اقبال سینماگران پس از نخستین رونمایی «محمد» در روز معرفی نامزدها
نهمین روز جشنواره فیلم فجر با معرفی نامزدهاي بخش سودای سيمرغ همراه شد تا بتوان درباره ترکیب احتمالی صاحبان سیمرغهای بلورین دوره سی و سوم، پیش بینی دقیقتری داشت و همزمان با این اتفاق، «رخ دیوانه» در انتهای روز هشتم صدرنشین باقی ماند و عملاً برنده سیمرغ بلورین بهتر فیلم به انتخاب مردم شد.به گزارش «تابناک»؛ با شمارش 61336 رای تا پایان روز هشتم جشنواره، فیلم «رخ دیوانه» به کارگردانی ابوالحسن داوودی با میانگین امتیاز 3/17 حائز رتبه نخست، فیلم «عصریخبندان» به کارگردانی مصطفی کیایی با میانگین امتیاز 3/10 رتبه دوم و فیلم «کوچه بینام» به کارگردانی هاتف علیمردانی با میانگین امتیاز 2/98 رتبه سوم را در اقبال تماشاگران به خود اختصاص دادند تا با توجه به فرآیند رایگیری بتوان قطعیت انتخاب «رخ دیوانه» را به عنوان برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم به انتخاب مردم، قطعی دانست.
در این میان نامزدهای بخش سودای سیمرغ (مسابقه سینمای ایران) سی و سومین جشنواره فیلم فجر نیز در فاصله دو روز تا اختتامیه معرفی شدند تا بتوان درباره ترکیب نهایی برندگان سیمرغ بلورین این دوره از جشنواره، پیش بینی محتملتری داشت. بر اساس فهرست اعلام شد، «من دیهگو مارادونا هستم» به کارگردانی بهرام توکلی، «دوران عاشقی» اثر علیرضا رئیسیان، و «رخ دیوانه» به کارگردانی ابوالحسن داوودی هرکدام در 10 بخش نامزد هستند و از شانس بیشتری برخوردارند.
همچنین «مزار شریف» به کارگردانی عبدالحسین برزیده در 8 بخش، «خداحفظی طولانی» اثر فرزاد موتمن با نامزدی در 7 بخش تنه به تنه مدعیان اصلی میزند و «عصر یخبندان» به کارگردانی مصطفی کیایی با نامزدی در 6 بخش، «اعترافات ذهن خطرناک من» اثر هومن سیدی با نامزدی در 5 بخش، «ایران برگر» ساخته مسعود جعفر جوزانی با نامزدی در 4 بخش، «کوچه بینام» اثر هاتف علیمردانی با نامزدی در دو بخش، «بهمن» به کارگردانی مرتضی «فرشباف» با نامزدی در یک بخش جایگاههای بعدی را داشتند. «حکایت عاشقی» به کارگردانی احمد رمضان زاده، «شکاف» ساخته کیارش اسدی زاده و «طعم شیرین خیال» اثر کمال تبریزی نیز هریک در یک بخش انتخاب شدند.

نکته عجیب در میان نامزدها، نادیده گرفته شدن «مرگ ماهی» فیلم مهم روح اله حجازی -به نسبت برخی از نامزدها- و حضور کمرنگ «شکاف» در میان نامزدها بود که در نوع خود اتفاق جالبی محسوب میشود و باید دید سازندگان آثار چه دیدگاهی در قبال چنین انتخابهایی خواهند داشت. نامزدهای بخش سودای سیمرغ در رشتههای مختلف بدین شرحند:
***نامزدهای جایزه بهترین فیلم
۱- فرزاد موتمن و علی حضرتی برای تهیه کنندگی فیلم خداحافظی طولانی
۲- علیرضا رئیسیان برای تهیه کنندگی فیلم دوران عاشقی
۳- بیتا منصوری برای تهیه کنندگی فیلم رخ دیوانه
۴- منوچهر شاهسواری برای تهیه کنندگی فیلم مزار شریف
۵- جواد نوروز بیگی برای تهیه کنندگی فیلم من دیه گو مارادونا هستم
***نامزدهای جایزه بهترین کارگردانی
۱-فرزاد موتمن برای کارگردانی فیلم خداحافظی طولانی
۲-علیرضا رئیسیان برای کارگردانی فیلم دوران عاشقی
۳-ابوالحسن داوودی برای کارگردانی فیلم رخ دیوانه
۴-مصطفی کیایی برای کارگردانی فیلم عصر یخبندان
۵-حسن برزیده برای کارگردانی فیلم مزار شریف
۶-بهرام توکلی برای کارگردانی فیلم من دیه گو مارادونا هستم
***نامزدهای جایزه بهترین فیلمنامه
۱-اصغر عبد اللهی برای فیلمنامه فیلم خداحافظی طولانی
۲-رویا محقق برای فیلمنامه فیلم دوران عاشقی
۳-محمد رضا گوهری برای فیلمنامه فیلم رخ دیوانه
۴-بهرام توکلی برای فیلمنامه فیلم من دیه گو مارادونا هستم
***نامزدهای جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن
۱-فاطمه معتمد آریا برای فیلم بهمن
۲-لیلا حاتمی برای فیلم دوران عاشقی
۳-طناز طباطبائی برای فیلم رخ دیوانه
۴-لیلا زارع برای فیلم شیفت شب
۵-مهتاب کرامتی برای فیلم عصر یخبندان
۶-باران کوثری برای فیلم کوچه بی نام
۷-گلاب آدینه برای فیلم من دیه گو مارادونا هستم
***نامزدهای جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد
۱-سیامک صفری برای فیلم اعترافات ذهن خطرناک من
۲-محسن تنابنده برای فیلم ایران برگر
۳-سعید آقاخانی برای فیلم خداحافظی طولانی
۴-شهاب حسینی برای فیلم دوران عاشقی
۵-حسین یاری برای فیلم مزار شریف
***نامزدهای جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن
۱-میترا حجار برای فیلم خداحافظی طولانی
۲-سحر دولتشاهی برای فیلم عصر یخبندان
۳- مینا ساداتی برای فیلم عصر یخبندان
۴-فرشته صدرعرفایی برای فیلم کوچه بی نام
۵-پانته آ پناهی ها برای فیلم من دیه گو مارادونا هستم
***نامزدهای جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد
۱-عباس غزالی برای فیلم اعترافات ذهن خطرناک من
۲-بهمن زرین پور برای فیلم حکایت عاشقی
۳-فرهاد اصلانی برای فیلم دوران عاشقی
۴-ساعد سهیلی برای فیلم رخ دیوانه
۵-محسن کیایی برای فیلم عصر یخبندان
۶-هومن سیدی برای فیلم من دیه گو مارادونا هستم
***نامزدهای جایزه بهترین فیلمبرداری
۱-تورج منصوری برای فیلم ایران برگر
۲-علیرضا برازنده برای فیلم دوران عاشقی
۳-فرشاد محمدی برای فیلم رخ دیوانه
۴-مهدی جعفری برای فیلم عصر یخبندان
۵-علیرضا زرین دست برای فیلم مزار شریف
***نامزدهای جایزه بهترین تدوین
۱-ژیلا ایپکچی برای فیلم خداحافظی طولانی
۲-هایده صفی یاری برای فیلم دوران عاشقی
۳-بهرام دهقانی برای فیلم رخ دیوانه
۴-نیماجعفری جوزانی برای فیلم عصر یخبندان
۵-بهرام دهقانی برای فیلم من دیه گومارادونا هستم
***نامزدهای جایزه بهترین موسیقی متن
۱-ستار اورکی برای فیلم دوران عاشقی
۲-کارن همایون فر برای فیلم رخ دیوانه
۳-فردین خلعتبری برای فیلم شکاف
۴-بهزاد عبدی برای فیلم مزار شریف
***نامزدهای جایزه بهترین صدا
۱-حسن زاهدی صدابردار برای فیلم ایران برگر
۲- محمود موسوی نژاد صداگذار برای فیلم ایران برگر
۳-مهران ملکوتی صدابردار و صداگذار برای فیلم اعترافات ذهن خطرناک من
۴-نظام الدین کیایی صدا بردار برای فیلم رخ دیوانه
۵-بهمن اردلان صداگذار برای فیلم رخ دیوانه
۶-حسن زاهدی صدابردار برای فیلم مزار شریف
۷- بهمن اردلان صداگذار برای فیلم مزار شریف
۸-محمود سماک باشی صدابردار برای فیلم من دیه گو مارادونا هستم
۹-علیرضا علویان صداگذار برای فیلم من دیه گو مارادونا هستم
***نامزدهای جایزه بهترین طراحی لباس و صحنه
۱-محسن نصراللهی و رعنا امینی برای فیلم اعترافات ذهن خطرناک من
۲-اصغر نژاد ایمانی برای فیلم ایران برگر
۳-جهانگیر میرزاجانی برای فیلم خداحافظی طولانی
۴-مجید میرفخرائی برای فیلم دوران عاشقی
۵-کیوان مقدم برای فیلم من دیه گو مارادونا هستم
***نامزدهای جایزه بهترین چهره پردازی
۱-مهرداد میر کیانی برای فیلم اعترافات ذهن خطرناک من
۲-مهین نویدی برای فیلم ایران برگر
۳-ایمان امیدواری برای فیلم کوچه بی نام
۴-سعید ملکان برای فیلم مزار شریف
۵-محسن دارسنج برای فیلم من دیه گو مارادونا هستم
***نامزدهای جایزه جلوه های ویژه میدانی و جلوه های بصری
هیات داوران در این بخش برای جلوه های ویژه میدانی نامزدی را معرفی نکرده است و نامزدهای جلوه های بصری به شرح زیر هستند:
۱-جواد مطوری برای فیلم بهمن
۲-وحید قطبی زاده برای فیلم رخ دیوانه
۳-فرهاد یوسفی برای فیلم طعم شیرین خیال
۴-امیررضا معتمدی برای فیلم مزار شریف
9:00- شش فیلم سینمایی در بخشهای رقابتی سودای سیمرغ، نگاه نو، هنر و تجربه و مستند در روز نهم روی پرده سالن همایشهای برج میلاد به نمایش در میآید. روز نهم با کمدی «ایران برگر» تازه ترین ساخته مسعود جعفری جوزانی آغاز خواهد شد، سپس مستند «سمفونی استیضاح» ساخته محمد علی شعبانی به نمایش در خواهد آمد. در ادامه روز نهم شاهد اکران «جامه دران» در بخش نگاه نو خواهیم بود و سپس فیلم «مردی که اسب شد» تازه ترین اثر امیرحسین ثقفی فیلمساز جوان و توانمند کشورمان را مشاهده خواهیم کرد. سپس انیمیشن «شاهزاده روم» به کارگردانی هادی محمدیان به نمایش درمیآید و «فیلم ابوزینب» ساخته علی غفاری نیز در سانس آخر روز نهم اکران میشود.
9:30- گلاب آدینه بازیگر و نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن با فیلم «من دیهگو مارادونا هستم» درباره پیش بینیاش به اعتماد گفته است: من هيچ پيشبينياي ندارم. خدا را شكر، من در بدترين شرايط هم هميشه اميدوار بودهام.

- (درباره خبر دعوت مارادونا به ايران) اين شوخياي بود كه آقاي نوروزبيگي در جواب پرسش مجري يكي از مراسم جشنواره طرح كرد و رسانهها هم جدياش گرفتند، همين، هيچ موضوع جدياي در كار نبود.
- در اجراي لحن غير جدي فيلم، براي من تجربه جديدي بود... من ديهگو مارادونا هستم دو نكته جديد برايم داشت: اول كار با تعداد بازيگران زياد و دوم اجراي لحن غير جدي و تا حدي ديوانهوار.

- كاملا صادقانه عرض ميكنم كه اظهارنظر راجع به تئوري مولف در سطح سواد من نيست. گرچه چند كلمه را بيمعني و بامعني به هم بافتن و تز دادن در روزگار ما مد شده، فلان منتقد سينمايي روزانه چند فقره تئوري اقتصادي - اجتماعي صادر ميكند، ورزشكار درباره شيوههاي بازيگري سخنراني ميكند، كسي كه تا به حال فيلمي نساخته كارگرداني تدريس ميكند، اما من تمام سعي خودم را در اين سالها كردهام كه از مزخرفگويي دور باشم براي همين اين سوالتان را بايد از متخصصانش كه منتقدها و نظريهپردازان سينمايي هستند، بپرسيد.
- فضاي عمومي سينما عوض شده. اين را هر كسي كه در فضاي اين سينما نفس ميكشد به وضوح حس ميكند. آقاي ايوبي آدمي فرهنگي است. اوضاع مسلما فرق كرده اما مشكلات اقتصادي، نبود نقشه راه مشخص در فرهنگ كشور و وجود نهادهاي موازي با تصميمگيران كلان فرهنگي كار خودش را ميكند و مدام به سينمايمان ضربه ميزند. يك سري فشارهاي بيروني وجود دارد كه تحت كنترل وزارت ارشاد هم نيست. تعامل معاونت سينمايي با سينماگران نسبت به دورههاي گذشته قابل مقايسه نيست. خانه سينما دارد موجوديت حياتي خودش را پيدا ميكند. مهم اين است كه ما هنوز به عنوان مسوول كلان فرهنگي كشور به اين سوال اساسي پاسخ واحدي ندادهايم كه از سينماي ايران دقيقا چه انتظاري داريم، براي همين توانمان در برخي مسيرهاي انحرافي هرز ميرود، خسته ميشويم، نميتوانيم نقاط ضعف خودمان را دقيق تشخيص بدهيم و متاسفانه گاهي اشتباهي را چند بار تكرار ميكنيم.
10:05- حامد عنقا نویسنده «انقلاب زیبا» در واکنش به آثار این دوره از جشنواره فیلم فجر که در آنها خبری از قصهگویی نیست تأکید کرد: دیگر فیلمنامهنویسان مستقل باید شغلشان را عوض کنند! من خودم میخواهم بروم در زمینه جلوههای ویژه میدانی و این حرفها کار کنم! البته چند تا فیلم خوب هم دیدم. یکی از آنها همین «چهارشنبه 19 اردیبهشت» بود که نشان داد میتوان بدون شعار دادن، نق زدن، متلک انداختن به حکومت و بدون لگد زدن به سیاستمدارها مشکلات و مسائل اجتماعی را گفت. میشود بدون ادا قصهگو بود. بازیگرها هم میتوانند دیالوگهایشان را بدون اینکه انگار از قبل شعر حفظ کردهاند، بگویند. کارگردان میتواند بازیهای خوبی بگیرد و خبری از اداهای اگزجره در دکوپاژش نباشد.
10:25- نمایش فیلم «ایران برگر» اثر مسعود جعفری جوزانی در کاخ جشنواره آغاز شد. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «حکایت امرالله خان و فتح الله خان که بر سر انتخابات شوراها در یک روستا با هم رقابت میکنند.» در این فیلم علی نصیریان، محسن تنابنده، سحر جعفری جوزانی، نیوشاضیغمی، گوهر خیراندیش، احمد مهرانفر، شهره لرستانی، فریبا متخصص، هادی کاظمی، محمدرضا هدایتی، فتح الله جعفری جوزانی، اسماعیل خلج وسیروس میمنت به ایفای نقش میپردازند.

پرتوی با اشاره به سیاست های سینمای ایران گفت: به عنوان یک کارگردان نمی توان از حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی انتظاری داشته باشم چرا که کار او سینما نبود، اما از علیرضا رضاداد انتظار دارم چرا که او در حوزه سینما مدعی است. شعارهایی از جمله فضای امن سینما تنها از سوی رییس سازمان سینمایی و دبیر جشنواره فیلم فجر اعلام می شود، این افراد چه زمانی در فضای ناامن سینما فعالیت کرده اند که امروز را فضای امن در سینمای ایران می دانند؟
کارگردان فیلم «افسانه دو خواهر» بیان کرد: اگر یک نگاه کوتاه به فیلم های انتخاب شده در جشنواره بیاندازیم، می بینیم که تعدادی از فیلم های خاص به جشنواره راه پیدا کرده اند، کافی است که تیتراژ پایانی فیلم را نگاه کنید تا ببنید در آخر از چه نهادهایی تشکر شده آن وقت متوجه می شوید که فیلم به چه دلیل به جشنواره فیلم فجر راه یافته است. به نوعی می توان گفت فیلم هایی که پشتیبانی های خاص داشتند توانسته اند در این جشنواره حضور داشته باشند و این حضور هیچ ربطی به اینکه کدام فیلم خوب بوده است ندارد. همین امسال مانع حضور چند فیلم در جشنواره فیلم فجر شدند. البته در این میان حتما چند فیلم خوب وجود دارد که نمی توانستند منکر آن شوند.
این کارگردان سینما با اشاره حضور کمرنگ پیشکسوتان سینمای ایران، بیان کرد: زمانی که اعلام کردند فیلم های کارگردانان پیشکسوت سینمای ایران با هدف دیده شدن سینماگران جوان در بخش مسابقه حضور نداشته باشد، سیروس الوند حرف خوبی زد، او گفت کارگردان دیگری هم هست که چند سال از من بزرگتر است و او را می توان پیشکسوت تر از من دانست، پس چرا او در جشنواره حضور دارد. ببینید مساله توجه به فیلمسازان جوان نیست، مساله این است که دوستان در جشنواره از یک عده از فیلمسازان می ترسیدند و حتی اگر فیلم بدی هم ساخته بودند آن را در جشنواره راه دادند.

وی ادامه داد: کافی است که دقت کنید و ببینید فارابی از چه فیلم هایی حمایت کرده است، آن وقت می فهمید اکثر فیلم ها برای کارگردانانی است که مسئولان سینمایی می ترسیدند این افراد حرفی بزنند که مدیریت سینما دوباره زیر سوال برود، اما کارگردانانی که اعتراض نمی کنند و حرفی نمی زنند را حمایت نمی کنند.
پرتوی در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: متاسفانه در حال حاضر دوستان به دنبال سینمای خنثی و بدون حرف تازه هستند، آنها می خواهند فضایی کاملا بدون حاشیه برای سینمای ایران فراهم کنند، همانطور که دبیر جشنواره فیلم فجر اعلام کرد که سی و سومین جشنواره فیلم فجر یک جشنواره بدون حاشیه است. من چنین حرفی را درک نمی کنم چرا که تمام جشنواره های بین المللی فیلم برای مطرح شدن در دنیا به دنبال ایجاد حاشیه در بطن جشنواره هستند. به عنوان مثال هزینه می کنند و از چهره های شناخته شده سینمای جهان برای حضور در جشنواره دعوت می کنند. این درحالی است که در جشنواره فیلم فجر تمام تلاش خود را کرده اند که بدون حاشیه برگزار شود، حتی فیلم هایی را برای حضور در جشنواره انتخاب کرده اند که کسی نتواند حرفی درباره آن بزند.
11:06- علی غفاری کارگردان «ابوزینب» گفته است: در جشنواره مقاومت تعدادی از لبنانی ها حضور داشتند و خوشبختانه ارتباط آنها با این فیلم فوق العاده بود. پسر سید حسن نصرالله در کنار من نشسته بود، دختر عماد مغنیه هم در زمان اکران فیلم حضور داشت؛ عکس العمل آنها پس از تماشای فیلم فوقالعاده بود. پیشبینی من این بود که فیلم برای آنها جذابتر باشد ولی وقتی اینجا نمایش داده شد چون موضوع جوانی است و همچنین شخصیت مادر برای مخاطب ایرانی هم جذاب بود.
11:20- پگاه آهنگرانی درباره اهدای سیمرغ بلورین در جشنواره سی و یکم (در آخرین دوره جشنواره که شمقدری و گروهش مدیریت را در اختیار داشت) به صبا گفت: فکر میکنم چون نقش مکمل خوبی در فیلمهای جشنواره وجود نداشت. مجبور شدند سیمرغ بهترین بازیگر را به من بدهند. البته میتوانستند مثل خیلی از سالهای دیگری که استحقاق بردن سیمرغ را داشتم، این جایزه را به من ندهند. دادن این جایزه به من خیلی عجیب بود و اصرار هیات داوران باعث شد مسئولان جشنواره مجاب شوند که به من این جایزه را بدهند.

داوودی در پاسخ به اینکه آیا ساخت فیلم بعدیاش هم به هشت سال دیگر موکول میشود؟ گفت: بستگی به لطف دوستان دارد!

12:15- حمیدرضا قطبی کارگردان «جامه دران» گفت: همین قدر که شما نمی دانید چرا در دولت قبل مانع ساخت فیلم می شدند من هم نمی دانم. آن زمان آن آقایانی که ما را دعوت میکردند تا دلایلی برای ساخته نشدن این فیلم برای ما بیاورند، تنها دلیلی که می گفتند این بود که: «حالا این فیلمنامه را فراموش کنید و بروید دنبال یک فیلمنامه دیگر». در نهایت یک جمله خنده دار اعلام کردند و آن این بود که «جامه دران» امنیت ملی را به خطر می اندازد. این درحالی است که «جامه دران» داستانی در زمان طاغوت را روایت می کرد و آن هم یک مساله خانوداگی که در آن دوره مطرح شده بود. من نمی دانم این فیلم چگونه می توانست امنیت ملی ایران را به خطر اندازد.

متاسفانه مدیران قبلی مصائب زیادی را برای ما ایجاد کردند و اگر من بخواهم از گذشته صحبت کنم دلی پردرد دارم. شما تصور کنید هر بار برای انجام پیش تولید فیلم، 50 و 60 نفر آدم دور هم جمع شده اند تا با وجود صدور پروانه ساخت فیلم را شروع کنند، اما باز هم مانع آغاز ساخت این فیلم می شدند و ما مجبور بودیم تا عوامل را دوباره به خانه های خود بفرستیم آن هم در شرایطی که اکثر اهالی سینما بیکار شده بودند.
متاسفانه یک عده با سلیقه شخصی در کرسی های خاص نشسته و مانع برخی از فعالیت های هنری می شدند، مساله ای که همچنان ادامه دارد. در حال حاضر هم به شکل های دیگر می بینیم، به عنوان مثال یک فیلم ساخته می شود، پروانه نمایش می گیرد و یک عده دیگری که هیچ ربطی به سینما ندارند مانع ادامه اکران این فیلم می شوند. متاسفانه تا زمانی که سلیقه های فردی و آرای شخصی به عنوان یک رویه در کشور دنبال می شود، همه چیز به خصوص فرهنگ و هنر در حالت بحران قرار دارد.
- متاسفانه امروز در سینمای ایران به دلیل اینکه اقتصاد مناسبی وجود ندارد، معمولا زمان لازم برای تولید یک فیلم در نظر گرفته نمی شود و تولید فیلم به نوعی تبدیل به خمره رنگرزی شده و اکثر فیلم ها آپارتمانی می شود. خوشبختانه ما وقت کافی برای پیدا کردن لوکیشن های مورد نظر را داشتیم و من شخصا نزدیک به 6 استان را برای پیدا کردن روستای مورد نظر خود گشتم تا در نهایت این روستا را پیدا کردم.

به عنوان مثال برای پیدا کردن یک خانه که بتوان آن را خانه یک خان دانست زمان زیادی را صرف کردیم و زمانی که خانه مورد نظر را پیدا کردیم انگار یک گنج و یا یک دفینه زیرخاکی پیدا کرده ایم. البته در این میان علی محمد قاسمی مدیر فیلمبرداری به خوبی توانست تصاویر خوبی را بگیرد و به خوبی از پس فیلمبرداری این فیلم برآمد و دیگر عوامل نیز به خوبی کار خود را انجام دادند.
12:22- سعید راد با اشاره به سی و سومین جشنواره فیلم فجر و آثاری که در کاخ جشنواره دیده است، گفت: من هنوز همه این فیلم ها را ندیده ام و نمی توانم اظهار نظر کنم اما با این حال همان تعداد فیلمی هم که دیدم از جذابیت برخوردار نبودند.وی که سال گذشته با فیلم «چ» در جشنواره فیلم فجر حضور داشت درباره پذیرفتن فیلمنامه ها بیان کرد: من یک بازیگر حرفه ای هستم و در 63 فیلم بازی کرده ام بنابراین کارهای ساده و آپارتمانی را قبول نمی کنم و معتقد هستم که فیلم ها باید از پروداکشن برخوردار باشند اما هم اکنون همه فیلم ها پر شده اند از نقش های ساده و تکراری و درواقع همه فیلم ها دورهمی شده است.
این بازیگر سینما با اشاره به فیلم هایی که در جشنواره فیلم فجر دیده است، بیان کرد: چه کسی گفته است که در سینما همه فیلم ها باید اجتماعی باشند. در همه فیلم های ما یک معضلی بیان می شود که در آن یا پدر معتاد است و یا فردی دختری را می خواهد. بیشتر این فیلم ها در حد یک پاورقی هستند که داستان سه خطی آنها به یک فیلمنامه تبدیل شده است و من به دلیل همین موضوعات در آنها بازی نمی کنم.

بازیگر فیلم های «دوئل» و «عقاب ها» با اشاره به سوژه هایی که می توانند در سینمای ایران مورد استفاده قرار گیرند، گفت: هزار و یک سوژه در سینمای ما وجود دارد که به آنها پرداخته نمی شود و شاید بخشی به این دلیل است که پرداختن به آنها آگاهی، بودجه و خلاقیت می خواهد که وجود ندارد. من برخلاف کسانی که می گویند سوژه ساخت فیلم درباره جنگ و شهدا به پایان رسیده است معتقد هستم چنین چیزی نیست و ما آنقدر در این حوزه حرف داریم که می توانیم با آن دنیا را فتح کنیم و به طور مثال می توانیم از روابط انسانی خود در جنگ سخن بگوییم.
12:30- نظامالدین کیایی صدابردار «رخ دیوانه» پس از دیدن نام خود در لیست نامزدهای سودای سیمرغ در سی و سومین جشنواره فیلم فجر ابراز خوشحالی کرد و به مهر گفت: «رخ دیوانه» در نگاه اول فیلمی با حضور جوانان سینمای ایران به نظر می رسد اما با وجود عوامل پشت دوربین کوهی از تجربه در ساخت این فیلم سینمایی سهیم بوده است که این تجربه در کارکردی پدرانه در پلان به پلان فیلم دیده می شود.
این صدابردار سینما که نخستین حضور خود در این عرصه را با صدابرداری فیلم «دونده» به کارگردانی امیر نادری تجربه کرده است در ارزیابی سی و سومین جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: به اعتقاد من ارزیابی و اعتبار یک جشنواره سینمایی به فیلم هایی است که نمایش میدهد و همسان با کیفیت فیلم ها است که میزان استقبال از یک رویداد سینمایی مشخص می شود. به دلیل سرنوشت نامعلوم فیلم ها در اکران عمومی که اغلب یا دچار سانسور و یا توقیف می شوند مردم ترجیح می دهند به هر ترتیب خود را به جشنواره فیلم فجر برسانند ولی متاسفانه دست خالی برمی گردند.
صدابرداری فیلم «چاقی» تصریح کرد: با وجود همه نقدهایی که به جشنواره فیلم فجر وارد است اما معتقد هستم که اگر جشنواره فیلم فجر وجود نداشت امروز سینمای ایران هم در کار نبود و از این جهت از برگزاری این رویداد سینمایی خرسند هستم.

12:40- نشست خبری فیلم «ایران برگر» با حضور با حضور مسعود جعفری جوزانی کارگردان، فتحالله جعفری جوزانی تهیهکننده، محمدهادی کریمی نویسنده، تورج منصوری مدیر فیلمبرداری، حسن زاهدی مدیر صدابرداری و سحر جعفری جوزانی و حمید گودرزی بازیگران فیلم آغاز شد.
- مسعود جعفری جوزانی در ابتدای این نشست گفت: ایرانبرگر یک فیلم ساده است که در آن گروهی از مردم میخواهند یک دموکراسی به وجود آورند هیچ نماد و سمبلی در فیلم وجود ندارد و ایرانبرگر فقط یک فیلم ساده است.
- تورج منصوری مدیر فیلمبرداری این فیلم نیز در ادامه گفت: سعی کردیم این کار را به معنای واقعی کلمه تیمی انجام دهیم هیچکدام یک از بچهها تلاش نکردند که خودنمایی کنند و از قالب داستان و قصه بیرون بیایند. وقتی فیلمنامه را خواندم ترسیدم از این که میشود این متن را اجرا کرد یا نه اما وقتی با مسعود جعفری جوزانی حرف زدم دیدم که میتوانیم سوار بر یک قایق بشویم و به سوی مقصدی مشخص حرکت کنیم. اگر فیلم امروز مورد توجه قرار گرفته به خاطر این است که مجموعه ما در کنار هم هماهنگ عمل کرده است.
حسن زاهدی مدیر صدابرداری این فیلم نیز گفت: این فیلم تجربه جدیدی برای من بود و کار کردن در کنار کسانی مثل مهدی ابراهیمزاده و تورج منصوری به من آرامش میداد. متاسفانه امروز وضعیت سالنهای نمایش ما از نظر صدا خیلی بد است و زحمات ما دیده و شنیده نمیشود. در سالنهای ما متخصص صدایی وجود ندارد که صداها را تنظیم کند.
- مسعود جعفری جوزانی در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هدفتان از ساختن این فیلم چه بود و چرا اینقدر مدت زمان فیلم طولانی بود گفت: پرونده و سابقه هر کسی هدف او را بازگو میکند ترجیح میدهم راجع به هدفم چیزی نگویم من فکر نمیکنم که فیلم طولانی شده باشد همه ما به فیلمةای 90 دقیقهای عادت کردهایم اما من به ا ین موضوع اعتقاد ندارم و فکر میکنم که باید همه قصه را برای مخاطب گفت.
- وی در خصوص چرایی انتخاب عنوان فیلم نیز گفت: هر اندیشه فکر و عقیدهای که وارد ایران شده ما دگرگونش کردهایم و بازخوانی متفاوتی از آن انجام دادهایم. عنوان این فیلم هم در جهت همین موضوع انتخاب شده است.
- سحر جعفری جوزانی بازیگر فیلم ایرانبرگر در خصوص شباهتهایی که نقشش در این فیلم با آثار قبلیاش داشته گفت: من فکر نمیکنم که کلیشه شده باشم من در دو -سه فیلم از یک لهجه استفاده کردهام اما نقشهای این شخصیتها کاملا متفاوت بوده است. شخصیت من در فیلم دعوت و شخصیتم در فیلم ایرانبرگر فقط در لهجه مشترک هستند و شخصیتها کاملا متفاوت از یکدیگرند.
- محمدهادی کریمی نویسنده ایرانبرگر در خصوص شرایط نوشتن فیلمنامه این فیلم گفت: سال 80 بود که آقای جوزانی مشغول بازنویسی سریال در چشم باد بود و قرار بود این کار برای نیمه دهه 80 آماده شود در همان زمان همانطور که ایشان مشغول انجام دادن آن کار بودند طرح اولیه ایرانبرگر را با من در میان گذاشتند که این ایده نهایتا در سال 84 تبدیل به یک فیلمنامه شد. این فیلم در همان سال 84 پروانه ساخت گرفت اما به دلیل آغاز سریال در چشم باد ساخت آن به تعویق افتاد. آثار آقای جوزانی معمولا کارهای حماسی و تاریخی هستند اما سوالی که مطرح است این است که چرا جوزانی سراغ یک پروژه کمدی رفته، به نظر من او در طی ساخت در چشمباد چیزهایی میدید که از فرط تراژیک بودن کمدی تبدیل میشدند. شاید ایرانبرگر دوقلو و همزاد در چشمباد باشد. شاید اگر مسعود جعفری جوزانی یک سده در تاریخ دموکراسیخواهی ایران خلق نمیشد این پروژه نیز خلق نمیشد.
حمید گودرزی دیگر بازیگر این فیلم نیز در سخنانی کوتاه گفت: تبریک میگویم به محسن تنابنده، خانم نویدی و حسن زاهدی که برای این فیلم کاندید شدهاند. من مدتها بود که دوست داشتم با آقای جوزانی کار کنم و خوشحالم که این اتفاق در ایرانبرگر افتاد.
جوزانی در پایان این نشست گفت: امیدوارم هر ایرانی این فیلم را دو بار ببیند یک بار برای خندیدن و یک بار هم برای فکر کردن.
12:50- مستند «سمفونی استیضاح» به کارگردانی محمدعلی شعبانی به نمایش درآمد. «سمفونی استیضاح» روایتی از زندگی، شخصیت، رویکرد و منش سیاسی اجتماعی پرفراز و نشیب شهید دکتر عبدالحمید دیالمه از فعالان سیاسی دهه ۴۰ و ۵۰ و فعالیت های سیاسی وی در سالهای نخستین پیروزی انقلاب اسلامی تا خرداد ۱۳۶۰ و زمان استیضاح ابوالحسن بنی صدر اولین رئیس جمهور تاریخ ایران است.

وزیر ارشاد در ادامه گفت: توجه به دوران کودکی پیامبر (ص) تا زمان بعثت به درستی نشان میدهد پیامبر ما پیامبر رحمت و مهربانی است و همه بشارتهایی که در تورات و انجیل درباره پیامبر آمده است را به خوبی ذکر کرده است.همه پیروان ادیان گذشته منتظر یک منجی بزرگ در سرزمین عربستان بودند و به دنبال او جستجو میکردند این فیلم را باید بخش اول زندگی پیامبر دانست امیدواریم توفیق پیدا شود تا بخش دوم این فیلم که از زمان بعثت تا زمان رحلت پیامبر (ص) است با کیفیت و به دقت ساخته شود.

وی در پاسخ به این سؤال که بخش دوم را هم سازنده این فیلم خواهند ساخت گفت: امیدواریم این چنین شود.
14:14- حجت اله ایوبی رئیس سازمان سینمایی به مهر گفت: تمام تلاش خود را انجام میدهیم تا این فیلم سینمایی هم در ایران و هم کشورهای دیگر به بهترین شکل ممکن دیده شود. البته من فیلم را قبلا دیده بودم اما بر این باورم که این فیلم یکی از بزرگترین و درخشانترین آثار سینمای ایران است که فکر میکنم مهمترین پیامی که داشت، مهربانی و گذشت پیامبر مهر و دوستی حضرت محمد (ص) است که پیامبر رحمت الهی است.
وی افزود: این فیلم به همه ما نشان داد که اسلام، دین رحمت است و تلاش آقای مجیدی بعد از چند سال فعالیت در عرصه ساخت این فیلم نشان داد که امروز دنیا هم نیازمند شنیدن و دیدن این پیام صلح و دوستی حضرت رسول (ص) است.
رئیس سازمان سینمایی کشور درباره نحوه اکران این فیلم نیز توضیح داد: هر کاری که در توان داشته باشیم، برای اکران هر چه بهتر این فیلم در ایران و کشورهای دیگر انجام خواهیم داد. منتها باید ببینیم عوامل فیلم چه برنامههایی دارند. به هر ترتیب مهمترین کاری که باید بکنیم، این است که تلاش کنیم فیلم سینمایی «محمد رسول الله (ص)» هم در ایران و هم در خارج از کشور به بهترین شکل ممکن اکران شود.

وی درباره ساخت بخش دیگری از فیلم گفت: اگر خدا بخواهد این امر اتفاق خواهد افتاد و انشاءالله لذت مضاعف خواهیم برد.
لطیفی در پاسخ به این سؤال که همراهی هنرمندان ایرانی و خارجی در فیلم را چگونه ارزیابی میکنید، گفت: ما از زمان قبل از انقلاب این حرکات و همراهیها را داشتیم افرادی از خارج از کشور به ایران میآمدند اما کار خراب میشد اینجا دقیقاً برعکس شده است اولین بار است که به خوبی تعامل و همکاری هنرمندان ایرانی و خارجی دیده میشود و کنترل مجیدی را به خوبی میتوان احساس کرد.
14:20- مجیدی مجیدی کارگردان «محمد» به تسنیم گفته است: تغییری در فیلمسازی من رخ نداده است. فیلم محمد(ص) در ادامه و تکمیل و بلوغ همان سینمای من است. فقط لوکیشن و فضا عوض شده است و حتی عنصر تاریخ هم نتوانسته است سایه بیندازد روی جریان و نوع نگاه فطریای که در آثار اجتماعی من از اولین فیلم تا «آواز گنجشکها» تا به حال وجود داشته است. فقط نکتهای که این وسط وجود دارد این است که همه ویژگیها و صفات و مشخصاتی که در این سینما مطرح میکردیم، حالا تجلی پیدا کرده است در شخصیت مقدسی بهنام وجود پیامبر اکرم(ص) و حالا دیگر میتوانیم هرچه را از قبل میگفتیم در وجود یک انسان کامل بهصراحت جمع کنیم و بهعنوان یک انسان کامل مطلق معرفی کنیم. آن سینمای اجتماعی طولانی مقدمه این کار بود و حالا مجیدی ثمره کارش را میبیند. خیلیها تعجب میکنند که مجیدی چطور رفته است فیلم تاریخی ساخته است. نه! تاریخی بودن فیلم فقط در لوکیشین و فضای فیلم مشهود است والا شخصیتها و نگاه فیلم همان نگاه معرفتی متعالی به انسان است که این جا به شکل کامل و منحصر به فردی تجلی در پیامبر دارد.
- الازهر اعلام کرده است که نگران است. به نظر من این نگرانی فینفسه بد نیست. همه نگرانند که تصویر پیامبرشان در دنیا چگونه منعکس میشود. ما هم نگرانیم. اما نتیجه این نگرانی چیست؟ اینکه بیایند و فیلمی را که هنوز ندیدهاند تضعیف کنند. خب این دیگر اسمش نگرانی نیست. به نظرم این یک موقعیت خاص در جهان اسلام است. همه باید بیایند و کمک کنند تا اسلام واقعی را دوباره تعریف کنیم. اگر واقعا اعتقاد قلبی دارند بیایند و به ما کمک کنند. ما دست یاری به سمت تمام جهان اسلام دراز میکنیم. بیایند حتی به لوکیشن فیلم، بیایند در فضای من بیایند و کمک کنند به این کار بزرگی که در حال انجام است و نیاز به کمک دارد.
14:22- فیلم سینمایی «جامه دران» ساخته حمیدرضا قطبی و به تهیه کنندگی سیدجمال ساداتیان است در سالن اصلی به نمایش درآمد. جامه دران درباره زنی به نام شیرین است که در مراسم ختم پدرش به روابط جدیدی در زندگی او پی میبرد و حقایقی تازه را کشف میکند... . مصطفی زمانی، مهتاب کرامتی، باران کوثری، پگاه آهنگرانی، افسر اسدی، فرزانه نشاط خواه، الهام نامی، محمود بهروزیان و مریم کاظمی بازیگران این فیلم هستند.

14:40- جمشید مشایخی روز دوشنبه با بیان آنکه سینمای ایران شریف ترین هنر سینما در تمام جهان است، به ایرنا گفت: این هنر علاوه بر ادای دین هنرمندانش در قالب تکنیک و فرم های سینمایی، رسول و پیام آور مهر، محبت، میهن دوستی و اعتقاد ایرانیان به آرمان های فرهنگی سرزمین خود و میراث جاودان پدران شان است که به آنها رسیده است.
بازیگر فیلم های «خانه ای روی آب»، «یک بوس کوچولو» و «گاو» با اشاره به آنکه همیشه از من پرسیده اند با خروج هنرمندان پیشکسوت از سینما آیا این هنر با افت کیفیت و فقر نگاه خلاقانه مواجه خواهد شد خاطرنشان کرد: فرزندان ایران زمین علاوه بر رشد در دامن خانوداه های خود، از خاک و آب سرزمینی بهره می گیرند که از چشمه های ناب فرهنگ، ادب و هنر تغذیه می کند و به همین دلیل ورود نسل های جوان به وادی هنر نه تنها به کم نور شدن چراغ هنر ایران نمی انجامد؛ که فروغ و بازدهی آن را افزایش هم می دهند.

مشایخی، طی کردن مسیر سعادت و سلامت سینمای ایران را در گرو روشن نگه داشتن مسیر صحیح رشد و توسعه آن به واسطه چراغ خلاقیت هنرمندان دانست و اظهار داشت: جشنواره فیلم فجر با سابقه سی و سه ساله خود امروز به سوخت اصلی موتور سینمای ایران تبدیل شده است و ایمان دارم تا همیشه هست جهان، چراغ هنر هفتم، سرزمین مان را روشن نگه خواهد داشت.
15:00- علی سرتیپی تهیه کننده فیلم «شکاف» با بیان اینکه در سال ۹۳ شاهد رشد خوبی در سینمای ایران بودیم، گفت: امسال شاهد فیلم های خوبی هستیم و امیدوارم در سال ۹۴ نیز مانند سال ۹۳ با یک رشد خوبی در سینما همراه باشیم. اگر رشد هم نداریم حداقل می توانیم همین تعداد تماشاگر را حفظ کنیم. چرا که در سال ۹۳ فروش فیلم ها دو برابر شده و فیلم هایی که در جشنواره سی و سوم حضور یافتند به همراه فیلم هایی که بیرون از جشنواره مانده اند و به خصوص فیلم محمد (ص) مجید مجیدی نوید سال خوبی را برای سینمای ایران می دهد.
تهیه کننده فیلم «شهر موشها۲» درباره حضور جوانان فیلمساز و موج نوی ایده ها و فیلمهای جدید که به سینما تزریق شده است، اظهار کرد: فیلم های خوب بسیاری با حضور کارگردانان جوانان در جشنواره سی و سوم دیدیم، اما فیلم هایی که مرتبط با سینمای بدنه باشند بسیار کم بود. خوشبختانه ما تغییر ذائقه را در مخاطب می بینیم و همین امر نیز موجبب شده تا شاهد فروش خوب فیلمها باشیم. با توجه به مشکلات و کاستی های تلویزیون نسل جوان کشور به سینما روی آورده و جای امیدواری دارد. البته فروش فیلم ها در سینما ربطی به اوضاع اقتصادی مردم جامعه ندارد، چرا که سینما در ایران بسیار ارزان است و می توان به همراه خانواده با رفتن به سینما سفری کوتاه داشت، بنابراین بهترین فروش را سینما می تواند داشته باشد؛ همانطور که ما در زمان جنگ نیز این تجربه را داشتیم و امیدوارم که سینما از نظر اقتصادی بتواند بهتر از این نیز شود.
16:10- نشست خبری فیلم «جامه دران» برگزار شد. تدوینگر فیلم «جامهدران» پس از نمایش این فیلم به کارگردانی حمیدرضا قطبی گفت: برخی فیلمهای جشنواره را دیدهام که متأسفانه در همه آنها مشکل مونتاژ وجود داشت و به نظر میرسد هیچکس متوجه نیست که این نوع تدوین فیلمها را خراب کرده و باعث شده آنها یا کسلکننده باشند یا ریتم تند و سریعی داشته باشند.
او همچنین با اشاره به اینکه هیچ جوانی مایل نیست استادش در خانه بیکار بنشیند، گفت: تدوینگران قدیمی و درست و حسابی ما در خانه نشستهاند و من که امسال فقط یک فیلم در جشنواره داشتم، پس از دیدن چند فیلم رنج بردهام که آنها میتوانستند با دستان من آثار بهتری دربیایند.
حسندوست با بیان اینکه سالهاست در سینما حضور دارد اما خیلی به جوامع سینمایی نمیآید و امروز هم به احترام فیلم «جامهدران» در برج میلاد حضور یافته است، خاطر نشان کرد: این لفظ جوانگرایی که میگویند پوچ و بیمعنی است، اگر استادان در خانه بنشینند جوانها نمیتوانند موفق باشند. اگر بهمن فرمانآرا در جشنواره نیست به معنی ضعیف بودن فیلم او نیست و این زشت است که بگوییم باید جوانها به جشنواره بیایند. بهمن فرمانآرا و خسرو معصومی سرمایههای سینما هستند. آیا اینها باید در خانه بنشینند تا جوانها بیایند؟
در بخش دیگری از این نشست سیدجمال ساداتیان تهیهکننده «جامهدران» هم در سخنانی گفت: در جشنواره امسال حسی داشتم که مرا اذیت کرد و آن هم تفکیک کردن فیلمهای اول از سودای سیمرغ بود. انگار که فیلمهای اول مثل بچههایی هستند که باید به آنها توجه شود در حالی که در بسیاری از آنها عوامل حرفهای سینما حضور دارند.
او با بیان اینکه بسیاری از تماشاگران و همکارانش پس از دیدن بازی باران کوثری در فیلم «جامهدران» به تحسین او پرداختند، افزود: متأسفانه هیچ کدام از فیلمهای اول آنطور که باید قضاوت نمیشوند و تأکید میکنم بحث من این نیست که باید به آنها جایزه داده شود بلکه باید زحمات همه گروه ارزیابی شود.
این تهیهکننده سینما همچنین در پاسخ به اینکه موضوع داستان «جامهدران» تا حدودی تکراری بوده، گفت: در طول سال در دنیا پنج هزار قصه ساخته میشود و مهم این است که یک داستان با چه فرمت و چه تأثیر اجتماعی به فیلم تبدیل شود. وقتی فیلم «چهارشنبهسوری» را میساختم، خیلیها معترض بودند که موضوع آن تکراری است اما قالبی که اصغر فرهادی انتخاب کرد به شیوهای بود که نتیجه آن را همه میدانید.
باران کوثری یکی از بازیگران این فیلم هم در این نشست بازی در فیلم «جامهدران» جزو بهترین تجربههای سینمایی خود دانست و گفت: نقشی که بازی کردم، آنقدر جزئیات داشت که بازی در آن برای هر بازیگری غنیمت است.
حمیدرضا قطبی کارگردان این فیلم هم که اولین فیلم بلند سینمایی خود را میساخت، در سخنانی اشاره کرد که پیش از این با گروه بازیگران دیگری قصد ساخت فیلم را داشته اما با تغییر شرایط، گروه بازیگران فعلی (که شامل مهتاب کرامتی، مصطفی زمانی و باران کوثری میشوند) در این فیلم حضور پیدا کردند که این را به فال نیک میگیرم.
16:20- استاد شهرام ناظری پس از تماشای «ایران برگر» گفت: «ایران برگر» یک فیلم طنز اجتماعی بود که آقای جعفری جوزانی آن را ساخته است و من هم برای این کار آواز خواندم. آهنگسازی برعهدهی ارشک رفیعی بود و روی شعری از سیاوش کسرایی کار کردیم که از شاعران مورد علاقهام است. من قبلا هم با ارشک رفیعی همکاری داشتم و روی اشعاری از «نیما یوشیج» کار کردهایم.
او درباره تجربه همکاریاش در یک فیلم سینمایی نیز توضیح داد: پیش از این، «علی حاتمی» توسط «جمشید مشایخی» از من خواسته بود که برای اجرای قطعاتی از موسیقی در فیلم سینمایی «دلشدگان» شرکت کنم؛ اما چون سفر آمریکا را در پیش داشتم و سهماه در ایران حضور نداشتم، قسمت نبود که در آن اثر حضور یابم.
16:40- فیلم «مردی که اسب شد» سومین ساخته امیرحسین ثقفی به نمایش درآمد. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «من دیگر نمیتوانستم بدون گاری راه بروم یا بایستم. اسب دیگر نمیتوانست بدون گاری بایستد یا راه برود. من دیگر نمیتوانستم ... من... اسب... من» در این فیلم محمودنظر علیان، ملیسا ذاکریی، لوون هفتوان، مزدک میرعابدینی، بهمن صادق حسنی، میثم غنی زاده، احمد محمدی بازیگران این فیلم هستند.

- ثقفی درباره مدت زمان فیلمبرداری و پیش تولید فیلم عنوان کرد: با اینکه فیلم در طبیعت می گذرد برای ساخت دکورها زمان و هزینه بسیاری صرف کردیم. با وجودیکه طبیعت ما ناهنجاری هایی دارد که ناهمگون است اما این فیلم از طراحی و بافت یک دستی برخوردار است. فیلم کلا 50 سکانس است و فیلمبرداری به صورت سکانس پلان انجام شده و پلان های ترکیبی زیادی در فیلم داریم. طبق برنامه ریزی و سازمان دهی که انجام دادیم شش ماه پیش تولید فیلم طول کشید و 40 جلسه هم فیلمبرداری داشتیم.
- تهیه کننده «همه چیز برای فروش» یادآور شد: دغدغه امیرحسین این است که قصه اش حتما سینمایی باشد و موضوع و فضایی را برای روایت داستانش انتخاب کند که از نظر مخاطب هم زیبا باشد. تلاش برای باورپذیری موضوع مطرح شده در فیلم برای ما بسیار مهم است. نمی خواهم این فیلم را با آثار دیگر مقایسه کنم اما همه تلاشمان را کردیم که فیلم «مردی که اسب شد» با زبان سینما روایت شود. با توجه به تلاشی که برای ساخت این فیلم داشتیم معتقدم این فیلم از آثاری است که در سینمای ایران ماندگار است و در آینده از آن زیاد صحبت خواهد شد.

- ثقفی درباره شباهت فیلم به ژانر وسترن و استفاده از المان های این سینما در فیلم «مردی که اسب شد» توضیح داد: این فیلم به سینمای وسترن تنه می زند و این امر به خاطر فضاسازی های فیلم اتفاق افتاده است. کل فیلم در فضاهای بکر طبیعت رخ می دهد و حتی بیش از 70 درصد آن در صحنه های عریض و نمای لانگ شات روایت می شود که باز هم اثر را به سینمای وسترن نزدیک کرده است. امیر ثقفی در زمان پیش تولید همه نماها و فضاسازی فیلم را در ذهنش داشته و برای همه صحنه های فیلم استوری برد کشیده و با شناخت کامل سر صحنه حاضر می شد.
- وی متذکر شد: بیشتر فیلم در فضای بارانی روایت می شود و تمام صحنه های باران و کلبه ای که در یک دشت وسیع در فیلم شاهدش هستیم واقعی نبوده و با توجه به نیاز داستان ساخته شده اند. نوع جهان امیر ثقفی اینگونه است و من به جهان او احترام می گذارم. در واقع او من را انتخاب کرده نه من او را. همه فکر می کنند چون من پدر امیر حسین هستم با او کار می کنم درحالی که اینگونه نیست و تهیه کننده های زیادی خواستار همکاری با او هستند. اما جدا از رابطه پدر و پسری ما با هم همکار هستیم و اعتبار و آبرویی که امیرحسین با فیلم هایش برای من کسب کرده باعث افتخارم است.
نادری با تاکید بر این که اکران های هنر و تجربه می تواند بر تعداد نسل تربیت شده تماشاگر بیافزاید، تصریح کرد: این عناوین هستند که نوع مخاطب را تعیین می کنند و انتخاب بخشی با نام هنر و تجربه در جشنواره علاوه بر ترغیب تماشاگران برای تماشای فیلم های هنری، به مطرح شدن بیشتر این فیلم ها کمک می کند. استقبال مردم از اکران های هنر و تجربه نشان می دهد که مردم از روند تکراری سینما و موضوع گرایی که حاصل تفکر اقتصادی در سینمااست، خسته شده اند و ترجیح می دهند به جای دیدن ادامه سریال های تکراری در سینما به سراغ نوع دیگری از فیلم ها بروند.
وی تاکید کرد: امسال این برنامه توانست همچون گذشته با دعوت از هنرمندانی چون علی نصیریان، نیکی کریمی، شمس لنگرودی، مهتاب کرامتی، برزو ارجمند، ابوالحسن داوودی، هومن سیدی، وحید جلیلوند، احمد مسجد جامعی، مصطفی کیایی و بسیاری دیگر از چهرهها، تمامی ابعاد جشنواره فیلم فجر را مورد بررسی قرار دهد.

اثر تازه این کارگردان جوان که پیش از آثار پیشینش متاثر از سینمای اروپای شرقی است، برخلاف دو اثر پیشین بازیگر شاخصی ندارد و لوون هفتوان که به عنوان بازیگر اصلی فیلم «پرویز» درخشیده بود، بازیگر شناخته شده این فیلم بود. این اثر همچون دو اثر پیشین از قاب بندی و شاتهای دقیق و جذابی برخوردار بود و اگرچه فیلمبرداری در برخی سکانسها دیده میشد اما تکنیک بکار رفته در فیلمبرداری قابل تامل بود. با این حال این اثر را میتوان دارای کندترین ریتم در میان فیلمهای به نمایش درآمده در جشنواره سی و سوم ارزیابی کرد و شاید همین ریتم کند باعث شد تا از همان دقایق نخست شاهد ترک تماشاگران این فیلم باشیم.
19:15- انیمیشن «شاهزاده روم» به کارگردانی هادی محمدیان به نمایش درآمد. داستان این فیلم درباره یک پرنسس مسیحی از نسل مادرش نوه قیصر کبیر روم محسوب شده و از خانواده پدریاش، نواده شمعون وصی خاص حضرت عیسی (ع) است. سرنوشت این بانوی بزرگوار به گونهای رقم میخورد که از روم وارد سامرا شده و مادر امام زمان مسلمین میشود.

20:12- محمدمهدی طباطبایی نژاد بابیان این که جشنواره سی و سوم فیلم فجر جشنواره خوب و با کیفیتی است، بیان کرد: به نظر من جشنواره سی و سوم فیلم فجر هم مثل بسیاری از جشنواره های دیگر فراز و فرودهای بسیاری را سپری کرده است. در تمام دورهها یکسری فیلمهای ضعیف، متوسط و شاهکار وجود دارد و این دوره هم از این قائده کلی مستثنی نیست. آن چه که این جشنواره را با دورههای قبل آن متمایز کرده است، این است که امسال به فیلمهای اول و ساختارمند بودن کارگردانان جوان بسیار بها داده شده است. در دورههای قبل نیز فیلمهای اول وجود داشت، اما اینکه به صورت مجزا باشند و به یک شاخصه بدل شوند بسیار کم بود.
مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اظهار کرد: تمام فیلمهای اول مورد پسند مخاطب قرار گرفته و از یک جمع حرفهای بهره گرفته شدهاند، در عین حال ساختمان سینمایی درستی دارند وآن فیلمهایی که مخاطب پسند نبودند نیز درحوزه نوآوری کارگردانی و تجربههای نو واجد ارزش بودند.
وی نمایش فیلمهای مستند را در سالن اصلی از نکات مثبت جشنواره دانست و بیان کرد: نکته مثبت دیگر این جشنواره نسبت به جشنواره های دیگر نمایش فیلم های مستند برای اولین بار در سالن اصلی است و همین که نمایش این آثار از سالنهای زیرزمین و خانه هنرمندان درایام جشنواره بیرون آمد و به کاخ جشنواره رسید بسیار قابل ارزش است.

وی درباره وضعیت فیلمهای جشنواره نیز اظهار کرد: خوشبختانه امسال تعداد فیلمهایی که بتوانند اکران عمومی را گرم نگه دارند کم نیست ضمن اینکه یک تعداد فیلم هم به جشنواره نرسیده اند که در حال آماده سازی برای اکران هستند. با توجه به فیلم های نمایش داده شده، طبیعی است که سال پیش رو برای سینما، سال گرمی برای اکران باشد.چرا که هم فیلمهای مردم پسندی در جشنواره حضور دارند.
20:35- نشست خبری فیلم «شاهزاده روم» با حضور هادی محمدیان کارگردان، حامد جعفری تهیهکننده، مهدی پاکدل مدیر تولید، آریا عظیم نژاد آهنگساز، ناصر طهماسب مدیر صداپیشگان، حسن ایوبی تدوینگر و حسین مهدوی صداگذار برگزار شد.
- هادی محمدیان، کارگردان گفت: این انیمیشن قصه بانو پاکدامنی است که من و همه مسلمانان به آنها ارادت ویژه داریم. این قصه هم از نظر مسلمانان و هم مسیحیان مورد توجه ویژهای است. فیلم یک درام تاریخی است.
- جعفری، تهیهکننده «شاهزاده روم» گفت: 10 سالی است که گروههای انیمیشنسازی هفت سنگ و سلوک افلاکیان به تولید انیمیشن میپردازند. این آخرین کار این دو گروه است. ما بیش از 1000 دقیقه کار تولید کردیم ولی این تنها کار سینمایی ما است. این فیلم با بودجههای شخصی تولید شد اما ما تلاش کردیم از نهادهای دولتی و غیردولتی کمک بگیریم و فعلا منتظر هستیم. مردم از یک سکه تا 200 میلیون تومان برای ساخت این فیلم پول دادهاند. این فیلم در 14 ماه با 2 ماه پیش تولید، 10 ماه تولید و 2 ماه پس تولید ساخته شد. حدود 100 تا 105 نفر در این پروژه شرکت کردند که به صورت دائم و غیر دائم در تیم انیمیشن سازی بودند. ما فکر میکردیم در ابتدا با ضعف نیروی انسانی روبرو شویم ولی بعد با استفاده از نیروهای جوان تیم کاملتر شد.
وی با بیان جزئیاتی از فیلم گفت: این کار 70 کاراکتر داشت که آنها را به
اصلی و فرعی میتوان تقسیم کرد. در ابتدا میخواستیم «شاهزاده روم» را با
رزولیشن 8K بسازیم اما بعد تصمصم گرفتیم با 4K بسازیم ولی به دلیل مشکلات
سخت افزاری فیلم را با قطع 2K ساختیم. در این فیلم از رندرفارمهای
دانشگاه شریف استفاده کردیم. چون در ایران انیمیشن جدی گرفته نمیشود چون فکر
میکنند توقع مردم از انیمیشن کم است ولی دهه 90 دهه انیمیشن ایران است.
ما قصههای خوبی داریم و اگر زیر ساخت تولید انیمیشن بیشتر شود موفق
میشویم. ما با یک صدم هزینههای والت دیزنی و پیکسار نمیتوانیم
انیمیشنهایی در آن حد تولید کنیم و باید از گسترش زیرساختها حمایت شود.
- در ادامه طهماسب گفت: ما وقتی فیلم هنوز لاغر بود به پروژه پیوستیم. برای این فیلم یکبار صدا را بر اساس طرحها ضبط کردیم و بعد بر اساس آن فیلم را ساختند. بعد دو مرتبه صدای فیلم را در اتاق با کمک عوامل ساختیم. انیمیشن تازه دارد متولد میشود. همه فکر میکنند با انیمیشن فقط کارهای مبتذل و تیزر میشود ساخت ولی این فیلم کار خوبی است.
- حسن ایوبی، تدوینگر در ادامه گفت: این اولین انیمیشن سینمایی بود که تدوین میکردم و برای خود من هم این کار جذابیت داشت. من در پروندهام کارهای رئال زیادی داشتم اما در انیمیشن تجربه نداشتم. کار انیمیشن با رئال فرق دارد. نکته منفی تدوین انیمیشن این است که در مراحل اولیه تدوین تصویر کامل وجود ندارد و بدون رنگ و جزئیات باید کار را تدوین کرد تا ریتم فیلم به دست آید. این کار محدودیت دارد از این نظر که برداشتی وجود ندارد و مجبور هستیم بدون مواد اولیه کار کنیم ولی از این نظر خوب است که امکان بازسازی سکانسها وجود دارد و اگر نقصانی در پلانها باشد میتوان آن را دوباره سفارش داد.
- عظیم نژاد، آهنگساز «شاهزاده روم» در ادامه گفت: بدون شک کار کردن برای انیمیشن جذاب است. سینک بودن موسیقی میتواند این کار را سخت تر و جذاب تر کند. دلیل مهمی که این پروژه را قبول کردم برای این است که دوستان کار را جدی گرفتند و این برای تغییر نگاه به انیمیشن نیاز است. برعکس آقای طهماسب من وقتی به پروژه وارد شدم که فیلم خیلی چاق شده بود و دوست داشتم وقت بیشتری داشته باشم.
وی در مورد انتخاب نادرست موسیقی در برخی سکانسها گفت: ما سه سکانس داشتیم که این سه انتخاب من نبوده است. قرار نبوده است در آن سکانس دف بگذارند چون دف سابقه تاریخیاش به آنجا نمیخورد ولی چون من میخواستم به آذربایجان بروم این سکانسها از دستم در رفت.
حسین مهدوی، صداگذار فیلم در ادامه گفت: این سکانسها سلیقه من بود. به دلیل تایم کمی که در
اختیار داشتیم این اشکلات پیش آمد. ما ترجیح دادیم برای رساندن فیلم این
نسخه به جشنواره بیاید ولی ان شاءالله برای اکران عمومی این اشکالات درست
می شود. ساخت صدای انیمیشن سخت است چون
طراحی صدا بحث مغفولی در سینمای ایران است. طراح صدا در انیمیشن باید صدای
همه کارکترها را انتخاب کند. ما طراح صدا نداشتیم و باید در یک پروسه محدود
این کار را انجام می دادیم. صدا در این سالن بد پخش شد چون ما 40 درصد از
صدای فیلم را نشنیدیم ولی سعی کردیم در انیمیشنی که پیشنهاد شد خوب کار
کنیم.
- این کارگردان تاکید کرد: در مورد اکران خاورمیانه این فیلم صحبت شده و در چند کشور خاورمیانه اکران داریم. یک تهیه کننده فرانسوی رایت اروپایی این فیلم را میخواهد. دوستان غیر ایرانی که فیلم را دیدند پسندیدند و فکر نکنم نیاز به تدوین مجدد باشد. ما دوبله عربی فیلم را هم شروع کردیم. فکر نکنم تدوین تغییر کند مگر اینکه ایوبی بخواهد.
- پاکدل در ادامه گفت: سخت ترین بخش ساخت انیمیشن بخش انیمیت و رندر است. ما در عرض 8 ماه انیمیت زدیم و 4 ماه با 200 کیس رندر گرفتیم. برای یک فیلم حتی تا 27 هزار کیس هم استفاده شده است. ما دوست داشتیم رندر سریعتر اتفاق بیافتد. فشار زیادی برای انجام این کار بود. ما سعی کردیم در این کار یک گام به جلو برویم. تجربه اول ما خیلی برای ما سخت بود، با این سخت افزارهایی که داشتیم. یک بخشی از پرشها به دلیل رندفارمهای ضعیف ود.
وی در مورد معماری استفاده شده در این فیلم گفت: تحقیقاتی برای این فیلم انجام شد و برای این تحقیقات گروههایی تشکیل شد. بر اساس اطلاعاتی که داشتیم، معماری آن زمان معماری جذابی برای انیمیشن نبود. اگر میخواستیم به رفرنسها پایبند باشیم، انیمیشن خوب نمیشد. اگر میخواستیم خودمان را به رفرنسها محدود کنیم کار محدود میشد، در مرحله اول سعی کردیم فیلم جذاب باشد.
جعفری در مورد بودجه ساخت «شاهزاده روم» گفت: هزینه تولید این انیمشن با تمام نکات کار، قرار بود نزدیک به 1 میلیارد شود ولی نزدیک به 2 میلیارد شد که در مقایسه با هزینه ساخت فیلمهای رئال و انیمیشنهای هالیوودی کم است. ما تلاش کردیم در این حوزه سرمایه گذاری کنیم تا انیمیشن ایران توسعه یابد.
محمدیان در مورد مشاوران مذهبی این فیلم گفت: در این پروژه از مطهرینیا و رجبی دوانی مشاوره گرفتیم. من برای جمعآوری منابع کاری انجام ندادم ولی تیمی بود که برای این کار از مسیحیت و اسلام منابع جمع کردند. هنوز جایی که کاخ قیصر روم فروریخت در قسطنطنیه وجود دارد. با توجه به غفلتی که در زمینه فیلمهای انیمیشن شده است اگر توجه بیشتری به این حوزه کنند میتوان شاهد رشد بیشتر انیمیشن و سینما بود. امیدوارم نقایص و ایرادها را بر ما ببخشند، ما در ابتدای کار هستیم. امیدوارم در جشنواره فجر حضور حداکثری انیمیشن را ببینیم و دریچهای در این زمینه باز شود. همچنین امیدوارم پخش این فیلم در جشنواره فجر کمکی باشد برای اکران عمومی آن.
دانلود نقد و بررسی «شاهزاده روم»21:30- فیلم سینمایی «ابوزینب» به کارگردانی علی غفاری در آخرین سانس روز نهم به نمایش درآمد. «ابو زینب» به داستان خانوادهای میپردازد که در سالهای اشغال خاک لبنان توسط اسرائیل درگیر اتفاقاتی میشوند. غفاری پیش از این فیلمهای سینمایی «استرداد»، «شاهرگ» و «چراغ قرمز» را در کارنامه سینمایی خود به ثبت رسانده است.

این کارگردان درباره وضعیت دوبله این فیلم سینمایی به زبان فارسی توضیح داد: تصمیم داریم برای نمایش عمومی، فیلم را دوبله کنیم. اما لازم بود برای نمایش در فضای جشنواره با زبان اصلی نمایش داشته باشیم.
کارگردان فیلم سینمایی «ابوزینب» ضمن رضایت از فیلمبرداری این فیلم گفت: فیلمبردار این فیلم، لبنانی بود و سابقه کار در کشورهای اروپایی را داشت. سعی کردیم فیلمبرداری متناسب با موضوع قصه باشد و در نهایت از فیلمبرداری راضی بودم. سکانس اصلی «ابوزینب» که مربوط به عملیات استشهادی است در نقطه صفر مرزی جنوب لبنان و فلسطین اشغالی فیلمبرداری و ما در مقابل چشم اسراییلیها که دائم هشدار میدادند آن منطقه تحت تسلط سازمان ملل است، فیلمبرداری می کردیم.
غفاری درباره اکران فیلم سینمایی «ابوزینب» بیان کرد: پروسه پر پیچ خمی که در اکران هست، تمامی ندارد و باید ببینیم تلاشمان به کجا می رسد اما شرکت لبنانی که یکی از سرمایه گذاران این فیلم است، برای اکران در خارج از کشور شرایط خوبی را دنبال می کند. سه شنبه هفته آینده برای نخستین بار «ابوزینب» برای عوامل آن، در لبنان نمایش داده می شود.
مرتضی شعبانی تهیه کننده فیلم سینمایی «ابوزینب» نیز در این نشست حضور داشت و در مورد بودجه هزینه شده برای تولید این فیلم گفت: بیشتر از ۲ میلیارد تومان هزینه ساخت این فیلم شده است که بیش از ۵۰ درصد آن را شرکت لبنانی حزب الله و باقی را مرکز مستند حقیقت که وابسته به اتحادیه رادیو و تلویزیون است، پرداخت کرد.
وی در مورد انتخاب بازیگران لبنانی این فیلم سینمایی عنوان کرد: فیلم کاملا بومی است و در آثار بومی اگر از بازیگران فارسی زبان استفاده کنیم مشکل زبان پیدا می شود. کل کار عربی بود و نباید از بازیگران غیرعرب زبان استفاده می کردیم.
23:40- همزمان با برگزاری این جشنواره، نمایشگاهی از ۴۰ سال پوسترهای سینمایی ابراهیم حقیقی که شامل پوسترهای ادوار مختلف جشنواره فیلم فجر و پوستر های فیلم های سینمایی ایران است در گالری برج میلاد برپا شد. در این نمایشگاه ۸۰ پوستر با قطع ۱۰۰ در ۷۰ به نمایش گذاشته شده وفروش هم خواهد داشت. دوشنبه ۲۰ بهمن نخستین روز از برگزاری این نمایشگاه بود. ابراهیم حقیقی طراح و گرافیست ایرانی درباره روند طراحی پوستر سینمایی در ایران گفت: پوستر سینما مانند سینما فراز و فرود دارد، هرگاه فیلم خوبی ساخته شود که کارگردانی خوب در کنار آن باشد، قطعا دارای پوستر خوبی می شود.

وی افزود: پوستر فیلم های جشنواره که امسال در سالن برج میلاد دیدم قطعا از پوستر های سال های قبل بهتر هستند. این یعنی کارگردان و تهیه کننده ما به این فکر افتاده اند که پوستر مهم است. در دو، سه سال گذشته اهمیت کمتری برای پوستر قائل شدند و به قول معروف پوسترها، به پوسترهای «یک کله» و «دو کله» که فقط تصویر چهره درشت ستاره های سینما در آن درج شده بود تبدیل شدند، این ها پوسترهای متفکرانه ای نبودند اما امسال بهتر شد.
طراح سیمرغ جشنواره فیلم فجر در پاسخ به دلایل کپی کاری برخی پوسترهای سینمای ایران از نمونه های خارجی گفت: دلیل این عمر بی بضاعت بودن فکری طراح، و بی بضاعت بودن پخش کننده است.
جای فیلم گربه ماهی و کارگردن و تصویر بردارش لاقل در کاندیداها بسیار خالی هستش
خانوم مریلا زارعی هم برای نقش اول زن میشد کاندید باشن





