بازدید 25625

آیا فیلم «محمد» در اکران مظلوم و مهجور واقع شد؟!

اگر انتظار می‌رفت، چند ده میلیون ایرانی بلیت این فیلم را خریداری کند و با این دورنما، اقدام به اکران فیلم «محمد» شده است، دورنمای دقیقی نبوده و اکران در کشورهای اسلامی نیز با توجه به برخی واکنش‌های مشابه به اکران فیلم «الرساله» در دهه‌های پیشین کاملاً قابل پیش بینی بود و اگر تهیه کننده و کارگردان این فیلم به دنبال بازگشت سرمایه بودند، باید این بدیهیات را مدنظر قرار می‌دادند.
کد خبر: ۵۵۷۲۵۷
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴ 29 December 2015
آیا فیلم «محمد» در اکران مظلوم و محجور واقع شد؟
نقد تازه مجید مجیدی درباره مظلوم و مهجور واقع شدن فیلم «محمد» در اکران ایران، با شگفتی‌ همراه شده است، زیرا این فیلم سینمایی، امکان اکرانی بی‌سابقه را در تاریخ سینمای ایران به دست آورد و در نهایت توانست در صدر فیلم‌های پرفروش سال قرار گیرد و با این حساب مشخص نیست انتظار می‌رفت در اکران عمومی این فیلم در ایران چه اتفاق شگرف دیگری رخ دهد؟

به گزارش «تابناک»، پس از راه نیافتن فیلم «محمد» (ص) به جمع نامزدهای جوایز اسکار 2016، مجید مجیدی کارگردان این اثر برجسته اندکی سکوت کرد و در نهایت در همایش یاران صلوات، نقدهایی در این باره مطرح کرد که طرح همان ادبیات نیز انتظار می‌رفت.

مجیدی درباه ماجرای لغو اکران فیلم در ترکیه گفت: «اکران فیلم در این کشور، یکسری مشکلات حقوقی داشت که تا دو روز آینده این مسأله حل و در همین ماه ربیع در ترکیه اکران می‌شود؛ البته برنامه‌های زیادی برای اکران در سایر کشورها داریم، ولی راه‌ها را می‌بندند. آن‌ها عنوان می‌کنند که برای این کار باید اداره سانسور و همچنین علمای کشورهایشان اجازه دهند، به طوری که با اعلام فتوا در کشور هند با 300 میلیون مسلمان راه اکران فیلم را بستند!»

کارگردان فیلم محمد رسول الله (ص) با اعتراض به تلاش‌های کشور عربستان سعودی و کشورهای غربی برای عدم اکران فیلمش در دنیا گفت: «جای تعجب دارد چرا از فیلمی که دوران کودکی پیامبر را نشان می‌دهد، هراس دارند، عربستان سعودی و کشورهای اسلامی راه را می‌بندند و دنیای غرب هم همینطور و از آن عجیب تر آنکه در کشور ما این فیلم در مراحل ساخت و تولید و اکران آن مظلوم و مهجور واقع شده است».

بدون تردید سرمایه گذاری برای تولید فیلم «محمد» (ص) آنچنان وسیع و بی‌سابقه بوده که شاید تا دهه‌های آینده نیز تکرار نشود و بنابراین طرح این موضوع که این فیلم در مراحل ساخت و تولید مظلوم و مهجور واقع شده، جزو گفته‌هایی است که انتظار طرحش نمی‌رفت. ساخت مکه و یثرب در ابعاد یک در یک ـ که تقریباً در سینمای کنونی جهان بی‌سابقه است و عمدتاً با تکیه بر پرده سبز و انیمیشن صورت می‌پذیرد ـ و همچنین میزان سرمایه گذاری بالادستی در تولید این فیلم در سینمای ایران بی نظیر بوده است.

آیا فیلم «محمد» در اکران مظلوم و محجور واقع شد؟

در اکران نیز فیلم «محمد» (ص) با کمک‌های ویژه و بی‌سابقه‌ای نظیر تجهیز 100 سالن سینما برای اکران این فیلم مورد توجه ویژه قرار گرفت تا در دورانی که پراقبال‌ترین فیلم‌ها با کمتر از سی سالن اکران می‌شوند، اکران این فیلم در اتفاقی جالب با دو سرگروه سینمایی آغاز شود و شمار سالن‌های نمایش دهنده فیلم محمد از 100 سالن عبور کرده باشد و در ادامه، این فیلم صاحب سومین سرگروه نیز شود و اتفاقی تاریخی رقم بخورد.

مطابق با آماری در هفتمین روز اکران فیلم «محمد» (ص) اعلام شد، این اثر سینمایی در 41 سالن تهران و 85 سالن شهرستان به نمایش درمی‌آمد که این سالن‌ها در اوج اکران فیلم محمد از 150 سالن نیز گذشت و بنابراین تقریباً بخش عمده سالن‌های سینمای ایران به این فیلم اختصاص پیدا کرده بود و اساساً ظرفیت وجود نداشت که در زمان اکران در اختیار فیلم سینمایی قرار نگرفته باشد.

طول مدت اکران این فیلم فاخر نیز قابل توجه بود، به گونه‌ای که صاحبان برخی فیلم‌ها نظیر «شیفت شب» به تهیه کنندگی و کارگردانی نیکی کریمی برای استمرار اکران آخرین ساخته مجیدی، حاضر به پذیرش تعویق اکران فیلمشان شدند تا یکپارچگی اکران این فیلم حفظ شود و در نهایت فیلم «محمد» (ص) با فروشی بیش از سیزده میلیارد و هفتصد میلیون تومان در صدر آثار پرفروش سال هزار و سیصد و نود و چهار سینمای ایران قرار بگیرد.

اگر به این زنجیره، وسعت تبلیغات تلویزیونی برای این فیلم نیز در نظر گرفته شود ـ که احتمالاً به لحاظ ریالی از فروش این فیلم نیز بیشتر بوده ـ حتی تلویزیون نیز برای این اثر فاخر سنگ تمام گذاشته و در مقابل شهرداری‌ها و سایر نهادهایی که وظیفه تبلیغات محیطی را دارند نیز به سهم خود، نقش آفرینی مؤثری داشتند و عملاً ظرفیتی بلااستفاده برای معرفی این فیلم نمانده بود.

با این حال اگر انتظار می‌رفت، چند ده میلیون ایرانی بلیت این فیلم را خریداری کند و با این دورنما اقدام به اکران فیلم «محمد» شده است، دورنمای دقیقی نبوده و اکران در کشورهای اسلامی نیز با توجه به برخی واکنش‌های مشابه به اکران فیلم «الرساله» در دهه‌های پیشین کاملاً قابل پیش بینی بود و اگر تهیه کننده و کارگردان این فیلم به دنبال بازگشت سرمایه بودند، باید این بدیهیات را مدنظر قرار می‌دادند تا در نهایت از مظلوم و مهجور واقع شدن این فیلم در ایران سخن به میان نیاید.

آنونس فیلم «محمد» را در «تابناک» ببینید:

تعداد بازدید : 30


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار