بازدید 25639
تحلیل کارشناسان ترک از سفر اردوغان به تهران:

اکنون این ترکیه است که باید به دنبال ایران برود

هرچند در عرف روابط دیپلماتیک، سفر مقامات ارشد یک کشور به دیگر کشور‌ها، به ویژه کشورهای همسایه، ‌کاملاً مرسوم است، هنگامی که پای روابط ایران و ترکیه (دو همسایه با روابط همواره پر افت‌و‌خیز) به میان می‌آید، بر اهمیت ماجرا افزوده می‌شود. در این میا‌ن، کار‌شناسان ترکیه‌ای حتی درباره زمان‌بندی و نحوه ‌سفر اردوغان به تهران نیز بحث‌های جالبی ‌مطرح می‌کنند.
کد خبر: ۳۷۳۹۹۹
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۳ 26 January 2014
اکنون این ترکیه است که باید به دنبال ایران برود!هرچند در عرف روابط دیپلماتیک، سفر مقامات ارشد یک کشور به دیگر کشور‌ها، به ویژه کشورهای همسایه، ‌کاملاً مرسوم است، هنگامی که پای روابط ایران و ترکیه (دو همسایه با روابط همواره پر افت‌و‌خیز) به میان می‌آید، بر اهمیت ماجرا افزوده می‌شود. در این میا‌ن، کار‌شناسان ترکیه‌ای حتی درباره زمان‌بندی و نحوه ‌سفر اردوغان به تهران نیز بحث‌های جالبی ‌مطرح می‌کنند.

به گزارش «تابناک»، روزنامه «تودی زمان» در مطلبی به تحلیل سفر رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه به تهران پرداخته که قرار است در چند روز آینده انجام شود؛ سفری که نخستین دیدار اردوغان با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران از زمان انتخابات خرداد ماه ریاست جمهوری به شمار می‌رود.

به باور این روزنامه، مهم‌ترین جنبه این سفر، طرح یک قرارداد مهم همکاری راهبردی میان ایران و ترکیه است که قرار است در این سفر به امضای مقامات ارشد دو کشور برسد.

«بایرام سینکایا»، کار‌شناس مسائل ایران در این زمینه می‌گوید: «ترکیه با بیشتر همسایگان نزدیک خود قراردادهای همکاری راهبردی امضا کرده؛ اما پیش از این به امضای چنین قراردادی با ایران هرگز‌ ‌اشاره نشده ‌بود. این نشانه‌ای از گسترش روابط نزدیک‌تر میان دو کشور است».

وی می‌افزاید: «بی‌گمان برای ترکیه، اینکه ایران در حال بهبود بخشیدن به روابط خود با کشورهای غربی است و غرب هم تحریم‌ها علیه ایران کاهش داده، ‌به معنای گشایش راهی برای روابط بهتر و نزدیک‌تر با این کشور است».
 
به باور سینکایا، روابط ایران و ترکیه از زمان انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران شاهد بهبودی بوده است. از این زمان، لحن دو کشور نسبت به یکدیگر، به ویژه در مواردی چون اختلاف نظر بر سر مسأله سوریه، بهتر شده است؛ هرچند ترکیه و ایران از طرف‌های متفاوتی در سوریه حمایت می‌کنند، ‌هر دو نگرانی مشترکی درباره ظهور دوباره فرقه‌گرایی در منطقه داشته و توافق دارند که علیه تهدیدات فرقه‌ای با یکدیگر ‌همکاری کنند.

اما نکته مهم دیگری که کار‌شناسان ترک به آن اشاره می‌کنند، این است که تا پیش از این، به واسطه وجود تحریم‌های شدید جهانی علیه ایران، این ایران بود که به ترکیه نیاز داشت، ولی با روی کار آمدن روحانی و ‌توافق هسته‌ای میان ایران و غرب، نیاز ایران به ترکیه به عنوان کانالی برای برقراری ارتباطات بین‌المللی به شدت کاهش یافته است.
 
ماه گذشته، احمد داوداوغلو، وزیر خارجه ترکیه، از عزم ترکیه برای توسعه روابط نزدیک با ایران، از جمله انجام دیدارهای متعدد میان مقامات ارشد دو کشور سخن گفت. وزارت خارجه ترکیه همچنین اعلام کرد، ‌قرار است روحانی در ماه فوریه و بلافاصله پس از آمدن اردوغان به تهران، سفری به آنکارا داشته باشد.

دیدار اردوغان از تهران در ۲۸ ژانویه، نخستین دیدار میان وی و روحانی خواهد بود. زمانی که داو‌داوغلو در اواخر نوامبر سال گذشته به تهران سفر کرد، اعلام نمود که روحانی در ماه دسامبر به ترکیه سفر خواهد کرد تا در مراسم بزرگداشت سالگرد درگذشت مولانا شرکت کند.
اما اندکی بعد اعلام شد که به جای رئیس جمهور، وزیر خارجه ایران در این مراسم شرکت خواهد کرد، ولی این دیدار نیز به واسطه فشردگی برنامه‌های محمد جواد ظریف لغو شد. پس از آن، ایران با فرستادن دعوت‌نامه‌ای رسمی، از اردوغان دعوت کرد تا پیش از سفر روحانی به آنکارا‌ به ایران سفر کند. ظریف روز چهارم دسامبر اعلام کرد: «رئیس جمهور ما از اردوغان دعوت کرده تا وی اول به ایران سفر کند».

‌«گوکهان باچیک»، استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه «ایپک» آنکارا تأکید می‌کند که تغییر برنامه سفر‌ها از سوی روحانی و درخواست از اردوغان برای اینکه اول وی به ایران سفر کند، موضوعی بسیار جالب توجه است.

باچیک می‌گوید: «این موضوع از نظر من بسیار معنادار است». البته وی توضیح بیشتری در این زمینه نمی‌دهد و بر این باور است که موضوع بسیار روشن است و نیاز به توضیح ندارد.
اما سینکایا نظر متفاوتی در این زمینه دارد و بر این باور است که مشکل خاصی در اینکه اردوغان اول به تهران سفر کند، نیست.

وی می‌گوید: «همتای روحانی در ترکیه، عبدالله گل است، نه اردوغان. گل در سال ۲۰۱۱ به ایران سفر کرد. سفر روحانی همچنان در دستور کار است. بنا بر پروتکل‌های دیپلماتیک، آن‌ها از اردوغان خواستند که اول سفر کند. من مشکلی در این زمینه نمی‌بینم».
 
به باور وی، هم‌اکنون مهم‌ترین موضوع‌، بهبود روابط ایران و ترکیه و رسیدن آن به سطحی است که از امضای قرارداد همکاری راهبردی سخن به میان می‌آید. وی اظهار می‌دارد که این موضوع، یعنی امضای چنین قراردادی از سوی دو کشور، ‌تحولی بسیار مهم به شمار می‌رود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۲
انتشار یافته: ۲۶
یعنی قبول داریم قبلا
ما دنبال ترکیه میدویدیم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
ترکیه حداقل30سال از ما جلوتر وپیشرفته تره.این ماییم که باید راه پیشرفت رو پیدا کنیم.جدا از مسئله ی سوریه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
یه جور گفتی 30 سال پیشرفته تر که انگار درباره لوگزامبورگ داری صحبت می کنی!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
پیشرفت اینه که فناوری مال خودت باشه .
استفاده از دانش دیگران که پیشرفت نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
آي ناشناس14:15

چی ميگي؟ كجاي تركيه از ايران بيشرفته تره؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
برین کل ترکیه رو بگردین نه جاهای توریستی بعد ببینین اونا پیشرفتن یا ما
بازار پوشاک پارچه کفش لوازم اشپزخانه لوازم برقی موادغذایی ... دراختیار ترکیه است.باحلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمیشود
پاسخ ها
اتروباتن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
اخه از بس ادمهايي مثل تو اين لوازمو ميخرين فك ميكنيين كه جنس ايراني بي كيفيته در ضمن تركيه لوازم برقي نداره اينا هم همش مونتاژ ايتاليا و المانو ... است خودش لوازم برقي نداره
امید داوالا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
قرار نیست همه بازارها دست ما باشه, بازاره آمریکا هم دست چینه. ماباید ببینیم تو کدوم صنعت می تونیم سرآمد باشیم
داش حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
خدارو شاهد میگیرم .که من رفتم یه تولیدی البسه مردانه تولید می کردن مارک زارا و تامی میزدن بسته بندی می کردن می فرستادن مرز ایران و ترکیه. پرسیدم چرا این کارو می کنید گفت تو مرز این جنس هارو از ما به اسم ترکیه 3 برابر قیمت می خرن میدن دست مردم خودمون .همه هم حال می کنن میگن به به عجب جنسی. منم زرنگی کردم رفت چنا پیراهن و شلوار برداشتم خداوکیلی جنسش فوق العاده است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
دوست عزیز پوشاک مارکش ترکیه ای است بقیه اش ایرانیه خودم نساجم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
چی داری میگی داش حامد
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
البته لوکزامبورگ 130 سال از ما جلوتره
گهی زین به پشت وگهی پشت بزین روزگار است انکه گه عزت دهد وگه خوار دارد چرخ بازیگر از این بازیچه ها بالام جان بسیار دارد ادمی نباید تمام پلهای پشت سرش را خراب کند باید چند تائی را برای دنده عقب حرکت کردنش باز دارد تا به کاهدان نزند وبه بن بست نرسد
برای حفظ منافع خودش است والا به خاطر ما که نمی دود .
یادمان باشد ترکیه با سوریه هم چندتا قرار داد داشت با اولین وزش نسیم بهار عربی!؟تیشه به ریشه سوریه زد.داشتن روابط دیپلماسی خوبه ولی عالی ميشه که آینده نگری هم داشته باشه
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
ایران هیچ وقت به این کشورا اطمینال نمی کنه
نه به ترکیه اعتماد میکنیم نه به آمریکا ولی تا کاری به کارمون نداشته باشن ما هم کاری باشون نداریم
يعني هر رئيس جمهوري اول از اون كي رئيس جمهور به يك كشوري سفر كند يعني اين بدنبال اونهاست .
دوستان ما مجبوریم که پیشرفت کنیم و از دنیا عقب نمونیم و به همین دلیل باید با تمام همسایگانمون در صلح باشیم تا بتونیم به اهداف بزرگترمون برسیم. بهتره از تجربیات قدیم درس بگیریم و ببینیم چه به دست اوردیم و چه از دست دادیم.
به نظر من باید از ترکیه به عنوان پلی برای صادراتمون به اروپا استفاده کنیم
فقط کافیه چهار سال این تحریمها برداشته بشه اونموقع ترکیه که هیچ این اعراب دور و بر خلیج فارس هم باید بیاند بیفتند دنبالمون.
البته اگه تحریمها برداشته بشه ....
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
دوست عزیز چین که تبدیل به یکی از بزرگترین اقتصادهای دنیا شده در همسایگی خودش تایوان و سنگاپور و کره جنوبی را داره ولی هیچکدام دنبال چین نیفتاده اند، این چه دیدگاهیه که نسبت به همسایگانمان داریم، پیشرفت برای همه و صلح و ثبات هم برای همه
اگه کمی فقط کمی خودباوری و مدیریت صحیح داشته باشیم ترکیه که سهله آمریکا هم در مقابل ما زانو خواهد زد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
لابد با 40 میلیلون بیکار و مردمان پرادعا!! و کم کار حرف شما حتما درست است!!
در آمریکا یک کارگر دست کم در روز 10 تا 12 ساعت کار می کنه!!! باورتون میشه ؟ اون هم آمریکا نه ژاپن و کره
عملکرد ترکیه نسبت به همسایه ها همیشه مثل یه همسایه خوب بوده
هر چند بدون نفت و گاز درامدش از ما بیشتره
نیمه پر لیوان را ببینید دوستان
ترکیه از لحاظ علمی پیشرفت خوبی داشته. من کارم طوریه که مقالات مهندسی که تو ترکیه تو مراجع معتبر چاپ میشه را می خونم واقعا خوب پیشرفت کردن و علموشنا به محصول تبدیل کردن. داشنگاهاشونم رتیه خوبی تو رنگینیگ دارن.
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی