بازدید 33760
کیوسک بین‌المللی تابناک

نگرانی آمریکا از پهپادهای ایرانی در عراق

بررسی توانایی و موارد استفاده احتمالی از پهپادهای ایرانی در عراق همراه با نگرانی‌های کارشناسان آمریکایی، طرح احتمال موافقت ایران با نخست وزیری گزینه‌ای جدید در عراق، توصیه به مقامات آمریکایی برای وارد شدن به یک معامله بزرگ با ایران بر سر آینده خاورمیانه و برنامه سفر رئیس جمهور به تاجیکستان در شهریور ماه، مهم‌ترین مطالب رسانه‌های بین‌المللی درباره ایران است.
کد خبر: ۴۱۳۹۵۲
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۹ 07 July 2014

نگرانی آمریکا از پهپادهای ایرانی در عراقبررسی توانایی و موارد استفاده احتمالی از پهپادهای ایرانی در عراق همراه با نگرانی‌های کارشناسان آمریکایی، طرح احتمال موافقت ایران با نخست وزیری گزینه‌ای جدید در عراق، توصیه به مقامات آمریکایی برای وارد شدن به یک معامله بزرگ با ایران بر سر آینده خاورمیانه و برنامه سفر رئیس جمهور به تاجیکستان در شهریور ماه، مهم‌ترین مطالب رسانه‌های بین‌المللی درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، در سکوت نسبی خبری در مورد مذاکرات هسته‌ای در وین، مهم‌ترین اخبار رسانه‌های بین‌المللی درباره ایران بیشتر به موضوع عراق ارتباط دارند.


«رادیو عمومی ملی آمریکا» در گفت‌و‌گو‌ با آنتونی کوردزمن کار‌شناس آمریکایی متخصص در مسائل نظامی ایران و از نویسندگان کتاب «نیروهای مسلح ایران و توانایی جنگی آن‌ها» به موضوع نقش پهپادهای ایران در درگیری‌های داخلی عراق پرداخته است.

این کار‌شناس آمریکایی با اشاره به پیشرفت پیوسته توانایی ایران در این حوزه، توانایی‌های فنی ایران را هنوز عقب‌تر از آمریکا دانسته ‌و اشاره کرده است که هنوز پهپادهای ایرانی مسلح در عراق مورد استفاده قرار نگرفته‌ و بیشتر از پهپادهایی برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده شده است.

وی فاصله نزدیک‌تر ایران به عراق و نیز حضور نیروهای میدانی ایران در عراق را ـ که باعث جمع‌آوری اطلاعات بهتر می‌شود ـ از مزایای ایران در رقابت با آمریکا در آسمان عراق دانسته و مدعی شده‌ است، مقامات آمریکایی از این نگران هستند که این توانایی‌های ایران به عنوان ابزاری در رقابت استراتژیک با آمریکا برای ‌نفوذ بیشتر در عراق و حمایت بهتر از دولت مرکزی این کشور مورد استفاده قرار گیرد.


در کنار انتقادات رسانه‌های آمریکایی از رفتار دولت آمریکا در عراق ـ که آن را مبتنی بر آرزوهای دولت و دور از واقعیات دانسته‌اند ـ توصیه به مقامات آمریکایی برای وارد شدن به یک معامله بزرگ با ایران بر سر آینده خاورمیانه قابل توجه است.

برخی کار‌شناسان به دولت هشدار داده‌اند ‌این تصور که تشکیل دولت یکپارچه در بغداد مشکلات داخلی این کشور را حل نمی‌کند و حتی با فرض تشکیل چنین دولتی، پیروزی بر گروه‌های تروریستی آسان نخواهد بود.

در همین حال، نجم‌الدین مشکاتی از مشاوران وزارت خارجه آمریکا در مطلبی در «واشنگتن پست» هشدار داده، ‌همان گونه که رویدادهای اخیر عراق و خاورمیانه نشان داده است، منافع ملی آمریکا در این منطقه، تنها از طریق دیپلماسی دوجانبه و رو در رو قابل پیشبرد است و هدف مشترک آمریکا و ایران باید تضمین امنیت ایران و متحدان آمریکا در منطقه در برابر شفافیت در برنامه هسته‌ای ایران باشد.


در همین حال و در شرایطی که انتخاب نخست‌وزیر آینده عراق در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، «گالف تودی» از جمله رسانه‌هایی است که مواضع ایران را در این باره مورد توجه قرار داده است.

رسانه‌ها سخنان امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه ایران را نشانه این دانسته‌اند که ایران با وجود حمایت از نوری المالکی، آماده است ‌از گزینه‌های دیگر نیز برای نخست وزیری عراق حمایت کند.

معاون وزیر خارجه ایران در این باره گفته است: «اگر آقای مالکی به ‌نخست‌وزیری برگزیده شود، ما ‌جدا با وی همکاری خواهیم کرد. اگر پارلمان عراق فرد دیگری را نیز انتخاب کند، جمهوری اسلامی از وی نیز حمایت خواهد کرد. این مساله داخلی عراق است».


و در پایان اینکه آسیا پلاس از دوشنبه پایتخت تاجیکستان خبر داده است که قرار است شی جین‌پینگ رئیس جمهور چین، روحانی از ایران و آلماز آتامبایف رئیس جمهور قرقیزستان در نیمه دوم شهریور امسال به تاجیکستان سفر کنند.

این سفرها به دلیل شرکت در اجلاس سران پیمان شانگهای در دوشنبه (دوازدهم و سیزدهم سپتامبر) صورت خواهد پذیرفت.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۸
انتشار یافته: ۱۱
مرگ برحکام خائن ودست نشانده عربستان جهودی وقطرک که آتش فتنه رادرمنطقه شعله ورمی کنند
پاسخ ها
اردلان
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
احسنت
خدا نسلشونو از ز مین پاک کنه
عزرائیل
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
باشه.
انگلستان، این فتنه گر خاموش. کبریت را زده و حالا سوختن را تماشا می کند.
مرگ بر دولتمردان ال سعودکه حمایت ازکشورهای خونخوار همچون امریکا واسرائیل راسر لوحه کارشون قار دادند
مرگ بر گروه داعش2
امیدوارم روزی این مکر و فتنه به حامیانشون برگرده هر کشوری میخواد باشه بچه ها نماز روزتون قبول باشه
مرگ بر حکام خائن عربستانی و قطری
اگر ايران واقعا پهباد ساخته باشد ولقعا من بهشون افتخار مي كنم
پهپاد های ایران قدرت امریکایی ها رو ندارن؟پس پهپاد مهاجر چی بود که یه ربع روی ناوهواپیمابر امریکایی با 200 تا جنگنده و بالگرد و تعداد زیادی ناوشکن و زیر دریایی بودن؟یا اونی که به داخل سرزمین اسرائیل نفوذ کرد و عکس برداری کرد؟یا اونایی که کشور های زیادی میخریدن؟(ونزوئلا-لیبی-کره شمالی-سوریه)(کشور های دره پیتی هستن ولی بازم از روسیه نگرفتن از ایران گرفتن)حالا اون پهپادتونم(RQ170)هم گرفتیم...اون کتاب دیگه قدیمی شده جدیدشو بیارین
آمریکا باید هم نگران باشه.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار