بازدید 17856

تجهیزات میلیاردی تولید فیلم «محمد» چه سرنوشتی یافتند؟!

حقیقت آن است که از این مجموعه‌ها، فیلم‌هایی که بتوانند هزینه‌هایشان را از طریق بلت فروشی بازگردانند، یعنی به اندازه سرمایه‌گذاری شان مخاطب داشته باشند، کمتر متولد می‌شود. اساساً وقتی قرار نیست استرس بازگشت سرمایه را داشت، تماشاگر در اولویت دوم قرار می‌گیرد و نگرانی برای افزایش هزینه‌های تولید به حداقل ممکن تقلیل می‌یابد!
کد خبر: ۵۸۱۸۴۷
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲ 18 April 2016
تجهیزات ساخت فیلم سینمایی «محمد» چه سرنوشتی یافتند؟!
پس از تولید فیلم سینمایی «محمد (ص)» به کارگردانی مجید مجیدی، حجم قابل توجهی از امکانات فنی از جمله برخی از بهترین دوربین‌های روز جهان باقی ماند؛ تجهیزاتی که میلیاردها تومان ارزش‌گذاری می‌شد و بسترساز شکل‌گیری یک مجموعه تازه فیلمسازی در ایران شده است اما آیا ایجاد شعبات جدید فیلمسازی غیرخصوصی نگاهی حرفه‌ای است؟

به گزارش «تابناک»، شاید روزی که تولید فیلم سینمایی «محمد (ص)» به یک چهره ناآشنا با پروژه‌های سینمایی بیگ پروداکشن سپرده شد، باید درباره موفقیت این اثر ۱۱۶ میلیارد تومانی در توفیق بین‌المللی این اثر تردید ایجاد می‌شد اما به هر صورت مؤسسه «نور تابان» کار را پیش برد و در ‌‌نهایت آنچه شاهدش بودید، رخ داد.

اکنون تیز توجیهات در این زمینه استمرار دارد و برای نمونه به تازگی گفته شده که فیلم «رسالت» ساخته مصطفی عقاد برای مدت دو سال بایکوت شده بود و در واقع بدین ترتیب زمان خریداری شده، حال آنکه تولید فیلم «رسالت» در سال ۱۹۷۶ به پایان رسید و ۳۰ اکتبر ۱۹۷۶ در لندن و ۹ مارس ۱۹۷۷ در نیویورک در سالن‌های سینما به نمایش درآمد.

در هر صورت آنچه در پروژه «محمد (ص)» گذشت، اکنون بحث جنبی است و هر آنچه بر سر ۱۱۶ میلیارد تومان بودجه آمد، جزو مسائلی است که باید در جای خود مفصلاً به بررسی دلایلش پرداخت اما مشخصاً شاید مهم‌ترین دلیلش، همین گام نهادن مجموعه‌هایی در فیلمسازی است که مأموریت و زمینه فعالیتشان چیز دیگری بوده است.

مؤسسه «نور تابان» سهامی خاص با هیإت‌مدیره‌ای متشکل از بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و شرکت مادر تخصصی مالی و سرمایه گذاری سینا، مؤسسه بنیاد علوی، شرکت سرمایه گذاری مرکزی کوثر بهمن و شرکت بازرگانی پیشگامان پایدار تجارت پردیس اساساً شبیه یک شرکت اقتصادی است و نه یک مجموعه فرهنگی!

مأموریت‌های تعریف شده برای اکثر شرکت‌هایی که در هیأت مدیره «نور تابان» عضویت دارند و سرمایه فعالیت این مؤسسه را تأمین می‌کنند نیز ارتباطی با سینما ندارد و به عنوان نمونه تنها ارتباط بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی با سینما، سالن‌های سینمایی مصادره‌ای است که در مالکیت بنیاد قرار دارد و قرار بود مالکیتش به حوزه هنری واگذار شود اما ظاهراً هنوز این اتفاق نیافتاده و مدیریت سالن‌ها با «نورتابان» است.

تجهیزات ساخت فیلم سینمایی «محمد» چه سرنوشتی یافتند؟!

در واقع اکنون «نور تابان» مجموعه سالن‌های سینما و سیستم پخش این سینما‌ها را در اختیار گرفته و حتی به ارائه تجهیزات فیلمبرداری گرانقیمت خریداری شده برای فیلم محمد در سایر فیلم‌ها و مشارکت در سایر تولیدات سینمایی می‌پردازد؛ موضوعی که به همین شفافیت در وب‌سایت مورد «نور تابان» اشاره شده است.

مطابق با آنچه در وب‌سایت «نور تابان» ذکر شده، این شرکت با دارا بودن تجهیزات سینمایی به روز دنیا شامل چندین دوربین فیلمبرداری ۳۵ میلیمتری، تجهیزات نور‌پردازی و وسایل حرکتی و تاور کرین و همچنین ژنراتور‌های برق سوپر سایلنت و منحصر به فرد در توان های ۳۰۰ و ۷۵۰ کیلو ولت آمپر آماده مشارکت فعال در عرصه تولید فیلم در داخل و خارج است.

حال پرسش مهم اینکه آیا در شرایطی که حوزه هنری مأموریت تولید فیلم‌های ارزشی را دارد و بنیاد سینمایی فارابی نیز بار‌ها مأموریت مشابه را یافته و خود نیز در سال‌های متمادی راساً سفارش دهنده این فیلم‌ها بوده، زایش نهادهای غیرخصوصی تازه برای فیلم‌سازی ضرورتی دارد؟

این پرسش به‌‌ همان اندازه که درباره «نورتابان» قابل طرح است، درباره «اوج» نیز قابل تکرار است، با این تفاوت که اوج نسبت به نورتابان حساب‌شده‌تر هزینه کرده است.

به هر حال به نظر می‌رسد، اینکه هر نهادی بودجه و امکانات قابل توجهی را در نظر بگیرد و فیلمسازی را در دستور کار قرار دهد، خلاف رویه حرفه‌ای‌گری است و شکل‌گیری سینمای خصوصی در ایران ـ که همزمان درباره آرمان‌های کشور نیز فیلمسازی کند (اتفاقی که کاملاً در آمریکا مرسوم است) را غیرممکن می‌سازد.

حقیقت آن است که از این مجموعه‌ها، فیلم‌هایی که بتوانند هزینه‌هایشان را از طریق بلیت فروشی بازگردانند، یعنی به اندازه سرمایه‌گذاری شان مخاطب داشته باشند، کمتر متولد می‌شود. اساساً وقتی قرار نیست استرس بازگشت سرمایه را داشت، تماشاگر در اولویت دوم قرار می‌گیرد و نگرانی برای افزایش هزینه‌های تولید به حداقل ممکن تقلیل می‌یابد!

با این اوصاف آیا بهتر نیست مشخصاً بنیاد مستضعفان و سایر نهادهایی که در این زمینه سرمایه گذاری کرده‌اند، همچنان در راستای اهداف و ماموریتشان فعالیت داشته باشند و قید فیلمسازی را بزنند؟ آیا تجربه اکران شکست خورده فیلم مجید مجیدی با وجود اکران هفت ماهه این فیلم، برای اتخاذ چنین تصمیمی و انحلال نور تابان در راستای «حفظ سرمایه مستضعفان» کافی نیست؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۱
انتشار یافته: ۱۷
116 میلیارد تو مان بودجه
میشد با آن دیوار مدارس را درست کرد تا رو سر معلما خراب نشه
پاسخ ها
مزاحم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
اما وقتی صحبت از 45 هزارتومان یارانه است چها که نمیگن .یارانه من را هم بزارین سرش هزینه بشه
به خدا این جنایت در حق مردمه. به مستند متوسط با هزینه یک هزارم تاثیر بیشتری از این فیلم داشت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
فیلم رو ندیده قضاوت نکن.واقعا یک فیلم فاخر و پر محتوا بود.
Mohsen
| Iran, Islamic Republic of |
۰۵:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
دانستم فیلم را ندیدی اخوی
مسئولین محترم بنیاد مستضعفان، به جای فیلمسازی می رفتی با این صد میلیارد دیوار مدارس مستضعفان رو درست می کردی تا معلم نمیره، می رفتی برای مدارس مستضعفان بخاری گازی و برقی می ذاشتی تا دانش آموزی با نفت نسوزه. اساساً چرا بنیاد مستضعفان داره هر نوع تجارتی میکنه؟ حداقل اسم بنیاد رو عوض کنید ما کمتر حرص بخوریم
از هتلداری گرفته تا تجارت خاویار و هرچیز لوکسی که فکرشو بکنی اسمشم هست بنیاد مستضعفان،به تنها چیزی که فکر نمیکنن مستضعفانه، اصلا تا حالا شده حساب پس بدن؟
جهان ، جهان رسانه و اطلاعات است یک فیلم ساده در هالیوود 100 میلیون دلار هزینه ساخت داره . هالیوود بطور متوسط روزانه 3 فیلم خروجی داره حالا ما طول چند سال یک فیلم ساختیم در وسع خودمان . شما زیاد حرص نخورید !
برای فرهنگ مردم ایران 1000 میلیلارد هم خرج بشه کمه.چرا که به نظر بنده مهمترین مشکل مملکت ما کمبود فرهنگه.فیلم محمد رسول الله نگاه تازه ای از حضرت ارائه میده.
116 میلیارد بودجه ساخت ولی فروشش تا الان حتی به 16 میلیارد هم نرسیده!!!
آخه خدارو خوش میاد؟!

محمد رسول الله (ص)
مجید مجیدی
فروش کل : 14,530,700,306 تومان
منبع: http://www.cinematicket.org/?p=sale
نظر آنانی که برای آقای ایوبی آلبالو گندیده بردند چیز دیگری است .
یک کانال تلگرامی میتونه بیش از یک میلیون نفر را جذب کنه و صدا و سیما و فیلمسازان و . . . نمیتونن رضایت هزار نفر را بدست بیارن.بشینن ببینن گیر کار کجاست. واقعا شرم آوره!
اینکه با ۱۰۰ میلیارد کارهای عمرانی خوبی انجام میشد شکی نیست و نظرات دوستان هم صحیح است، اما به اینکه هزاران میلیارد صرف تخریب چهره اسلام و پیامبر عزیز می شود هم باید توجه داشته باشیم و اگر این فیلم این رسالت را انجام دهد ارزش آنرا دارد.

کاش نوسازی مدارس و توجه به فقر و رکود صنعت از هزاران میلیارد که اختلاس شده و آقازاده ها بردند و ... و هیچ خروجی فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی تأمین میشد....
ببخشید اینا برا چی منفی دادن؟؟؟
یک سوال؟
چرا یکنفر جرات نمی کند که بپرسد که براستی با 116 میلیارد تومان چه کارها که نمیشد کرد و چرا هزینه یک فیلم بایستی اینقدر شود و حال انکه جوانان ما هنوز نمیدانند که اوقات فراغتی جز قلیان کشیدن هم وجود دارد و اینهمه مشکل فرهنگی که مشهود در سطح جامعه می بینیم....و ما را ازار میدهد
واقعا صد افسوس با این مبلغ میشد چقدر نخ بخیه خرید چندت مدرسه ساخت چندتا بیمارستان ساخت چندتا دستگاه دیالیز خرید و ... تازه فیلم مصطفی عکاد کجا و این کجا
کاش خود پیغمبر الان بود تا ببینیم کسانی که الان فکر میکنن کارشون مرحبا داره با چه رویی په پیغمبر میگفتن برای ساختن فیلمی از تو صدوشونزده میلیارد تومانخرج کردیم که میشد خرج کپر نشینای جنوب شرق و بچه های سر چهار راه ها کرد.واقعا یک لحظه فکر کنید پیغمبر الان بود و این خبر رو میشنید.البته منکر تاثیری که شاید این فیلم در شناسوندن پیامبر گذاشته نیستم ولی به قول دوستمون یه مستند قوی با هزینه ی خیلی کمتر هم میتونست این کار رو انجام بده
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار