بازدید 42670

اوضاع قمر در عقرب محیط زیست ایران فقط «داعش» را کم داشت!

گروه تروریستی داعش که چند وقتی ا‌ست پر سر‌و‌صدا ظهور کرده و چالش جدیدی در منطقه رقم زده و حتی داعیه تشکیل حکومت «دولت اسلامی شام و عراق» را دارد، به تازگی در اقدامی عجیب، دریچه‌های سد بسته شده بر رود فرات را بسته و موجب شده‌ آب وارد شده به مرکز عراق کم شود و مشکلی که سال‌هاست کشورمان از آن رنج می‌برد، در آستانه تشدید قرار گیرد.
کد خبر: ۳۹۲۴۶۸
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۹ 12 April 2014
اوضاع محیط زیست کشورمان کم بحرانی‌ است، هم‌اکنون باید نگران اقدامات گروه‌های گوناگون درگیر در سوریه و عراق هم باشیم!

به گزارش «تابناک»، در شرایطی که بحث خشکسالی در کشورمان در سایه کاهش نزولات جوی در سال آبی اخیر به بحرانی‌ترین شرایط ممکن نزدیک شده و‌ بحث جیره‌بندی آب مطرح است و همچنین پیش‌بینی خشک شدن بیشتر دریاچه‌ها و آبگیرها، نگرانی از تشدید پدیده گرد و غبار را بیش از همیشه مطرح ساخته، اخباری از آن سوی مرز‌ها مخابره می‌شود که بر شدت این نگرانی‌ها می‌افزاید.

گروه تروریستی داعش که چند وقتی ا‌ست، پر سر‌و‌صدا ظهور کرده و چالش جدیدی در منطقه رقم زده و داعیه تشکیل حکومت «دولت اسلامی شام و عراق» را دارد، به تازگی در اقدامی عجیب، دریچه‌های سد بسته شده بر رود فرات را بسته و موجب شده که آب وارد شده به مرکز عراق کاسته شود.

این رخداد از این روی برای ما مهم است که بنا بر‌ آمار، ۸۵ درصد ریزگردهایی که بسیاری از مردمان کشورمان را با مشکل روبه‌رو کرده و نفسشان را به شماره می‌اندازد، از کشورهای همسایه غربی کشورمان به ویژه عراق به آسمان ایران می‌رسد و بسته شدن رود پر آب فرات می‌تواند حکم تشدید پدیده غبارزایی و مشکلات آن برای محیط زیست کشورمان را به همراه داشته باشد.

این گروه که به القاعده عراق معروف است، پس از آنکه با تثبیت اوضاع عراق پس از جنگ به انزوا رفته بود، مدتی است که جبهه مبارزه جدیدی یافته و در سوریه گرد و خاک زیادی به راه انداخته و حتی کنترل برخی نقاط این کشور را به دست گرفته، ولی فارغ از این موضوعات که برای کشورمان مهم است و باید رصد شود، اکنون با بستن آب فرات، قوانین بین‌المللی در حوزه اکوسیستم منطقه را هم شکسته و غیر مستقیم با کشورمان وارد چالش شده است.

اوضاع قمر در عقرب محیط زیست ایران فقط «داعش» را کم داشت!

بستن دریچه‌های سد «النعیمه» یعنی‌‌ همان چالش غیر‌مستقیم این گروه با کشورمان که به نوعی مستقیم‌ترین چالش ما و این گروه شورشی است، ولی هر چه این مشکل برای ما بزرگ باشد، چندین برابر برای همسایه غربی‌مان بزرگ‌تر است، زیرا بسته شدن آب فرات به نوعی آغاز جنگ آب با دولت عراق است؛ جنگی که بسیاری بر این باورند جنگ آینده دنیاست.

اوضاع به قدری برای دولت نوری المالکی بحرانی شده که در پی بستن آب فرات، مجبور شوند از حمله به داعش صرف‌نظر کرده و بستن آبی که دشت میان رودان (بین النهرین) را سیراب کرده و آب آشامیدنی و زراعی بخش بزرگی از عراق را تأمین می‌کند، جنایت بنامند؛ آنجا که نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در این باره می‌گوید: «گروه داعش و هم‌پیمانان آن‌ها که شامل بعثی‌ها و بازماندگان رژیم سابق و حامیان پشت‌پرده آن‌ها هستند، کاری  خطرناک را مرتکب شده‌اند که بیانگر میزان جنایتکاری آنهاست».

از سوی دیگر، به گفته ضیاءالدین شعاعی، مدیر ملی مقابله با پدیده گردوغبار سازمان حفاظت محیط ‌زیست، اهمیت آب فرات برای کشورمان از آن روی مطرح است که از گرد و غبار عظیم وارداتی به کشورمان، بسیاری‌شان از بیابان‌ها و تالاب‌های خشک‌شده کشور عراق سرچشمه می‌گیرند.

اکنون اگر این مهم را مد نظر قرار دهیم که تا پیش از این اتفاق، همکاری میان دولت عراق و کشورمان برای مقابله با غبارزایی وضعی نا‌امید کننده ترسیم می‌کرد، حالا باید به‌‌ همان میزان همکاری نیز امید نبندیم، چراکه کار از دست دولت مردان عراق خارج شده و رشته امور را داعشی‌ها به دست گرفته‌اند که به هیچ صراطی مستقیم نیستند، چه برسد توقع داشته باشیم که اوضاع محیط زیست را درک کرده ‌یا آنکه از فهم درک شرایط وخیمی که در بسیاری از شهرهای غربی و جنوب غربی کشورمان حاکم است، برخوردار باشند!

بدین ترتیب، شرایط به گونه‌ای رقم خورده که باید بپذیریم جنگ شورشیان و دولت عراق گریبان ما را نیز گرفته و به زودی گرد و غبار ناشی از آن، هم‌وطنانمان را به رنج و بیماری مبتلا خواهد ساخت و چاره‌ای نیست، جز تداوم روند کنونی یا ورود قدرتمندانه به ماجرای درگیری در عراق که در هر صورت برایمان حواشی بسیاری ‌‌خواهد داشت.

اینجاست که باید منتظر ماند و دید در روزگار پر مشغله دستگاه سیاست خارجی کشورمان ـ که مذاکرات با ۵+۱ را به پیش می‌برد ـ چه تدبیری برای رفع مزاحمت داعش به کار گرفته خواهد شد و در این راستا، چه وضعی بر محیط زیست کشورمان حاکم خواهد شد!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۱۳۰
انتشار یافته: ۳۳
تیتر خیلی خیلی قشنگی زدید
پاسخ ها
بی آشیانه
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
واقعا همچی رو دارن مزخرف میکنن
ازیه ور پاکستان
از یه ور یمن
عراق
بحرین
سوریه
فلسطین
مصر
واقعا چه خبره؟؟چیکار دارن میکنن این تکفیریا؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
فقط اعدام
خدا شر داعش رو از سر عراق و سوریه که هیچ، از سر دنیا کم کنه و همشون دونه دونه به فجیع ترین وضع به درک واصل بشن.
اگر این موضوع دست داشتن داعش در ایجاد ریزگردها و هدایت آن به سوی ایران صحت داشته باشد بلادرنگ ایران حق دارد که به آن نقطه حمله ی نظامی کند...!!
خب! شاید این آب جمع شد و به سیلی تبدیل شد و داعش رو با خودش برد گردش!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
فکر کنم فقط خودت به خودت مثبت دادی، آخیییییی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
عسیسم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
ناشناس منم مثبت دادم روت کم شه
اقدامات این گروه برای ما بسیار خطرناکتر از این است. این شروع کار است اگر مسئلین قاطعانه برنامه ریزی نکنند اوضاع بسیار خطرناکتر خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
کلمه مسئولین را اینطوری مینویسند.
این ها همان هایی هستند که آب را بر امام حسین علیه السلام و خانواده و اصحاب ایشان بستند... دقیقا همان جریان!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
شما اینها را از نزدیک میشناسید؟شجره نامشان را بررسی کرده اید؟
بستن آب!!! دیگه اینا معلومه که چی کاره هستن! حرف دیگه ای نمی مونه
اینها می خواهند مانند گروهک های تروریستی دیگر مانند جیش العدل و ریگی به کشورمان ضربه بزنند.مسولین کشور باید با به کارگیری ارتش و سپاه این غده های سرطانی رو سریعا نابود کنند.
خدا شر این حیوانات را به خودشون برگرداند
بزودی از داخل فروخواهند پاشید
ایران و عراق حق دارن که به اونها حمله کنن و باید از این بهانه برای نابودیشون استفاده کنیم اگه الان هم هیچی نگیم بعدا دیگه کاری نمیشه کرد
هر کی به ما میرسه میخواد یه ضربه ای به ما بزنه
الکی بزرگشان نکنید این از ضعف دولت عراق است
واقعه کربلا داره تکرار میشه
چقدر خوشحال میشم اگر هواپیماهای ایرانی زمین ان قسمت را شخم بزنند و انها را زیر خروارها خاک دفن کنند
پاسخ ها
علیرضا
| United States of America |
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
طرف ما معمولا از تراکتور برای شخم زدن استفاده میکنن و برای مسافرت از هواپیما!!
طرف شما رو نمیدم :)
ناشناس
| Germany |
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
با با ایول
ایران باید مجوز بینالمللی بگیره و وارد خاک عراق بشه و با همکاری دولت عراق این گروه رو پاکسازی کنه
ايران وعراق و سوريه با هم يك نيروي هوايي قوي و زميني رو ايجاد كنند و ضرب الاجلي تا بدتر نشده شرشون ر از سر سه ملت كم كنند
نفوذ نظامي ايران در عراق مانع قدرت گيري اين گروه ها مي شود ودر عين حال از نظر اقتصادي به نفع هردو گروه است.
اينها صراط يزيد و شمربن ذي الجوشن را مستقيم مي روند.
ارتش غیرتمند ایران که همیشه حافظ امنیت کشور بوده و هست در صورت تداوم این وضعیت باید با عراق برای آزاد شدن فرات حمله کنه به تروریست ها
چقدر تحليلگر با حال داريم ادم كيف ميكنه وقتى ميخونه مخصوصا شخم زدن را چه راحت
آب بستن بر شیعه کمترین جنایت آینان در تاریخ بوده و هست
ايران به كمك دولت عراق بياد و با قدرت نظامي و استفاده از نيروي هوايي تمامي مناطق داعش را بمباران كند.
تابناک یه جوابی بهم بده: این همه تکفیری و داعش و القاعده و ...چرا با اسراییل اصلا کاری ندارن؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس