بازدید 13763
پیمانه اقتصادی

از «دومینوی ترامپ که خیلی زود به تالار شیشه‌ای رسید» تا «هیچ محصولی توان رقابت با پراید از نظر قیمت و کیفیت را ندارد»

این پیمانه موضوعاتی همچون سقوط هیجانی بورس تهران، گرانی دلار، یورو و درهم، افزایش قیمت سکه و طلای جهانی، احتمال نوسان ارزش روبل، واکنش نفتی ایران به انتخابات آمریکا، سرنوشت قرارداد توتال با ایران پس از انتخاب ترامپ، افزایش 900 هزار تومانی قیمت زعفران و بیکارترین کشور دنیا را در بر دارد.
کد خبر: ۶۳۹۴۵۰
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 10 November 2016
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بورس، بازار طلا، ارز، سکه، نفت و... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» پیمانه اقتصادی، موضوعاتی همچون سقوط هیجانی بورس تهران، گرانی دلار، یورو و درهم، افزایش قیمت سکه و طلای جهانی، احتمال نوسان ارزش روبل، واکنش نفتی ایران به انتخابات آمریکا، سرنوشت قرارداد توتال با ایران پس از انتخاب ترامپ، افزایش 900 هزار تومانی قیمت زعفران و بیکارترین کشور دنیا را در بر دارد.


سقوط 1459 واحدی شاخص بورس تهران در آخرین روز کاری

شاخص بورس در آخرین روز کاری خود در هفته جاری، از همان ابتدا با افزایش شدید عرضه مواجه شد و این فشار عرضه ادامه داشت تا اینکه از ساعت 10:15 به بعد شاهد تعادل بین عرضه و تقاضا بودیم به طوری که در نهایت شاهد سقوط شاخص بورس بودیم. در روز چهارشنبه، شاهد عکس العمل هیجانی سرمایه گذاران در تالار شیشه ای به علت انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا بودیم. البته شاخص‌های عمده بازارهای آسیایی نیز با افت روبرو شد. شاخص بورس استرالیا هم با ۳.۷ درصد افت مواجه شد. همچنین به نقل از «جیو نیوز»، پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بورس پاکستان کاهشی ۶۰۰ واحدی را تجربه کرد.



به گزارش تابناک اقتصادی، با اتمام ساعات معاملات روز چهارشنبه  95.08.19 شاخص بازار اول با 1119.61 واحد کاهش به رقم 55372.10 واحد و شاخص بازار دوم همانند شاخص بازار اول، با کاهش 2629.47 واحدی به رقم 168526.60 واحد رسیدند. شاخص قیمت بورس(وزنی- ارزشی) نيز در روز جاري با 515.29 واحد کاهش  به رقم 27687.40 واحد رسيد. شاخص کل بورس در آخرین روز کاری بورس در هفته جاری با سقوط 1459.81 واحدی به رقم 78411.60 واحد رسید و شاخص کل فرابورس با کاهش  20.10 واحد به رقم 819.20 واحد رسید.


واکنش رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به انتخابات آمریکا

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: انتخابات آمریکا تاثیر طولانی بر بازار سهام ایران ندارد و سهامداران در بلند مدت به باور بی تاثیری انتخابات آمریکا بر بازار ایران می رسند. دکتر شاپور محمدی اظهار داشت: ریسک های سیاسی بین المللی را در وضعیت فعلی بر بازار سرمایه ایران بی تاثیر دانست و گفت: سرمایه گذاران در بازار سهام باید بر اساس تحلیل سهام و با نگاه بلندمدت سرمایه گذاری کنند.

گرانی دلار، یورو و درهم در پایان معاملات چهارشنبه

در پایان معاملات روز چهارشنبه نوزدهم آبان ماه، قیمت هر دلار آمریکا با افزایش 87 ریالی به رقم 36 هزار و 444 ریال رسید. همچنین هر یورو نیز با افزایش 60 ریال به قیمت 40 هزار و 339 ریال فروخته شد و هر درهم امارات با افزایش 13 ریال به رقم 9 هزار و 939 ریال رسید. یکی از صرافی‌های تهران در گفتگو با مهر گفت: بازار دلار در ابتدا واکنشی شدید نشان داد و قیمتها بالا رفت و با سپری شدن ساعات، بازار هیجان بیشتری را به مشتریان منتقل می‌کرد، اما جالب است همه می‌دانند که این تغییرات گذرا است و به همین دلیل، یا دلار نمی‌فروشند و نمی‌خرند یا اینکه دلار را قطره‌چکانی به بازار عرضه می‌کنند.


افزایش قیمت در بازار سکه 

در معاملات روز چهارشنبه سکه، در بازار تهران، هر سکه تمام بهار آزادی با افزایش 18600 تومانی به رقم 1135500 تومان رسید. همچنین هر سکه تمام طرح قدیم نیز با افزایش 15000 تومان به قیمت 1125000 تومان فروخته شد. هر نیم سکه بهار آزادی با قیمت 570000 تومان معامله شد که نسبت به روز قبل 8000 تومان گران تر شده بود. و هر ربع سکه بهار آزادی، با افزایش 4000 تومان همراه بود و به قیمت 300000 تومان فروخته شد. رئیس اتحادیه طلا و جواهر نیز به مردم توصیه کرد که در حد مصرف خود از بازار طلا و ارز خرید کنند، زیرا در بازارهایی که هیجانی هستند باید صبر کرد تا وضعیت باثبات ایجاد شود. 

انتخاب ترامپ تاثیری بر اقتصاد ایران ندارد

مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: انتخاب ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا تأثیری بر اقتصاد ایران ندارد و ما با داشتن وفاق ملی از تأثیرات خارجی بر اقتصاد ایران در امان هستیم.

گرانی ۵ گروه کالاهای اساسی در بازار

بر اساس گزارش‌های بانک مرکزی، در هفته منتهی به ۱۴ آبان ماه، قیمت‌ کالاهای اساسی در بازار قیمت ۵ گروه کالایی حبوبات، سبزی‌های تازه، گوشت مرغ، چای و روغن‌نباتی بالا رفته و گرانی را تجربه می‌کنند؛ در عین حال قیمت لبنیات و گوشت قرمز ثابت بوده و نرخ تخم‌مرغ، میوه‌های تازه، برنج و قند و شکر کاهش را نسبت به هفته قبل تجربه می‌کند.

جهش ۵۰ دلاری طلا در پی پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا

طلای جهانی در پی اعلام شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که به نفع دونالد ترامپ تمام شد، روز چهارشنبه حدود پنج درصد جهش یافت و به بالاترین قیمت در شش هفته گذشته رسید. به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۴.۹ درصد افزایش یافت و به ۱۳۳۷.۴۰ دلار رسید که بالاترین قیمت از ۲۷ سپتامبر بود. در بازار نیویورک، هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر آخرین بار ۴.۲ درصد یا ۵۳.۷۰ دلار افزایش نشان داد و در ۱۳۲۸.۲۰ دلار ایستاد. بهای معاملات این بازار روز سه‌شنبه ۴.۹۰ دلار یا ۰.۴ درصد کاهش یافته و در ۱۲۷۴.۵۰ دلار بسته شده بود. طلا روز دوشنبه تحت تاثیر آخرین نظرسنجی‌ها که جلو بودن کلینتون در برابر ترامپ را نشان می‌دادند، بیش از ۲۵ دلار ریزش کرده و به ۱۲۷۹.۴۰ دلار سقوط کرده بود.

احتمال نوسان ارزش روبل طی ماه‌های آینده

به نقل از راشاتودی، الکسی اولوکایوف، وزیر اقتصاد روسیه، اعلام کرد ارزش روبل این کشور طی ماه های آینده و در آینده نزدیک نوسان خواهد داشت. وی تأکید کرد البته این شرایط پایدار نخواهد بود و نمودار ارزشی روبل در بلند مدت مثبت پیش بینی شده است.

واکنش نفتی ایران به انتخابات آمریکا

معاون وزیر نفت با بیان اینکه نتیجه انتخابات آمریکا تاثیر عمده‌ای بر وضعیت پسابرجامی صنعت نفت ایران ندارد، تاکید کرد: با این وجود «دونالد ترامپ» غیر قابل پیش بینی‌ است. امیرحسین زمانی‌نیا با اعلام اینکه شرکت‌های نفتی آمریکایی عملا با صنعت نفت ایران هیچ گونه همکاری نمی‌کنند، تصریح کرد: حتی برای فعالیت و مشارکت احتمالی شرکت‌های نفتی آمریکایی در صنعت نفت ایران محدودیت و ممنوعیت‌هایی تعریف شده است. به گزارش مهر، بیژن زنگنه وزیر نفت درباره حضور شرکت‌های آمریکایی در صنعت نفت ایران، گفته بود: «شرکت‌های آمریکایی اگر با ایران قرارداد ببندند تا زمانی که میدان را به تولید نرسانند هیچ بازپرداختی به آنها داده نمی شود، حتی اگر تولید شروع شود و به هر دلیل قطع شود باز پرداخت‌ها به این شرکتها متوقف می شود چون طبق قرارداد هیچ منبع دیگری برای باز پرداخت پول شرکت‌ها جز تولید نفت و گاز دیده نشده است؛ اگر کار توسعه متوقف شود آنها ضرر می‌کنند نه ما.»

قیمت نفت خام افزایش یافت

بر اساس آخرین اطلاعات معاملات جهانی بازار نفت خام، هر بشکه نفت خام پایه آمریکا با افزایش 51 سنت به رقم 45 دلار و 39 سنت رسید. همچنین هر بشکه نفت خام برنت با قیمت 46 دلار و 43 سنت فروخته شد که نسبت به روز قبل، 52 سنت افزایش داشت. و هر بشکه نفت خام اوپک با افزایش 11 سنتی به قیمت 41 دلار و 98 سنت معامله شد.

سرنوشت قرارداد توتال با ایران پس از انتخاب ترامپ

فیلیپ ساکوئت مدیر، بخش گاز نیرو و منابع تجدیدپذیر شرکت نفتی توتال فرانسه، اعلام کرد: پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تاثیری بر سرمایه‌گذاری شرکت توتال در ایران نخواهد داشت. به گزارش فارس، وی که در حاشیه نشست انرژی در پاریس سخن می‌گفت افزود: پیروزی ترامپ به عنوان نامزد جمهوری‌خواه در آمریکا بر اجرای چند توافق امضا شده طی هفته گذشته با ایران تأثیری نخواهد داشت.

افزایش 900 هزار تومانی قیمت زعفران

نایب رئیس شورای ملی زعفران از افزایش حدود ۹۰۰ هزارتومانی قیمت این محصول طی ۱۰ روز اخیر خبر داد و گفت: همزمان با برداشت این محصول، جولان دلالان در بازار افزایش یافته است.

هیچ محصولی توان رقابت با پراید از نظر قیمت و کیفیت ندارد

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه هیچ خودرویی در محدوده قیمتی 6 هزار دلار توان رقابت با پراید را از نظر کیفیت ندارد، گفت: اگر کشوری خودرویی با قیمت و کیفیت پراید تولید کند، ما از این محصول برای عرضه به بازار داخل استقبال می کنیم. به گزارش ایرنا، جمالی اظهارداشت: با این حال تا زمانی که تقاضا در پراید وجود داشته باشد، سایپا با ارتقای کیفیت به تولید پراید ادامه خواهد داد و همانطور که تاکنون پراید 52 استاندارد اجباری را گذرانده است، امسال با افزایش استانداردهای اجباری خودرو به 55 مورد، پراید هر 55 استاندارد اجباری مورد نیاز را تامین خواهد کرد.

بیکارترین کشور دنیا

صندوق بین المللی پول در گزارش جدید خود از چشم انداز اقتصاد جهان، فهرست کشورهای دنیا در نرخ بالای بیکاری را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، آفریقای جنوبی با نرخ بیکاری 26.32 درصد بالاترین نرخ بیکاری جهان را دارد و عنوان بیکار ترین کشور را به خود اختصاص داده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱۶
به به همه چی بالا رفته بعد آخرش گفته در بلند مدت هیچ تأثیر نداره، عجب
75 میلیون هم استاندارد تعریف بکند پراید پاس خواهد کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۰
اما پاس هاش خوب نیست و به حریف میرسه! باید یه مدت بره تمرین پاس کاری.
خيلي جالبه كه سايپا از قوطي كبريت تعريف هم ميكنه پرايدرا كه چينيها در مدرسه به عنوان اسباب بازي توليد ميكنند بهتره يه نگاهي هم به تصادفات پرايد هم بيندازيد
مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: انتخاب ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا تأثیری بر اقتصاد ایران ندارد و ما با داشتن وفاق ملی از تأثیرات خارجی بر اقتصاد ایران در امان هستیم.

بابا خدایی اینا چجوری میشن رئیس اتاق بازرگانی !!!
کاملا دقت کنید نگذارید سایت کاشان از دست پراید برود موتور پراید از نظر مصرف و کیفیت فوق العاده است و فقط بدنه و ملحقات را تا میتوانید با سایر خودرو های جدید ارام ارام شریک و جایگزین کنید تا از دست نرویم در مورد سمند هم اینطور باید باشد نکند در دام سامانه متعفن سیاست گذاران بالای خودرو بیفتید و ده ها خودرو بسازید که یعنی نسازید باید ولایت دقیق وارد این قضیه شود زیرا سیاست مداران رده بالای ما خرفت و نفله و فاسد هستند
يعني بيكاري تو آفريقاي جنوبي از ايران بالاتره؟!
اگر کشوری خودرویی با قیمت (قیمت پایین تولید و قیمت بالای فروش) و کیفیت پراید تولید کند، ما از این محصول برای عرضه به بازار داخل استقبال می کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۰
دقیقا همینطوره....
به نکته خوبی اشاره کردی "قیمت پایین تولید و قیمت بالای فروش"
ترامپ از روش احمدی نژاد برای رای آوردن استفاده کرد. همه رو متهم به دروغ و فساد کرد و مردم به ویژه طبقه ضعیف آمریکا خوششون اومد
کیفیت رو چطور جناب آقای مدیرعامل؟!!! خیلی خوب میشه اگر تابناک مشخص کنه ماشین مدیرعامل سایپا چی هست!
استاندارهای تایید شده برای پراید که با نهایت موفقیت طی نموده :
1- بالاترین میزان مرگ و میر سرنشین و راننده و عابران
2-بالاترین سرعت استهلاک و فرسودگی
3- بالاترین سرعت در سرقت ان در حد 9 ثانیه (بنا بر اظهارات پلیس)
4-بالاترین قیمت ممکن برای چنین خودرو با چنین کیفیتی
5-بالاترین عمر تولید یک خودرو از رده خارج در کشور
6- بالا ترین خودر برای در امد زدایی خودرو سازان که هنوز رقیبی نیافته است
7- بالا ترین خود رویی که در طول تولیدش چهار رییس جمهور کشورسر کار امدند و رفتند اما او ماند
خودروهای روز دنیا بارنج قیمتی 16 میلیون تومانند. اونوقت چی گفته!!!!!!!!!!!!!!!
من موندم اون زماني كه برجام امضا شد همه انتظار داشتند قيمتا بياد پايين كه خوب گفتند ربطي نداره الان باز دلالان عزير يه بهونه ي خوب پيدا كردن دولت هم اين وسط چي كارست كسي نمي دونه
آقارو پرایدو چه تعریفی کرده!! پراید دست داعشو از پشت بسته راست میگه خجالتم نمیکشن خودروی بی کیفیت با قیمت بالا...
اون پراید تو را اگر آلمانی ها در خود ایران تولید کنند قیمتش زیر هزار دلار میشه. به کارکنانش با ریال حقوق میده آنوقت میگه قیمت اش شش هزار دلاره.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست