیلگر موسسه ای ان زد در این باره گفت: «قیمت های پایین موجب شده تا برخی نسبت به بازار فیزیکی طلا علاقمندی نشان دهند.» هاینس افزود: «این احتمال وجود دارد که قیمت طلا در چند هفته آینده و در آستانه نشست فدرال رزرو به زیر 1200 دلار برسد.»

نبض بازار آزاد ارز یکم آذرماه/دلار، یورو و درهم با کاهش قیمت همراه بودند

در پایان معاملات روز دوشنبه 1 آذر ماه، قیمت هر دلار آمریکا با کاهش 124 ریال نسبت به روز شنبه، به قیمت 36 هزار و 614 ریال فروخته شد. همچنین هر یورو با کاهش 59 ریالی به رقم 39 هزار و 576 ریال رسید. و هر درهم امارات نیز با 10 هزار و 66 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز شنبه، 3 ریال ارزان تر بود.



افزایش قیمت نفت برنت و پایه آمریکا

در بازار جهانی انرژی، نفت خام برنت و پایه آمریکا روندی صعودی داشتند. به طوریکه در تا پایان معاملات روز دوشنبه، هر بشکه نفت خام برنت با افزایش 1 دلار و 98 سنت به رقم 48 دلار و 87 سنت رسید و هر بشکه نفت خام پابه آمریکا نیز با 1 دلار و 88 سنت افزایش به قیمت 47 دلار و 57 سنت فروخته شد. رویترز دلیل این افزایش را نزدیک‌تر شدن اوپک به یک کاهش تولید برای افسار زدن بر مازاد عرضه که 2 سال است سبب کاهش قیمت‌ها شده است می داند. همچنین بانک ای‌ان زد اعلام کرد: «با نزدیک شدن به نشست 30 نوامبر اوپک، قیمت نفت خام تحت تاثیر سرتیترهای خبری همچنان تقویت خواهد شد.»

پرونده پر سر و صدایی که هنوز بسته نشده! + فیلم

حدود شش ماه از انتشار اولین فیش حقوقی نجومی می گذرد. قرار بود این روزها برای پرونده فیش های حقوقی اتفاقات خوب بیفتد. حال آبان به پایان رسیده و آذرماه شروع شده است و از ختم پرونده حقوق های نجومی هیچ خبر مشخصی وجود ندارد. به گزارش باشگاه خبرنگاران، وعده مسئولان درباره به سرانجام رسیدن پرونده جنجالی فیش های نجومی در همین روزها عملی نشد.

تعداد بازدید : 35

تورم آبان ماه کاهش یافت

مرکز آمار ایران اعلام کرد: تورم آبانماه نسبت به ماه گذشته 0.4 درصد کاهش یافته و از 7.9 به 7.5 درصد رسیده است.

قیمت برق از دوماه پیش گران شد!

معاون برق و انرژی وزیر نیرو گفت: افزایش ۱۰ درصدی تعرفه برق در سال جاری از اول مهرماه اعمال شده و در تابستان به دلیل بالا بودن مصرف برق و افزایش هزینه خانوارها انجام نشد. وی افزود: بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها دولت قرار بوده با افزایش سالانه ۲۰ درصد قیمت حامل‌های انرژی، تعرفه‌های این حامل‌ها را به قیمت تمام شده برساند، اما وزارت نیرو در سال گذشته هیچ افزایش قیمتی در تعرفه‌های برق نداشت.

روند افزایشی مصرف بنزین در کشور

میانگین مصرف بنزین کشور در هشت ماه امسال «فروردین تا آبان» با 4,1 درصد رشد نسبت به مدت مشابه پارسال با 72 میلیون لیتر به 75 میلیون لیتر رسیده است. بیشترین مقدار مصرف بنزین در این بازه زمانی با 80 میلیون و 400 هزار لیتر مربوط به روزهای «6، 20 و 29 آبان » و کمترین مقدار مصرف مربوط به 28 آبان‌ با 63,7 درصد بوده است.

کاهش ارزش یوآن چین به کمترین میزان در 8.5 سال گذشته

به گزارش اکونومیک تایمز، با افزایش ارزش دلار در بازار جهانی ارزش یوان چین در برابر این ارز بین‌المللی به کمترین میزان در 8.5 سال گذشته رسید. با توجه به احتمال اجرای سیاست‌های محرک اقتصادی از سوی دونالد ترامپ با آغاز دوره ریاست جمهوری ارزش دلار در بازارهای جهانی روندی صعودی را در پیش گرفته است. متوسط ارزش یوان اعلام شده از سوی بانک مرکزی چین برای دوازدهمین روز پیاپی کاهش یافت و به 6.8985 یوآن در برابر دلار رسید. به نقل از فارس، به گفته تامی شی، کارشناس اقتصادی موسسه بانکی OCBC در سنگاپور، اینکه علی‌رغم افزایش ارزش دلار بانک مرکزی چین نرخ برابری ارزش یوآن به دلار را در رقم 6.9 نگه دارد یا خیر کلیدی‌ترین نکته‌ای است که طی هفته جاری بر روی آن تمرکز می‌شود.

هند به دنبال بانکداری اسلامی بدون بهره

بانک مرکزی هند برای بهره مندی جمعیت 180 میلیون نفری مسلمان این کشور از خدمات بانکی،به دنبال تاسیس شعبه های بانکداری اسلامی بدون بهره است. بانک مرکزی هند در گزارش سال 2015-2016 اعلام کرده بود بخشی از جامعه هند به دلایل مذهبی از دریافت خدمات بانکی با سود محروم مانده اند. به گزارش ایرنا، تاکنون بانکداری اسلامی به دلیل مخالفت برخی از احزاب و سیاستمداران از جمله حزب بهاراتیا جاناتا که در راس حاکمیت قرار دارد، تشکیل نشده است.

رتبه ایران در میان کشورهای مرفه جهان

موسسه تحقیقاتی لگاتوم انگلیس در تهیه شاخص رفاه جهانی سال ۲۰۱۶ به بررسی ۱۴۹ کشور جهان پرداخته که بیشترین آمار قابل دسترس را داشته‌اند. بر این اساس مرفه‌ترین کشورهای جهان نیوزلند، نروژ و فنلاند بودند و سوییس، کانادا، استرالیا، هلند، سوئد، دانمارک و انگلیس به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. ایران در شاخص رفاه جهانی سال ۲۰۱۶ در رتبه ۱۱۸ قرار گرفت که در مقایسه با رتبه ۱۰۶ از میان ۱۴۲ کشور در شاخص سال گذشته، چند پله سقوط داشت. بالاترین امتیاز ایران در زیرشاخص‌های فهرست امسال مربوط به آموزش (رتبه ۷۱)، سرمایه اجتماعی (رتبه ۷۴) و بهداشت و درمان (رتبه ۹۲) بود، در حالیکه رتبه ایران در زیرشاخص کیفیت اقتصادی ۱۱۴ و در فضای کسب و کار ۱۱۴ بود که رتبه پایینی محسوب می‌شود. در میان همسایگانی که در فهرست رفاه جهانی امسال رتبه بندی شدند، پاکستان با رتبه ۱۳۹، عراق ۱۴۳ و افغانستان ۱۴۸ پایین‌تر از ایران قرار داشتند، در حالیکه عمان با ۷۰، ترکیه ۷۸، تاجیکستان ۱۰۰ و جمهوری آذربایجان با رتبه ۱۰۳ بالاتر از کشورمان در فهرست شاخص رفاه جهانی ۲۰۱۶ ایستادند. به گزارش ایسنا، این موسسه ۱۰۴ متغیر را برای تهیه فهرست خود مقایسه کرده که شامل شاخص‌های سنتی مانند سرانه تولید ناخالص داخلی و شمار افرادی بوده که کار تمام وقت داشته‌اند، اما آمارهای جالبی مانند شمار سرورهای اینترنتی مطمئنی که یک کشور دارد و نحوه استراحت مردم بر مبنای روز به روز هم مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

کویت دست به دامان بانک جهانی شد

به نقل از روزنامه النهار٬ دولت کویت به دلیل کمبود بودجه برای سال های 2017 الی 2019 بودجه انقباضی را بر مبنای کاهش هزینه ها در دستور کار خود قرار داده است و مذاکراتی را با صندوق بین المللی پول و بانک جهانی با هدف جلوگیری از کسری بودجه طی سال های آینده انجام می دهد. دولت کویت همچنین به شرکت های تجاری در این کشور ابلاغ کرده است که از سال 2018 باید از سود سالیانه خود، 10 درصد مالیات پرداخت کنند تا بخشی از مشکلات مالی دولت جبران شود. 

استقراض یارانه‌ای در حال تسویه

مدیر کل اقتصادی بانک مرکزی درباره این‌که آیا دولت فعلی استقراض و یا برداشتی از بانک مرکزی داشته اعلام کرد که تاکنون در دولت یازدهم هیچ‌گونه استقراضی و یا برداشت غیرقانونی از بانک مرکزی اتفاق نیفتاده است. به نقل از ایسنا، وی البته در رابطه با استقراض ۷۵۰۰ میلیاردی که دولت دهم برای پرداخت یارانه نقدی از بانک مرکزی داشته است، گفت: این برداشت مربوط به سال ۱۳۸۹ و شروع قانون هدفمندی یارانه‌هاست که البته در حال تسویه بوده و بخشی از آن تاکنون به بانک مرکزی برگشت داده شده است که پیش‌تر تا حدود ۱۷۰۰ میلیارد آن تسویه شده بود.



سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۴
تاجیکستان هم از ما در مرفه بودن بالاتره!!! حالا بازهم خوبه که افغانستان و عراق پایینتر هستند. امیدوار شدیم و موچکریم.
خدا به داد از ما پایینترها برسه!!!
اون آقایی که توی فیلم میگه تا آخر آبان، خب الان دوم آذره، پس بیاد جوابی بده. چه خبره؟! مردم منتظرند. حرفای آقای سیف جای تاسف داره. یه بازنشسته کمتر 1 میلیون و 500 داره میگیره بعد این عزیزان اینگونه اظهار نظر میکنن. ممنون از تابناک بابت پیگیری
كاشكي يكي از شاخصهاي رتبه رفا ( ادعا) بود اونوقت ايران اول ميشد!!!!!!!!!
ای وای من؟!!!
یعنی از این همه رفاه!!!
از این همه شاخص!
یعنی میگید با این همه رفاه چه کاری میشه کرد ؟ یه وقت اصراف نشه این رفاها که؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| China |
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
مشکل رفاه ما از بی سوادهایی مثل شماست دیگه. فارسی رو بلد نیستید بعد توقغ دارید بشیم مرفه ترین کشور. خخخخخ
لطفا به این تیتر دقت کنین:«هند به دنبال بانکداری اسلامی بدون بهره»من متوجه نشدم اگر بانکداری اسلامی همونیه که در بانکهای مملکت ما جریان داره که این عین رباخواریه و بانکداری غیر اسلامی به اون شرف داره و اگر بانکداری اسلامی هندیا از ما اسلامیتره خواهشا مسئولان از بانکداری اسلامی هند کپی برداری کنن و به این رباخواری پایان بدن
چرا با اين همه نفت و اين همه منابع ايران اينقدر فقير شده؟
نفت رو نداشتیم شاخص رفاهمون کجا قرار داشت دقیقا....
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
ااتفاقا وضعمون بهتر از امروز بود
مهم اینه که دولت تدبیر و امید تورم را یک رقمی و نزدیک به صفر رسانده، باز هم مچکریم
خووووب خداروشکر چیزی نمونده اینجا هم رتبه آخر رو کسب کنیم تو رفاه..... آب و برق و گاز هم به طور کامل قطع بشه خدا بخواد رتبه آخرو هم بدست آوردیم
با این مدیران وضع میخواستید از این بهتر باشد.
این اختلاسها ادامه خواهد داشت تا آقا امام زمان بیاید.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان