بازدید 11613
تأیید پیش‌‌بینی «تابناک» درباره سرنوشت فیلم مجید مجیدی؛

سنگ بزرگ «برلین» و «کن» مقابل مسیر اکران جهانی «محمد»

بی‌شک، رونمایی از این فیلم در جشنواره مونترال، فرصتی برای دیدن شدن است؛ اما حقیقت آن است که سالن‌های نمایش در این شهر شرقی کانادا قابل مقایسه با ونیز، کن و برلین نیست و فیلم‌هایی که در این سه جشنواره رونمایی می‌شوند، بیش از سایر آثار توسط منتقدان و مخاطبان تماشا می‌شوند و در حاشیه دیده شدن در این سه رویداد، اتفاق اصلی که فروش کپی رایت فیلم‌ها به کمپانی‌های توزیع است، رقم می‌خورد.
کد خبر: ۴۹۸۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۸ 08 May 2015
ممانعت از اکران جهانی «محمد» هدف جشنواره‌های «برلین» و «کن»
پس از آنکه پیش‌بینی‌های «تابناک» درباره عدم راهیابی فیلم «محمد» (ص) درباره عدم پذیرش این فیلم به انگیزه‌های سیاسی در جشنواره برلین و کن جنبه واقعیت به خود گرفت و رونمایی رسمی به افتتاحیه جشنواره مونترال موکول شد، هدف‌گذاری برای جلوگیری از اکران مؤثر جهانی این فیلم را عیان نمود و با این اوصاف، کار مجید مجیدی برای معرفی فیلمش در سطح جهان دشوارتر از قبل شد.

به گزارش «تابناک»، با نمایش فیلم «محمد» (ص) در افتتاحیه سی و نهمین جشنواره جهانی فیلم ‌مونترال، اولین اکران مهم‌ترین فیلم سال‌های اخیر سینمای ایران رقم خواهد خورد؛ فیلمی که سایت رسمی جشنواره مونترال به عنوان اثری با بودجه ۵۰ میلیون دلاری گران‌ترین اثری تعبیر می‌کند که در تاریخ سینمای ایران ساخته شده و حال، ‌‌ همان نسخه ۱۷۱ دقیقه این فیلم که در حاشیه سی و سومین جشنواره فیلم فجر نمایش خصوصی داشت،‌ رسما رونمایی می‌شود.

سرژ لوسیک، رئیس جشنواره جهانی فیلم مونترال در همین ارتباط گفته است: «این جشنواره افتخار دارد ‌این امکان را به دست آورده تا میزبان افتتاحیه این کار باارزش و مهم باشد؛ فیلمی با اهداف بالای هنری با مخاطبانی بسیار گسترده. فیلم‌های متعددی درباره چهره‌های اصلی ادیان بزرگ از مسیحی، یهودی و بودایی ساخته شده اما تنها دو فیلم بزرگ درباره بنیانگذار اسلام ساخته شده است‌». می‌توان اطمینان داشت ‌این رونمایی برای جشنواره مونترال، یک امتیاز محسوب می‌شود؛ اما آیا برای فیلم «محمد» (ص) نیز یک امتیاز خواهد بود؟

بی‌شک رونمایی از این فیلم در جشنواره مونترال، فرصتی برای دیده شدن است؛ اما حقیقت آن است که سالن‌های نمایش در این شهر شرقی کانادا قابل مقایسه با ونیز، کن و برلین نیست و فیلم‌هایی که در این سه جشنواره رونمایی می‌شوند، بیش از سایر آثار توسط منتقدان و مخاطبان دیده می‌شوند و در حاشیه دیده شدن در این سه رویداد، اتفاق اصلی که فروش کپی رایت فیلم‌ها به کمپانی‌های توزیع است، رقم می‌خورد؛ اتفاقی که در مونترال قابل تحقق نخواهد بود.

ممانعت از اکران جهانی «محمد» هدف جشنواره‌های «برلین» و «کن»

پیش از این، بایکوت اثر مهم مجید مجیدی در جشنواره برلین از سوی برخی مسئولان امر رد ‌و علت عدم حضور فیلم «محمد» (ص) عدم پایان‌یابی مراحل فنی ذکر ‌و سپس وعده جشنواره کن داده شد؛ اما همان زمان «تابناک» تاکید کرد که جشنواره کن نیز این فیلم را در بخش اصلی قرار نخواهد داد و اساساً برخی لابی‌ها اجازه نخواهد داد تا امکان نمایش این فیلم در سه جشنواره اصلی فراهم آید و در مقابل برخی فیلم‌ها که نسبت به فیلم «محمد» (ص) ‌سطح پایینی داشتند، در این جشنواره‌ها رونمایی خواهند شد.

فیلم «محمد» (ص) که بدون تردید یکی از باکیفیت‌ترین محصول سال‌های اخیر سینمای ایران و نیز ‌باکیفیت‌ترین محصولات تاریخ سینمای کشورمان محسوب می‌شود، ترکیبی از بهترین‌های سینمای جهان را در مراحل تولید مورد بهره‌برداری قرار داده و به همین دلیل، به لحاظ فنی با آثار دارای استانداردهای روز مواجه هستیم که نگاهی متفاوت به زندگانی پربرکت پیامبر رحمت و برکت حضرت محمد مصطفی (ص) از تولد تا سنین نوجوانی دارد و شاید تنها محل اشکالش، حضور بازیگران ایرانی است که برخی از آنها نظیر علیرضا شجاع نوری، بازی‌های تأثیرگذاری داشته‌اند؛ اما در سطح جهانی، بازیگران بین‌المللی حرف اول را می‌زنند.

«تابناک» پیش از مطرح شدن ترکیب فیلم‌های حاضر در جشنواره کن ۲۰۱۵، به اهمیت ترکیب بازیگران اشاره کرد و متذکر شد این امکان وجود داشت که با هزینه به مراتب بیشتر و شاید چند ده میلیون دلار بیش از آنچه تاکنون هزینه شده، برخی از ستاره‌های سینمای جهان را برای برخی نقش‌های کلیدی، ‌نظیر بازی آنتونی کوئین در نقش عموی پیامبر در فیلم رسالت، این پروژه به خدمت گرفت و بدین ترتیب نه تنها اکران این فیلم را در سینماهای آمریکا و اروپا تضمین کرد، بلکه حضور تازه‌ترین اثر مجید مجیدی را در جشنواره‌های بین‌المللی قطعی نمود.

در غیر این صورت، باید با این حقیقت کنار آمد که جشنواره‌های بین‌المللی در مقابل چنین اثری که بازیگران بین‌المللی نیز ندارد، به راحتی می‌توانند، نگاه حذفی داشته باشند و این رفتار بی‌رحمانه را به سرعت نشان می‌دهند. در واقع آنچه برای «محمد» (ص) رخ داد و منجر به بایکوت این فیلم شد، درباره هر فیلم مشابه دیگر از ایران نیز تکرار خواهد شد و این رفتاری است که نگاه هنری این جشنواره‌ها را به چالش می‌کشد.

در این شرایط اکران وسیع فیلم «محمد» (ص) در آمریکای جنوبی، اروپای غربی و جنوب شرق آسیا، مهم‌ترین دغدغه‌ سازندگان این اثر محسوب می‌شود و می‌تواند یک رویارویی بزرگ برای دیده شدن یا ‌نشدن فیلم توسط مردم دیگر کشورها را رقم بزند، یا هیچ اتفاقی رخ ندهد و فیلم در سطح کشورمان به نمایش درآید؛ اما آیا مجیدی و همکارانش به سادگی از اکران بین‌المللی این فیلم منصرف خواهند شد؟
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان