بازدید 72015
۸
گزارش کامل چهارمین روز جشنواره فیلم فجر؛

انفجار جمعیت در اکران عصر یخبندان در برج میلاد

مصطفی کیایی کارگردان فیلم «عصر یخبندان» گفت: ما عامدانه چند پایان متفاوت را برای این فیلم در نظر گرفتیم چرا که می‌خواستیم از این طریق به گره‌های قصه‌مان پاسخ دهیم. هرچند که در این اثر من قصد داشتم یک قصه تلخ را روایت کنم اما بارها و بارها صدای خنده تماشاگران در سالن پیچید که فکر می‌کنم این موضوع به خاطر حضور محسن کیایی است. تدوین این فیلم متکی به فیلمنامه بود و ما این ریتم را براساس قصه‌مان انتخاب کردیم.
کد خبر: ۴۷۲۵۸۴
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۹ 04 February 2015
چهارمین روز جشنواره فیلم فجر در شرایطی با نمایش فیلم «دوران عاشقی» آغاز شد و با نمایش پنج فیلم دیگر ادامه خواهد یافت که فیلم «رخ دیوانه» در میان بیش از 27 هزار رای تماشاچیان، توانسته بیشتر اقبال را به خود جلب کند و «عصر یخبندان» و «کوچه بی نام» بیشترین توجه تماشاگران را به خود جلب کرده‌اند،

به گزارش «تابناک»؛ جشنواره فیلم فجر در حالی صبح چهارمین روز خود را پشت سر می‌گذارد که فیلم «دوران عاشقی» تازه ترین اثر علیرضا رئیسیان بر پرده سالن اصلی کاخ جشنواره پخش می‌شود و این اثر نیز با استقبال گسترده ساکنان کاخ جشنواره مواجه شده است. دوران عاشقی که در آن لیلا حاتمی، شهاب حسینی، فرهاد اصلانی، پرویز پورحسینی و بیتا فرهی نقش آفرینی می‌کنند، با فیلمنامه‌ای از رؤیا محقق که از مهسا محب‌علی تشکر شده است به نگارش درآمده و یک درام خانوادگی است که در یک بستر اجتماعی روز اتفاق می‌افتد.

«رخ دیوانه» مقبول‌ترین فیلم در شمارش 27 هزار رای

پس از پایان نمایش فیلم «دوران عاشقی»، به ترتیب نوبت به نمایش فیلم مستند «فیه ما فیه» ساخته صادق داوری فر، «بدون مرز» نخستین ساخته بلند امیرحسین عسگری، «عصر یخبندان» دومین همکاری مصطفی کیایی با منصور لشکری قوچانی، «تاآمدن احمد» به کارگردانی صادق صادق‌دقیقی و «داره صبح می‌شه» اثر یلدا جبلی خواهد بود و در واقع روز چهارم را می‌توان یکی از روزهای مهم جشنواره تلقی کرد.

در این میان با شمارش ۲۷۲۹۸ برگ رای تماشاگران تا پایان روز سوم جشنواره به ترتیب فیلم های رخ دیوانه به کارگردانی ابوالحسن داوودی با میانگین امتیاز ۳/۲۳، فیلم عصریخبندان به کارگردانی مصطفی کیایی با میانگین امتیاز ۳/۱۲ و فیلم کوچه بی نام به کارگردانی هاتف علیمردانی با میانگین امتیاز ۳/۰۲ تا این تاریخ به ترتیب رتبه اول تا سوم را به خود اختصاص داده اند و در واقع رخ دیوانه با این آراء پیشتازی اش را تثبیت کرد.

شب گذشته سه شنبه چهاردهم بهمن ماه فیلم سینمایی «عصر یخبندان» به کارگردانی مصطفی کیایی در پردیس سینمایی آزادی، ساعت 23:45 به سانس فوق العاده رسید. همچنین در سومین روز از سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر، فیلم های «رخ دیوانه» به کارگردانی ابوالحسن داوودی، «من دیه گو مارادونا هستم» به کارگردانی بهرام توکلی و «اعترافات ذهن خطرناک من» به کارگردانی هومن سیدی نیز با استقبال علاقه مندان به سینما همراه بود.

«رخ دیوانه» مقبول‌ترین فیلم در شمارش 27 هزار رای
صابر ابر و نازنین بیاتی در نمایی از «رخ دیوانه»

در همین حال خبر اکران قطعی فیلم «محمد» در جشنواره سی و سوم که توسط علیرضا رضاداد دبیر جشنواره در شب گذشته اعلام شد، امیدها را برای اکران این فیلم در روز جمعه افزایش داد. رضاداد از هماهنگی با مجیدی برای تنظیم ساعت اکران فیلم «محمد» (ص) در برج میلاد خبر داد و این در واقع باید آخرین مرحله پیش از نمایش باشد.

10:30- سعید راد بازیگر پیشکسوت سینمای ایران گفت: متاسفانه به نیروهای جوان و فیلمسازان اول نیروهای حرفه ای نمی‌دهند چون من با فیلمبردار و صدابردار آماتور نمیتوانم کار کنم که این یک بازی از سوی برخی دوستان می‌بینم که سینما نیست و ادا است به همین علت بازیها دروغ و پلاکرد فیلم‌ها من در آوردی است.

- بازیگر فیلم «چ» ادامه داد: امیدوارم فیلم‌های اول طوری باشد که من هم بتوانم سال آینده با آن‌ها کار کنم چون من بازیگر حرفه ای هستم و با کارگردانهای حرفه ای کار کردم اما متاسفانه کارگردان های حرفه ای هم کم فیلم میسازند به طور مثال الان از فیلم «دوئل» احمدرضا درویش چند سال گذشته؟ باید دید از فیلم «چ» چند سال می‌گذرد.

10:35- دبیر جشنواره فیلم فجر همچنین از آغاز به کار داوران بخش اصلی خبر داد. وی درباره آماده بودن فیلم‌های جشنواره فجر اظهار کرد: خوشبختانه همه فیلم‌ها آماده هستند و نمایش‌ها طبق جدول پیش خواهد رفت.

رضاداد درباره عدم استقرارش در کاخ جشنواره اظهار کرد: جشنواره فقط کاخ جشنواره نیست و باید وضعیت سینماهای مردمی و داوری‌ها و مسائل دیگر را نیز زیر نظر داشت و به خاطر همین در ستاد جشنواره مستقر هستم.

وی همچنین درباره کم‌حاشیه بودن روزهای ابتدایی جشنواره به طنز گفت: همه چیز به طرز مشکوکی آرومه!

10:42- محسن شمس مدیر امور سینماهای مردمی در سی و سومین جشنواره فیلم فجر درباره برخی از انتقادهای مردمی مبنی بر سهم اندک گیشه برای خرید بلیت فیلم‌های فجر در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: اختصاص سهم بلیت به فیلم‌های سینمایی در گیشه از کف 20 درصد شروع می‌شود و این سهم بین 20 تا 30 درصد متغیر است و تنها در مواردی محدود، سهم بالای 30 درصد اختصاص داده شده است.

وی در پاسخ به اینکه انتقاد وارد شده درباره برخی از فیلم‌های پرطرفدار این دوره از جشنواره است، گفت: در مقطع توزیع بلیت، پیش‌بینی درباره استقبال مردمی وجود ندارد و نمی‌دانیم برای چه فیلمی چه سهمی از بلیت‌ها در گیشه را باید اختصاص داد زمانی که برخی از فیلم‌ها با استقبال مردمی مواجه می‌شوند، طبیعتا تقاضا برای بلیت گیشه این دسته از فیلم‌ها نیز بیشتر می‌شود و بلیت فیلم‌های مورد استقبال در گیشه نایاب می‌شود و این مساله ربطی به سهم بلیت در گیشه ندارد.

10:50- داریوش مهرجویی که امسال در جشنواره فیلم فجر حضور ندارد، کتاب‌های تازه‌ای منتشر می‌کند. سه‌گانه‌ای از داریوش مهرجویی با عنوان «به خاطر یک رسید لعنتی» به زودی زیر چاپ می‌رود. ماجرای این رمان به مسائل فیلم‌سازی تعلق دارد که می‌خواهد پولش را از صدا و سیما بگیرد اما با عوض شدن مدیریت آن با چالش‌ها و مشکلاتی مواجه می‌شود که تمام زندگی‌اش را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

«رخ دیوانه» مقبول‌ترین فیلم در شمارش 27 هزار رای

11:07- محسن خان جهانی کارگردان مستند «آزادراه» معتقد است ثبت سرنوشت آزادراه تهران و شمال با ساخت این فیلم به پایان نرسیده و پرونده این اثر تا پایان ساخت این جاده همچنان باز است. او گفت: واقعیت این است که بخش عمده ای از کار گرفتار مشکلات زمین شناسی شد. اما جدا از مشکلات زمین شناسی از جهت مالی هم به ضرر مردم است چون میلیاردها پول بیت المال در پروژه ای خوابیده که آینده ای را برای آن نمی توان متصور شد. پولی که هزینه شده ولی نمی توان از آن استفاده بهینه کرد و علاوه بر خسارت های مالی خسارت های انسانی در تصادف های جاده ای نیز وجود دارد.

12:30- نشست خبری فیلم «دوران عاشقی» به کارگردانی علیرضا رئیسیان با حضور علیرضا رئیسیان کارگردان فیلم، رؤیا محقق فیلمنامه‌نویس، علیرضا برازنده مدیر فیلمبرداری، هایده صفیاری تدوین‌گر، ستار اورکی آهنگساز، فرهاد اصلانی، لیلا حاتمی و مینا وحید بازیگران برگزار شد.

- علیرضا رئیسیان در ابتدای این نشست در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا در فیلم از دوربین روی دست استفاده شده بود یا خیر،‌گفت: تکنیک فیلمبرداری این کار دوربین روی دست نبود، فکر می‌کنم این روش را آقای برازنده برای اولین‌بار در فیلم استفاده می‌کرد و حس سیال بودن را به مخاطب منتقل می‌کرد. تمام فیلم، سیال است، چه در روایت و چه در اجرا. در نهایت راجع به فیلمبرداری می‌توانم بگویم که فیلمبرداری فیلم به خصوص در پلان‌های ترکیبی و حرکت پرسوناژها فوق‌العاده بود.


- علیرضا برازنده نیز در این خصوص گفت: از دوربین روی دست در این فیلم استفاده نشده، آقای رئیسیان دوست داشتند تا تصاویر سیال باشد و از این سیال بودن می‌خواستیم به تعلیق برسیم.

- ستار اورکی آهنگساز فیلم در خصوص شاخصه‌های موسیقی دوران عاشقی نیز گفت: من سعی کرده‌ام به موسیقی مینیمالی برسم که در بازی بازیگران فیلم تنیده شود، لحظات زیادی با آقای رئیسیان پای پیانو نشستم تا درنهایت موسیقی این کار شکل گرفت.

- علیرضا رئیسیان در ادامه این نشست در پاسخ به این سؤال که پایان‌بندی فیلم چرا اینگونه است، و آیا شخصیت‌ها هم از یکدیگر گذشت می‌کنند، گفت: فیلم طوری پیش می‌رود که ما مدام این پرسش را در ذهن مرور می‌کنیم که پایان ماجرا به کجا خواهد انجامید، در پایان فیلم هم دو شخصیت اصلی به هیچ چیز اشاره نمی‌کنند، ما در واقع می‌خواستیم پایان‌بندی فیلم در ذهن مخاطب کامل شود.

- لیلا حاتمی بازیگر این فیلم نیز در این خصوص گفت: ما خبر نداریم که چه اتفاقی خواهد افتاد، نکته‌ای که در سکانسی که در گلخانه شکل می‌گیرد به بیننده این احساس را می‌دهد که مسئله گذشت کردن نیست و مسئله اصلی میل این شخصیت برای انجام این کار است که به نظر من نکته جدید این فیلم همین موضوع است. در پایان فیلم، به خاطر وجود نور و گل، امید هست و این امید را می‌توان حس کرد و همان موقع وقتی میترا از بیتا خداحافظی می‌کند می‌توانیم شادی درون او را احساس کنیم.

- فرهاد اصلانی دیگر بازیگر این فیلم نیز در این نشست گفت: در مورد شخصیتم در این فیلم باید بگویم که کاملاً دراختیار آقای رئیسیان بودم و سعی کردم فقط خواسته‌های ایشان را اجرا کنم، همه چیز در مورد این شخصیت در ذهن آقای رئیسیان شکل گرفته بود و من کار خاصی انجام ندادم.

- علیرضا رئیسیان در ادامه این نشست در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا این فیلم یک فیلم مردانه یا زنانه است، گفت: فیلم تأکیدی روی جنسیت ندارد. چندی پیش یکی از منتقدان می‌گفت که به این دلیل فیلم برای من جذاب است که شما خنثی نبودید و در عین حال بی‌طرف بودید، تمام فیلم های من بر روی شخصیت زن فیلم شکل می‌گیرد، به خاطر اینکه فکر می‌کنم به این بخش از جامعه بیشتر باید پرداخت.

- لیلا حاتمی در خصوص سؤالی که درباره شباهت شخصیت او در فیلم دوران عاشقی با فیلم لیلا مطرح شد، گفت: این نوع شباهت به خاطر فیزیک و نوع بیان شخصیت است، من هم با دیدن این شخصیت یاد لیلا افتادم و مخالف این شباهت نیستم، اما این دو شخصیت تفاوت‌های عمده‌ای هم با هم دارند و این تفاوت در نوع زی‌اکشن‌ها و واکنش‌ها است و نکته جذاب این فیلم هم برای من همین بود.

- علیرضا رئیسیان گفت: این فیلم راجع به خیانت نیست، شخصیت در فیلم خطاکار است اما خائن نیست، چرا که او کارش را آشکارا انجام داده و هیچ چیزی را پنهان نمی‌کند. تم اصلی فیلم خیانت نیست بلکه بحران است، اینکه آدم‌ها در بحران چه واکنش‌هایی نشان می‌دهند.

تعداد بازدید : 115
دانلود نقد و بررسی «دوران عاشقی»

12:45- اکران فیلم «فیه ما فیه» به کارگردانی صادق داوری‌فر آغاز شد. صادق داوری‌فر از جمله فیلمسازان مستند است که آثاری را بر محور روحانیت ساخته است و به گفته خود همواره سعی داشته نقش متفاوتی از روحانیون را در سینما مطرح کند. این فیلمساز نخستین تجربه ساخت فیلم در حوزه روحانیت را با مستند «شیخ شوخ کاشی» که به زندگی و حضور و محبوبیت حجت الاسلام محسن قرائتی در میان مردم اختصاص داشت، تجربه کرد. این فیلم برای اولین بار در جشنواره سی ام فیلم فجر نمایش داده شد.

داوری فر پس از آن سراغ ساخت فیلم درباره حجت الاسلام و المسلمین راشد یزدی رفت و فیلم «شرح شیخ شیرین» را که بعد به «برعکس عکس» تغییر نام پیدا کرد، ساخت.  «فیه ما فیه» جدیدترین مستندی است که داوری فر در حوزه روحانیت کارگردانی کرده است. این فیلم در ابتدا قرار بود با عنوان «شور شیخ شورا» درباره آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان ساخته شود اما این مهم اتفاق نیافتاد و پس از آن داوری فر سراغ حجت الاسلام محمد حسن راستگو رفت؛ روحانی‌ای که کودک ایرانی دهه 60 در قاب تلویزیون از او درس اخلاق یاد گرفت و خاطره ساخت، اما این کارگردان در ساخت این مستند نیز با در بسته مواجه شد. 

این کارگردان جوان در نهایت تصمیم گرفت مستند «فیه ما فیه» را به منظور به تصویر کشیدن مجموع تلاش و پیگیری هایی که برای ساخت فیلم های مستند درباره روحانیت به خرج داده است، بسازد.  صادق داوری فر که امسال و در سی و سومین جشنواره فیلم فجر با فیلم «فیه ما فیه» در بخش «سینما حقیقت» حضور دارد در گفتگویی با مهر درباره انگیزه های خود برای ساخت فیلم در حوزه روحانیت، کم و کیف ساخت مستند «فیه ما فیه» و حضور این مستند در سی و سومین جشنواره فیلم فجر سخن گفت.

13:10- سحر دولتشاهی در واکنش به تحسین منتقدان به دلیل بازی در سکانس انتهایی فیلم شکاف اظهار کرد: بازی در سکانس پایانی فیلم شکاف در کارنامه کاری من لحظه عجیبی بود و با تک تک سلول هایم درگیربازی در این بخش شدم. خودم هنوز نمی دانم که واقعا چه اتفاقی افتاد که توانستم این حس را بگیرم و با تمام وجود خوشحالم که توانستم این حس را به خوبی به تماشاگر منتقل کنم.

وی جذابیت فیلمنامه را دلیل پذیرفتن نقش نسیم در شکاف ذکر کرده و گفت: فیلمنامه این اثر سینمایی حرف درستی می زند و کمتر فیلمنامه ای بدین ترتیب به یک موضوع اشاره دارد. بچه ها موجودات مهمی در جامعه هستند و من قدردان این فیلمنامه و آقای کیارش اسدی زاده هستم که نگاهش را متوجه این بخش مهم از جامعه کرد.

«دوران عاشقی» رئیسیان با هدف گذاری گیشه سینما

13:51- منتخبی از فیلم‌های جشنواره فجر  امسال در 4 استان کرمانشاه، البرز (کرج) و خراسان رضوی (مشهد) و شیراز به نمایش درمی‌آید. این نمایش ها از امروز (15 بهمن) تا 25 بهمن ماه در شهرهای نامبرده آغاز می شود.  بنابراین گزارش، در مذاکراتی که با استان ها صورت گرفته است برخی از هنرمندان همزمان با نمایش فیلم‌هایشان در استان ها حاضر خواهند شد اما این حضور براساس دعوتی است که از سوی استانها انجام می شود.

فیلم‌های جشنواره فجر در استان ها داوری نمی شود و تمام فیلم ها در استان های دیگر نمایش داده نخواهد شد بلکه منتخبی از فیلم های جشنواره در هر استان اکران می‌شوند. امسال بر خلاف سال گذشته  به دلیل مسائل مالی، جشنواره فیلم فجر  بصورت گسترده در استان ها برگزار نمی شود و استان‌هایی که میزبان فیلم های جشنواره هستند، هزینه ها را خودشان تقبل کرده اند.

14:00- عوامل فیلم‌های سینمایی «عصر یخبندان» به کارگردانی مصطفی کیایی و فیلم «کوچه بی نام» به کارگردانی هاتف علیمردانی از جمله هنرمندانی هستند که سعی در حضور حداکثری در نوبت‌های اکران فیلمشان بین مردم دارند.  این موضوع نتیجه مثبتی در آرای مردمی داشته و اقبال مردم به تماشای آثار این هنرمندان و دادن رأی مثبت به آنها را افزایش داده است. 

مهر در این باره گزارش داد، حضور سینماگران بین مردم تاکنون بیشتر در سینما فلسطین، سینما فرهنگ و سینما آزادی بوده است. به نظر می‌رسد فیلمسازان و بازیگران دیگر فیلم‌ها نیز با برداشتن این گام مثبت و نزدیکی به مخاطبان، هم اقبال بیشتری از سوی آنها نسبت به آثارشان را تجربه خواهند کرد و هم به بهتر دیده شدن آثارشان کمک می‌کنند.  حضور کم رنگ عوامل برخی فیلم‌ها در سینماها علی رغم وعده قبلی در سینماهای مردمی، نشان می‌دهد که تمام سینماگران هنوز به این باور نرسیده‌اند.

14:15- اکران فیلم «بدون مرز» نخستین ساخته بلند امیرحسین عسگری است. این فیلم داستان پسری را روایت می‌کند که هر روز برای ماهیگیری به کشتی به گل نشسته‌‎ای در نقطه صفر مرزی پا می‌گذارد وآنجا را به محلی برای آرامش خود تبدیل کرده، اما حضور غریبه‌ای این آرامش به هم می‌زند. علیرضا بالدی، زینب ناصر پور، آرش مهربان، ارسلان علی پوریان بازیگران این فیلم هستند.

«دوران عاشقی» رئیسیان با هدف گذاری گیشه سینما

14:20- سیدجمال ساداتیان با اشاره به حضور گسترده نسل جوان در این دوره جشنواره بیان کرد: ایجاد روحیه و اعتماد به نفس در نسل جوان امر پسندیده ای است که حتما باید انجام شود. باید روی خلاقیت های نسل جوان در هر دوره زمانی حساب کرد. البته در این دوره، فیلمسازان اول تنها به بخش نگاه نو محصور شده اند و ممکن است برخی فیلم ها ظرفیت حضور در بخش سودای سیمرغ را داشته باشند. شاید بعضی آثار به عنوان فیلم اول شناخته شوند اما عوامل جلو و پشت دوربین حرفه ای هستند و تمایل دارند آثارشان در بخش سودای سیمرغ دیده شود.

ساداتیان در پاسخ به سوالی درباره استقبال مخاطبان از فیلم های جوانان گفت: کارگردان های نسل قبل با آثار خوب موقعیت هنری خود را تثبیت کرده اند. این در حالی است که واکنش های منتقدان، هیئت داوران و مردم به آثار سینمایی فیلمسازان جوان در جشنواره فیلم فجر می تواند عنصری برای مطرح شدن آثار آن ها باشد. نکته مهم این است که در نهایت، بهترین ظرفیت ارزیابی، تماشاگران و مردم هستند که پس از تماشای فیلمی می توانند بهترین تبلیغ را برای آن انجام دهند.

وی درباره اینکه برخورد فیلمسازان با سابقه با حضور جوانان در سینما باید چگونه باشد، گفت: باید این را قبول کنیم که حوزه هنر، حوزه خلاقیت و ابتکار است. سینما حوزه اندیشه و تفکر است. اگر خلاقیت نباشد، جامعه فیلمساز را پس می زند. کارگردان های باسابقه باید خود را به روز نگه دارند و با فناوری و اندیشه های روز هماهنگ شوند. حوزه سینما حوزه رصد وضعیت اجتماعی جوامع است و اگر از این وظیفه دور بمانند، سرنوشت خوبی نخواهد داشت.

14:38- با اعلام خانه سینما فیلم‌های «مزارشریف»،‌ «روباه» و «طعم شیرین خیال» مورد ارزیابی تماشاگران قرار نمی‌گیرند. بر اساس تبصره ذیل ماده 4 آیین نامه دریافت و شمارش آرای تماشاگران سی و سومین جشنواره فیلم فجر مشعر بر «در صورت ورود فیلمی از روز چهارم برگزاری جشنواره آن فیلم در چرخه ارزیابی آرای تماشاگران قرار نخواهد گرفت». به این ترتیب فیلمهای «مزار شریف»،‌ «روباه»، «طعم شیرین خیال» مورد ارزیابی رای تماشاگران قرار نمی‌گیرند.

14:50- فیلم سینمایی «نزدیکتر» به کارگردانی مصطفی احمدی و تهیه‌کنندگی سپهر سیفی چهارشنبه 15 بهمن در سانس 30/15 در سینما جوان 1 و در سانس 30/19 در سینما فرهنگ 2 به نمایش گذاشته شد.  ششمین محصول سینمایی «ایران نوین فیلم» پنجشنبه  16 بهمن در سانس‌های 30/14 در سینما شکوفه، 30/16 در سینما ملت 3،  30/17 در سینما کوروش و در ساعت 30/18 در پردیس چارسو اکران می‌شود.  «نزدیکتر» جمعه 17 بهمن در دو سانس 30/15 و 17 در سینما کوروش روی پرده می‌رود و از ساعت 30/20 در ملت 4 اکران می‌شود. 

شنبه 18 بهمن این فیلم تنها در سانس 30/17 در سینما فرهنگ 1 به اکران درمی‌آید.  اولین تجربه بلند سینمایی احمدی یکشنبه 19 بهمن در سانس 17 در پردیس زندگی 2 و در سانس 18 در سینما آزادی و دوشنبه 20 بهمن در سانس 16 در پردیس تماشا و سانس‌های 17 و 20 در پردیس آزادی به نمایش گذاشته می‌شود. «نزدیکتر» سه‌شنبه 21 در سانس 30/15 در پردیس راگا و 30/16 در سینما سروش اکران می‌شود.  این فیلم در آخرین روز جشنواره در دو سانس 30/16 در سینما ماندانا و در سانس 22 در پردیس ازادی به اکران درمی‌آید.

15:00- مهتاب کرامتی درباره سبک نقش آفرینی اش گفته است: دوست دارم که به کارگردان اقتدا کنم و نگاه کارگردان به عنوان کسی که می‌تواند من را راهنمایی کند برایم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این جمله معروفی را که بارها آن را شنیده‌ایم تکرار می‌کنم؛ سینما یک کار گروهی است و اگر همه اعضای گروه به خوبی در کنار هم کار نکنند هیچ موفقیتی به‌دست نخواهد آمد. بنابراین در صورتی کار من نمود پیدا خواهد کرد که همه دوستان در کنار هم به درستی کار کنیم. برای همین به مستقل رفتار کردن سر صحنه و بی‌توجهی به کارگردان اعتقادی ندارم.

15:10- ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان شناخته‌شده سینمای ایران از جمله هنرمندانی است که گرچه در جشنواره امسال فیلم فجر، اثری ارائه نکرده است اما حضور فعالی در مرکز همایش‌های برج میلاد دارد.  وی تاکنون در همه روزهای نمایش فیلم‌ها به برج میلاد آمده و آثار همکاران خود را تماشا کرده است. گرچه تا به حال اظهار نظری از او درباره فیلم‌ها منتشر نشده است و البته خودش به خبرنگاران می‌گوید قصد مصاحبه کردن ندارد.

انفجار جمعیت در اکران عصر یخبندان در برج میلاد

15:32- همایون ارشادی درباره حضور فیلمسازان جوان در جشنواره امسال گفت: قرار نیست همیشه در همه جشنواره ها فیلمسازان معروف حضور داشته باشند، امسال به غیر از بهمن فرمان آرا و خسرو سینایی که فیلم هایشان به بخش مسابقه وارد نشد خیلی از فیلمسازان با سابقه اصلا فیلم نساخته اند که در جشنواره حضور داشته باشد، و امسال بیشتر جوان ها حضور دارند درواقع سینمای آینده ایران در دست جوانان است. هرسال سعی شده که جشنواره بهتر باشد و این امر یک نقطه مثبت است که یک سال نام کارگردان های بزرگ کمتر در جشنواره دیده شود اما  باید به جوانان میدان داده شود. جوانان با ایده های جدید به صحنه می آیند و این کارگردان ها به مشکلات جوانان که عمده جمعیت کشور را تشکیل می دهد مطرح می کنند و این شروع خوبی است.

«دوران عاشقی» رئیسیان با هدف گذاری گیشه سینما

15:49- علی خلیلی وصی قانونی زنده‌یاد محمود گلابدره‌ای به تسنیم گفته است: مهرجویی داستان فیلم سنتوری را با اقتباس از کتاب «صحرای سرد» گلابدره‌ای نوشته است و می‌گوید: در سال 63 درست 30 سال پیش اثری از گلابدره‌ای با عنوان «صحرای سرد» از سوی انتشارات ایرانیاد به چاپ رسید. این کتاب روایتی است از زندگی یک نوازنده چیره دست و توانا که تبحر بسیاری در این زمینه داشته به طوری‌که دیگران از چیره دستی او متحیر می‌شوند. حق نشر این کتاب و دیگر آثار گلابدره‌ای به وصیت خود او به من واگذار شده و تمام حقوق آن از گذشته تا آینده به من مربوط می‌شود. آقای داریوش مهرجویی در سال 89فیلمی را با نام سنتوری می‌سازد که با آن سروصدای زیادی در حوزه سینما به پا می‌شود به عقیده گلابدره‌ای، من و بعدها به اعتقاد بسیاری از اهالی سینما این فیلم برداشتی است از قصه «صحرای سرد» گلابدره‌ای است.

«دوران عاشقی» رئیسیان با هدف گذاری گیشه سینما

به گفته خلیلی، محمود گلابدره‌ای درسال 89 قصد پیگیری این امر را داشته اما به دلیل بروز حوادثی مانند آتش سوزی خانه‌اش پیگیری این ماجرا به عقب افتاده. خلیلی می‌گوید: «من هم که مالک اثر بودم با روشی که گلابدره‌ای برای حل و فصل این ماجرا درنظرگرفته بود، مخالف بودم. خاطرم هست که در همان ایام سه بار به همراه گلابدره‌ای به دفتر مهرجویی در خیابان مفتح رفتیم. من از گلابدره‌ای خواستم که از این نوع برخورد منصرف شود تا فرصت بهتری برای پیگیری این ماجرا بوجود بیاید. بعدها او نظرم را پذیرفت.»

خلیلی می‌گوید: بعد از درگذشت گلابدره‌ای این ماجرا را با مهرجویی درمیان گذاشتم اما او قبول نمی‌کرد که سنتوری اقتباسی از صحرای سرد است. اما بعدها در شناسنامه فیلم این کتاب را برداشتی آزاد از کتاب عقاید یک دلقک دانست. درحالی که محتوای عقاید یک دلقک و سیر داستان آن با آنچه که در سنتوری روایت می‌شود، متفاوت است. شخصیت‌ها زندگی متفاوتی با زندگی شخصیت‌های سنتوری دارند.

او می‌گوید من از همه حقوق مادی اثر صرف‌نظر کرده‌ام اما در نظر دارم تا به زودی مدارک موجود را در یکی از سایت‌های فرهنگی منتشر کنم تا گلابدره‌ای به جایگاه واقعی خود بازگردد. به قول فیتز جرالد ماجرا همان شخصیت است. یعنی اگر شخصیت را از داستانی برداریم ماجرای آن نیز برداشته خواهد شد. اگر بخواهیم با این منظر به سنتوری نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که بسیاری از کاراکترهای محوری لوکیشن‌ها و حتی آواهای تصنیف که توسط چاوشی به اجرا درمی‌آید از داستان گلابدره‌ای اقتباس شده است. قهرمان داستان سنتوری همان علی در صحرای سرد است که تنها سازش تغییر می‌کند. علی در سنتوری کبوترباز است اما در صحرای سرد او به قناری علاقه دارد.

خلیلی که معتقد و البته معترض به اقتباس مهرجویی از روی یک اثر گلابدره‌ای است، فکت‌های دیگری را هم در ابن باره بیان می‌کند: «علی در سنتوری هرچند آپارتمان نشین است اما خانه وی نمادهای سنتی مانند حوض، لانه کبوتر و ... دارد یعنی آن حال و فضایی که در خانه علی در صحرای سرد می بینیم. علاوه بر این رابطه علی با همسرش در سنتوری همان رابطه‌ای است که علی با حمیرا در صحرای سرد دارد که در دو حالت علی به همسرش ساز را آموزش می‌دهد.»

وصی قانونی محمود گلابدره‌ای معتقد است: «سنتوری کلا برداشتی اقتباسی از صحرای سرد است که در ساختار و شخصیت‌ها می‌توان این را دید. متأسفانه من تاکنون با وجود تلاش برخی از دوستان موفق نشدم که با مهرجویی حضوری صحبت کنم اما به نظر می‌رسد چاره‌ای نیست جز اینکه اقدامی قانونی صورت گیرد تا جلوی ساخت سنتوری 2 نیز گرفته شود.»

16:01- جلسه معارفه داوران سی و سومین جشنواره فیلم فجر برگزار شد. علیرضا رضاداد در دیدار با آقایان مجید مجیدی، جواد طوسی، علیرضا شجاع‌نوری، عبدالله اسکندری، عزیز ساعتی، محمد بزرگ‌نیا و خانم مهتاب نصیرپور به عنوان اعضای هیات داوران بخش مسابقه سینمای ایران درباره مسائل پیرامون آثار حاضر در این بخش و همچنین نحوه بازبینی فیلم‌ها به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

«دوران عاشقی» رئیسیان با هدف گذاری گیشه سینما

دبیر جشنواره در این جلسه با ارائه گزارشی از روند انتخاب فیلم ها و با اشاره به بیانیه هیات انتخاب، درباره عملکرد یکساله سینمای ایران و تغییر مقررات این دوره از جشنواره گفت: درباره تغییر مقررات باید به محدودیت تعداد فیلم ها در این دوره اشاره کنم. این محدودیت در انتخاب فیلم ها بیش از همه در داوری اثرگذار بوده است. اعضای هیات داوران نیز در ادامه نقطه نظرات خود را با دبیر جشنواره در میان گذاشتند.

در ادامه احکام هیات داوران از سوی علیرضا رضاداد، دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر به اعضای هیات داوران تقدیم شد. بازبینی بخش آثار سودای سیمرغ، پس از اتمام این جلسه آغاز شد.

16:10- نشست فیلم «بدون مرز» برگزار شد. در ابتدای این نشست که حمید باباوند منتقد آن بود، امیرحسین عسگری به عنوان کارگردان این فیلم کفت: از ابتدایی که سینما را شناختم این واژه برای من استرس زا بوده است. در این مدت چند تله فیلم به من پیشنهاد شده بود اما حرف دلخواه من را نمی زدند. ۵ سال پیش نگارش این فیلمنامه را آغاز کردم و با چند کارگردان درجه یک درباره این فیلمنامه صحبت کردم وهمه به من گفتند که با یک کار ساده تر، کار حرفه ای را آغاز کنم و بعد به سراغ این نوع سوژه ها بروم اما ساخت این فیلمنامه دغدغه من بود.


- این کارگردان فیلم اولی در خصوص نگاهی که در این فیلم وجود دارد اظهار کرد: «بدون مرز» جنگ را زیر سوال می برد و من هم علیرغم همه توصیه ها تصمیم به ساخت این اثر سینمایی گرفتم و معتقد بودم اگر فیلمنامه به مرز پختگی لازم رسیده باشم می توانم این فیلم را بسازم. ابتدا برای گرفتن پروانه ساخت اقدام کردم و بعد از آن تصمیم گرفتم مجوز پروانه ویدئویی بگیرم تا اینکه سرمایه گذار پیدا کردیم اما در ادامه سرمایه گذار رفت، تا زمانی که با سرمایه شخصی مجتبی امینی تولید را آغاز کردیم.

- وی در خصوص پایان بندی این فیلم افزود: همیشه یک ماجرایی در وسط هست که صلحی وجود نداشته باشد و به نظر من ما با صلح آمیزترین شکل ممکن فیلم را تمام کردیم. همه قلب خود را گذاشتند تا این فیلم ساخته شد و از همه دست اندرکاران این فیلم تقدیر می کنم. ما به دنبال قصه گفتن نبودیم و به دنبال اجماع درباره موضوع مورد نظر بودیم از اینرو تلاش کردیم که در سه پرده، بیننده را تا انتهای با خود همراه کنیم و داستان فیلم تا همین اندازه برای بدون مرز کفایت می کند.

حسین عسگری در پاسخ به این پرسش که فیلم شباهت هایی به فیلم سینمایی «جهنم در اقیانوس آرام» به کارگردانی برومن دارد، گفت: این موضوع درست است. اما من بعد از اینکه فیلم نامه «بدون مرز» را نوشته بودم، به توصیه یکی از دوستان فیلم آقای برومن را دیدم و من هم متوجه تشابهاتی شدم. درست است این دو فیلم ظرف های مشابهی دارند، اما محتوای این دو با هم فرق می کند و من به دنبال تاثیر جنگ در زندگی خودمان بودم و چقدر این موضوع می تواند باعث به وجود آمدن نفرت شود.

اشکان اشکانی فیلمبردار این فیلم «بدون مرز» نیز در این نشست عنوان کرد: این فیلم خیلی سخت بود و البته از ابتدا پیش بینی می کردم که با کار سختی رو به رو هستم اما اتفاق خوبی که افتاد این بود که من از مرحله نگارش فیلمنامه درگیر آن شدم و به همین دلیل با جز جز مسایلی که در ذهن کارگردان شکل می گرفت را آشنا بودم و آنرا لمس می کردم. من و کارگردان دوست داشتیم در یک لوکیشن سخت فیلمبرداری کنیم و این لوکیشن نقطه صفر مرزی بود و محدودیت های زیادی داشت. ما در مقابل دکل های مرزی عراق کار می کردیم و از این رو باید بخشی از فیلم را با تکیه بر منابع طبیعی و از نور خورشید فیلمبرداری می کردیم بود و این به شدت ما را محدود کرد.

تعداد بازدید : 120
دانلود نقد و بررسی «بدون مرز»

16:40- اکران فیلم «عصر یخبندان» تازه ترین اثر مصطفی کیایی در کاخ جشنواره آغاز شد. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: در «عصریخبندان» خارپشت ها تصمیم گرفتند رنج خارهای یکدیگر را تحمل کنند اما کنار هم باشند و به هم گرما بدهند، خارپشت‌ها تنها جاندارانی بودند که در «عصر یخبندان» زنده ماندند. بهرام رادان، مهتاب کرامتی، آنا نعمتی، سحر دولتشاهی، محسن کیایی، مینا ساداتی و فرهاد اصلانی ...، با حضور ژاله صامتی بازیگرانی هستند که در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند.

«دوران عاشقی» رئیسیان با هدف گذاری گیشه سینما

17:13- جواد صباغ مدیر کل دفتر توسعه فناوری سینمایی و سمعی بصری سازمان سینمایی گفت: به منظور حمایت از هنر صنعت دوبلاژ و تقویت کسانی که به صورت قانونی و متعهدانه در این هنر فعالیت می کنند سازمان سینمایی و امور سمعی بصری کشور طی بخشنامه ای صدور پروانه نمایش برای فیلم ها و انیمیشن های دوبله شده را فقط در صورتی امکان پذیر نموده که در یکی از مراکز و استودیوهای دارای مجوز رسمی دوبله شده باشند.

18:35- اکران فیلم «عصر یخبندان» دومین فیلم بلند مصطفی کیایی وسیع مواجه شد، تا آنجا که سالن اصلی و بالکن سالن اصلی برج میلاد سر حد انفجار مملو از جمعیت بود و تا روز چهارم، این فیلم رکوردار جمعیت حاضر در اکران است. فیلم علی رغم فرم قابل توجه در همان خط سیر اثر پیشین کیایی اما با مضمونی کاملاً متفاوت است.

18:40- نشست فیلم «عصر یخبندان» به کارگردانی مصطفی کیایی با حضور مصطفی کیایی، محسن کیایی، بهرام رادان، مهتاب کرامتی، سحر دولتشاهی، مینا ساداتی، فرهاد اصلانی و آنا نعمتی و مصطفی کیایی برگزار شد.

- فرهاد اصلانی در ابتدای نشست گفت: بلیت برنده این فیلم در دست مصطفی کیایی است چرا که او یک فیلمنامه درخشان را نوشته و یک اثر خوب را کارگردانی کرده است.  در فیلم «عصر یخبندان» ما مانند اعضای یک تیم دو میدانی با یکدیگر همکاری داشتیم و در نهایت احترام و تمرکز با هم کار کردیم و خوشبختانه نتیجه این همکاری هم درخشان شد.

- در ادامه این نشست بهرام رادان تصریح کرد: اگر یک تیم خوب باشد نتیجه کار هم درخشان می‌شود روح همکاری در «عصر یخبندان» موج می‌زد و انرژی خوبی که در پشت صحنه کار وجود داشت همه ما را نسبت به موفقیت این اثر خوش‌بین کرد.


- مهتاب کرامتی بعد از صحبت‌های رادان اظهار داشت: بسیار خوشحال و هیجان‌زده هستم که این فیلم را دوست داشتید و توانستید با کاراکترهای آن ارتباط برقرار کنید در «عصر یخبندان» همانطور که شاهد بودید ایفاگر نقش یک زن معتاد بودم اما می‌توانم خیال‌تان را راحت کنم که الان پاک پاک هستم. بازی من و سحر دولتشاهی در این فیلم بسیار سخت بود چون باید نقش فرد معتادی را ایفا می‌کردیم و حواسمان به راکورد بود تا سکانس به سکانس میزان اعتیاد و عوارض آن روی ما بیشتر ‌شود. جا دارد در اینجا از گریم خوب سودابه خسروی گریمور «عصر یخبندان» تشکر کنم که در ایفای نقشم این گریم کمک کننده بود.

- سحر دولتشاهی گفت: بازی در این کار برایم بسیار متفاوت بود چرا که توانستم با ایفای این نقش تجربه متفاوتی را کسب کنم.

- محسن کیایی در ادامه این نشست تصریح کرد: هنوز «عصر یخبندان» اکران عمومی نشده استرس فیلم بعدی را دارم و منتظر هستم در یک اثر دیگر نقش‌آفرینی کنم. من همیشه پای ثابت فیلم‌های برادرم هستم چرا که به سفارش مادرم او مجبور است نقشی را برایم کنار بگذارد. مادرم فیلمنامه‌های مصطفی را با دقت می‌خواند و نقشی را برای من در نظر می‌گیرد.

- مصطفی کیایی کارگردان فیلم «عصر یخبندان» گفت: ما عامدانه چند پایان متفاوت را برای این فیلم در نظر گرفتیم چرا که می‌خواستیم از این طریق به گره‌های قصه‌مان پاسخ دهیم. هرچند که در این اثر من قصد داشتم یک قصه تلخ را روایت کنم اما بارها و بارها صدای خنده تماشاگران در سالن پیچید که فکر می‌کنم این موضوع به خاطر حضور محسن کیایی است. تدوین این فیلم متکی به فیلمنامه بود و ما این ریتم را براساس قصه‌مان انتخاب کردیم.

تعداد بازدید : 114
دانلود نقد و بررسی «عصر یخبندان»

18:57- 15 دقیقه آخر فیلم «مزار شریف»، امروز 15 بهمن ماه به علت آن چه مشکل فنی خوانده می‌شد، به نمایش درنیامد و این فیلم در حالی در جشنواره فجر اکران شد که حاضران در سینما نتوانستند یک ربع آخر آن را تماشا کنند و مجبور شدند فیلم را ناتمام رها کنند.

کارگردان «مزار شریف» که موضوع کشتار دیپلمات‌های ایرانی در کنسولگری کشورمان در مزار شریف افغانستان را تصویر کرده است، قطع این فیلم را عمدی دانست و در حالی که در بین تماشاگران حاضر بود، پس از گذشت دقایقی که حاضران نسبت به این توقف طولانی اعتراض کردند، ضمن عذرخواهی در میان توضیحات مسوول سینما گفت: به جای توجیه از مردم عذرخواهی کنید. این فیلم غیر از ناتمام ماندن، در طول نمایش بدون رنگ و نور و... به نمایش درآمد. باید قبول کنیم که نسبت به این عملکردها باید از مردم عذرخواهی کنیم، چرا حقیقت را به مردم نمی‌گوییم؟ جشنواره فجر همیشه مشکلات خود را دارد. یک ربع است که این فیلم بدون رنگ و سیاه و سفید بر روی پرده به نمایش گذاشته شده است. این جشنواره در شان ماست؟! در هیچ کجا چنین مسائلی اتفاق نمی‌افتد که ما در جشنواره شاهد آن هستیم.

فیلم «مزار شریف» که بعد از سال‌ها پرده از یک جریان سیاسی برمی‌دارد، قرار بود روز گذشته (14 بهمن ماه) اکران شود که سازندگان آن تصمیم گرفتند برای احترام به مخاطب و کیفیت بهتر، نمایش آن را به امروز موکول کنند؛ اما با این حال کپی که از سوی دفتر جشنواره به سینماها ارسال شده، بدون چک نهایی بوده و 15 دقیقه آن در سیستم پخش به سینماها ارایه نشده است که این مطلب در پیگیری سازندگان فیلم مشخص شده است.

وقتی حاضران مجبور شدند سالن نمایش فیلم «مزار شریف»را ترک کنند، مسئول سینما در جمع اعلام کرد: کسانی که این بلیط را تهیه کرده بودند می‌توانند برای تماشای مجدد آن ساعت 23 به سینما بیایند و یا پول آن رادریافت کنند. این فیلم مشکلی در ضبط داشته است و یک ربع پایانی آن در هارد سیستم ثبت نشده است و این مشکلی نیست که متوجه سینما باشد.

19:10- اکران فیلم «تا آمدن احمد» به کارگردانی صادق صادق‌دقیقی آغاز شد. این فیلم درباره جزیره خارک درطول ۲۸۰۰ روزجنگ است که ۲۸۴۰ بار بمباران شد. افسر اسدی، پرهام دلدار، مهدی فقیه، بهرام ابراهیمی، جواد پولادی، ونوس حسن کانلی، محمد جواد سلام پور، سینوهه دانشمند، حسین قفلی در این فیلم به هنرنمایی می‌پردازند.

انفجار جمعیت در اکران عصر یخبندان در برج میلاد

20:00- کیوان کثیریان برای علاقه مندان به سینما نام آشنایی است؛ او علاوه بر آنکه از منتقدان شناخته شده سینمای ایران به شمار می رود، رییس شورای مرکزی انجمن منتقدان خانه سینما و همچنین مسئول برگزاری نشست های نقد و بررسی فیلم های اکران شده در برج میلاد هم به شمار می رود و همین مساله باعث شده تا یکی دو رسانه حاضر در جشنواره از روز نخست با بیان آنکه وی حقوق 200 میلیونی برای برپایی این نشست ها دریافت کرده است کمی روحیه این منتقد را آزرده کنند.

به هر حال صبر چهار روزه کثیریان در تحمل این دست صحبت های بی سند در مراسم معارفه فیلم «عصریخبندان» به کارگردانی مصطفی کیایی که در روز چهارم جشنواره فیلم فجر در برج میلاد اکران شد به سر آمد.

وی پیش از دعوت از هنرمندان حاضر در تولید این اثر برای حضور روی صحنه سالن سینمایی برج میلاد برای معرفی اثر و خوش آمد گویی به مخاطبان گفت: خوشبختانه حقوق دریافتی من از 200 میلیون تومان در آن رسانه مذکور، امروز به 100 میلیون تومان کاهش پیدا کرده است اما امیدوارم تا اهالی قلم بنا به رسالت ذاتی شان حرفی را بدون سند و منطق عنوان نکنند.

وی همچنین در ادامه صحبت هایی خطاب به افرادی که آنها را دلواپس معرفی کرد گفت: شما با این همه نگرانی چه می کنید؟! برای من جالب است بدانم آیا رقم قرارداد این دوستان در بولتن جشنواره عمار و مقاومت هم منتشر می شود.

21:20- نشست خبری فیلم «تا آمدن احمد» با حضور صادق دقیقی کارگردان، پروانه مرزبان تهیه‌کننده، فریدون شیردل مدیر فیلمبرداری، صداگذار آرش قاسمی و افسر اسدی برگزار شد.

- صادق دقیقی کارگردان فیلم سینمایی «تا آمدن احمد» گفت: من نمی‌خواهم غر بزنم که به این وسیله فیلم دیده شود اما واقعاً ما به کدام سمت می‌رویم 25 سال از جنگ می‌گذرد و حالا تا اسم فیلم های جنگی می‌آید همه در مقابلش گارد می‌گیرند. رسانه‌ها و منتقدان اول فیلم را ببینند و سپس ما را نقد کنند ما در این فیلم شعار ندادیم و فقط یک زندگی معمولی را به تصویر کشیدیم. مردم ما فکر می‌کنند جنگ فقط در مناطق مرزی بوده اما بیشترین حمله به جزیره خارک شده است. آیا همه فیلم‌ها باید اجتماعی باشند فیلم‌های اجتماعی خوب و مهم هستند اما باید به این نوع فیلم‌ها هم اهمیت داده شود.

- پروانه مرزبان در ابتدای این نشست گفت: شهدای خارک مظلومیت خاصی داشتند و تا به حال فیلمی درباره آنها ساخته نشده بود ما 2800 روز جنگیدیم و 2840 بار منطقه خارک مورد حمله قرار گرفت. مردم این موضوعات را نمی‌دانند و حتی شرکت نفت هم در جریان این موضوع نبود. زمانی که رژیم عراق می‌خواست به کشورمان حمله کند هدف اول آنها جزیره خارک بود که اگر این جزیره را می‌گرفتند صادرات نفت مختل می‌شد. فیلم سینمایی «تا آمدن احمد» را به درخواست مردم خارک ساختیم.


- افسر اسدی بازیگر این فیلم درباره لهجه خود گفت: لهجه من در این فیلم ترکیبی از زبان آذری و بوشهری بود و زمانی که فیلم‌نامه به من پیشنهاد شد 2 روز بیشتر برای تمرین فرصت نداشتم که در نهایت یک فرد بومی لهجه را با من تمرین کرد

- فریدون شیردل مدیر فیلم‌برداری «تا آمدن احمد» درباره مراحل فیلم‌برداری این تیم گفت:‌ حدود یک و ماه و نیم شوتینگ ما طول کشید و مشکل ما بالانس نورهایی بود که شرایط خاص داشتند اما با توجه اشراف صادق دقیقی به مونتاژ بود حسنی بود که به کمک کرد تا محدود خطر را بدانم.

- صادق دقیقی در پاسخ به این سؤال که ضعف فیلم‌نامه «تا آمدن احمد» باعث دیده نشدن بازیگران این فیلم شده است، گفت: این فیلم یک فیلم انتظار است یک فیلم پدرانه و مادرانه و ما سعی کردیم که در فیلم کمی هم از چاشنی طنز استفاده کنیم و در مجموع تلاش کردیم یک فیلم خوب داشته باشیم.

تعداد بازدید : 108
دانلود نقد و بررسی «تا آمدن احمد»

21:30- فیلم «داره صبح میشه» ساخته یلدا جبلی است که در بخش «هنر و تجربه»، آخرین فیلمی بود که در روز چهارم سی‌و‌سومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. در این فیلم رویا نونهالی، رعنا آزادی‌ور، الهه حصاری، بابک کریمی، مهدی احمدی، امیر حسین آرمان، ایرج شهزادی، فریبا جدیکار، گیلدا حمیدی و ارشیا جم بازی می‌کنند. این فیلم عاشقانه روایتگر چهار خانواده است که در یک شب تا صبح را به نمایش می گذارد و هر خانواده رازی را در خود دارد که ریشه‌اش در قصه خانواده دیگر است.

انفجار جمعیت در اکران عصر یخبندان در برج میلاد

21:50- طعم شیرین خیال به کارگردانی کمال تبریزی و تهیه کنندگی محمدعلی حسین نژاد به همراه فیلم «روباه» و «مزارشریف»  بر اساس اعلام خانه سینما از بخش نظر سنجی آرای مردمی سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر خارج شده اند و تهیه کننده و کارگردان فیلم «طعم شیرین خیال» نسبت این اتفاق اعتراض دارند. 

محمدعلی حسین نژاد تهیه کننده فیلم «طعم شیرین خیال» با اشاره به اینکه این مسئله را از دبیر جشنواره فیلم فجر و خانه سینما پیگیری کرده است گفت: ما فیلم را به موقع به دبیرخانه جشنواره تحویل دادیم و نمایش فیلم در جدول نمایش ها گنجانده شد و در روز سوم جشنواره نیز نمایش فیلم آغاز شده است.  دبیرخانه جشنواره  و خانه سینما هر دو نسبت به اینکه اشتباهی صورت گرفته اذعان دارند اما اینکه چه کسی مقصر است اختلاف نظر دارند بنابراین انتظار این است که دبیر جشنواره فیلم فجر با تدبیر خود موضوع را به موقع حل و فصل کند.

22:51- عوامل فیلم سینمایی «شکاف» به کارگردانی کیارش اسدزاده هنگام نمایش این فیلم در سینما آزادی حضور یافتند و با مخاطبان صحبت کردند. در ابتدای نمایش این فیلم خسرو نقیبی گفت: فیلم «شکاف» جزء  فیلم های مطرح و پرسروصدای جشنواره است و تا امروز واکنش های متفاوتی از جامعه منتقدان دریافت کرده  استو جز فیلم های بحث برانگیز جشنواره است.

انفجار جمعیت در اکران عصر یخبندان در برج میلاد

کیارش اسدزاده کارگردان این اثر سینمایی نیز درباره فیلم گفت: ایده اولیه شکاف اوایل سال ۹۱ شکل گرفت و نزدیک دو سال بر روی قصه کار کردیم تا اینکه بالاخره امسال  جلوی دوربین رفت. دغدغه شکاف جهان شمول وغیرقابل انکار است و تلاش می کند تا آسیب شناسی جدی درباره فرزندان و خانواده ها داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که  آیا ساخت فیلم در بخش خصوصی دشوار است، عنوان کرد: سختی بابت تولید نداشتیم واگر هم مشکلی بود با همکاری علی سرتیپی و منیژه حکمت تهیه کنندگان به راحتی برطرف می شد. تهیه کنندگان فیلم پیش ازاین فیلم گس را از من دیده بودند به من اعتماد کردند و امیدوارم که از اعتماد آنها سربلند بیرون بیایم.

شاهرخ کافی نویسنده هم با بیان اینکه برای این فیلم دوسال زحمت کشیده ایم گفت: فیلمنامه به صورت مشترک با کیارش اسدی زاده نوشته شده است که امیدوارم مردم و اهالی سینماآن را بپسندید.

23:10- نشست خبری فیلم «داره صبح میشه» به کارگردانی یلدا جبلی با حضور یلدا جبلی، رعنا آزادی ور، ایرج شهزادی، مهدی احمدی، ارنواز صفری، امیرحسین آرمان، الهه حصاری، هیلدا حمیدی و مصطفی محمودی به عنوان منتقد برگزار شد.

- جبلی در آخرین نشست چهارمین روز از جشنواره گفت: مشارکت گروهی شریف موجب شد فیلم سینمایی «داره صبح میشه» به سرانجام برسد.


وی درباره نگارش دیالوگ های شاعرانه برای چند اپیزود فیلم توضیح داد: بیشترین دیالوگ های شاعرانه را در اپیزود پدربزرگ و بیتا داریم. این دیالوگ ها در شخصیت های گلی و سامان کمتر اما در بخش رعنا هم رعایت شده است.

کارگردان «داره صبح میشه» در پاسخ به انتقادی درباره شباهت این فیلم به ماهی و گربه تصریح کرد: تا پیش از اتمام این اثر سینمایی هنوز ماهی و گربه را ندیده بودم اما به هر حال از حضور این اثر سینمایی در گروه هنر و تجربه خوشحالم.

- این نشست مهدی احمدی در پاسخ به مصطفی محمودی درباره گزیده کاری اش گفت: واقعیت این است ک من زیاد کار می کنم. شاید فیلم هایی که بازی می کنم دیده نمی شوند. قصه ها خیلی خوب کنار هم چیده شده اند و فیلم ریتم خوبی دارد؛ خوشحالم که توانستم حضور داشته باشم اگر ضعفی در بازی من هست ببخشید.

- فردین خلعتبری هم که در میان جمعیت نشسته بود گفت: موسیقی را برای این چهار قصه از هم جدا نمی دیدم و سعی کردم برای طرح کلی داستان موسیقی بنویسم؛ گاهی به اصرار کارگردان از ساز سه تار استفاده کردم و از این پیشنهاد خوشحالم. کم ترین بخش سرمایه را من گذاشتم و همه دوستان تلاش کردند که این فیلم ساخته شود.

- ارنواز صفری گفت: من تجربه بازی کوتاهی در ماهی و گربه داشتم؛ کاراکتر آوا آدمی است که تکلیفش با هیچ چیز مشخص نیست و می خواهد دنیایش را از جهانی که در آن هست جدا کند.

تعداد بازدید : 115
دانلود نقد و بررسی «داره صبح میشه»

23:23- فیلم «مرگ ماهی» به کارگردانی روح الله حجازی عصر امروز (چهارشنبه) در سینما مانادانا برای مردم به نمایش درآمد. درمراسم نمایش این فیلم روح الله حجازی کارگردان «مرگ ماهی» با تشکر از تماشاچیان حاضر در سالن افزود: کیفیت فیلم از آنچه دیده شد بهتر است و از اینکه نشد این اثر با کیفیت بالاتری به نمایش برسد از مردم عذرخواهی می کنم.

سیدحسام محمودی بازیگر این فیلم نیز گفت: این اولین باراست یکی از فیلم ها را در حضور پدر ومادرم می بینم و این حس عجیبی به من می دهد. امیدوارم هرکس به بازیگری علاقه دارد، آن را تجربه کند.

بهرنگ علوی از دیگر بازیگران فیلم «مرگ ماهی» از تماشاچیان برای حضور در سینما قدردانی کرد و گفت: امیدوارم شما همه رای «بسیار پسندیدم» به این فیلم بدهید.

00:34 بامداد پنجشنبه 16 بهمن ماه- محمدرضا فرجی مدیر امور سینماهای جشنواره فیلم فجر گفت: عصر یخبندان به کارگردانی مصطفی کیایی به دلیل استقبال مردمی در سینما پردیس ملت به سانس اضافه رسید و این فیلم از ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه چهارشنبه و در چهارمین روز از سی وسومین جشنواره فیلم فجر به نمایش رسید. همچنین فیلم سینمایی رخ دیوانه از ابوالحسن داودی نیز به دلیل استقبال مردمی در سینما استقلال به سانس اضافه رسید. این اثر سینمایی از ساعت ۳۰ دقیقه بامداد پنجشنبه ۱۶ بهمن به نمایش خواهد رسید.

نیم نگاهی به روز چهارم جشنواره سی و سوم
داشته باشید:

تعداد بازدید : 113
دانلود نیم نگاهی به روز چهارم جشنواره فیلم فجر
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۸
تابناک جان از اینکه وقایع را بر خلاف گذشته ها به ترتیب وقوع از بالا به پایین مرتب میکنید و پیشنهاد مخاطبین را اجرا کردید واقعا ممنونم.
موفق باشید.
شهاب حسینی بازیش فوق العادست
چرا اين فيلمها در شهرستانها نمايش داده نمي شود . مگه خون تهرانيهاي از شهرستانيها پر رنگ تر است كه در همه چيز در اولويت هستند .ايران را در تهران خلاصه نكنيد .
بازی نیوشا ضیغمی فوق العاده ست!!
هنرمندان کشورمون خسته نباشند. به امید روزهایی پررونق تر. همه باید تلاش کنیم استانه تحملمونم بالا ببریم تا بتونیم تو دنیایی هنر دین واقعی رو به عرصه ادا کنیم.
این ویئوهایی که میذارین سریع شروع به دانلود میکنه
تا میبینم تو خبر ویدئو گذاشتین، سریع صفحه رو میبندم
حجم ویدئو ها خوب زیاده
واقعا لازم هست که بگم، احساس میکنم، جشنواره سال پیش نسبت به دو سال پیش و جشنواره ی امسال نسبت به سال پیش بهتر هست و سطح فیلم ها بالاتر رفته. تعداد آثار دارای ارزش دیدن بیشتر شده. باید بررسی کرد و دید چه تغییراتی در این دو سال رخ داده که سینما اینطور پیشرفت کرده. البته امیدوارم اکران های بعد از جشنواره بدون ایجاد مزاحمت و حاشیه و در کمال آرامش انجام بشه!!
چرا مثل همه دنیا، جشنواره بعد از اینکه همه فیلم ها در طول سال به نمایش عمومی در اومد، برگزار نمیشه؟؟
چرا جشنواره را قبل از اکران کشوری فیلم ها میذارند؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل