بازدید 21674
پیمانه اقتصادی

از «۲ میلیارد دلار پول ایران در جیب ترکها» تا «نگرانی خودروسازان اروپا از مواضع ترامپ درباره ایران»

این پیمانه موضوعاتی همچون کاهش 41 میلیارد دلاری دارایی های میلیاردرهای جهان، ارزش سهام خودروسازی‌های آمریکا فروریخت، افزایش خرید طلا در اروپا پس از پیروزی ترامپ، پایان هفته سکه عقب نشینی داشت، افزایش قیمت ادامه دار دلار، مسکن مهری‌ها پاپیچ سیف شدند، ترامپ نفت را گران کرد و قیمت مسکن تا پایان سال افزایش نمی‌یابد را در بر دارد.
کد خبر: ۶۳۹۶۵۸
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۸ 11 November 2016
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بورس، بازار طلا، ارز، سکه، نفت و... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه اقتصادی، موضوعاتی همچون کاهش 41 میلیارد دلاری دارایی های میلیاردرهای جهان، ارزش سهام خودروسازی‌های آمریکا فروریخت، افزایش خرید طلا در اروپا پس از پیروزی ترامپ، پایان هفته سکه عقب نشینی داشت، افزایش قیمت ادامه دار دلار، مسکن مهری‌ها پاپیچ سیف شدند، ترامپ نفت را گران کرد و قیمت مسکن تا پایان سال افزایش نمی‌یابد را در بر دارد.



کاهش 41 میلیارد دلاری دارایی های میلیاردرهای جهان

پیروزی دونالد ترامپ باعث کاهش 41 میلیارد دلاری دارایی های میلیاردرهای جهان شد. بیشترین آسیب را کارلوس اسلیم هلو از مکزیک متحمل شد که 9.2 درصد از ازرش دارایی های خود را از دست داد (5.1 میلیارد دلار) و سایر میلیاردرهای مکزیک حدود 6.5 ملیارد دلار از ارزش دارایی خود را از دست دادند. به گزارش بلومبرگ، این آسیب در ارتباط با کاهش ارزش پول مکزیک 'پزو' است، که حدود 10 درصد از ارزش خود را از دست داد، که در 10 سال گذشته بی سابقه بوده است. این کاهش در پی اعلام دونالد ترامپ نسبت به اخراج مهاجران مکزیکی و ساخت دیوار در مرز مکزیک و این کشور رخ داد.

ارزش سهام خودروسازی‌های آمریکا فروریخت

رویترز اعلام کرد: با توجه به شعارهای تبلیغاتی ترامپ مبنی بر ایجاد شرایط سخت بر سرمایه‌گذاران بخش خودرو آمریکایی در خارج، ارزش سهام اکثر خودروسازی‌های این کشور امروز فروریخت. ارزش سهام شرکت ژنرال‌موتورز بیش از 4 درصد کاهش یافت. این شرکت خودروسازی اعلام کرد که 2 هزار کارگر خود را اخراج کرده است و یک شیفت کاری خود را تعطیل کرده است. ارزش سهام شرکت تسلاموتور نیز 3.3 درصد کاهش یافت همچنین سهام دلفی 6 درصد افت کرد، شرکت کانادایی مگنا که 14 درصد تولید آن در مکزیک است، با کاهش ارزش 37 درصدی مواجه شد.

انتخابات آمریکا تاثیری بر قراردادهای ما ندارد

محمدرضا نعمت‌زاده در خصوص پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا و تاثیر آن بر اجرای برجام، گفت: توافق ما فقط با آمریکا نیست؛ بلکه کشورهای دیگر هم در این توافق حضور دارند؛ بنابراین یکطرفه نمی‌تواند لغو شود. این تصمیم بین‌المللی در سطح سازمان ملل است. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه ما در قراردادها هم وقتی طرف خارجی این موضوع را مطرح کرد، زیر بار هیچگونه شرط و شروطی نرفتیم اظهار داشت: در قراردادهای ما حتی یک کلمه از برجام نیامده است و ما قراردادها را تحت هر شرایطی اجرایی می‌کنیم.

افزایش خرید طلا در اروپا پس از پیروزی ترامپ

پس از اینکه دونالد ترامپ روز چهارشنبه پیروز انتخابات اعلام شد و قیمت طلا با حدود پنج درصد افزایش، به رکورد ۱۳۳۷.۴۰ دلار صعود کرد، موج خرید در بازارهای فیزیکی عمدتا در اروپا به راه افتاد.

پایان هفته سکه عقب نشینی داشت

در پایان معاملات روز پنج شنبه سکه در بازار تهران، هر سکه تمام طرح قدیم با کاهش 5 هزار تومانی به قیمت 1120000 تومان فروخته شد. همچنین هر سکه تمام بهار آزادی نیز با قیمت 1126200 تومان معامله شد که نسبت به روز چهارشنبه، 9300 تومان ارزانتر شده بود. هر عدد نیم سکه بهار آزادی، بدون تغییر با 570000 تومان قیمت گذاری شد و هر ربع سکه در بازار، با قیمت 300000 تومان فروخته شد.

افزایش قیمت ادامه دار دلار در بازار آزاد

در پایان معاملات روز پنجشنبه بیستم آبان ماه، قیمت هر دلار آمریکا با افزایش 63 ریال به قیمت 36 هزار و 507 ریال فروخته شد. همچنین هر یورو با قیمت 40 هزار و 145 ریال معامله شد که نسبت به روز قبل، 194 ریال کاهش داشت. و هر درهم امارات نیز با افزایش 45 ریال به رقم 9 هزار و 984 ریال رسید.



واردات نوار تفلون از چین و هند!

بر اساس آمار گمرک در 6 ماه منتهی به شهریور ماه سال جاری، بیش از 86 تن  تفلون به ارزش دلاری 196,869  و ارزش ریالی  6,064,636,295  وارد کشور شده است. کشور چین با 86 تن و 403  کیلوگرم صادرات این محصول به ارزش دلاری  195,102 و ارزش ریالی 6,010,040,209 به کشور، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده و پس از آن  هند  با صادرات 60  کیلوگرم به ارزش دلاری 1,767 و ارزش ریالی 54,596,086  در رده دوم قرار دارد.

مسکن مهری‌ها پاپیچ سیف شدند

در روزی که رییس بانک مرکزی قصد داشت گفت‌وگویی را با اصحاب رسانه در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها داشته باشد تعدادی از متقاضیان مسکن مهر با تجمع در اطراف او نسبت به سود مشارکت که اخیرا بانک مسکن به آنها تحمیل کرده اعتراض کردند. یکی از متقاضیان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: من در فاز ۱۱ من متقاضی مسکن مهر هستم. از ابتدا سهم آورده ما قرار بود ۲۰ میلیون تومان باشد و ۲۰ میلیون تومان هم وام به ما تعلق گرفت. ۱۸ ماهه هم قرار بود واحدها را تحویل دهند، حالا سهم آورده را به ۳۹ میلیون و ۷۵۰ هزار افزایش داده‌اند و وام را به ۴۰ میلیون تومان رسانده‌اند.

نخستین واکنش «سیف» به انتخاب «ترامپ»

رئیس کل بانک مرکزی در نخستین واکنش خود نسبت به انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا، ارزیابی مثبتی داشت و تاکید کرد که انتخاب وی تاثیری در اجرایی شدن برجام ندارد.

شاخص قیمت تولیدکننده کاهش یافت

مرکز آمار ایران اعلام کرد: شاخص قیمت تولیدکننده در فصل بهار 1395 برابر با 230 است که نسبت به فصل قبل 4.8 درصد کاهش یافته است.

۲ میلیارد دلار پول ایران در جیب ترکها

بیژن زنگنه وزیر نفت دولت با اشاره به تبرئه شدن ایران در اولین داوری بین المللی با محوریت عدم اجرای تعهدات در اجرای قرارداد صادرات گاز به ترکیه، تصریح کرد: اما در دومین داوری، رای نهایی به سود ترکیه اعلام شده است. این مقام مسئول با تاکید بر اینکه بر اساس رای نهایی داوری باید قیمت گاز صادراتی ایران معادل ۱۲ تا ۱۳ درصد کاهش یابد، بیان کرد: مذاکره با طرف ترک برای چگونگی کاهش ۱۳ درصدی قیمت گاز صادراتی ایران در حال انجام است تا تفاهمی در خصوص تحویل گاز و زمان بندی انجام شود. زنگنه همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر پرداخت جریمه ۲ میلیارد دلاری گاز ایران به ترکیه هم توضیح داد: این جریمه نیست و به نوعی کاهش قیمت گاز صادراتی است. سخنان زنگنه این درحالی است که بهمن ماه سال گذشته حمیدرضا عراقی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز در جمع خبرنگاران با اشاره به محکومیت گازی ایران گفته بود: ایران احتمالا حدود یک میلیارد دلار غرامت گازی باید به ترکیه پرداخت کند. به گزارش مهر، مقامات تهران - آنکارا آگوست ۱۹۹۶ میلادی قراردادی ۲۵ ساله امضا کردند که بر اساس این توافق، مقرر شد سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز ایران به ترکیه صادر شود.

ترامپ نفت را گران کرد!

‎به ‎گزارش خبرگزاری رویترز از نیویورک، قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه و پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا افزایش یافت. در پایان معاملات روز چهارشنبه، قیمت هر بشکه نفت خام برنت با ٣٢ سنت رشد، در سطح ٤٦ دلار و ٣٦ سنت تثبیت شد. قیمت هر بشکه نفت خام دبلیو تی آی آمریکا نیز ٢٩ سنت افزایش یافت و به ٤٥ دلار و ٢٧ سنت برای هر بشکه رسید.

قیمت مسکن تا پایان سال افزایش نمی‌یابد

رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران اظهار کرد:‌ بازار مسکن بیش از سه سال است که در رکود به سر می‌برد و تا پایان سال جاری احتمال افزایش قیمت مسکن وجود ندارد. به گزارش تسنیم، وی با بیان این‌که تنها برنامه دولت در این مدت افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن بوده است، تصریح کرد: دولت یازدهم بیش از هرچیزی در اقتصاد کشور به دنبال مهار تورم و کاهش آن بوده و به همین دلیل نیز سیاست‌های مالی و بانکی در این راستا تدوین و اجرا شده است.

خودروسازان اروپا بویژه فرانسه، نگران مواضع ترامپ درباره ایران هستند

به گزارش رویترز، «پیروزی غافلگیرانه ترامپ، گروه‌هایی چون بی ام دبلیو (BMW) را نگران خواهد کرد. گروه‌هایی که سرمایه‌گذاری زیادی روی خط تولیدشان در مکزیک به منظور ارائه خدمات در بازار آمریکا کرده‌اند و همچنین سرمایه‌گذاری‌های رنو و پژو سیتروئن در ایران با تهدید بالقوه مواجه هستند». در ادامه گزارش آمده است: «خودروسازان اروپایی و دیگر بازرگانان، همچنین امید داشتند که با پیروزی هیلاری کلینتون نامزد دموکرات، موانع باقی مانده در راه سرمایه گذاریهای گسترده در ایران، 16 ماه پس از توافق تاریخی برای محدود کردن برنامه هسته‌ای‌اش رفع شود». به نقل از فارس، رویترز می‌نویسد: «چند هفته قبل از انتخابات، کارلوس تاوارس مدیر پژو سیتروئن ابراز امیدواری کرد که اظهارات ترامپ درباره دور انداختن توافق هسته‌ای ایران، هرگز عملی نشود».



تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار