بازدید 17341
در آستانه افتتاح دهمین خط سامانه اتوبوس تندرو؛

چه زمانی درخواهیم یافت بی.‌آر.‌تی مسکن است نه درمان؟!

این عارضه هنگامی پر‌رنگ‌تر می‌شود که بدانیم طرح بی.‌آر.‌تی در برخی دیگر از کلان‌شهرهای کشورمان هم که با معضل ترافیک دست به گریبان هستند، بی‌کم و کاست به اجرا درآمده و مشکلات آن نیز عینا به این شهر‌ها منتقل شده‌ تا دور از ذهن نباشد که پله پله در شهرهای ریز و درشت دیگر هم کپی شده و هیچ اصلاحی در آن رخ ندهد.
کد خبر: ۳۳۸۸۳۲
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۴ 17 August 2013
بی.‌‌آر.‌‌تی یا‌‌ همان سامانه اتوبوس‌های تندرو دیگر نه منحصر به تهران است و نه بر خلاف نامش، حکایت از موضوع ناشناخته‌ و پیچیده‌ای برای شهروندان کلانشهرهای گوناگون کشورمان دارد، زیرا از فرط رواج، کافی است نام آن را بگویی تا‌‌ همان اتوبوس‌های آکنده از مسافری در ذهن تداعی شود که تنها تفاوت کوچکی با اسلاف خود دارند؛ اتوبوس‌هایی با گنجایش بیشتر که چپ‌در هستند، جایگزین اتوبوس‌های قدیمی شده‌اند و البته در مسیر انحصاری می‌رانند.

به گزارش «تابناک»، در شرایطی که افزایش شمار خودروهای جاری در شریان‌های شهرهای گوناگون به مدد افزایش جمعیت و البته ثابت ماندن عرض گذرگاه‌ها، روز به روز بر گره کور ترافیک در شهر‌ها و کلانشهرها‌ و سرآمد تمامی آن‌ها در ویژگی‌های نامطلوب، تهران، افزوده و روز به روز بر ابعاد این معضل شهری افزوده می‌شد، شهرداری تهران ابتکاری به خرج داد که نه از جنس طرح‌های ناآزموده‌ای مانند حذف میدان و به کارگیری دوربرگردان، بلکه بر مبنای کارآمد کردن سیستم‌های موجود بود؛ اما گویا اینقدر اجرای آن به مذاق مسئولان خوش آمده که به هیچ وجه نمی‌توان حذف آن را تصور کرد.

این در حالی است که استفاده از سامانه اتوبوس‌های تندرو بدون ایراد هم نبوده و هر جایی که خطوط این طرح گسترانده شده، با اختصاص یک خط (لاین) عبوری به این سامانه، عملا از عرض معبر کاسته شده و به تناسب آن، بار ترافیک دیگر خطوط به شدت افزایش داشته است تا جایی که‌ گاه در برخی مسیر‌ها، عبور و مرور سریع‌تر مسافران بی.‌آر.‌تی به نرخ کاهش شدید سرعت سایر خودروهای عبوری از آن محور تمام شده و به دنبال آن، موجب افزایش زمان حمل و نقل برای استفاده کنندگان از خودروهای شخصی و عمومی مانند تاکسی شده است.

به عبارت بهتر، به‌کارگیری خطوط جداگانه برای عبور اتوبوس‌های خط واحد، حکم آن را داشته که اولویت استفاده از معابر بیشتر در اختیار اتوبوس‌ها قرار گرفته تا خودروهای سواری که ظرفیت به مراتب کمتری از رقیب دارند تا در سایه تقویت حمل و نقل عمومیِ کلان، حمل و نقل عمومی خرد با نوعی اجحاف روبه‌رو شود؛ هرچند شاید این اجحاف، تنها راهکار قابل اتکا در حال حاضر و با توجه به شرایط موجود بوده و در راستای ترغیب شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی، مفید فایده هم به نظر برسد. 

چه زمانی درخواهیم یافت بی.‌آر.‌تی مسکن است نه درمان؟!

این در حالی است که چه بخواهیم و چه نخواهیم، این عارضه را باید نقطه ضعف این سامانه حمل و نقل به شمار آورد و عجیب این که نه تنها تلاشی برای رفع این عارضه نشده، بلکه با گسترش خطوط بی.‌آر.‌تی در کلان‌شهر تهران، بسیاری از بزرگراه‌های این شهر عملا از ترافیک سنگین به بسته شدن در ساعاتی از روز سوق داده شده‌اند و شگفت این که به رغم بروز این تبعات نامطلوب در راه‌های پر ترافیکی مانند بزرگراه رسالت و بعثت، اجرای آن در بزرگراه همت در دست بررسی بوده و چه بسا به زودی اجرایی شود تا ترافیک غرب به شرق و بالعکس در مناطق شمالی‌تر پایتخت، تبدیل به معضلی حل ناشدنی شود، به ویژه آنکه در این محور خبری از مترو هم نیست.

این عارضه هنگامی پر رنگ‌تر می‌شود که بدانیم طرح بی.‌آر.‌تی در برخی دیگر از کلان‌شهرهای کشورمان هم که با معضل ترافیک دست به گریبان هستند، بی‌کم و کاست به اجرا در‌آمده و مشکلات آن نیز عینا به این شهر‌ها منتقل شده ‌تا دور از ذهن نباشد که پله پله در شهرهای ریز و درشت دیگر هم کپی شده و هیچ اصلاحی در آن رخ ندهد.

ریشه گسترش این شیوه ناقص در سراسر کشور هم چیزی نیست جز این نکته که حمل و نقل با اتوبوس، شیوه‌ای قدیمی از حمل و نقل به شمار می‌اید که هرچقدر کارآمد و به روز شده باشد، باز هم ظرفیت محدودی داشته و تنها می‌تواند نقش مسکن برای تسکین موقت درد ترافیک را ایفا نماید و هرگز قادر به درمان درد نخواهد بود.

به عبارت بهتر، تأکید بر توسعه خطوط بی.‌آر.‌تی که به زودی و با رونمایی از دهمین خط آن در پایتخت، در قالب قدرتمند‌ترین راهکار حل ترافیک رخنمون یافته، در حقیقت اصرار بر تجویز مسکن برای درد کهنه کلان شهر پایتخت بوده و البته به دلایلی مانند مرکز‌گرایی و تأسی مدیران شهرستانی از طرح‌های اجرایی شده در مرکز، در شهرهای دور و نزدیک هم تجویز شده تا دیگر کسی به فکر آن نباشد که روزی که مزایای نسبی این طرح تمام شد، چه باید کرد؟!

طرح این پرسش ما را با ابهامی روبه‌رو می‌کند که هرچند امروز نیز به شکل آشکاری نشانه‌های بروز آن به چشم می‌خورد، در سایه مدیریت‌های مقطعی و کوتاه مدت، کسی در اندیشه یافتن پاسخ برای آن نبوده و به لحاظ سختی‌های دیگرگون کردن اندیشه در جامعه ما، تکرار روش گذشتگان کم دردسر‌تر به نظر برسد؛ اینجاست که نقش نهادهای نظارتی و هدایت کننده مانند شورای شهر به مراتب پر رنگ‌تر از گذشته به نظر رسیده و ورود مدیران جدید به بدنه مدیریت شهری، می‌تواند امید به تغییر را نوید دهد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۵
انتشار یافته: ۶۰
به نظر من این که حمل و نقل خرد فدای حمل و نقل کلان شده شاید درست باشه اما مردم باید بدونن که شهری مثل تهران با این حجم از جمعیت و ماشین، دیگه جای با ما شخصی سر کار رفتن نیست چون عامل اصلی آلودگی هوا در تهران همین ماشین شخصی هستش. اما در کنار این موضوع شهرداری باید ناوگان حمل و نقل عمومی رو هم به شدت گسترش بده. هرچند که انصافا تو چند سال گذشته خیلی خیلی تلاش کرده و نسبت به دوره های قبل موفق تر بوده.
اینکه می گید خطوط ویژه جا رو واسه شخصی ها تنگ کردن هم درسته اما مسئله اینه که اگر قرار باشه که مثلا خیابون ها تعریض بشن این کار زمان و هزینه بسیار بسیار زیادی رو می بره. در ضمن در تهران طبق نظر کارشناسا و به تجربه ثابت شده که از بین ناوگان حمل و نقل عمومی جدید، بی آر تی و مترو مناسب ترن و مثلا تجربه منو ریل که قرار بود اجرا بشه عملیاتی نشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
اولن بی ار تی با گرفتن لاین خودروهای شخصی باعث میشه ترافیک ماشینهای شخصی زیاد بشه واین خودش باعث آلودگی بیشتر هوا میشه
دومن اگه مقایسه کنیم بیشتر حمل نقل ها با همون خودروهاست که تو ترافیکن پس وقت مردم بیشتری تلف میشه
سومن وقتی هزینه کاری تامین نشده برای چی باید اجرا بشه؟ باز اگر لاین اضافه می شد یه کمکی به ترافیک میکرد هر چند که بازم به نظر من اون لاینم اگه به خودروهای شخصی میدادن بهتر بود
نتیجه اینکه این طرح اگر ضررش بیشتر از منفعتش نباشه سودی هم نرسونده پس از هر جا رها بشه به صرفست ....
یک متخصص حمل‌ونقل
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
ای کاش در بیان موضوعات تخصصی از نظر کارشناسان این صنعت استفاده می‌نمودید و به هردلیل به خود اجازه اظهارنظر سطحی راجع به مزایا و منافع پروژه‌هایی که چندین سال در سطح تمامی شهرهای دنیا در حال مطالعه و اجراست نمی‌داد. سامانه اتوبوسهای تندرو (واژه ارائه شده از سوی فرهنگستان زبان فارسی) یکی از موفق‌ترین طرح‌هایی است که با توجه به تجربه اجرا در شهرهای بزرگ، در بوگوتا کلمبیا همگام با اجرای طرح زوج و فرد اجرائی شد و در کنار خطوط دوچرخه احداث شده در این شهر یکی از موفق‌ترین پروژه‌های ترافیکی جهانی می‌باشد.
در مورد این که حجم وسایل نقلیه از اختصاص خط مجزا به عبور اتوبوس‌های تندرو متضرر می‌شوند لازم به ذکر است تا بدانید که در بسیاری از کشورها همچون همین کلمبیا به علت تعدد نوع سرویس این نوع سامانه در ایستگاه‌ها خطی با عنوان خط سبقت علاوه بر خطوط حرکتی به این نوع سامانه اختصاص می‌یابد و اصل هم بر آن است تا با محدود نمودن امکان تردد با وسایل‌نقلیه شخصی همگام با اجرای طرح‌های قیمت‌گذاری همچون طرح ترافیک، زوج و فرد و اعطای امتیازاتی به این نوع سامانه‌ها سهم استفاده از حمل‌ونقل عمومی افزایش یابد. اگر به نظر جنابعالی این نوع طرح‌ها تنها یک مسکن است تنها به این دلیل است که با توجه به محدودیت تخصیص بودجه در کشور ما برای ارائه خدمات با سرفاصله مناسب همانند مترو،(که هزینه چندین برابر با اجرای این نوع سامانه در حداعلی خود دارد) موجب ازدحام هرچه بیشتر در این نوع سامانه گردیده است وگرنه این سامانه در بسیاری از کشورهای جهان درمانی قطعی است. بهتر است تا استاندارد بین‌المللی احداث این نوع سامانه را نگاهی بیاندازیم تا ببینیم در کشور ما تا چه حد این پروژه به درستی اجرا شده و زیرساخت‌های مناسب برای آن فراهم شده که انتظار اثربخشی حداکثری از آن را داریم. برای اطلاع بهتر بد نیست تا ارزیابی انجام شده از سامانه اتوبوس‌های تندرو براساس استانداردهای بین‌المللی نگاهی بیاندازید به مقاله ارائه الگوي ارزيابي سامانه اتوبوسهاي تندرو (مطالعه موردي: خطوط سامانه اتوبوس هاي تندرو شهر تهران) که در دوازدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی ترافیک تهران ارائه شده است تا متوجه گردید که اشکال از نحوه استفاده از زیرساخت‌هاست وگرنه سامانه اتوبوس‌های تندرو نسخه شفابخشی است.
http://www.itdp.org/documents/BRT_Standard_ENGLISH_pub.pdf
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
آلودگی هوای تهران به دلیل بنزین نامناسب و کارخانه های غرب تهران می باشد. به هر حال با افزایش مناسب وسایل نقلیه عمومی، در صورتی که بتواند تا حدی راحتی وسیله نقلیه شخصی را داشته باشد( بتوان نشست و از گرما مانند سونای خشک نباشد) عده زیادی از مردم از وسیله نقلیه عمومی استفاده خواهند کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
در حال حاظر این طرح در بزرگراه امام علی (ع) در حال اجراست. یک مساله ای هست که سبک و سنگین کردن مزایا و معایب می باشد. شما نتیجه این سبک سنگین کردن را بیان کنید خطر تصادف در این بزرگراه افزایش یافته ترافیک آن سنگین شده و ... آیا این کار برای این بزرگراه منطقی است؟ در خیابان انقلاب کاری است منطقی ولی مخصوصا در قسمت شما بزرگراه همت بزرگراه امام علی معایب بیشتر ا مزایا است باید دید این مسیر رفت آمد به کجا می باشد؟ و چقدر استاندارد بود که حالا یک لاین هم بسته شد؟ چقدر خطر تصادف افزایش یافته؟ و در نهایت با اجرای این طرح چقدر از میزان خودرو ها کاسته می شود؟ آیا این مزیت بالاتر از معایب است؟ تمام مشکلات کشور با استفاده از فکر حل می شود چه مردم و چه مسئولان
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
بسیار نکته جالبی بود
تنها موضوعی که می تواند ضمن سهولت در تردد و انتقال مسافران ،عرض بزرگراه ها را هم اشغال نکند منوریل است که طرح آن در دوران شهرداری آقای احمدی نژاد کلید خورد ولی ناموفق ماند که شاید هزینه ها و موارد دیگر در آن دخیل بوده ؛ ولی با شرایط فعلی بهترین کار در مسیرهایی که مترو قابل گسترش نیست همین بی آرتی است و خواهشا بجای انتقادهای کارشناسی نشده و بی اعتبار کردن تابناک به ارائه طرحهای ارزنده اهتمام ورزید ،وگرنه بچه من هم بلده انتقاد کنه و از هر چیز ایراد بگیره!
سرویس ادارات رو باید دولت برگردونه تا خیلی از کارمندان ماشین شخصی نیارن
من که 20 میلیون پول ماشین دادم و سالی حدود 700 تومن بیمه میدم، عقلانیه ماشینمو توی پارکینگ پارک کنم و با حمل و نقل عمومی برم و روزی حداقل 5000 تومن پول کرایه بدم؟
اگه توی ترافیک هم باشی با ماشین شخصی زودتر میرسی مگر اینکه ایستگاه مترو بغل خونت باشه و محل کارت هم بغل ایشتگاه مترو باشه!
تهران دیگه گنجایش این جمعیت رو نداره
تمام راهها هم فقط برای مدتی کوتاه کار آمد است.
باید امکانات در کشور بصورت عادلانه تقسیم شود. تا از هجوم جمعیت به سمت تهران جلوگیری شود.
من در اینجا ا سایت تابناک تقتضا میکنم برآوردی انجام دهد که چه تعداد بیمارستان و دانشگاه در تهران وجود دارد. تا مشخص شود چرا تهران اینگونه شده.تهران یا باید شهر دانشگاهی باشد یا پایتخت باشد یا شهر صنعتی باشد یا شهر تفریحی باشد یا شهر اداری باشد یا شهر تجاری باشد یا شهر سیاسی باشد ولی تهران هم اکنون همه اینهاست. تهران دیگر گنجایش ندارد. تراکم جمعیت در تهران بسیار بالاست. من خواهش میکنم سایت تابناک این کار را انجام دهد و به اطلاع مسوولین برساند . دوای مشکلات تهران توجه به دیگر شهرهاست.
بی آر تی هم مثل دوربرگردانها یه روزی آمده اند و یه روزی هم خواهند رفت.
با تشکر از نویسنده محترم این مقاله – متاسفانه در تهران هریک از خطوط بی آر تی علیرغم تسهیلاتی که فراهم نموده اند معضلات بسیاری در مسیر خود برای عبور و مرور سایر خوروها ایجاد نموده اند که اتلاف هزاران ساعت از وقت مردم ناشی کم عرض شدن معابر و نیز اتلاف سوخت و افزایش آلودگی هوا از آن جمله میباشد .
بی ار تی خیلی شلوغه
دیر به دیر میاد و ....
ولی برای امثال من که ماشین ندارن خوبه
دقت کن تو هیچ کشور پیش رفته ای اولویت با ماشین شخصی نیست
یه نفر می خواد تک سرنشین بره یه لاین براش خالی کنیم خوب میشه ؟ برا راحتی اون ما باید فدا شیم ؟ هوا رو الوده کنه ما مقصریم ؟
تو کشور های پیش رفته تاکسی برای همه نیست . تو ایران شده وسیله ی حمل و نقل عمومی .
کیفیت خودرو و سوخت پایینه قبول . هیج جای دنیا این تفکر شما رو قبول ندارن ( کشور پیش رفته
به نظر من دوستان عزیزی که میگن ترافیک برای ماشینهای شخصی که اکثرشان تک سرنشین اند زیاد شده و دارن اذیت میش، میتونن ماشینو خونه بذارند و بیان از حمل و نقل عمومی استفاده کنند
سلام برای شهر تهران با این وضعیت آلودگی هوایی که دارد همین لاین های باقی مانده برای سواری هم زیاده اصلا اگر ده تا لاین دیگه هم به هر خیابان اضافه کنند هم باز هم این مردم بی مسولیت آن را پر می کنند. بی آر تی برای کسانی که آن را طرح کردند باقیات صالحات است
در بعضی از مسیرها بهتر است از منوریل ودر بعضی از مسیرها تراموا مناسبتر است باید در حمل ونقل عمومی از تمامی گزینه ها با در نظر گرفتن بالاترین بهره وری استفاده نمود.هیچکدام از گزینه ها به تنهایی در کلان شهر تهران گزینه مطلق نیست
اکثر مواردی که اینجا گفتید حرفهای درستی نیست و به هیچ وجه سیستم بی آرتی مسکن نیست و بدون شک راه حل بخشی از مشکل حمل و نقل تهران. من به عنوان یک متخصص حمل و نقل خواهش می کنم که بیخودی از یک سیستم بدون اینکه ماهیتش رو بدونید بحث نکنید. اینکه بی آرتی های اجرا شده در تهران بخش زیادیش برای نمایش بوده شکی نیست چون ملزومات این سیستم رو به طور کامل اجرا نکردند. البنه اجرا شدن یا نشدن این ملزومات به هیچ وجه تایید کننده بحث شما نیست.
سلام
وقتی بزرگراه امام علی (ع) در تهران تنها چند ماه قبل افتتاح شد, تبلیغات فراوان انجام شد که "دیگه زود میرسم خونه بابا". ولی متاسفانه خروجی و ورودی های غیر استاندارد در بعضی از محل های این بزرگراه ممکن است ترافیک سنگینی را در بعضی از اوقات ایجاد کند لذا شهرداری به جای اصلاح فیزیکی خروجی ها, در فکر ایجاد بی آر تی است! آیا واقعا" نمی توان اتوبوس های معمولی را در بزرگراه اعزام کرد ولی همواره ترافیک آنرا روان ساخت. چرا برای هر اتوبوس که حداکثر هر ده دقیقه در مسیر حرکت مب کند باید برای کل مسیر ترافیک سنگین ایجاد کرد. کمی مطالعه و فکر کنیم و بیشتر از ظرفیت کاشناسان کشور استفاده کنیم. انشاالله که نیت ها خیر باشد!
به نظرم الگوی شهر لندن می تونه کاملا راه گشاست،یعنی جلوگیری از ورود تمام خودرو های شخصی به داخل مرکز شهر،و محل های پر ترافیک و در عوض وجود تاکسی و اتوبوس و مترو و تراموا منظم و فراوان
به نظرم بی ار تی به حمل و نقل عمومی کمک کرده ...و بذخلاف شما دوست عزیز که بسیار علاقمندی که از خودر شخصی استفاده کنی .... برای کسانی که از حمل و نقل عمومی استفاده میکنن.. بسیار کار گشاست... با تشکر
گسترش بي آر تي يعني دعوت به استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي شايد از اين طريق همشهري ها كمتر از خودروشخصي استفاده كنند
بنده کارشناس حمل و نقل نیستم اما میفهمم که در آینده ای نه چندان دور و با ادامه همین روال مهاجرت به استان تهران، اگر هر 30 ثانیه هم یک اتوبوس یا مترو به ایستگاه برسد باز هم تراکم و فشار جمعیت وجود خواهد داشت. اتوبوس بی آر تی 2 طبقه!، مترو 3 طبقه!، اتوبان 4 طبقه! و ... همگی نه تنها درمان نیستند بلکه راهکار بلند مدت هم نیستند و مسکن خیلی کوتاه مدت هستند. تنها راه بلند مدت و اصولی جلوگیری از عواقب وخیم آسیبهایی چون زلزله، کمبود منابع آب و ... در شهری مثل تهران، این است که مهاجرت به آن قطع شود و حتی معکوس شود با هر روش ممکن. مثلا ایجاد پایتختهای دیگر یا ایجاد اشتغال/دانشگاه/تفریحگاه در شهرهای دیگر و ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
دقیقا تنها راه همینه
بقیه کارها پول دور ریختنه
متاسفانه اين طرح در شيراز هم در حال راه اندازي است. خيابان زند شيراز كه اصلي ترين خيابان مركز شهر ميباشد وضعيت تاسف باري پيدا كرده است.از زمان نرده گذاري خط بي آر تي ترافيك بسيار شديد در سرتاسر خيابان زند ايجاد شده و تمام دور برگردانها نيز مسدود شده است.براي دور زدن بايستي كل بلوار زند را در ترافيك سنگين بروي كه اين موضوع نيز خود يكي از عوامل ايجاد ترافيك سنگين در اين خيابان است.باوركنيد قبل از اجراي اين طرح ترافيك خيابان وضعيت بسيار بهتري داشت وچهره اين خيابان بسيار زيباتر بود.
به نظر بنده این طرحها فقط مسکن هست و لاغیر. شورای شهر باید با هماهنگی . جلب نظر دولت سعی کنه :
1- دلایل سفر درون شهری کاهش پیدا کنه (مثلا بسیاری از امور اداری نیاز به مراجعه حضوری نداشته باشند)
2- با گسترش خدمات حمل و نقل عمومی خارج از شهر به داخل شهر میتونه خیلی از مردم رو به زندگی در حومه شهر ترغیب کرده و مرکز شهر فقط برای کار و تجارت در نظر گرفته بشه. مثل خیلی از شهرهای اروپا
3- این همه تراکم فروشی هم نکنه حتی به قیمت افزایش متراژ خونه. مگه میشه توی یه منظقه تهران یه اندازه جمعیت یک استان دیگه جمعیت باشه؟!!!
نویسنده محترم بفرمایند راه کار ایشان چیست .اینکه ما تمام شهر را خراب کرده و تبدیل به بزرگراه کنیم قطعا فکر مناسبی نیست. به نظر من ما باید به خاطر سلامتی خودمان هم که شده استفاده از اتومبیل های شخصی را کاهش دهیم و فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی را یاد بگیریم.
با سلام اين چه طرحي است كه 50 درصد خيابان مربوط به 5 درصد خودروهاست؟
با سلام
طرح خوبي است اما در ايستگاههاي كه وسط مسير قرار دارند و حجم انبوهي از مسافر دارند هميشه مشكل هست چرا كه اغلب مسافرها نم توانند سوار اتوبوس شوند.استگاههايي مانند نواب يا وليعصرو...
مگه افرادي كه ماشين ندارن حق استفاده از خيابون ها رو ندارند سهم اونا فقط بايد دود ماشينا باشه از يه خانواده چهارنفره چهار تا ماشين بياد تو خيابون اونم فقط براي فخرفروشي و فقط به خاطر اين كه تواناييشو دارندفكرشو بكنيد اگه كساني كه از اتوبوس استفاده مي كنند قرار باشه با ماشين شخصيشون بيان چه اتفاقي ميافته فكر نمي كنيد ترافيك اون موقع سنگين تر مي شه به نظر من بي آر تي راه حل خيلي خوبيه اي به شرط اين كه مشكلاتش حل بشه مثلا تقاطع ها به طور مثال تقاطع خيابان انقلاب و وليعصر بخصوص بعد از ظهرها چه خبره گاهي نيم ساعت طول مي كشه تا از تقاطع رد بشي
من خودم از وقتی بی آر تی رسالت راه افتاده ازش استفاده میکنم و خیلی هم راضیم. هم از نظر هزینه و هم از نظر زمان به صرفه است. ترافیک این مسیرها هم بیشتر به خاطر ماشین های تک سرنشینه. باید با گسترش حمل و نقل عمومی و فرهنگ سازی این ماشین های تک سرنشین رو کم کرد.
ایا بهتر نیست مانند تمام شهرهای دنیا از ترن های برقی استفاده شود که احتیاج به مسیر اختصاصی هم ندارد و همچنین دارای الودگی های تنفسی و یا صوتی نیست!!. آیا لازم است مجددا چرخ را اختراع کنیم
خط یک بی آر تی از میدان آزادی تا سه راه تهرانپارس بهترین و کارآمدترین مسیر است که مردم زیادی به آن اعتماد و از آن استفاده می کنند. با این حال فاصله بین ورود دو اتوبوس به ایستگاه در ساعات شلوغ گاه به 20 دقیقه یا بیشتر هم می رسد و برخی ایستگاه ها کثیف و غیر بهداشتی اند. از اوائل ماه رمضان تا کنون پله برقی های ایستگاه میدان امام حسین به طور کلی خاموش شده اند و گویا عمدا آنها را روشن نمی کنند چرا که بعید است همه به صورت یکجا خراب شوند. در این ایستگاه تعداد بسیارزیادی افراد جابجا می شوند که خیلی از آنها پیر و ناتوان هستند.

ایجاد بی آر تی در بزرگراهها هیچ توجیهی ندارد و به جای آن بهتر است ببینند مردم چه مسیرهایی را نیاز دارند. اتوبان امام علی هم دارد آماده بی آر تی می شود.
با سلام و تشکر از انتقاد صریح و به جای تابناک شم کافیست ساعت 9 الی 10 صبح بخواهی از خط یک بی آر تی استفاده کنی اونوقت متوجه ناکارآمدی این خطوط خواهی شد ضمن اینکه ملت خودروی شخصی را برای کلکسیون خانه یا پارکینگ نگرفته اند و بایست شهرداری امکان تردد روان وسریع آن را ایجاد کند و برای این منظور باید از منابع و سود سرشارخودروسازها نیز استفاده کند
بنده به عنوان فردی که خودرو دارم ولی از BRTاستفاده میکنم این مطلب را مینویسم:
اگر به ازای هر 4 نفر مسافر این اتوبوسها یک خودرو در مسیرهای آنها جایگزین فرض کنیم به این نتیجه میرسیم که اگر این اتوبوسها را برداریم ترافیک آن مسیرها بیشتر خواهد شد.تنها راه حل ترافیک گسترش حمل ونقل عمومی مثل مترو (که متاسفانه در این چند سال خوب گسترش نیافت)و سایر وسایل و استفاده مردم از آنها میباشد.
همانطور که تصویر فوق نیز نشان می دهد چنانچه یک اتوبوس بی آرتی حداکثر 100 مسافر داشته باشد باز می بینیم در فاصله بین 2 ایستگاه ، بیش از100 خودرو در ترافیک گرفتارند. اگر متوسط سرنشینان هر خودرو را2نفر فرض کنیم می شود 200 نفر یعنی 2 برابر ظرفیت بی آر تی. و اگر هزینه سوخت, اتلاف زمان و آلودگی هوا و... ناشی از اختصاص لاین ویژه بی ارتی را در نظر بگیریم ، متوجه می شویم که وضعیت فعلی زیان ده خواهدبود. لذا ضمن حفظ بی ارتی باید به فکر اصلاح ناکارامدی ان نیز باشیم.
تابناک عزیز تا آنجایی که اهل فن میدانندطرح BRT از طرحهای میان مدت برای رفع معضل ترافیک درون شهریست . با توجه به هزینه کم وسرعت بالای اجرای این طرح ومزایاس نسبی آن در مقایسه با سایر طرحها در دنیا مورد تأیید متخصصین امر میباشد. حالا شما لطف کنین طرح جایگزین برای میان مدت معرفی کنین.اولویت معابر عمومی برای استفاده عمومی هستند نه برای استفاده با ماشین شخصی. فکر میکنم بجای ایراد گرفتن کمی هم فرهنگ دوچرخه سواری را در جامعه بین مردم وخصوصا" مسئولین ومدیران شهری ترویج کنین شاید بخود بیایند وبستر لازم را در شهرها ایجاد کنند. با تشکراز دقت نظر تابناک
اين كه هنر نيست خيابانهارا باريك كنند و مردم را به دردسر بيندازند وآنوقت هر يك ساعت يك اتوبوس عبور كند بايد از فضاي هوايي استفاده نمايند .اتوبان بعثت يك راه كمربندي است كه براي يبرون رفتن از تهران است كه ميبايست عريضتر ميشد نه باريكتر
اگر همه اين سرمايه اي كه طي هشت سال گذشته صرف بزرگراه ، تونل و پل شد را به مترو مي دادند اكنون شاهد تكميل آن بوديم .
شهردار بعدي پايتخت فقط بايد 2 پروژه را دنبال كند ، اول توسعه مترو و بعد از آن ايجاد كمبربند سبز براي بهبود هواي تهران و جلوگيري هميشگي از گسترش شهر .

مكان يابي براي ايجاد يك شهرك بلند مرتبه (مانند دان تاون شهرهاي پيشرفته دنيا) براي ساخت ساختمان هاي 50 تا 100 طبقه ، مي تواند باعث تجميع شركت ها و ادارات در اين ساختمان ها و آزاد شدن بسياري از فضاهاي اداري شود
به نظرمن اگر خيابان هاي أصلي را دو طبقه كنند وبه جاي چهار راهها و ميدانها زيرگذر يا پل احداث كنند خيلي اصولي تر است ،، البته رفتار ها و هنجار شكني هاي ما ايراني ها كه بعضي وقتها خيابان را ملك خود ميدانيم به مشكلات ترافيكي ما اضافه شده،، والبته ملاحظه ميفرمائيد كه همه با هم داريم از بابت هواي خوب و ترافيك روان ضرر ميكنيم ،، پس فرهنگ سازي هم بايد در نظر گرفت.
اگر عزیزان از ماشین شخصیشون استفاده نکنن و از حمل و نقل عمومی استفاده کنن نه تنها ترافیک کمتر میشه بلکه آلودگی هوا و آلودگی صوتی هم کاهش پیدا میکنه. هرچند که حمل و نقل عمومی هنوز آنچنان که باید گسترش پیدا نکرده است. باور کنید از الان غصه آلودگی هوا رو داریم میخوریم. خواهشا حداقل مردم خودشون به فکر خودشون باشن.
با سلام بحث بسیار جالبی را به موقع مطرح کردید خصوصا زمانب که با زحمت زیاد بزرگراه امام علی شمال را به جنوب پیوند داده و میبینیم که لاین سرعت بزرگراه را برای این خطوط دارند مسدود می کنند .... اولا این بزرگراه که مشکل ترافیکی ندارد تا خطوط بی ار تی دارای خط سوا باشند و بستن لاین بزرگراه فقط موجب ایجاد ترافیک میشود ، دوما مسافر بی ار تی کجا میخواهد پیاده شود و چگونه خود را باید از خط سرعت و سبقت به لاین پیاده رو برساند ، مطمئنا عقلایی که امروز این تصمیم را گرفته اند فردا با کشته شدن مسافرینی که با خودرو ها تصادف خواهند کرد هیچکدام مسئولیت جان مردم را به عهده نخواهند گرفت .... عقلا لااقل این لاین را به جای خط سرعت در لاین کناری در نظر میگرفتید تا مسافرین با تامین جانی بتوانند پیاده شوند و هزینه های آتی زدن پل عابر پیاده را هم نداشته باشید
خیلی هم خوبه !! شاید با این کار یه کم از حجم خودرو های تک سرنشین کم بشه . بالاخره فرهنگ سازی که جواب نداده ! شاید اعمال فشار جواب بده !!
در انگليس از يك ساعتي استفاده از خطوط اتوبوس براي تمام ماشينها ازاد ميشود اما در ايران بيست و چهار ساعته ممنوع است
بايد اين خطوط تبديل به خطوط تراموا شود آلودگيبسيار پايين و حمل چندين برابري مسافر و سرعت بالا از فوايد آن مي باشد.
مسیر کاری من از بزرگراه رسالته
قبلا چه از تاکسی استفاده می کردم چه از خودرو شخصی چیزی حدود 40 دقیقه تو راه بودم ( حالا از اعصاب خوردی ترافیک و کمبود تاکسی بگذریم )
ولی الان 15 تا 20 دقیقه ای به محل کارم می رسم و واقعا از خطوط بی آر تی راضیم
تو رو خدا به داده خیابان جلال آل احمد برسید. شهرداری با یک هزینه و وقت زیاد زیر گذری احداث کرد ولی به محض رسیدن ماشین ها به پل گیشا ناگهان با چند لاین انگار از یک قیف میخواهند رد شوند و به دولاین میرسند. ترافیک این منطقه خیلی بدتر از قبلش شده
کدام شهر بزرگ دنیا راسراغ دارید که مردم بپ ماشین شخصی شهرگردی بکنند یا سر کار بروند با توی شهر با ماشین تفریح کنند و ول بگردند؟ بنظر میرسد بهترین راه حل ترافیک افزایش شدید قیمت بنزین و هزینه نگهداری خودرو است اگر دولت بنزین را ۳۰۰۰ تومان قیمت بگذارد دیگر کسی با ماشین شخصی خیابان نوردی تفریحی نمیکند.
عریض شدن خیابان لزوما به معنی روان تر شدن ترافیک نیست و وجود چهار راه و چراغ قرمز معادلات را تغییر می دهد. در عکسی که در متن خبر دیده می شود این طور به نظر می رسد که در صورت حذف مسیر اتوبوس در ظاهر فضایی برای تنفس بیشتر سواری ها ایجاد می شود اما عملا اتفاقی که می افتد این است که سواری ها به جای اینکه در طول هم پشت چراغ معطل بمانند کمی هم از عرض برای این منظور استفاده میکنند. البته کمی وضع شان بهتر می شود اما در حد حتی مسکن هم نیست ولی خطوط بی آر تی برای مسافران خودش یک درمان قاطع به شمار می آید و در بعضی خطوط و مسیر ها در حد زدودن غم و غصه و تزریق روحیه نشاط و حس پیروزی و کامیابی مفرط ظاهر می شود.
سلام. نویسنده نامه تخصصی در ترافیک نداشته بلکه احساسی نوشته شده است. در تمام دنیا ابتدا اولویت با عابر پیاده سپس وسائط نقلیه عمومی ودر آخر برای شخصی ها در نظر گرفته می شود . بدلیل استفاده بیشتر از وسایل عمومی . وهر چه ترافیک برای شخصی ها سنگین تر شود فرهنگ استفاده از وسایل عمومی بیشتر می شود البته بایستی فکر اساسی برای افزایش مترو و وسایل عمومی بشود
مشکل آلودگی هوای تهران، بنزین است نه اتومبیل
تنها راه نجات ترافيك تهران گسترش خطوط مترو هستش تهران به بيش از 30 خط مترو و حداقل 1000 ايستگاه مترو نياز دارد بايد هركسي ار منزل كه خارج ميشه با حداكثر 10 دقيقه پياده روي به يك ايستگاه مترو برسه و بتواند تا رسيدن به مقصد از مترو استفاده نمايد دقيقا مانند مترو پاريس يا برلين كه از هر نقطه به هر نقطه شهر ميشه با مترو سفر كرد وقتي قراره براي رسيدن به ايستگاه مترو يك كورس تاكسي سوار بشي خوب بقيه مسير رو هم با تاكسي ميروي البته منكر زحماتي كه كشيده شده نبايد بود ولي خوب بود بجاي هزينه كرده به زير گذرو بزرگراه و رو گذرو ..... انرژي را برروي گسترش مترو هزينه ميكردند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
اگه قرار باشه هرکسی با 10 دقیقه پیاده روی به ایستگاه مترو برسه که کلا باید متر به متر مترو بذارن! آخه یه ذره رو حرفاتون فکر کنید!
سلام با عنایت به تشکیل دولت جدید وعدم پرداخت اعتبارات دولت قبلی به بخش حمل و نقل عمومی و متروی شهری تهران برای رفع آلودگی هوای و ترافیک تهران موارد ذیل پیشنهاد می گردد:
1-ساخت خطوط مترو در یک برنامه ده ساله به بیست خط همراه با قطار کافی 2- ایجاد خطوط بی آر تی به 40 خط 3- متعاقب آن افزایش قیمت بنزین و ایجاد هزینه بالا جهت تردد در تهران 4- تولید استاندارد جهانی بنزین در کشور لازم به ذکر است مترو بهترین، سهل الوصول ترین ،سریعترین و امنترین وسیله حمل و نقل عمومی شهری که برای کلان شهر تهران گسترش آن امری حیاتی بشمار می آید امیدوارم این کامنت چاپ شود . با شکر
با سلام
در مناطقي از تهران كه امكان احداث مترو وجود ندارد لازم است بدلايل ذيل همانند ديگر كشورها تراموا بكار رود
1- تجربه موفق انتقال دهها ميليوني مسافر بدليل گنجايش چند برابري و انتقال گسترده بجاي انتقال نقطه‌اي نسبت به اتوبوسهاي بي.آر.تي
2- عدم محدوديت شيب زمين در احداث تراموا نسبت به مترو: به عنوان مثال ايستگاه تجريش داراي اختلاف ارتفاع 6-7 پله برقي نسبت به ريل مترو ميباشد
3- اشغال عرض كمتر تراموا در هر دو خط رفت و برگشت نسبت به خطوط بي.آر.تي بدليل ماهيت هندسي انتقال گسترده مسافر آن
4- عدم آلودگي هواي شهر در تراموا نسبت به اتوبوسهاي گازوئيل سوز و داراي آلايندگي چندين برابري حد استاندارد جهاني
لطفا اين موضوع با جديت بيشتري پيگيري شود
بجای بستن لاینها برای اتوبوسهایی که حداقل هر 10 دقیقه میان و هزینه های پیدا و پنهانی که این روش داره، بهتر نیست، این هزینه رو صرف خرید اتوبوس کرد تا هر یک دقیقه اتوبوس بیاد
من خودم اگه طوری باشه که منتظر اتوبوس نباشم، چه در ایستگاه مبدا و چه در بین راه، حتما ار اتوبوس استفاده میکنم.
يكسري به خط بي آرتي اشرفي اصفهاني مابين فلكه دوم تا سر شهيد گلاب كه حدود 500 متر است بزنيد.
اولا كه براش در گذاشتن و در مسير و برگشت يك افسر راهنمايي رانندگي ايستاده كه خودروهاي ديگه از اين 500 متر عبور نكنند. واقعا انسان در توجيه اقتصادي اين امر مي مونه كه چقدر اين 500 متر تاثير داره كه دو نفر نيروي انساني كشور معطل آن شده است.
تو مشهد از خط ويژه تاكسي ها هم مي توانند استفاده كنند
اين مسئله به نفع كساني است كه از وسيله نقليه عمومي استفاده ميكنند و استفاده بهينه از فضاي خيابانها مي شود.
علاوه بر مسئله ترافيك نفس ارتباط و حمل و نقل مهمه اون بيچاره اي كه هر روز صبح بايد از حومه يا جنوب شهر به محل كارش توي مركز يا شمال شهر بره بي آرتي هم براي هزينه كمتري داره و هم تنها راهيه كه داره همه كه ماشين شخصي ندارن
تا این فرهنگ که آدما کمتر از ماشینای شخصی شون استفاده کنن از بین نره اوضاع همینه
تو شهری مثل تهران بین افزایش جمعیت و افزایش ناوگان حمل ونقل عمومی مسابقس! کاری به بقیه کارای دولت ندارم ولی واقعا برای مترو و بی آر تی خیلی زحمت کشیده.. بی انصاف نباشید...
البته که هنوزم این ناوگان پاسخگوی این جمعیت نیست.....
خدا عاقبتمونو به خیر کنه تو این شهر آلوده ی درندشت......
با تشکر از تابناک که معضل ایجاد شده در بزرگراه های تهران رو مطرح کرد دوستان عزیزی که طرفدار این طرح هستند باید اطلاع داشته باشند بی آر تی برای همه قابل استفاده نیست و اجرای این طرح فقط باعث اتلاف وقت و سوخت شده " به جای بی آر تی کاش دولت سرویس ادارات رو دوباره برقرار کنه چون قطعا با توجه به ترافیک واصطهلاک خودرو و اتلاف بنزین از سرویس ادارات استقبال خواهد شد
با تشکر از راه اندازی خط 5 مسیر مترو علم وصنعت به آرژانتین چرا برای این خط مانند خطوط تهرانپارس .. کارت خوان داخل اتوبوس یا ایستگاه نمی گذارید مامورینی که از مردم پول می گیرند رفتار خوبی با مردم ندارند مخصو صا ایستگاه سر سبز و مصلا از مردمی که کارت دارند پول می گیرند و یا حتی قبض خرید برای کارتها می خواهند خلاصه که صبح ها که مردم دارند می روند کار و بعد از ظهر ها که خسته اند و در بازگشت از کار می باشند با اعصاب مردم بازی می کنند......
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست