بازدید 24740
قانون ایراد دارد یا ضعف از مسئولان است؟

وقتی گونه‌ای در معرض انقراض سر از سیرک درآورده و رنج می‌کشد!

جایی نزدیک به محل نمایش و سوت و کف زدن مردم، خرس سیاه دیگری در قفس کوچک خود، مرگ را انتظار می‌کشد، چراکه دیگر نمی‌تواند در نمایش‌ها نقش داشته باشد؛ نمی‌تواند چون حلقه را محکم کشیده‌اند و لبش پاره شده و دهانش باز مانده است...؛ شاید راز انقراض این گونه را با دیدن این تصاویر بهتر بتوان درک کرد!
کد خبر: ۴۱۲۸۴۵
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۱ 02 July 2014
هر بار که طناب کشیده می‌شود و شلاق در هوا می‌چرخد، خرس جستی می‌زند و تماشاچیان را به وجد می‌آورد، چرا که باور نمی‌کردند خرس هم بتواند بجهد! حیف که نمی‌توانند از آن فاصله باقی ماجرا را هم ببینند!

به گزارش «تابناک»، از جمله رنج‌هایی که همواره دوستداران و فعالان حیات وحش با آن روبه‌رو بوده و هستند، تکلیفشان با گونه‌هایی است که زنده از دستان شکارچیان و سودجویان بیرونشان می‌کشند، چراکه بیشتر این حیوانات به دلایل متعددی نمی‌توانند به زندگی آزاد خود در طبیعت بازگردند.

اما این ماجرا وجهه عذاب آورتری هم دارد؛ هر چقدر تعیین تکلیف کردن حیوانات اسیر شده دشوار است، این وضعیت برای آن دسته از گونه‌هایی که رسما برای نمایش و سودآوری اسیر شده‌اند دشوار‌تر می‌شود. حیواناتی که در مجموعه‌های شخصی یا باغ وحش‌ها اسیرند یا آن دسته که اوضاعشان وخیم‌تر است و جدای اسارت، باید تازیانه خوردن را هم تحمل کنند.

منظور خطای دیدی است که بیشتر ما به آن مبتلا هستیم و با دیدن هنرنمایی‌های انسان‌وار از حیوانات زیر چادر سیرک یا از دریچه تلویزیون و رسانه‌های دیداری، گمان می‌کنیم که همه این ادا و اطوار‌ها با خوراندن قند و شرطی کردن حیوان حاصل آمده، نه ضرب و زور و تحت فشار گذاردن حیوان با روش‌های وحشیانه!

اما هرچه از این رنج و محنت وارده به حیوانات بگوییم و خواستار ورود مسئولان برای پایان دادن به استفاده از نمایش حیوانات چه در اسارت و در قالب باغ وحش و چه همراه با شکنجه در سیرک باشیم، باز به کلیتی بزرگ‌تر اشاره کرده‌ایم که به نظر رتق و فتق آن به زمان زیادی نیاز خواهد داشت، ولی اوضاع و احوال سیرک‌ها و مجموعه‌های نگهداری حیوانات در کشور، نشان می‌دهد که از این موضوعات مهم‌تر و اساسی‌تر هم وجود دارند که می‌توان و باید به سرعت رفع و رجوعشان کرد.

از جمله این موضوعات، استفاده از گونه‌های حفاظت شده و بومی ایرانی است که‌ گاه به قفس مجموعه‌داران راه می‌یابند و حتی به رغم نمایش عمومی، کسی پیگیر چرایی اسارت آن‌ها نیست؛ انگار اتفاقی قانون رقم خورده و دستمایه مقابله با افرادی که خود را مالک این حیوانات معرفی می‌کنند وجود ندارد.

برای نمونه، با یادآوری ‌ماجرای خرس مفلوک باغ وحش بابلسر ‌که وضعیت وخیم نگهداری‌اش، آن باغ وحش را به شهرت جهانی رساند، از یکسو بیاد می‌آوریم ‌مسئولان محیط زیست که برای نجات خرس رفته و آن را از باغ وحش گرفته بودند، از وابستگی شدید حیوان به مالکش سخن می‌گفتند که نگهداری از آن را برایشان دشوار و تقریبا ناممکن کرده بود و از سوی دیگر می‌بینیم که ‌کسی به دنبال پاسخ این سوال نگشت که چرا خرس ایرانی که باید آزاد در جنگل‌ها زندگی کند، مهر مالکیت یک باغ وحش‌دار را بر پیشانی دارد؟

از آن بد‌تر، حکایت خرس سیاه یقه داری است که در سیرک قهرمانی جست می‌زند و برای مالکان سیرک درآمدزایی می‌کند؛ خرسی که با نام خرس سیاه بلوچی شناخته می‌شود و از گونه‌های در معرض انقراض ایرانی است و اینقدر اوضاعش وخیم توصیف می‌شود که حتی برخی بر این باورند پروژه‌ای مشابه یا حتی سنگین‌تر از پروژه حفاظت از یوز را باید برای نگهداری از آن تعریف و اجرا کرد.

اگر بدانیم حتی برآوردی از شمار خرس‌های سیاه بلوچی باقی مانده در کشور در دست نیست و حتی محل زیست این حیوان ‌کامل شناسایی نشده است، آنگاه درخواهیم یافت که جست زدن‌های یکی از این خرس‌های ‌مانده در سیرک، یعنی تمایل دیگر مجموعه‌داران و مالکان زیست به داشتن نمونه مشابه آن، یعنی دست انداختن به سرمایه ملی همه ایرانیان جلو چشمان همه، یعنی ظلمی تاریخی به حیات وحش کشور و حتی جهان در سکوت مسئولان و... .


در این باره باید گفت، هر چه این اوضاع دردناک و نگران کننده به نظر می‌رسد، زمانی حکایت این خرس سیاه اسیر در سیرک قهرمانی می‌تواند دلمان را ریش کرده و احساس انزجار را در وجودمان فعال کند که به روایات تصاویر و گزارش‌های رسیده درخواهیم یافت همه نمایش‌های این خرس‌های اسیر، به کمک حلقه‌های فلزی درشتی رقم می‌خورد که از میان پوزه حیوان گذشته و طنابی به آن متصل شده که مالک سیرک انتهای آن را گرفته و می‌کشد؛ طنابی که از لب و بینی حیوان عبور کرده و درد حاصل از آن حیوان را مجبور می‌کند بپرد، بجهد، غلت بزند و هر کاری که می‌خواهند انجام دهد، چرا که در غیر این صورت شاید به سرنوشت همتایش مبتلا شود که در قفسی محقر درد می‌کشد.

آن گونه که تلاش فعالان محیط زیست از پشت پرده این سیرک نشان می‌دهد، جایی نزدیک به محل نمایش و سوت و کف زدن مردم، خرس سیاه دیگری در قفس کوچک خود مرگ را انتظار می‌کشد، زیرا دیگر نمی‌تواند در نمایش‌ها نقش داشته باشد؛ نمی‌تواند چون حلقه را محکم کشیده‌اند و لبش پاره شده و دهانش باز مانده است. خرس سیاهی که اگر اجازه می‌دادند به آن نزدیک شویم، شاید متوجه می‌شدیم از نوع خرس سیاه بلوچی است و راز انقراض قریب‌الوقوع این گونه برایمان سر به مهر نمی‌ماند!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۵۶
افسوس و صد افسوس از ضعیف بودن قانون و بی تدبیری مسئولین مربوطه
پاسخ ها
جواد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
بحث ضعیف بودن قانون نیست، بحث نبود اراده ی کافی است! هیچ قانونی در هیچ کجای دنیا کامل نیست، چون آورده ی ما انسانهاست، اما امکان تکامل دارد، اینکه قانون پیش بینی این موضوع را نکرده فقط یک توجیه است، چون میشود همین فردا مثل موضوعات امنیتی در مجلس مطرح و تصویب شود؛ به شرط اینکه اراده ای باشد
چی بگم!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۳
وقتی آدم های به ظاهر انسان ، صفات حیوانی خود را به نمایش می گذارند.....وای بر ما
و تاسف براين نداشتن فرهنگي كه بهش مي باليم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
نه فقط در این زمینه که در خیلی زمینه ها
a
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
حرف قشنگی زدی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
داشتیم فرهنگ رو ولی الان دیگه نداریم و گذشت
اصغر از تاکستان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
احسنت به شما دوست عزیز کاشکی گوش شنوایی بود و یا باشد کاشکی
حداقل شما که این گزارشو نوشتین محل این سیرک یا اسمشو بگین مسئولان که نه شاید مردم ی فکری به حالش بکنند
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
اگه دوباره بخونی اسمش رو داخل متن آورده
سیرک قهرمانی که یارو شیرازیه
دامپزشک
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
دوست خوبم محل برگزاری این به ظاهر سیرک در پارک نبوت کرج میباشد
حیوانی اسیر خوی حیوانی انسانی
ای وای جنگل را بیابان می کنند.
دست خون الود را پیش خلق پنهان می کنند
ممنون از تابناک که صدای این بیگناهان اسیر را شنید و انعکاس داد.
مردم عزیز ایران زمین! لطفا سیرک ها و باغ وحش ها را تحریم کنید.
پاسخ ها
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
به نظر شما کسی هم میره اینجور جاهها
کارون
| United States |
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
از سوی بعضی نهاد ها یلبط نیم بها یا رایگان به گروهی از کارمندان می دهند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
آره که میرن. همین من و شما هستیم که میریم. توی تلویزیون چند روز پیش نشون می داد که مردم واسه رفتن به سیرک صف بسته بودن. اگه کسی نره و سیرک دارها درآمد نداشته باشن شاید دیگه حیوونی اینطور اسیر نشه. آدم بودن چه سخته!!!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
خوب بود
پرستو
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۳
من که هرگز پام رو نذاشتم تو سیرک ولی امیدوارم این اتفاق تحریم حتما بیفته. کاش رسانه ها بهتر پیگیر این جریان باشند.
متاسفانه قانون ما در برابر خیلی موارد ضعیف عمل کرد
....مناطق زندگیشان را به تصرف خود درآورده ایم و عرصه زندگی را برایشان تنگ نموده ایم باز هم داریم به نابودیشان هم میکشانیم..تازه میگوییم که وارد محدوده زندگیمان شده و باید کشته شود از خودمان سوال نمیکنیم که یه روزی حریم زندگیش در اینجایی که الان تبدیل به شهر و روستا شده است بود..واقعا تاسف برای همچنین آدم هایی که ارزش حیات وحش و قدر حیوانات وحشی را نمیدانند..(ضعیف ترین ارگان رو میحیط زیست به خودش اختصاص داده،ای کاش قدری جدی تر بگیریم این ارگان رو تا با قدرت برای بهبود بتواند پیش برود)
این ماجرا سر دراز دارد.....
بيرحم هستيم
فقط همين
از ناراحتي و عصبانيت سرم درد گرفت
كاش نميخوندم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
من که اصلا نخوندم عکسها رو هم ندیدم دستمو گذاشتم جلو چشمهام فقط اومدم نظراتو ببینم آزار حیوانات واقعا عصبانیم میکنه :(
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
واقعا ناراحتی داره واقعا
تابناک ایکاش اخباز محیط زیستی تونو یک رونوشت واسه خانم ابتکار هم بفرستید! سالیان سال نشستن منتظر! حیفه ما اینجا اینارو بخونیم و حرص بخوریم و ایشون ندونند! شاید رسیدگی کردند!!
حالا دیگه همه چیزمون درسته هیچ مشکی کشور نداره نگران حیوانات و حجاب و سینما و وازکتومی باشید؟ رها کنید همه این ها رو اقتصاد رو بچسبین.
پاسخ ها
فاطمه
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
اشتباه ما اینه همش میگیم به یه چیز که به نظرمون مهم تره بچسبیم و بیخیال بقیه . بعد از چند سال میفهمیم تو اون بقیه انقدر مشکل به وجود اومده که باید چندین سال وقت بذاریم تا درست بشن.مگه نمیشه آدم نگران هر چیزی باشه که در خطره فقط اولویت بندی رو یادش نره؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
الحق که ممد جعفری
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
تو برو اقتصاد و بچسب، ادم نچسب
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
بازم تو محمد جعفر؟
فامیل دور
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۳
محمد جعفر خدای منفی ها! گاد اف منفی!
تمام حيون هاي سيرك قهرماني در زجرند. من يك بار به اشتباه و تصور سيرك هاي خارجي پسرم رو بردم به اين سيرك قهرماني در قشم و تا حلا هنوز عذاب وجدان دارم.

خواهشنا پيگيري كنيد مخصوصا اون شيراي بدبختش
خدا تورو از ما نگیره تابناک. دمت گرم
نداشتن فرهنگ حالمو بهممیزنه بی رحم
بيرحم هستيم
فقط همين
از ناراحتي و عصبانيت سرم درد گرفت
كاش نميخوندم
محمد جعفر اقتصادو اقای روحانی داره درست مکنه نگران نباش
همه سیرک ها که اینجوری نیستن ، مثلا سیرکی که تهرانه
برای حفاظت از تنوع زیستی ایران 4 اهرم نیاز است:
1- قوانین محکم و قابل اجرا
2- مذهب
3- ایجاد حس افتخار برای مردم
4- اقتصاد
نه قوانین محکمی داریم و نه ضمانت اجرایی پس بازدارندگی نیز بدنبال آن نخاهیم بود- تا بحال هیچ مرجع دینی فتوایی در رابطه با حفاظت از تنوع زیستی نداده است( این موضوع از آنجا مهم است که بسیاری خواسته یا ناخواسته بواسطه مذهب حفظ شده اند مثل وضعیت خرگوش و گراز در بخش شرقی و در نقطه مقابل آن وضعیت اسفبار در غرب کشور)- در بسیاری از کشور ها مردم به حیات وحش بعنوان یک نماد نگاه می کنند و به همین دلیل سعی در حفاظت از آن دارند همانند نجات عقاب داغ سر(سر سفید) در ایالات متحده و یا حفاظت از بعضی گونه ها در هند. این در حالیست که در ایران شیر ایرانی زمانی منقرض می شود که شاهان ایرانی آنرا نماد پرچم خود کرده بودند و همه می دانند پرچم یک کشور نماد افتخار آن کشور است اما شیر ایرانی تنها در اثر شکار بی رویه منقرض گشت. آخرین عامل و شاید مهمترین عامل اقتصاد است. امروزه بدلیل تنگاتنگی رابطه توسعه اقتصادی با بهرهبرداری از منابع طبیعی نیاز داریم برای رسیدن به اهداف زیست محیطی حتما به جایگزین ها و ابزراهای اقتصادی توجه کنیم. همه برنامه ریزان بجای افسوس خوردن باید بدنبال پیدا کردن راههای اقتصادی و معرفی کردن به مردم باشند. خرس سیاه آسیایی شاید برای همه زیبا نباشد..شاید همه برای او حق حیات قائل نباشند باید سعی کرد با اهرم اقتصاد این موجودات زیبا را حفظ کرد. دوستانی که می خواهند از تاثیر اهرم اقتصاد بر حفاظت از تنوع زیستی بیشتر بدانند و آنر ایک رویای دور تصور نکنند می توانند در رابطه با تالاب کانی برازان و سرگذشت آن در گذشته و حال مطالعه کنند.
با احترام فراوان.
سازمان حفاظت از محیط زیست باید تعطیل شود و مسئولانش محاکمه شوند.
پاسخ ها
فامیل دور
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۳
میان دوباره یه بدبخت عین جمشید بسم الله پیدا میکنن خودشون قسر در میرن! کجای کاری؟ اینجا ایران است!
واقعا که..
مسئولین حداقل واسه این حیوون های بیچاره کاری کنن
حمایت از حقوق زبان بسته ها، وجدان بیدار می خواهد! همچنین معیار خوبی برای سنجش فرهنگ عمومی جامعه است.
وای وحشتناکه :-(( حالم از سیرک به هم می خوره!
واقعا نمی فهمم چرا یک نفر باید پول بده و بره درد جانداران دیگه رو تماشا کنه :-(
واقعا دلیل این همه سکوت سازمان محیط زیست در برابر این سیرک بدسابقه چی میتونه باشه؟؟!!!
انشالله همانطور که برای ما اطلاع رسانی کردید به گوش مسئولان هم برسونید
به نظر من تابناک اگر واقعاً یک تیم حرفه ای اخبار محیط زیست تشکیل بده که با مراکز تصمیم گیری و امنیتی و قضایی کشور هماهنگ باشند بزرگترین خدمت رو به مملکت کرده.یعنی انسانها به کنار این حیوانات مفلوک و بی زبان کشور که در حال شکنجه و نابودی هستند رو باید یکی دربیابه .آخه هر گزوهی یا فردی که بخواد در این باره فعالیت کنه سریع انگ سیاسی بهش می زنند ولی شما حداقل با نفوذ کلامتون این زبون بسته ها رو حمایت کنید. حقوق بشر رو میگیم غربیه حداقل حقوق حیوانات رو شرقیش کنیم چرا باید همش بشینیم ببینیم بقیه چکار میکنند؟
اگر خرس بيچاره را نمى خواهن به يكى از باغ وحش هاى دنيا بدهن ان ها حد اقل خوبش مى كنن و ازاد نگهداريش مى كنن .
فكر كنم تا مدت زمانى ديگر حيات وحش كشورمان با اين وضعيت نابود مى شود و بعد هم هزار دليل داستان سر هم مى كنيم كه خودمان را توجيه كنيم.
اگه محیط زیست یه ذره غیرت داشت تمام این سیرک ها را تعطیل می کرد و همه شان را به اعدام محکوم می کردین
هر دم از باغ بری می رسد
مشکل در انقراض شون نیست! مشکل درد کشیدن و زجر اونها و بی تفاوتیه بسیاری از ماست!
TABNAK lotfan sansour nakonid.!
baradar gerami, jenab,e doktor. hassan rohani.(( mahze rezaye khoda be dad,e in heyvanat,e bichareh beresid...
باغ وحش وكيل اباد مشهد رفتيد؟چند روز پيش رفتم كاش نمي رفتم فكر مي كرد بعد از 25 سال رونقي گرفته و بهش رسيدن ولي فقط به قيمت بليط وروديش رسيده بودند!!!!!! هر نفر 4000 تومان از بهداشت و حيوانات جور واجور هم اونطوركه فكر مي كنيد خبري نيست.
بوي گند فضله حيوانا همين چندتايي كه هستند حال آدم رو بهم ميزنه
خرسه داره تنها واسه خودش راه ميره از زرافه و فيل و گاو الاغ و... اصلا و مطلقا خبري نبود تا بچه ها به غير از كتاب و اينترنت در عالم واقع هم اين حيوانات رو ببينند. شيرها خسته و افتاده سنجاب اونورتر كز كرده و.....
واقعا براي شهرداري و مسئولين در مشهد متاسفم كه فقط پول ميگيرن و خجالت هم نمي كشند.
احمدی جون ماشالله .چشم نخوری ایشالله
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل