بازدید 28737
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

تلاش برای اثبات ادعای فرود هواپیماهای ایرانی در عراق

یک روز پس از انتشار ویدئوی ورود چند هواپیمای نظامی در یکی از فرودگاه‌های عراق، رسانه‌های غربی ادعاهایی را در این باره مطرح کرده‌اند. تفاسیر متفاوت از پیام ویدئویی وزیر خارجه ایران در آستانه دور جدید و نهایی مذاکرات هسته‌ای و تحلیل اصلی‌ترین موضوعات اختلافی در مذاکرات مهم‌ترین مطالب رسانه‌های جهانی درباره ایران است.
کد خبر: ۴۱۳۰۰۰
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰ 03 July 2014

تلاش برای اثبات ادعای فرود هواپیماهای ایرانی در عراقیک روز پس از انتشار ویدئوی ورود چند هواپیمای نظامی در یکی از فرودگاه‌های عراق، رسانه‌های غربی ادعاهایی را در این باره مطرح کرده‌اند. تفاسیر متفاوت از پیام ویدئویی وزیر خارجه ایران در آستانه دور جدید و نهایی مذاکرات هسته‌ای و تحلیل اصلی‌ترین موضوعات اختلافی در مذاکرات مهم‌ترین مطالب رسانه‌های جهانی درباره ایران است.


به گزارش «تابناک»، شبکه انگلیسی «بی‌بی‌سی» و برخی رسانه‌های دیگر از جمله آبزرور مدعی شده‌اند که پس از فرستادن چند جنگنده سوخوی از طرف روسیه به عراق، گروه دوم این جنگنده‌ها که به عراق پرواز کرده و در این کشور فرود آمده‌اند از طرف ایران فرستاده شده‌اند.


این رسانه‌ها با انتشار این تصویر‌ به نقل از کارشناسان مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک در لندن مدعی شده‌اند، هواپیماها ایرانی هستند و بلافاصله این ادعا را مطرح کرده‌اند که این مسأله نشان دهنده آن است که ایران و آمریکا در عراق در یک طرف درگیری‌ها قرار گرفته‌اند.

این مؤسسه انگلیسی مدعی شده است، شماره سریال ثبت شده‌ روی بدنه هواپیماهای دیده شده در ویدئوی منتشره توسط وزارت دفاع عراق با شماره سریال هواپیماهای ایرانی مطابقت دارد.

جوزف دمپسی از تحلیلگران این مؤسسه همچنین مدعی شده ‌که شیوه استتار طراحی شده برای بدنه این هواپیماها شیوه استتاری است که در بین استفاده‌کنندگان از هواپیما تنها ایران از آن استفاده می‌کند.


پیام ویدئویی وزیر خارجه ایران در آستانه مذاکرات هسته‌ای با تفاسیر متفاوتی همراه شده است. «رویترز» در این باره نوشته ‌که ایران می‌گوید در مذاکرات هسته‌ای زانو نخواهد زد.

به نوشته این خبرگزاری، سخنان ظریف در این ویدئو نشان می‌دهد که چه میزان زیادی از کارهای مذاکراه بین ایران و ۵+۱ ‌مانده است.

رویترز سپس سخنان هیگ و کری وزرای خارجه انگلیس و آمریکا را مورد توجه قرار داده است که در سخنانی مشابه گفته‌اند، حاضر نیستند به هر قیمتی به یک توافق هسته‌ای برسند و این امر را نیازمند اقدامات مهمی از جانب ایران دانسته‌اند.


از سوی دیگر، وب‌سایت مجله آمریکایی تایم ویدئوی منتشره را نشانه درخواست ایران برای زورگویی نکردن طرف مقابل دانسته است.

این مجله به طور ویژه این جمله ظریف را مورد توجه قرار داده ‌که گفته «ایرانی‌ها به فشار آلرژی دارند».

کار‌شناسان به تایم گفته‌اند که پیام ظریف، پیامی آشکار به غرب و تلاشی برای کسب برتری در حوزه افکار عمومی است و سخن گفتن ظریف به انگلیسی، نشان می‌دهد که مخاطب پیام غرب است و نه افکار عمومی داخلی ایران. به گفته کریم سجادپور از کار‌شناسان مؤسسه کارنگی، ظریف به غرب می‌گوید ‌به توافق نرسیدن با ایران بر سر موضوع هسته‌ای به برنامه هسته‌ای پیشرفته‌تری برای ایران منجر خواهد شد و پیام ظریف به دنیا این است که اگر ما به توافق نرسیدیم، مقصر آمریکاست.


و در پایان اینکه کریستین ساینس مونیتور سه موضوع اندازه برنامه غنی‌سازی ایران، آینده راکتور آب سنگین اراک و طول دوره اجرای توافق نهایی را مهم‌ترین اختلافات در مذاکرات هسته‌ای دانسته است.

به نوشته تحلیلگر این روزنامه آمریکایی پذیرش غنی‌سازی ایران توسط ۵+۱ گشایشی مهم در توافق ژنو بود، ولی تعیین اندازه برنامه غنی‌سازی ایران از سخت‌ترین کار‌ها در توافق جامع هسته‌ای است و بعید است که دولت آمریکا تعدادی بیش از چهار هزار دستگاه سانتریفیوژ فعال را برای اکنون بپذیرد.

در عین حال در حالی که منابع غربی بیست سال را در حکم زمان اجرای توافق نهایی مدنظر دارند، ایران عددی در حد سه سال را قابل قبول می‌داند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۰
انتشار یافته: ۱۰
چراغی که به خونه رواست به مسجد حرومه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
می خوای بیایم خونه تو بمبارون کنیم داداش؟
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
اتفاقا خونه اصلی همین حتما باید بیان تو ایران سر ببرن تا استفاده کنیم
ناشناس
| United States |
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
دقیقا این چراغ رو کجای خونت می خوای بزاری!!!!
این وظیفه ایران است که به عراق کمک نظامی بکند
اگر این جت ها ایرانی نباشند ایراد است
نيروهاي آمريكا هر جاي دنيا كه بخوان حضور دارند و در امور كشورها دخالت ميكنند !خب ايران حق داره به كشور همسايه اي كه اتفاقات آن تأثير مستقيم بر امنيت ما داره كمك ارسال كنه!غرب نميخواد باور كنه ايران قدرت اول منطقه است!
این که از اول معلومه غرب بازی در میاره
آقای ظریف دمت گرم.ما میدونیم که چه فشاری رو شما وتیم مزاکره کننده هست ولی متاسفانه بعضی از تازه به دوران رسیده ها از روی جهالت آب به آسیاب دشمن میریزند وتلاشهای شمارو زیر سئوال میبرند.
به امید سرافرازی تیم مذاکره کننده مان.
دست خدا به همراتون.
خوب کردیم به دشمنان ربطی نداره
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست