بازدید 34900
از اعمال فشار و تهدید مسئولان محلی تا وعده و وعیدهای مالک؛

چرا باغ وحش بابلسر به جای برچیده شدن، بازگشایی شد؟!

از آنجایی که نگهداری از حیواناتی از این دست برای سازمان مقدور نیست، حتی خواستار انتقال خرس به تهران هم شدیم اما مشکل بزرگتر آنجا بود که نمی‌توانستیم باغ وحش بابلسر را به کل تعطیل کرده و نگهداری از گونه های مختلف ساکن آن را هم به مشکلات اضافه کنیم.
کد خبر: ۴۱۰۱۶۸
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۴ 22 June 2014
به فاصله یک ماه و نیم از انتشار خبر توقف فعالیت باغ وحش بابلسر که با حکایت خرس به غل و زنجیر کشیده‌اش جهانی شده بود، اکنون خبر بازگشایی این مجموعه نگرانی هایی به همراه داشته است، چراکه همگان توقع برچیده شدن این مجموعه را داشتند.

به گزارش «تابناک»، دکتر ناصر مهردادی، مدیر کلی محیط زیست استان مازندران که پیشتر از شکایت قضایی سازمان متبوعشان از مدیر باغ وحش بابلسر بابت شرایط وحشتناک نگهداری از خرس قهوه‌ای خبر داده و  خواستار برچیده شدن این مجموعه شده بود، با تایید این خبر می‌گوید: همچنان منتظر برچیده شدن این باغ وحش و انتقال آن به محلی که فضای کافی برای این کار داشته باشد، خواهیم ماند.

وی با تشریح روند رسیدگی به این پرونده می‌افزاید: زمانی که علیه این باغ وحش طرح شکایت کردیم، دو نکته مد نظرمان قرار داشت؛ یکی شرایط بسیار نامطلوب نگهداری از خرس قهوه‌ای مجموعه و دیگری کمبود فضای مجموعه برای نگهداری از گونه های مختلفی که در آن گرد آمده است.

شرایط دردناک نگهداری از خرس پیش از تعطیلی باغ وحش

مهردادی در ادامه می‌گوید: در گام نخست با کمک مسئولان قضایی، حکم انتقال خرس را دریافت کرده و آن را به پناهگاه حیات وحش سمسکنده در ساری منتقل کردیم. البته این انتقال مشکلات زیادی برایمان به همراه داشت چراکه از یکسو خرس به مالکش بسیار وابسته بود و مجبور شدیم بیهوشش کرده و به کمک ده ها نیرو منتقلش کنیم و از سوی دیگر برای غذا دادن به آن می‌بایست مالک را مجاب می‌کردیم هر دو روز یکبار به حیوان سرکشی کرده و به یاری مان بیاید که این گونه شد. ما مواد غذایی مورد نیاز برای تغذیه خرس را فراهم می‌کردیم و به کمک مالکش غذادهی به این حیوان دست آموز را انجام می‌دادیم.

مدیر کلی محیط زیست استان مازندران با تاکید بر اینکه شرایط خاص خرس اسیر، امکان رهاسازی آن را در طبیعت از بین برده، به دشواری هایی نگهداری از گونه‌ای خاص در پناهگاهی که گوزن و مرال در آن نگهداری می‌شود، اشاره کرده و می‌گوید: از آنجایی که نگهداری از حیواناتی از این دست برای سازمان مقدور نیست، حتی خواستار انتقال خرس به تهران هم شدیم اما مشکل بزرگتر آنجا بود که نمی‌توانستیم باغ وحش بابلسر را به کل تعطیل کرده و نگهداری از گونه های مختلف ساکن آن را هم به مشکلات اضافه کنیم.

بدین ترتیب لزوم همکاری با مالک باغ وحش و مسئولان محلی برای ارتقای کیفیت نگهداری گونه های مختلف ساکن این باغ وحش احساس می‌شود تا تکیه به حداقل ها در دستور کار قرار گیرد؛ بماند که در این میان برخی مسئولان محلی از اعمال فشارهای مختلف و حتی تهدید ابایی ندارند!
البته مهردادی تمایلی ندارد در این باره سخن بگوید و تایید یا تکذیبی به آن ضمیمه نماید و به ذکر این نکته بسنده می‌کند که مسائلی از این دست عادی است و نه ترسی در وی ایجاد می‌کند و نه خللی در پیگیری بوجود می‌آورد.


این استاد دانشگاه تهران در ادامه می‌گوید: با فراهم آوردن برخی حداقل ها من جمله اختصاص قفسی با حداقل ویژگی های مورد نیاز برای خرس و پس از آنکه همکاران من از مجموعه بازدید به عمل آورده و تایید کردند، با بازگرداندن خرس به باغ وحش به صورت مشروط موافقت کردیم و به مالک مهلت دادیم تا کار انتقال باغ وحش را پیگیری کرده و با توجه به دشواری هایی که در تهیه زمین مورد نیاز برای دایر کردن مجموعه‌ای جدید وجود دارد، از همکاری مسئولان محلی که وعده یاری داده‌اند بهره گرفته و در نهایت خواسته دوم ما یعنی برچیده شدن باغ وحش از مکان فعلی را به انجام برساند.

مهردادی با تایکید بر اینکه نمی‌توان باغ وحش را بدون توجه به سرنوشت حیواناتی که در آن ساکن هستند، تعطیلی کرد، می‌افزاید: با بازرسی های منظمی که از مجموعه خواهیم داشت، تلاش خواهیم کرد تا شرایط حداقلی نگهداری حیوانات را تا مهلت داده شده حفظ کنیم و پس از آن اگر انتقال باغ وحش ممکن نشده بود، تدابیر لازم را اتخاذ کرده و چه بسا انتقال حیوانات به مجموعه های استاندارد را در دستور کار قرار دهیم اما آنچه فعلا در دستور کار است، همکاری با مالک باغ وحش برای حفظ باغ وحش با تکیه بر حداقل های مورد نیاز برای این امر است.

بدین ترتیب درخواهیم یافت سرنوشت این باغ وحش نیازمند طرح و برنامه‌ای برای رسیدگی به تمامی باغ وحش های موجود در کشور خواهد بود که نه تصمیم گیری درباره آن نه در خور مقدورات محیط زیست استان مازندران است و نه حتی در توان سازمان محیط زیست کشور می‌گنجد، بلکه می‌بایست بسیار فراتر از ایشان مورد رسیدگی قرار گرفته و چاره جویی شود تا شاید با رسیدن به طرحی ملی مانند سافاری پارک، روزی فرا برسد که دیگر اسارتگاه حیوانات را «باغ» وحش لقب نداده و کسی از زجر کشیدن حیوانات برای خود منبع درآمد درست نکند!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۳۰
امسال همراه خانواده بازديد داشتم از باغ وحش بابلسر متاسفانه حيوانات موجود در شرايط بسيار اسفبارى نگهدارى ميشدند قفسها كثيف و فضاى كوچك دل مراجعه كننده ها رو به درد مي اورد شيرها در شرايط بسيار رقت بار و تمامى قفس انها مملو از مدوفوع بود من پيشنهاد ميكنم شرايط طورى فراهم شود كه شرايط مطلوب حكم فرما شود .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
متاسفانه باغ وحش ساری هم همینطوره .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
باغ وحش ساری هم همینطوره
ما هم هفته پيش از اين باغ وحش بازديد كرديم ولي وضعيت حيوانات بقدري تاسف آور بود كه بچه هاي من كه خيلي حيوانات رو دوست دارن با ناراحتي از باغ وحش بيرون اومدن فقط وضعيت خرسها نامناسب نيست شيرها و گرگها و به طور كلي تمام حيوانات در وضعيت نامناسب و غيربهداشتي نگهداري ميشوند و جالب اينه كه باغ وحش فضاي كافي براي توسعه محل نگهداري حيوانات رو داره ولي از فضاها بهره برداري درست نميشه و مسخره تر از همه اينه كه طراحي قفسها هم طوريه حيوانات به سختي ديده ميشن و كلا به نظر مياد اسم باغ وحش روي يه همچين فضايي ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
پارسال ما رفتيم طوطي هاي خيلي خوشگلي دم درب ورودي داشت.
شرم آورررررررر
راجع به قوانین داخلی مربوط به حیوانات مطلب بگذارید
اصولا وقتی امکانات نداریم چه نیازی هست که باغ وحش داشته باشیم؟ جیب خالی و پز عالی!
کاش این حرفا به گوش محیط زیست برسه. فقط وضع باغ وحش بابلسر نیست که خرابه!تمام باغ وحشها همین وضع رو دارند و هیچ کس هم به فکر حقوق اون حیوونای در بند نیست. اگر شده یه نمونه فقط یه نمونه به من باغ وحش نشون بدین که استاندارد باشه. اینا باغ وحش نیست اسارتگاهه حیواناته!
رد اشک رو صورت حیوان دیده می شه.
اين خانم ابتكار كجاست . اين باغ وحش دارا كه از صدتا شكارچي بد ترن
آقاي مدير معني حرف شما اينه كه ما اشتباه كرديم وديگر دخالتي در كار باغ وحش نميكنيم شرم آور
اینا باغ وحش نیست ،زندان وحشه
اميدوارم روزي برسد باغ وحشي وجود نداشته باشد وحيوانات اسير دست آدمها نباشند
امید
"روزی فرا برسد که دیگر اسارتگاه حیوانات را «باغ» وحش لقب نداده و کسی از زجر کشیدن حیوانات برای خود منبع درآمد درست نکند!"
انتقال خرس از شهرستان به تهران با توجه به تجميع وتعديل نيرو خلاف مقررات است.بايستى تدبيرى انديشيده شودتا اينگونه انتقالها از تهران به شهرستانها امكان پذير شود.
چه خوب مي شد اگر مردم خيير در اين راه هم سرمايه گذاري كنند
ما هنوز با خودمونم بلد نیستیم درست رفتار کنیم چه برسه به این زبون بسته ها فقط پول مهمه و لا غیر
کجای دنیا رو شما دیدید که اطراف خونه های مسکونی باغ وحش باشه یه شب اونجا بودم از بوی گنده باغ وحش فرار کردم بیچاره اونایی که اونجا زندگی میکنن
من از باغ وحش بابلسر بازدید کردم.حیوونهای بیچاره همه در فضای کوچک و نامطلوب نگهداری میشن و انقدر حیوونهای بی زبون گرسنه هستن که میخوان میله های قفسو بخورن.واقعا متاسف شدم امیدوارم محیط زیست اقدامی به حال این زبون بسته ها بکنه.از شهروندهای بابلسری هم خواهش میکنم لااقل از باقیمونده ی غذاهای روزانه به این حیوونها بدن.اونها چشمهای نیازمندشون دستهای ما رو میبینه.
ميخواستم بدونم آيا باغ وحش ميتونه حيوونارو بفروشه؟!
مثلا توله سگ هاي ژرمن شفرد؟!
ضمنا من هم از اون اسارتگاه بازديد كردم وضعيتش واقعا تاسف برانگيزه
نگهبانها كه متاسفانه معتاد هستند و به حيوونا خيلي كم غذا ميدن
شيرها خيلي وضعيتشون بده يكيشون كه با يه شير نر جفت بودن پاش مشكل داشت.اميدوارم مسيولين بررسي كنند،حيوونا خيلي تو عذابن اونجا.
راستي خواهش ميكنم اطلاع رساني كنيد ايا حق دارن يه سگ يا يه بز رو اونجا بفروشن؟!
از نزدیک سالهاست که این باغ وحش را میبینم اینجا نه تنها حیواات رو آزار میدهن و در وضعیت ناجور نگهداری میکنن انجا مرکز ادمهای معتاد نیز هست و در ساعت اخر شب مرکز فساد میشود و بارها دیده شده که کارگران این باغ وحش براثر اور دز در ان باغ وحش مرده اند و حتی صاحب این باغ وحش بهمراه پسرش فرماندهی این مرکز را هم بعهده دارن باغ وحش بابل سر نه تنها اسارتگاه حیوانات هست اسارتگاه جوان های بی پناه کارگر هم هست که بعد از مدتی در انجا معتاد شده و عاقبتی جز مرگ ندارن
چند روز پیش به دیدن باغ وحش بابلسر رفتم , قفس شیرها کثیف بود و بوی تعفن میدادـ زیر پای گرکها کاملا خیس بود و روی کثافات خیس خوابیده بودند , خرسها در نهایت افسردگی کف قفس خوابیده بودند , کلا خیوانات جایی برای خواب نداشتند , و قفسها کثیف و الوده بود , حیوان وحشی را نباید در قفس حبس کرد باید طبق استاندارد جهانی در مجوطه ای وسیع حفاظت شده نگه داری شوند و مردم با اتومبیل مخصوص باغ وحش را بازدید کنند. مسئول باغ وحش باید از حیوانات و نیاز آنها آگاهی داشته باشد تو را بخدا نگذارید حق و حقوق این زبان بسته ها پایمان شود و به آنها ظلم شود بخدا از آن روز تا بحال وضعیت اسفناک حیوانات بیچاره مرا رنج میدهد
چند روز پیش به دیدن باغ وحش بابلسر رفتم , قفس شیرها کثیف بود و بوی تعفن میدادـ زیر پای گرکها کاملا خیس بود و روی کثافات خیس خوابیده بودند , خرسها در نهایت افسردگی کف قفس خوابیده بودند , کلا خیوانات جایی برای خواب نداشتند
یکی نیس به این دولت بگه اخه شما ها چتونه مردم کم بودن واسه اذیتاتون حیونای بیچارمم اسیر کردین
فقط میتونم بگم متاسفم
بعد از 5 سال هنوز این حیوانات بیچاره در عذاب هستن یکی
به داد این بیچاره ها برسه
من نمی‌دونم کلا شمال و به خصوص استان مازندران با حیوانات مشکل اساسی دارند.
باغ وحش خوب باغ وحش تعطیله
صاحب آنجا واقعا عاشق حیوانات آنجاست.باید به او امکانات بدهند.
به نظر من هیچ جای دنیا نباید حیوانات را اسیر کرد
هیچ باغ وحشی نباید باشد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل