بازدید 16545
کلید حل مشکل دریاچه ارومیه هنوز پیدا نشده و جست‌وجو ادامه دارد؛

دریاچه ارومیه ثابت خواهد کرد چند مرده حلاجیم!

باید ‌بسیج عمومی برای نجات دریاچه شکل دهیم. رئیس‌جمهور به مردم آذربایجان قول داده بود که نخستین مصوبه دولت مربوط به احیای دریاچه ارومیه باشد. وی همچنین گفته بود، برای من هزینه مهم نیست و فقط نجات دریاچه مهم است. اکنون باید از هر ظرفیتی برای نجات دریاچه استفاده کنیم،‌ چرا که در غیر این صورت،‌ پنج میلیون تن مهاجرت می‌کنند.
کد خبر: ۳۸۲۶۸۹
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۷ 27 February 2014
شاید عجیب باشد که بگوییم دریاچه شور و بدون موجود زنده (سوای آرتمیا که نمی‌دانیم با وضعیت کنونی دریاچه هنوز اثری از آن یافت می‌شود یا خیر) واقع در شمال غرب کشورمان، بهترین معیار برای مدیریت آینده آب در کشورمان است؛ اما باید بپذیریم که این گونه است.

به گزارش «تابناک»، پس از آنکه دولتمردان در نخستین نشست هیأت دولت یازدهم به پیشنهاد رئیس‌جمهور، معضل خشکسالی دریاچه ارومیه را ‌بحث و بررسی کردند، بارقه‌های امید درباره بهبود مدیریت آب در کشورمان قوت گرفت، ولی مدتی به طول انجامید تا کارگروه نجات دریاچه ارومیه ـ که وزارت نیرو به نوعی سکاندار هدایت آن است ـ  به سر و سامان فعلی برسد.

به دنبال آنکه نمایندگانی از وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌های مرتبط گرد هم آمده و منویات هیأت دولت در این باره را ‌بحث و بررسی کردند، تازه وقت آن رسید که زمام امور به کسی سپرده شود که نام‌آشناست؛ دکتر عیسی کلانتری، وزیر اسبق کشاورزی که پیشتر در گفت‌وگوی تفصیلی با «تابناک»، مفصل درباره مشکلی که دامنگیر نگین آبی آذربایجان شده سخن گفته و کلید معمای خشک شدن این پهنه آبی را در زیر زمین دانسته بود؛ جایی که 22 هزار چاه غیر مجاز پیرامون دریاچه، منابع آبی را هورت کشیده و به آبیاری باغ و زمین کشاورزی اختصاص می‌دهند و در کنار آن هم در خشک شدن دریاچه نقش بسزایی دارند و هم در شور کردن زمین‌های حاصلخیز و نابودی مزارع و باغات خود!

‌اکنون هنوز عمر حضور این مدیر در سمت «دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه» به چهل روز هم نرسیده، ولی از یک سو آن گونه که آمار و ارقام می‌گوید، تمامی بارش‌های زمستانی امسال هم نتوانسته اندکی به داد دریاچه رو به زوال برسد و گویا مؤلفه قدرتمند بارندگی را باید از فاکتورهای نجات دریاچه حذف کرد و از سوی دیگر، به نظر می‌رسد که مشکل هنوز خوب شناسایی نشده است؛ چه بسا به این دلیل که پس از چند سال از تداوم روند خشک شدن دریاچه ارومیه، تازه مدت کوتاهی است که کار علمی و عملی برای بررسی دلایل خشک شدن این پهنه گسترده آبی آغاز شده است!

دریاچه ارومیه ثابت خواهد کرد چند مرده حلاجیم!

این را می‌شود از سخنان اخیر دبیر ستاد احیای دریاچه دریافت که گفته، دریاچه ارومیه از نظر زمین‌شناسی مرده است. به این دلیل مرده ‌که جایگزینی سدیم با منیزیم در آن رخ داده، ولی اعتقاد وی و تیم همکار وی چیز دیگری است؛ ایشان بر این باورند که دریاچه ارومیه بیمار است و گام نخست در درمان، تشخیص بیماری است؛ تشخیصی که می‌گویند زمان‌بر و نیازمند هزینه‌های سنگین است، ولی به گفته رئیس‌جمهور و به دلیل اهمیت منطقه آذربایجان برای کشور، تأمین هزینه‌های آن بلامانع خواهد بود.

کلانتری با تأکید بر اینکه باید ‌بسیج عمومی برای نجات دریاچه شکل دهیم، گفت: رئیس‌جمهور به مردم آذربایجان قول داده بود که نخستین مصوبه دولت، مربوط به احیای دریاچه ارومیه باشد.
وی همچنین گفته بود: برای من هزینه مهم نیست و تنها نجات دریاچه مهم است. اکنون باید از هر ظرفیت‌ معقولی‌ برای نجات دریاچه استفاده کنیم، چراکه در غیر این صورت،‌ پنج میلیون تن مهاجرت می‌کنند.

وی در ادامه با تأکید بر بهره‌گیری از دانش دانشگاهیان، افزود: زیاده‌خواهی‌ها، باعث خشک شدن دریاچه ارومیه شد؛ پس نباید آن را به گردن طبیعت یا اقلیم انداخت. مشکل از خودمان است و ما مجبوریم به هر قیمت دریاچه را نجات دهیم.

بدین ترتیب پای دانشگاه صنعتی شریف به عنوان محور علمی احیای دریاچه به میان می‌آید تا همه چیز برای نتیجه‌گیری آماده به نظر برسد؛ از دولتمردانی که پای کار ایستاده و می‌کوشند در سریع‌ترین زمان ممکن، به نتیجه برسند و حتی هزینه‌های سنگین احتمالی را متقبل شده‌اند، از تیمی که به این منظور تشکیل شده و در رأس آن فردی قرار گرفته که سابقه وزارت، یعنی عالی‌ترین سطح مدیریت اجرایی در کشور (پس از رئیس جمهور) را در کارنامه دارد، از جامعه علمی که کار خود را آغاز کرده‌ و وعده داده‌اند تا اردیبهشت ۹۳ بیماری دریاچه را تشخیص می‌دهند تا مردمی که حالا دریاچه ارومیه برایشان دریایی شور نیست که می‌توان سالی چند بار برای غوطه‌ور شدن روی آن به سراغش رفت، بلکه نعمتی بوده که بادهای نمکی اخیر در بستر خشک آن، جای خالی‌اش را آشکار می‌کند.

اینجاست که دریاچه ارومیه در قامت یک سمبل و نماد بالا می‌رود؛ نماد مقابله با بحران کمبود آب. یعنی فرا‌تر از ابعاد و اکوسیستم بی‌نظیرش، بیماری مدیریت آب در کشورمان را انعکاس می‌دهد و ورود همه‌جانبه مسئولان برای نجات آن، ‌‌اثبات این ‌است که آیا خواهیم توانست مدیریت آب را سامان‌دهی کرده و خطر رو به تشدید بحران آب در سال‌های آتی را مهار کنیم یا خیر؟

به عبارت بهتر، می‌توان گفت اگر بتوانیم دریاچه ارومیه را نجات دهیم، می‌توانیم امید به حل ابعاد دیگر مدیریت نادرست آب در کشورمان داشته و به آینده امیدوار شویم و اگر خدای نکرده به این نتیجه برسیم که نمی‌توان دریاچه ارومیه را احیا کرد، باید بپذیریم که...؛ بگذارید این فکر را نکرده و امیدوار بمانیم!
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۵
در انتظار بررسی: ۷۸
انتشار یافته: ۱۰۸
خدا خودش دریاچه ارومیه رو نجات بده! دوستان همگی دعاکنید...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
دعا میکنیم... ولی خدا عقلم داده ها!!! بعد نیست ازش استفاده کنیم
از اسکو
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
راهکار در حوضه آبریز دریاچه :
1 - رهاسازی آب رودخانه ها و سدها
2 - کاهش آب انتفال یافته به تبریز و سایر شهرها
3 - مسدود نمودن چاههای غیر مجاز عمیق و نیمه عمیق
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
خدا خودش یه زحمتی بکشه بقیه مشکلاته ما رو هم حل کنه!آلودگی هوا،تورم،بیکاری و ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
حالا اگه دریاچه خشک بشه مگه چی میشه ؟
والله هیچ اتفاقی نمی افته
قرار نیست از آب آشامیدنی و کشاورزی مردم کم بشه و به دریاچه ریخته بشه صرفا به این دلیل که منظره ای زیبا به وجود بیاد . مثل این میمونه که یه نفر تمام پول هاش رو آتیش بزنه تا از دیدن صحنه ی زیبای آتیش لذت ببره.
به نظر من کار بدن دست خود مردم . به هر کشاورز یه سهمیه ی آب بدن و بگن هر کی دلش برا دریاچه ی ارومیه می سوزه ، سهمش رو بده به دریاچه .هر کی هم که کشاورزی براش مهمتره ، از سهمش استفاده کنه .
این که میگن خشک شدن دریاچه برای کشاورزی مضره هم الکیه
کاش بشنویم مردم اطراف دریاچه هم بدون اینکه کسی مجبورشون کنه، دو هزار چاه غیر مجازی رو که حفر کرده بودن، کور کردن تا دریاچه رو نجات بدن و بیشتر از همه، خودشون نفع ببرن!
همه نشستیم میگیم چرا پس درست نمیشه؟
از تو حرکت از خدا برکت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
فک کن بخان این کارو بکنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
عمراً بتونن این کار رو بکنند! سدها رو هم که نمیشه تعطیل و بی آب کرد. بنابراین تنها راه اینکه یک رود نیل از دریای مازندران بکشیم به دریاچه در حال مرگ ارومیه که شاید بشه نجاتش داد. تازه اون وقت مشکلات زیست محیطی این انتقال آب میاد وسط!
تا بخواد مطالعات شما تمام شود دیگه دریاچه ارومیه آسفالت شده

خسته نباشی آقای کلانتری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
اینم ایده بدی نسیت ها........
آسفالتش کنن که دیگه نمکش خطر نداشته باشه.
کلا انسان های جو گیری هستیم.بحث بی آبی استان های کرمان یزد و سیستان و بلوچستان باعث شده که کشاورزی استان ها با خطر کاملا جدی مواجه بشه.بماند که تو این استان های بی آب از جمله کرمان کلی کارخانه فولاد و قطران احداث شده یا در حال احداث هست که روزانه میزان بسیار بالایی از آب این استان ها را داره مصرف میکنه.این بی آبی باعث شده باغات پسته استان کرمان خشک بشه.باغ هایی که بزرگ ترین جنگل مصنوعی دنیا را تشکیل داده.باغهایی که بیشترین صادرات غیر نفتی کشور را به خود اختصاص داده.باغهایی که ایران را در رتبه اول تولید پسته نگه داشته.اما مطمانا تا یکی دو سال آینده خبر از بین رفتن این باغها به گوش همتون میرسه .خبری که پیامد آن بی کاری شدید مردم و از دست دادن رتبه ها و چیزهایی که در بالا گفتم را به دنبال داره.حالا من نمیدونم چرا همش از دریاچه ارومیه میگن.البته باید بگن.چون اونم در جای خودش مهمه.ولی بحث من اینه که چرا این مشکلات هم رسانه ای نمیشه و چرا تابناک پر ادعا هیچ وقت در مورد این موضوعات حرفی به میان نمی آورد
پاسخ ها
منتقد
| Germany |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
کلا انسان اگر از چیزی اطلاع کافی ندارد نباید صحبت کند .
از دانشگاه شریف هیچ وقت کار عملی در نیامده است. این از سابقه این دانشگاه در پروژه های کلان و ملی روشن است. باید سراغ دانشگاه هایی با سابقه خوب در زمینه پروژه های کلان رفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
احسنت.همش تئوری
بنده راه حل دارم !! براي نجات درياجه اروميه ! بايد به كي بكم كجا برم ؟؟!! ايا نبايد يك كمبينك نجات درياجه تشكيل بشه؟؟!! تا هركس راهي دارد حد اقل ارائه دهد !! امتحانش كه ضرر نداره!! لا اقل مردم رو در ساختن كشور سهيم كنيد!!!!...
پاسخ ها
صمد از تبریز
| Germany |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
جناب ناشناس
به سایت وزارت نیرو مراجعه کنید وزارت نیرو در سایتش فراخوان داده است و منتظر ارائه راهکارها از سوی کلیه کسانی هست که می توانند در این امر کمک کنند
توانایی های ما معلومه، قدرت مدیریت مان هم معین. پس دو دو تا میشه چهارتا. لذا تکلیف دریاچه ارومیه تنها به شرایط جوی وابسته است.
چرا به مردم اجازه کمک نمیدن؟ مردم آذربایجان از جان و مالشون میگذرن اگر اعلامکنند از همه جا آب میبریم میریزیم تو دریاچه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
آفرین. وقتی خواستین آب رو ببرین مرا هم صدا کن سطلم رو بیارم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
احسنت به این میگن اتحاد
اولين كار بايد برچيدن جاده وسط آن باشد .
هيج وقت يادم نمي رود دولت قبل با افتخار از كشيده جاده وسط آن گفت و وقتي به نيمه راه رسيدند و ديدند كه رنگ يك طرح درياچه تغيير كرد، تازه به فكر افتادن كه پل بسازند
از دریاهای آزاد یا دریاچه های کشور های همجوار باید یه لوله بکشی بریزی تو دریاچه ارومیه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
واقعا تنهایی فکر کردی یا کسی کمکت کرد؟
صمد از تبریز
| Germany |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
اگر قرار باشد آب از یک حوضه دیگر به دریاچه ارومیه منتقل شود بهترین راه حل که به نظر می رسد کمترین اثرات سوء زیست محیطی هم داشته باشد انتقال از دریای سیاه در شمال کشور ترکیه است.
سلام بر دریاچه اورمیه . درود بر زاینده رود. زنده بادکارون . پر آب باد هامون . دریای خزر نگران نباش
خیلج همیشه فارس پرخروش باش
پاسخ ها
ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
اینی که گفتی به چه درد دریاچه اورمیه میخوره؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
خوبی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
جو
تو رو خدا بس کنید انقدر به این دریاچه توجه الکی نکنید،فقر مردم مهمتره یا خشک شدن یک دریاچه؟مثلا این دریاچه چه تاثیری توی زندگی ملت داره که انقدر میخواین پول براش حروم کنین؟ کمی به فقرا کمک کنید جای این هزینه های بیخود
پاسخ ها
ناشناس
| Iraq |
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
ماشاللا به این طرز فکر... در ضمن پولی هم خرج نشده... خیالت راحت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
شما نیاز مبرم به مطالعه و افزایش میزان سوادتون دارید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
خيلي هم درست گفته....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
واقعا بعضی ها بی سوادند به معنای واقعی حتی با تحصیلات بالا
منتقد
| Germany |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
.....با این طرز فکرت بشر ناشناس
خشک شدن دریاچه یعنی عدم امکان سکونتی در استان های آذربایجان شرقی غربی زنجان و قسمتی اردبیل و قزوین ،متوجه هستی ؟؟؟ یعنی اگر فقیر باشی فوقش از گشنگی میمیری ولی این موضوع دریاجه علاوه بر این که فقیر میکنه انواع مرض و درد و هم با خودش خواهد داشت ، در آخر با بحران فقیر های مریض مواجه خواهیم بود ،حالیت هست بشر؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
چرا هیچ چیز و جدی نمیگیرید فقر یعنی همین دیگه از کلاه قرمزی حرف نزنید مشکلان دیگه هم داریم محیط زیست رو بیخیال دریاچه ارومیه مهم نیست پلنگ منقرض شده هم بیخیال پس چی باخیال داداش؟؟؟؟/
سامیار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
بیاو نظر نده ...فدات
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
برات متاسفم
تعقل وبکارگرفتن عقل حق مسلم انسان است، معتقدم تمام مشکلات ناشی از عدم استفاده این وجه تمایز انسان با سایر جانداران است، پس بیایید بیاندیشیم.
تنها راه نجات دریاجه اینه که کفش رو آسفالت کنیم.
پاسخ ها
امير محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
ايول
ايزوگام بهتر نيست؟
عمر اين درياچه هم مثل ساير عناصر طبيعي بسر آمده بي خودي هزينه نكيند...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
مثل این میمونه که به کسی که سرماخورده بگیم عمرش به سر اومده نباید بره دکتر صبر کنیم خودش بمیره
بداد رودخانه زاینده رود برسید
ومردم اصفهان
چرا نمایندگان اصفهان ساکتند
موقع رای گیری میاند تو روستا ها و سراغ مردم را میگیرند
....
کوجایند ؟
مردم شرق اصفهان با بدبختی زندگی می کنند تمام مزارع خشک شد جوانها معتاد شدند
اب را از بالا دارند پمپ می کنند به کو ها تا هلو بدهد
یک جای اباد را خراب می کنند تا یک جای دیگه اباد شود این اب هزاران سال اینطور بوده تو این رود خانه جریان داشته چرا تو این چند سال دارند با این منطقه این کار را می کنند
می کند بارندگی نیست اما بالا قبل از اصفهان اب خوب جریان داره مردم از شرق دارند مهاجرت می کنند تو بافت منطقه تاثیر گذاشته کسی فکری کنه
لطفا قبل از اینکه دریاچه زریبار مریوان نیز به درد دریاچه های ارومیه ،هامون و... گرفتار بشه یک فکری برایش بکنید الان هم فاضلاب 8 روستا وارد دریاچه میشه
آقا یا خانمی که به من میگی برو سوادت رو افزایش بده،من بچه بروجرد هستم و میبینم که فقر در لرستان بیداد میکنه و دغدغه شما شده یک دریاچه بی ارزش! شما از ناله های مادرانی که فرزندان خردسالشان سرطان خون دارند خبر دارید؟احیای دریاچه ارومیه چه کمکی به حال این مادران میکند؟کمی فکر کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
یکی از خطرات خشکی دریاچه طوفانهای نمکی است که شدیدا سرطان زا است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
ناشناس محترم این دریاچه احیا هم نشه فقر ریشه کن نمیشه اگه واسه دریاچه پول خرج بشه یعنی واسه بقیه چیزها هم ممکنه خرج بشه متوجه منظورم میشین؟.....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
کاش خودتو این طوری معرفی نمی کردی...
مردم نگران نباشید.
بعد از دریچه ارومیه،زاینده رود ، هامون و تالاب انزلی منتظر پروژه بعدی باشید
پاسخ ها
محمد
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
مگه جای دیگه ای هم مونده؟
جازموریان و پریشان و کارون و گاوخونی و هورهای خوزستان هم خشک شدن!
سلام، برای احیای همه دریاچه هاوتالابهای کشور دعا کنیم.ارومیه ،هامون سیستان ،بختگان، پریشان ،گاوخونی،جازموریان و...رودخانه هیرمند وهمچنین رودخانه زیبای زاینده رودکه بیش از نیمی از زیبایی اصفهان مربوط به زاینده رود است .بنده چندبارکه قصد سفر به اصفهان کردم ومطلع شدم که زاینده رود آب ندارد از سفر به اصفهان منصرف شدم ومسیر سفرم را عوض کردم .ساخت سد جنایت در حق طبیعت وحیات وحش است.بجای ساخت سد باید از صنعت آبخیزداری بهره برد.
به نظر من یکی از دلایل خشک شدن دریاچه ارومیه اون جاده ایه که وسطش کشیدن...
پاسخ ها
علی
| Spain |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
دقیقا نطر کارشناسان خارجی هم همینه. چون جلوی گردش و جریان آب رو که باعث کاهش دمای دریاچه و خشک شدن اون میشه میگیره
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
البته یکی از دلایل اصلی : در فرانسه هم جهت دسترسی آسان به یک جزیره خیلی توریستی آمدند یک راه از ساحل کشیدند وقتی که متوجه شدند که بدین علت ماسه پشت جاده انباشته میشود و جزیره دارد به خشکی متصل میشود آمدند و فوری جاده را بر چیدند فقط آنها به سرزمینشان علاقه دارند ما ها چی ؟
باسلام به همه علاقه مندان محیط زیست به عرض می رساند اگر امکان اتصال دریای خزر به خلیج فارس یا دریای عمان وجود دارد امکان اتصال دریای خزر به دریاچه ارومیه نیز خواهد بود .پس فقط همت وغیرت می خواهد که این مهم انجام شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
واقعا شما ها نوبرید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
خسته نباشی
ارتفاع دریاچه ارومیه از سطح دریا برابر 1267 متر است پس امکان انتقال آب به صورت طبیعی فقط از رودهای جاری اطراف آن ویا از دریاچه وان ترکیه است که ارتفاع ان از سطح دریا برابر 1640 متراست وباتوجه به فروش گاز به ترکیه می توان از ترکیه خواست اب در یاچه وان را مشابه سیستم انتقال گاز انتقال داد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
جهت اطلاع ، ارتفاعات مرزی ایران- ترکیه حدود 3300 متر ارتفاع دارند!
عزیزان 75 درصد دریاچه خشک شده و بقیه ش هم تا بتونن کاری کنن خشک میشه!!!! چرا خودمونو گول بزنیم؟ امسال زمستون میزان بارش آ.غ نسبت به جاهای دیگه ی کشور بسیار پایین بود جز یکبار بارش سنگین برف هیچ برفی نباریده تابحال! بنظرم احیا کردن پیشکش همین سطح آب موجود رو حفظ کنن واقعا عالی میشه!!!!
پاسخ ها
محمد
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
متاسفانه درسته!البته 85 درصدش خشک شده و تابستان آینده این رقم به 90-95 درصد میرسه
این داستان ارومیه و دریاچه اش تبدیل به آبروی ملی شده اگر بتوانیم نجاتش بدیم ثابت کردیم کشوری قدرتمند هستیم و اثر تبلیغیش در جهان از ساختن بوینگ ۷۴۷ و فرستادن موشک به ماه بیشتره
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
زاینده رود آبروی ملی نیست؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
نه خير زاينده رود نيست
قبل از اینکه هر روز سد افتتاح می کردند باید به این مسئله فکر می کردند
خشک بشه مگه چی میشه؟؟؟ این همه مشکلات، این همه شهرهای بی اب، تقصیر خود مردم ارومیه هست که اینقدر چاههای غیرقانونی زدن که باعث این مشکل شده است.
از ماست که بر ماست!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
تقصیر مردم نیست جناب !
آب دریای مدیترانه رو وصل کنن بهش خخخخخخ
کشت سیب، باعث افزایش تولید کشاورزی شده. باغداران از این محل هر سال صد ، دویست میلیون و بیشتر درامد دارند. متاسفانه سیب محصول پرابی است. میتوان با بازگشت به انگور، بخشی از مشکل را حل کرد.
تامین اب صنعتی و شرب تبریز هم از رودخانه های دریاچه است. تبریز حجم زیادی از اب سیمینه و زرینه رود را میبلعد.
سدها نیز با بستن اب ورودی بر روی دریاچه، این اب را صرف کاشتن کلم و کاهوو! میکنند.
اگر تعریف اقتصاد اذربایجان از کشاورزی به توریستی تغییر پیدا کند، و با احیای دریاچه، میتوان سالانه میلیاردها دلار درامد تمیز و غیر رانت زای توریسم را بدست اورد. ارومیه کم از بحرالمیت ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
مرسی معلوم شد پس واسه چی خشک شده
همش تقصیر سیب بوده پس!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
زنده باد انگور
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
کاملا درسته اگه مدیریت و برنامه ریزی صحیح انجام گیرد درآمد از راه گردشگری و توریسم چندین برابر کشاورزی خواهد بود اما صد افسوس
دریاچه ارومیه هیچ راه حلی نداره
امسال میزان بارندگی شمال غرب کشور از میانگین پایین تر بوده.
تنها راه حل ، خشک کردن دریاچه و درختکاری است تا از پراکنده شدن نمک جلوگیری بشه
بقیه اقدامات به سرانجام نمیرسه.
مطمئن باشید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
ببخشید شما کارشناس درختکاری هستید
تنهایی خودت فکر کردی یا کسی کمکت کرد؟
منتقد
| Germany |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
عزیز من مشکل بارندگی نیست به خدا چرا متوجه نیستی ، اصلا ربطی به شرایط آب و هوایی و گرمی کره زمین اینا نداره ...
محمد
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
هر قدر دلت میخاد اطراف دریاچه درخت بکار نمک درختها را خشک میکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
تو اون سطح از نمک حتما باید خیار شور بکاریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
میتوان گیاهان مقاوم به شوری کاشت
ناشناس
| Armenia |
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
دکتر الان اون قسمت هایی که تو ایران درختکاری داره از اونا نگهداری بکن نمیخواد رودریاچه درخت وگیاه بکاری .دریاچه نیاز به آب داره نه درخت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
بابا کارشناس!
مرگ بر آمریکا
این ها همش توطئه استکباره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
ای ول خیلی باحال یود
ناشناس
| Armenia |
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
خخخخخخخخ
كدوم درياچه ؟درياچه فوت شد و به قول شاعر بزرگ مرحوم شهريار :آمدي جانم به قربانت ولي حالا چرا ؟البته مسوولين هنوزم كه هنوزه نيومدن!
خیلی از شما ها حرف زدید ولی نمی دانید که هر کدامتان چه کمک بزرگی می توانید بگنبد و ان مصرف کمتر اب است. قول بدهیم در هر جای ایران که هستیم مراقب مصرف اب باشیم این تنها کمک بی دردسری است کههمه می توانند انجام دهند. مصرف کمتر اب یعنب برداشت کمتر از ابهای زیرزمینی و این به دریاچه ارومیه در طولانی مدت خیلی کمک میکنه. خشکی دریاچه ارومیه زنگ خطری است برای کمبود اب در سالهای نچندان دور خواهشن کمک کنید کمتر اب مصرف کنیم.
فقط اعداممم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
ببخشید کیو باید اعدام کنند؟
دریاچه ارومیه را ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
یکم خندیدم ممنون !!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
قاطی کردیاااااا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
منظورش مراسم اعدامو اونجا برگزار کنن دیگه!
سلام بهترین راه انتقال آب ارس می باشد همزمان آب حبص شده صدها را باز کنند .تا چرخه آب (کتابهای دوران کودکی را مرور کنید)مشکلات بعدی را حل می کنه.
پاسخ ها
طالب
| United Arab Emirates |
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
جوادجون حبس وسدراباسين مى نويسند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
به نظر میرسه مشکلو به جای اینکه به دانشگاه شریف واگذار کنن بهتره به یکی از دبستانهای مطرح و معتبر واگذار کنن بهتره!
سلام .به نظر بنده در نهایت تنها کاری که برای دریاچه انجام میدهند .1 صبر میکنند دریاچه کامل خشک بشود 2.برای جلوگیری از انتشار نمک روی ان نفت سیاه می پاشند...
بابا یکی نیست حساب کنه چقدر آب لازم داره این دریاچه بیچاره؟ 75 میلیون ایرانی نفری یه سطل بیاره بریزه نه 2 سطل اصلا چند سطل لازمه؟
لطفا تصاویر بیشتری از دریاچه ارومیه بذارید
با تشکر ...
بگذاريد كساني كه درياچه أرومية را به اين روز اند اخته اند درست خواهند كرد
لعنت به دریاچه ارومیه ! حداقل ده تا تالاب و دریاچه مهم در فارس خشک شد و هیچ کس صداش در نیومد حالا چی شده که هی ارومیه ارومیه می کنید.
پاسخ ها
تبریز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
متاسفم برات. چند تالاب آب شیرین را با بزرگترین دریاچه آب شور جهان مقایسه می کنی؟ لعنت؟ لعنت به چی؟ متاسفم
یکی از مهمترین عوامل خشک شدن دریاچه ارومیه ابرسانی به تبریز و صنایع ان شهر از حوزه ابخیز دریاچه (زرینه رود ) می باشد که باید از رودخانه های دیگر از جمله ارس استفاده می شد
آگر می خواهیم دراین راه هزینه بکنیم می توان به وسیله پمپاژآب از دریای مازندران قسمتی از کبود آب دریاچه را جبران کرد
آقایون مدعی وکارشناس باچند انفجاردر عمق مشکل حل خواهد شدباکمترین هزینه
من فکر میکنم ثابت کرده که چند مرده حلاجیم!!!!!!!!!!!!!!
چند من حلاج صحیح است نه چند مرد
چرا نمکش رو بسته بندی نمی کنید صادر کنیم ..؟
بر سر مزارش فاتحه ای بخوانید بلکه روحش شاد شود.
فقط دیدن تیتر خبر رو هرکس ببینه یه جوابی داره
همونقدر که برای زنده کردن زاینده رود موفق شدند برای ارومیه هم موفق خواهند شد. خود کرده راتدبیر نیست
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر