بازدید 42166
گزارش کامل نخستین روز جشنواره فیلم فجر؛

«مزارشریف» گران‌ترین فیلم جشنواره سی و سوم

«مزارشریف» درباره حمله طالبان به کنسولگری ایران در مزارشریف و کشته شدن دیپلمات‌های ایرانی است و به یکی از وقایع تاریخ معاصر پرداخته است اما باید دید علی رغم هزینه‌های میلیاردی توانسته تصویر کامل و تکان دهنده از آن واقعه دهشتناک برای مخاطب حرفه‌ای سینما، به نمایش بگذارد؟
کد خبر: ۴۷۱۸۱۵
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۹ 01 February 2015
نخستین روزِ سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر در حالی با نمایش فیلم «قول» آغاز شد که با غیبت محمدعلی طالبی، نخستین نشست نقد و بررسی جشنواره لغو شد اما شاید اتفاق مهم‌تر در روز نخست، ارزیابی‌های نهایی درباره گران‌ترین فیلم حاضر در بخش رقابتی این رویداد بود که ظاهراً مزار شریف با بیشترین هزینه تولید، صدرنشین است.

به گزارش «تابناک»؛ سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر با نمایس فیلم «قول» آغاز شد که جزو برگزیدگان بیست و هشتمین جشنواره فیلم‌های بین المللی کودکان و نوجوانان بود و در همین راستا به این دوره از جشنواره راه یافت؛ فیلمی که ممکن است برای همه طبقه نوجوان جذاب باشد و چه در روایت داستان و چه در بازیها‌ شاهد ارائه یک اثر منحصر به فرد نیستیم.

قرار بود محمدعلی طالبی نخستین کارگردانی باشد که مقابل خبرنگاران می‌نشیند و اثرش نقد و بررسی می‌شود اما با غیبت طالبی این اتفاق رخ نداد. ظاهراً طالبی در حال تولید اثر دیگری است و به همین دلیل نتوانسته با تماشاگران کاخ جشنواره، تجربه دوباره تماشای فیلمش را داشته باشد و سپس به نقدها و نظرات درباره «قول» پاسخ داد؛ اتفاقی که احتمالاً برای فیلم «ناهید» ساخته آیدا پناهنده بیافتد.

سپس نوبت به پخش مستند «دلم می‌خواد شاه بشم» به کارگردانی مهدی گنجی یکی از 11 مستند منتخبی است که توانست در سی وسومین جشنواره فیلم فجر شرکت کند. این مستند که با مایه‌های کمیک همراه است، درباره «عباس برزگر» یک روستایی است که توهم شاه شدن را دارد و در این زمینه ایده های جذاب و کمیکی را به کار برده است.

پس از نمایش این مستند که مطابق با روال جشنواره نشست خبری ندارد، در سالن اصلی یک اتفاق مهم برای مستندسازان بود، چرا که در دوره‌های پیشین، مستندهای راه یافته به جشنواره در سالن‌های کوچک جنبی و همزمان با فیلم‌های سینمایی اکران می‌شدند و عملاً این آثار دیده نمی‌شدند اما حالا با قرار گرفتن در برنامه سالن اصلی، مستندها فرصت دیدن شدن را خواهند داشت.

با این حال شاید مهم‌ترین اتفاقی که در روز نخست رخ داده باشد، ارزیابی‌هایی درباره رقم قرارداد فیلم‌های حاضر در بخش‌های سودای سیمرغ و نگاه نو است که نشان می‌دهد تقریباً هیچ فیلمی با کمتر از 800 میلیون تومان ساخته نشده و عمده آثار نیز با بودجه‌ای بیش از یک میلیارد تومان تولید شده‌اند و در واقع بسته سینمای ایران در جشنواره سی و سوم نسبت به سال‌های پیشین ارزان تر است.

«مزارشریف» گران‌ترین فیلم جشنواره سی و سوم

با این حال در این دوره از جشنواره نیز شاهد عرضه فیلم‌های گرانی در میان محصولات متوسط -به لحاظ اقتصادی- هستیم و از میان آنها، عنوان پرهزینه ترین پروژه به «مزار شریف» به کارگردانی عبدالحسین برزیده و تهیه‌کنندگی منوچهر شاهسواری داده می‌شود اما با توجه به فضای غیرشفاف درباره میزان هزینه تولید و فروش فیلم‌های سینمایی، رقم دقیق این پروژه نیز مشخص نیست.

بر اساس شنیده‌های خبرنگار «تابناک»، هزینه تولید «مزار شریف» بالغ بر شش میلیارد تومان بوده اما مجموعه سینمایی حوزه هنری این رقم را رد کردند و در عین حال رقم دقیق و یا حدودی هزینه‌های این پروژه را اعلام نکردند اما در عین حال بعید است شکی وجود داشته باشد که این فیلم گران‌ترین فیلم بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره سی و سوم است.

«مزار شریف» که در نخستین سانس اکران‌های کاخ جشنواره در روز شنبه هجدهم اردیبهشت اکران خواهد شد، درباره حمله طالبان به کنسولگری ایران در مزارشریف و کشته شدن دیپلمات‌های ایرانی است و به یکی از وقایع تاریخ معاصر پرداخته است اما باید دید علی رغم هزینه‌های میلیاردی توانسته تصویر کامل و تکان دهنده از آن واقعه دهشتناک برای مخاطب حرفه‌ای سینما، به نمایش بگذارد؟

14:59- فیلم «ناهید» ساخته آیدا پناهنده، سومین فیلمی است که در روز نخست در سالن اصلی اکران می‌شود. ساره بیات، پژمان بازغی و نوید محمدزاده، پوریا رحیمی سام، نسرین بابایی، میلاد حسین پور در نخستین تجربه کارگردانی پناهده روایتی متفاوت از یک عشق را به نمایش می‌گذارند.

«مزارشریف» گران‌ترین فیلم جشنواره سی و سوم

15:00- جواد شمقدری رئیس پیشین سازمان سینمایی که خاطرات تلخی در دورانش ثبت شده در گفت و گویی با تسنیم مدعی شده است: من هیچ‌گاه موافق تعطیل کردن خانه‌ی سینما نبودم، بلکه نظرم محدود کردن آن بود. اما نظر دیگران این بود که تعطیل شود و حتی این‌طور استدلال می‌کردند که اگر تعطیل نشود، آن کار اصلی را، که شما دنبالش هستید، نمی‌توان انجام داد و وقتی این تصمیم گرفته شد، من مجبور به تبعیت شدم. البته مخالفت من با تعطیلی آنجا به معنای تأیید آن‌ها نیست، بلکه روش من روش دیگری بود. در مرحله‌ی آخر که گفتند خانه‌ی سینما را باز کنید هم من دوباره با باز کردن آن موافق نبودم، چون معتقد بودم که باز کردن آنجا چیزی را حل نمی‌کند و فقط باعث می‌شود مشکلات سر جای خودشان باقی بمانند و شرایط جوری می‌شد که کسانی که فکر می‌کردند پیروز شده‌اند با دیکتاتوری بیشتری امور را جلو می‌بردند.

- من فکر می‌کنم ماجرای خانه‌ی سینما با ما اصلاً ماجرای تعطیلی و باز کردن و این حرف‌ها نبود. خانه‌ی سینما اولین اعتراض خود را زمانی به ما کرد که ما هنوز نیامده بودیم. ماجرایش هم این بود که آن‌ها به دنبال این بودند که نماینده‌ی خود را معاون سینمایی کنند و تا حدی هم موفق شده بودند، اما در دقایق آخری نماینده‌ی آن‌ها برای تصدی معاونت سینمایی کنار رفت و شمقدری معاون سینمایی شد و نبرد جدی از همان‌جا شروع شد. شاید جالب باشد بگویم که در اولین جلسه‌ی شورای پروانه‌ی ساخت این تقابل شروع شد، درحالی‌که هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده بود و همان جریان ادامه پیدا کرد و جلو رفت. به‌هرحال، من از این چهار سال عبور کردم، اما گاهی بد نیست که مروری کنیم بر اتفاقاتی که افتاد. آن ماجرا به نظر من یک نوع تسویه‌حساب گروهی بود.

15:20- حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی مجموعه‌ هیات نظارت بر مطبوعات را به شیوه جالب به اصل نظام ارتباط داده است. در بخشی از مصاحبه ایوبی که امروز منتشر شده، او گفته است:

- نظریه ولایت فقیه این چالش تاریخی را به خوبی حل کرد و در امور عمومی تفسیر حکومت مبتنی بر ولایت را دارای وجه شرعی و قانونی می داند. در غیر این صورت حکومت اسلامی و اطاعت سیاسی قابل تحقق نیست. به نظرم نظریه ولایت وفقیه از این دیدگاه بسیار حایز اهمیت است. ما در شوراهای پروانه ساخت و نمایش هم با همین مشکل روبه رو هستیم. از یک فیلم می توان تفسیرهای گوناگون کرد. ما به کدام تفسیر وروایت عمل کنیم؟ تفسیر کمیسیون فرهنگی مجلس؟ منتقدان دولت؟. پاسخ روش است تنها یک تفسیر قابل قبول است و آن شورای پروانه ساخت و نمایش که در درون حکومت اسلامی طراحی شده است.

- از این هم که بگذریم پذیرش تفسیر شورای پروانه نمایش هم حجیت عقلی دارد و هم حجیت شرعی. زیرا عقلای این رشته و افرادی که دین داری و پای بندی خود به نظام جمهوری اسلامی را اثبات کرده اند در این شورا حضور دارند. روحانیون برجسته، شخصیتهای فرهنگی و اجتماعی صاحب نام که بر خلاف منتقدین که به فیلم ندین افتخار می کنند فیلم می بینند و فیلمنامه می خوانند. پس چرا ما به نظرا ت اهل حل و عقد عمل نکنیم و مبنای عمل خود را تفسیر جوان 20 ساله ای در یک خبرگزاری قرار دهیم که یقینا کمی که بزرگتر شد و عقلش رسید از کرده های امروز خود پشیمان خواهد شد.

15:35-  وحید جلیلوند که با صدای خاص‌اش در تلویزیون و رادیو شناخته شده است با اولین تجربه فیلمسازی بلند خود در جشنواره فیلم فجر حضور دارد. این گوینده رادیو و تلویزیون که تجربه بازیگری در مجموعه تلویزیونی «نردبامی بر آسمان» را هم در کارنامه کاری خود دارد با فیلم «چهارشنبه 19 اردیبهشت» در بخش نگاه نو جشنواره سی‌و‌سوم فیلم فجر حضور دارد.

15:40- طبق اعلام قبلی، محمدعلی کشاورز مورد تقدیر قرار گرفت اما خبرنگارانی که دیر رسیدن هنرمند پیشکسوت کشورمان به مراسم را به هرگز نیامدن تلقی کردند، در مطلبی اشتباه، از امتناع محمدعلی کشاورز برای حضور در مراسم تقدیرش در جریان افتتاحیه جشنواره فیلم فجر خبر دادند!

آن گونه که ایسنا گزارش داد، عصر شنبه، همچنین برخی رسانه‌ها که برای انتشار اولین خبر از مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر با هم در رقابت بودند، بدون توجه به اینکه مراسم هنوز آغاز نشده است، با ارسال پیامک‌هایی، به اشتباه از آغاز مراسم خبر دادند!

15:50- پژمان بازغی با بیان اینکه امسال با فیلم «ناهید» به کارگردانی آیدا پناهنده و تهیه کنندگی بیژن امکانیان در جشنواره فیلم فجر حضور دارد، بیان کرد: متاسفانه این فیلم امسال در بخش سودای سیمرغ حضور ندارد و بازیگری در فیلم‌های اول نیز توسط داوران دیده نمی‌شود.فیلم اولی‌ها، آثاری حرفه‌ای می‌سازند و بهتر است در جشنواره سال آینده برنامه‌ریزی به شکلی انجام شود تا این فیلم‌ها هم بهتر دیده شوند و کارگردان های تازه‌کار دلسرد نشوند.

«مزارشریف» گران‌ترین فیلم جشنواره سی و سوم

16:00- برنامه «سینما آی­‌فیلم» در ایام جشنواره فیلم فجر، هر شب ساعت 20 و 30 دقیقه و به مدت یک ساعت به پوشش رویدادهای این اتفاق خواهد پرداخت.  «سینما آی‌فیلم» پیش از این به صورت هفتگی، پنجشنبه­ شب­‌ها از شبکه آی­‌فیلم پخش می­‌شد.

همچنین مطابق با سنتی که در دوره حضور فریدون جیرانی گذاشته شده و گبرلو نیز استمرارش بخشید، برنامه «هفت» نیز در ایام جشنواره هر شب تا پاسی از بامداد، ویژه برنامه‌ ای را با محوریت فیلم‌هایی که هر روز در برج میلاد اکران می‌شود، روی آنتن می‌برد.

برنامه زنده «سینما اکران» نیز هر شب ساعت 21 ویژه جشنواره روی آنتن می رود تا بتوان از چند زاویه مختلف به جشنواره نگریست، هرچند احتمالاً محوریت برنامه هفت به واسطه نوع استقرار در برج میلاد و سابقه این برنامه حفظ خواهد شد.

16:10- علی رغم آنکه روز نخست جشنواره از نیمه گذشته، هنوز رسانه‌ها به طور کامل مستقر نشده‌اند و کاخ جشنواره هنوز شکل کامل به خود نگرفته است.


16:30- فیلم‌ها برای نمایش در جشنواره فیلم فجر پروانه نمایش موقت از وزارت ارشاد اخذ می‌کنند و برای پروانه نمایش دائم و اکران در سالن‌های سینما بار دیگر باید اقدام کنند؛ اتفاقی که باعث می‌شود نسخه به نمایش در آمده در اکران‌های عمومی با ممیزی سختگیرانه‌تری همراه شود و همین ملاحظات باعث می‌شود برخی از مخاطبان ترجیح دهند نسخه جشنواره‌ای فیلم‌ها را تماشا کنند و منتظر اکران عمومی نشوند.

16:35- محسن کیایی که امسال با فیلم «عصر یخبندان» به کارگردانی مصطفی کیایی در جشنواره حضور دارد، بیان کرد: مفهومی که در این فیلم وجود دارد، به عصریخبندان بر می گردد. اینکه به دلیل مشخصی خارپشت ها تنها موجوداتی بودند که از آن دوره زنده مانند. عصر یخبندان به مسائل و موضوعات ناشی از مصرف شیشه می پردازد. نوع روایت و داستان این فیلم، با دیگر فیلم ها متفاوت است و نگاهی جدی در این حوزه دارد.

16:35- اکران فیلم ارغوان در کاه جشنواره آغاز شد. ارغوان ساخته امید بنکدار و کیوان علی محمدی، داستان یک زن و مرد است که در شب مرگ یک موزیسین معروف، برخورد اتفاقی شان روی گذشته و آینده هردوی آنها تاثیر می گذارد این فیلم نیز در بخش سودای سیمرغ به نمایش در می آید.

در این فیلم سینمایی بازیگرانی چون مهتاب کرامتی، مهدی احمدی، شقایق فراهانی، آزاده صمدی، الهام کردا، یاسمین پازوکی و با حضور نسیم ادبی، رابعه مدنی، مریم بوبانی و با معرفی مرتضی اسماعیل کاشی و بازیگر خردسال نیکی نصیریان به ایفای نقش می‌پردازند.

16:40- با تجربه نخستین اکران های سی و سومین جشنواره فیلم فجر، مسوولان جشنواره تصمیم به تغییر جدول پخش فیلم ها گرفتند.  به این ترتیب پیش از دعوت از عوامل فیلم «ناهید» اعلام شد آثار مستند به جای۱۳ ساعت ۱۲:۴۵، سانس ۱۴:۱۵ از این پس ۱۴ و سانس آخر به جای.۲۱، ۲۱:۳۰ خواهد بود.  جشنواره فیلم فجر 33 از امروز 12 بهمن ساعت 10 صبح در برج میلاد آغاز شده است. اولین فیلم «قول» ساخته محمدعلی طالبی بود.

«مزارشریف» گران‌ترین فیلم جشنواره سی و سوم

16:42- «ابراهیم حاتمی‌کیا» کارگردان فیلم سینمایی «چ» که امسال فیلمی را برای جشنواره آماده نکرده لحظاتی پیش برای تماشای فیلم «ارغوان» به کاخ جشنواره آمد.

16:50- آیدا پناهنده که به واسطه اکران فیلمش در برج میلاد نتوانسته بود در افتتاحیه نمایش فیلمش در پردیس کیان حضور پیدا کند، خطاب به تماشاگران در این پردیس، یادداشتی را منتشر کرد که به شرح زیر است: «سلام. دو سال قبل در جشنواره فیلم فجر، برای تماشای فیلم «خرس»، برای اولین بار به پردیس کیان آمدیم. روی همین صندلی هایی که شما نشسته اید، نشستیم. آن روز داشتیم روی فیلمنامه فیلم «ناهید» کار می کردیم و نمی دانستیم دو سال بعد، شما جای ما می نشینید و «ناهید» را تماشا می کنید. در همین لحظه، «ناهید» در کاخ جشنواره روی پرده رفته و من و سایر عوامل فیلم، باید در جلسۀ نقد و بررسی فیلم، حضور داشته باشیم. دوست داشتم، یکبار دیگر، روی همین صندلی ها، در کنار شما بنشینم و فیلمم را همراه شما تماشا کنم. خانم ها، آقایان، حضار گرامی! از اینکه «ناهید» را برای تماشا انتخاب کرده اید، از طرف خودم و بقیۀ همکارانم از شما تشکر می کنم. امیدوارم فیلم را دوست داشته باشید».

«مزارشریف» گران‌ترین فیلم جشنواره سی و سوم

16:53- نشست خبری فیلم «ناهید»  با اجرای امیر پویا و با حضور بیژن امکانیان تهیه کننده، آیدا پناهنده کارگردان، پژمان بازغی، ساره بیات، نوید محمودزاده، میلاد حسین پور بازیگران فیلم برگزار شد. مهم‌ترین صحبت‌های عوامل فیلم ناهید در این نشست رسانه‌ای این فیلم، بدین شرح بود:

- بیژن امکانیان تهیه کننده: من از مرکز سینمای مستند و تجربی نیز تشکر می کنم که این راه را برای ما همراه کرده و امکان ساخت فیلم را هموار کردند. یک سال و نیم تلاش کردم این فیلم ساخته شود اما راه به جایی نبرد و این امکان حاصل نشد تا 6 ماه پیش که توانستیم فیلم را به اجرا برسانیم

- پناهنده نیز در این مراسم گفت: فیلم سینمایی «ناهید» ماحصل تجربیات من طی 10 الی 15 سال گذشته در حوزه فیلم کوتاه، مستند و تلویزیونی است و چیز جدیدی رو نکرده‌ام و همان مسیر را ادامه داده‌ام. من فکر می‌کردم اولین فیلمم را در 24 سالگی می‌سازم و باید قبل‌تر ساخته می‌شد نه در 35 سالگی. این اتفاق نیفتاد مگر به کمک بیژن امکانیان. من فیلمنامه‌ای داشتم که همه می‌گفتند خیلی خوب است ولی الان نه.

- پناهنده درباره ساخت فیلم در گیلان نیز گفت: من خودم آذری هستم ولی در کودکی شوهر عمه‌ گیلانی داشتم که خیلی زود فوت کرد ولی به خاطر او مدام به گیلان سفر می‌کردیم و کاملا فرهنگشان را می‌شناسم. اما سختی کار جایی بود که بازیگران ته لهجه شمالی می‌گرفتند. بازیگران رنج کشیدند تا این لهجه را یاد بگیرند و سطحشان هم باید یکسان می‌بود و باید خودشان را با پژمان بازغی سینک می‌کردند.


-  نوید محمودزاده نیز عنوان داشت: من حسی کار می‌کنم و وقتی فیلمنامه فیلم «ناهید» را خواندم گفتم می‌آیم و برایم اهمیت نداشت که نقش چندم بود. امیدوارم کم کار کنم، شلوغش نکنیم و سالی 2 فیلم بازی کنم و حالم خوب باشد. اگر فیلمی بازی کنم که بد باشد، حالم تا آخر عمر بد است.

- آیدا پناهنده در پایان این مراسم گفت: فیلم سینمایی «ناهید» گوشت قربانی شد و من از این موضوع دل چرکین و ناراحت هستم. برنامه ریزی ها طوری صورت گرفت که فیلم ما اولین نمایش را در بخش فیلم های نگاه نو داشت و همین موضوع در سلام سینما نیز تکرار شد.

تعداد بازدید : 108
دانلود فیلم نقد و بررسی «ناهید»
17:15- ساره بیات بازیگر فیلم سینمایی «ناهید» در اعتراض به اینکه مدت زمان نشست برای زدن حرفهایش کافی نبوده با هیچ رسانه ای گفت و گو نکرد.

18:00- فیلم سینمایی « در دنیای تو ساعت چند است؟»  در سینما فرهنگ ۱ در حالی رونمایی شد که کارگردان فیلم صفی یزدانیان از اینکه در اولین نمایش فیلم در ایران حضوردارد و با مخاطب فیلم را می دید اظهار خوشحالی کرد و گفت: دلم می خواهد خاطره ای که از کودکی در ذهنم باقی مانده است را برای شما بگویم. یادم می آید جشنواره فیلم تهران برگزار می شدو من از رادیو گزارش آن را می شندیم برجسته ترین فیلم سوته دلان به کارگردانی علی حاتمی بود که صدای او را ضبط کردم و سالها داشتم و در نظرم بود که روزی فیلمی ممتاز مانند فیلم علی حاتمی بسازم. چیزی که از همان زمان فکرم را درگیرکرده بود این که فیلم ممتاز چه ویژگ هایی می تواند داشته باشد و سالها بعد متوجه شدم یعنی همان سوته دلان.البته فیلم من به گرد پای سوته دلان هم نخواهد رسید.

«مزارشریف» گران‌ترین فیلم جشنواره سی و سوم

صفی یزدانیان خاطرنشان کرد:سعی کردم فیلمی متناسب با علی حاتمی با ویژگی هایی از سوته دلان بسازم.به همین دلیل اولین نمایش فیلم را درایران به علی حاتمی تقدیم می کنم. تصورم براین است که در دنیای تو ساعت چند است مثل هرفیلمی خودش را از طریق صدا ،طراح صحنه ،فیلمبرداری وموسیقی معرفی می کند؛ همچنین فیلم یک دیالوگ کلیدی از خانم خوشنام دارد که می گوید:«در بیست سالگی همه شاعر هستند مهم این است که در ۵۰ سالگی چطورزندگی می کنی».

در این مراسم لیلاحاتمی،عل مصفا، زهرا خوشکام،همایون پایور،ایرج رامین فرو سایرعوامل فیلم حضور داشتند.

19:05- نشست خبری فیلم ارغوان با حضور  کیوان علی‌محمدی و امید بنکدار (کارگردان) علی‌اکبر حیدری (نویسنده)، مرتضی پورصمدی (مدیر فیلمبرداری)، مهدی احمدی (بازیگر)، مهتاب کرامتی و بردیا کیارس (موسیقی) برگزار شد.

- امید بنکدار درباره ساختار و چگونگی ساخت این فیلم گفت: ایده اولیه فیلم برگرفته از یکی از داستان‌های کوتاه علی‌اکبر حیدری از مجموعه کتاب بوی پیر داق بود و بعد از انتشار این کتاب من پیشنهاد استفاده از این داستان را به کیوان علی‌محمدی دادم و در نهایت تصمیم گرفتیم این اثر را به صورت مشترک جلوی دوربین ببریم.

- مرتضی پورصمدی مدیر فیلمبرداری ادامه داد: در جشنواره امسال دو فیلم بوفالو و ارغوان با دوربین نگاتیو تصویربرداری شده است و سایر فیلم‌ها با دوربین دیجیتال. یکی از افتخاراتم با این گروه که همگی از بهترین‌ها بودند هست.


- کیوان علی‌محمدی در ادامه گفت: همان روزی که تصمیم به ساخت این فیلم گرفتیم به این نتیجه رسیدیم که دهه 50 را با همان رنگ و نوع قاب‌بندی بر اساس نقاشی‌های یک نقاش معروف دانمارکی پیش ببریم. حتی چیدمان اشیاء صحنه را از این نقاش الهام گرفتیم و به یک نوع اغراق رسیدیم تا در کنار بازی بازیگران به تعاملی برسد. حتی در مقوله موسیقی و صداگذاری نیز از بامداد افشار خواستیم که به گونه‌ای تنظیم کند که یادگار فیلم‌های همان دوره باشد.

- علی‌محمدی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در مورد بازی‌های غیر واقعی در فیلم بیان داشت: از ابتدا به بازیگران گفتیم که به نوعی وحدت هارمونیک داشته باشیم و در این زمینه از نسخه‌های خارجی کمک گرفتیم که در آنها به نوعی تضاد در بازی‌ها دیده می‌شود. در مورد مقوله اغراق و تصنع کاملا موافقم و می‌گویم که این موضوع به طور عامدانه و آگاهانه در فیلم اعمال شده است. در حقیقت می‌خواستیم با نشان دادن این نوع بازی بگوییم که جنس‌های بازی دیگری هم در سینما وجود دارد و باید به آنها نیز آشنا شویم.

- مهتاب کرامتی گفت: امسال برای جشنواره فیلم فجر 4 فیلم متفاوت دارم و فیلم ارغوان نیز این نوع بازی کردن را می‌طلبید، خیلی کوتاه و نزدیک به فرم اما نزدیک به داستان‌گویی.

- آزاده صمدی در ادامه نشست گفت:نکته‌ای که در همه این کارگردان دیده می‌شود استفاده از تصاویر، صدا، موسیقی و در حقیقت تلفیقی از تمامی هنرها و بازیگر هم در این بست کارها شکل خاصی و به فرم نزدیک است به طور معمول فرم را رعایت کردیم و قصه هم رعایت شد.

تعداد بازدید : 94
دانلود نقد و بررسی «ارغوان»

19:07- اکران فیلم بوفالو به کارگردانی کاوه سجاد حسینی آغاز شد. این فیلم سینمایی که در ابتدا با نام «ضدنور» پروانه ساخت دریافت کرده بود، داستان شکوفه و پیمان زوج جوانی است که مرتکب دزدی شده‌اند و به بندر انزلی می‌روند تا شخصی را ملاقات کنند غافل از اینکه طمع آنها پرخطر است. پرویز پرستویی و سهیلا گلستانی، هومن سیدی و پانته‌آ پناهی‌ها، سیامک ادیب و محمدرضا فتحی از جمله بازیگران این فیلم سینمایی به کارگردانی کاوه سجادی حسینی هستند.

«مزارشریف» گران‌ترین فیلم جشنواره سی و سوم

19:15- کاوه سجادی حسینی که نتوانسته بود هنگام رونمایی از فیلمش در پردیس کیان حضور پیدا کند، خطاب به مخاطبان این سینما، نوشت: «درود به شما عزیزان سينما با حضور شماست كه معنا مي يابد و من به عنوان يك فيلمساز به خود مي بالم كه شما عزيزان فيلمم را خواهيد ديد. اي كاش مي توانستم در كنار شما فيلم را ببينم و در پايان از نظرات شما بهره مي بردم. ساخت اين فيلم سه سال از عمرم را با خود برد.

يا نميشد يا نمي‌گذاشتند كه ساخته شود. ولي در دولت فعلي اين امر ميسر شد و مجوز ساخت صادر شد. چند نكته درباره فيلم مي گويم: اين فيلم همه تلاشش اين است كه در قصه‌گويي راهي جديد پيدا كند. اين فيلم در اصل، فيلم تصاوير است و من به عنوان فيلمساز سعي نكردم سياه‌نمايي و سفيدنمايي كنم. تلاشم اين بوده كه واقعيت را به تصوير بكشم يعني هر چيزي كه زيباست زيبا ديده مي شود و هر چيز زشت، نازيبا.

20:00- «احمد مسجدجامعی» عصر یکشنبه در حاشیه سی و سومین جشنواره فیلم فجر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برخی پوسترهای جشنواره متعلق به افراد صاحب نام عرصه سینما بود که در بخش اصلی قرار ندارد، در کنار جوانان به نشاط جشنواره کمک می کند و همراه خود بار هنری و سینمایی دارد. 

«مزارشریف» گران‌ترین فیلم جشنواره سی و سوم

عضو شورای شهر تهران درباره حمایت این شورا از سینما گفت: سینما موضوعی ملی بوده اما شورای شهر محلی است؛ باید برای حمایت از سینما تصمیمی ملی اتخاذ شود و شورا از این تصمیم حمایت کند. در برنامه سوم، بندی گنجانده شده است که شهرداری ها در احداث سینماها کمک و سرمایه گذاری کنند؛ در این خصوص دولت پیش قدم شد و شهرداری ها هم به کمک آمدند و آیین نامه ها و مصوباتی از جمله فعالیت «سینما شهر» تدوین شد. 

وزیر اسبق ارشاد گفت: سینما هنری است که اقتصاد در آن اهمیت فراوانی دارد، چرا که برای تهیه فیلم سرمایه زیادی لازم است و در سالهای اخیر برخی فیلم ها با هزینه های زیاد تولید شد که نهادهای غیرفرهنگی نیز از آنها حمایت کردند. 

مسجدجامعی با تاکید بر اینکه نخستین دغدغه مسئولان در حوزه سینما باید تامین امنیت و معیشت فعالان این حوزه باشد، افزود: سال ها پیش ساختارهایی از جمله راه اندازی صندوق حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران، بیمه هنرمندان نهاده شد اما این ساختارها در سال های اخیر دچار تشتت شد .این مسایل با موجی که در دهه فجر و برگزاری جشنواره فیلم فجر ایجاد می شود قابل حل خواهد بود.

«مزارشریف» گران‌ترین فیلم جشنواره سی و سوم

از همه بازيگران فيلم خواستم كه بازي نكنند، جلوي دوربين زندگي كنند. با اجازه شما ميخواهم نمايش امشب فيلم بوفالو را به كسي تقديم كنم كه باعث ساخت اين فيلم شد؛ استاد بزرگوارم پرويز پرستويي. با احترام كاوه سجادي حسيني دوازدهمين شب بهمن‌ماه»

20:40- خسرو سینایی درباره حضور فیلمسازان جوان در این دوره جشنواره گفت: سینمای ایران شاهد حضور نسل جوان با استعدادی است و هرچه امکان فعالیت این قشر در سینما افزایش یابد شاهد ارتقای کیفی آثار تولید شده در عرصه هنر هفتم خواهیم بود.

وی درباره عدم حضور فیلم جزیره رنگی در بخش مسابقه با اشاره به اینکه حضور جوانان در سینما اهمیت بسیاری دارد توضیح داد: سینماگران نسل من امتحانشان را پس داده و کارنامه مشخصی داشته و راهشان مشخص است. این جوانان هستند که باید کشف شوند؛ بارها گفتم امیدواریم انرژی فیلمسازان در تکاپو برای ساخت فیلم های سینمایی هدر نرود.

فیلم سینمایی «جزیره رنگین» آخرین ساخته خسرو سینایی است که موفق به حضور در بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره فیلم فجر نشد اما به صورت خارج از مسابقه در سینماهای جشنواره اکران می‌شود.

«مزارشریف» گران‌ترین فیلم جشنواره سی و سوم

21:20- نشست خبری فیلم «بوفالو» با اصحاب رسانه در سالن سعدی برج میلاد با حضور کاوه سجادی حسینی کارگردان، همایون اسعدیان تهیه‌کننده، علیرضا برازنده مدیر فیلم‌برداری و کامیاب امین‌عشایری طراح صحنه و لباس آغاز شد.

- همایون اسعدیان گفت:‌ چون من خودم کارگردان هستم ممکن است برخی مواقع سلیقه من و کاوه سجادی حسینی با هم یکسان نبوده اما سعی کردم تا کاوه حرفی را که خودش می‌خواهد بگوید و از همین‌رو صاحب اثر کاوه سجادی حسینی است.

- سجادی حسینی نیز در سخنانی درباره «بوفالو» گفت: این فیلم کاملاً تخیلی است و از ذهن آمده و اگر چیزی خارج از آن وارد شده در فیلم‌نامه بوده است و فضای دوستانه‌ای که در فیلم ایجاد شده باعث می‌شد تا با خیال راحت‌تر جلو بروم.

- کامیاب امین‌عشایری گفت: تفاوت بارزی که فیلم‌نامه این اثر با فیلم‌نامه‌های دیگر داشت این بود که این فیلم‌نامه برای تصویر نوشته شده بود و از این جهت با یک پروسه خاص در فیلم‌نامه روبه‌رو بودیم. ما خیلی سعی کردیم فضاها را به فیلم‌نامه نزدیک کنیم و حدود 60 درصد از لوکیشن‌ها دکور است. که امیدواریم این اتفاق در فیلم به درستی افتاده باشد.

- پرویز پرستویی درباره عدم انتخاب لهجه در فیلم «بوفالو» گفت: درباره لهجه روز اول با آقای سجادی صحبت کردم چرا که قبل از این فیلم تجربه ایفای لهجه را داشتم و در این اثر برابر ایفای لهجه مقاومتی نکردم چرا که چیزی که برای من جاذبه داشت تأثیر از یک فعال حقوق بشر کردستانی بود که دو سال پیش از وی تقدیر شد و من وقتی با این فعال حقوق بشر برخورد کردم به سجادی حسینی گفتم که خیلی تحت تأثیر این شخصیت قرار گرفتم. وقتی این قصه مطرح شد حس طمع ایفای این شخصیت برای من مهم شد.

- علیرضا برازنده درباره فیلم‌برداری سکانس‌های «زیر آب» عنوان کرد: فیلم‌برداری سکانس‌های «زیرآب» را مدیون طراحی صحنه کامیاب امین‌عشایری هستیم و چون فیلم‌برداری ما در روزهای اول فروردین بود سردی هوا کمی کار ما را سخت کرد و این سختی به این علت بود که استخر کوچکی در اختیار داشتیم و نور هم دائماً بازی می‌کرد که این موضوع کنترل نور در زیر آب را برای ما سخت کرد.

تعداد بازدید : 180
دانلود نقد و بررسی «بوفالو»

21:40- آخرین فیلم به نمایش در امده در روز نخست جشنواره سی وسوم فیلم «این سیب هم برای تو» به کارگردانی سیروس الوند است. این فیلم داستان دو دختر جوان است که با هم دوست هستند و درحالی که یکی از آنها نامزد دارد رابطه عاشقانه ای بین نامزد دختر با دوست او برقرار شده است. در این فیلم پژمان بازغی، رعنا آزادی‌ور، پریناز ایزدیار، امیرعلی دانایی و چنگیز جلیلوند به ایفای نقش می پردازند.

«مزارشریف» گران‌ترین فیلم جشنواره سی و سوم

22:05- مرتضی فرشباف کارگردان فیلم بهمن در مراسم رونمایی از فیلم خود در پردیس کوروش گفت: من فکر میکنم فیلم مورد توجه قرار می گیرد. بدون معتمدآریا فیلمی نداشتم

همچنین در ادامه آرش آقابیگی طراح جلوه های ویژه نظر خود را در رابطه با فرشباف کارگردان فیلم اینگونه بیان کرد: کار صد در صد موفق بوده و به نظر من فرشباف کارگردان بسیار خوبی است. وی ادامه داد: فیلمبرداری فیلم بهمن در زمستان انجام شد. قصد بر آن بود تا در این کار بارش برف به صورت طبیعی باشد ولی متاسفانه سال گذشته بارشی نداشتیم و تمام این صحنه ها فضاسازی شده است.

در پایان مراسم فرشباف اشاره کرد: بعد از چهار یا پنج سال با فاطمه معتمدآریا و همسرش احمد حامد کار کردم. معتمدآریا تقریبا از بازنویسی پنجم که قبل از شروع فیلم است به ما پیوستند و فیلمنامه با حضور او بازنویسی شد. اگر او این نقش را نمی پذیرفت فیلمی نداشتیم که باهم تماشا کنیم و از معتمدآریا برای پذیرش این نقش تشکر می کنم.

22:50- بولتن روزانه سی‌و‌سومین جشنواره فیلم با عنوان «جشنواره» در حالی به سردبیری جلیل اکبری‌صحت منتشر شده که نسبت به بولتن دوره‌های پیشین از محتوا و کیفیت قابل توجهی برخوردار است و کارکرد مورد انتظار برای این رویداد را داشته است.

23:45- نشست خبری فیلم «این سیب هم برای تو» ساخته ساخته سیروس الوند که در بخش خارج از مسابقه به نمایش درآمده، برگزار نشد و بدین ترتیب با پایان نمایش این فیلم، روز نخست سی و سومین جشنواره فیلم فجر در حالی به پایان رسید که امیدها برای تماشای فیلم‌هایی بهتر در روزهای پیش روی این رویداد وجود دارد.

«تابناک» نیم نگاهی به مجموعه اتفاقات روز نخست جشنواره سی و سوم داشته که اگر پیگیر اتفاقات روز اول نبودید، با تماشای این فیلم کوتاه می‌توانید، با فضای امروز در کاخ جشنواره آشنا شوید.


تعداد بازدید : 180
دانلود نیم نگاهی به روز نخست جشنواره فیلم فجر
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل