بازدید 60629

مردگان «فشن» در گورستان پایتخت

سبک غلط عزاداری‌های پرخرج برای اموات به گورستان‌ها هم رسیده و چشم و هم‌چشمی‌ها موجب شده تا تصاویر حک شده بر روی سنگ‌های قبور به نمایشگاه فشن و خودنمایی بازماندگان تبدیل شود.
کد خبر: ۵۵۹۷۱۲
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۷ 09 January 2016
تاثر، اشک، فریاد و گاهی جیغ، سمفونی ای است که با مرگ یک عزیز اتفاق می افتد. اقوام، آشنایان و همسایه ها یک به یک سر می رسند تا با خانواده داغدار همدردی کرده و خود را برای مراسم خاکسپاری آماده کنند. بعد از تائید مرگ توسط پزشک، جواز دفن از سوی پزشکی قانونی یا مراجع ذیصلاح صادر شده و میت برای انجام مراحل غسل، کفن و خاکسپاری با آمبولانس راهی سردخانه می شود.
مردگان «فشن» در گورستان پایتخت
به گزارش مهر، مراحل خاکسپاری طولانی نیست و بعد از تشییع جنازه در گورستان و خواندن نماز میت مراسم دفن انجام می شود و تابلوی فلزی سیاه رنگی که روی آن با خط سفید نام میت، شماره قطعه و ردیف نوشته شده فعلا نقش سنگ‌قبر را ایفا می کند.

پس از مدتی (معمولا برای مراسم چهلم) خانواده میت می تواند برای قبر عزیز خود سنگ قبر سفارش داده و نصب کند. این سنگ نشانی است برای معرفی میت که روی آن نام و نام خانوادگی، تاریخ زادروز، تاریخ درگذشت، سروده و یا گفتاری پرمعنا درباره فرد درگذشته و نماد و نشانه هایی اعم از آیین، ملیت، شغل، علاقه مندی، اماکن متبرکه و گاهی تصاویر که به نام و یاد میت است روی آن حک می شود.

آمارها می گوید در تهران روزانه ۵۷۰ نفر متولد و ۱۵۰ نفر می میرند، مرگ هایی که شاید چندین برابر بیشتر از تولدها برای خانواده بازماندگان و حتی جامعه هزینه دارد. هرچند که هنوز قدرت نفوذ فرهنگ، رسانه و توصیه ها نتوانسته تغییری در سبک عزاداری های پر خرج اموات ایرانی ایجاد کند اما در سالهای اخیر چشم و هم‌چشمی ها و تغییر سبک زندگی موجب شده تا ظاهر گورستانهای بزرگ شهر هم به محل فشن و آلبوم عکس اموات تبدیل شود!

کافی است در موتورهای جستجوگر اینترنتی جمله سنگ قبر را بنویسید. سایتهای متنوع همراه با تصاویر و مدل های مختلف سنگ قبر برای شما معرفی می شود. اما بازار فروش سنگ قبر در حاشیه بهشت زهرای تهران هم قدیمی ترین محل برای خرید سنگ قبر است.

نکته قابل تامل این است که با کمی قدم زدن در فضای قطعات بهشت زهرای تهران شاهد سنگ های قبر عجیب و غریب و حتی هنری خواهید بود که برخی از این سنگ ها به نحوی حکاکی و طراحی شده که شهروندان گاها با آن عکس سلفی می گیرند!

برای بررسی وضعیت بازار سنگ قبر وارد چندین فروشگاه عرضه سنگ قبور در حاشیه بهشت زهر(س) شدم. کسادی بازار موجب شد تا فروشندگان با آغوش باز استقبال کرده و تمام تلاش خود را برای جلب رضایت من و فروش یک سنگ قبر به کار ببرند. از ارائه آلبوم سنگ ها تا نوع خط و حتی تصاویر حکاکی شده ...!

ویترین اصلی سنگ فروش ها تصاویر زنان و دختران فوت شده ای بود که تصویر آنها به شکل زیبایی و با جزئیات چهره روی سنگ قبر حکاکی شده بود.
مردگان «فشن» در گورستان پایتخت
سنگ قبر از ۵۵۰ هزار تومان تا ۶ میلیون!

قیمت سنگ ها متفاوت بود. اما می توانید با مبلغ حدود ۵۵۰ تا ۸۵۰ هزار تومان یک سنگ قبر خریداری کنید. با این حال هرچقدر پول بدهید آش هم می خورید. کیفیت و قیمت سنگ های قبر هم در نوع خودش بازار متغیری داشت. یکی از فروشندگان می گفت: هفت روزه کار را تحویل می دهم. شما یک میلیون لطف کنید به علاوه شعر و اسم و مشخصات میت در ضمن عکس باکیفیت هم بدهید و سر موعد سنگ شما آماده است. به فروشنده گفتم «می خواهم بهترین سنگ را برای قبر عزیزم خریداری کنم» که دست من را گرفت و در انتهای مغازه چند سنگ را نشان داد و گفت «سنگ افغانستان دارم ۴ میلیون تومان؛ سنگ مالزی ۲ میلیون و سنگ کرمان هم اگر بخواهید ۵ میلیون آب می خورد. البته ضخامت سنگ ها چند برابر سنگهای معمولی است. مثلا ما می توانیم سنگ قبر با ضخامت ۴۰ سانتیمتر هم تراش دهیم که قیمتش بین ۳ تا ۸ میلیون تومان است.

سنگ قبر «نانو» رسید

یک سنگ کاملا سفید و براق و زیبا نظرم را جلب کرد که انگار کیفیت بالایی داشت. فروشنده گفت: این سنگ نانو است! یعنی اصلا سنگ نیست و از مواد شیمیایی تشکیل شده و می توانم آن را به قیمت یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بفروشم.
مردگان «فشن» در گورستان پایتخت
تصاویر اموات بدون حجاب روی سنگ قبر!

داخل فروشگاه یکی از عرضه کنندگان سنگ قبر غیر از تصاویر زنان و مردانی که حکاکی شده بود چند چهره زن بی حجاب بود که در مورد نحوه طراحی و نصب آن سوال کردم که فروشنده گفت: اگر رنگی بخواهید فقط حکاکی و نقاشی خود عکس ۱.۶ میلیون تومان می شود. و در پاسخ به سئوال من که پرسیدم «بهشت زهرا (س) برای نصب این سنگ قبرها ایرادی نمی گیرد؟» گفت: معمولا این نوع سنگ و عکس ها را در مقبره های خانوادگی استفاده می کنند. البته در خود قطعات هم نصب می کنیم که باید به دور از چشم بهشت زهرا باشد چون وقتی نصب کردیم دیگر کاری ندارند!

بازار داغ دلالی در بهشت زهرای تهران


اما در میان این اظهارات یکی از فروشندگان که البته آشنا هم بود از حاشیه ها و مافیای سنگ قبر در بهشت زهرای تهران سخن گفت. او می گفت: ما حدود ۳۰ سال است از قدیمی های این بازار هستیم اما گاهی حتی هزینه حقوق کارگران خود را نمی توانیم تامین کنیم چون فروش سنگ قبر در ماه برای ما بیشتر از ۸ مورد نمی شود. این در حالی است که دلال ها بهشت زهرای تهران را محاصره کرده اند. بر اساس گفته های این فروشنده به داخل بهشت زهرا(س) رفتیم و چند میت در حال خاکسپاری بودند. تعدادی با در دست داشتن کارت ویزیت از خانواده داغدار می خواستند برای ساخت سنگ قبر با آنها تماس بگیرند. من هم به عنوان یکی از اعضای خانواده داغدار با یکی از آنها صحبت کردم و و قتی آدرس مغازه را از او خواستم، گفت: ما کارخانه داریم. شما سفارش بدهید و بعد از دادن بیعانه ۵ روز دیگر سنگ قبر را تحویل بگیرید. به دلال دیگری گفتم: شما که مجوز ندارید و روی کارت ویزیت خودتان فقط شماره تلفن همراه زدید آیا این کار شما تخلف نیست؟ سوالات من موجب شد تا دلال ها مشکوک شده و دور من حلقه زدند و بعد از اینکه متوجه شدند مامور نیستم، گفتند: بهتر است سرت به کار خودت باشد.

موضوع را با برخی فروشندگان سنگ در حاشیه بهشت زهرا (س) مطرح کردم و گفتند: شانس آوردید بلایی سرتان نیامد چون همین دلال ها از این راه ماهانه ۳ تا ۴ میلیون درآمد دارند بدون آنکه مالیات، کرایه مغازه، هزینه آب و برق و گاز و غیره پرداخت کنند. نکته دیگر اینکه بهشت زهرای تهران هم ظاهرا از این موضوع مطلع است اما اقدامی انجام نمی دهد.
مردگان «فشن» در گورستان پایتخت
ماجرای نصب سنگ های قبر با تصاویر نامتعارف

در مورد نصب سنگ قبور با تصویر غیرمتعارف و یا گلدان ها و ستون های بلند در بالای سنگ قبر سوال کردیم که یکی از فروشندگان گفت: ما سنگ قبر را طراحی و حکاکی می کنیم و بعد به خود بهشت زهرا (س) تحویل می دهیم و آنها مسئول نصب سنگ هستند. اما اجازه نصب گلدان یا ستون بالای قبر یا نصب سنگ قبر با عکس افراد بدون حجاب را نمی دهند. این در حالی است که وقتی در بهشت زهرا(س) قدم می زنید مواردی خلاف گفته این فروشنده را می بینید.

وی مدعی می شود که علت این مسئله آن است که باید به نصاب و سرباز دژبان باج داد. من مدرک یا فیلمی ندارم تا اظهاراتم را اثبات کنم اما این آسیب وجود دارد. نصاب حتی با سرباز تماس می گیرد و آنها به سرعت بالای سر ما حاضر می شوند و بین ۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزار تومان باج می گیرند تا اجازه نصب را به ما بدهند. وقتی هم نصب شد دیگر کاری به کارمان ندارند.

سنگ قبر یک میلیونی را ۶۰ میلیون هم فروخته اند


فروشنده عرضه سنگ های قبور در بهشت زهرای تهران گفت: به قول معروف برخی دلال ها و حتی هم صنفی های ما بیشتر به قیافه مشتری نگاه می کنند و بعد نرخ سنگ اعلام می شود. حتی مورد داشتیم سنگ قبر یک میلیون تومانی را ۶۰ میلیون تومان فروخته اند! البته برخی مشتری ها خارجی هستند و از طریق سایت یا بستگان از خارج از کشور سنگ مزار را سفارش داده و پول واریز می کنند.

سنگ قبر نانو خریداری نکنید!


این فروشنده صادق گفت: بهتر است مردم سنگ قبر نانو خریداری نکنند چون کلا از مواد ساخته شده و حتی در تابستان مواردی داشتیم که این نوع سنگ ها آب شده بودند چون نمی شود کیفیت آنها را تضمین کرد. البته شاید هم نوع خوبش هم باشد اما آنچه من می بینم خوب نبوده است. واقعا همین سنگ های ایرانی یا چینی با قیمت ارزان همان کار را می کند.

پاسخ بهشت زهرای تهران در مورد تخلفات و اظهارات سنگ فروش ها


ارتباط با آقای توکلی مدیرعامل بهشت زهرا (س) میسر نشد و موضوع را با روابط عمومی بهشت زهرای تهران مطرح کردیم که در پاسخ گفتند: این که گفته شده دژبان ها باج می گیرند ارتباطی با بهشت زهرا (س) ندارد هرچند نیروی متخلف در هر دستگاه و نهادی وجود دارد و این کار درست نیست اما اینکه می گویند بهشت زهرا(س) کاری به سنگ قبور و تصاویر حکاکی شده ندارد اشتباه است چون گشت های ما تمام قطعات را بازرسی می کنند و اگر تصویری نامتعارف باشد اول با خانواده تماس گرفته و مهلت می دهند و بعد برای اصلاح اقدام می کنیم. در مورد دلال ها هم قطعا ما نمی پسندیم و درست نیست اما خود بهشت زهرا(س) هم عرضه سنگ دارد و قیمتش از بیرون بهتر است. بهشت زهرا تمامی تذکرات را در روز نخست خاکسپاری همراه با برگه و تراکت به خانواده داغدار اعلام می کند که از جمله آن معرفی استانداردهای سنگ مزار است. در مورد مقبره های خانوادگی هم همین طور است و اجازه ندارند هر تصویری را روی سنگ قبر حک کنند. حتی ما سنگ قبرهایی را دیدیم که اسمش «سنگ کف دریا» است و بابت این سنگ ها هم پول زیادی از مردم می گیرند که رئیس سازمان بهشت زهرا (س) برای جلوگیری از سوء استفاده از ناآگاهی و ضرر و زیان افراد، دستور داد، این نوع سنگ ها هم کار نشود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۳۱
انتشار یافته: ۸۸
شما دست از سر مرده ها هم بر نمیدارین!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
قرآن:
حتی زرتم المقابر
آیه را معنی میکند. رقابت و چشم و هم چشمی حتی در قبرستان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
به نام خداوند رحمتگر مهربان. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. تفاخر به بيشترداشتن شما را غافل داشت (۱). أَلْهَاكُمُ التَّكَاثُرُ ﴿۱﴾. تا كارتان [و پايتان] به گورستان رسيد
بابا دیگه جون مادرتون کوتاه بیاین...طرف مرده زیر خروارها خاکه...به عکس بی حجاب رو سنگش گیر میدین...هیچکی با دیدن تصویر بی حجاب یه آدم مرده دچار گناه نمیشه...بهتون قول میدم
پاسخ ها
omid
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
عکس های بد حجاب، فرهنگ عمومی را عوض می کند یعنی بصورت ساده تر اینکه در ترویج فرهنگ بی حجابی و بدحجابی کمک می کند
تهرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
هموطن عزیز مثل اینکه جریان رو نگرفتی هدف تقبیح عکس مرده ها نیست ،تقبیح چشم و هم چشمی و افکار مادی بازمانده هاست
پیرو ولایت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
تا حالا به این فکر نکردی که ممکنه یک نفر از دیدن تصویر بی حجاب اون خانوم خوشش بیاد و بگه چقدر خوشگل بوده
و این براش اونور ثواب میشه؟؟؟؟؟!!!!!
شما دست از سر میت هم بر نمیدارید عجب مملکتی داریم
واقعاً ما ایرانی ها داریم به چه راهی میریم؟
کسی که فوت میکنه دستش از دنیا کوتاهه به جای اینکه براش خیرات و طلب مغفرت کنیم بازم چشم و هم چشمی!!!
چیه واسه مرده ها هم گشت ارشاد می زاری تابناک برین تاز خوتون خجالت بکشین مردم گرسنه ان تو دنبال پاچه خوار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
تو برو خجالت بکش حجاب قانون رعایتش واجبه
خیلی کار کثیفی کردید. به مرده ها هم رحم نمی کنید؟؟!! چهره اموات عزیز مردم را رسانه ای میکنید که چه چیزی را آموزش بدهید؟؟ قلبم درد گرفت از این حرکت مشمئز کننده تان.
پاسخ ها
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
شما که اینقدر حساسی چرا از اینکه صاحب مرده داره شو ونمایش با مرده اش اجرامیکنه قلب درد نمیگیری؟
همين مونده بود به سنگ قبر مرده ها گير بديد به شما ها چه ربطي داره اونكه مرده خدا رحمتش كنه شما نميخاد وكيل وصي مرده ها باشيد
به مدل موی مرده ها هم گیر میدین بابا خجالت بکشین
هموطن عزیز :
بکوش تا زنده هستی برای خودت کار خیر انجام دهی و گرنه بعد از فوت حتی عزیزترین شخص نیز تو را فراموش خواهد کرد
باور نداری ؟ بگو شما برای مردگانت چه کردی؟
چشم و هم چشمی حتی پس از مرگ عزیزانمان...
براستی مفهوم زندگی رو از یاد بردیم...
چه میکنه پول
مردگان هم مثل دیوانگان که حجاب ندارند می توانند بدون حجاب باشند
گراني سنگ قبر هيچ ارتباطي به آمرزيده شدن و ترحم و رفاه حال صاحب قبر ندارد اين تنها ويو و نماي بيروني خانه قبر است كه با سنگ قبر تزيين مي شود وگرنه هيچ دليل منطقي و. شرعي براي هزينه كردن براي سنگ مزار ها در دست نيست. پولش را بدهي به مدارس بچه هاي مردم درس بخونند مريضا دارو بخرند اونا كه پول خونه ندارند خونه بخرند دانشجوها كتاب بخرند درس بخونند گرسنه ها نان بخورند سنگ قبر چه فايده اي به حال مرده دارد
يچاره فرزند آدم! زمان مرگش نامعلوم، علل بيمارى اش ناپيدا، عملش ‍ محفوظ، پشه اى او را مى آزارد و تابش آفتاب او را مى كشد، و عرق بدنش ‍بدبويش مى سازد
همانا خداوند متعال فرشته اى دارد كه هر روز بانگ مى زند: بزاييد براى مردن، گرد آوريد براى نيست شدن، بسازيد براى ويران شدن
به كارهاى شايسته بپردازيد و از فرا رسيدن مرگ بترسيد
بابا لااقل مرده ها را بحال خودشان بگذارید.
به مرده ها هم کار دارید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
کسی با مرده ها کار نداره خودتو ناراحت نکن سنگ قبر که کار خود مرده نیست.
روی صحبت با بازماندگان مرده هاست.
خداوند در قرآن فرموده اند که انسان باید از پدیده مرگ عبرت بگیرد نه اینکه آنرا نیز با تجمل گرایی همراه کند.
جالبه. تو ایران هم برای زنده ها تصمیم گیری میشه و بکن نکن قایل میشن هم برای اموات. کلا یعنی تا به زور زنده و مرده رو تو بهشت نکنیم ول کن معامله نیستیم.
یعنی شما حتی دست از سرمرده ها هم برنمی دارید و با عکس بی حجاب مرده ها هم کاردارید.واقعا برای این خبرگزای متاسفام که به جای پرداختن به معضلات اصلی جامعه گزارشی ازسنگ قبرمرده ها و حجاب آنها تهیه کرده است.می خواهید اگر لازم می دانید به گشت ارشاد زنگ بزنید !11
خیلی تاسف برانگیز است که درکشوری زندگی می کنم که حتی مرده ها هم اسایش ندارند!مگرعکس یک مرده چه تهدیدی می تواند برای جامعه داشته باشد که اینطور با آب وتاب گزارش تهیه می کنید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
خیلی ها از گیر دادن به این چیزها نون می خورند
این خبرنگار محترم اجتماعی نویس معلوم به پیسی سوژه خبری برخورده است.واقعا زننده است به افرادی که دستشان از دنیا کوتاه است اینطور برچسب می زنید !من خودم اگر مرده بودم و خبرنکاری من را فشن می خواند هرگز ازش نمی گذاشتم!!1
فکر کنم لازم باشد به گشت ارشاد زنگ بزنید!!واقعا خیلی گستاخانه و شرم اور است که دراین جامعه پرازمشکلات خبرنگار عکس بی حجاب سنگ قبر را بهانه گزارش قراردهد!
خیلی سوژه خبری لوس و بی مزه ای بود.به جای اینکه به عکس قبر مردگان گیر بدهدید بهتر است بروید از دردهای واقعی اجتماع گزارش تهیه کنید
شرم آور است .توهین به کسانی که درقید حیات نیتسند وانگ فشن زدن!
خدا رحمت کنه ناصر حجازی رو. که به خاطر یه جملش ممنوع التصویر شده بود: کجای این مملکت سالمه که فوتبالش (قبرستان و سنگ قبراش) سالم باشند.
من باشم عکس خواهر و مادر مردم رو تو سایت نمی ذارم،
ای بابا اینا که فوت شدن چه اشکالی داره .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
یعنی اگر مرده میتونن عکس لخت و عورشون رو بزارن همه ببینن؟
حرف شما مثل اینکه کسی که فیلم های مبتزل بازی کرده بعد مرده پخش و دیدنش اشکالی نداره؟
در مورد فروش قبر هم گزارش دارید؟
یعنی این مسولین بهشت زهرا خیلی انسان های بی فکری هستن خداییش این چه وضعی هست که راه افتاده خوب یه دستورالعمل صادر کنند و همه سنگ قبرها یه شکل بشه دیگه چند وقت پیش من به قطعه بهشت کودکان نام قطعه ای هست که فقط اطفال و کودکان رو انجا دفن میکنند رفته بودم والدین این بچه ها اینقدر حصار کشیدن که شلوار و لباس ادم پاره میشه یه کم رسیدگی کنید
به سنگ قبر مردم هم کار دارید؟
خجالت بکشید به شما چه
پاسخ ها
نادر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
گزارش خیلی خوبی بود و درد بزرگ جامعه ما که امروز فخر فروشی ثروتمند هست رو روایت میکنه این فخر فروشی و حسرت کش کردن دیگران حتی تا مراسم عزاداری و قبرستان های جامعه ما هم رسوخ کرده و دیگر خبری از مردم ساده و بی پیرایه نیست .
آدم میمیره دیگه نیاز به این همه هزینه نیست که. یه سنگ قبر ساده بذارید بقیش هم خیرات کنن اینقدر خودشون هم به زحمت ندن. واسه مراسمی مثل عروسی شاید بشه ریخت و پاش رو توجیه کرد اما واسه مردن از هر نظر نگاه کنیم مسخرس.
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
شما همین کار رو بکن.چقدر همه می خوان هی به هم درس بدن!!!
خدایا این همه جوان مجرد، این همه محروم و بدبخت و بیچاره. آنگاه ...کاش به جای هزینه های سنگین خرید این چنین سنگ قبری که اول و آخر نابود شدنی است به جوانهای دم بخت و محرومان کمک میکردند.
با شما باشه به سوالات شب اول قبر هم گیر میدید
میخواین برای مرده ها هم گشت ارشاد بذارین؟!
خاک بر سر مردم جااااااهل نادون
این همه به زنده ها گیرمی دهید وزندگی فرد و اعلا براشون مهیا می کنید کافیه خواهشا به در گذشتگان گیر ندید .مدیریت دنیا دست شماست مدیریت آخرت دست خداوند متعال .
دست از سر مرده هم بر نمیدارید
شرم آوره
هی بدبختی رو ببین یک نفر که رفته و تمام شده حالا سنگ قبرشو واسه چی اونجوری جیلینگ و بیلینگش میکنی آخه نادان؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
نادون تو هستی که نمی فهمی برای احساسات زندگان نباید فضولی کرد
تمامی این امور نشات گرفته از فرهنگ غالب در جامعه است
موضوع خوبی رو مطرح می کنید .. متأسفانه چشم و همچشمی مثل ویروس به همه ارکان زندگی شخصی و اجتماعی ما رخنه کرده از جمله مراسم اموات . ولی لطف کنید این رو به سازمان بهشت زهرا یاد شید که بعضی از خانواده ها اسامی دارای حرمت شرعی روی سنگ قبر عزیزانشون حک می کنند . مثلا : خادم الحسین و العباس و یا آیه قرآن .. بهشت زهرا باید نظارت بیشتری داشته باشه و تولید کنندگان سنگ قبر اکیدا تکلیف کنند از حک کردن چنین مطالبی خودداری کنند .
به مرده مردم هم كار دارند. عزيزشونه به شما چه! نگاه كن جوونشون مرده، بعد شما چه قدر منحرفيد كه حجاب داره، نداره!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
وقتی کسی عکس رو بر روی سنگ قبر میزاره دیگه فکر نکنم مشکلی داشته باشه پخشش چون خانوادش مشکلی نداشته . در ضمن خانواده شاید تسکین پیدا کنن ولی مطمنید که مرده تسکین پیدا میکنه؟ آیا بهتر نیست براش خیرات کنن با این پول . آیا واقعا خیرات کردن بهتره یا چاپ عکس چند میلیونی؟؟؟ ایکاش فقط انصاف داشته باشیم نه اینکه همرنگ جماعت بشم
گم شده ایم .
دست ازسرمرده های مردم هم برنمیدارید!!!
نباید مجوز این نوع داده شود.
حالا به مرده ها گیر دادید ، بابا دست بدارید زنده ها را دریابید!؟
تابناک واقعا خجالت بکش
خبر نداری بگو
به مرده ها چیکار داری؟
کشورم جایی است که از بدو تولد تا بعد از مرگ!! گشت ارشاد ول کن ما نیست! بابا از مرده هم نمی گذرید؟؟ واقعاً که متأسفم، اون دلال ها هم دارن نونی در می یارن برای زن و بچشون تو این بزنگاه بی کاری ، برن قمه کشی و دزدی خوبه؟؟؟ دلال که دلال حرام خوری که نکرده ، داره کار مردم رو راه می ندازه
بجای این گزارشهای الکی.بهتره گزارش محکمتری در خصوص دلالها درست کنید.

خبر نگاران دیگه به جنازه های مردم هم رحم نمیکنند.

به توچه تصویر مرده بی حجاب است؟؟؟

تو نظرت را کیمیا کن.حتما خبرنگاره وقتی تصویر بی حجاب میبینه.دلش میلرزه و به گناه میوفته؟؟؟

بجای این حرفا که دوزار نمی ارزه.برو ببین دکل گمشده و پولهای میلیاردی کجاست.

دست دلالها را رو کن.اقلا کارت ویزیت میگرفتی و شماره تماسشو اعلام میکردی که خود مردم دمار از روزگار این دلال در بیاورند.

حتما خبرنگار زن بوده.از نوشتن این گزارش معلومه.

حالا تو که خبرنگاری و گزارش را نوشتی .هر وقت گوز را دادی و قبض را گرفتی.بگو عکست را با گونی چاپ کنن تا یک وقت مردم شهوتی نشن با دیدن عکست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
از نوع گزارش نمی توان فهمید که خبرنگار زنه یا مرد؟!
چه بد بازمانده هستن اونهایی که همچین تصاویری از امواتشون میگذارند.
تصویر بی حجاب یک میت قرار نیست کسی رو به گناه بندازه.این کار خلاف عرف و قوانین کشوره.شما مثل اینکه کلا براتون حل نشده اینکه قانون چیه.
حالا اگه کشورهای دیگه در راه اجرای قوانینشون (هرچند به نظر شهروندانش بی معنی باشه) همچین کارهایی کنن همه میگن:
وااااااااای!چه کشوره قانونمندی!دمشون گرم!مث ایران نیستن که!امواتشون هم قانون دارن!
دوگانگی شخصیتی!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
کجای قانون نوشته عکس اموات با حجاب اجباری است!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟
قانون از خودت در میاری
یه گشت ارشاد تو قبرستونم بزارین
اصلا چه معنی داره دختر و پسر جوون رو کنار هم خاک کنن
خدایا شرکت
واقعا تابناك با اين گزارش هاش و باز گذاشتن كامنتها هالا اگه معضل جامعه بود يا خبر به مسئولين ربط داشت كانتها قفل بود يا كه هيچوقت چاپ نميشود شايدم در حال برسي 500 تا پخش شده 12 تا غير قابل پخش 30 تا خخخخخخخخخخخ واقعا كه!!!!!!!!!!!!!!!!
سلام
من خودم مخالف این تجملات هستم
خدا رحمت نشان كنه كار زندگي نداريد با اموات شمارا چكار ايا انان راضي هست ازاين خبر اصل به شما چه رابطي داره
چقدر زشت و زننده بود این خبرتان تاسف اوره
شما به مردگان مردم چه کاری دارید عزیز های مردم شاید با این عکس ها ارامش بیشتری میگرن اطرافیانشون به شما چه ربطی داره به چه حقی عکس قبور مردم ر منتشر میکنید این چه اخلاق زشتیه
این خبرتون چند تا لایک داره چند تا؟؟؟؟؟؟؟؟ نویسنده این مقاله کیه . اعدامش کنید
گرچه این گزلرش جای انتقاد دارد اما یه نکته یاد آوری کنم که به رسم وسنت قدیم در ایل ما (بختیاری ها)برای هر بزرگ مرد یا جوانی گاها" شیر سنگی بر سر قبر میگذارندکه قدیم استادان زبر دست این تندیس سنگی را از سنگهای کوهستان تراشیده ولی امروز قیمت شیر سنگهای صنعتی ازهفت الی بیست میلیون تومان هم ساخته میشود
واقعا جای تعجب داره از این خبرنگار تابناک. میخواید یه گشت ارشاد واسه مرده های بهشت زهرا هم بفرستید بهشون تذکر بده.والا
به مردگان هم رحم نمیکنند.
ازسنگ قبرگذشته به آگهیهای ترحیم وتسلیت روزنامه ای هم توجه شود
خسته نمی شید اینقدر می خواهید درس اخلاق بدید به مردم.
کسی که برای سنگ قبر عزیز از دست رفته اش زیاد هزینه میکند بخاطر پز دادن نیست .
زنده ها کم بودن حالا به مرده ها هم گیر میدن!
اصلا خوب نیس که عکس یک بانوی جوان تازه درگذشته روی سنگ قبر حک بشه! از هر دید ک شما فکر کنید درست نیست.
واقعاً يعني خبر مهم ديگري در اين مملكن نيست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
امیدوارم نویسنده این خبر و کسانی که با ایشون موافق هستند هرگز هیچکدام از عزیزانشون را در اوج جوانی از دست ندهند. بازماندگان این درگذشتگان حداقل برای تسلی خاطر خودشون هم که شده دوست دارند برای عزیزانشون سنگ تموم بذارند. متاسفم برای خبرنگاری که نمیتونه این غم و اندوه و این شرایط را درک کنه و انگ چشم و هم چشمی و فشن بودن و... میزنه
تو را به خدا دست از سر بعضی از موارد بردارید. بذارید مردم به درد خودشون بسوزند دیگه نمک رو هر زخمی نپاشید.
فکر خوبیه از گذاشتن عکس زیبایی از عزیز که به بازماندگان آرامش می دهد و زیباترین لحظات را به یادشان می آورد.
خبرنگار آشغال .......................
بعضی ها چقدر دفاع میکنن از این هزینه ها.جالبترش اینکه همینا در مورد کسی که حج واجب وظیفه شرعی رو انجام میده کلی ایراد میگیرن
خداوند در قرآن فرموده اند: از پدیده مرگ عبرت بگیرید.
با این تجمل گرایی های بی رویه مشخصا داریم عبرت می گیریم!
اللهم عجل لولیک الفرج
برگ سبزی به گور خویش فرست
کس نیارد زپس تو پیش فرست
حتی زرتم المقابر
تبعیت از هوای نفس تا کجا ...
با این گزارشا گور خودتونو سریع تر می کنید، به زودی روزگار تاوان این ستم ها رو بر سرتون میاره و نابودتون میکنه.
حالا برو مردمو سرقبر عزیزشون آزار بده و 4 نفر که از بدبختیو بی پولی اومدن تو قبرستون پول درآرن از نون خوردن بنداز
علی لعنت الله علی القوم الظالمین
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار