بازدید 24412
گفت‌وگو با دیده‌بان حقوق حیوانات، به مناسبت جهانی شدن خرس بابلسر؛

مشکل از آنجایی شروع می‌شود که نام اسارتگاه را «باغ» می‌گذاریم!

همین که شیر آفریقایی، ببر بنگال، کانگورو استرالیایی و... را به کشورمان می‌آوریم، نشان می‌دهد که برای حفاظت از گونه‌ها، به ویژه گونه‌های ایرانی برنامه نداریم. نه تنها این مجموعه‌ها نقشی در حفاظت از حیوانات ندارند، بلکه با پدید آوردن بازار تقاضا، به قاچاق حیوانات دامن می‌زنند.
کد خبر: ۳۹۸۲۴۳
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۳ 05 May 2014
اگر برای کسانی که در کشورهای پیشرفته زندگی می‌کنند، خوب یا بد بودن باغ وحش محل سؤال باشد، با اوضاع فاجعه‌باری که در باغ وحش‌های کشورمان حاکم است، به نظر باید خیلی خوش‌بین بود تا در این سؤال ماند و از جفایی که به حیوانات در امثال باغ وحش بابلسر می‌شود، فریاد نزد.

به گزارش «تابناک»، پس از آنکه ماجرای اسارت دردناک خرسی که توسط یکی از مدیران محیط زیست در دولت قبل به باغ وحشی خصوصی در بابلسر فروخته شده بود، با انتشار تصاویری از شرایط فلاکت‌بار نگهداری آن و پیگیری «تابناک»، رو به بهبود گذاشت، مورد توجه رسانه‌های جهان قرار گرفت تا تصویری زشت از کشورمان در این زمینه به جهان مخابره شده باشد.

مشکل از آنجایی شروع می‌شود که نام اسارتگاه را «باغ» می‌گذاریم!

شهرام امیری شریفی، دیده‌بان حقوق حیوانات در این باره می‌گوید: مشکل از آنجایی شروع می‌شود که اسارتگاه حیوانات را «باغ» می‌نامیم؛ باغ وحش! در حالی که هیچ شباهتی به باغ در آن نمی‌توان یافت؛ یعنی فریب از در ورودی این مجموعه‌ها آغاز می‌شود.

وی می‌افزاید: مدافعان وجود باغ‌وحش‌ها در جهان به چهار دلیل برای دفاع از رفتار خود استناد کرده و آن‌ها را مزیت راه‌اندازی این مجموعه‌ها می‌خوانند؛ تحقیق، آموزش، حفاظت و علاقه‌مند کردن مردم، در حالی که تحقیقات علمی ثابت می‌کند هر چهار دلیل مردود هستند.

این فعال حقوق حیوانات در ادامه می‌گوید: در کنار مدافعان دایر کردن باغ وحش، ممکن است برخی گمان کنند که می‌توان به کمک این مجموعه‌ها درباره حیوانات تحقیق کرد، حال آنکه تحقیق درباره حیوانی که در اسارت است، نهایتا می‌تواند به اندازه‌گیری ابعاد آن محدود شود. شاهد این امر هم آنجا ظاهر می‌شود که از ایشان بخواهیم پنج نمونه تحقیق صورت گرفته پیرامون حیواناتی که در باغ وحش نگهداری می‌شوند را نام ببرند!

امیری تکیه بر آموزش را هم برای دایر کردن باغ وحش باطل می‌خواند و می‌گوید: نخستین آموزشی که بازدید کنندگان از باغ وحش در‌می‌یابند، این است که می‌توان حیوانات را اسیر کرد؛ یعنی آموزش با اسارت حیوان و مجاز خواندن آن آغاز می‌شود و بعد در سایه مسائلی همچون غذا دادن غیر اصولی، لمس حیوانات و... به قهقهرا می‌رود و به ضد آموزش شبیه‌تر می‌شود تا آموزش.

این دوستدار محیط زیست در ادامه به غیر قابل استفاده بودن باغ وحش‌ها برای نگهداری از حیوانات اشاره کرده و می‌گوید: می‌توان‌ به سادگی دریافت‌ با انبار کردن حیوانات‌ در شرایطی که تغییرات اقلیمی در حال رقم خوردن، زیستگاه‌ها رو به نابودی‌ و چرخه حیات در حال گستته شدن است، هیچ تأثیری در حفاظت از حیوانات نخواهد داشت و هر که چنین ادعایی دارد، می‌خواهد در پوشش این ادعای شرافتمندانه برای خود سود بیشتر رقم بزند.

وی می‌افزاید: کافی است بدانیم تا چندی پیش و قبل از آوردن ببرهای سیبری به باغ وحش ارم، دوازده تا چهارده شیر نر در آنجا نگهداری می‌شدند [که به بیماری مشمشه مبتلا شدند و مردند] که برای نگهداری از آن‌ها از شش قفس سه در چهار بهره گرفته می‌شد، در حالی که این حیوان در طبیعت، قلمرویی برابر با یکصد مایل مربع نیاز دارد. اینجاست که در‌خواهیم یافت حفاظت از این حیوانات شعاری بیش نیست. به تصویر سیرک قشم دقت کنید تا فلاکتی که در اسارت به این حیوانات تحمیل می‌شود، دستتان بیاید.

شرایط دهشتناک نگهداری ۳۰ شیر آفریقایی در پشت صحنه سیرک قشم

مدیر سایت دیده‌بان حقوق حیوانات در ادامه به انتقال انواع گونه‌های ‌جانوری جهان به باغ وحش‌ها اشاره کرده و می‌گوید: همین که شیر آفریقایی، ببر بنگال، کانگورو استرالیایی و... را به کشورمان می‌آوریم، نشان می‌دهد ‌برای حفاظت از گونه‌ها، به ویژه گونه‌های ایرانی برنامه نداریم.

شریفی می‌افزاید: به باور ما، حیوانات دارای احساس و‌ ادراک هستند یعنی‌‌ همان گونه که در مقابل تحریک جسمی واکنش نشان می‌دهند، در مقابل تحریک روحی هم نشان می‌دهند و برای همین، باید با آن‌ها برخورد اخلاقی داشت. در حالی که در اسارت، روابط اجتماعی حیوانات از آن‌ها سلب می‌شود.

این فعال حقوق حیوانات در ادامه به وجود نشانه‌های متعدد بیماری در حیوانات اسیر در باغ وحش‌ها اشاره کرده و می‌گوید: اینکه می‌بینیم حیوانات باغ وحش، ‌گاه گوشه‌ای کز می‌کنند، در مسیری ثابت به صورت رفت و برگشتی قدم می‌زنند، نرده‌ها و فنس‌های قفس را گاز می‌گیرند، میلیسند و‌ گاه حتی خود‌زنی می‌کنند، همه شاهدی بر بیمار شدن این حیوانات است.

وی با اشاره به اینکه باغ وحش‌ها به قاچاق حیوانات کمک می‌کنند، می‌افزاید: نه تنها این مجموعه‌ها نقشی در حفاظت از حیوانات ندارند، بلکه با پدید آوردن بازار تقاضا، به قاچاق حیوانات دامن می‌زنند تا جایی که می‌توان گفت تقریبا تمامی پرندگان باغ‌های پرندگان در سراسر کشور، از راه قاچاق تهیه و به نمایش گذاشته شده‌اند و تا زمانی که پول و وسعت زمین مالکانشان اجازه دهد، این روند تداوم خواهد یافت.

شریفی در ادامه نقش باغ وحش‌ها در علاقه‌مند کردن مردم به حیوانات و حیات وحش را هم رد کرده و می‌گوید: برای اینکه ببینیم آیا مردمی که به باغ وحش می‌روند، به حیوانات علاقه‌مند می‌شوند یا خیر، باید کار تحقیقاتی کرد؛ اما به دلایلی که بیان شد، می‌توان دریافت که باغ‌وحش حیوان آزاری را ترویج کرده و جدای عادی کردن اسارت حیوانات، برای افرادی که از آنجا بازدید می‌کنند، ضد آموزش بیشتری تدارک دیده تا آموزش.

دیده‌بان حقوق حیوانات با اشاره به نقش مهم سمن‌ها (NGO) در نشان دادن ایرادات و مشکلات باغ وحش‌ها، راه اصلاح مشکلاتی که در امثال باغ وحش بابلسر حاکم است، ‌این گونه توضیح می‌دهد: هر بار مشکلی از این دست گزارش می‌شود، مالکان و صاحبان باغ‌وحش از کمبود‌ها می‌نالند و پیشنهاد می‌دهند تا دولتمردان به ایشان کمک مالی کنند و آنان بتوانند بهبودی به اوضاع خود بدهند؛ یعنی پول بدهید تا توسعه داده و احتمالا حیوانات جدیدی خریداری کنیم تا سودمان بیشتر شده و به حیوانات رسیدگی کنیم و جالب آنکه برخی از این ایده ایشان حمایت می‌کنند و کسی نمی‌گوید چرا در کشور ما باید ۷۰۰ مرکز نگهداری و نمایش حویانات وجود دشته باشد و حتی مجتمع‌های مسکونی به این سمت بروند که حیوانات را نگهداری کنند، باغ پرندگان دایر کنند و دلفیناریوم به راه بیندازند!

وی می‌افزاید: بسیار روشن ‌است که نمی‌توان ‌همه این مراکز را یکباره جمع کرد، چون باید حیوانات زیادی‌ تعیین تکلیف شوند؛ اما می‌شود آن‌ها را که وضعیت بغرنج تری دارند، بست و برای بقیه راهکار هدایت به سمت سافاری پارک‌ها را تدارک دید؛ یعنی نخست حیواناتشان را شمرد و مانع از ورود و خروج در مجموعه‌هایشان شد و علاوه بر این محدودیت، جلوی زایش حیوانات باغ وحش را هم گرفت و حیوانات را به سافاری پارک‌های تدارک دیده شده منتقل کرد. بدین ترتیب می‌توان امیدوار بود که حیوان آزاری پایان یافته و مشکل حل شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۴۰
انتشار یافته: ۶۰
متاسفانه همیشه از سطح تا ذیل دچار شعار و شعار زدگی هستیم و هر یک از ما مردم ایران و مدیران دیروز و امروز که از همین اجتماع مردمی منسوب شده اند به این باور نرسیده ایم که حیات ما به حیات تمامی موجودات و عناصر طبیعت وابسته است حتی اگر آنهایی که خود را مومن و معتقد به آیین الهی میدانند هم به فرایز توجه میکردند میدیدند و میفهمیدند که که در تمامی آیین به احترام طبیعت تاکید شده؛
میازار موری که دانه کش است
که جان دارد و جان شیرین خوش است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
فرایز اشتباهه.
فرایض.

منسوب اشتباهه.
منصوب.
بچه های خوابگاه
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
این خرس بنده خدا تویه بابلسره خیلی گناه داره من چند بار دیدمش تو باغ وحش بابلسر خیلی کلافا اس ای کاش کسی بیاد نجاتش بده
این شیرها همشون الکی هستن. مگه میشه اینجوری باشه؟
هیچ جای دنیا پیدا نمیکنی که اینجوری شیر تو شیر باشه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
چقدر من باحالم.
مهدي
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
سه تا نر رو واضح ميينم ، يعني اينا سر قلمرو با هم دعوا ندارن.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
کدوم دعوا؟ مگه میشه تو این کنسرو شیر، تکون خورد که با هم دعوا هم بکنند؟!
خدا باعث و بانیه این جنایتهارو نبخشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
خدا که نمیبخشه. مهم اینه که ما انسانها هم بی تفاوت نباشیم و متخلفان را مورد پیگرد قانونی قرار دهیم.
در ضمن "بانیه" اشتباه است. باید بگی "بانی".
مگه زولبیا بامیه است؟
ناشناس
| United Kingdom |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
خدا این حیونا را از دستشون نجات بده
مجید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
ناشناس اولی، فک کنم مطلبو نگرفتی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
چرا مجید جان. گرفتم چی میگی.
ممنون از تابناک بابت پیگیری این موارد و به امید ادامه این روند (شاید که تاثیر داشته باشد)
چقدر ناراحت کننده است شرایط اون شیرها
چه چیز تو کشورماروی اصول بنا شده که وضعیت نگهداری از حیات وحش اصولی باشه نمونه های آن شکار پرنده. ها درشب در تالابهای شمال کشتار پلنگ باتیرزدن گوزن اسیر در پرديسان وووو.........
این چه وضع نگهداری از شیرها است.اصلاً نمی تونن تکون بخورن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
من موندم چطوری فرستادنشون اون تو؟
ناشناس
| United Kingdom |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
دمای قشم را هم در نظر بگیرید
مگر انسانها وضعيت بهتري دارند در اين كشور مساحت محل زندگي مردم به 30 متر مربع كاهش پيدا كرده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
خوب مگه مجبوری تو شهر زندگی کنی؟ برو روستا.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
آره راست ميگي ما شهري ها بايد بريم روستا تا جاي شما روستايي ها تو شهر باز بشه .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
ناشناس 15:10 حرف قشنگی زد. تصویر این شیرهامنویادخوابگاه دانشجویی مون انداخت!!!!! چه زندگی وحشتناکی بود...
چی شده تابناک فتیله نظرات را پایین کشیدی فقط برای مور و ملخ اجازه کامنت گذاشتن میدی در موارد مربوط به آدمیزاده ممنوع النظر شدیم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
جدیدا مسئول بخش نظرات تنبل شده.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
این همه نظر زده و اون بالا نوشته ته نظرات رو در آورده! برو حیا کن و به مردم نگو تنبل .....
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
آآآآآآ

این نظر 15:59 کار خودت (مسئول مربوطه) بودا.
حق با شماست. من معذرت میخوام. شوخی کردم. تحریمم نکنی یه وقت. خیلی باحالی داداش.
والا
| France |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
ماس بندیان: خودت مور و ملخی منم کامنت زدم منتشر شد حتما کامنتت مشکل داشته مه نزدن!
ناشناس 15:54 منکه هروقت کامنت زدم به یک ساعتم نرسیده منتشر شده نیازی نیست شما جو بدی!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
خداوکیلی این مسئول نظرات کارش خیلی درسته. یعنی همین که دکمه ارسال را میزنم، تا یه Refresh میکنم، میبینم اومده.
مثل اینکه تابناک تو مترو سوار نمیشی!
بازم صد رحمت به این قفس
تهویه 360 درجه داره
همشون هم خوابیدند
تکون اکونشون هم نمیدن
یادم باشه فردا یاگر شد عکسی از مترو تهران بندازم شاید فکری کردند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
یعنی میخوای بگی جنابعالی انسان نیستی؟!
چه قدراین شیرها بامحبتند که درکنارهم دریک مکان کوچک بدون هرگونه خون خونریزی همدیگرراتحمل کردندپس بیاییدحداقل محبت راازاین شیرهای وحشی یادبگیریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
برو بابا دلت خوشه.
وقتی غربی ها هی می گویند محیط زیست محیط زیست که بیخود و الکی نیست! واقعا به این مسائل اعتقاد دارند و در حفظ و احیاء آن می کوشند. این بحث حیات وحش نیز همینطور است، وقتی میگویند حیوانات زبان بسته هم حقوقی دارند و این حقوق باید رعایت شود، واقعا آنرا رعایت می کنند.
الان در متدهای جدید تلاش می کنند تا آنجایی که ممکن است محیط و فضای نگهداری حیوانات شبیه محیط واقعی شان باشد و در حد ممکن آزاد و رها باشند مانند پارکهای حفاظت شده و غیره... به هر صورت امیدواریم ما نیز چنین با حیوانات برخورد کنیم و آنها را بیش از این آزار ندهیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
کاملا موافقم. غربیها تنها حقوقی که واقعا رعایت میکنند، حقوق حیواناته. به هر حال هوای همدیگر را دارند!
یه جا پیدا کنن که توش 30 تا خر باشه
عمرا اگه پیدا کنن!
ندیدم که میگم
باور کن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
ولی من دیدم.
باور کن.
براستی شرایط نگهداری حیوانات در کشور ما تاسف آور است .به تصویر شیرهای در قفس توجه کنید .باید فقط گریست و گریست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
اینطوری اگر میگفتی قشنگتر بود:
باید فقط نــــگریست و گریست.
دوستان دمای قشم را هم در نظر بگیرید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
باشه آقای دماسنج. در نظر گرفتیم.
گاندي: ميزان مدنيت هر جامعه اي را از رفتار مردم آن جامعه با حيوانات مي توان تشخيص داد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
جان؟!
از انسان بودنم خجالت میکشم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
ولی من نه. چون هیچ حیوانی را آزار نمیدهم.
یاد یه مطلب خنده‏‏ داری افتادم:

به شتر میگن چرا گردنت کجه؟؟؟

شتر میگه کجام راسته که حالا گردنم کج نباشه!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
البته بهش نگفتن چرا گردنت کجه.
گفتن چرا پشتت کجه.
کوهان به اون بزرگی را ندیدی، قوس گردن را دیدی؟!
ای کاش می شد جای این خرس فلک زده رو با کس دیگه ایی عوض بکنیم ! ای کاش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
بسم الله.
پیشقدم شو.
حالا دقیقا منظور آقای سعید کمالی دهقان از ارسال این خبر به گاردین چی بود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
شما ناراحتی؟
احتمالا شما جزو مدیران نیستی؟!
ما را چه به باغ وحش و محیط زیست؟؟؟ با شکارچی های غیر قانونی چه برخوردی شده که حالا از شرایط باغ وحش ها مینالید؟؟؟ ببینید کشور چین چطور نسل پانداها را از انقراض نجات داد ما چطور گونه های مختلف را نابود کردیم
اینجا ایران است!
آقا باید این شغل مسخره باغ وحش داری رو از کشور جمع کنند و حیوانات رو به طبیعت برگردونن
لطفا شیرها را از حبس خارج کنید. این خواسته بخش زیادی از ملت است. مگر شیرها چکار کرده اند؟
ای خدایی که خالق خرسی بنده را آفریده ای مرسی...
میزان تمدن ، فضیلت و آگاهی ملتها را از طرز رفتار آنان با حیوانات بسنجید
مهاتما گاندی
من به خاطر پسرم رفتم سیرک قشم ولی پشیمانم

وحشتناک بود نه فقط شیر بلکه خرسا و میمونا و .. به طور وحشتناکی اذیت میشن
جالبه عکاسی و فیام برداری ممنوع هست

تابی جون لطفا پیگیری کن تا حیونا رو نجات بدی
باید قوانین مناسب برای جلوگیری از آزار حیوانات تصویب بشه و قوه قضاییه هم این موضوع رو جدی بگیره. آیا آدمها خوششون میاد اینجوری توی قفس باشن؟؟؟
آفرین به غیرت و شرفت تابناک که این خبرهای دردناک مربوط به حیوانات را می گذاری و هزاران آفرین به غیرت اون شیر مردی که این خبرها را جهانی می کند بخدا اینها جلوی عذاب خدا را می گیرد چرا ما فکر می کنیم مالک دنیاییم و مالک این حیوانات هستیم چرا فکر می کنیم هرکاری را می توانیم با آنها بکنیم آیا از عاقبت کارمان نمی ترسیم وای بر ما انسانها
ما یه بار تو جنگل های گیلان یه بچه عقاب که از لانه اش بیرون افتاده بود و گم شده بود پیدا کردیم از ترس اینکه اگر بزرگش کنیم و نگه داریم شاید محیط زیست جریمه کنه همون جا رها کردیم ، چطوری بعضی ها 30 تا شیر رو تو این شرایط نگهداری می کنند و باکی از محیط زیست ندارند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار